Turvallisuus/terveysvinkkejä Tansaniaan matkaavalle?

(Luettu 32256 kertaa)

AleksiK

• Aloittelija
    • Profiili
Moi, olen menossa heinäkuussa Tansanian maaseudulle vapaaehtoistyöleirille. Olisiko jollain Itä-Afrikassa käyneellä jotain käytännön vinkkejä matkaa varten?

Minua huolestuttaa lähinnä terveys ja turvallisuus. Malarialääkkeisiin liittyvistä ristiriitaisuuksista on keskustelupalstalla kirjoiteltukin, mutta osaisiko joku kertoa muista mahdollisesti hyödyllisistä lääkkeistä?

Minun pitäisi myös löytää yksin tieni johonkin pieneen paikkaan Moshista pohjoiseen, onko kellään kokemusta bussilla matkustamisen turvallisuudesta?

Ylipäätään käytännön vinkit siitä miten kannattaa valmistautua olisivat hyvin tervetulleita. Kiitos  :D

shujaa

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #1 : 22.04.2006, 22:59:56 »
"Malarialääkkeisiin liittyvistä ristiriitaisuuksista on keskustelupalstalla kirjoiteltukin, mutta osaisiko joku kertoa muista mahdollisesti hyödyllisistä lääkkeistä? "

Särkylääke ainakin kannattaa ottaa, kuten minne tahansa muuallekin. Muuta en pysty keksimään. Todennäköisin, ei välttämättä todennäköinen vaiva on ripuli. Siihen ei taida olla mitään vettä ihmeellisempää lääkitystä.

"onko kellään kokemusta bussilla matkustamisen turvallisuudesta? "

En ole tuollapäin kulkenut bussilla (Keniassa kyllä), joten en pysty tarkalleen sanomaan, mutta tuskin mitään kovin ikävää sattuu. Tosin aikataulu voi venyä, jos bussi jämähtää tienvarteen (tästä on kokemusta!).

Onnea  matkalle, tulee olemaan varmasti rikastuttava kokemus  :lol:

Tuppatuur

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #2 : 23.04.2006, 22:31:49 »
Majailin juuri syksyllä San ya juun kylässä Moshista pohjoiseen, tosin petasin Moshissa. Meillä oli oma bussi. Näytti noita menevän siinä silloin tällöin. Tiet on Pohjois-Tansaniassa melko hyviä, paisti että kamalia hidasteita.

Lääkkeistä... no syö niitä maitohappobakteereita. Varaudu vatsan sekoamiseen. Eipä muuta. Kaikki rokotteet tietty eteskin keltakuume kun ilman sitä ei saa viisumia (multa ei kyllä kyselty mitään rokotuksia...).

spedu

• Reissaaja
    • MSN Messenger  - spedu_lee@hotmail.com
    • Profiili
« Vastaus #3 : 24.04.2006, 11:57:17 »
Moi,

Itse matkustelin Tansaniassa viime syyskuussa. Moshissa en käynyt mutta eteläisemmässä Tansaniassa tuli myös busseja käytettyä. Ainakin Scadivaia Bus linen bussit oli suht luotettavia. Aikataulut tosin heitti useammalla tunnilla, mutta muuten bussit oli ihan hyviä.

Minibusseillakin matkustin, mutta niissä matkustaminen ei ollut miellyttävää ainakaan pitkillä matkoilla. Ne nimittäin ahdettiin aina ihan tupaten täyteen. Itse varauduin pelkillä malarialääkkeillä ja mahataudeiltakin vältyin, vaikka söin yleensä paikallisten tapaan toreilla ja katukeittiöissä.

Tunkki

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #4 : 24.04.2006, 22:02:59 »
Muista, että yhdyntä ilman kondomia on tuolla päin palloa hidas itsemurha. SukiSukia mukaan jo kotoa tai toki paikallinen Salama toimii myös. Afrikkamitoituksin..

error

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #5 : 29.06.2006, 22:32:47 »
Ja koskaan ei voi sanoo liian montaa kertaa JAMBOOOOO!

Mulla jäi Tansaniasta kyllä vähän semmonen kuva, että melkosen vaarallisilla huudeilla ollaan liikkeellä kun Darissa liikutaan. Toisaalta en paljoo kierrellyt, Sansibar ja Dar vaan..

Mutta hyvää turvallista matkaa! Malarian saat aika varmasti. Sori skeptisyyteni...
h yes!

nauru.

• Tosireissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #6 : 05.07.2006, 10:33:12 »
Ennen malarialääkkeiden ottamista kannattaa syödä - itellä ainakin joskus kun tyhjään vatsaan otti, niin alkoi kivasti näkökenttä sumentua ja mukavat sahalaidat vilisi silmissä. Eihän nuo malarialääkkeetkään 100% varmoja ole, mutta pienentävät kuitenkin todennäköisyyttä saada tartunta.

Tansaniassa Arushassa tuli nukuttua kerran mm. huoltoaseman pihalla puun alla hiattomassa paidassa. Järkyttävästi hyttysenpuremia aamulla, mutta malaria ei kuitenkaan iskenyt.

Bussilla kuljin Ugandasta Kenian kautta Tansaniaan. 2 saman firman bussia ajoi peräkkäin koko matkan - kunnes jossain vaiheessa yöllä, tais olla Kenian puolella, se meidän edellä kulkenut bussi makasi kyljellään tienvieressä. En nyt muista firman nimeä, joku A:lla alkava "Akambe" tmv. Ei siinä kukaan kuollut, mutta loukkaantui porukkaa kuitenkin aika mittavasti. Ei ollut mikään mukava herätys keskellä pimeää Afrikan yötä...

Afrikassa ollessani sairastuin Darissa kunnon afrikkalaiseen "pilkkutautiin". Kuume huiteli neljässäkymmenessä (koskaan ennen eikä jälkeen ole ollut noin paljon kuumetta), ja naama oli aivan täynnä näppyjä. Ensin epäiltiin malariaa ja verikoekin otettiin kynttilänvalossa, kun sairaalasta meni sähköt juuri sopivasti. Lääkkeitä eivät uskaltaneet antaa, koska olin sillä hetkellä lääkekuurilla, jonka kanssa oli kamalan tarkkaa, että mitä muita lääkkeitä voi syödä.

Mutta kaiken kaikkiaan oli aivan loistava reissu, eikä todellakaan viimeinen Afrikan reissuni! Vatsan kanssa mulla ei ollut minkäänlaisia ongelmia, vaikka en ottanut maitohappoja ja söin aivan "normaalisti" paikallisten kanssa heidän valmistamaansa ruokaa.

Neuvoksi antaisin, että avoimin mielin ja rohkeasti vain. Yritä olla ottamatta turhaa stressiä, se heikentää vastustuskykyäkin.  :wink: Äläkä unohda nauttia.
Let me show you the world in my eyes.

minä

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #7 : 06.07.2006, 12:59:25 »
Lainaus käyttäjältä: "error"
Malarian saat aika varmasti. Sori skeptisyyteni...

Kaipa toikin oli vitsi... En ole ite saanut malariaa yhdelläkään Afrikan-reissulla, eikä suurin osa tutuistakaan. Jotkut kyllä ovat, estolääkityksestä huolimatta, mutta pitäisin sitä kuitenkin pikemminkin epätodennäköisenä kuin "aika varmana".

error

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #8 : 12.07.2006, 22:48:21 »
Maaseutu ja X kuukautta. Tuu Aleksi kertoo sitten saitko malariaa vai et. No ei, ei terveydellä saa leikkiä, mutta malaria ei kysy lupaa. Se tuleeeee. Tiedän monia ihmisiä, jotka sen ovat saaneet. Siksi en poissulkisi mahdollisuutta, vaikka yleensä monella on tapana ajatella "eihän minulle..."

Itsellänikin epäiltiin malariaa tuossa muutama kk sitten. Kaksi yötä sairaalassa ja muutamat kimiinitkin napsin. Yksi tulos oli positiivinen, kaksi negatiivista ja pääsin vapauteen. Silloin sairaalassa makoillessani tuli kyllä mieleen, miten helppo se malaria on saada. Tansaniassa ne hyttyset on semmosia ilkeitä, jotka tunkee housunlahkeestakin sisään. Aika epäkohteliasta.
h yes!

minä

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #9 : 14.07.2006, 10:55:37 »
Mun kokemuksen mukaan hyttyset on ihan yhtä ilkeitä joka paikassa. Mutta toki ovat ikäviä myös Tansaniassa. Myönnän, että mulla ei kyllä ole x kuukauden kokemusta afrikkalaisella maaseudulla asumisesta. Mutta tunnen sellaisia joilla on, eivätkä ole malariaa sairastaneet  (paljon muuta jännää kuitenkin)...

error

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #10 : 14.07.2006, 18:04:47 »
No way! Hyttyset vaihtelee vahvasti. Niitä on eri lajikkeita ja verenhimosuus vaihtelee. Vrt. Japanissa olevat mustavalkoraidalliset hyttyset, joita ei edes huomaa, mutta yht äkkiä huomaa tulleensa syödyksi ja Suomen amatöörihyttyset jotka vinkuu korvassa ja silmien edessä ja sitten yrittää laskeutua.

