Trans-Siperia FAQ (rakentuu täällä)

 (Luettu 523448 kertaa)

Pera

  • Reissaajaguru
  • Viestejä: 434
    • Profiili
Trans-Siperia FAQ (rakentuu täällä)
« : 28.10.2002, 20:04:04 »
Tuli puheeksi jonkinlaisen Trans-Siperia FAQ:n kokoaminen. Itse kun en ole matkaa vielä tehnyt niin esitänkin tietäville liudan kysymyksiä (vastatkoon ken jotain tietää). Tavoitteena on, että FAQ:n ensimmäinen kunnon versio olisi kasassa ennen joulua:

- Paljonko maksaa junaliput, mistä voi/kannattaa hommata, miten hommataan?
- Mikä on hintataso?
- Viisumiasiat
- Mitä eri reitti vaihtoehtoja, missä kaupungeissa kannattaa pysähtyä?
- Meneekö junia usein?
- Junat & asemat - vertailua esim. junailuun Itä-Euroopassa.
- Ruoka & juoma. Voiko junissa syödä (edullisesti) vai täytyykö pärjätä omilla eväillä.
- Tarviiko osata Venäjää? Onko englannista mitään hyötyä?
- Turvallisuus (jos siitä nyt mitään keksii)
- Majoitus kun pysähtyy välillä (hotellit, kotimajoitus, jne?)
- Rahankuljetus - Visa, matkashekit vai käteinen?
- Toimiiko GSM?
- Opaskirjat (ainakin Thomas Cookilla lienee joku opaskirja)
- Varusteista (mitä eroa esim. reilivarusteisiin)
- Vakuutus
- Rokotukset
- Puutuuko perse? ;-)
- jne.

Englanniksi siis on ilmeisesti olemassa FAQjossain? Missä? Ehkä vähän lainaamme ideoita sieltä...
id�tteleminen on ep�rehellisyytt�.

tuukka

  • Reissaajaguru
  • Viestejä: 568
    • Profiili
    • http://niinku.tky.hut.fi/~tjantika/vietnam/
Re: Trans-Siperia FAQ (rakentuu täällä)
« Vastaus #1 : 29.10.2002, 01:45:46 »
EDIT: Lisäilen ja tarkennan hieman omia kommenttejani.

Oho, ensimmäistä kertaa kirjoitin niin pitkän viestin että palsta ei hyväksynyt sitä. No pitää laittaa useammassa osassa...

Lainaus
Tuli puheeksi jonkinlaisen Trans-Siperia FAQ:n kokoaminen. Itse kun en ole matkaa vielä tehnyt niin esitänkin tietäville liudan kysymyksiä (vastatkoon ken jotain tietää). Tavoitteena on, että FAQ:n ensimmäinen kunnon versio olisi kasassa ennen joulua:
Totta, parempi koota FAQia avoimesti, niin useammat pääsevät osallistumaan ja tulee laajemmin kokemuksia esille.

Lainaus
- Paljonko maksaa junaliput, mistä voi/kannattaa hommata, miten hommataan?
Junalippujen ostamisessa kannattaa miettiä tarkasti eri vaihtoehtoja, koska hintaerot saattavat olla erittäin suuret. Pelkkien lippujen lisäksi tarjolla on myös eriasteisia valmismatkoja  pienille ja vähän suuremmillekikn ryhmille. Näitä järjestää Suomessa ainakin Peter Pan maailma (http://www.peterpanmaailma.com/) ja Traveller (http://www.traveller.fi). Pelkkiä lippuja voi näiden lisäksi kysellä myös Finnsovilta (http://www.finnsov.fi/). ja Lähiealuematkoilta (http://www.lahialuematkat.fi/). Näistä pitäisi saada lippuja vaikka koko matkalle jos vain on tarpeeksi ajoissa liikenteessä.

Hinnat Suomesta ostettuna on kuitenkin HUOMATTAVASTI kallimmaat kuin Venäjältä, jopa 5 kertaiset. Esimerkiksi vuonna 2000 2-luokan lippu välille Moskova-Irkutsk (5191km) maksoi n. 1500 ruplaa mikä on nyky kurssilla 50 euroa. Tähän tulee päälle vielä maksimissaan 83 euroa VR:lle Helsinki-Moskova välistä eli yhteishinnaksi tulee 133 euroa. Travellerin hinnastossa vastaava lippu maksaa 355 euroa eli on huomattavasti kalliimpi, vaikka tuohon Venäjän hintaan lisättäisiinkin vähän lippujen hintojen nousemista ja kurssin heikkenemistä parin vuoden ajalta.

Eli, jos vain mahdollista, liput kannattaa ostaa Venäjältä eikä Suomesta. Joko niin että itse tai joku tuttu käy etukäteen hakemassa liput Pietarin tai Moskovan keskuskassalta (ihan pienistä kaupungeista ei saa muualta lähteviin juniin) tai sitten niin että varaa aikaa sen veran että on aikaa odotella Moskovassa vapaata junaa muutamia päiviä mikäli sattuu olemaan täyttä. Moskovaei varmasti ole mikään tylsä (eikä halpa) paikka vietää paria ylimääräistä päivää.

Pietarissa keskuskassa on aivan Nevski Prospektin lähellä poikkikadulla osoitteessa nab kanala Griboedova 24, ma-la 8-20, su 8-16, puh. 162 33 44.  Moskovan keskuskassan osoitettan en löydä tähän hätään, mutta se on aivan siinä Yaroslavskaya aseman vieressä mistä Siperian junat lähtevät. Lippuja ostamaan mentäessä kannattaa olla mukana joku venäjän taitoinen tai ainakin selkeästi lapulle kirjoitettuna mitä haluaa ostaa, mihin junaan, montako ja minä päivänä.

