Palautetta moderaattoreille ja ylläpidolle

(Luettu 366162 kertaa)

Alppiruusu

• Reissaajaguru
    • Profiili
Vs: Palautetta moderaattoreille ja ylläpidolle
« Vastaus #20 : 09.05.2006, 17:33:41 »
Lainaus käyttäjältä: "pilkku"

Se kommenttini joka nyt poistettiin, ei edes pilkannut ko moderaattoria, vaan oli satiirinen piikki täällä käydylle keskustelulle.

Se ei ollut minua kohtaan, vaan ElinaA:ta.
Itseäni kohtaan heitettyä lokaa en minä moderoi, sen tekee toinen mode, jos tekee.

Alppiruusu

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #21 : 09.05.2006, 17:39:54 »
Lainaus käyttäjältä: "pilkku"
Ihan sama minulle, mutta onhan se vähän outoa kun täällä joku on aidosti vaikka rasisti, hänen postauksensa poistetaan, mutta jos moderaattori on sitä mieltä että esim. punkkarit ovat työhalutonta p**skasakkia, niin sitäpä sitten ei saa kommentoida.

Herää siis kysymys: onko vaikkapa rasismi mielipide siinä kuin se, että joku pitää läskejä luusereina tai punkkareita työnvieriksujina ?

Selvitykseksi kaikille; en ole missään kirjoittanut pitäväni punkkareita pa**asakkina, läskejä luusereina tai mitään muutakaan, mitä tässä nyt yritetään väittää mun sanovan.

Kommentoida saa jokaista mielipidettä, mutta henkilökohtaisuuksiin ei saa mennä. Se, että alat arvuuttelemaan ElinaAn poliittista suuntausta tai asuinpaikkakuntaa, ei ole kommentti mielipidettä kohtaan, vaan yksinomaan henkilöä kohtaan. Samalla sillä pyritään vetämään lokaan kaikki sen kaupungin asukkaan ja näiden puolueiden kannan edustajat.

pilkku

• Vieras
« Vastaus #22 : 09.05.2006, 17:45:40 »
Aihe oli lukittu, joten suora lainaus ei onnistunut, joten:

Minun havaintojeni mukaan hyvin suuri osa rötöstelijöistä ei ole tavallista porukkaa. Itse pidän "tavallisena ihmisenä" ihmistä, joka ei ole ajautunut hyvinvointivaltiossa avustuksien ulkopuolelle, käy töissä, opiskelee ja pitää peruslähtökohtana lainkuuliaisuutta. Omien havaintojeni mukaan talonvaltaajat ovat olleet about kaikki työttömiä, joilla ei ole edes oikeutta työttömyyskorvauksiin ja elää sosiaalituilla. Lähinnä ovat punkkareita olleet, joilla ei ole pienintäkään mielenkiintoa edes hakeutua työelämään. Itse en pitä tälläistä "normaalina porukkana".

edit: kirotusvire

Että näin...

pilkku

• Vieras
« Vastaus #23 : 09.05.2006, 17:50:13 »
Lainaus käyttäjältä: "Alppiruusu"

Kommentoida saa jokaista mielipidettä, mutta henkilökohtaisuuksiin ei saa mennä. Se, että alat arvuuttelemaan ElinaAn poliittista suuntausta tai asuinpaikkakuntaa, ei ole kommentti mielipidettä kohtaan, vaan yksinomaan henkilöä kohtaan. Samalla sillä pyritään vetämään lokaan kaikki sen kaupungin asukkaan ja näiden puolueiden kannan edustajat.

Jos sinua haukutaan työhaluttomaksi, niin et ehkä koe sitä henkilökohtaisena ?
Kyse ei nyt ole punkkareiden tai minkään muunkaan ryhmän kunniasta, vaan sinun selittelyistä.

