Äänestys

Mitä mieltä olet aborteista?

Hyväksyn
149 (87.6%)
En hyväksy
4 (2.4%)
Ne tulisi kieltää lailla
1 (0.6%)
Tulisi sallia ainoastaan äidin hengen ollessa uhattuna tms. syystä
16 (9.4%)

Äänestäjiä yhteensä: 169

Äänestys päättynyt: 16.04.2006, 20:46:11

Abortti

(Luettu 36939 kertaa)

matami

• Reissaaja
    • Profiili
Abortti
« Vastaus #120 : 25.04.2006, 11:49:09 »
Lainaus
Limanuljaskalla ja moraalilla ei ole mitään tekemistä keskenään.

Et ehkä ymmärtänyt tarkoitustani: tarkoitin että itse ajattelen lasta aina lapsena olipa se rakkauden hedelmä tai ei, jotenka siis minun moraalini ei ole kieroutunut toisin kuin niiden, jotka potisi huonoa omaatuntoa abortin takia, ja yrittäisivä selitellä että se ei ollut millään tavalla elävä otus, ja parin vuoden päästä samassa tilanteessa, mutta suunnitellusti itkisivät onnesta tämän ihmeen vuoksi.
iittää et on passi ja hammasharja mukana

phanatic

• Tonnitallaaja
    • Profiili
Abortti
« Vastaus #121 : 25.04.2006, 11:56:05 »
Lainaus käyttäjältä: "matami"

Et ehkä ymmärtänyt tarkoitustani: tarkoitin että itse ajattelen lasta aina lapsena olipa se rakkauden hedelmä tai ei, jotenka siis minun moraalini ei ole kieroutunut toisin kuin niiden, jotka potisi huonoa omaatuntoa abortin takia, ja yrittäisivä selitellä että se ei ollut millään tavalla elävä otus, ja parin vuoden päästä samassa tilanteessa, mutta suunnitellusti itkisivät onnesta tämän ihmeen vuoksi.

Melko rohkeasti alat syyttelemään eri mieltä olevien moraalia kieroutuneeksi. Kyllä jokainen tietää että se sikiö elää, mutta se on aluksi konkreettisesti osa äidin aineenvaihduntaa ja elimistöä, ja lopulta kun se valmistuu ihmiseksi, se pärjää omillaan. Sinä tunnut pitävän jo hedelmöittynyttä munasolua ihmisenä, minulle se on hedelmöittynyt munasolu. Nuppineulan pään kokoinen klöntti joka alkaa jakaantua. Onko se ihminen 2 solun kokoisena? Neljän? Kahdeksan? Onko jälkiehkäisypillerin syöjä mielestäsi moraalisesti kieroutunut?

Lainaus
mutta omasta mielestäni moraalikäsitykseni on ainaki kohdallaan!

Sepä ei liene kovin harvinaista :) Kaikki vain eivät silti hauku muiden erilaisia moraalikäsityksiä kieroutuneiksi.

Puffy

• Tosireissaaja
    • Profiili
Abortti
« Vastaus #122 : 25.04.2006, 12:09:39 »
Abortti on äärimmäinen jälkiehkäisykeino, mutta jokaisella on oikeus päättää omasta kehostaan. Näihin "abortti on murha" kommentteihin voisin vain todeta ettei sikiön elämä voi olla niin arvokas, etteikö sitä voisi lopettaa, varsinkin jos tätä ei ole pyöräytetty suvunjatkamistarkoituksessa.

AS

• Reissaajaguru
    • Profiili
Abortti
« Vastaus #123 : 25.04.2006, 12:15:27 »
Lainaus käyttäjältä: "Cybu"
itse en kyllä näe tuossa mitään epäselvää, mutta kaipa tuon voi ajatella monella tavalla. Itse ajattelen, että jos sukusolut eivät ole kohdanneet ja tsygoottia ei siis ole, mitään peruuttamatonta ei ole vielä tapahtunut.