Lainaus
- Mikä on hintataso?
Venäjällä yleinen hintataso on aika kaksijakoinen. Länsimaiset tuontitavarat maksavat enemmän kuin Suomessa, mutta paikallisia "laatutuotteita" saa huomattavasti halvemmalla. Ravintolassa pääruoka maksaa n. 60-150 ruplaa (2-5 euroa), olut kioskissa 18 ruplaa/0,5 litraa (60 senttiä), metrolippu Pietarissa 6 ruplaa (20 senttiä) ja hotelliyö kohtuu hyvätasoisessa hotelissa (***) Irkutskissa 500 ruplaa/hlö/yö (17 euroa). Tietysti maalla on myös halvempaa kuin Moskovan keskustassa.
quot;Come over here in the shade, have a couple of cold beers and tell me about your travels"

tuukka

  • Reissaajaguru
  • Viestejä: 568
    • Profiili
    • http://niinku.tky.hut.fi/~tjantika/vietnam/
Re: Trans-Siperia FAQ (rakentuu täällä)
« Vastaus #2 : 29.10.2002, 01:49:14 »
EDIT: Tarkennan näitäkin kommentteja.

Lainaus
- Viisumiasiat
Venäjälle, Mongoliaan ja Kiinaan tarvitaan kaikkiin viisumi ja se on haettava jokaiseen erikseen. Jos haluaa päästä helpolla, voi antaa asian matkatoimiston hoidettavaksi ja maksaa palvelusta välityspalkkion. Kerron tässä kuitenkin miten asia hoidetaan itse.

Ensinnäkin, suosittelen lähtemään viisumien hakemisessa ajoissa liikkeelle. Jos esim. suunnittelet Trans-Mongolian reittiä, voi kaikkien kolmen viisumin hakemisessa mennä reilusti yli kuukausi aikaa ellet halua maksaa korkeita maksuja toimituksen nopeuttamisesta. Viisumit voi hakea reilustikin etukäteen, kunhan laittaa hakemukseen alkamisajankohdaksi sopivan.

Toisekseen, varsinkin jos asut kaukana Helsingistä etkä pääse itse viemään passaisi konsulaatteihin, suosittelen harkitsemaan postin vakuutettua lähetystä. Ei ole kiva jos passi, jossa on jo kaksi maksettua viisumia, häviää matkalla kolmanteen konsulaattiin. Postin vakuutusmaksut eivät ole kuitenkaan kovin kalliita siihen nähden mitä maksaa uusi passi ja niihin uudet viisumit. Niin, kun lasket lähetyksen vakuutusarvoa muista laskea pelkän passin leimaveron lisäksi siinä jo olevien viisumien arvot. Valitettavasti ns. välillisten kustannuksien, kuten pahimmassa tapauksessa kadonneen passin takia peruuntuvan matkan varalle ei lähetystä kai voi vakuuttaa.

Mongolia: Suomessa avattiin hiljattain Mongolian kunniakonsulaatti Kirkkonummelle, joten viisumin hankkiminen on erittäin helppoa verrattuna siihen että aikaisemmin se piti hakea esim. Moskovasta. Tulosta viisumihakemus konsulaatin www-sivuilta http://www.mongolia.fi, täytä se ja palauta konsulaattiin passin sekä passikuvan kanssa. Toimitusaika on noin viikko ja sen hinta on 35 euroa (tai 24 euroa transin viisumi).

Kiina: Myös Kiinan viisumin hankkiminen on suhteellisen helppoa. Konsulaatti sijaitsee Helsingissä Kulosaaressa ja sinne voi toimitta vepistä (http://www.chinaembassy-fi.org) tulostettavan viisumihakemuksen, passin ja passikuvan. Helsingin ulkopuoliset voivat lähettää asiakirjat postissa. Turistiviisumin hinta suomalaiselle on 22 euroa. Kiinan viisumia varten on joskus pyydetty näyttämään paluuliput Suomeen tai jotain vastaavaa, mutta näin ei ainakaan kesällä 2002 ollut.

Venäjä: Venäjän viisumi onkin hieman ongelmallisempi, koska siihen tarvitsee kutsun. Mikäli sinulla on suhteita johonkin Venäjällä toimivaan yritykseen tai tunnet esim. jonkun suomalaisen joka on töissä Venäjällä, voit pyytää yritystä kutsumaan sinut. Tämä on ymmartääkseni melko tavallista, vaikka sinulla ei olisi mitään tekemistä ko. yrityksen kanssa ja siinä säästää joitain euroja. Jos et tunne ketään Venäjältä, kannattaa viisumin hakeminen jättää jonkin matkatoimiston huoleksi. Esim. Finnsovin hinnaston mukaan 30 päivän viisumi kutsuineen maksaa 47 euroa + toimituskulut.

Muistathan myös että Venäjän viisumi en rekisteröitävä mahdollisimman pian (3 vrk) maahan saapumisen jälkeen tai ainakin viimeistään ennen maasta poistumista. Käytännössä tämän hoitaa ilman ongelmia se hotelli jossa majoitut ensimmäisenä, mutta jos asut vaikka yksityismajoituksissa tai junassa koko maassaoloajan, on tilanne ongelmallisempi. Periaatteessa viisumin kai voi rekisteröidä myös itse paikallisen OVIRin (poliisin) toimistossa tai siinä yrityksessä joka sinut kutsui. Jos olet käyttänyt matkatoimistoa viisumin hankkimiseen, tuskin edes tiedät mikä tai missä se yritys on. En ole koskaan kuullut kenenkään onnistuneen rekisteröimään viisumiaan itse, joten ongelmien välttämiseksi suosittelen ainakin yhtä hotelliyötä.
quot;Come over here in the shade, have a couple of cold beers and tell me about your travels"

tuukka

  • Reissaajaguru
  • Viestejä: 568
    • Profiili
    • http://niinku.tky.hut.fi/~tjantika/vietnam/
Re: Trans-Siperia FAQ (rakentuu täällä)
« Vastaus #3 : 31.10.2002, 15:11:20 »
Lainaus
- Mitä eri reitti vaihtoehtoja, missä kaupungeissa kannattaa pysähtyä?
Kaikki Siperian junat lähtevät Moskovasta, jonne pääsee Suomesta venäläisellä Tolstoi-junalla (liput VR:ltä) tai lentämällä tai esim. Tallinnan tai Pietarin kautta, jos haluaa kikkailla hinnalla. Pääsääntöisesti reittivaihtoehtoja on kolme: Perinteisin Moskovasta Vladivostokiin menevä Trans-Siperian, Mongolian itäpuolelta Pekingiin menevä Trans-Manchurian sekä Ulan Udessa kohti Ulan Batoria  kääntyvä Mongolian läpi menevä ja myös Pekingiin päättyvä Trans-Mongolian.