Oli miten oli, pitäisin itse ainakin todennäköisenä, että malaria voi tulla, kuin poissulkisin sen. Kuten huomattiin jo:D alan toistamaan itseäni argh!
h yes!

minä

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #11 : 14.07.2006, 18:22:01 »
Nii, tarkoitinki että joka paikassa Afriikassa. Hei miten kaunis yleistys... siis niissä maissa/paikoissa joissa ite olen ollu... ja voi pojat, miten verenhimoisia onkaan monet päivällä lentävät lajit! Mutta kaikkein pahimpia on pohjalaiset paarmat.

error

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #12 : 14.07.2006, 18:26:53 »
Meikäl ei oo kokemuksia kuin Tansanian hyttysist, mut iso manner, paljon ylläreit!
h yes!

katakuu

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #13 : 23.07.2006, 10:26:10 »
thaikkuhyttyset on kans äänettömiä ja iskevät salakavalasti :lol:

itse en voi syödä malarialääkkeitä. alkaa viiraamaan päässä.

jos malaria iskee eikä sairaalaa lähimaillakaan, mitäköhän sitten kannattaisi tehdä? onko tähän olemassa joku ensiapulääke?

ja mistä sen tietää onko se malaria vaiko joku muu tauti?

nansikka

• Himoreissaaja
    • Profiili
Käytännön vinkkejä Tansaniaan
« Vastaus #14 : 18.06.2009, 15:22:21 »
Terse kaikille!

Olen lähdössä Tansaniaan marraskuussa parin viikon reissulle. Tarkoituksena on puolet ajasta tehdä töitä erään projektin puitteissa, ja puolet matkasta lienee lomaa.

Olisin kiinnostunut kuulemaan käytännön vinkkejä maasta, etenkin terveyteen ja turvallisuuteen liittyvää.

Olen vasta vähän ehtinyt tutustua infoon ko.maasta.  Olen nuori nainen, mutta menossa kuitenkin työporukan kanssa matkalle. Vinkit siitä miten välttää liiallinen huomio ovat tervetulleita, pukeutumalla konservatiivisesti ja välttämällä vaarallisia paikkoja/epämääräistä seuraa ja muulla maalaisjärjellä pääsee varmaan pitkälle? Maa on lukemani mukaan pääosin muslimivaltio, mutta myös kristittyjä ja luonnonuskontoja löytyy?

Lukemistani jutuista Tansaniasta on noussut esiin juuri riskien hallinta aika vahvasti. Kertokaa siis myös mikä tässä maassa vetää ihmisiä, mitä kannattaisi nähdä (pääkaupunkiin ja johonkin siihen seudulle ollaan menossa) ja millaisia tansanialaiset ovat. Millainen hintataso maassa on?

Viestisi siirretty vanhan ketjun jatkoksi. -Milma
Jos sua elämä ahdistaa, siitä ei masentua saa
Voithan ryhtyä pakkaamaan
Kummasti mielikin virkistyy, kun matkaan käy
Vaikka kukkaro ohenee, elonlaatu kohenee
Kun matkustaa

[email protected] maailman y

nansikka

• Himoreissaaja
    • Profiili
Vs: Turvallisuus/terveysvinkkejä Tansaniaan matkaavalle?
« Vastaus #15 : 13.07.2009, 23:08:54 »
Huhuu, kai Tallaajilta nyt vinkkejä Tansaniaan löytyy..?
Jos sua elämä ahdistaa, siitä ei masentua saa
Voithan ryhtyä pakkaamaan
Kummasti mielikin virkistyy, kun matkaan käy
Vaikka kukkaro ohenee, elonlaatu kohenee
Kun matkustaa