Kiitos tasta selvityksesta. Eri mielta olen tietenkin edelleen  :D  mutta meilla kaikillahan on oikeus mielipiteeseemme.

Mielellani kuulisin viela, tuomitsetko kaikki raskaudenkeskeytykset, vai onko se hyvaksyttava esim jos raskaus on saanut alkuunsa raiskauksesta (naitahan kun tapahtuu jopa perheen kesken)? Enta jos kaikista varotoimista huolimatta vahinko on tapahtunut, eika pariskunnan kumpikaan osapuoli halua lasta?

Enta adoption ongelmat (kts aiempi viestini kaverini ongelmista)?
ähdön läheisyydestä he turvaa saa.

AS

• Reissaajaguru
    • Profiili
Abortti
« Vastaus #124 : 25.04.2006, 12:18:11 »
itse ajattelen lasta aina lapsena olipa se rakkauden hedelmä tai ei, jotenka siis minun moraalini ei ole kieroutunut

Onpa omituinen kommentti. Seksia kai kuitenkin enimmakseen harrastetaan rakkaudesta, eiko silloin jopa vahinko ole kuitenkin "rakkauden hedelma"?

Kylla moraali on (minun moraalini mukaan) aika kieroutunut, jos seksi taysin yhdentekevien ihmisten, saati sitten epamiellyttavien, kanssa on ok. Miksi ihmeessa kukaan sita haluaisi?

matami

• Reissaaja
    • Profiili
Abortti
« Vastaus #125 : 25.04.2006, 16:43:26 »
Lainaus

Onko se ihminen 2 solun kokoisena? Neljän? Kahdeksan? Onko jälkiehkäisypillerin syöjä mielestäsi moraalisesti kieroutunut?

Siinä vaiheessa kun huomaat että shit, mun menkat on jo useamman kk myöhässä, se skidi, sikiö, limanuljaska klöntti.. miksi ikinä haluatkaan sitä kutsua, on minusta jo sen verran elävä että aborttia en hyväksy. Esim. minun ystäväni tahtoisi lasta mutta ei sitä voi saada, joten adoptio olisi oikein hyvä keino.

Itse ajattelen ehdottomasti et elämää on suojeltava ettekä te saa miun päätä käännettyä. Tästä voitais keskustella loputtomiin ja jos totta puhutaan, minulla on muutakin elämää kuin abortista keskustelu  8) Jätän nyt tämän keskustelun tähän.
iittää et on passi ja hammasharja mukana

AS

• Reissaajaguru
    • Profiili
Abortti
« Vastaus #126 : 25.04.2006, 17:27:12 »
Siinä vaiheessa kun huomaat että shit, mun menkat on jo useamman kk myöhässä,

Jos ei edes tajua etta menkat puuttuu ennenkun useamman kuukauden paasta, niin mahtaako olla ihan riittavan fiksu pitamaan huolta lapsestakaan?!? Tieda vaikka unohtaisi ruoka-ajankin, kolme viikkoa putkeen.

Cybu

• Himoreissaaja
    • Profiili
Abortti
« Vastaus #127 : 25.04.2006, 18:38:52 »
AS, mainitsin aikaisemmin jo tuon, että raskaus raiskauksen seurauksena on äärimmäisen harvinaista (taisin jopa esittää tilastoja, jotka ovat varmaankin arvostetumpia kuin omat vähäpätöiset mielipiteeni). Selvennyksen vuoksi vielä: ääritapaukset ovat ääritapauksia ja hyväksyn niissä poikkeuksellisen menettelyn (suuri myönnytys... :) )
yrittänyttä ei laisteta

Miklo

• Reissaaja
    • MSN Messenger  - paulakiukas@hotmail.com
    • Profiili
Abortti
« Vastaus #128 : 26.04.2006, 00:05:59 »
Lainaus käyttäjältä: "Lottis"
Lainaus käyttäjältä: "Miklo"
Eli oletetaan että et vaikka viitsi käyttää ehkäisyä ja tulet raskaaksi. Etkä todellakaan halua lasta.

