Veroehdotus

(Luettu 9486 kertaa)

tirmo

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • http://my.opera.com/tirmo/albums/
Veroehdotus
« Vastaus #40 : 02.05.2006, 19:45:14 »
jos et ole siirtänyt kirjoja norjaan, on veroehdotus tod.näköisesti mennyt suomen osoitteeseen kotipaikkakunnalle. itse en ole veroehdotustani nähnytkään, mutta luultavasti odottelee  vanhempien osoitteessa.
Krooninen euforia ¤ Ladurée

akk

• Reissaajaguru
    • Profiili
Veroehdotus
« Vastaus #41 : 02.05.2006, 20:00:07 »
Lainaus käyttäjältä: "PetraJii"

Hei, kyselin jo aiemmin tietääkö joku matkavähennyksistä, en saa asiaan selvyyttä vero.fi sivulta (mina ei puhu vero eika tietokone) , kuinka suuri osa maksetaan viime vuoden matkakuluista. Minulla oli matkakulut siis noin 2000 euroa. Omavastuu on 500 euroa. En millään voi uskoa että ne ois muka vielä 1500 euroo mulle laittamassa...

En nyt ole ihan varma ymmärsinkö ongelmasi, mutta yritän selittää matkavähennysten toimintaa. Se 1500 euroa vähennetään siis tuloistasi ja se pienentää verotusta sitä kautta (ja samalle se kai pienentää veroprosenttisi). Jos siis veroprosenttisi on luokkaa 20 % saat palautuksia noin 300 euroa. Mutta se siis riippuu ihan veroprosentistasi.

PetraJii

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • http://my.opera.com/PetraJii/albums/
Veroehdotus
« Vastaus #42 : 02.05.2006, 20:04:55 »
Minulle siis tuli ilmoitus että 470 euroa palautusta. Great. Mutta en siis ollenkaan ole ilmoittanut viime vuonna matkakulujani, ja nyt laskin ne ja sain tulokseksi 2000 euroa. Joten siksi palautin sen ehdotuksen matkakulujen kanssa. Haluaisin tietää paljonko ne minulle vielä lisää maksaa, mistään en ole tätä tietoa löytänyt niin että vähällä älylläni olisin sen ymmärtänyt. Olis kiva tietää kuinka kauaksi matkaa suunnittelee  :D

Veroprosennti tais olla 23,5 viime vuonna
t's enough for this wide-eyed wanderer
That we got this far

piero

• Aloittelija
    • Profiili
Veroehdotus
« Vastaus #43 : 02.05.2006, 21:07:25 »
Lainaus käyttäjältä: "akk"
Lainaus käyttäjältä: "PetraJii"

En nyt ole ihan varma ymmärsinkö ongelmasi, mutta yritän selittää matkavähennysten toimintaa. Se 1500 euroa vähennetään siis tuloistasi ja se pienentää verotusta sitä kautta (ja samalle se kai pienentää veroprosenttisi). Jos siis veroprosenttisi on luokkaa 20 % saat palautuksia noin 300 euroa. Mutta se siis riippuu ihan veroprosentistasi.

Ei se noin mene.  1500 kyllä vähennetään tuloistasi, mutta vähennyksen vaikutus veroosi määräytyy marginaaliveroprosentin mukaan.  Marginaaliveroprosentti on veroprosentti tulon ylärajalla, eli lisätulolle tuleva laskennallinen prosenttiluku.  Se johtuu tuloverotuksen progressiivisuudesta, eli siitä, että suurista tuloista peritään veroa suhteessa enemmän kuin pienestä.  Keskituloisen palkansaajan veroprosentti on jossain 30 tietämissä ja marginaalivero vajaat 50.  Näinollen 1500 euron suuruinen vähennys merkitsee keskituloiselle noin 650-700 euron pienennystä lopulliseen verotukseen eli sen suurusta veronpalautusta.

akk

• Reissaajaguru
    • Profiili
Veroehdotus
« Vastaus #44 : 03.05.2006, 12:58:40 »
Lainaus käyttäjältä: "piero"
Ei se noin mene. [...]

Eikös tuo nyt ole käytännössä sama asia, minkä itsekin kirjoitin. Sinä vain kerroit sen tarkemmin ja oikeilla termeillä.

Matkakuluvähennysten vaikutusta pystyy laskemaan verohallinnon laskureilla, kokeile http://prosentti.vero.fi/veropros_tietojen_syotto2005.asp

kookaburra

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • http://my.opera.com/kookaburra82/albums/
    • Sähköposti
Veroehdotus
« Vastaus #45 : 05.05.2006, 19:39:23 »
No putkahtihan ne lappuset viimein sielta! Mukanaan informaatio 336e palautuksista, tosi iloinen yllatys. Verottajaseta hei, kirjoiteltaisko vaikka joka viikko...?  :D
Kesyt linnut kaipaavat, villit lentävät...

Neiti Q

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
Veroehdotus
« Vastaus #46 : 05.05.2006, 23:07:45 »
Mä en ollut muka saanut lappuja ja pyysin uusintana tällä viikolla. Selvisi, että tulossa on palautuksia reilu 600 €. Erinomaista, olkoon miten huonolla korolla hyvänsä valtiolle lainattua.
Jälkikäteen selvisi sekin, että olihan se ehdotus tullut hyvissä ajoin.. niin hyvissä ajoin, että olin loman aikana ehtinyt unohtaa avanneeni ko. kirjekuoren.  :oops:
Makuni on hyvin yksinkertainen. Haluan vain parasta. (Oscar Wilde)

keijo

• Reissaaja
    • Profiili
Veroehdotus
« Vastaus #47 : 20.05.2006, 15:44:30 »
Enpä ole veroja pahemmin maksellut, mutta palautuksia tuli 32 e.  :D
os illalla nukkuminen olisi yhtä kivaa kuin aamulla nukkuminen, menisin joka ilta kahdeksalta nukkumaan.

Tigalily

• Himoreissaaja
    • Yahoo Instant Messenger - tiger_lily1980
    • Profiili
Veroehdotus
« Vastaus #48 : 23.05.2006, 14:11:29 »
Piiiiiitkästä aikaa taas hienolla uudistuneella foorumilla...

On sellainen tilanne pitkästä aikaa, että saan palautuksia kolmisen sataa mutta en vain yksinkertaisesti ehdi/pysty matkustamaan! AAAAAAAAARRRGGHH!!!
quot;Happiness is in the journey, not at the end of the road."
- Quilter's saying

anicca

• Reissaajaguru
    • Profiili
Veroehdotus
« Vastaus #49 : 23.05.2006, 14:53:23 »
Opintotukien ennakkopidätyksistä palautuksia kertyy himpun vaille 200 euroa. Tän jälkeen ei ookaan tulossa enää veronpalautuksia Suomesta, kun tämä tyttö maksaa veronsa Unkariin...Enkä enää valita koskaan Suomesta kovasta verotuksesta - täällä kun se on vielä kovempi :x . Ainakin pieni/keskituloiselle kuten minä.
 következö buszon
Rajta leszek én is