Edit: Aikaisemmin lainaamani Alppiruusun postaus: Lähetetty: 4 Tou 2006 9:45

Alppiruusu

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #24 : 09.05.2006, 17:56:02 »
En pidä havaintojani tarpeeksi kattavana tehdäkseni siitä koko ryhmää koskevia johtopäätöksiä. Kerroin vain, mitä itse olen nähnyt.

En minä loukkaannu esimerkiksi sellaisista kommenteista, kuten "kaikki tapaamani suomalaiset ovat olleet ku*ipäitä". Se ei tarkoita, että kaikki suomalaiset olisivat sitä, vaan ehkäpä hänen otoksensa on ollut pieni ja hällä on ollut huono tuuri.

pilkku

• Vieras
« Vastaus #25 : 09.05.2006, 17:58:51 »
What ever you say..

Mutta suotavaa olisi jos moderaattorit eivät sortuisi moiseen selittelyyn. Sitä tapahtuu täällä muutenkin tarpeeksi.

Alppiruusu

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #26 : 09.05.2006, 18:05:53 »
Osallistun keskusteluihin pääasiassa ihan vain käyttäjä "Alppiruusuna" enkä moderaattorina. En moderoi keskusteluja tai väittämiä, joissa hyökätään minua tai mielipidettäni kohtaan. Niihin kyllä tulen esittämään vasta-argumentteja, mihin minulla on oikeus siinä missä muillakin.

pilkku

• Vieras
« Vastaus #27 : 09.05.2006, 18:17:36 »

En moderoi keskusteluja tai väittämiä, joissa hyökätään minua tai mielipidettäni kohtaan. Niihin kyllä tulen esittämään vasta-argumentteja, mihin minulla on oikeus siinä missä muillakin.

Jos näin on, niin hyvä.

phanatic

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #28 : 09.05.2006, 18:22:17 »
Jos käyttäjän kirjoittamista viesteistä puolet on valittamista ylläpidolle, niin voi miettiä onko tämä foorumi se oikea paikka hänelle. Täällä on säännöt jotka ovat kaikkien nähtävissä, ja moderaattorit soveltavat niitä eri tilanteissa parhaansa mukaan. Jos kokee tulleensa kohdelluksi epäoikeudenmukaisesti, siitä saa toki ilmoittaa, mutta neljän viestiketjun tukkiminen jankkauksella on jo häiriköintiä, eikä auta kenenkään asiaa millään tavalla.

pilkku

• Vieras
« Vastaus #29 : 09.05.2006, 18:28:18 »
Kieltämättä suuri osa viesteistä koskee moderaattorin toimintaa, mutta koen että minulla oli ja oikeus asiaa kommentoida. Jos omat kommenttini ovat olleet jankkausta, niin saman arvostelun mukaan ovat sitä myös Alppiruusut viestit olleet, jolloin nekin ovat täysin samalla tavalla tukkineet foorumia.

Asia olisi mun puolesta selvä tällä viestillä.

Suvih

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #30 : 09.05.2006, 20:41:47 »
Lainaus käyttäjältä: "Tunkki"
Hetkinen, hetkinen. Miksen saa julkaista omia yksityisviestejäni täällä kaikelle kansalle, jos moderaattoritkin saavat niin tehdä keskenään?

Kuten jo Tunkille yksityisviestillä ilmoitin omat viestini saa kyllä ihan vapaasti julkaista missä tahtoo, seison sataprosenttisesti sanojeni takana eikä minulla ole mitään salattavaa.

Stugo

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #31 : 11.05.2006, 16:26:09 »
Kerääntykääpä pikkuiset ylläpitäjät nuotion ääreen, setä kertoo tarinaa. Matkakuumeen vallatessa alaa pienessä mielessäni, etsiskelin tietoa interreilauksesta netistä, lehdistä, radiosta, kivien ja käpyjen alta sekä kuuntelin muiden juttuja. Pallontallaajien informaatipaketti vastasi tarpeeseen. Tiedon määrä on valtava ja pääosin hyvässä ("ME ollaan reissaajia ja se on kivaa, kokeilkaa tekin") hengessä kerrottu. Muutamia humautuksia:

FAQ on monipuolinen paketti ahdettuna kiitettävän yksinkertaiseen muotoon. Linkitkin pitävät kohtuullisen hyvin kutinsa. Siitä on aloittelevan hyvä jatkaa kohti foorumeita.

