Pakollisista nähtävyyksistä - Onko niitä?

(Luettu 7012 kertaa)

Bella

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #20 : 28.07.2006, 22:31:49 »
drg313, mikas tassa nyt niin huvittavaa on?!! Perin ihmeellinen tapa kommentoida. En nyt nae mitaan yhteytta Colosseumilla ja Wembleylla siina mielessa, etta annoin vain pari esimerkkia Euroopasta. Oletko jo niin kotilontoolainen, etta tunnet piston rinnassasi, jos joku ei juuri mainitse jotakin Lontoosta?
i]Sapere aude![/i]

Maahinen

• Reissaajaguru
    • Profiili
Re: Pakollisista nähtävyyksistä - Onko niitä?
« Vastaus #21 : 29.07.2006, 21:53:53 »
Lainaus käyttäjältä: "sanni"
Tuskin ketkään muut kuin amerikkalaiset sanovat että tää maa on nyt "tehty". Ainakin toivon niin..

Joo niin minäkin. Kuulostaa niin ahdistavan suorituskeskeiseltä ajatukselta, että eiköhän se kuitenkin kohta leviä.. (ottaen huomioon nykyisen tehokkuustrendin)

Olen joskus kaupungista lähtiessäni todennut, että "tää kaupunki on nyt juotu, aika lähteä seuraavaan". Minun on pakko käydä tutustumassa baarielämään tai tuntuu että kaupunkikuvani jää vaillinaiseksi.

salomaaj

• Vieras
« Vastaus #22 : 30.07.2006, 07:22:55 »
Kyllahan toi vahan ihmeelliselta kuulostaa jos joku eksyy Cambodiaan eika mene katsomaan Angkor Watia ja muita ymparoivia temppeleita. Tai jos menee Pekingiin ja missaa kielletyn kaupungin ja muut pakolliset nahtavyydet.

Lahinna siksi etta aika moni turisti kay tietyssa paikassa vain kerran elamansa aikana. Ettei jaa sitten mitaan hampaan koloon. 'noh.. oltiin siin portilla, mut se 4 euron sisaanpaasy oli liikaa meille. mentiin sit ostaa halpoi vaatteit.'

.Ginny

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #23 : 30.07.2006, 12:39:33 »
En tiedä ymmärsinkö topicin aivan oikein.(Oon vielä vähän unessa  :oops: ) Mutta jos itse lähden jonnekin reissuun, niin kyllä niitä nähtävyyksiä käyn katsomassa(ne kaikki mitkä kuulostaa mielenkiintoselta ja niihin sitte perehdyn vähän tarkemmin)

Eniten haluan oppia paikallisten/maan historiasta,kulttuurista ja elämäntyylistä. Tämän tyylisiä museoita onkin sitte tullu paljon katsasteltua.
Kokemuksia ne nähtävyydetkin on ja mielestäni kuuluvat osana matkantekoon.

drg313

• Himoreissaaja
    • MSN Messenger  - drg313@hotmail.com
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #24 : 16.08.2006, 13:47:00 »
Lainaus käyttäjältä: "Bella"
drg313, mikas tassa nyt niin huvittavaa on?!! Perin ihmeellinen tapa kommentoida. En nyt nae mitaan yhteytta Colosseumilla ja Wembleylla siina mielessa, etta annoin vain pari esimerkkia Euroopasta. Oletko jo niin kotilontoolainen, etta tunnet piston rinnassasi, jos joku ei juuri mainitse jotakin Lontoosta?

No siis, huvittavaa on se, etta Colosseum on Colosseum ja Wembley on Wembley.. Ei niilla olekaan mitaan yhteytta. Oli vain saman paivan lehdessa artikkeli ko. aiheessa kun laitoit alkup. viestisi. En ole kotilontoolainen, en ole edes lontoolainen, olen suomalainen ja kotiporvoolainen. Olen itse ollut Colosseumilla ja se oli uskomattoman vaikuttava naky/kokemus. Siis minulle. En millaan tavalla hyokannyt mielipiteitasi tai kommenttiasi vastaan, anteeksi jos sais sellaisen mielikuvan.    :shock:   Ihme pultit.
If you consider the world unexplored -You belong.

HelsinkiFlyer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
Re: Pakollisista nähtävyyksistä - Onko niitä?
« Vastaus #25 : 16.08.2006, 15:03:48 »
Lainaus käyttäjältä: jufox
Lainaus
Ns. "länsimainen yleiskulttuuri" valtaa alaa koko ajan, eikä siinä nyt mielestäni niin hirveästi ole eroa, syökö sitä ranskalaista patonkia jossain Le Mansissa tai Helsingissä.

Muuten voin kanssasi olla samaa mieltä, mutta tätä väitettä en yksinkertaisesti voi allekirjoittaa. Suomessa myytävä "patonki" on hyvin kaukana oikeasta ranskalaisesta rapeasta patongista.  8)

Zia

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #26 : 16.08.2006, 15:27:13 »
Lähinnä Euroopassa matkustelleena ainakin minusta tuntuu, että kohta nämä ns. pakolliset nähtävyydet alkavat olla yksi niistä harvoista asioista mikä erottaa maat toisistaan (siis turistin kannalta; tietysti paikallisten elämänmeno on erilaista, mutta siitä kovin harvoin turre saa otetta lyhyillä matkoillaan). Joka maasta löytyy kohta hemppamaukat, ikeat, lidlit... ja valuutta on sama, hinnat ovat samat, jengi pukeutuu, meikkaa ja kampaa samaan (jenkki?)tyyliin, kuuntelee samaa musaa, syö samoja ruokia jne.

Nähtävyydet ja niihin liittyvä historia tuovat sen "oikean" fiiliksen, että nyt ollaan pois kotimaasta. Kansainvälistyminen ei aina välttämättä ole kiva asia.  :?
Save the Earth - it's the only planet with chocolate.

Aglaja

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #27 : 16.08.2006, 15:58:31 »
Mua kiinnostaa yleensä nämä ns. pakolliset nähtävyydet niiden historiallisen merkityksen vuoksi, ja toisaalta myös siksi, että jos joku nähtävyys on erittäin kuuluisa, haluan nähdä, että onko se nyt oikeasti niin ihmeellinen. :D

Pariisissa kävin kyllä museoissa yms. mutta niissä halusin oikeasti nähdä taideteoksia ja katsella niitä ja nauttia niistä, enkä vain kulkea maalaukselta toiselle valokuvia räpsien, kuten erinäisetkin japanilaiset siellä tuntuivat tekevän. Eli siinäkin on eroa, millä lailla kuuluisaan nähtävyyteen suhtautuu - ottaako sen elämyksenä siinä paikan päällä vai meneekö sitten kotiin katselemaan, että ai siellä oli tuollaisiakin juttuja.

Joku sanoi kyllä osuvasti tässä ketjussa, että tärkeintä on se, että nauttii matkasta.

Maahinen

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #28 : 16.08.2006, 16:16:37 »
Lainaus käyttäjältä: "Zia"
Lähinnä Euroopassa matkustelleena ainakin minusta tuntuu, että kohta nämä ns. pakolliset nähtävyydet alkavat olla yksi niistä harvoista asioista mikä erottaa maat toisistaan (siis turistin kannalta; tietysti paikallisten elämänmeno on erilaista, mutta siitä kovin harvoin turre saa otetta lyhyillä matkoillaan). Joka maasta löytyy kohta hemppamaukat, ikeat, lidlit... ja valuutta on sama, hinnat ovat samat, jengi pukeutuu, meikkaa ja kampaa samaan (jenkki?)tyyliin, kuuntelee samaa musaa, syö samoja ruokia jne.

Nähtävyydet ja niihin liittyvä historia tuovat sen "oikean" fiiliksen, että nyt ollaan pois kotimaasta. Kansainvälistyminen ei aina välttämättä ole kiva asia.  :?

Pakko huomauttaa: ei jenkkityyli ole käsittääkseni enää muodissa. USA on juuri nyt muutenkin tosi out, luulen ma.

