Minä matkustin 30 tuntia Venäjällä Trans-Siperian rautateillä per suunta. Liput ostin etukäteen luottokortilla Suomessa netistä ja tulostin ne.
Evääksi otin 2 litraa vettä per vuorokausi, ja huomioitavaa että tällä vedellä pestään myös (ainakin) hampaat. Tai minä ainakin pesin. Ruoaksi nappasin juna-aseman kioskista erilaisia keksejä ja sipsejä

ei tullut mieleen että siellä myytiin halvalla nuudelipakkauksia yms. mihin lisätään vain kiehuva vesi (joka vaunussa sellainen samovaari[?] Josta saa tee yms. kuumaa vettä)
Matkustusmuotona 2 luokan Kupe jossa istuin yksinäni menomatkan. Harmitti yöllä kun kabinetissä oli kaksi lamppua katossa, joista himmeämpi (parkkivalojen kirkkaus) sytytettiin joka asemalla ja sitä ei saanut sammutettua itse

Petivaatteet ja sänky olivat jees, ainut haittapuoli oli hirveästi vuotava ikkuna joten yön sai nukkua villasukat jalassa.
Tämä juna oli niitä vanhoja puusisusteisia poljinvessa malleja.
Takaisintulomatkalla sitten minun piti lähteä aikaisemmin ja ostin liput taas netistä noin 8 tuntia ennen junan lähtöä, ja junaan noustessa konduktöörejä parveili ympärillä 3 kappaletta ja he tarkastivat matkustajalistaa ja passiani kilvan. Lopulta sain luvan nousta kyytiin.
Tällä kertaa kupeessa sain kaveriksi kaksi keski-ikäistä miestä jotka eivät osanneet Englantia, mutta saimme kommunikoitua elekielten ja piirrustusten avulla. Miehet levittivät piknikin pikkupöydälle ja tarjosivat minulle kaikkea mitä heillä oli. Konduktööri kävi myös myymässä kaikkea pikkutavaraa ja teetä.
Tällä kertaa juna oli uudenpia ns. Sinisellä sisustuksella ja modernilla vessalla varustettuja junia. Petivaatteet oli laitettu valmiiksi paikalleen

Itse koin junat turvallisiksi, ja konduktöörit huolehtivat vaikka et osaisikaan Venäjää. Päämäärään saavuttaessa minut tultiin aina hakemaan kabinetista ja varmistettiin että poistuin

Aikataulut olivat myös minuutilleen kohdillaan!
Ainut haittapuoli tuossa vanhassa mallissa oli pistorasian puute hytistä, käytävällä oli kaksi mutta en saanut kummastakaan virtaa ulos.
Uudemmassa mallissa löytyi pistorasia pöydän alta.
Vessassa oli myös peflettejä ettei tarvitse istua suoraan pytylle, tämä tuli suurena yllätyksenä

Ensikerralla säästän ja menen 3:ssa luokassa (platzkart), käytin tätä Venäjä-Ukraina välillä ja pelkkiä positiivisia muistoja jäi