Mitäs jos ehkäisy on hoidettu vastuullisesti mutta vahinko tapahtuu siitä huolimatta? Onko abortti yhtä epämoraalinen tässä tapauksessa, sinänsähän se ei siis ole raskaana olevan "vika", kuten edellisessä esimerkissäsi esitit.

En muutenkaan oikein ymmärrä miten lapsen alkuun saamiseen liittyvät olosuhteet vaikuttavat siihen, onko abortti moraalisesti oikea ratkaisu vai ei.

Täytyy tunnustaa etten ole vielä mielipidettäni kaikkiin asian haaroihin, jokaiseen mahdolliseen tilanteeseen, abortin suhteen ole muodostanut. Niinpä siinä esimerkissä yritin käyttää sellaista tilannetta esimerkkinä josta tiedän oman kantani.

Ja mitä tulee tuohon toiseen kohtaan. Periaatteessa voisin sanoa että abortti on aina väärin. Silloin minun mielestäni otetaan pois elämä mitä ei pitäisi tehdä. Sitten kuitenkin on tapauksia joissa olisin abortin valmis hyväsymään ns. pienempänä pahana. Siis jos vaikka äitin henki on vaarassa ja hänellä on muitakin lapsia (ja äiti on vieläpä vaikka yksinhuoltaja). Joten on pienempi paha tehdä abortti jolloin äiti jää elämään ja hoitamaan muita lapsiaan, kuin olla tekemättä aborttia ja näin ollen muut lapset jäävät ilman äitiään.

Miklo

• Reissaaja
    • Profiili
Abortti
« Vastaus #129 : 26.04.2006, 00:14:38 »
Lainaus käyttäjältä: "AS"
Toinen on se, etta adoptio nahdaan jotenkin taysin ongelmattomana, hienona ja hyvana asiana. Mulla on kaveri, joka on adoptoitu. Silla on paljon kaikenlaisia ongelmia jotka juontavat juurensa siita adoptiosta, paalimmaisena "miksi mun aiti ei halunnut mua mutta halus sitten mun veljen". Aiti oli katsokaas "tyhma" ja unohti ehkaisyn, synnytti lapsen ja antoi sen pois. Sitten parin vuoden paasta tapasi miehen, meni naimisiin, perusti perheen ja teki lapsen. Kaverini kavi vuosikausia terapiassa kyseisten ongelmien takia. Halusi nahkaas tappaa itsensa niiden takia, ja siksi kun oli niin huono ja epakelpo yksilo.

Minulla on myös serkku joka on adoptoitu ja ainakaan tietääkseni hänellä ei mitään suurempia ongelmia sen suhteen ole ollut. Eli siis toisille se voi tuottaa jotain ja toisille taas ei. Ja mistä sitä tietää etukäteen tuleeko ongelmia. Ei mistään. Siis miusta edelleen se että lapselle ehkä tulee jotain ongelmia siitä että on adoptoitu ei ole syy tehdä aborttia ja riistää kokonaan elämisen mahdollisuus. Eikö tällä kaverilla ole koskaan ollut yhtään hyvää päivää elämässäään? Eikö hän mahdollisesti voi päästä yli tästä joskus ja elää onnellista elämää?

Ja vielä sellaista että voisiko sitten myös evätä sellaiselta lapselta elämän abortilla joka on syntymässä huonoisin olosuhteisiin sillä syyllä että luultavasti hänen elämästään ei tule helppoa? Toisilla on aina enemmän ongelmia ja toisilla on elämässään helpompaa.