Mutta muuten joo, kyllähän maailma tietyllä tavalla alkaa olla aika samanlaista eri puolella. Mutta kärjistetysti ne nähtävyydetkin on kyllä monessa paikassa melko samantyylisiä - kirkkoja ja linnoja eri tyylisuuntien ajalta, museoita, siltoja, yms. Toki onhan niitä erikoisempiakin nähtävyyksiä, eikä minulla ole noita perusnähtävyyksiäkään vastaan mitään, kivahan niitä on katsella.

Ei minua silti tällainen haittaa, koska kyllä jo hyvinkin lyhyellä pyrähdyksellä voi aistia kaupungin ilmapiiriä ja katukuva tuntuu kansainvälistymisestä huolimatta aina vähän erilaiselta. En sitten tiedä, onko minulla edes erityistä tarvetta tuntea, että olen pois kotimaasta - lähinnä yleensä uudet ja erilaiset paikat viehättävät, voisihan se siis olla kotimaassakin (tosin Suomi on jo melkoisen tuttu). Ja toisaalta jotkut paikat nimenomaan ulkomailla vaan ovat syystä tai toisesta niin hienoja, että niissä on siksi miellyttävää olla (mikä ettei Suomessakin, mutta täällä aika monesta paikasta puuttuu jotain minulle tärkeää).

Ja toisaalta en Suomessakaan kaipaa mitään "entisaikojen Suomea" tai "aitoa suomalaisuutta", mitä se sitten ikinä onkaan. Minusta tämä kansainvälistyneempi painos kotimaastani on parempi. Joten ehkä sitten en osaa kaivata matkoillakaan mitään entisaikojen kansallisromantiikkaa.

Nele

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #29 : 17.08.2006, 12:59:59 »
Jotainhan siellä matkalla pitää tehdä, ja nähtävyydet on hyvä tapa aloittaa paikkaan tutustuminen. Joskus sitä aikaa ei sitten olekaan mihinkään enempään. Mielenkiintoisinta on tietysti käydä sellaisissa paikoissa, joista tietääkin jotain ja on aiheesta kiinnostunut.  Mutta täytyy myöntää että joskus olen vaan käynyt toljottamassa jotain rakennelmaa koska se on kuuluisa. Mikäs siinä, nähtävyyksien katselu antaa matkalle jonkinlaista struktuuria ja sitähän saattaa huomaamattaan jopa vähän sivistyä tai ainakin nähdä jotain uutta ja kiinnostavaa.

Neiti Q

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #30 : 17.08.2006, 14:06:28 »
Minäkin vierastan tuota jenkkipuhetta ja LP kädessä paikasta toiseen kiitämistä, jonossa toisten matkailijayksilöiden kengänkannoilla. Pyrin toki selvittämään itselleni, mitä kiinnostavia nähtävyyksiä missäkin on, mutta en orjallisesti käy niitä kaikkia katsomassa. En esimerkiksi tuhlaa lomaani museoihin, jotka eivät kiinnosta. Katselen mielelläni rakennuksia, mutta en välttämättä enää jaksa jonotella sisälle joka paikkaan. Toisinaan tärkeämpää kuin vielä yhden pytingin näkeminen onkin se, että ehtii istua hetken hiljaa terassilla ja katsella ympärilleen.
Makuni on hyvin yksinkertainen. Haluan vain parasta. (Oscar Wilde)

artsibal.amore

• Vieras
« Vastaus #31 : 17.08.2006, 14:45:51 »
niin no kai ihmiset ylipäätään matkustelevat sen vuoksi, että näkevät jotain eiffel torneja ja coloseumeja. Ite vierastan hieman tuommoista turisti habatusta, koska se poikii monesti kaikenmaailman kerjäläislieveilmiöitä ja turhan krääsän myyjiä kintereille.

Mielummin kulutan aikani jossain pienissä kyläpahasissa missä ei ole oikeastaan kuin ihmisten arki ja paikallinen kulttuuri. Mielestäni se on nähtävyys mitä ei voi ohittaa. Sitä paitsi monta kertaa olen tutustunut ihmisiin sitä kautta ja pienten kylien asukit ovat vilpittömiä ja ystävällisiä ja kertovat monesti semmoisia historiallisia juttuja, mitä ei muuten kuulisi. Sama pätee jokapäiväiseen elämään.

mutta kai kukin tavallaan vallottaa maailmaa.

minnam.

