Voiko yksin lähteä reiliin?

(Luettu 26619 kertaa)

iidba

• Vieras
« Vastaus #40 : 24.06.2006, 14:22:37 »
Englanninopettajani varoitteli tässä menneenä keväänä kovasti, että "vaikka kuinka olisi reilihimo yms niin KOSKAAN ei yksin varsinkaan jos olet tyttö", perusteluna oli juuri tuo turvallisuusjuttu. Jos aiot nukkua esim. junassa, kuka vahtii tavaroitasi? Ja muutkin turvallisuuskysymykset. Itse vähän säikähdin sitä, kun olin kuitenkin puolisen vuotta suunnitellut lähteväni yksin reissuun. Nyt alkoi reilikaverin etsintä :p

Tietysti kaikki riippuu ihan ihmisen persoonallisuudestakin. Jotkut ovat kypsempiä ym. matkustamaan yksin, jotkut eivät kykene. Yksin reissaaminen tosin varmasti on opettava ja kasvattava kokemus itse kullekin, joten enpä oikein tiedä. Riippuuhan se matkakohteestakin, Itä-Eurooppaan en yksin lähtisi mutta Britanniaa voisin ainakin harkita.

Suvih

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #41 : 24.06.2006, 15:44:54 »
Lainaus käyttäjältä: "iidba"
Itä-Eurooppaan en yksin lähtisi mutta Britanniaa voisin ainakin harkita.

Mihis tämä nyt sitten perustuu? Itä-Euroopan turvallisuudesta ei ole muuta kuin omaa kokemusta (en kokenut itseäni uhatuksi sen enempää kuin briteissäkään), mutta käsittääkseni ainakin briteissä raiskaukset yms. ovat huomattavasti yleisempiä kuin Suomessa.

Kuten tässä ketjussa ja lukuisissa aikaisemmissa on tullut ilmi niin yksin voi varsin hyvin lähteä, ja todella moni on niin myös tehnyt (minä myös).

Quu

• Reissaajaguru
    • Profiili
Re: Voiko yksin lähteä reiliin?
« Vastaus #42 : 24.06.2006, 20:26:37 »
Lainaus käyttäjältä: "V"
Tervehys!

Mitä mieltä olette? Voiko yksin lähteä mielestänne reilaamaan? Itä- Eurooppa on tähtäimessä syksyllä 2006. Onko turvallista jne. Tahtoo noi kaverit aina jänistää tosipaikan tullen, mutta itsellä on kova hinku matkaan.

Minä en enää koskaan voisi kuvitella lähteväni matkalle (en kotimaahan enkä ulkomaille, enkä ainakaan reilityyppiselle matkalle) MUUTEN KUIN yksin. Yksin matkatessa saa ehdottomasti matkasta eniten irti, IMHO.
e parhaiten nauraa, jolla on kovin lääkitys.

Kikris

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #43 : 24.06.2006, 21:15:02 »
Miksei yksin muka voisi lähteä? Itse ainakin pyörin ympäri Itä-Euroopan tuossa pari vuotta sitten ihan ilman minkäänlaisia ongelmia.  Ja helkkarin hauskaa oli, uudestaankin voisin lähteä.  Jos tuntuu siltä, että pakko on päästä en ainakaan aio jäädä odottelemaan, että jollakin kaverilla olisi MIELENKIINTOA/aikaa/rahaa lähteä.  Reilaajia pyörii erityisesti kesäaikaan noin ziljoona ympäri Eurooppaa, että kyllä sitä seuraa varmasti löytää, jos haluaa.  Uusia jänniä ihmisiä ja uusia jänniä kujeita.

Ei reissailu yksin tietysti kaikille sovi, mutta eiköhän sen kukin itse tiedä.

Kaleidoscope

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #44 : 29.06.2006, 11:20:30 »
Itse olen niin jääräpäinen ja kärsimätön persoona, ainakin mitä reissaamiseen tulee, että yksin matkaaminen tuntuu ainoalta vaihtoehdolta  :wink:

Jos esimerkiksi haluan jonkun museon käydä tarkistamassa, en halua käyttää puolta päivää neuvottelemalla että josko voitaisiin sinne minne. Tokihan porukalla matkatessa voi välillä hajaantua, mutta kumminkin...Lisäksi tympääntyisin varmasti järjiltäni, jos esim. kuukauden reilireissun ajan pitäisi samoja naamoja katsella.

