Trans-Siperia FAQ (rakentuu täällä)

(Luettu 472089 kertaa)

Milma

• Moderaattori
  • Reissaajaguru
    • Profiili
Vs: Trans-Siperia FAQ (rakentuu täällä)
« Vastaus #1420 : 14.07.2016, 18:42:51 »
Asemalla oli automaatteja, joista liput sai tulostettua. Me kyllä ostettiin liput suoraan Russian Railwaysiltä netistä. En tiedä sitten onko sillä eroa.

rinna

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #1421 : 18.08.2016, 00:25:36 »
Kumpi olisi kiinnostavampi, turvallisempi ja muutenkin suositeltavampi pysähdyspaikka: Novosibirsk vai Irkutsk? Kulttuuri ja puistot kiinnostaa, biletys ei.

Pesula

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #1422 : 24.08.2016, 14:20:44 »
Kumpi olisi kiinnostavampi, turvallisempi ja muutenkin suositeltavampi pysähdyspaikka: Novosibirsk vai Irkutsk? Kulttuuri ja puistot kiinnostaa, biletys ei.

Lähes kaikki tapaamani henkilöt kehunu Novosibirskiä, muistaakseni Lonely Planetissa kans "must see" paikka, siinä missä Irkutskia hehkutetaan eniten Baikal-järven takia. Jos järvimaisema  ei kiinnosta niin ehkäpä Novosibirsk olis parempi vaihtoehto.

Pehru

• Aloittelija
  • Omatoimimatkaaja tai ainakin sellaiseksi haluava!
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #1423 : 26.08.2016, 00:03:45 »
Huhhuh, huomenna sitä sitten astun itse Tolstoi-junan kyytiin ja lähden matkalle kohti Shanghaita. On tää kyllä aika uskomaton fiilis! Ja on varmasti kaiken sen arvoinen mitä tähän on rahaa ja etenkin aikaa palanut. Takaisin tullaan sitten Kiinan kieltä ja kulttuuria oppineena joskus tammikuussa. 2-luokkaa olisi tarjolla Moskovasta Ulan-Udeen ja UB:stä Pekingiin, toivottavasti mielenkiintoista matkaseuraa tuppautuu samaan vaunuun.

Quaker

• Himoreissaaja
  • Goa-time.
    • MSN Messenger  - mikko@lehtojoki.fi
    • Profiili
    • Lehtojoki.fi
    • Sähköposti
« Vastaus #1424 : 30.08.2016, 19:13:23 »
Tässä aiemmin oli puhetta ongelmista välillä UB - Beijing. Itsehän en lippuja ennakkoon ostanut ja ajankohtana oli uusivuosi minkä vietin UB:ssa. Neljän päivän asemalla ramppaamisen ja lippujen metsästyksen jälkeen oli pakko ostaa lentolippu koska matka-aika alkoi käymään vähiin ja Beijingin halusin nähdä.

Novosibirsk on Venäjän kolmanneksi isoin kaupunki ja must see -stoppi. Kuten on myös Irkutsk ja lake Baikal. Olisi hölmöä ajaa junalla vain ohi. Mielummin tälläiseen once in lifetime -kokemukseen varaa kunnolla aikaa ja tsekkaa kaikki kiinnostavat paikat. (tosin itse olen tämän periaatteessa jo useampaan kertaan tehnyt, heh)

Itse tein kesäkuun lopulla yhdestä haaveestani totta ja saavuin junalla Vladivostokiin. Tällä kertaa tosin vain Khabarovskista. Näille kahdelle kaupungille iso iso peukku. Omassa listauksessani ohittavat Ulan-Uden ja UB:n. Jos nyt saisin suunnitella ensimmäistä Trans-Siberiaa/Mongoliaa niin ajaisin junalla Vladivostokiin. Päivästoppeja kaupungeissa ja yöt junassa. Lippujen osto on helppoa ja halpaa netistä (russian railwaysin enkkusivusto: http://pass.rzd.ru/main-pass/public/en). Lippuja ei nykyään tarvi tulostella vaan toimivat kännykästäkin näyttäen. Vladivostokista kävisin vielä jatkamassa Kamchatkaan lentäen josta sitten matkaisin Pekingiin (tai UB:n kautta Pekingiin jos tämä olisi nähtävä). Venäjän sisäiset lennot ovat todella edullisia.

Talviaikaan turisteihin en törmännyt välillä Pietarista itään mentäessä junalla. Alkukesästä en myöskään turisteja nähnyt ennen kuin VV:ssa hostellissa. Ehkäpä jos matkustaa pieninumeroisilla junilla suosituinta reittiä saattaa kesäaikaan olla mahdollista länkkäreihin matkalla tutustua.
Do I need a reason? Matkailublogia osoitteessa www.lehtojoki.fi

Cheekibreeki

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #1425 : 30.10.2016, 15:39:43 »
Minä matkustin 30 tuntia Venäjällä Trans-Siperian rautateillä per suunta. Liput ostin etukäteen luottokortilla Suomessa netistä ja tulostin ne.

