Ja sitten toisenlainen kysymys: Onko kellaan lahiaikoina kokemusta Armeniasta Iraniin menemisesta? Josko matkareitikseni muodostusi Georgia-Azerbaijan-Armenia-Iran......, kuulisin vinkkeja mielellani.
Matkustin viime syksynä (syyskuu-marraskuu 2013) Helsingistä Iranin Shiraziin kokonaan maitse Kaukasuksen yli:
Helsinki -> Moskova -> Vladikavkaz -> Kazbegi -> Tbilisi & palloilua ympäri Georgiaa -> Jerevan -> Vuoristo-Karabah -> Tabriz -> Tehran jne.
Junailu Venäjällä on helppoa ja mukavaa, nykyään voi jopa ostaa liput etukäteen (englanninkielisiltä!!) nettisivuilta ja tulostaa kotona ennen matkaa. Georgian ja Venäjän välit ovat tulehtuneet, eikä diplomaattisuhteita virallisesti vieläkään taannoisen sodan jäljiltä ole, mutta hämmentävästi yksi raja-asema maiden välillä on auki. (ks.
http://en.wikipedia.org/wiki/Georgian_Military_Road) Tätä tietä pitkin pääsee suoraan pelipaikoille Georgian vuoristoon kerrassaan mahtavien maisemien ja trekkimaastojen saattelemana. Potentiaali on hurja, jos/kun luonnon perässä tuonne olet menossa. Rajanylitys voi olla hidas, etenkin jos on paljon liikennettä. Rajalla ihmeteltiin aika pitkään suomalaisia matkaajia, mutta viisumien ollessa kunnossa venäläiset päästivät rajan yli.
Ota huomioon, että kaikki rajat tuolla alueella eivät ole avoinna laisinkaan. Armeniasta ei pääse Turkkiin tai Azereihin, eikä päinvastoin: joudut kiertämään Georgian kautta. Georgia on viisumivapaa ja EU-myönteinen, joten sillä puolella rajanylitystä ei tarvitse stressata laisinkaan. Sama pätee Armeniaan, maa on viisumivapaa ja rajanylitys on helppo EU-passilla. Busseja/marsuja Jerevaniin menee Tbilisistä joka päivä, sen kuin valkkaat vain sellaisen johon mahdut kyytiin ja huristelet mestoille. Georgiasta pääset kaikkiin naapurimaihin, myös Venäjälle nykyään vaikka tästä saattaa liikkua vanhaa tietoa netissä. Iraniin pääset sekä Azereista, että Armeniasta.
Kyydin hankkiminen Armeniasta Iraniin voikin olla sitten vähän suuremman työn takana. Itse kävin hankkimassa bussiliput hyvissä ajoin etukäteen iranin-matkailuun erikoistuneesta matkatoimistosta Jerevanista. He suosittelivat joka päivä kulkevaa yöbussia, jolla pääsee tarvittaessa suoraan Jerevanista Teheraniin asti. Itse kuitenkin hyppäsin kyytiin matkan varrelta eteläisestä Armeniasta, ja jäin bussista pois (semikuumoittavasti keskellä yötä) Tabrizissa. Kannattaa kysellä Jerevanissa eri vaihtoehtoja, mutta tämä on suhteellisen kivuton tapa päästä Iraniin. Voit toki järjestää itsesi Iranin-vastaiselle rajalle ja neuvotella Iranin puolella esim. taksikyydin lähimpään kaupunkiin/kylään tai sitten vaikkapa Tabriziin asti, riippuen reittisuunnitelmastasi. Rajalla on (Iranin puolella) takseja, busseja, autoja, poliiseja, armeijaa, rahanvaihtoa, ruokaa, kauppoja, vettä, ja kaikkea mitä nyt satutkaan tarvitsemaan jos pahassa tapauksessa jumitut rajalle vaikkapa yön yli. Ylityksessä voi mennä aikaa, meillä kesti ainakin kaksi tuntia passien, viisumien, kyselyjen, matkatavaroiden ja bussin syynäyksineen.
Azerien Iranin-vastaisesta rajasta en osaa tarkemmin sanoa, mutta lukemani mukaan sieltä pääsee busseilla ainakin Teheraniin ihan mainiosti. Iranissa pääsee joka tapauksessa ihan kaikkialle bussilla, eli ei sinne Teheraniin tarvitse heti aluksi mennä ellei pakokaasun hengittely ole se sun juttu.

Iranin-viisumi kannattaa hakea suoraan Helsingistä, mutta varaa käsittelyyn aikaa. Omassa single entry tourist visa -hakemuksessa meni kuusi kalenteriviikkoa, vaikka käsittelyajaksi luvattiin kaksi. Hakemukset menevät Teheraniin varmistettavaksi ja sieltä saadun vastauksen nopeudesta riippuu konsulaatinkin aikataulu.