Ja tyttönä tottakai tuota turvallisuuspuolta on tullut mietittyä, mutta toisaalta ne samat asiat voi tapahtua vaikka tuossa lähikaupan nurkalla, enkä silti pelkää sinne yksin lähteä.
paprikalandia.blogspot.com

Shippy

• Himoreissaaja
    • MSN Messenger  - eerotuomari@hotmail.com
    • Profiili
« Vastaus #45 : 01.07.2006, 20:37:27 »
Minun mielipide on, etta yksin matkustaessa ei tule sekoiltua yhtaan niin paljoa ja ei tule jouduttua vaaallisiin tilanteisiin kun kaverin kanssa. Porukassa tyhmyys tiivistyy, vai miten se nyt menikaan :D
aikki hauska elämässä on joko laitonta, moraalitonta tai lihottaa..

PetraJii

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • http://my.opera.com/PetraJii/albums/
« Vastaus #46 : 01.07.2006, 20:54:43 »
Minä olen sen verran hannari ja vaikka vaikka tutustun kohtalaisen helposti uusiin ihmisiin (tässä tapauksessa nyt vaikka toisiin reilaajiin) olen aika varauksellinen jättämään esim. tuntemattomien haltuun tavaroitani että itse pääsen vessaan jne.

Ongelmana taas kaverin kanssa reissaamiseen itsellänikin on aikas vahva luonne ja jääräpäisyys ja kohtalaisen räväkkä äkkipikaisuus että sen matkakumppaninkin täytyy sitten olla tietynlainen. Esim. yleensä matkaan avopuolison kanssa ja hän on rauhallisuuden perikuva. Kun minä saan megalomaanisen raivarin, hän vaan pyörittelee silmiään ja vaikenee. Kun taas sitten tietää että noin 45 sekunnin päästä räjähdyksestä voi jatkaa juttua mun kans ihan ennallaan..

Syyskuussa olen lähdössä kaverini kanssa reilille. Minä luulen että saatan huidella eteenpäin vähän häntä enempi semmoisella "hälläväliä, kattellaan sitten"-asenteella. Reissusta tulee varmana mielenkiintoinen :D
t's enough for this wide-eyed wanderer
That we got this far

SunshineJeff

• Aloittelija
    • MSN Messenger  - jalo_ny@hotmail.com
    • Profiili
    • Sähköposti
Turvallista yksinkin
« Vastaus #47 : 01.07.2006, 22:10:47 »
Lainaus käyttäjältä: "iidba"
Englanninopettajani varoitteli tässä menneenä keväänä kovasti, että "vaikka kuinka olisi reilihimo yms niin KOSKAAN ei yksin varsinkaan jos olet tyttö", perusteluna oli juuri tuo turvallisuusjuttu. Jos aiot nukkua esim. junassa, kuka vahtii tavaroitasi? Ja muutkin turvallisuuskysymykset. Itse vähän säikähdin sitä, kun olin kuitenkin puolisen vuotta suunnitellut lähteväni yksin reissuun. Nyt alkoi reilikaverin etsintä :p

Tietysti kaikki riippuu ihan ihmisen persoonallisuudestakin. Jotkut ovat kypsempiä ym. matkustamaan yksin, jotkut eivät kykene. Yksin reissaaminen tosin varmasti on opettava ja kasvattava kokemus itse kullekin, joten enpä oikein tiedä. Riippuuhan se matkakohteestakin, Itä-Eurooppaan en yksin lähtisi mutta Britanniaa voisin ainakin harkita.

Ihan hyvin voi mielestäni yksinkin lähteä. Ja kuka vahtii tavaroitasi junassa, kun matkustat kaverisi kanssa ja hänkin nukkuu? Ei tollasiin pikku-juttuihin kannata juuttuu. Ja on taas ihan turha hehkuttaa Itä-Euroopan vaarallisuutta. Hienoja kohteita sielläkin on. En itsekään ole koskaan tuntenut oloani uhatuksi siellä. Myönnän kyllä että oli jonkin verran ennakkoluuloja sinne mennessäni, mutta ei enää. Hauskaa sielläkin oli.
When you're high you never, ever wanna come down.

