Äänestys

Mitä mieltä olet aborteista?

Hyväksyn
149 (87.6%)
En hyväksy
4 (2.4%)
Ne tulisi kieltää lailla
1 (0.6%)
Tulisi sallia ainoastaan äidin hengen ollessa uhattuna tms. syystä
16 (9.4%)

Äänestäjiä yhteensä: 169

Äänestys päättynyt: 16.04.2006, 20:46:11

Abortti

(Luettu 37502 kertaa)

AS

• Reissaajaguru
    • Profiili
Abortti
« Vastaus #140 : 26.04.2006, 16:57:40 »
Lainaus käyttäjältä: "Mora"
:lol: Nyt olen kyllä kuullut jo lähes kaiken. Miten muuten suhtaudut misesten ehkäisypillereihin tai vasektomiaan?

Miehille ei ole ehkaisypilleria saatavana. Se on kehitteilla, testissa ainakin Australiassa, mutta yleisessa jakelussa se ei ole.

Se ei ole myoskaan pelkka pilleri, vaan vaatii tuekseen pistoksia saannollisin valiajoin, olikohan se nyt kerran kuussa tai sinnepain.
ähdön läheisyydestä he turvaa saa.

porsasurhea

• Himoreissaaja
    • MSN Messenger  - kmajamaa@hotmail.com
    • Profiili
Abortti
« Vastaus #141 : 26.04.2006, 17:18:03 »
Ma haluaisin nahda sen naisen joka luottaa miehen ehkaisypilleriin... Joo joo kulta, on otettu on.... Sen verran kuitenkin enempi vaikuttaa naisen elamaan etta en ikina luottaisi.
quot;Mie ku kasson ahkerii ihmisii ni väkiste tulloo sääli"

silva

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Abortti
« Vastaus #142 : 26.04.2006, 21:15:10 »
Olettaen että olet nainen (näin jotenkin ymmärsin tekstistäsi), kuinka paljon yleensä luotat miehesi sanaan ? Tai ihmisten yleensä...

Alppiruusu

• Reissaajaguru
    • Profiili
Abortti
« Vastaus #143 : 26.04.2006, 23:03:11 »
Lainaus käyttäjältä: "porsasurhea"
Ma haluaisin nahda sen naisen joka luottaa miehen ehkaisypilleriin... Joo joo kulta, on otettu on.... Sen verran kuitenkin enempi vaikuttaa naisen elamaan etta en ikina luottaisi.

Tässä sekoitat kaksi asiaa. En luottaisi miehen ehkäisypilleriin vielä sen tässä kehitysvaiheessa, mutta luottaisin mieheeni. Hän on ehdottomasti luotettavampi, kuin minä, eikä millään muotoa mikään "joo joo kullittelija" ( :lol: ). Itseasiassa luotan viikottain elämäni hänen käsiinsä. Jos hän ei olisi niin huolellinen tai haluaisin päästä minusta eroon, voisi hän lavastaa murhan tapaturmaksi ilman, että sitä kukaan voisi toisin todistaa. Mutta minä luotan häneen. Meillä hän on myös se, joka - sanotaanko nyt - huolehtii ehkäisystä. Muttei siitä sen enempää...

outo_otus

• Reissaajaguru
    • Profiili
Abortti
« Vastaus #144 : 27.04.2006, 08:35:12 »
Lainaus käyttäjältä: "Alppiruusu"
Tässä sekoitat kaksi asiaa. En luottaisi miehen ehkäisypilleriin vielä sen tässä kehitysvaiheessa, mutta luottaisin mieheeni. Hän on ehdottomasti luotettavampi, kuin minä, eikä millään muotoa mikään "joo joo kullittelija" ( :lol: ). ...