Näiden lisäksi on pari hieman harvinaisempaa reittiä. Toinen on Baikalin pohjoispuolelta kulkeva Baikal-Amur-rata, jonka päälinja eroaa Siperian radasta Tayshetissa n.600km Irkutskista länteen ja päättyy Tyynenmeren rannalle Sovetskaya Gavaniin sekä toinen vanhaa silkkitietä mukaileva etelä Kazakstanista Almatystä lähtevä ja Kiinaan Ürümqiin, Xi'aniin ja sitäkautta Pekingiin menevä reitti.

Pysähtymisen arvoisia kaupunkeja on matkan varrella varmasti lukemattomia ja kaikissa on mahdotonta käydä. Mielenkiintoiset pysähdyspaikat kannattaa miettiä jo valmiiksi ennen lippujen ostoa, koska lippukäytäntö Venäjällä on tietääkseni sellainen että lipulla paikasta A paikkaan C ei voi pysähtyä välillä paikassa B ja jatkaa sitten matkaa samalla lipulla. Tämä ei kuitenkaan ole varma tieto.

Suosittuja pysähtymispaikkoja päätepisteiden Moskovan, Vladivostokin ja Pekingin lisäksi ovat ainakin keski-Siperiassa oleva Irkutsk ja Mongolian pääkaupunki Ulan Bator. Irkutskista voi tehdä retken maailman syvimmälle järvelle Baikalille. Sieltä myös lähtevät kaikki Trans-Mongolian reittiä menevät junat joten se on suosittu vaihtoasema. Mongolia on yksi maailman takapaljuisimmista maista ja Ulan Bator on sen suurin kaupunki. Kaupunki on takapajuisuudessaan jo itse nähtävyys, mutta sitä ympäröivä autiomaa tarjoaa myös huikeita maisemia ja kokemuksia.

Lainaus
Englanniksi siis on ilmeisesti olemassa FAQjossain? Missä? Ehkä vähän lainaamme ideoita sieltä...
FAQeja on lukemattomia sekä hyviä että huonoja. Google antaa hakusanoilla Trans-Siberian FAQ 2070 vastausta.

Mutta vastailenpa loppuihin myöhemmin, kun nyt alkaa silmät painua väkisin kiinni.
quot;Come over here in the shade, have a couple of cold beers and tell me about your travels"

tuukka

  • Reissaajaguru
  • Viestejä: 568
    • Profiili
    • http://niinku.tky.hut.fi/~tjantika/vietnam/
Re: Trans-Siperia FAQ (rakentuu täällä)
« Vastaus #4 : 31.10.2002, 16:11:10 »
Lainaus

- Meneekö junia usein?

Menee melko usein. Moskovasta lähtee ainakin Irkutskiin asti meneviä junia vähintään 1-2 päivässä. Tässä muutamia joita löysin Thomas Cookin Overseas Timetable kirjasta (tammi-helmikuu 2002). Kesällä junia menee varmaan enemmänkin.

Juna no. 102: Moskova - Ulan Ude, kesäisin, lähtöpäivät ma, to ja la

Juna no. 2: Moskova - Vladivostok, lähdöt parittomina päivinä

Juna no. 4:  Moskova - Ulan Bator -Peking, lähdöt tiistaisin

Juna no. 44/318: Moskova - Khabarovsk/Vladivostok, lähdöt "alternative days" eli ilmeisesti melko satunnaisina päivinä.

Juna no. 20: Moskova - Peking, lähdöt perjantaisin

Juna no. 240: Moskova - Chita, lähdöt "alternate days"

Juna no. 250: Moskova - Belogorsk, lähdöt "alternate days"

Juna no. 6: Moskova - Ulan Bator, lähdöt ke ja to

Juna no. 10: Moskova  - Irkutsk, lähdöt ma ja pe

Kannattaa tosiaankin varmistaa lähtöpäivät vielä lähempänä matkaa ja luotettavammasta lähteestä esim. matkatoimistosta tai Venäjän rautatieyhtiöltä (http://www.eng.mps.ru/). Aikatauluja voi etsiä myös ositteesta http://www.poezda.net/train.htm jossa näyttää olevan myös hienoja wap- ja sms-palveluja. En tosin saanut tuota hakua toimimaan muuten kuin junan numerolla.

* * *
edit: Kaivoin poezda.netistä tuoreita tietoja syyskuulta 2004. Tulokset löytyvät täältä. Jouni
quot;Come over here in the shade, have a couple of cold beers and tell me about your travels"

tuukka

  • Reissaajaguru
  • Viestejä: 568
    • Profiili
    • http://niinku.tky.hut.fi/~tjantika/vietnam/
Re: Trans-Siperia FAQ (rakentuu täällä)
« Vastaus #5 : 31.10.2002, 16:57:00 »
Lainaus
- Junat & asemat - vertailua esim. junailuun Itä-Euroopassa.
Lähes kaikki venäläiset junat on samanlaisia, tosin osa Moskovasta Pekingiin menevistä junista on kiinalaisia eikä seuraava välttämättä täysin päde niihin.

Venäläisissä pitkän matkan junissa on yleensä kolme tai neljä matkustusluokkavaihtoehtoa.  Kerron aluksi yleisesti kaikkiin luokkiin sopivia juttuja ja sitten jokaisesta erikseen.

Pitkän matkan junissa ei ole istumapaikkoja ollenkaan, vaan kaikki vaunut ovat Eurooppalaistyylisiä, eli toisella reunalla on käytävä ja toisella hyttejä. Junat eivät ole mitään loistokkaita, mutta yleensä kuitenkin siistejä ja jopa kodikkaita. Jokaisessa vaunussa on yksi yhteinen WC, mutta suihkua ei yleensä ole. Vaunuissa on myös 1-2 vaunuemäntää jotka siivoavat vaunua, huolehtivat että samovaarissa on kuumaa vettä, vuokraavat lakanoita ja hoitavat muita yleisiä asioita. Samovaarista saa hakea ilmaiseksi kuumaa vettä, johon on hyvä tehdä esim pikakahvia, teetä, pussikeittoa tai vaikka asemilla myytäviä nuudeleita.  Junissa on myös ravintolavaunu, mutta paikallisilla on harvoin varaa syödä siellä.