Turkissa, Sidessä 4.7. - 11.7.2009 = )

viajero

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #48 : 02.07.2006, 00:12:35 »
Lainaus käyttäjältä: monika
Lainaus käyttäjältä: "Smudger"
Hyviä neuvoja on jo tullut,mutta semmosta kysyisin yksinreissanneilta et miten ootte majoittunut?
      Mm.tän sivun hostellioppaista oon ymmärtäny että tommoset 4 hlö:n mixed dormit sun muut ois hyvä vaihtoehto,mut sit aloin miettiä et jos en saa kaveria reissuun,majotun johonkin 4 hengen huoneeseen ja seurakseni saan 3 miestä lähi-idästä(ei mitään heitä vastaan,mutta mielikuvitus alkais laukkamaan nopeasti).Jos kaveri ois messissä,ei varmasti pelottaisi,yksin vois olla ainakin aluks vaikea nukkua..

no jaa...mä yksin reissatessani tyttönä mennyt ihan huoletta mix-dormeihin, eikä ikinä mitään ongelmia ollu..montakertaa yksin ollu ainoona naispuolisena..hih, itseasiassa viime reissulla brysselissä menin kanadalaisen poikaystäväni kanssa dormiin jossa oli vain poikia, tais olla jotain amerikkalaisia ja jokunen aasialainen...tultiin yöllä myöhään niin et kaikki muut nukku ja aamulla kun heräilin ja pomppasin sängystä rinkan luo mun pikkusissa pöksyissäni ja topissa poikaystäväni vierestä amerikkailaispojat oli ihan hämmetyneitä ja paineli mumerrellen johonkin vessaan..eipä tainnu tietää nukkuvansa mix-dormissa..:)

barceloonassa joskus olin kyllä ihan femine-dormissa ja aamulla rupesin vaihtamaan vaatteita, kun luulin huoneessa olevan vain tyttöjä.minun sängyni alapuoleisen aussitytön sängyn eteen oli laitettu pyyhkeitä ja pyyhkeen takaa joku puolipukeinen espanjalaispoika(joka siis ei majottunu hostellissa) sanoi Hola..että sellasta...:) vähän kyllä nauratti enkä ees haluu kuvitella mitä mun alasängyssä on touhuiltu..

Että eipä kannata pelätä noita mix-dormeja..ei ne pojat pure:)

Sarvekas

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #49 : 19.07.2006, 23:34:14 »
Pari vuotta sitten olin pari viikkoa reilillä, josta suurin osa yksin, osan aikaa oli täältä löytynyttä matkaseuraa ja tietysti toisinaan tapas ihmisiä matkalla. En kovin sosiaalinen ole joten uusien tuttavuuksien solmiminen tosta vaan tien päällä ei oikein onnistu, mutta en aina niin seuraa kaipaakaan. Kuten joku sanoi, se on mahtava tunne kun on yksin maailmalla, eikä kukaan ole sanomassa minne pitäis mennä. Toisaalta vapaus on turvattomuutta. Kuka nyt mistäkin tykkää. Jos uskoo selviävänsä yksin tai löytävänsä kavereita vaikka katuojasta niin yksin matkustaminen tuskin tuottaa ongelmia.

Tuittu82

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #50 : 23.07.2006, 20:26:58 »
Juuri tulin elämäni ensimmäiseltä reililtä takaisin. Yksin matkustin ja matkalla olin 3 viikkoa. Aivan loistava kokemus. En tuntenut oloani uhatuksi kertaakaan. Yleensä matkustin aamupäivästä niin sitten olikin iltapäivällä hyvää aikaa etsiä hostelli.
Ihmisiinkin tutustuu ihan eri tavalla kun on yksin liikenteessä ja yksinäistä ei kyllä tullut kertaakaan.

Ondsinnet

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #51 : 23.07.2006, 21:41:31 »
Itse olen tässä noin kuukauden päästä lähdössä yksin reilille. Haluan nimenomaan lähteä yksin. Olen Todella sosiaalinen, eli tuskin yksin joudun olemaan kovin paljoa. En vain yksinkertaisesti halua, että joutuisin tappelemaan ja tekemään kompromisseja matkaseurani kanssa jatkuvasti. Tahdon vain mennä minne nenä sattuu milloinkin osoittamaan suunnittelematta pätkääkään ja kyselemättä muiden mielipiteitä. Kyllä silti vähän jännittää :) Mutta eiköhän sillä maalaisjärjellä pärjää, vaikka yksin vähän turvattomampaa olisikin.
Seikkailu on vain epämukavuus oikein nähtynä. Epämukavuus on vain seikkailu väärin nähtynä. - G. K. Chesterton

takis

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #52 : 09.08.2006, 22:23:53 »
Miekin matkailin yksin tänä kesänä, eikä kyllä kertaakaan pelottanut tai ollut mitään ongelmia (mitä nyt bussissa kaikissa mutkissa ja isommilla silloilla alkoi vähän kiertämään niin mielessä kui masussakin :roll: ). Monet joiden kanssa pidempään juttelin, alkoi kyselemään kuin tällanen pikkutyttö uskaltaa yksin kulkea..  :?