Evääksi otin 2 litraa vettä per vuorokausi, ja huomioitavaa että tällä vedellä pestään myös (ainakin) hampaat. Tai minä ainakin pesin. Ruoaksi nappasin juna-aseman kioskista erilaisia keksejä ja sipsejä  ;D ei tullut mieleen että siellä myytiin halvalla nuudelipakkauksia yms. mihin lisätään vain kiehuva vesi (joka vaunussa sellainen samovaari[?] Josta saa tee yms. kuumaa vettä)

Matkustusmuotona 2 luokan Kupe jossa istuin yksinäni menomatkan. Harmitti yöllä kun kabinetissä oli kaksi lamppua katossa, joista himmeämpi (parkkivalojen kirkkaus) sytytettiin joka asemalla ja sitä ei saanut sammutettua itse :(
Petivaatteet ja sänky olivat jees, ainut haittapuoli oli hirveästi vuotava ikkuna joten yön sai nukkua villasukat jalassa.
Tämä juna oli niitä vanhoja puusisusteisia poljinvessa malleja.

Takaisintulomatkalla sitten minun piti lähteä aikaisemmin ja ostin liput taas netistä noin 8 tuntia ennen junan lähtöä, ja junaan noustessa konduktöörejä parveili ympärillä 3 kappaletta ja he tarkastivat matkustajalistaa ja passiani kilvan. Lopulta sain luvan nousta kyytiin.
Tällä kertaa kupeessa sain kaveriksi kaksi keski-ikäistä miestä jotka eivät osanneet Englantia, mutta saimme kommunikoitua elekielten ja piirrustusten avulla. Miehet levittivät piknikin pikkupöydälle ja tarjosivat minulle kaikkea mitä heillä oli. Konduktööri kävi myös myymässä kaikkea pikkutavaraa ja teetä.
Tällä kertaa juna oli uudenpia ns. Sinisellä sisustuksella ja modernilla vessalla varustettuja junia. Petivaatteet oli laitettu valmiiksi paikalleen :o

Itse koin junat turvallisiksi, ja konduktöörit huolehtivat vaikka et osaisikaan Venäjää. Päämäärään saavuttaessa minut tultiin aina hakemaan kabinetista ja varmistettiin että poistuin :D
Aikataulut olivat myös minuutilleen kohdillaan!
Ainut haittapuoli tuossa vanhassa mallissa oli pistorasian puute hytistä, käytävällä oli kaksi mutta en saanut kummastakaan virtaa ulos.
Uudemmassa mallissa löytyi pistorasia pöydän alta.
Vessassa oli myös peflettejä ettei tarvitse istua suoraan pytylle, tämä tuli suurena yllätyksenä  ;D

Ensikerralla säästän ja menen 3:ssa luokassa (platzkart), käytin tätä Venäjä-Ukraina välillä ja pelkkiä positiivisia muistoja jäi  ::)
« Viimeksi muokattu: 30.10.2016, 15:44:00 kirjoittanut Cheekibreeki »

HeNi

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #1426 : 12.06.2017, 00:31:18 »
Hei, vielä muutama kysymys ennen ensi viikon lähtöä. Mitä kaupunkia suosittelisitte Moskova-Irkutsk välillä lapsiperheelle (alakouluikäiset lapset)? Junista saa kuumaa vettä, mutta saako teekuppeja myös vai tarvitseeko omat mukit? Miten olette hoitaneet pyykkäämisen matkalla?
Kiitos jo etukäteen, jos joku ehtii vastaamaan!

Kesis

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #1427 : 12.06.2017, 09:16:31 »
Hei, vielä muutama kysymys ennen ensi viikon lähtöä. Mitä kaupunkia suosittelisitte Moskova-Irkutsk välillä lapsiperheelle (alakouluikäiset lapset)? Junista saa kuumaa vettä, mutta saako teekuppeja myös vai tarvitseeko omat mukit? Miten olette hoitaneet pyykkäämisen matkalla?
Kiitos jo etukäteen, jos joku ehtii vastaamaan!

Hei!
Olen sillä välillä pysähtynyt vain Tyumenissa ja Novosibirskissa, ja jälkimmäistä voisin ihan hyvin suositella. Taitaa olla aika kivasti puolivälissä Moskovasta Irkutskiin. Ei mikään varsinainen kaunokainen, mutta Venäjän kolmanneksi suurin kaupunki jossa riittää tekemistä ja näkee urbaania elämää. Kiinnostava kombinaatio neuvostoaikaista arkkitehtuuria ja suunnittelua sekä vanhempaa rakennuskantaa ja Venäjän modernisaatiota. Kokoon nähden kuitenkin aika rauhallinen ja ystävällinen tunnelma. Jos kaipaatte jotain pienempää ja söpömpää niin ehkä sitten joku muu osaa suositella jotain muuta.