Paras ja kallein on ensimmäinen luokka jossa ollaan kahden hengen hyteisä ja niihin on usein hyttipalvelu. Ne ei kuitenkaan ole mitään luksushyttejä vaan suurin etu on se että jää vähän enemmän tilaa kun on vähemmän ihmisiä. Molemmille on oma punkka, jonka alle voi laittaa matkatavarat sekä yksi yhteinen pöytä. Muutapa hytissä ei juuri olekaan pieniä koriste-esineitä lukuun ottamatta.

Toisen luokan hytit on muuten samanlaisia kuin ensimmäisen luokan hytit paitsi että niissä on neljä punkkaa/hytti, molemmin puolin kaksi päälekkäin. Yläpunkkalaisille on säilytystilat käytävän päällä. Tämä on ehkä yleisin matkustusluokka.

Kolmas luokka on aika harvinainen, mutta kerran olen sellaisenkin nähnyt.  Se on periaatteessa samanlainen kuin toinen luokka, paitsi että hytit on rähjäisempiä, punkat kovempia ja yleisesti ottaen suurempi osuus asioista ei toimi.

Halvin luokka on nimeltään platskartnyi ja se onkin jo melkoinen karjavaunu. Siellä ei ole enää erillisiä hyttejä vaan eräänlaisia avo-osastoja joissa kummallakin seinällä kolme punkkaa päälekkäin. Tämän lisäksi päätyseinällä yläpunkka ja penkki sekä pöytä joista voi taitella yöksi alapunkan. Siis yhteensä kahdeksan punkkaa suunnilleen samassa tilassa missä ensimmäisessä luokssa on kaksi, tosin ylimmille punkille ei yleensä myydä lippuja, vaan ne on kai tarkoitettu matkatavaroille. Olen kyllä nähnyt ihmisten nukkuvan sielläkin.

Platskartnyissa matkustaminen ei ole heikkohermoisia silopeppuja varten. Siellä on usein kuuma, ahdasta, epähygieenistä, meluisaa ja haisevaa. Ei myöskään kannata odottaa minkään teknisen tai puoliteknisen laitteen kuten yövalon, vessanoven lukon, vesihanan tai muun vastaavan toimivan. Kuitenkin oikealla asenteella, parilla lauseella venäjää, fraasisanakirjalla ja ehkä pullollisella votkaa voi matkasta tulla ikimuistoinen.

Pitkien matkojen matkustaminen junassa on melko mielenkiintoinen kokemus, varsinkin Venäjällä. Junassa on opeteltavat uudet elämäntavat, jotta asiat pysyy järjestyksessä rajallisessa tilassa. Myös ajankäsitys häviää pikkuhiljaa, kun koko ajan on liikkeessä, ylittää aikavyöhykkeitä ja aurinko nousee ja laskee milloin mihinkin aikaan. Tähän kun lisätään vielä että aikataulut on kaikkialla Moskovan aikaa, mutta esim. ravintolavaunu on avoinna paikallisen ajan mukaan niin ymmärtää että vähemmästäkin menee sekaisin. Toisaalta ajalla ei oikeastaan ole mitään väliä koska junassa ei voi olla kiire minnekään.

Poikkeuksen elämään hytissä ja ravintolavaunussa tekee pysähdykset asemilla, joita on muutamia päivässä. Asemilla on kioskeja joista voi ostaa karkkia, nuudeleita ja juotavaa. Lisäksi asemille tulee mummoja myymään marjoja, leivonnaisia, vihanneksia, kuivattua kalaa ja jopa valmiita aterioita. Kannattaa olla kuitenkin varuillaa ettei osta mitään pilaantunutta.

Juna-asemat on Venäjällä melko tavanomaisia. Itse asemarakennukset on yleensä valtavia monumentaalisia rakennuksia joissa on suuri asemahalli ja siellä neuvostoaikaisia muistomerkkejä. Lippuluukkuja on suurilla asemilla kymmeniä ja kannattaa olla tarkkana että jonottaa oikealle, koska kaikkia lippuja ei saa kaikilta luukuilta.

Verrattuna junailuun itä-Euroopassa suurimpia eroja ovat valtavat välimatkat paikkojen välillä ja niistä johtuvat erot.
quot;Come over here in the shade, have a couple of cold beers and tell me about your travels"

tuukka

  • Reissaajaguru
  • Viestejä: 568
    • Profiili
    • http://niinku.tky.hut.fi/~tjantika/vietnam/
Re: Trans-Siperia FAQ (rakentuu täällä)
« Vastaus #6 : 31.10.2002, 17:39:11 »
Lainaus
- Opaskirjat (ainakin Thomas Cookilla lienee joku opaskirja)
Thomas Cookin opaskirjaa en ole törmännyt, mutta nämä kaksi seuraavaa vaikuttavat ainakin ihan päteviltä. Ensimmäistä olen käyttänyt itse.

Trailblazerin (http://www.trailblazer-guides.com/) julkaisema Trans-Siberian handbook oli ilmeisesti yksi suosituimmista oppaista tälle matkalle ainakin ennen kuin Lonely Planet julkaisi omansa. Se kertoo aluksi käytännönasioita matkaan liittyen sekä historiaa. Tämän jälkeen on kappale, jossa kerrotaan kinnostavista kaupungeista ja pysähdyspaikoista matkan varrella. Lopuksi on vielä kätevät reittioppaat, joissa on kerrottu kilometrien mukaan mitä nähtävää missäkin on. Tätä opasta voin ainakin suositella.

Lonely Planetilta on siis myös hiljattain ilmestynyt Trans-Siberian handbook. Tästä en tiedä enempää, kun että silmäilin sitä kaupassa ja näytti aivan pätevältä oppaalta. Värikuviakin löytyi ja paksuutta oli n. 3-4cm. Jos laatu on samaa kuin muissa LP:n oppaissa, niin tämä lienee varteenotettava vaihtoehto tuolle Trailblazerin oppaalle.
quot;Come over here in the shade, have a couple of cold beers and tell me about your travels"

Pera

  • Reissaajaguru
  • Viestejä: 434
    • Profiili
id�tteleminen on ep�rehellisyytt�.