Saksassa jollain rautatieasemalla alkoi joku muori räyhäämään yöllä kahden aikaan, että kuka on voinut unohtaa oman pienen lapsensa yksin niinkin vaaralliseen paikkaan...
Nopealla silmäyksellä ympärille en nähnyt muutaku pari vartiaa ja tän muorin..
Nainen luuli aikuisten oikeasti, että olen joku 12-vuotias, meinas huutaa vartijat paikalle, alkoi kaivamaan puhelintansa et ois voinu soittaa johonki et pääsen turvallisempaan paikkaan nukkumaan...

Joo, on jotkut sanonu että näytän joltain 15-vuotiaalta, mutta... En kai mie ny niin penskalta näytä..  :?
Ai niin, oikeastihan olen huikeat 18 vuotta vanha!!   :P

derevo

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #53 : 12.08.2006, 15:01:29 »
minä ajon lähteä yksin seuraavana kesänä.
minun äidillä ja veljelleni on niin erilaiset kiinnostukset, ettei meidän kannata lähteä yhdessä.

yksin voi tehdä mitä haluaa, eikä synny ristiriitoja siitä mitä pitää tehdä, mihin pitää mennä.
parhaiten olisi tietysti olla veljeni tai äitini kanssa samassa hotellissa
vieraassa huoneessa.
mutta aamulla jokainen lähtisi yksin siihen mihin haluaa.
esim. minä menen junailemaan ja veljeni museoihin.

sitten tavata illalla hotellissa.
kertoa lyhyesti toiselle mitä päivän aikana olen nähnyt ja mennä nukkumaan.
yhden päivän aikana voi keksiä jotain mitä kiinnostaa molempia.
minun veljeni kohdalla se on huvipuisto, eli ainoa asia, joka kiinnosta meitä molempia.

en ajo istua kello 2 aikaan yöllä rautatieasemalla.

ajon nukkua kaikki yöt vain hotelleissa, ei mitään hostelleja eikä telttoja, vaikka minulla on vähän rahaa. ja tulla hotelliin klo 22 viimeistään.
luulen että näin ei ole varaallista.

jos en pysty seuraavaan kesään saakka säästämään rahaa 16 päivän reissua varten (1000 euroa tarvitaan siihen, että kaikki yöt olisin hotellissa) lähden lyhyemmälle reissulle eurodomino lippulla esim. itävaltaan.
5 päivän reissuun tarvitaan 450 euroa, että kaikki yöt olisin hotellissa. eli en lähde ennen, kuin olen säästänyt 450 euroa 5 päivän matkaa varten.
on parempi tehdä 5 päivän hyvä matka, kuin 8 päivän huono matka, jonka aikana nukun hostelleissa.
kun reissun aikana koko päivän olen vieraiden ihmisten keskellä, täytyy olla yön aikana omassa huoneessa ilman vieraita ihmisiä, jotta seuraavana aamuna olisin voinut ongelmitta taas lähteä hotellista ja olla 12 tuntia vieraiden ihmisten keskellä.

Zadie

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #54 : 13.08.2006, 19:18:15 »
Lainaus käyttäjältä: "takis"
Monet joiden kanssa pidempään juttelin, alkoi kyselemään kuin tällanen pikkutyttö uskaltaa yksin kulkea..  :?

Miultakii aika moni kyseli tän kesän reilin aikana samaista asiaa. Yleensä kysymyksellä oli kuitenkin ihaileva sävy. Monet tytöt myönsi olevansa hiukan kateellisia siitä, että miulla on rohkeutta matkustaa yksin. Tosin omasta mielestäni yksin matkustamine ei nyt kovinkaan iso juttu oo  :roll: .

pilke

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #55 : 18.10.2006, 18:21:23 »
Olen ensi kesänä 18-vuotta täyttävä neitonen jota matkakärpänen on purrut pahasti. Olin viime kesänä kolmen viikon kielikurssilla ystäväni kanssa, eikä se helpottanut matkakuumetta, päinvastoin   :wink:

Mun ongelma on kuitenkin se ettei kukaan ystävistäni ole innostunut reilaamisesta eli joutuisin lähtemään matkaan yksin. En ole mikään kovin erakko luonteinen ihminen, musta on oikeestaan kiva vaan jos on seuraa 24/7.