Miklo

• Reissaaja
    • Profiili
Abortti
« Vastaus #130 : 26.04.2006, 00:23:09 »
Lainaus käyttäjältä: "AS"
No, oikeastaan hyväksyn sellaisen ehkäisyn, jossa sukusolut eivät ole vielä kohdanneet toisiaan.

Ja jos kerran "oikeastaan" hyvaksyt ehkaisyn, niin miten tuo sopii yhteen aiemman kommenttisi "ehkaisyn pois jattavat ovat tyhmia"?

Eli et oikeastaan hyvaksyisi yleisimpia ehkaisymenetelmia, mutta ihmiset jotka eivat niita kayta ovat "tyhmia"? Enta kun kortsu, jonka kasittaakseni oikeastaan hyvasksyt, hajoaa. Oliko ihminen "tyhma" kun luuli, etta ehkaisy ehkaisee raskauden?

Onko siis seksi sallittua vain lapsentekomielessa?

Vaikkei tätä miulta kysyttykkään niin kerron taas oman näkemykseni:)

Raamattu jolle näkemyksiäni perustan kehoittaa seksiin vasta avioliitossa. Miusta se kuulostaa terveeltä. Tosin avioliitossa voidaan sitten seksiä varmaan harrastaa muutenkin kuin lapsentekomielessä.

Mie siis sallin kyllä ehkäisyn käytön. Ja vaikka miusta tuo ei seksiä ennen avioliittoa kuulostaa hyvältä niin kaikista muista ihmisistä se ei kuulosta hyvältä. Ja siksi myös hyväksyn ja toivon että ihmiset käyttäisivät ehkäisyä.

Ja jos mennään siihen että mihin sitä vetää rajan että jos abortti on murhaa niin mitkä ehkäisyvälineet on myös...jne.(se mitä on täällä keskusteltu myös). En siitäkään täysin varmaan kantaa ole muodostanut itselleni, vaikka Cybulla oli aika hyviä rajanveto ajatuksia, joita pitää itsekseen vielä mietiskellä. Mutta tässä jälleen astuu kehiin tämä pienin paha.. Eli koska en voi olettaa ihmisten harrastavan seksiä vain lapsentekotraoituksessa niin hyväksyn ehkäisyn, koska parempi ehkäisy kun abortti.

Noh, nyt kyl tuntu itsestääki et meni hieman sekavaks..sori.

Mizzoni

• Vieras
Abortti
« Vastaus #131 : 26.04.2006, 00:53:45 »
Lainaus käyttäjältä: "nl"
Kyse on siis siitä, että sukupuolensa takia kaksi eri henkilöä ovat vastaavassa tilanteessa eriarvoisessa asemassa. Se on mielestäni vakava tasa-arvo-ongelma. Käytännössä kannatan naisen oikeutta saada lapsi, mutta miehen oikeutta sanoutua irti siihen liittyvästä vastuusta. Miehen tulisi tästä ilmoittaa jo siinä vaiheessa, kun abortti on vielä mahdollinen, jotta nainen voisi harkita omaa lapsenhankintaansa. Tämä velvollisuus ei tietenkään pätisi, jos nainen on salannut mieheltä raskautensa.

Lainaus käyttäjältä: "Juzt"
Vai päättää ettei miesten tästä eteenpäin tarvitse elättää lapsiaan, koska "iteppähän akka päätti synnyttää"?

Eli suunnilleen näin, vaikka pidänkin muotoiluasi varsin tökerönä.
.

Eri sukupuolet ovat eriarvoisessa asemassa raskauden suhteen johtuen biologisista seikoista, joita on hieman vaikea lähteä lainsäädönnöllä muuttamaan. Olisihan se kätevää, jos raskaaksi vahingossa tullut nainen voisi helposti ja käytännöllisesti napata tulokset kohdustaan ja survaista ne asianosaisen miehen sisuksiin kasvamaan lapseksi, mikäli hän ei lasta halaja ja mies haluaa. Tai päin vastoin: jos kukaan ei lasta halua, alkio haihtuisi savuna ilmaan.