Valtioiden esittelyssä kommentointimahdollisuus on valtava plussa. Sen sijaan CIA factbook ja muut linkit antavat kyllä yksityiskohtaista tietoa, mutta rataverkon pituuden yms. lisäksi kaipaisin jonkinlaista yleisesittelyä. Faktaa juu, mutta samalla yleisopas matkailijan kannalta. Ei nippelitietoutta. Kun kerran reissaajia löytyy, niin kai joku maata tunteva osaisi sellaisen väsätä?

Matkakuvat on mukava lisä. Lentoja ja hostellivarausta en ole kokeillut, joten en ota niihin kantaa.

Informaation valtava laajuus foorumilla on kaksiteräinen miekka. Totta kyllä, haun kautta löytyy paljon tekstiä ja vielä lisää niin kauan kuin jaksaa etsiä, mutta mahtaako kaikki olla kuranttia, etenkään vanhemmissa ketjuissa? Pieni siistiminen olisi paikallaan, ettei tarvitsisi joka ketjussa todeta, että aiempikin samasta aiheesta löytyy. PhpBB:llä luulisi onnistuvan kohtuuhelposti, etenkin kakkosversiolla.

Edelliseen viitaten, foorumille vain tässä hetkessä paikkansa pitävää tietoa. Tiedän, lähes mahdottomuus, mutta ylevä tavoite. Kukaan ei jaksa kahlata läpi viittäkymmentä sivua keskusteluja, joissa sivutaan aihetta.

Pientä foorumientiivistämistä voisi harkita, melkoinen litania foorumeita tällä hetkellä etusivulta löytyy. Tosin kaikkiin näytetään kirjoitettavan ahkerasti, joten tämän huomion voi sivuuttaa opposition vikinänä.

Vielä yleisestä käyttäytymisestä foorumeilla: ottakaa rennommin, niin ylläpitäjät kuin käyttäjätkin. Tuskin olette niuhoja tosielämässä, miksi siis täällä. Huumori kunniaan! Tässäkin ketjussa on ollut turhaa kinastelua. Provoaminen ei ole pahasta, joskus on hyvä sohaista muurahaispesää kepillä. Kuka siitä nokkiinsa ottaa, se on hänen häpeänsä. Riidan haastaminen on sitten asia erikseen. Ja silloinkin kannattaa antaa asian mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Mutta väärään suuntaan mennään, jos ylläpitäjät joutuvat etsimään viestistä syitä sen poistamiseen.

Ja kuten aina, se tärkein pointti taisi unohtua. Eiköhän se palaile mieleen  piakkoin, ja vaikkei palaisikaan, niin ei se mitään tärkeää voinut olla.

Älkää siemaisko hernestä ylähengitystiehyeisiin. Tarkoitus ei ole jyrätä, vaan kehittää (lue: parantaa) ponnahduslautaa (lue: Pallontallaajia) maailmalle (lue: auttamaan matkalle Tellus-kuulaa kiertämään).

Edit! Ei ollut tärkein mikä palasi mieleen, mutta kielille ja niiden opettelulle tai vastaavalle voisi perustaa oman foorumin. Vaikka englanniksi. Voisi olla hyödyksi matkoilla oppia ensin sana tai pari vierasta kieltä.
..Minä en vie ketään sinne minne olen menossa...

Alppiruusu

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #32 : 11.05.2006, 16:44:19 »
Ihan tosi hyviä pointteja Stugo :)

Foorumijako on omasta mielestäni aika hyvä.