Se on hienoa, että olet löytänyt luotettavan miehen. Moni mies on kuitenkin sellainen, että siinä vaiheessa kun himot jyllää kovimmillaan, ajatustoiminta siirtyy pääkopasta jalkoväliin. Jos mies olisi unohtanut ottaa pillerin ja sitten olisi illalla petipuuhat kuumimmillaan ja vaimo/tyttöystävä kysäisisi, että olethan muistanut pillerin, niin kuinkahan kävisi?

Itse olen ollut pariin kertaan tilanteessa, jossa olen kertonut miehelle, että nyt ei kulta käy, kun pilleri unohtui ja kiihkonsa sokaisema kaveri on siihen todennut että "älä nyt, kyllä me voidaan, ei se nyt yksi unohdus mitään...". Tai jos on oltu kumien varassa ja ne ovatkin loppuneet, on kaveri silti yrittänyt vängätä " ei sitä nyt yhdestä kerrasta". Kyllä nämäkin miehet "normaalitilassa" tietävät, että yksi kerta siihen riittää, mutta johonkin se selvä järki vaan katoaa, kun pitäisi petipuuhiin päästä.

Eli ei. En todellakaan jättäisi sitä vastuuta miehelle.
os en löydä itseäni täältä, täytyy etsiä muualta.

silva

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Abortti
« Vastaus #145 : 27.04.2006, 08:59:50 »
Aloittamasi yleistykset jatkuvat: miehet ajattelevat munillaan ja naiset ovat ehkäisyn suhteen ainut vastuuntuntoinen osapuoli ?

Oletkohan sä tavannut vääränlaisia miehiä ?
Lieko omaan tuttavapiiriin eksynyt sitten tässä asiassa fiksumpia ihmisiä, mutta en tiedä montaakaan aikuista jotka noin suhtautuisivat asiaan. Onhan meitä mätämunia joka ryhmässä tietysti, enkä voi sanoa etteikö enää kertomasi mukaisia miehiä ole, mutta aika huonot kokemukset sulla on ollut jos noin suhtaudut.

Asiassa on toinekin puoli. Tunnen yhden pariskunnan jossa nainen halusi lasta ja mies ei. No, nainen lopetti salaa pillereitten syönnin ja raskaaksihan sitä jossain vaiheessa tulee. Uusi veronmaksaja syntyi, ja isukkikin kyllä tykkäsi (ja tykkää) lapsesta. Mutta se tapa millä asia ratkaistiin oli minun mielestä aika epäoikeudenmukainen.

Pitäisikö minun nyt sanoa että en antaisi ehkäisyä naisen käsiin ? :)

outo_otus

• Reissaajaguru
    • Profiili
Abortti
« Vastaus #146 : 27.04.2006, 10:04:41 »
Lainaus käyttäjältä: "silva"
Aloittamasi yleistykset jatkuvat: miehet ajattelevat munillaan ja naiset ovat ehkäisyn suhteen ainut vastuuntuntoinen osapuoli ?

Aloittamani yleistykset? Mitähän minä olen tässä yleistänyt??? Sanoin, että moni mies, en kaikki, tai edes suurin osa. En myöskään puhunut mitään naisten vastuuntuntoisuudesta yleensä. Luepa hieman tarkemmin ennekuin kommentoit.

Puhuin tuossa ihan vain omista tuntemuksistani, että itse en pystyisi tuollaista asiaa toisen käsiin luottamaan, koska on tosiaan ollut vähän huonoja kokemuksia.

Asiassa on toinekin puoli. Tunnen yhden pariskunnan jossa nainen halusi lasta ja mies ei. No, nainen lopetti salaa pillereitten syönnin ja raskaaksihan sitä jossain vaiheessa tulee. Uusi veronmaksaja syntyi, ja isukkikin kyllä tykkäsi (ja tykkää) lapsesta. Mutta se tapa millä asia ratkaistiin oli minun mielestä aika epäoikeudenmukainen.