Teekuppien kanssa junassa on vähän niin ja näin. Kolmosluokassa ei läheskään välttämättä saa mukia lainaan, eikä kakkosluokassakaan aina, mutta ykkösluokassa pidetään kyllä hyvää huolta. Varmempaa on, jos teillä on edes muutama muki varuiksi. Pyykeistä: ehkä kerran tuli käytettyä jotain hotellin tai hostellin pesukonetta tai pesupalvelua, muutamasti nyrkkipyykillä hotellihuoneen lavuaarissa. Riippuu määrästä ja tarpeesta.

e: Itse asiassa tuohon mukikysymykseen sellainen, että jälkikäteen tuumasin, että sellainen kiehuvaa vettä kestävä kovamuovipullo olisi ollut kätsy. Puolilitrainen sopiva. Voi roudata kiehuvan veden samovaarista omalle paikalle ilman suurta läikkymisriskiä ja se saa siinä myös rauhassa jäähtyä jos tarttee vain juomavedeksi.
« Viimeksi muokattu: 12.06.2017, 09:19:33 kirjoittanut Kesis »

UsvaAuer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #1428 : 12.06.2017, 11:48:39 »
Mitä kaupunkia suosittelisitte Moskova-Irkutsk välillä lapsiperheelle (alakouluikäiset lapset)?

Itse ehkä valitsisin sellaisen kohteen, joka on aikataulullisesti kätevin. Junalla matkustaessa minusta kiva saapua uuteen kaupunkiin kasin ja kymmenen välillä. Junassa saattaa olla kesällä kuuma ja paljon ihmisiä, joten on ihan mukava siirtyä mahdollisimman aikaisin herättyään virkistäytymään omaan rauhaan. Toinen kriteeri saattaisi olla hyvä majapaikkavalikoima aseman läheisyydessä.

Siperian radan kaupungit ovat kaikki omalla tavallaan mukavia ja mielenkiintoisia, mutta eivät kovin suuresti eroa toisistaan, joten siinä mielessä ei ole niin suurta väliä, missä pysähtyy.

Muistaakseni Jekaterinburg on kätevästi Moskovan ja Irkutskin puolissa välin ja aseman läheisyydessä on halpoja, joskin hieman kulahtaneita neuvostoaikaisia hotelleja. Jekaterinburgissa on kivat järvimaisemat, kun taas Omskia halkoo suuri joki. Omsk on myös kiva. Novosibirskissä en ole käynyt.

HeNi

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #1429 : 14.06.2017, 19:14:03 »
Kiitos Kesis ja UsvaAuer vastauksista!

Pysähdyspaikaksi valikoitui Omsk meille sopivimpien juna-aikojen ja majoituksen perusteella. Sain paikallisen VRn kautta ostettua liput Moskovasta Omskiin ja sieltä Irkutskiin. Mutta Irkutsk-Ulan-Bator väli ei jostain syystä onnistunut. Haluamani juna oli jo haluamalleni päivälle aika täynnä. Onko vinkkejä, miten lipun saisi ostettua tai ainakin paikat varattua etukäteen?

RS_COS

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #1430 : 19.09.2017, 13:07:49 »
Moi!

Mistä saan hankittua etukäteen Ulan-Bator-Peking -junalipun kiinalaiseen junaan nro 24 joka kulkee torstaisin?
« Viimeksi muokattu: 19.09.2017, 13:27:46 kirjoittanut RS_COS »

SlummiViikuna

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #1431 : 09.10.2017, 19:42:01 »
^^ Pikaisesti googlettamalla löyty tämmönen https://trains.realrussia.co.uk/journey-planner/?step=3&state_id=59dba59171ca6
Ja luulisi olevan ihan käyttökelpoinen. Toki onnistuu myös Ulan Baatarissa suoraa asemalta, mutta varaa siinä tapauksessa hyvin aikaa..se ei oo mikään läpihuuto juttu..tai ainakaan ei 2013 ollu. :D

viltsuvilperi

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #1432 : 09.10.2017, 20:39:04 »
Kannattaa tsekkailla myös http://www.traintomongolia.com/booking-form/ . Itse ostin heidän kauttaan lipun, kun matkustin kesäkuussa 2016 Ulaanbaatarista Pekingiin ja homma pelitti hienosti. Pyysin sieltä ensin tarjouksen ja kun hinta oli hyvä niin maksoin lipun tilauksen yhteydessä n. kk ennen reissua ja firma toimitti lipun sovitusti hostellille Ulaanbaatarissa päivää ennen junamatkaa. Tein vähän vertailua ennen kuin valitsin mistä tilaan lipun ja tämä vaihtoehto oli edullisempi kuin monet muut. Itse matkustin sunnuntain junalla 43, mutta luulisi että myyvät lippuja myös torstain junaan.