Meksiko ja turvallisuus

(Luettu 7571 kertaa)

pinjalii

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
Meksiko ja turvallisuus
« : 17.04.2006, 20:57:14 »
Heipsan

Olen lähdössä elo- syyskuuksi Meksikoon, ja minua on aika tavalla peloteltu, kuinka vaarallista siellä (muka) on.  Kaipaisin joitakin kertomuksia kokeneilta, millaista meininki Meksikossa on? Millaisia ihmiset ovat, miten siellä tulee käyttäytyä ja pitääkö siellä mukamas koko ajan housunlahkeet tutisten odottaa murhamiehiä ja ryöväreitä? Joitakin vinkkejä turvallisuuteen liittyen, mitä tulee ottaa huomioon? Siitäkin varoiteltiin, että olen naisena yksin matkaamassa.

Sitten hygieniasta. Voiko tuoreita kasviksia/vihanneksia syöpötellä? Entä salaatteja raflassa? Vai pitääkö kaiken olla keitettyä ja kokattua, mitä suuhunsa laittaa? Entä kokkaaminen, voiko kraanavettä käyttää esim. teevedeksi tai perunoiden keitinvedeksi? Yleisiä ohjeita liittyen ravintoon.

Ja rahapolitiikasta. Toimiiko Visa electron? Kannattaako mukaan ottaa dollareita käteisenä ja vaihtaa niitä sitten pesoiksi? Tällaista olen kuullut. Entä matkashekit, käyttääkö kukaan ylipäätään niitä?

Kiits kiits neuvoista :)

xena

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Meksiko ja turvallisuus
« Vastaus #1 : 17.04.2006, 23:08:46 »
Meksiko ei vaikuttanut vaaralliselta, matkailin siellä 2½ viikkoa viime keväänä. Meksiko Cityssä olimme varovaisia, liikuimme lentokenttätaksilla, hostellin soittamalla taksilla ja metrolla. Kuplatakseja emme siis käyttäneet. Metrossa pidettiin tavaroista kiinni kyytiin ja pois astuessa. Mitään uhkaavia tilanteita ei sattunut matkan aikana, meitä oli 2 naista ja 2 miestä. Emme eksyneet syrjäkujille. Myös Acapulcossa ja Huatulcossa oli turvallista. Käytimme kaksi kertaa yöbussia. Yllättäen pidin Meksiko Citystä, siellä oli helppo liikkua metrolla ja pääsiäisen aikaan kun metro oli suljettu, kaduilla oli kiva kävellä kun paikalliset olivat lähteneet loman viettoon.

Asiakaspalvelu on Meksikossa huonoa, englantia ja hymyä on turha odottaa. Näin siis myös Cityssä.

Sama juttu Meksikossa kuin muissakin maissa, eli elimistösi ei ole tottunut kyseisen maan bakteerikantaan, joten vatsa yleensä menee sekaisin. Söin kaikkea ja parin päivän jälkeen en viitsinyt enää kieltää tuomasta jäitä. Jäätelöäkin söin paljon  :P . Kannattaa muuten pitää sanakirjaa mukana ravintolassa, mä onnistuin aina tilaamaan kuivia tortillalättyjä, lihaa ja sipulia  :? . Kraanavettä en käyttänyt edes hampaiden pesuun... Olin päätökseen tyytyväinen kun erään bungalowin lavuaariin oli viemäristä kiivennyt skorpioni.

Electron toimii aika hyvin... Matkasekkejä ei kannata ottaa Meksikoon. Meillä oli ikävää säätöä, että saatiin ne vaihdettua. Monet pankit (mm. HSBC) ei suostunut vaihtamaan shekkejä, koska allekirjoitus ei täsmännyt passissa olevaan allekirjoitukseen. Passini on hankittu kun olin 12v. ja pankkivirkailijat sanoivat, että ihmisen allekirjoitus ei muutu. Allekirjoitusta ei voi kuulemma muuttaa vaikka haluaisikin.  :evil:  Järkipuhe ei auttanut, joten vaihdoimme sekit kojussa huonommalla kurssilla.  :x  Mukaan kannattaa ottaa sen verran käteistä kuin uskaltaa kantaa mukana ja sit voi ottaa sillä electronilla rahaa seinästä. Tosin pienimmissä paikoissahan automaatteja ei luonnollisesti ole.

Mihin olet menossa? Meksikossa riittää upeita kohteita...  8)  Seuraavalla Meksikon reissulla aion ehdottomasti suunnata Jukatanin niemimaalle, ja nyt osaan jo onneksi espanjaakin...  :roll:

pinjalii

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
Meksiko ja turvallisuus
« Vastaus #2 : 18.04.2006, 20:19:05 »
Aluksi menen kolmeksi viikoksi Epitacio Huertaan, Queretaron lähellä oleva kaupunki. Olen siellä Allianssin työleirillä. Sitten suuntaan kohti etelää ja Jukatania hyvinkin :) Matkasuunnitelmaa en ole ehtinyt aloitella nimeksikään, vähän matkaopasta olen lueskellut.