Pitäisikö minun nyt sanoa että en antaisi ehkäisyä naisen käsiin ? :)

No juuri tästä epäkohdastahan minäkin tuola aiemmin tässä ketjussa kirjoitin. Jotkut naiset tosiaan tekevät miehille tällaisia temppuja mikä on törkeää. Ei siis ole kaikki naisetkaan luotettavia. Jos mies ei halua luottaa ehkäisyä yksin minun käsiini, niin hänhän voi käyttää kondomia.

silva

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Abortti
« Vastaus #147 : 27.04.2006, 10:10:13 »
Lainaus käyttäjältä: "outo_otus"

Itse olen ollut pariin kertaan tilanteessa, jossa olen kertonut miehelle, että nyt ei kulta käy, kun pilleri unohtui ja kiihkonsa sokaisema kaveri on siihen todennut että "älä nyt, kyllä me voidaan, ei se nyt yksi unohdus mitään...". Tai jos on oltu kumien varassa ja ne ovatkin loppuneet, on kaveri silti yrittänyt vängätä " ei sitä nyt yhdestä kerrasta".

Jos et tuota kutsu yleistykseksi "parin kerran" perusteella, niin mitä se sitten on ?

outo_otus

• Reissaajaguru
    • Profiili
Abortti
« Vastaus #148 : 27.04.2006, 10:22:40 »

Itse olen ollut pariin kertaan tilanteessa, jossa olen kertonut miehelle, että nyt ei kulta käy, kun pilleri unohtui ja kiihkonsa sokaisema kaveri on siihen todennut että "älä nyt, kyllä me voidaan, ei se nyt yksi unohdus mitään...". Tai jos on oltu kumien varassa ja ne ovatkin loppuneet, on kaveri silti yrittänyt vängätä " ei sitä nyt yhdestä kerrasta".

Jos et tuota kutsu yleistykseksi "parin kerran" perusteella, niin mitä se sitten on ?

Moni sanan käytöllä kyllä yritin juuri rajata, ettei tämä kaikkia miehiä koske, mutta seuraavalla kerralla käytän sanaa jotkut, niin ei tule erehdyksiä.

Anteeksi nyt jos loukkasin sinua tai kaikkia kunnollisia miehiä. Se ei ollut tarkoitus. En kirjoittanut pelkästään omien kokemusteni perusteella, joten nuo kaksi eivät ole maailman ainoa kaksi epäluotettavaa lurjusta.

Siis vielä toistan julkisen anteeksipyyntöni. Kaikki miehet eivät ole epäluotettavia. Eivät edes useimmat. Silti aion itse hoitaa ehkäisyn myös jatkossa, koska jotkut miehet sitä ovat.

porsasurhea

• Himoreissaaja
    • Profiili
Abortti
« Vastaus #149 : 27.04.2006, 10:44:35 »
Olettaen että olet nainen (näin jotenkin ymmärsin tekstistäsi), kuinka paljon yleensä luotat miehesi sanaan ? Tai ihmisten yleensä...

Kylla olen nainen =) OLi ehka hieman karjistavasti muotoiltu tuo aikaisempi lause. Kylla mina luotan miehiin ja ihmisiin yleisesti ja yleensa hyvin paljonkin. Mutta tarkoituksena oli sanoa, etta kaikesta mika liittyy omaan ruumiiseeni mina haluan huolehtia/paattaa itse.  Ehka olen hieman friikki mutta omapa on asiani.  :roll:

silva

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Abortti
« Vastaus #150 : 27.04.2006, 11:40:51 »

Anteeksi nyt jos loukkasin sinua tai kaikkia kunnollisia miehiä. ollut tarkoitus.

Kunnollisista miehistä en tiedä, mutta ei tuo nyt paha loukkaus ollut. Pisti vain silmään  :wink:

matami

• Reissaaja
    • Profiili
Re: Abortti
« Vastaus #151 : 27.04.2006, 22:26:28 »
Lainaus
Jätän nyt tämän keskustelun tähän.

