Riosta Buenos Airesiin

(Luettu 5567 kertaa)

Bella

• Tonnitallaaja
    • Profiili
Riosta Buenos Airesiin
« : 08.04.2006, 16:45:06 »
Paljoko kannattaisi varata aikaa jos kulkee maata pitkin? Onko junayhteyksia, busseja??! Toisin sanoen onko siella samankaltaisia liikenneyhteyksia kuin esimerkiksi Bangkokista muualle Kaakkois-Aasiaan? Onko siella toisinsanoen helppo kulkea?!!! Ei ole ikina tullut kaytya Etela-Amerikassa, joten tarttisin vahan jelppia! Mita E-A:n maita suosittelet,  jotka ovat kuin mm. Thaimaa tai Etela-Afrikka eli joissa voi tehda paljon, mutta olla myos rannalla, ja joissa liikkuminen on suhteellisen toimivaa, eika tarvitsisi saataa niin jumalattomasti (!!),  koska aikaa ei tule olemaan liikaa, toisin sanoen noin kuukautta enempaa. Kiitoksia!
i]Sapere aude![/i]

Tasmanian tuholainen

• Himoreissaaja
    • Profiili
Re: Riosta Buenos Airesiin
« Vastaus #1 : 08.04.2006, 20:00:47 »
Lainaus käyttäjältä: "Bella"
Paljoko kannattaisi varata aikaa jos kulkee maata pitkin? Onko junayhteyksia, busseja??! Toisin sanoen onko siella samankaltaisia liikenneyhteyksia kuin esimerkiksi Bangkokista muualle Kaakkois-Aasiaan? Onko siella toisinsanoen helppo kulkea?!!! Ei ole ikina tullut kaytya Etela-Amerikassa, joten tarttisin vahan jelppia! Mita E-A:n maita suosittelet,  jotka ovat kuin mm. Thaimaa tai Etela-Afrikka eli joissa voi tehda paljon, mutta olla myos rannalla, ja joissa liikkuminen on suhteellisen toimivaa, eika tarvitsisi saataa niin jumalattomasti (!!),  koska aikaa ei tule olemaan liikaa, toisin sanoen noin kuukautta enempaa. Kiitoksia!

Busseja menee varmasti, junia ei sen sijaan ole. Bussimatka on pitka, n.1,5-2 vrk yhteen kyytiin. Kannattaa mennä se vaikka kahdessa osassa, esim. Iguazún putousten kautta. Liikenneyhteydet Rion ja Buenos Airesin välillä ovat varmasti hyvät, mutta kansainväliset lennot ova yleensä Etelä-Amerikassa suht kalliita. Maiden sisällä voi sen sijaan olla melko edullista lennellä. Jos monipuolisuutta ja rantaelämää etsii, niin Brasilia on varmasti hyvä valinta. Myös Argentiina on suuri monipuolinen, on trooppista viidakkoa, karuja aavikoita, vuorten ympäröimiä järviä ja paljon muuta. Rantakohteitakin on, tosin esim. Brasilian, Karibian tai Thaimaan biitseihin verrattuna ne eivät varmasti kovin ihmeellisiä ole.

osteri

• Tosireissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Riosta Buenos Airesiin
« Vastaus #2 : 09.04.2006, 14:02:49 »
Suosittelen Crucero del Norte-yhtiötä. Ei välttämättä halvin, mutta argentiinalaiset bussit ovat paljon mukavampia kuin brasilialaiset ja niissä tarjotaan jonkinlaista syömistäkin +whiskyä, shampanjaa jne... :) Brasilialaiset bussit vain pysähtelevät jonkinlaisten ravintoloiden luona.
Firman kotisivut: www.crucerodelnorte.com.ar. Hintaa ei tainnut olla, mutta ainakin Buenos Airesista päin maksaa alle 250 argentiinan pesoa. Huomaa että Buenos Airesin bussiasemaa kutsutaan Retiroksi. Ja kaksi yötä muistaakseni kestää tuo matka. Bussiyhtiö on kuitenkin sen verran suosittu, että bussimatka pitää varata muutamaa päivää ennemmin.
hr seid das Ruhrgebiet, die Droge die mich glücklich macht,
das hätt' ich nie gedacht, komm' von euch nicht mehr los...