Miten edistäisi tasa-arvoa tai lapsen etua, jos vahingon sattuessa mies voisi irtisanoutua koko sotkusta ja jättää naisen yksinään pähkäilemään tilannetta ja huolehtimaan mahdollisesti syntyvästä lapsesta? Tämähän taisi jo olla tilanne menneinä tasa-arvottomina vuosikymmeninä ja -satoina, ja on ilmeisesti edelleenkin monissa kulttuureissa. Luojan kiitos todettu nykyisin suhteellisen barbaariseksi ja epäreiluksi länsimaissa.

Ehkäisy on muutenkin useimmiten parisuhteessa naisten "harteilla" (kun niitä pillereitä/kierukoita/ties mitä on niin helppo ja mukava käyttää kondomeihin verrattuna), samoin lapsen masussaan kasvattelu ja synnyttäminen. Pitäisikö miehellä olla oikeus saada seksistä entistä korostetummin vain se huvipuoli? Ei tarvitsisi pelätä kumppanin tulevan raskaaksi, kun "vahingosta" voisi vain sanoutua irti... Ja eikun sohimaan! Todellista tasa-arvoa :D . Ja tämän myötä miesten usein muutenkin naisten vastaavaa alhaisempi ehkäisynkäyttöinto saattaisi lähteä laskuun... Ja abortit ja seksitaudit sen myötä lisääntymään.

Luulisin, että elatusmaksut on tarkoitettu lähinnä lapsen hyväksi ja käytettäväksi hänen tarpeisiinsa. Ei siis vain keljujen ja ahnaiden naisten keinoksi koukuttaa miehiä tai rangaistukseksi miessukupuolelle. Ainakin meillä peruskoulun harvoilla sukupuolivalistustunneilla mainostettiin (vai kultaako aika muistot, on jokunen hetki vierähtänyt niistä ajoista) ettei seksiä kannata harrastaa jos ei ole valmis hyväksymään että kaikista varotoimenpiteistä huolimatta tuloksena voi joskus olla lapsi. Jonka tekemiseen tarvitaan kaksi.

Mora

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Sähköposti
Abortti
« Vastaus #132 : 26.04.2006, 01:13:58 »
Lainaus käyttäjältä: "Mizzoni"
Pitäisikö miehellä olla oikeus saada seksistä entistä korostetummin vain se huvipuoli? Ei tarvitsisi pelätä kumppanin tulevan raskaaksi, kun "vahingosta" voisi vain sanoutua irti... Ja eikun sohimaan! Todellista tasa-arvoa :D .

:lol: Nyt olen kyllä kuullut jo lähes kaiken. Miten muuten suhtaudut misesten ehkäisypillereihin tai vasektomiaan?

silva

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Abortti
« Vastaus #133 : 26.04.2006, 06:05:58 »

Pitäisikö miehellä olla oikeus saada seksistä entistä korostetummin vain se huvipuoli? Ei tarvitsisi pelätä kumppanin tulevan raskaaksi, kun "vahingosta" voisi vain sanoutua irti... Ja eikun sohimaan! Todellista tasa-arvoa :D . Ja tämän myötä miesten usein muutenkin naisten vastaavaa alhaisempi ehkäisynkäyttöinto saattaisi lähteä laskuun... Ja abortit ja seksitaudit sen myötä lisääntymään.

Äkkiä huvivero kaikille heteromiehille kun ne vaan panee huvikseen. Suorastaan häikäilemättömästi käyttävät kuuluisaa pientä eroa hyväkseen.

silva

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Abortti
« Vastaus #134 : 26.04.2006, 06:13:03 »
Lainaus käyttäjältä: "Miklo"

Minulla on myös serkku joka on adoptoitu ja ainakaan tietääkseni hänellä ei mitään suurempia ongelmia sen suhteen ole ollut. Eli siis toisille se voi tuottaa jotain ja toisille taas ei. Ja mistä sitä tietää etukäteen tuleeko ongelmia. Ei mistään.

