Matkalla sairastuminen

(Luettu 94461 kertaa)

oblique

• Himoreissaaja
    • MSN Messenger  - ninzyppa@hotmail.com
    • Profiili
Matkalla sairastuminen
« Vastaus #60 : 24.02.2008, 00:11:39 »
Muutaman kerran reissuilla olen joutunut lääkäriin lomamatkoilla ja ulkomailla asuneena. Ruokamyrkytys on iskenyt muutamaan otteeseen Aasian matkoilla - on se yhtä helvettiä se. Tosin sen takia olen käynyt aina vasta Suomessa tohtorilla, vaikka olen kärsinyt kovasti.

Thaikuissa sain jonkun ihme kuumetautihässäkän joitain vuosia sitten. Paikallinen lääkäri määräsi jotain ihmerohtoja jossain pussissa. Suomessa sain aivan järkyttävän ihotaudin siitä, koko kroppa oli täynnä punaista pilkkua ja näytin joltain järkyn tartuntataudin saaneelta. Lääkäri sanoi, että ensi kerralla, jos syöt kyseistä lääkettä, voit kuolla. Hyvä homma, kun en todellakaan tiedä, mikä lääke oli kyseessä.

Tällä hetkellä Jenkeissä olen myös sairaana, joku sinus infection kuulemma ja influenssa iski siihen päälle. Luojan kiitos, että matkavakuutus on vielä voimassa. Lääkärit ja lääkkeet ovat viikon sisään maksaneet jo satoja dollareita. Piikitetty on antibioottia, influenssalääkkeet ja antibiootit on syönnissä kasan muiden lääkkeiden kanssa.

faye

• Aloittelija
    • Profiili
Vs: Matkalla sairastuminen
« Vastaus #61 : 12.04.2008, 23:36:07 »

Dubaissa oli muutama vuosi sitten ramadan menossa ja illalla sitten puskettiin porukoiden kanssa johonkin paikalliseen katukeittiöön syömään perinneruokia. Vatsatauti sieltä tuli (Suomessa todettiin salmonellaksi), ja seuraavan yön aikana juoksin vessassa 10 - 20 kertaa. Omituista tässä taudissa kuitenkin oli se että oireet, (löysä vatsa), jatkui todella pitkään.. meni ehkä 9 - 12 kuukautta, että vatsa normalisoitui. En edelleenkään ole aivan varma että toimiiko tuo vatsa aivan normaalisti...  :(

Samansuuntaisia on kokemukset täälläkin tuosta kerrassaan mukavasta taudista. Kambodzasta tuli salmonella reilu puoli vuotta sitten, ja vieläkin vatsa reistailee. Alkuvuodesta lääkäri totesi että "voisit seuraavaksi matkustaa jonnekin vähän...vähemmän vaaralliseen maahan". Että semmosta. Mitähän ne vähän vähemmän vaaralliset maat mahtaa olla...?

Maitohappotabletit ne kyllä on maailman paras keksintö! Ovat pelastaneet useammankin kerran reistaavan vatsan. Eivät silti tuolla Aasiassa moisia tunne. Kun yritin ystävällisesti selvittää apteekissa mistä tavarasta on kyse, totesivat että " te ulkomaalaiset varmaan tarvitsette niitä kun teillä on siellä muualla niin paljon bakteereita. Me ei sellaisia tarvita." Että semmosta.  :)

Kunkku

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #62 : 13.04.2008, 09:04:44 »
   Maitohappo"tableteilla" ei ole minkäänlaista lääketieteellistä näyttöä siitä, että ne vaikuttaisivat jotenkin sairastumisherkkyyteen matkoilla. Kyse on täysin uskon asiasta, jos ne ovat jollakin tavalla oloa helpottaneet. Vaan mitäpä sillä, mistä se hyvä olo, terveys ja tyytyväisyys tulee?

maarit

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #63 : 13.04.2008, 10:56:59 »
   Maitohappo"tableteilla" ei ole minkäänlaista lääketieteellistä näyttöä siitä, että ne vaikuttaisivat jotenkin sairastumisherkkyyteen matkoilla. Kyse on täysin uskon asiasta, jos ne ovat jollakin tavalla oloa helpottaneet. Vaan mitäpä sillä, mistä se hyvä olo, terveys ja tyytyväisyys tulee?

Juuri näin! :D Itse kuulun siihen ryhmään, joka ainakin jossakin määrin noita maitohappoja matkoillaan nauttii. Esimerkiksi viime kerralla Thaimaassa ei ollut mitään ongelmia vatsan kanssa. Mutta minä uskonkin siihen, että sairastuminen on usein paljolti myös "psykologista" (vai miten asia sitten hienosti sanotaankaan.. :)). Jos siis napsii tabletteja ja kiitos niiden vakaasti uskoo, ettei mitään tule niin elimistö ei sitten mitään kehitäkään. Eihän se varmasti aina niin toimi, mutta niin kummallisia ihmisen mieli ja keho ovat, että varmaan ainakin välillä toimivat niin.