UsvaAuer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Riosta Buenos Airesiin
« Vastaus #3 : 10.04.2006, 00:23:06 »
Brasilian eteläkolkassa on paljon kaikenlaista. Itse vietin Riosta etelään olevalla alueella seitsemän viikkoa!

1) Rio: rannat, sambaklubit, Cateten katubaarit, Santa Teresa
2) Ilha Grande: paratiisirannat, luonnonrauha, päiväristeilyt biitseille
3) Paraty: kolonialistista kauneutta, risteilyt merelle
4) Sao Paulo: klubit, halpaa vaateshoppailua, urbaania elämää
5) Foz do Iguazu: vesiputoukset, lintutarha, jättipato

Iguazun ja Buenos Airesin välillä ei ole mitään mielenkiintoista, joten sen pätkän voi hurauttaa yöbussilla. Samoin Sao Paulon ja Iguazun välin.

Rion lähellä on myös Ouro Preto -niminen kolonialinen kaupunki, joka Footprintin oppaan mukaan on TOP5-nähtävyys koko Brasiliassa! Itse en siellä käynyt, joten en osaa arvostella.

Brasilia on suosikkini koko Etelä-Amerikassa. Eikä vähiten komeiden miesten ansioista!

iramaria

• Vieras
Riosta Buenos Airesiin
« Vastaus #4 : 10.04.2006, 04:07:41 »
Vilkaise www.novorio.com.br, sieltä löytyy Riosta lähtevät bussit. Antaa näköjään vain yhden vaihtoehdon, Iguaçun kautta. Ei liene huono reittivalinta :) sitä en äkkiseltään tiedä, lähteekö niitä busseja muualtakin. Mutta mikäli siis ei ole tarkoitus yhtä kyytiä hurauttaa koko matkaa, saat tuolta myös yhteydet muihin etelän suunnan kaupunkeihin.

Ouro Preto on kaunis kaupunki (mulle tosin riitti siellä kaksi päivää oikein hyvin, paremmin vilkkaammissa paikoissa viihtyvä kun olen). Lähellä on myös toinen kaunis kaupunki nimeltä Mariana, jos siirtomaa-ajan arkkitehtuuri erityisesti viehättää. Siihen Rio - Buenos Aires -välillehän nuo eivät ei tosin osu. Matkaa Ouro Pretoon Riosta on reilu 400 kilometriä, Novo Rion sivulta näkee firmat ja matkojen kestot. Sivulla annetut hinnat ei tosin kokemuksen mukaan ihan joka kerta pidä paikkaansa.

Rioa ja ajanviettomahdollisuuksia täällä voisin kehua loputtomiin, mutta laitan niitä hillittömän pitkän viestin verran vasta sitten jos kerrot niitä kaipaavasi :D

fishbone

• Triplatonnitallaaja
  • Jäsen nro 200
    • Profiili
Riosta Buenos Airesiin
« Vastaus #5 : 10.04.2006, 13:23:09 »
Lainaus käyttäjältä: "UsvaAuer"
Iguazun ja Buenos Airesin välillä ei ole mitään mielenkiintoista, joten sen pätkän voi hurauttaa yöbussilla.

Sekin riippuu ihan siitä mikä on kenellekkin mielenkiintoista? Itse diggasin kovin esim. juuri tuolle välille osuvasta Posadasista; kiva 250 000 asukkaan pikkukaupunki ilman järjettömiä turistimassoja. Turistimassojen puute johtunee siitä, ettei siellä ole mitään suuria ja kuuluisia turistinähtävyyksiä, mutta matkaamisellani on muitakin tarkoituksia, kuin "bongaa pakolliset nähtävyydet". Posadasista voi myös kätevästi napata paikallisbussin ja mennä ihmettelemään suhteellisesti huomattavasti köyhemmän tuntuista ja halvempaa Paraguayta.

Argentiinasta olen jo sen verran muutenkin kirjoittanut pallontallaajiinkin, etten jaksa alkaa enempää itseäni toistamaan. Mutta sen haluan kuitenkin muistuttaa, ettei Iguazua todella kannata missata mistään hinnasta! Molemmille puolille (Argentiina ja Brassit) kannattaa varata kokonainen päivä; tai no, Brassien puoleen riittää ehkä puolikaskin.