Huomasin tuossa (tai minulle huomautettiin  :) ) että olen puhunut itseni aika lailla pussiin: ensin puhuin avarakatseellisuudesta ja sitten siitä kuinka on moraalitonta tehdä abortti, en sitä kyllä niin tarkoittanut mutta jotenkin se ajautui siihen tilanteeseen. En kiistä mitenkään etteikö kaikki lukijat olisi sitä niin ajatellut  :oops: .

Ehkä olisi parempi että tuon mielipiteeni esille nyt suoraan ja selvästi, ilman minkäänlaisia moraali sanoja tai avaraktseisuus sanoja (kun en ilmeisesti osaa niitä oikeissa asiayhteyksissä käyttää  :lol: , eli lopetan näiden sanojen viljelyn) Unohdetaanpa siis aijemmat kommenttini, paitsi sitä että se sikiö on elävä, koska sitä se ilman muuta on, olipa se kuinka pieni tahansa.

Siis minun mielestäni abortti on väärin kevein perustein, eikä minusta sellainen peruste, että on opiskelut kesken ja eikä ole ammattia, ole hyvä. Tunnen monia nuoria äitejä jotka ovat saaneet lapsen kesken opiskelun. Aluksi se on tietenkin rankkaa, kun ei ole rahaa ja tuntuu että lapselle ei voi tarjota hyvää elämää, mutta eikös kaikilla ole joskus rankkaa? Loppujen lopuksi lapselle kitsas elämä on parempi kuin ei elämää ollenkaan.

Monet täällä sanovat tekevänsä abortin itsekkäistä syistä, en tiedä onko täällä loppujen lopuksi joku tehnyt aborttia, mutta luulen että sen tekeminen olisi paljon vaikeampaa kuin siitä puhuminen, mutta kuten jo mainitsin, minä vain otaksun asian olevan näin. Ehkä juuri se, että täällä moni puhuu abortista melko kepeästi, kuin se olisi läpihuutojuttu, sai minut kimpaantumaan asiasta. Siinä kuitenkin leikitään myös toisen elämällä.

Hyväksyn kyllä abortin jos kyseessä on äidin henki, tai legendaarinen raiskaustapaus. Tietenkinhän te ajattelette että "minulle on aiva sama, hyväksyykö toi mun abortin vai ei", mutta ajattelin nyt kuitenkin tuoda mielipiteeni selvästi esille. Sorry jos aikaisemmin "haukuin" abortin tekijöitä moraalittomiksi, mutta jokaisella on loppujen lopuksi omat syynsä tehdä tai olla tekemättä aborttia. Itse en aborttia tekisi, vaan antaisin lapsen ennemmin vaikka adoptoitavaksi.

Ja vielä lopuksi: jos joutuisin väittelytilanteeseen ihan mistä tahansa asiasta, minä häviäisin armotta  :lol: .
iittää et on passi ja hammasharja mukana

Juzt

• Triplatonnitallaaja
    • Profiili
Abortti
« Vastaus #152 : 28.04.2006, 19:14:53 »
Lainaus käyttäjältä: "nl"
Naisella on vastaavassa tilanteessa mahdollisuus sanoutua irti koko sotkusta. Tasa-arvon vuoksi sellainen mahdollisuus täytyy olla myös miehillä.

Minusta vielä pahempaa epätasa-arvoa olisi tilanne, jossa naiselta edellytetään aborttia saadakseen samat "oikeudet" mitä miehelle taattaisiin vain kirjallisella ilmoituksella. Vaikka abortin pienellä varauksella hyväksynkin, en kuitenkaan pidä sitä niin arkisena asiana, että nainen voi noin vain hankkiutua epätoivotusta raskaudesta eroon. En myöskään pidä asiaa niin moraalisesti helppona, etteikö siitä kieltäytyminen myös tämän takia olisi mahdollista. Minusta olisi moraalisesti huomattavan arveluttavaa, että yhteiskunta painostaisi lakisääteisen taloudellisen edun poistamisella aborttiin.