Hieno teoria, eikös juu... ;)

Athelas

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #64 : 13.04.2008, 11:11:21 »
Valitettavasti on kokemusta aika vakavastakin sairastumisesta matkalla. Junassa Chongqingista Pekingiin (36 h matka, n. 24 h oli mennyt) nousi aivan järjetön kuume. Luulin että kuolen siihen paikkaan. Perillä raahauduin kielikoululle joiden kanssa meidän piti opettaa, kyyneleet vaan valui pelkästään kuumeen takia, eli sitä oli jo aika paljon. Ei muuta kuin kontaktihenkilöiden kanssa taksilla Eurooppalaisen listaamalle yksityisklinikalle ja suoraan tiputukseen. 7 hotellilla maatun päivän päästä rupesin olemaan tolpillani.

Todellisuus iski kuitenkin vasta  helmikuun alussa, kun olin jo palannut Uuteen-Seelantiin. Kiina ilmoitti että heillä esiintyy epidemiana tautia nimeltä SARS ja WHO antoi maailmanlaajuisen hälytyksen. Olin sairastunut Hong Kongissa oleskelun jälkeen, tiedotteissa mainitussa itämisajassa. Koskaanhan asia ei tietysti varmaksi selviä, mutta kun muistelen oloani siellä sairaalapedillä, en oikein jaksa uskoa että tautini olisi ollut vain keuhkoputkentulehdus. Pääasia että hengissä ollaan :).

lennukerttuli

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #65 : 13.04.2008, 11:25:00 »
Mä en onneksi ole kunnolla sairastellut matkoillani mutta tyhmyyksissäni liikaa aurinkoa ja sen seurauksena kova mikreeni/päänsärky ja pahaolo ja tuskallinen olotila muutenkin kun nahka on palanut ja kuumottaa. Joskus jotain vatsatautia oli mutta onneksi meni aika nopeesti ja helpolla ohi. Täytyy varmaan koputtaa puuta ettei ikinä tulisikaan reissulla ollessa.
I live in my own little world... but no worries they know me here.

Curtis

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #66 : 13.04.2008, 16:59:47 »
Mä sairastin vaihdossa ollessani Italiassa mononukleoosin. Ei ollu ääntä puoleentoista kuukauteen ja sitten nousi kova kuume. Päädyin sairaalaan tiputukseen viideksi päiväksi, koska kurkku turpos sen verran ettei ruoka enää mennyt alas. Kyseessä oli onneksi eräs Pohjois-Italian sairaala (en haluaisi päätyä sairaalaan ihan etelässä, esim Sisiliassa), ja hoito oli erinomaista. Ne varmisti taudin ultraäänellä (kun perna turposi) ja teki varmaan kaheksan erilaista verikoetta. Kaikki henkilökunta oli äärettömän sympaattista ja ne halusi pitää erikoista huolta tälläsestä suomalaistyttösestä. Koko homma oli täysin ilmasta tietenkin eurooppalaisen sairasvakuutuskortin kanssa (sen käytössä sai kyllä opastaa lääkäriä, kun se on tosiaan täysin suomeksi...).
Jäi positiivinen kuva koko sairaalassaolosta, vaikka muutaman päivän olinkin käsittämättömän sairas.

Hypatia

• Reissaajaguru
  • Hypatia has (almost) left the building.
    • Profiili
« Vastaus #67 : 14.04.2008, 02:36:50 »
Juuri näin! :D Itse kuulun siihen ryhmään, joka ainakin jossakin määrin noita maitohappoja matkoillaan nauttii. Esimerkiksi viime kerralla Thaimaassa ei ollut mitään ongelmia vatsan kanssa. Mutta minä uskonkin siihen, että sairastuminen on usein paljolti myös "psykologista" (vai miten asia sitten hienosti sanotaankaan.. :)). Jos siis napsii tabletteja ja kiitos niiden vakaasti uskoo, ettei mitään tule niin elimistö ei sitten mitään kehitäkään. Eihän se varmasti aina niin toimi, mutta niin kummallisia ihmisen mieli ja keho ovat, että varmaan ainakin välillä toimivat niin.

Hieno teoria, eikös juu... ;)
Täytyy tuottaa pettymys - kyse on lukemattomia kertoja todennetusta ilmiöstä nimeltään plasebovaikutus. Esimerkiksi monet apteekista myytävät yskänlääkkeet eivät oikesti tehoa lääkkeinä, mutta niitä suositellaan silti määrättäväksi, koska potilaat kokevat saavansa niistä hyötyä. Tähän ilmiöön perustuu puhtaasti mm. homeopatia. Ihminen on psykofyysinen otus - joskus (usein?) uskomus siitä, että on tullut parannetuksi parantaa.

phanatic

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #68 : 14.04.2008, 08:40:45 »
Esimerkiksi monet apteekista myytävät yskänlääkkeet eivät oikesti tehoa lääkkeinä, mutta niitä suositellaan silti määrättäväksi, koska potilaat kokevat saavansa niistä hyötyä.

Eikös lääkkeen kuitenkin pidä osoittautua kaksoissokkotesteissä plaseboa tehokkaammaksi, että se voisi saada myyntiluvan? Mistä yskänlääkkeistä tarkalleen puhut? Monelle toki riittäisi plasebo, mutta ymmärtääkseni lääkärit eivät voi määrätä esim. kalkkitabletteja potilaalle, ja väittää näitä joksikin toimivaksi lääkkeeksi.