Jouni

  • Triplatonnitallaaja
  • Viestejä: 3 011
    • Profiili
Re: Trans-Siperia FAQ (rakentuu täällä)
« Vastaus #8 : 31.10.2002, 19:10:42 »
Kommentti tuohon Platskartnyi-luokkaan: tulin toukokuussa Kaliningradista Vilnaan platskartnyi-luokassa, siina junassa ainakin oli vain kaksi makuutasoa paallekkain - luulen, etta kolme paallekkain on viela alempi luokka eli obschi (kova). Vaunun kyljessa ilmoitetaan paikkaluku platskartnyi-tasoisena (54?) ja obschi-tasoisena (olikohan 80?).

Heinakuussa menin Tallinna-Minsk-junalla Tartosta Riikaan ja siina junassa obschi taas tarkoitti tavallista avo-osastoista istumavaunua kernipenkeilla.

Kaytavan seinalla lienee joka tapauksessa hauska nukkua... :-)
14 vuotta, 3 kuukautta ja 20 päivää matkaan Forssaan.

tuukka

  • Reissaajaguru
  • Viestejä: 568
    • Profiili
    • http://niinku.tky.hut.fi/~tjantika/vietnam/
Re: Trans-Siperia FAQ (rakentuu täällä)
« Vastaus #9 : 31.10.2002, 20:18:07 »
Lainaus
Kommentti tuohon Platskartnyi-luokkaan: tulin toukokuussa Kaliningradista Vilnaan platskartnyi-luokassa, siina junassa ainakin oli vain kaksi makuutasoa paallekkain - luulen, etta kolme paallekkain on viela alempi luokka eli obschi (kova). Vaunun kyljessa ilmoitetaan paikkaluku platskartnyi-tasoisena (54?) ja obschi-tasoisena (olikohan 80?).

Heinakuussa menin Tallinna-Minsk-junalla Tartosta Riikaan ja siina junassa obschi taas tarkoitti tavallista avo-osastoista istumavaunua kernipenkeilla.

On tosiaan aivan mahdollista, että noiden luokkien nimet ja tasot vaihtelevat eri junissa ja eri maissa. Venäjällä kaikki on mahdollista ;-) Tuollaisesta obschi-luokasta en ole kuullutkaan ja istumapaikkojakin olen nähnyt Venäjällä vain lähijunissa.

Elämäni kauheimman junamatkan olen kuitenkin matkustanut mongolialaisen paikallisjunan haisevassa ja täyteenahdetussa platskartnyi-luokassa Ulan-Batorista Zamyn-Üüdiin. Siinä junassa ainakin nukuttiin kolmessa tasossa. Tässä on kuva joka on kieltämättä rajattu huonosta kohtaa, mutta siinä näkyy kuitenkin nuo kaksi ylintä punkkaa. Kuvassa ei näy näiden alapuolella oleva kolmas laveri.

Toisen kerran olen matkustanut platskartnyissa Kazakstanissa, joka olikin sitten huomattavasti tasokkaampi. Sitä ei oolut täyteen ahdettu, vaan jokaiselle matkustajalle oli oma paikka ja ylimmät (kolmannet) laverit oli varattu matkatavaroille. Ei sitä siltikään mitenkään tilavaksi voinut sanoa. Ainakin päälisin puolin, mitä olen niistä läpi kulkiessani havainnut, venäläiset platskartnyit vastaavat enemmänkin näita kazakstanilaisia kuin mongolialaisia.

Kun tuli näytettyä tuo yksi kuva, niin tässä on sitten loputkin kuvat tuolta parin vuoden takaiselta Trans-Mongolian matkalta http://niinku.tky.hut.fi/~tjantika/kuvat/index.php?currDir=./Trans_Siperian_junamatka_Elokuu_2000.
Hetken kyllä mietin että viitsinkö julkaista osoitteen, mutta sitten ajattelin että onhan ne ollut tuolla jo pari vuotta ja varmaan ne kuitenkin hakukoneilla löytyy :-) En tiedä onko hyvä vai huono asia että kuvissa ei ole kuvatekstejä ;-)
quot;Come over here in the shade, have a couple of cold beers and tell me about your travels"

Jouni

  • Triplatonnitallaaja
  • Viestejä: 3 011
    • Profiili
Re: Trans-Siperia FAQ (rakentuu täällä)
« Vastaus #10 : 02.11.2002, 21:37:26 »
Lainaus käyttäjältä: "tuukka"
rajattu huonosta kohtaa, mutta siinä näkyy kuitenkin nuo kaksi ylintä punkkaa. Kuvassa ei näy näiden alapuolella oleva kolmas laveri.

Oliko tuolla matkalla patjoja saatavana? Tuohan näyttaisi juuri semmoiselta vaunulta, jollaiseksi olen käsittanyt obschi-luokan.  :)

Joo, mitä olen itse matkustanut ja läpi kulkenut, niin vain tuollaisiin kaksi päällekkäin -platskartnyihin olen törmannyt. Suomesta lähtevissä junissahan ei ole kuin hyttimakuuvaunuja.

Tallinna-Minsk -junassa oli heinäkuussa matkustaessani kaksi platskartnya, kaksi 2.luokan neljän hengen hyttimakuuvaunua ja yksi 62-paikkainen avo-osastoinen päivävaunu, jossa me tietysti säästäväisinä matkustimme. Nämä kaikki vaunut olivat valkovenäläisiä ja erittäin siistejä. Lisaksi junassa oli ukrainalainen suora 2.luokan makuuvaunu Tallinna-Kiova. Nythän sekään juna ei enää kulje, ehkä taas ensi kesänä.

(edit: Jäipä yhden kesän kokeiluksi tuo Tallinna-Minsk-juna. :( )
14 vuotta, 3 kuukautta ja 20 päivää matkaan Forssaan.

tuukka

  • Reissaajaguru
  • Viestejä: 568
    • Profiili
    • http://niinku.tky.hut.fi/~tjantika/vietnam/
Re: Trans-Siperia FAQ (rakentuu täällä)
« Vastaus #11 : 02.11.2002, 23:18:48 »
Lainaus

Oliko tuolla matkalla patjoja saatavana? Tuohan nayttaisi juuri semmoiselta vaunulta, jollaiseksi olen kasittanyt obschi-luokan.  :)
Ei ollut patjoja eikä mitään muitakaan pehmikkeitä saatavilla omia makuupusseja lukuunottamatta. Pelkästään kova laveri. Matka-aika oli kuitenkin jotain 12 tuntia. No eipä ollut hintakaan päätähuimaava, muistaakseni jotain 5-10 markan tienoilla, vaikka matkaa oli sentään noin 1400 kilometriä.