Ja mitä busseihin tulee, niin jokaisella tuntuu olevan omat suosikkinsa sen mukaan mitä on eniten käyttänyt. Itse hurauttalin Argentiinassa useammalla yhtiöllä, eikä niissä järin suuria eroja ollut. Jokainen näistä pieksee helposti jokaisen esim. Kaakkois-Aasiassa kokeilemani aivan leikiten. Jo mainittu Cruzero Del Norte on hyvä, mutta en uskaltaisi väittää, että se kuitenkaan olisi mitenkään erityisesti parempi kuin muutkaan; ei toki huonompikaan. Tarkoituksena oli siis sanoa, että ota se yhtiö johon saat lipun, niin suurta eroa ei niissä ole. Niin paitsi, että Andesmarilla on viihdykkeenä bussibingo; hyvää kertausta numeroille ja palkintona vinkkupullo. :lol:

Bella

• Tonnitallaaja
    • Profiili
Riosta Buenos Airesiin
« Vastaus #6 : 10.04.2006, 13:48:42 »
Iramaria! Kylla kaipaisin kovasti niita ajanviettomahdolisuuksia Riossa!
Ei silla, tekemista loydan kylla aina mutta on myos mukava vertailla eri ihmisten kommentteja ja suosituksia!
Kiitoksia paljon kaikille kullanarvoisista vinkeista tahan asti! Grazie!
i]Sapere aude![/i]

iramaria

• Vieras
Riosta Buenos Airesiin
« Vastaus #7 : 10.04.2006, 16:56:20 »
Kauanko meinaat Bella täällä olla? Vai fiilispohjalta? Rion Lonely Planetin lukemalla saat jo aika hyvän kuvan kaupungista. En ole kyseistä sarjaa mitenkään hirveästi lukenut, mutta Rio-opus on erittäin hyvä, ainakin se puuhaosio :) hotelleista ja muista en osaa sanoa, mutta tältäkin sivulta löytyvä hostellihaku antaa aika paljon vaihtoehtoja. Copacabana on mun mielestä hyvä paikka majoittua, sieltä nimittäin pääsee bussilla melkein mihin vaan, ilman vaihtoja.

Brasilia-topicissa olen jo hiukkasen aiheesta kirjoitellutkin, mutta tässä omia suosikkeja. Sunnuntain fillarointimahdollisuus (suljetuilla) rantakaduilla kannattaa kokea, siinä näkee pitkän pätkän rantaa ja muuta Rioa huomattavasti paremmin kuin bussin ikkunasta. Jos jaksaa, niin reittiä riittää ainakin Lagoan ympäri, ja sieltä Ipaneman, Copacabanan, Botafogon ja Aterro do Flamengon kautta melkein Centroon, Santos Dumontin lentokentälle asti. Sitä en tiedä että millaiset henkkarit ne vaatii turistilta fillaria vuokratessa, joku passinkopio varmaan ainakin kannattaa olla mukana, kuten tietty muutenkin liikkuessa.

Sokeritopan luona on kaunis pieni ranta (yleensä tosin uimakelvoton), Praia Vermelha. Rauhallinen paikka olla vaikka piknikillä, minkä lisäksi siitä lähtee kaunis kävelytie joka vie Sokeritopan juurelle asti. Siellä nähtiin viimeksi suloinen apinaperhe! Koko seutu on armeijan aluetta, joten siellä on Zona Sulin mittakaavassakin turvallista.

Centro kokonaisuudessaan on hurjan elävä, kiva vaihtoehto on kävellä siellä päivä ja jäädä viiden jälkeen Cinelândian baareihin istumaan iltaa, kun töistä lähtevät ihmiset valtaavat paikan. CCBB (Centro Cultural do Banco do Brasil) tarjoaa ilmaisia näyttelyitä, viimeksi olen nähnyt upean Etelä-Amerikan historiasta kertovan näyttelyn ja sitten eroottista taidetta esittelevän näyttelyn. Ja siellä on todella hyvä ilmastointi, joten aina parempi kohde jos sattuu olemaan kuumaa.

Centrosta voi myös ottaa ratikan Santa Teresaan, tai lautan Niteróihin tai Paquetán saarelle. Sunnuntaisin lauttasatamasta lähtee aamulla (10?) "sightseeinglautta", joka reissaa pitkin Guanabaran lahtea - näkymät Rioon vesiltä käsin.

