Apua! Auttakaa alottelijoita reittivalinnassa!

(Luettu 8992 kertaa)

matami

• Reissaaja
    • Profiili
« : 10.04.2006, 19:06:39 »
Moikkelis! Ni viel sitä et kannattaako sellane reitti ku:

BERLIINI - KRAKOVA - PRAHA - ATEENA - ROOMA - FIRENZE - BERN - PARIISI - CORK - DUBLIN - GLASGOW - BATH - LONTOO,

olisiko liian kunnianhimoista :?  mutta siis me lennetään berliiniin 16pvä ja reilikortti alkaa vasta 18pvä, ku hypätään junaan ja matkataan krakovaan.
  Tuo on kyl aika pitkä matka prahasta ateenaan, niin et jos kreikan jättäis välistä, mielipiteitä? onko ateena cool? ja siis yleisestikki onko jotkut noista kaupungeista huonoja valintoja, olisko teillä kokeneemmilla parempia vaihtoehtoja! Please auttakaa, reissu lähestyy ja pitäs hiukan lyödä suunnitelmia lukkoon  :P

kiitos kamalasti jo etukäteen, luotan apuunne  :lol:  :lol:  :lol:

Oiskohan otsikossa parantamisen varaa? -Suvih
Oli. Jouni
Kannattaa laittaa välilyönnit listaan niin ei venytä turhaan sivua, juspu
iittää et on passi ja hammasharja mukana

Tatuks

• Reissaaja
    • MSN Messenger  - tatu_l@hotmail.com
    • Profiili
    • http://www.bonsaifi.net
« Vastaus #1 : 10.04.2006, 19:11:54 »
No on tossa aika paljon, se on vähän niin että ei voi käydä kaikkia läpi. Tosta tulee hirveä kierto ja junissa menee tosi pitkiä aikoja. Tiputtakaa pois nyt ainakin neljä kaupunkia tai muuttakaa reittiä vähän lyhyemmäks.
Kun jakaa 30 päivää tuolla 13 kaupungilla niin se tekee jotain 2,3 päivää yhessä kaupungissa, siihen kun laskee vielä junamatkat niin hyvä että kerkeette yhen yön olee jokaises kaupungis.

Niin ja vielä semmosta että menkää mielummin Edinburghiin ku Glasgowhun jos sinne asti pääsette.
eu

Skönäri

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #2 : 10.04.2006, 19:26:27 »
Sanoisin vielä että liika ahnehtiminen noitten "isojen" kaupunkien suhteen ei välttämättä kannata, ainakin itse oon kokenut viihtyväni pikkupaikoissa paremmin. Esim Krakowasta saa pitkässä viikonlopussa aika paljonki irti (sydän tosin halajaa sinne uudestaan), mut jossain Prahassa ei meinaa pari kolme päivää riittää ku tunnelman haisteluun.
Vapaus on sitä, kun ei tiedä missä nukkuu seuraavan yön. Fotoja:
http://www.merikauhu.kuvat.fi/kuvat/

Lina

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #3 : 10.04.2006, 19:31:01 »
Minusta ainakin tuo Ateenaan matkaaminen vie hirvittävästi aikaa..tuollaisen aikarajauksen kanssa. Ateena on mun mielestä kuitenkin liian kiinnostava paikka pelkkään muutaman tunnin vierailuun..Sitten tuo Rooma on myös aikas alhaalla Italiassa..Pohjois-Italiassa on paljon vierailemisen arvoisia, hienoja paikkoja. Ja Rooman kanssa on hieman sama kuin Ateenankin, että päivä ei millään riitä sen näkemiseen.
Riippuu tietenkin ihan siitä, mitä itse matkalta hakee..haluaako vain sen päätyttyä pystyä sanomaan, että monessako paikassa on käynyt vai haluaako kohteista oikeasti jotain 'irti'..
Miten voisi pysyä paikallaan, kun aika liukuu niin kuin jää kuumien käsiemme välistä.