Nyt kun tarkemmin mietin niin en kyllä ole mitenkään varma tuon luokan nimestä. Ehkä noita matkustusluokkia on useampia, tai sitten niiden taso vaan vaihtelee maittain. Vaikea kuvitella että edes Venäjällä olisi mitään noin heikkotasoista mitä tuo Mongolialainen juna oli. Oliko sen luokan nimi sitten platskartnyi vai obschi, siitä en tiedä, mutta ainakin vaunun pohjapiirrustus oli samanlainen kuin kazakstanilaisessa junassa, jossa luokkamme oli todistettavasti platskartnyi. Tässä kazakstanilaisessa oli tosin ohuita patjoja lavereilla ja ihmisille jaettiin lakanoita sekä vilttejä, joten ehkä se oli sitten platskartnyi ja tuo mongolialainen vielä heikompi obschi.

Jokatapauksessa suosittelen kyllä välttämään näitä molempia ainakin pidemmillä matkoilla ja sijoittamaan toisen luokan lippuun (eka luokka tuo paljoakaan etua toiseen nähden), mikäli budjetti ei ole aivan tiukoilla. Tai en tiedä, puoliksi pakolla ja puoliksi seikkailunhalustahan mekin sinne mentiin, mutta kyllä se vähän asennetta vaatii :-)

Lainaus
Joo, mita olen itse matkustanut ja lapi kulkenut, niin vain tuollaisiin kaksi paallekkain -platskartnyihin olen tormannyt. Suomesta lahtevissa junissahan ei ole kuin hyttimakuuvaunuja.
Joo Suomesta lähtevissä Repinissä ja Tolstoissa on molimmissa vain ensimmäisen ja toisen luokan hyttejä. Repinissä on näköjään myös istumapaikkoja. Ei varmaan kävisi platskartnyit tai obschit kovin hyvin kaupaksi suomalaisille tai niille venäläisille joilla on varaa tulla Suomeen :-) Sivulta http://www.vr.fi/heo/ita/repin.htm näkyy noiden junien pohjapiirrustukset ja tuo Tolstoi on oikeastaan aivan samanlainen kuin suurin osa Siperian rataa kulkevista junista, ainakin niistä joilla minä olen matkustanut.
quot;Come over here in the shade, have a couple of cold beers and tell me about your travels"

Jouni

  • Triplatonnitallaaja
  • Viestejä: 3 011
    • Profiili
Re: Trans-Siperia FAQ (rakentuu täällä)
« Vastaus #12 : 05.11.2002, 11:32:13 »
Lainaus
On tosiaan aivan mahdollista, että noiden luokkien nimet ja tasot vaihtelevat eri junissa ja eri maissa. Venäjällä kaikki on mahdollista ;-) Tuollaisesta obschi-luokasta en ole kuullutkaan ja istumapaikkojakin olen nähnyt Venäjällä vain lähijunissa.


Pietarin ja Moskovan välillä kulkee jopa pari päiväjunaakin, matkustin tammikuussa pikajunalla "Avrora", joka lähtee iltapäivällä neljän tienoilla kohti Moskovaa. Toinen päiväjuna on "Junost" eli Nuoruus  :D. Avrorassa oli tietysti päivävaunuja, en kyllä katsonut, oliko osa 20:sta vaunusta myös makuuvaunuja. Repinissä (Hki-Pietari) on tosiaan myös päivävaunuja.

Junan tyyppiin kannattaa kiinnittää huomiota, nopein ja tietenkin kallein on "skory" eli pikajuna. En muista, minkänimisiä alemmat junatyypit ovat, mutta Venäjällä kulkee myös hitaita postijunia, joilla matka saattaa kestää huomattavasti kauemmin kuin pikajunalla. Junan luokka putoaa numeron kasvaessa, eli yksi- ja kaksinumeroiset junat ovat yleensä pikajunia, kolminumeroiset usein hitaampia.

Junat lienevät Venäjällä yleisesti ainakin päälinjoilla pitkiä, en tiedä, onko 20 vaunua maksimimitta. En ole ainakaan nähnyt pidempiä. Junien nimet hymyilyttävät toisinaan, hienoin ja paras yöjuna Pietarin ja Moskovan välillä on "Krasnaja Strela" eli Punainen Nuoli.  :) Yöjunia kulkee kyseisellä välillä melko tiheään, neljä minuuttia 20-vaunuisen Krasnaja Strelan perään lähtee toinen 20-vaunuinen juna, "Ekspress".

Matkustin tammikuussa Krasnaja Strelalla Moskovasta Pietariin, asemalla oli hienoa lähdön tunnelmaa, kun kaksi piiitkää yöjunaa seisoi vierekkäisillä raiteilla valmiina lähtemään Pietariin.
14 vuotta, 3 kuukautta ja 20 päivää matkaan Forssaan.

Jouni

  • Triplatonnitallaaja
  • Viestejä: 3 011
    • Profiili
Re: Trans-Siperia FAQ (rakentuu täällä)
« Vastaus #13 : 05.11.2002, 11:44:45 »
Lainaus
puoliksi pakolla ja puoliksi seikkailunhalustahan mekin sinne mentiin, mutta kyllä se vähän asennetta vaatii :-)


Minulle taas lipunmyyjät ovat myyneet kysymättä Platskartny-lippuja, kun en ole tajunnut itsekään mitään sanoa. Helmikuussa menin platskartnyssä Daugavpilsistä Vilnaan, ehti jopa nukkua kolmisen tuntia. Kaliningradista Vilnaan matka taas tapahtui päiväsaikaan, joten olisi ollut turhaa maksaakaan enempää. Nämä kaksi matkaa ovat olleet aivan miellyttäviä, edes hajuhaittoja ei juurikaan ollut...  :D

Joissakin matkaoppaassa todettiin, että platskartnyssä matkustaessa on pienempi mahdollisuus joutua esim. ryöstetyksi. Tietysti, koska ympärillä on vain paikallisia ja varkaat etsinevät turisteja ennemmin hyttivaunuista.