Olen aina reissuillani käyttänyt pelkästään electronia, en ole koskaan käynyt pankissa tms. rahaa vaihtamassa, vaan nostanut heti kentältä suoraan seinästä paikallista valuuttaa. Tämä olisi rahapolitiikan osalta suunnitelmani Meksikon suhteen myöskin, ellei käy ilmi, että kyseessä on huono taktiikka :)

Pitää varmaan varautua ensimmäiseen turistiripuliini...

melska

• Aloittelija
    • Profiili
Meksiko ja turvallisuus
« Vastaus #3 : 01.05.2006, 15:54:24 »
Olen xenan kanssa samoilla linjoilla, että Meksiko on suht. turvallinen paikka. Matkustin myös yksin naisena ja joka puolelta satoi kommenttia kuinka tapahtuu vaikka mitä kurjaa, mutta vallan loistavasti sujui ainakin minun matka (joitain hurrikaaneja lukuunottamatta :wink:). Itse kiersin siis Chiapasissa, Yucatanilla ja Cityn ympäristössä.

Käytin pari kertaa kuplataksia yöllä konserteista palattuani. Olin yleensä niin hukassa ja out of map, että ajattelin ettei tästä enään enempää voi eksyä. Ensimmäisellä kerralla kuski nauroi, että olen ensimmäinen turisti jota hän kuskaa 7vuoden taksikuski uran aikana, joten hirmusti ei näihin takseihin tunnuta luottavan. Tämä oli kuitenkin ihan luotettava. Kolme muuta kertaa jolloin menin kuplataksilla ei sitten mennyt enään niin hyvin. Kuskien vakuutteluista huolimatta heillä ei nimittäin ollut mitään käsitystä minne pitäisi ajaa joten matka kesti parhaimmillaan tunteja kun piti kiertää ympäri kaupunkia kyselemässä neuvoja. Turvallisesti perille kuitenkin...Yöbusseja käytin aina kun matka kesti enemmän kuin 4 tuntia (hajottaa istua päivällä bussissa kun olisi kivempi olla ulkona  :(). Niissäkään ei sattunut mitään kovin kummallista. Jos käytät busseja ja varsinkin yöbusseja niin muista ottaa paljon lämmintä vaatetta, siellä on pakkasta enemmän kun suomen lapissa talvella  :lol:

Meksikolaiset ovat ihmisinä (useimmat ainakin) todella ystävällisiä ja avuliaita. Sama sääntö pätee Meksikossa kun muuallakin, että mitä kauemmas turistikeskuksista pääsee sen ystävällisimmäksi ihmiset muuttuvat. (Jossain Meksiko-opuksessa sanottiin, että turistien on syytä välttää Chiapasin seutua, koska zapatistit suhtautuvat vihamielisesti turisteihin. Totuus oli kuitenkin, että koko meksikon ihanimmat ja aidosti ystävällisimmät ihmiset mitä minä tapasin olivat juuri zapatisti-liikkeen kannattajia).

Hygienia-asioista olen huono sanomaan mitään sillä en ole koskaan *koputtaa puuta* saanut mahaani matkalla sekaisin. Meksikossa söin pääasiassa toreilla ja kaduilla halvinta mahdollista sapuskaa. Myös kraanavettä tuli juotua parina päivänä kun kylän ainoasta kaupasta loppui juomat hurrikaanin takia.

Elektroni toimi loistavasti. Ainoat v*tutuksen aiheet liittyen Meksikoon ja rahaan oli, että joskus automaatit syytivät ulos reikäsiä rahoja jotka eivät meinanneet kelvata missään, ei myöskään pankissa jonka automaatista ne olivat lähtösin. Ja toinen oli se, että ainakin muutamassa automaatissa joku hauska tyyppi oli päättänyt laittaa numerojärjestyksen uuteen uskoon ja sekoittanut numerot joista näpytellään tunnusluku. Ykkösen paikalla saattoi siis olla ihan mikä numero tahansa.  :twisted:

Haluan vielä tiedottaa, että olen hirmuhirmu kateellinen sulle ku pääset Meksikoon :)
why are we so alone even with company:

möhköfantti

• Reissaaja
    • Profiili
Meksiko ja turvallisuus
« Vastaus #4 : 02.05.2006, 22:51:59 »
Sen verran ruuasta, että melko varmasti maha menee sekaisin.Bakteerikanta kun on täysin eri.Salaatteja varoisin erityisesti.Ne tulisi liottaa kolera tipoissa 10min.ennen valmistusta.Hedelmät yms. kuorein tai pesin tiskinpesuaineella.Yleinen suositus on, ettei söisi kadulla ruokakojuista.Niistä ei koskaan tiedä mitä lihaa saa syötäväkseen.Itse olen varmasti syönyt kulkukoiraa tms.Ripulilääkkeitä vaan mukaan ja jos oikein pahaksi menee niin rohkeasti vaan lääkäriin.Tietävät kyllä mitä antaa.

Turvallisuus on Meksikossa mielestäni ihan hyvä.En itse kohdannut 5kk:den aikana mitään ongelmia.Tervettä maalaisjärkeä on kuitenkin hyvä käyttää, eikä poliiseihin tule koskaan luottaa.Ovat erittäin korruptoituneita Meksikossa.Luultavasti niille joutuu maksamaan jotain.
lä noudata käytöksen kultaista kirjaa, vaan löydä oma elämäsi, omat halusi, omat seikkailusi ja ELÄ!