Jos heinäkuun jälkeen tulet, niin sambakouluihin kannattaa ehdottomasti mennä (tuota ennen niissä ei paljon tapahdu). Ihan omin päin etsien ei välttämättä kannata slummiin kiivetä, mutta ho(s)tellilla osaavat varmasti neuvoa. Salgueiroa ja Mangueiraa yleensä turisteille suositellaan, molemmat on perinteikkäitä, hyviä kouluja, ja ilmeisesti sitten rauhallisempia kuin jotkut muut paikat. Kumpikaan kukkula ei myöskään ole kamalan kaukana turistialueista (taksimatka). Itse käyn Viradourossa Niteróissa, ja se on tietty kaikkein paras koulu ;)

Jos tulet "treenikauden" ulkopuolella, sambaa löytyy kyllä silti. Klubeja on paljon, ihan samballe omistettuja, ja sitten muita, joissa on silloin tällöin sambailtoja. Takuuvarmasti erittäin hyviä bändejä löytyy esimerkiksi Rio Scenariumista (Centrossa), muistaakseni avoinna joka ilta paitsi maanantaisin. Tsekkaa www.rioscenarium.com.br. Paikka on hiukan keskitasoa hintavampi, mutta ehdottomasti hintansa arvoinen.  

Lagoasta löytyy ihana ulkoilmaravintola-alue, elävää musiikkia myös kai joka ilta. Viimeksi käydessä ainakin kolmessa eri baarissa oli soittajat, niin fonia, pianoa kuin kitaraakin. Pieni ohjelmamaksu peritään (3-6 realia) jos haluat istua baarissa; kadulla kävely on ilmaista :) Todella kaunis paikka, etenkin auringon laskettua. Järven vesi tosin näyttää ongelmajätteeltä... Se siitä romantiikasta!Taksikuskit ei välttämättä tiedä paikkaa, koska eivät tiedä läheskään kaikkia muitakaan paikkoja, mutta se löytyy Gavean puolelta Lagoaa suuren parkkipaikan laidalta. Suosittelen taksia illalla mennen tullen, koska joka kerta siella käydessä olen nähnyt kun öisellä kadulla joku onneton luopuu omaisuudestaan. Ja paikka on siis Rion hintavimpia alueita.  

Ehdoton suosikkini yöelämässä on kuitenkin Lapa, ja siellä erityisesti päämäärätön hengailu Joaquim Silva -nimisellä kadulla. Etenkin perjantaisin sinne, ja Lapan valkoisen akveduktin ympäristöön kokoontuu melkoisen laaja kirjo Rion asukkaita, ja myös turisteja. Vähän kuin ikuinen taiteiden yö. Musiikkia on Lapassa niin kaduilla, autotallin näköisillä klubeilla kuin baareissakin. Ja lisäksi ihan sen akveduktin vieressä on paikka nimeltä Circo Voador, jossa on yleensä nimekkäämpiä bändejä, mutta se maksaa enempi. Kävelemällä löytää, tyhjille kaduille ei tosin täälläkään kannata kävellä.

Kunkin hetken bändeistä ja klubeista löytää melko hyvät tiedot perjantain lehtien mukana tulevasta huviliitteestä. Silloin tällöin järjestettävä LOUD-party Cine Iriksessä (Centro) kuuluu mun lemppareihin, kolmenlaista musiikkia vanhan leffateatterin kolmessa kerroksessa. Kolmas kerros on katto, ja siinä on kieltämättä tunnelmaa kun lipittää caipirinhaa ja katselee ympärillä kohoavia toimistorakennuksia. Melkein vastapäätä on GLS-klubi Cine Ideal, jossa elektronisempaa musiikkia. Taksikuskit väittävät, ettei Copacabanalla ole enää juuri mitään, että Etelä-Riossa bileväki suuntaa nykyään Ipanemalle ja Lebloniin. Noista en osaa kamalasti sanoa, kun en siellä juuri käy.

Parasta Riossa on kuitenkin mun mielestä päämäärätön hengailu ja ympäriinsä kävely ja itse uusien jännien paikkojen löytäminen. Jos siis tuntuu että sellaiseen on aikaa. Jos ei, sen LP:n pohjalta on melko hyvä suunnitella että mihin päin menee hengailemaan  8)

Tasmanian tuholainen

• Himoreissaaja
    • Profiili
Riosta Buenos Airesiin
« Vastaus #8 : 10.04.2006, 19:29:47 »
Lainaus käyttäjältä: "fishbone"

Ja mitä busseihin tulee, niin jokaisella tuntuu olevan omat suosikkinsa sen mukaan mitä on eniten käyttänyt. Itse hurauttalin Argentiinassa useammalla yhtiöllä, eikä niissä järin suuria eroja ollut. Jokainen näistä pieksee helposti jokaisen esim. Kaakkois-Aasiassa kokeilemani aivan leikiten. Jo mainittu Cruzero Del Norte on hyvä, mutta en uskaltaisi väittää, että se kuitenkaan olisi mitenkään erityisesti parempi kuin muutkaan; ei toki huonompikaan. Tarkoituksena oli siis sanoa, että ota se yhtiö johon saat lipun, niin suurta eroa ei niissä ole.

Coche cama ja cama ejecutivossa (tai mitä nimeä mikäkin yhtiö luksusluokasta käyttää) ei ole suuria eroja, mutta jos matkustaa enemmän ja käyttää myös semi camaa tai tavallisia busseja, niin eroja alkaa jo nähdä. Itse matkustin Iguazuun juuri tuolla mainitulla Crucero del Norte-yhtiöllä, parhaassa luokassa eli siinä jossa saa vedettyä kokonaan levyksi itsensä ja bussissa näkyi jo käytön jälkiä enemmän kuin mihin joidenkin muiden firmojen kyydissä olin tottunut. Ei mitenkään häiritsevästi, mutta kuitenkin ero oli selvä. Palvelussa muuten ei ollut eroa esim. Flechabusiin tai Via Barilocheen, mutta näillä jälkimmäisillä bussit ovat olleet uutuuttaan kiilteleviä, nahkapenkeillä jne. Yksittäisiä kokemuksiahan nämä ovat suurimmaksi osaksi olleet, mutta itse väittäisin, että isoimmilla firmoilla kuten juuri Andesmarilla, Flechalla ja Via Barilochella palvelu on keskimäärin piirun verran parempaa, kuin pienillä yhtiöillä.

Olav

• Tosireissaaja
    • Profiili
Riosta Buenos Airesiin
« Vastaus #9 : 18.04.2006, 09:50:14 »
Cruzerio del Norte vai mikä se nyt olikaan on ihan tasokas firma- yleensä argentiinalaiset bussit hyviä.

Brasiliassa olen matkustanut mm. Catarinense yhtiöllä (Curitiba - Foz do Iguacu) ja Penha -yhtiöllä (Rio - Curitiba). Hyviä firmoja mielestäni. Olin vuonna 2004 Curitiban lähellä kylässä nimeltä Morretes ja sieltä jatkoin rannikolle paikkaan nimeltä Guaratuba, joka on brassien ja muiden etelä-amerikkalaisten lomakaupunki. Ei mikään kummoinen paikka, mutta Lonely Planetissa paikasta ei mainita mitään. Ei siellä kyllä sen puoleen länkkäreitä näynytkään. Hyvät hotellit uima-altaineen ja aamiaisineen lähellä merta maksoivat halvimmillaan 10 euroa neljän hengen huoneessa jonka sain ihan itse pitää, johon muilla ei ollut asiaa...

Tasmanian tuholainen

• Himoreissaaja
    • Profiili
Riosta Buenos Airesiin
« Vastaus #10 : 18.04.2006, 19:16:22 »
Lainaus käyttäjältä: "Olav"
Cruzerio del Norte vai mikä se nyt olikaan on ihan tasokas firma- yleensä argentiinalaiset bussit hyviä.

Eivätkä pelkästään hyviä, vaan keskimäärin suorastaan maailman parhaita, näin uskaltaisin väittää. Esim. kyllä tuo hieman moittimani Crucero del Norte-kokemuskin hakkaa mennen tullen kaikki eurooppalaiset bussit. Kyllä Chilessäkin bussit ovat tasokkaita, mutta eivät kuitenkaan ihan yhtä hyviä kuin Argentiinassa.

Olav

• Tosireissaaja
    • Profiili
Riosta Buenos Airesiin
« Vastaus #11 : 19.04.2006, 08:59:27 »
Joo, samaa mieltä olen. Yleensä ottaen Argentiinassa on maailman parhaat bussit (oon reissannut 40 maassa). Myös Andesmar -yhtiö on hyvä. Pitäisin jopa parempana kuin Cruzeroa...