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • http://www.minnam.org/
« Vastaus #32 : 17.08.2006, 15:21:07 »
Itse haluan nähdä joitakin nähtävyyksiä, ne mitkä kiinnostavat itseäni aidosti. Silti aina kaikken eniten on antanut ne kohteet ja hetket matkasta, missä ei nähtävyyksiä ole ollut lähelläkään. Joitakin kohteitani ihmiset ovat kommentoineet tyyliin "eihän siellä ole mitään". Minulle sellaisessa paikassa on paljonkin, paljon enemmän ainakin kuin sen pakollisen nähtävyyden juurella.

PetraJii

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • http://my.opera.com/PetraJii/albums/
« Vastaus #33 : 17.08.2006, 15:36:06 »
Itse olen pakollisina nähtävyyksinä kokenut Edinburghissa linnan, Luxorissa Kuninkaiden laakson (mutta enpä käynyt sisällä Tutankhamonin haudassa!)

En ole käynyt Pariisissa tai Pisassa, mutta jos niihin matkustaisin niin pakko kait niihin torneihin olis mennä...

Muutoin luulen että minun "pakollisten" nähtävyyksien lista on kutakin paikkaa kohden aina aika suppea. Ällöttää se rahastus mikä noitten nähtävyyksien ympärillä pyörii. Aika usein mukava käydä kattomassa vaan että "ai tossa se nyt on" ihan ilmaiseksi   :lol:
t's enough for this wide-eyed wanderer
That we got this far

postino

• Vieras
« Vastaus #34 : 17.08.2006, 17:27:52 »
...

porsasurhea

• Himoreissaaja
    • MSN Messenger  - kmajamaa@hotmail.com
    • Profiili
« Vastaus #35 : 17.08.2006, 17:56:19 »
Itse kuulun sarjaan, että menen sinne mika kiinnostaa oli se in tai ei. Esimerkiksi kirkot (muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta) eivat oikeasti jaksa mua innostaa. Ne kuitenkin on euroopassa suhteellisen samanlaisia. Sen sijaan rakastan museoita aivan valtavasti. Mun on pakko paasta museoihin ja usein vierailen niissa yksinani, silla matkakumppanini vierastavat niita. Mutta ei niissakaan pakkosyotolla voi olla. Ensimmaista kertaa menin Louvreen ja olin varannut paaaaaallljon aikaa, etta nakee sitten kaiken. Eihan sita kesta kukaan paljoa kerralla. Neljan tunnin paasta oli pakko lahtea pois kun lakkasi kiinnostamasta =) Toisella Pariiisin reissulla sitten mentiin uudemman kerran ;).

Vahan samoilla linjoilla olen muitten kanssa, etta nykyaan alkaa olla vahan vaikea loytaa eroja kaupunkien/maiden valilla mistaan muusta kuin historiallisista rakennuksista. Esim. shoppailu on menettanyt mulle merkitystaan matkailussa, silla aivan samat peruskaupat loytyy joka paikasta.
quot;Mie ku kasson ahkerii ihmisii ni väkiste tulloo sääli"

Katariina72000

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #36 : 19.08.2006, 09:22:47 »
Meillä tapellaan aika paljon juuri näiden "pakollisten" nähtävyyksien katsastamisesta. Itse olen superlaiska. Jos joku juttu ei kiinnosta, se ei kiinnosta, vaikka se kuinka olisi jokaisessa matkaoppaassa mainittu. Mies taas haluaa väkisten tunkea itsensä jokaiseen vähänkin merkittävään museoon/kivikasaan/vesiputoukseen.

Kamalinta on, että mies merkitsee erilaisilla lippu/lappu systeemeillä matkaoppaat täyteen paikkoja jotka siis PITÄÄ nähdä ko. maassa ja koko kirja on yhtä alleviivausten sotkua.Myös ravintolat valitaan matkaoppaan suositusten mukaisesti.Mulla onkin usein oma opas, jota en hänelle lainaa.

Tämä pakollinen suorittaminen on pahimmillaan alkumatkasta. Loppu päässä reissua into on jo hieman hiipunut...onneksi.

Pakollisia nähtävyyksiä minulle ovat sellaiset paikat jossa näkee luontoa poikkeuksellisessa muodossa tai mahtavaa resurssien tuhlaamista esim. yhden ihmisen hautaan saamiseksi.

Olemme matkanneet jo niin paljon, että tapa tuskin muuttuu. Minä pyyhällän kivikasat läpi ja istun sitten tarkkailemaan paikallisia. ( Mikään ei ole hauskempaa kuin laskea kuinka monta mummoa tarvitaan vartioimaan yhtä huonetta tai seurata mitä joku puutarhuri oikeasti tekee kun pomo ei näe).Mies valokuvaa jokaisen kyltin, rääkkää opasta kysymyksillä ja ihmettelee mihin minä hävisin.

Lina

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #37 : 25.08.2006, 21:48:35 »
Ateenassa kiivetään kukkulalle, Vatikaanissa käydään kappelissa ym. Mulla on kyllä vähän sellanen tapa aina käydä ne suurimmat/tunnetuimmat katsomassa, mutta en väkisin paikalle raahaudu jos ei oikeasti kiinnosta. Joskus menee katsomaan ihan vain pelkästä uteliaisuudesta, että onko ihmisten hehkutukset todella paikkansapitäviä. Sitä en ole koskaan ymmärtänyt, että matkalla ollessa ravataan raudan maku suussa ottamassa kuvat nähtävyyksistä niihin edes lähemmin tutustumatta. Matkasta pitäisi nauttia, eikä se saisi olla vain suorittamista. Jokainen tavallaan...Itse yritän aina hakea kohteesta jotain mulle sopivaa..Joissain paikoissa pelkkä kaunis arkkitehtuuri riittää nähtävyydeksi..Mulle aina nauretaankin kun kuvaan kaikki parvekkeet ja ikkunanpuitteet...
Miten voisi pysyä paikallaan, kun aika liukuu niin kuin jää kuumien käsiemme välistä.

Gogol Bordello

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #38 : 29.08.2006, 18:08:06 »
Kirkot ovat jostain syystä fiksaationi, ilman varsinaista uskonnollista latausta, mutta kuitenkin. Notre Damen katedraali oli pysäyttävä näky marraskuun pimeydessä, muttei niin hieno kuin Milanon Duomo. Myös Santiago de Compostelassa oli todella hienoa käydä samassa katedraalissa kuin pyhiinvaeltajat. Myös Toledon vanhoissa katedraaleissa oli todella hienoa käydä, ja haluaisin vielä käydä katsomassa Kölnin tuomiokirkon. Myös Venetsiassa oli toki pakko käydä San Marcon aukiolla ja kirkossa. Näiltä osin tykkään "pakollisten" nähtävyyksien koluamisesta. Samoin erilaiset historialliset rakennelmat, kuten linnat ja muurit ovat mieleeni. Ehkä se johtuu siitä, että siinä pääsee itse sisään siihen miljööseen. Historialliset kaupungit, kuten Venetsia ja Santiago de Compostela tarjoavat todelliset mahdollisuudet uppoutua historian magiikkaan. Varsinkin jälkimmäinen. Olen myös yleensä osunut kyseisiin paikkoihin muulloin kuin turistikaudella, mikä takuuvarmasti on lisännyt nautintoa.

Sen sijaan Mona Lisa ei säväyttänyt lainkaan. Muut taideteokset Louvressa sen sijaan olivat ihan mielenkiintoisia. Mieltä lämmitti myös museon penkille liiskattu purukumi, johon tietenkin istuin. Eremitaasi Pietarissa vakuutti koollaan ja etnografisella aineistollaan. Mielestäni kultakoristellut armenialaiset raamatut 600-luvulta ovat mielenkiintoisempia kuin sen-ja-sen renesanssimaalarin jotain pönäkkää ruhtinatarta esittävät maalaukset. Muutenkin Eremitaasissa oli paljon venäläisten maalarien töitä, joiden inspiraationa oli Venäjän historia ja kulttuuri. Eli kyllä näilläkin kohteilla puolensa on.