Tosin ainakin Krasnaja Strelassa Moskovan ja Pietarin välillä oli hytissä muovinen kapula, jonka sai asetettua ovenkahvan ympärille siten, ettei ovea saanut ulkopuolelta auki. Liettualaisessa makuuvaunussa oli ylimääräinen salpa oven lukitsemiseksi sen yläreunassa, eikä siihenkään ulkopuolelta päässyt käsiksi. Kuinka mahtaa olla Siperian junissa?
14 vuotta, 3 kuukautta ja 20 päivää matkaan Forssaan.

tuukka

  • Reissaajaguru
  • Viestejä: 568
    • Profiili
    • http://niinku.tky.hut.fi/~tjantika/vietnam/
Re: Trans-Siperia FAQ (rakentuu täällä)
« Vastaus #14 : 24.11.2002, 20:07:46 »
Lainaus
Tosin ainakin Krasnaja Strelassa Moskovan ja Pietarin välillä oli hytissä muovinen kapula, jonka sai asetettua ovenkahvan ympärille siten, ettei ovea saanut ulkopuolelta auki. Liettualaisessa makuuvaunussa oli ylimääräinen salpa oven lukitsemiseksi sen yläreunassa, eikä siihenkään ulkopuolelta päässyt käsiksi. Kuinka mahtaa olla Siperian junissa?
Niisä missä minä olen ollut, niin on ollut tuommonen Liettualais-tyylinen salpa oven yläreunassa. Tosin siihenkin venäläiset hyttikaverit neuvoivat laittamaan omia paperivirityksiä avuksi, koska muuten sen sai kammettua ulkopuolelta auki esim. puukolla.
quot;Come over here in the shade, have a couple of cold beers and tell me about your travels"

ilona

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 298
    • ICQ Messenger - 112101545
    • Profiili
    • Sähköposti
Re: Trans-Siperia FAQ (rakentuu täällä)
« Vastaus #15 : 25.11.2002, 00:15:22 »
Tää Transsiberia alkaa nyt vaikuttaa todella mielenkiintoiselta. Kiitos Tuukka! Ja muut myös. (=

Kuinkakohan hyvin pitäisi venäjää osata, että reissusta voisi selvitä kunnialla? (viisumin hoidot ja muut)
Entä miten tarkkaan olitte matkan kokonaisuudessaan suunnitelleet? Tarkoitan lähinnä pysähdyksiä. Ostitteko esim. Moskovasta lähes koko matkalle, vai aina seuraavaan pysähdyspaikkaan? Ymmärsin, että mitään "stopoveria" ei voi tehdä, mutta toisaalta jos eksyy johonkin pienempään paikkaan, niin voiko siellä painella lipputiskille tyyliin -Menolippu Pekingiin, kiitos.

Toivottavasti en kysele samoja asioita, mitkä olet jo kirjoittanut. Täytyy vielä lukea uudemman kerran koko juttu ja tuo teidän matkakertomus!

ilona

p.s. Kukaan kokeillut Transsiberiaa talviaikaan??

tuukka

  • Reissaajaguru
  • Viestejä: 568
    • Profiili
    • http://niinku.tky.hut.fi/~tjantika/vietnam/
Re: Trans-Siperia FAQ (rakentuu täällä)
« Vastaus #16 : 25.11.2002, 19:07:09 »
Lainaus
Tää Transsiberia alkaa nyt vaikuttaa todella mielenkiintoiselta. Kiitos Tuukka! Ja muut myös. (=
Mukava että kiinnostusta löytyy ja kiva tietää että edes joku lukee näitä juttuja.

Lainaus
suunnitelleet? Tarkoitan lähinnä pysähdyksiä. Ostitteko esim. Moskovasta lähes koko matkalle, vai aina seuraavaan pysähdyspaikkaan? Ymmärsin, että mitään "stopoveria" ei voi tehdä, mutta toisaalta jos eksyy johonkin pienempään paikkaan, niin voiko siellä painella lipputiskille tyyliin -Menolippu Pekingiin, kiitos.
Vastailen noihin loppuihin Peran kyssäreihin kunhan on taas sopivaa aikaa.  

Me ostettiin aikoinaan liput Helsinki-Moskova välille suomesta VR:ltä, Moskova-Irkutsk-välille etukäteen erillisellä reissulla Pietarista, Irkutsk-Ulan Bator-välille Irkutskista, Ulan Bator-Erenhot (Kiinan raja) välille Ulan Batorista ja loppumatka mentiikin sitten "taksilla". Tuo ei kyllä ole välttämättä mitenkään suositeltava tapa ja juuri sen takia meidän hommat kusikin silleen että jouduimme ottamaan "taksit" loppumatkalle.  Sesonkiaikaan junat voi olla hyvinkin täysiä ja varsinkin isolle porukalle voi olla vaikea saada lippuja juuri haluttuun aikaan. Ehkä paras vaiahtoehto on lähteä löysällä aikataululla liikenteeseen ja ostaa menoliput Moskovaan. Siellä sitten marssii lippuluukulle ja ostaa liput koko loppumatkalle kerralla haluamissaan pätkissä. Siinä voi ehkä joutua vähän tinkimään ja muuttamaan päivämääriä, mutta eipähän tartte maksaa törkeitä hintoja Suomessa.