Jos lähtisin yksin reilaamaan niin majoittuisin ilman muuta dormeissa, joissa pääsisi tutustumaan muihin ihmisiin. Yksin matkustaessa tutustuisin varmasti paljon enemmän muihin reilaajiin ja pääsisin käyttämään englantia enemmän kuin kaverin kanssa matkustaessa. Kielikurssilla kävi niin että hengasin pääasiassa kaverini kanssa ja juteltiinkin suomeksi   :oops:

Haluaisin reilin aikana myös tutustua kaupunkien yöelämään, mutta en uskalla lähteä yksin bilettämään. En todellakaan lähde yöllä kulkemaan yksin pienessä hiprakassa ja baarikuteissa naispuoleisena ihmisenä. Olisin liian "helppo" uhri raiskaajalle tms. En ole mielestäni kuitenkaan mikään vainoharhainen, eikä mua pelota kulkea päiväsaikaan yksin. Saakohan dormeissa olevista reissaajista biletysseuraa ja muuta seuraa vaikka kiertelemään kaupunkia tms?

Anteeksi, kirjoitukseni on varmaan kauhean sekava, miljoona asiaa pyörii mielessä. Mutta siis haluaisin tosi kovasti päästä reilaamaan, mutta yksin lähteminen pelottaa. Kannattaako edes lähteä yksin reissuun jos on sosiaalinen ja seurasta pitävä?

Anaconda

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #56 : 18.10.2006, 19:09:50 »
pilke: Kerta olet hyvin sosiaalinen ihminen, niin aivan varmasti löydät biletysseuraa dormeista ja miksipä et ihan reissuseuraakin. :) Usein ovat dormeihin majoittautuneet juuri yksin reissaavia henkilöitä, joten seuran löytäminen ei ole hankalaa.

Girasole

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #57 : 18.10.2006, 19:41:35 »
Kyllä minä ainakin suosittelen yksin matkaamista... :) Dormimajoituksissa minäkin sain kaipaamaani seuraa ja kierrettiin yhdessä kaupunkia.. Yksin sitä paitsi tulee kommunikoitua paljon helpommin tuntemattomien kanssa.. Sain tosi monta uutta ystävää omalla reissullani, enkä kokenut matkaa mitenkään pelottavaksi tai vaaralliseksi, vaikka olenkin vasta 18. Ja jos olet kovin sosiaalinen niin matkasta tulee varmasti ihan uskomattoman hauska, joten lähde vain.. :wink:
"At the age of six years I wanted to be a chef. At the age of seven I wanted to be Napoleon. My ambitions have continued to grow at the same rate ever since." -Salvador Dali

Shanessa

• Reissaaja
    • MSN Messenger  - angels_wont_lie@hotmail.com
    • Profiili
« Vastaus #58 : 18.10.2006, 20:46:50 »
Olen itsekin "vasta" 18-vuotias ja suunnitelmissa olisi lähteä yksin ensi kesänä reilaamaan.
Monta vuotta suunniteltiin yhden kaverin kanssa reiliä, mutta nyttemmin en enää ole tekemisessä kyseisen kaverin kanssa ja muita kavereitani ei matkustaminen yhtä paljoa kiinnosta. Eli ei oikein ole vaihtoehtoja kuin lähteä yksin.
Toisaalta yksin reissaamisessa on juuri se hyvä puoli, että voi mennä minne haluaa ja koska haluaa.
Kaverini kyllä kyselevät, että miten uskallan lähteä yksin jne, mutta jos osaa käyttää maalaisjärkeä ja olla "normaalin" varovainen tuolla maailmalla pyöriessä, niin kaikki varmasti sujuu hyvin ja matkasta tulee ikimuistoinen. :)
ydän tahtoo lentää, nousta tuulen selkään.

JohnnyB

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #59 : 10.01.2007, 22:07:08 »
Noita reilaajia tuntuu löytyvän helposti ku lukee tätä :S
Miten niihin törmää, mistä tietää että joku muu on reilaaja ja vielä seuraa kaipaava :O Mietityttää, että onko se todella niin helppoa se tutustuminen yms. Kun en ole erityisen sosiaalinen.

Iski reilikärpänen tänään  :twisted: