Kauanko meinaat Bella täällä olla? Vai fiilispohjalta? Rion Lonely Planetin lukemalla saat jo aika hyvän kuvan kaupungista. En ole kyseistä sarjaa mitenkään hirveästi lukenut, mutta Rio-opus on erittäin hyvä, ainakin se puuhaosio

hotelleista ja muista en osaa sanoa, mutta tältäkin sivulta löytyvä hostellihaku antaa aika paljon vaihtoehtoja. Copacabana on mun mielestä hyvä paikka majoittua, sieltä nimittäin pääsee bussilla melkein mihin vaan, ilman vaihtoja.
Brasilia-topicissa olen jo hiukkasen aiheesta kirjoitellutkin, mutta tässä omia suosikkeja. Sunnuntain fillarointimahdollisuus (suljetuilla) rantakaduilla kannattaa kokea, siinä näkee pitkän pätkän rantaa ja muuta Rioa huomattavasti paremmin kuin bussin ikkunasta. Jos jaksaa, niin reittiä riittää ainakin Lagoan ympäri, ja sieltä Ipaneman, Copacabanan, Botafogon ja Aterro do Flamengon kautta melkein Centroon, Santos Dumontin lentokentälle asti. Sitä en tiedä että millaiset henkkarit ne vaatii turistilta fillaria vuokratessa, joku passinkopio varmaan ainakin kannattaa olla mukana, kuten tietty muutenkin liikkuessa.
Sokeritopan luona on kaunis pieni ranta (yleensä tosin uimakelvoton), Praia Vermelha. Rauhallinen paikka olla vaikka piknikillä, minkä lisäksi siitä lähtee kaunis kävelytie joka vie Sokeritopan juurelle asti. Siellä nähtiin viimeksi suloinen apinaperhe! Koko seutu on armeijan aluetta, joten siellä on Zona Sulin mittakaavassakin turvallista.
Centro kokonaisuudessaan on hurjan elävä, kiva vaihtoehto on kävellä siellä päivä ja jäädä viiden jälkeen Cinelândian baareihin istumaan iltaa, kun töistä lähtevät ihmiset valtaavat paikan. CCBB (Centro Cultural do Banco do Brasil) tarjoaa ilmaisia näyttelyitä, viimeksi olen nähnyt upean Etelä-Amerikan historiasta kertovan näyttelyn ja sitten eroottista taidetta esittelevän näyttelyn. Ja siellä on todella hyvä ilmastointi, joten aina parempi kohde jos sattuu olemaan kuumaa.
Centrosta voi myös ottaa ratikan Santa Teresaan, tai lautan Niteróihin tai Paquetán saarelle. Sunnuntaisin lauttasatamasta lähtee aamulla (10?) "sightseeinglautta", joka reissaa pitkin Guanabaran lahtea - näkymät Rioon vesiltä käsin.
Jos heinäkuun jälkeen tulet, niin sambakouluihin kannattaa ehdottomasti mennä (tuota ennen niissä ei paljon tapahdu). Ihan omin päin etsien ei välttämättä kannata slummiin kiivetä, mutta ho(s)tellilla osaavat varmasti neuvoa. Salgueiroa ja Mangueiraa yleensä turisteille suositellaan, molemmat on perinteikkäitä, hyviä kouluja, ja ilmeisesti sitten rauhallisempia kuin jotkut muut paikat. Kumpikaan kukkula ei myöskään ole kamalan kaukana turistialueista (taksimatka). Itse käyn Viradourossa Niteróissa, ja se on tietty kaikkein paras koulu
Jos tulet "treenikauden" ulkopuolella, sambaa löytyy kyllä silti. Klubeja on paljon, ihan samballe omistettuja, ja sitten muita, joissa on silloin tällöin sambailtoja. Takuuvarmasti erittäin hyviä bändejä löytyy esimerkiksi Rio Scenariumista (Centrossa), muistaakseni avoinna joka ilta paitsi maanantaisin. Tsekkaa
www.rioscenarium.com.br. Paikka on hiukan keskitasoa hintavampi, mutta ehdottomasti hintansa arvoinen.
Lagoasta löytyy ihana ulkoilmaravintola-alue, elävää musiikkia myös kai joka ilta. Viimeksi käydessä ainakin kolmessa eri baarissa oli soittajat, niin fonia, pianoa kuin kitaraakin. Pieni ohjelmamaksu peritään (3-6 realia) jos haluat istua baarissa; kadulla kävely on ilmaista

Todella kaunis paikka, etenkin auringon laskettua. Järven vesi tosin näyttää ongelmajätteeltä... Se siitä romantiikasta!Taksikuskit ei välttämättä tiedä paikkaa, koska eivät tiedä läheskään kaikkia muitakaan paikkoja, mutta se löytyy Gavean puolelta Lagoaa suuren parkkipaikan laidalta. Suosittelen taksia illalla mennen tullen, koska joka kerta siella käydessä olen nähnyt kun öisellä kadulla joku onneton luopuu omaisuudestaan. Ja paikka on siis Rion hintavimpia alueita.
Ehdoton suosikkini yöelämässä on kuitenkin Lapa, ja siellä erityisesti päämäärätön hengailu Joaquim Silva -nimisellä kadulla. Etenkin perjantaisin sinne, ja Lapan valkoisen akveduktin ympäristöön kokoontuu melkoisen laaja kirjo Rion asukkaita, ja myös turisteja. Vähän kuin ikuinen taiteiden yö. Musiikkia on Lapassa niin kaduilla, autotallin näköisillä klubeilla kuin baareissakin. Ja lisäksi ihan sen akveduktin vieressä on paikka nimeltä Circo Voador, jossa on yleensä nimekkäämpiä bändejä, mutta se maksaa enempi. Kävelemällä löytää, tyhjille kaduille ei tosin täälläkään kannata kävellä.
Kunkin hetken bändeistä ja klubeista löytää melko hyvät tiedot perjantain lehtien mukana tulevasta huviliitteestä. Silloin tällöin järjestettävä LOUD-party Cine Iriksessä (Centro) kuuluu mun lemppareihin, kolmenlaista musiikkia vanhan leffateatterin kolmessa kerroksessa. Kolmas kerros on katto, ja siinä on kieltämättä tunnelmaa kun lipittää caipirinhaa ja katselee ympärillä kohoavia toimistorakennuksia. Melkein vastapäätä on GLS-klubi Cine Ideal, jossa elektronisempaa musiikkia. Taksikuskit väittävät, ettei Copacabanalla ole enää juuri mitään, että Etelä-Riossa bileväki suuntaa nykyään Ipanemalle ja Lebloniin. Noista en osaa kamalasti sanoa, kun en siellä juuri käy.
Parasta Riossa on kuitenkin mun mielestä päämäärätön hengailu ja ympäriinsä kävely ja itse uusien jännien paikkojen löytäminen. Jos siis tuntuu että sellaiseen on aikaa. Jos ei, sen LP:n pohjalta on melko hyvä suunnitella että mihin päin menee hengailemaan