Eli jos kumpikaan ei halua lasta, mutta äiti ei halua läpikäydä aborttia vaikkapa moraalisista syistä, pitäisi kaikki vastuu kaataa naisen niskaan?

Edelleen olen sitä mieltä, että aborttioikeus ja elatusvelvollisuus ovat kaksi täysin erillistä asiaa, joilla ei ole vaikutusta toisiinta. Abortin päätösvalta on naisella, koska biologia on päättänyt että nainen on se joka kehittyvän sikiön/alkion/lapsen kantaa ja synnyttää. Sikiö on osa naisen kehoa, eikä tähän miehellä ole mitään määräysvaltaa.

Elatusvelvollisyys taas syntyvistä lapsista on molemmilla sukupuolilla, riippumatta siitä halusivatko he lasta vai eivät.
"I bet we could get videos of all the sites, get a VCR in our hotel room...
we'd never even have to go outside!"
- Joseph Francis Tribbiani

Mizzoni

• Vieras
Abortti
« Vastaus #153 : 01.05.2006, 01:44:19 »
Lainaus käyttäjältä: "nl"
Lainaus käyttäjältä: "Mizzoni"
Miten edistäisi tasa-arvoa tai lapsen etua, jos vahingon sattuessa mies voisi irtisanoutua koko sotkusta ja jättää naisen yksinään pähkäilemään tilannetta ja huolehtimaan mahdollisesti syntyvästä lapsesta?

Naisella on vastaavassa tilanteessa mahdollisuus sanoutua irti koko sotkusta. Tasa-arvon vuoksi sellainen mahdollisuus täytyy olla myös miehillä.

En todellakaan sanoisi aborttia "irtisanoutumiseksi koko sotkusta". Fyysisesti ei tietääkseni todellakaan kovin miellyttävää, ja henkisesti voi seurata vuosien vuoristorata.

Kuten joku viisas sanoi (en nyt valitettavasti muista missä yhteydessä), "se osapuoli ehkäisköön joka vähemmän lasta haluaa". Eli ehkäisy on molempien kontolla, samoin mahdolliset seuraamukset. Jos ehdottomasti ei haluta lasta ja halutaan pelata varman päälle eli saatetaan pelätä tauteja jne, on parempi että nainen esim. syö pillereitä ja mies käyttää kondomia. Jos ei viitsitä/jakseta näin toimia, on hyväksyttävä että luonto toimii tavallaan...

Toki vahinko on mahdollinen kaikista varotoimenpiteistä huolimatta (tästä todisteena kaverini kolmevuotias loppujenlopuksi hyvin tervetullut perheenjäsen ja toinen paljon surua aiheuttaneeseen keskenmenoon päättynyt lähipiirin raskaustapaus). Mutta niin kauan kuin sikiö kehittyy eläväksi lapseksi vain naisen sisällä, sanoisin että päätösvalta on oltava naisella. Muuten tasa-arvo on huono vitsi :D .

porsasurhea

• Himoreissaaja
    • Profiili
Abortti
« Vastaus #154 : 01.05.2006, 11:28:27 »
Lainaus

Entas sitten lapsen oikeus. Onko lapsen mukava tietaa, etta ei ollut haluttu ja isa on vain ja ainoastaan pakotettu maksamaan hanesta (ei varmaan mukava tunne). Entas sitten isan tunteet. Uskon (tai haluaisin uskoa) etta miehelle tekisi pahaa hylata lapsensa.

Lapsen oikeutta elatukseenhan minä tässä olen kokoajan puolustanut.

Millä tavalla se olisi lapselle pahempaa että isä maksaa elatusta vain pakon edessä, kuin että isä kieltäytyy maksamasta elatusta? Ikävä tapaus tälläinen toki olisi, mutta kyllä lapsen elatus on taattava muissakin tilanteissa kuin optimissa. Sen takiahan laisäädäntö on, jos molemmat haluavat lapsesta huolta pitää, niin eihän lailla ole mitään merkitystä.