Sitä en tiedä voiko pikkukylistä ostaa lippua Pekingiin, kun ei Kiinan junat ihan joka asemalla pysähdy. Voit varmaan kuitenkin ostaa lipun johonkin hitaampaan lähijunaan, mennä sillä lähimpään isompaan kaupunkiin  ja hypätä siellä Pekingin junaan.
quot;Come over here in the shade, have a couple of cold beers and tell me about your travels"

Jouni

  • Triplatonnitallaaja
  • Viestejä: 3 011
    • Profiili
Re: Trans-Siperia FAQ (rakentuu täällä)
« Vastaus #17 : 03.12.2002, 10:20:32 »
Lainaus

Junan tyyppiin kannattaa kiinnittää huomiota, nopein ja tietenkin kallein on "skory" eli pikajuna. En muista, minkänimisiä alemmat junatyypit ovat,


Häpeillen korjaan tuoreen tiedon pohjalta omaa tekstiäni, nopein ja kallein junatyyppi on firmennyi, skory on seuraavaksi nopein.
14 vuotta, 3 kuukautta ja 20 päivää matkaan Forssaan.

tuukka

  • Reissaajaguru
  • Viestejä: 568
    • Profiili
    • http://niinku.tky.hut.fi/~tjantika/vietnam/
Re: Trans-Siperia FAQ (rakentuu täällä)
« Vastaus #18 : 18.12.2002, 14:18:20 »
Lainaus
- Ruoka & juoma. Voiko junissa syödä (edullisesti) vai täytyykö pärjätä omilla eväillä.
Varmaan kaikissa Trans-Siperian junissa on ravintolavaunu, josta saa perus venäläistä ruokaa. Oikeastaan ravintolavaunu on aika samanlainen kuin mikätahansa tavallinen ravintola Venäjällä (eli aika askeettinen verrattuna suomalaisiin) paitsi että valikoima on ehkä hieman suppeampi. Ruokalistalta voi löytyä esim jotain keittoa (esim seljankaa), blinejä, pääruoaksi vaikka kanankoipi tai porsaanleike paistettujen perunoiden kera ja jälkkäriksi esim. teetä ja hedelmiä. Ateriat eivät ole mitää gourmeta, mutta ihan perushyvää pöperöä kuitenkin.

Hintataso pyri pääruokien osalta muistaakseni jossain 150 ruplan (5 euroa) tienoilla eli on vähän kalliimpaa kuin "maissa", mutta ei silti kovin kallista. Silti paikallisilla on harvoin varaa syödä ravintolavaunussa. Niinpä yleensä saakin atrioida aika rauhassa tyhjässä vaunussa tai korkeintaan muiden turistien ja parin uusrikkaan venäläisen kanssa.

Juomapuoli on ravintolavaunussa myös hoidettu perus venäläiseen tyyliin. Valikoimassa kuuluu yleensä mehuja, vettä, olutta, kuohuviiniä ja tietysti votkaa. Länsimaisia kapitalisti merkkejä tuskin löytyy, mutta kuka niitä Venäjällä kaipaisikaan. Pullo votkaa maksoi 100 ruplaa (reilu 3 euroa), kuohuviinipullo muistaakseni 50 ruplaa (2,7 euroa) ja muuta sitten vielä vähemmän. Ravintolavaunusta voi ostaa juomia myös hyttiin vietäväksi.

Ravintolavaunun aukiolosta vielä sen verran, että vaikka kaikki juna-aikataulut on aina Moskovan aikaa, niin ravintolavaunu noudattaa silti paikallista aikaa. Tai noudattaa mitä huvittaa. Kiinni se menee joskun puolen yön aikaa, riippuen siitä miten on asiakkaita ja miten tarjoilijoita väsyttää/*tuttaa. Aukeamisesta en tiedä muuta, kuin että aina se kerkesi aueta ennen kuin minä herätä :)

Ravintolavaunu ei ole kuitenkaan ainoa mahdollisuus saada mahaa täyteen. Kuten jo kerroin, juna pysähtyy muutamia kertoja päivässä n. vartin ajaksi. Tällöin on mahdollista mennä jaloittelemaan laiturille ja ostaa eväitä sinne kerääntyneilta mummoilta tai kioskeista.  Tarjolla on mm. karkkia, nuudeleita, limsaa, mehua, olutta, (joskus myös votkaa) marjoja, leivonnaisia, vihanneksia, kuivattua kalaa ja jopa valmiita aterioita. Saipa Baikalin rannalta myös savustettuja omuleita. Hinnat on usein lähinnä muodollisia. Nuudelit on ainakin erittäin hyvä ammupala, välipala ja iltapala kun niihin lisää kuumaa vettä samovaarista. Tietty eväitä voi varata mukaan jo ennen matkalle lähtöäkin, mutta mitään pilaantuvaa ei kyllä pysty ottamaan.

Yhteenvetona voisi sanoa että Trans-Siperian juna ei mikää suuri gourme nautinto ole, mutta ei sinne mitään järin suurta ruokabudjettiakaan tarvitse varata. Mahan saa täyteen vähän nirsompikin.
quot;Come over here in the shade, have a couple of cold beers and tell me about your travels"

tuukka

  • Reissaajaguru
  • Viestejä: 568
    • Profiili
    • http://niinku.tky.hut.fi/~tjantika/vietnam/
Re: Trans-Siperia FAQ (rakentuu täällä)
« Vastaus #19 : 18.12.2002, 14:32:20 »
Lainaus
- Tarviiko osata Venäjää? Onko englannista mitään hyötyä?
Venäjäntaito on suureksi eduksi, mutta ei missään nimessä välttämätöntä. Junassa selviää kyllä vaikka käsimerkein, hymyilemällä ja käyttämällä mielikuvitusta. Koitappa esim. esittää tarjoilijalle elekielellä, että haluat kanaa tai porsasta ateriaksi :-) Usein löytyy myös joku, joka osaa jonkin verran englantia tai esim. saksaa tosin harvemmin kuitenkaan henkilökunnan joukosta. Jos matkustaa kesällä, niin mukana on todennäköisesti myös muita turisteja. Me törmäsimme jopa pariin suomalaiseen vaikka heidän kanssaan emme sen kummemmin tuttavuutta tehneetkään.

Jos hyttikavereiksi osuu venäläisiä (mikä on Venäjällä aika todennäköistä) eikä yhteistä kieltä löydy, on kätevää olla mukana fraasisanakirja.  Mieluiten vielä sellainen jossa on sekä kyrillisin että latinalaisin aakkosin kirjoitetut tekstit. Sellaisen avulla saa uskomattoman pitkiä keskusteluja aikaiseksi. toinen kätevä apuväline on maailman kartta. Siitä on hyvä näyttää mistä on tulossa ja minne on menossa. Ystävällisen tuttavuudentekemisen seurauksena on Venäjällä tietysti vaarana päätyä juomaan votkaa uusien tuttavuuksien kanssa. Siihenkin liittyvät omat traditionsa, joita venäläiset milellään vaalivat ja opettavat ulkomaalaisille.
quot;Come over here in the shade, have a couple of cold beers and tell me about your travels"