Vaikka en adoptiota minään ykkösratkaisuna epätoivottuun raskauteen pidäkään, on se mielestäni noin yleisesti ihan toimiva homma. Ainahan se herättää kysymyksiä biologisista vanhemmista, mutta elämä on muutenkin mahdollisia ongelmia täynnä. Monille se on varmasti vaikea asia, mutta veikkaisin että suurin osa pääsee siitä yli.

nl

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • kotisivuni
Abortti
« Vastaus #135 : 26.04.2006, 09:45:09 »
Miten edistäisi tasa-arvoa tai lapsen etua, jos vahingon sattuessa mies voisi irtisanoutua koko sotkusta ja jättää naisen yksinään pähkäilemään tilannetta ja huolehtimaan mahdollisesti syntyvästä lapsesta?

Naisella on vastaavassa tilanteessa mahdollisuus sanoutua irti koko sotkusta. Tasa-arvon vuoksi sellainen mahdollisuus täytyy olla myös miehillä.
Kotisivuillani on niin matkajuttuja kuin matkakuviakin (katso mm. uusimmat kuvat Armeniasta ja Itä-Karibialta).

pekkapoks

• Tonnitallaaja
    • Profiili
Abortti
« Vastaus #136 : 26.04.2006, 10:06:12 »
Niinpä. Miten pitäisi toimia tilanteessa jossa nainen haluaa lapsen ja mies ehdottomasti ei?
Nainen kyllä synnyttää ja kantaa lapsen raskausaikana, mutta sehän ei poista mieheltä oikeutta eriävään mielipiteeseen.

Kutvonen

• Himoreissaaja
    • Profiili
Abortti
« Vastaus #137 : 26.04.2006, 14:37:23 »
Lainaus käyttäjältä: "pekkapoks"
Miten pitäisi toimia tilanteessa jossa nainen haluaa lapsen ja mies ehdottomasti ei?

Entäs siinä tilanteessa, jossa mies haluaa lapsen ja nainen ehdottomasti ei?

outo_otus

• Reissaajaguru
    • Profiili
Abortti
« Vastaus #138 : 26.04.2006, 14:48:50 »
Lainaus käyttäjältä: "nl"
Naisella on vastaavassa tilanteessa mahdollisuus sanoutua irti koko sotkusta. Tasa-arvon vuoksi sellainen mahdollisuus täytyy olla myös miehillä.

Periaatteessa olen sitä mieltä, että siinä tapauksessa, että alusta asti on tiedossa, ettei mies halua lasta, ei hänen pitäisi joutua elatuksesta maksamaan. Väärinhän se on, että jotkut naiset ihan tarkoituksella hankkiutuvat raskaaksi, vaikka tietävät ettei mies halua lasta.

Mutta mutta. Mitä esim. tehtäisiin tilanteessa, jossa mieskin on aluksi ollut ihan myötämielinen ja muksu on päätetty tehdä ihan yhteistuumin. Myöhemmin miehelle kuitenkin iskee paniikki ja hän ilmoittaakin, ettei halua lasta, eikä ole koskaan halunnutkaan, eikä aio lapsen elatukseen osallistua. Olisiko oikein? Ei minusta. Mutta naisen voisi olla vaikea todistaa, että kyllä se jänishousu alkuun oli ihan intona hommassa mukana.
os en löydä itseäni täältä, täytyy etsiä muualta.

AS

• Reissaajaguru
    • Profiili
Abortti
« Vastaus #139 : 26.04.2006, 16:54:42 »
Selvennyksen vuoksi vielä: ääritapaukset ovat ääritapauksia ja hyväksyn niissä poikkeuksellisen menettelyn (suuri myönnytys... :) )

Onko ehkaisyn pettaminen aaritapaus?