Mitä kuitenkin haluaisin tiivistettävän olisi samasta aiheesta olevat ketjut. Siis, että niitä voisi yhdistää ja uuden samasta aiheesta avatun ketjun voisi liittää jo olemassa olevaan. Mutta se ei ole tällä hetkellä täällä mahdollista :? Siitä johtuu, että nyt tulee paljon näitä lukittuja aloituksia, joissa kehoitus laittaa kysymyksensä jo olemassa olevaan, mikä ei tietenkään tunnu uudelle kirjoittajalle kivalle, että hänen avaamansa ketju lyödään heti lukkoon :?

Ruusuja haluan antaa "Halvat lennot" osiosta!

Maatietoja (käytännöllisiä sellaisia) voisi tietäväinen varmasti lähettää ylläpitoon maatietoihin lisättäväksi/muokattavaksi  :P Sopisiko tälläinen ylläpidolle?

T:Alppis käyttäjän ominaisuudessa  :wink:

Stugo

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #33 : 11.05.2006, 19:42:13 »
Mitä kuitenkin haluaisin tiivistettävän olisi samasta aiheesta olevat ketjut. Siis, että niitä voisi yhdistää ja uuden samasta aiheesta avatun ketjun voisi liittää jo olemassa olevaan.

Ei tule onnistumaan. Ei siksi, ettei se olisi hyvä idea, vaan koska phpBB2:kaan ei tue ketjujen yhdistämistä ja lisäksi kahden pääpiirteitäin samoja, mutta kuitenkin hiukan eri polkuja kulkevan keskustelun yhdistäminen vienee punaisen langan jutustelulta kokonaan. Menee siis liian monimutkaiseksi jos kyse on pitemmistä ketjuista. Yksittäisen tyhmän kysymyksen tosin voisi tällöin liittää kätevästi pitempään ketjuun (Disclaimerina humautus, että voin olla väärässäkin; phpBB2-pohjaisen foorumin toimintaan olen tutustunut vain vuoden parin ajan).

Ehdottaisin, että tietyn ajan kuluttua viestiketju yksinkertaisesti poistettaisiin, mikäli sillä ei ole käyttöä ollut eikä näytä todennäköiseltä että sitä jatkossa kaivattaisiin. Jotkut legendaariset voisi tietty siirtää niille erikseen varattuun paikkaan etteivät unohdu. Mitään uutta ei kumminkaan synny ilman vanhan kuolemaa, ja säälihän on tunnetusti sairautta. Vikiskää vanhat parrat, jos jouduttekin vastailemaan yhä uudestaan tyhmiin kysymyksiin. Se on maailman tapa, nuorempia ja tyhmempiä tulee kouluttaa rautalangasta vääntäen.

Asiahan ei tietysti minulle kuulu, mutta... Alppis, tuntuu hassulta mieltää ylläpitäjä kyselemässä lupaa ylläpidolta. Eikös ylläpitäjä ole kuitenkin sekä käyttäjä että moderaattori samassa nipussa, erottamattomat? Niiden yhdistäminen viesteissään vaatii harkintaa.

Tuo oli sitten retorinen kysymys, ei tarvitse vastata.

Mitä maatietojen päivittämiseen tulee, kaikkea ei voi ratkaista demokratialla. Tarvitaan niitä, jotka vastaavat huutoon kun kutsutaan, eikä silloin kysytä josko ylläpidolle sopisi. Parempi tehdä vaan ja lätkäistä valmis saavutus nenän eteen, sillä saa enemmän aikaan kuin byrokratialla. Ihannoitava asenne kyllä, ylläpito on valmis parantamaan Pallontallaajia.

Edelleen oli mielessä joku toinenkin omasta mielestä fiksu uudistus (kaikki omat ideat ovat aina hyviä, vrt. "meidän lapset ja roomalaisten kakarat"), mutta unohtuipa sekin.
..Minä en vie ketään sinne minne olen menossa...