[email protected] maailman y

malla-anni

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #16 : 18.07.2009, 21:46:55 »
Terveys: nämä normaalit, rokotukset kuntoon + malarialääkitys, käytä pullotettua vettä - myös hampaiden pesuun, vältä salaatteja ja käytä käsidesiä. Porukkamme  sai vatsataudin 5* hotellissa jossa kokki valmisti ateriat sitä mukaa kun asiakkaita tuli ja itse valittiin lihat ym. joten aina ei tasokaan riitä. Aurinkorasvaa pilviselläkin säällä. Ruokahan muuten siellä on hyvää ja erityisesti hedelmät.
Turvallisuus: Älä liiku yksin eikä naisporukassakaan pimeällä, meitä kiellettiin ehdottomasti lähtemässä Arushassa illalla minnekään. Muutenkin kannattaa katsoa missä kulkee ja minne lähtee.
Muuten tansanialaiset ovat ystävällisiä ja helposti lähestyttäviä, joskus tulee esille  miesten asenne että varsinkin yksin matkustavat naiset ovat hakemassa seksikokemuksia ja se ei ole mitenkään mukavaa.
Missä kannattaa käydä: Safarilla tietty, Serengeti, Tarangire, Ruaha, Selous - näissä jossakin ja esim Arushassa on hyviä paikallisia firmoja jotka järjestävät safareita ja niissä kuitenkin sitten kaikki pelittää hyvin ja näkee paljon.  Rannikolla  Sansibar tai jokin muu saari ja siellä snorklaamaan tai sukeltamaan.
Nautinnollista matkaa työn ja vapaa-ajan suhteen

mistyli

• Himoreissaaja
  • "Tuhannen km:n taival alkaa yhdestä askeleesta"
    • Profiili
    • Matkailublogi: juttuja mm. Meksikosta, Guatemalasta, Belizestä, Tansaniasta, Kroatiasta, Keniasta sekä Thaimaan matkasta. Tulossa maalis-huhtikuussa 2013 reissu eteläiseen Afrikkaan.
« Vastaus #17 : 29.10.2009, 23:28:35 »
Suuntana Tansania tammi-helmikuussa 2010. Kyselisinkin nyt, mitä mieltä Tansanian suunnalla matkanneet ovat kolera-lääkityksestä?

Muut rokotukset mulla onkin aika hyvin kunnossa, koska niitä jouduin ottamaan 3 vuotta sitten Kenian reissulle. Eli hepatiitit OK, aivokalvontulehdus OK, keltakuume OK, lavantauti OK, jäykkäkouristus ja polio uusittiin muistaakseni myös tällöin. Nyt mietityttää vain tuo kolera. Malarian estolääkityksen hommaan myös, söin Keniassa ollessani Lariamia ja se kävi mulle ainakin silloin.

mpala

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #18 : 29.10.2009, 23:42:09 »
Suuntana Tansania tammi-helmikuussa 2010. Kyselisinkin nyt, mitä mieltä Tansanian suunnalla matkanneet ovat kolera-lääkityksestä?

Muut rokotukset mulla onkin aika hyvin kunnossa, koska niitä jouduin ottamaan 3 vuotta sitten Kenian reissulle. Eli hepatiitit OK, aivokalvontulehdus OK, keltakuume OK, lavantauti OK, jäykkäkouristus ja polio uusittiin muistaakseni myös tällöin. Nyt mietityttää vain tuo kolera. Malarian estolääkityksen hommaan myös, söin Keniassa ollessani Lariamia ja se kävi mulle ainakin silloin.

se koleraehkaisy antaa jonkin verran suojaa joillekin vatsataudeille, mutta ei sita ihan oikeasti tarvitse. koleraa esiintyy vahan, yleensa alueittain, hyva hygienia on perusjuttu ja terve ihminen selvii kolerasta.

mistyli

• Himoreissaaja
  • "Tuhannen km:n taival alkaa yhdestä askeleesta"
    • Profiili
    • Matkailublogi: juttuja mm. Meksikosta, Guatemalasta, Belizestä, Tansaniasta, Kroatiasta, Keniasta sekä Thaimaan matkasta. Tulossa maalis-huhtikuussa 2013 reissu eteläiseen Afrikkaan.
« Vastaus #19 : 29.10.2009, 23:58:35 »
No näin minä vähän päättelinkin, mutta ajattelin kuitenkin kysellä mielipiteitä. Onko sulla tietoa minkä hintainen se kolera-lääke olisi jos sellaisen päätyisi ottamaan?

muok. Löysinkin jo vähän hintatietoja.
« Viimeksi muokattu: 30.10.2009, 00:04:44 kirjoittanut mistyli »