matami

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #4 : 10.04.2006, 20:23:31 »
Voi ei, niin se vähä on et aika on rajallista... pitäs sit varmaa jättää pari paikkaa tulevaisuutee   :(  ite oon samaa mieltä tuosta et isoja kaupunkeja vähemmä, mut matkaseuraa on mukana ja pitää tehä kompromisseja... onko irlanti ja skolanti kuinka samanlaisia? jos jättäis skotlannin kokonaa pois, ku tuolla briteis tulis muute aikas lailla paikkoja

matami

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #5 : 11.04.2006, 01:08:53 »
Ni mites muute, vielä se et kandeeko ne junaliput ostaa jo suomesta ku vr ainaski suosittelee sellast.. sorry tyhmyyteni  :oops:  ollaan siis menos heinä-elokuun vaihteessa et varmaan on melkone ryysis päällä  :wink:

Tatuks

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #6 : 11.04.2006, 10:33:45 »
Lainaus käyttäjältä: "matami"
Voi ei, niin se vähä on et aika on rajallista... pitäs sit varmaa jättää pari paikkaa tulevaisuutee   :(  ite oon samaa mieltä tuosta et isoja kaupunkeja vähemmä, mut matkaseuraa on mukana ja pitää tehä kompromisseja... onko irlanti ja skolanti kuinka samanlaisia? jos jättäis skotlannin kokonaa pois, ku tuolla briteis tulis muute aikas lailla paikkoja

No se riippuu ihan täysin siitä että mistä satutte pitämään. Itse pidän enemmän Skotlannista.
eu

Tatuks

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #7 : 11.04.2006, 10:34:36 »
Ni mites muute, vielä se et kandeeko ne junaliput ostaa jo suomesta ku vr ainaski suosittelee sellast.. sorry tyhmyyteni  :oops:  ollaan siis menos heinä-elokuun vaihteessa et varmaan on melkone ryysis päällä  :wink:

Lippuja ei voi ostaa muualta kuin suomesta, koska pitää olla passi mukana. (mutua?) Näin itse olen ainakin käsittänyt.
eu

Dela

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Re: Apua! Auttakaa alottelijoita reittivalinnassa!
« Vastaus #8 : 11.04.2006, 10:54:21 »
Moikkelis! Ni viel sitä et kannattaako sellane reitti ku:

BERLIINI-KRAKOVA-PRAHA-ATEENA-ROOMA-FIRENZE-BERN-PARIISI-CORK-DUBLIN-GLASGOW-BATH-LONTOO,

olisiko liian kunnianhimoista :?  mutta siis me lennetään berliiniin 16pvä ja reilikortti alkaa vasta 18pvä, ku hypätään junaan ja matkataan krakovaan.

Väli Praha-Ateena tulee olemaan hidas, koska te todennäköisesti menette reittiä Budapest-Bukarest-Sofia-Thessaloniki-Ateena. Äkkiseltään en nyt tuntimäärää pysty tarkalleen arvioimaan, mutta se tulee olemaan kauan. katso täältä kesto: http://www.bahn.de

Romania on mielestäni ehkä parasta Itäistä-Eurooppaa, mutta jos se ja Bulgaria ei niinkään kiinnosta, kannattaa ehkä harkita tuota Ateenaakin. Ihan rehellisyyden nimissä pelkästään jo Italiasta löytyy valtavasti tarjontaa sen tilalle, ellei sitten mytologiat vie voittoa :) Budapestista pääsee näet leikkaamalla hyvin suoraan Triesteen tai sitten voi mennä Kroatiaan hengailemaan. Aika monta päivää ja juna-mailia säästää tällä.
Ilmaisia matkoja ja majoitusta käyttäjien välillä: www.freetrippers.com

MinttuK

• Tosireissaaja
    • MSN Messenger  - millaker@hotmail.com
    • Profiili
« Vastaus #9 : 11.04.2006, 11:03:44 »
Ilmeisesti Tatuks tarkoittaa että reilikorttia ei voi ostaa muualta kuin Suomesta, mutta tarkoittiko Matami ihan yksittäisiä junalippuja tai paikkavarauksia? Voihan niitäkin toki ostaa vr:ltä etukäteen, ja mikä jottei jos kerran tietää milloin on menossa ja minne. Jos yrittää hankkia lippuja juuri ennen junan lähtöä, niin suunnitelmiin voi tulla yllättäviä muutoksia  :wink:

Rooma on ainakin kaukana Firenzestä. Ei välttämättä kannata poiketa, jollette sitten tule Ateenasta laivalla Italiaan ja koko maan läpi takaisin ylös... Ja siihen kannattaisi jo varata vähän enemmän kuin pari päivää.

Mutta miksi suunnitelmia pitää etukäteen lukkoon lyödä?