PetraJii

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • http://my.opera.com/PetraJii/albums/
« Vastaus #34 : 11.05.2006, 20:10:49 »
No vaikka oli retorinen kysymys ni minä vastaan:

Minä ja Alppis (muunmuassa) ollaan moderaattoreita. Ylläpito elikäs Jockey, TheFu.. jne. ... ovat niinkuin meidän pomoja tässä asiassa. Me moderaattorit ei tehdä muuta kuin moderoidaan viestejä meille annettujen ohjeiden ja sääntöjen mukaisesti. Ylläpito sitten keskittyy tämän forumin väsäämiseen ja näitten phbb.. whatever väsäysten tekemiseen, joista ainakaan minä en tajua hölkäyksen pöläystä.

Eli me moderaattorit hyvinkin paljon esitetään toiveita ylläpidolle millainen tämän palstan olisi mielestämme hyvä olla. Ne ovat nimenomaan vaan toiveita, ylläpito sitten katsoo mitä voi toteuttaa... Ei Alppiksen viestissä mun mielestä ole mitään ristiriitaa, kirjoitti hän sen sitten käyttäjänä tai moderaattorina..
t's enough for this wide-eyed wanderer
That we got this far

Alppiruusu

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #35 : 12.05.2006, 12:08:26 »
Lainaus käyttäjältä: "Stugo"

Asiahan ei tietysti minulle kuulu, mutta... Alppis, tuntuu hassulta mieltää ylläpitäjä kyselemässä lupaa ylläpidolta. Eikös ylläpitäjä ole kuitenkin sekä käyttäjä että moderaattori samassa nipussa, erottamattomat? Niiden yhdistäminen viesteissään vaatii harkintaa.

PertaJii vastasikin jo, mutta vastaan uudelleen, jottei vain kukaan saa viestisi perusteella väärää käsitystä.

Olen moderaattori, en ylläpitäjä. Moderaattori ja ylläpitäjä eivät ole sama asia. Ylläpitäjä niin, kuin "omistaa" tämän palstan ja kantaa vastuun, sekä oikeudet. Moderaattori on vapaaehtoinen ylläpidon apulainen, joka toimii ylläpitäjän antamien ohjeiden mukaan. Moderaattorit ovat aktiivisia käyttäjiä, joille on annettu siihen surffailun sivuun vastuutehtävä. Aktiivisella käyttäjällä on siinä, missä aloittelevallakin käyttäjällä, oikeus osallistua keskusteluun, vaikka tällä olisikin ohessa se pieni vastuutehtävä.

Ylläpito

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #36 : 12.05.2006, 18:52:10 »
Valtioiden esittelyssä kommentointimahdollisuus on valtava plussa. Sen sijaan CIA factbook ja muut linkit antavat kyllä yksityiskohtaista tietoa, mutta rataverkon pituuden yms. lisäksi kaipaisin jonkinlaista yleisesittelyä. Faktaa juu, mutta samalla yleisopas matkailijan kannalta. Ei nippelitietoutta. Kun kerran reissaajia löytyy, niin kai joku maata tunteva osaisi sellaisen väsätä?

Maatietoja (käytännöllisiä sellaisia) voisi tietäväinen varmasti lähettää ylläpitoon maatietoihin lisättäväksi/muokattavaksi. Sopisiko tälläinen ylläpidolle?

Ihan kehityskelpoinen idea. Pallontallaajien keskuudesta on paljon ulkomailla asuvia, ja jos halukkuutta löytyy, niin otamme mielellämme vastaan tietopaketteja asuinmaistanne ja lisäämme ne sivuillemme. Kukapa muukaan niitä parhaiten osaisi kirjoittaa kuin sellainen henkilö, jolla  on vuosien kokemus kyseisestä maasta. Alppiruusuhan voisi tehdä malliesimerkin Sveitsistä? :)

Informaation valtava laajuus foorumilla on kaksiteräinen miekka. Totta kyllä, haun kautta löytyy paljon tekstiä ja vielä lisää niin kauan kuin jaksaa etsiä, mutta mahtaako kaikki olla kuranttia, etenkään vanhemmissa ketjuissa? Pieni siistiminen olisi paikallaan, ettei tarvitsisi joka ketjussa todeta, että aiempikin samasta aiheesta löytyy.