Tatuks

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #10 : 11.04.2006, 12:54:23 »
Lainaus käyttäjältä: "MinttuK"
Ilmeisesti Tatuks tarkoittaa että reilikorttia ei voi ostaa muualta kuin Suomesta, mutta tarkoittiko Matami ihan yksittäisiä junalippuja tai paikkavarauksia? Voihan niitäkin toki ostaa vr:ltä etukäteen, ja mikä jottei jos kerran tietää milloin on menossa ja minne. Jos yrittää hankkia lippuja juuri ennen junan lähtöä, niin suunnitelmiin voi tulla yllättäviä muutoksia  :wink:

Rooma on ainakin kaukana Firenzestä. Ei välttämättä kannata poiketa, jollette sitten tule Ateenasta laivalla Italiaan ja koko maan läpi takaisin ylös... Ja siihen kannattaisi jo varata vähän enemmän kuin pari päivää.

Mutta miksi suunnitelmia pitää etukäteen lukkoon lyödä?

Tuntuu että mä käsitin väärin mitä kysyjä tarkotti. Ei leikkaa :P
eu

11d4

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #11 : 11.04.2006, 15:09:17 »
Lainaus käyttäjältä: "Tatuks"
Lippuja ei voi ostaa muualta kuin suomesta, koska pitää olla passi mukana. (mutua?) Näin itse olen ainakin käsittänyt.

Kai passin voi (ja ehdottomasti kannattaa) ottaa mukaan ulkomaille..?  :P Mutta tässä lainaus VR:n sivuilta:

"Inter Rail -kortin voi periaatteessa ostaa mistä tahansa Inter Rail -maasta. Kortti kannattaa hankkkia kuitenkin jo Suomesta, sillä joissakin maissa kortin ostaminen voi olla ongelmallista. Esim. Ruotsin rautatiet SJ on ilmoittanut, että Ruotsissa ei teknisistä syistä myydä enää Inter Rail -kortteja muille kuin Ruotsissa vakinaisesti asuville henkilöille."

Mitään muita lippuja tai lisämaksujuttuja en kyllä ostaisi Suomesta. Ihan vaikka jo sen takia, suunnitelmat voivat aina muuttua, ja sitten harmittaa, jos jää lippuja käyttämättä.

matami

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #12 : 11.04.2006, 16:36:15 »
Joo tarkotin junalippuja, en reilipassia. Tarkistin sen ajn prahasta ateenaan, se on lähemmäs 40tuntia junassa  :roll:  taitaa kreikka jäädä välistä, kiitos avustanne. Roomasta on tullu sellasia kehuja et sitä ei jätetä mistää hinnasat välistä  :lol:

Natka

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #13 : 13.04.2006, 13:00:39 »
Koh, juu en minäkään noin pitkää matkaa suosittelisi vaikken reilillä olekaan ollut.. Pelkkä matikka riittää, että tajuaa miten kiire tulee, jos itä-euroopasta matkaa dupliniinkin asti.. on se vain turhan paljon mielestäni...

disko

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #14 : 13.04.2006, 14:40:02 »
Ite aattelin lähtee tossa kesäkuun lopussa ekalle reilille/travellille, oon ihan täpinöissä jo nyt ku suunnittelen ja mietin sitä :) hyvä niin..
tällä hetkellä suunnitelmani on kutakuinkin seuraava:
Koneella Odessaan, sieltä kiskoja pitkin eka Unkariin Balaton-järvelle tuttujen luokse. Sitte sieltä pistoreissuja Kroatian Splitin huudeille, ehkä Tsekkeihin ja Sloveniaan myös ja paluu Budapestiin.. Reissun kesto n. 2-3 vk, riippuu vähä miten pihi pystyn olee nyt kevääl..

Unkarissa oon ollu joku 6 kertaa mutta tunteeko joku paremmin Ukrainaa/Kroatiaa -> tahtoo kierrellä!!!
Laukussa leipää ja...

miuku

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #15 : 13.04.2006, 21:31:53 »
Joo, itse oon ainakin tullut siihen tulokseen, että ei makeaa mahan täydeltä eli esim. kuukauden aikana joku 6-7 paikkaa on sopiva ja niin että ne on saavutettavien välimatkojen päässä. Ku viipyy yhdessä paikassa vähän pidempään, ehtii tutustuakkin paikkoihin ja sillon ei mee aika pelkästään kulkuvälineissä istumiseen.

naksu

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #16 : 14.04.2006, 14:04:59 »
joo, aika kunnian himoinen toi teidän reittisuunnitelmanne kyllä on  :? ehkä kannattaisi miettiä tonne brittien saarille menemistä, koska sinne menemiseen menee aikaa ja rahaa, ja esim lontoo on sellainen paikka että parissa päivässä siellä hirveen vähän (kuten noissa muissakin suurkaupungeissa) ehtii nähdä.
Ja noiden suurkaupunkien lisäksi suosittelen kyllä muidenkin tapaan jotain rentoutumismeininkejä jossain maaseudulla tms. Se on kuitenkin aika moista säätöä juosta kokoajan isoilla juna-asemilla ja istua pitkiä matkoja junassa. Plus tietty jos pitkiä etappeja menette kerralla, niin rahaa palaa noihin lisämaksuihin aika mukavasti.

UsvaAuer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #17 : 15.04.2006, 02:20:04 »
taitaa kreikka jäädä välistä, kiitos avustanne.

Eipäs luovuteta vielä! Kuinka tiukka on budjettinne, salliiko se lentämistä?

Nimittäin... Bratislavasta, kivenheiton päästä Prahasta pääsee muutamassa tunnissa lentäen Ateenaan. Ja suhteelliseen mukavaan hintaan. Itse sokkona kirjoittelin hakukoneeseen päivän kesäkuussa ja yhdensuuntaiselle lennolle tuli hintaa 112 euroa. Kohtuullinen sanoisin, jollei jopa halvahko. Jos matkaatte heinäkuussa joudutte maksamaan enemmän.

Lentoyhtiö on SkyEuropehttp://www.skyeurope.com/en/ Lentää Ateenaan myös Budapestista ja Krakovasta.

Toinen, sanoisinko jopa parempi, vaihtoehto on lentää Prahasta Kreetalle SmartWings-nimisellä yhtiöllä. http://www.smartwings.net/en/index.php Hintaa en pystynyt tarkastamaan (ohjelma jumissa).

Kreeta on kyllä niin ihana, että siellä saisi aikaa kulumaan. Ja Kreeta tarjoaisi myös sitä rantalomaa mantereen suurkaupunkien rinnalla. Laivayhteyden Ateenaan ovat hyvät. Laiva kulkee Santorinin ja parin muun kivan saaren kautta.

Lontoostako lennätte Suomeen? Mietin vaan sitäkin, että jos lentäisitte jostain Itä-Euroopasta Kreikkaan ja Kreikasta jatkaisitte Italian läpi, niin ehkä teille riittäisi kahden vyöhykkeen reililippu. Loppumatkan voisi hoitaa Ryanilla. Pohjois-Italiasta pääsee halvalla (tyyliin 20 euroa) Lontooseen Ryanilla, Easyjetillä ja jollain muillakin. Samoin Pariisista. Pariisista lentoja on useita päivässä minimihintaan. Mutta jos Pariisiin haluatte junalla, niin se on jo sitten kolmas reilivyöhyke.

Sveitsi ehdottomasti pois suunnitelmista. Liian kallis ja koukkaa hassusti.

Joku sanoi, että Firenze on kaukana Roomasta. Ei minusta.

Jos Englannissa haluaisitte matkustaa, matkustakaa Ryanilla.

Itse keksin nämä lentoehdotukset tältä sivulta:
http://www.whichbudget.com/

matami

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #18 : 15.04.2006, 17:40:42 »
Joo ei paha, ei paha toi UsvaAuerin vaihtoehto lentää ateenaan, pitää ottaa selvää aikatauluista yms. Kiitos  :lol:  Mutta tosin lähden syksyllä ihan vaan löhöileen kreikkaan, pargaan että jos jätettäis rantameininki sinne  :wink:

Tatuks

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #19 : 15.04.2006, 17:58:25 »
Ihan oikeesti, pudottakaa tosta pois reilusti noita paikkoja. Täällä on aika moni nähtävästi kokenut reissaaja sanonut samaa, ja minä jo kerran aikasemmin :) Ite meillä oli 7 paikkaa viime kesänä ja se tuntu ihan liian kiireiseltä mulle. Eikä meillä juur ollu ees hirveen pitkien välimatkojen päässä kohteet, lähinnä Länsi-Euroopassa.
eu