Teoriassa ihan hyvä ajatus, mutta käytännössä aika mahdoton toteuttaa. Eli emme lähde poistamaan/tiivistämään kenenkään kirjoituksia. Viestien päiväyksistäkin jokainen pystyy kyllä vetämään johtopäätöksensä kuinka kuranttia tieto on.

Vielä yleisestä käyttäytymisestä foorumeilla: ottakaa rennommin, niin ylläpitäjät kuin käyttäjätkin. Tuskin olette niuhoja tosielämässä, miksi siis täällä. Huumori kunniaan!

Kyllä huumoria ymmärretään myös ylläpidossa, mutta nimenomaan foorumin aktiivisten käyttäjien pyynnöstä tännekin tuli säännöt, joita toivotaan kaikkien noudattavan. Aikaisemminhan moderointi oli aika vähäistä, mutta nyt kun käyttäjämäärät ovat valtavassa nousussa, on moderointi lähes välttämätöntä. Tällä pyritään vain pitämään foorumi siistinä ja lukijaystävällisempänä.

Ei ollut tärkein mikä palasi mieleen, mutta kielille ja niiden opettelulle tai vastaavalle voisi perustaa oman foorumin. Vaikka englanniksi. Voisi olla hyödyksi matkoilla oppia ensin sana tai pari vierasta kieltä.

Pannaanpa tämäkin kehitysidea harkintaan ja keskustellaan asiasta ylläpidon kesken.

Ehdottaisin, että tietyn ajan kuluttua viestiketju yksinkertaisesti poistettaisiin, mikäli sillä ei ole käyttöä ollut eikä näytä todennäköiseltä että sitä jatkossa kaivattaisiin

Niin kuin jo totesin, niin emme lähde poistamaan kenenkään viestejä. Vanhat ketjut vajoavat pikkuhiljaa alaspäin etusivulta, mutta säilyvät kuitenkin tietokannassa. Tuskinpa kukaan tonnitallaaja-tittelin omaava haluaa, että yhtäkkiä henkilökohtainen viestimäärä tipahtaa tuhannesta puoleen.

Kiitos palautteesta.

Kaikkien ylläpitäjien puolesta,

Jockey

krazy_kat

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #37 : 12.05.2006, 19:23:06 »
Ei ollut tärkein mikä palasi mieleen, mutta kielille ja niiden opettelulle tai vastaavalle voisi perustaa oman foorumin. Vaikka englanniksi. Voisi olla hyödyksi matkoilla oppia ensin sana tai pari vierasta kieltä.

Tähän tarkoitukseen on olemassa erittäin hyvä sivusto Unilang. Sieltä löytyy perustietopaketit lähes kielelle kuin kielelle sekä foorumit, missä voi harjoitella kieltä. Usein on myös aktiivisia natiiveja virheitä korjaamassa. Suosittelen.

Edit: Linkkeihin voisi kyllä lisätä alaotsikon Kielet, jonka alle sitten voisi keräillä hyviä fraasisanastolinkkejä, esim. Tsekki: http://www.locallingo.com/czech/phrases/
enguage is that that we may mis-unda-stend each udda. -Krazy Kat

Alppiruusu

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #39 : 22.05.2006, 15:25:04 »
Wau, kiitti Poikanen ihan tosi paljon :P

Koosteen vois laittaa vaikka varusteisiin ja pakkaukseen..
Voisit laittaa sen itse sinne ja ylläpito stiffaa sen sitten tiedotteeksi :)