Lainaus
Tähän ilmiöön perustuu puhtaasti mm. homeopatia.

Ja juuri siksi homeopaattisia tuotteita ei apteekeissa myydä.

Hanna*

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #69 : 14.04.2008, 10:30:31 »
Tunisiassa sain ruokamyrkytyksen, samoin 3 muuta. Ainut kuka selvisi oli se, joka ei syönyt tonnikalaleipää... lääkäri kävi huoneessa ja määräsi kaiken maailman mömmöjä. Minä sitten "parempikuntoisena" kävelin muutamia kilometrejä apteekkiin hakemaan lääkkeet. Olo oli sanoinkuvaamattoman kamala; molemmista päistä lensi samanaikaa, mitään ei pysynyt sisällä ja olo oli monta kertaa pahempi ja heikompi kuin tavallisessa yrjötaudissa.

Muuten on sitten suolisto tyhjentynyt molemmista päistä niin Egyptissä, Intiassa kuin Thaimaassakin, mutta kaikelta pahemmalta olen selvinnyt. Lääkkeet on aina löytynyt apteekista ja ovat vielä auttaneet ;D
Miltä maailma näyttää tänään?

Hypatia

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #70 : 14.04.2008, 11:25:47 »
Phanatic, lähde on www.terveyskirjasto.fi , jossa on esim. äkillisen keuhkoputkentulehduksen kohdalla seuraavaa: "Tutkimuksin on osoitettu, että yskänlääkkeet eivät lievitä oireita lumelääkkeitä paremmin. Koska yskä on kuitenkin tärkein syy hakeutua hoitoon, oireenmukaista hoitoa on syytä antaa. Se auttaa potilasta selviytymään oireidensa kanssa, ja samalla voidaan ehkä välttää tarpeetonta antibioottilääkitystä." Arvaapa oliko muutama kuukausi sitten juuri ostamastani yskänlääkkeestä apua, kun olin mennyt tuon lukemaan?  ;D

Silloin löysin tarkemmankin artikkelin eri lääkkeiden testeistä, mutten enää.

Hypatia

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #71 : 14.04.2008, 11:43:30 »
Minä sain 80-luvulla ruokamyrkytyksen Fazerin leipätehtaan ruokalasta. :o Paitsi, että kaikki tuli molemmista päistä ulos sellaisella vauhdilla, että kurkkuun sattui, niin lisäksi sain hirveän kuumehorkan, kun lämpö pamahti muutamassa tunnissa 40 asteeseen. No, seuraavana aamuna olo jo oli paljon parempi, mutta kanarisottoa en syönyt muutamaan vuoteen, kun se kananpalojen aiheuttama tunne kurkusta ulos porhaltaessaan tuli aina mieleen.

Itse asiassa ne turistiripulit (tai miksi niitä nimittäisi), joita olen käytännössä joka tropiikin matkalla kokenut, ovat olleet pahempia kuin tuo ruokamyrkytys. Eivät toki yhtä rajuja, mutta päiväkausia 39 asteen kuumeessa ja "riisinkeittoveden" puskennassa on aika rankkaa. Viimeksi Sri Lankalla tuli sentään kutsuttua lääkäri, kun aikataulu oli vähän tiukka. Hotellikäynti avustajan kanssa + lääkkeet maksoi peräti 10€. ;D Matkakumppani sai vain löysän mahan ja vähän lämpöä...

vesaila

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Reissukuvia
« Vastaus #72 : 14.04.2008, 13:05:29 »
Huhhuh, aika hurjia juttuja täällä joillakin, saa olla kyllä iloinen että mitään kauheimmasta päästä ei ole koskaan reissussa sattunut kohdalle, edes turistiripulia en ole saanut, vaikka Sri Lankassakin söin hyvällä halulla kanaleivän jossa oli majoneesia, "ravintolassa" jossa ei ollut ketään muita asiakkaita lukuunottamatta lattialla loikoilevia kulkukissoja. Mieheni piti mua aivan hulluna, mutta mitään ei tullut  ;D Lieko tuuria, vai uskomaton peltivatsa.

Sen sijaan flunssanpoikasen onnistun saamaan lähes aina kun pitäisi lentää johonkin. Sitä tuskaa korvissa nousujen ja laskujen aikana ei voi kuvailla. Ja kun se ei helpota moneen tuntiin. Saatika mitä rutikuiva ilma koneessa tekee kipeälle kurkulle pastilleista huolimatta; viimeksi olin Nykissä 2 ekaa päivää täysin vailla ääntä.  :-X
En ole vielä käynyt kaikkialla, mutta se on suunnitelmissani. -Susan Sontag-
http://kuvablogi.com/blog/5238/

Athelas

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #73 : 14.04.2008, 13:11:22 »
Lentoemänniltä saa semmoisia nenätippoja jotka helpottaa flunssaisen nousuja ja laskuja. Mun serkulla jopa poistivat kivun kokonaan.

vesaila

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Reissukuvia
« Vastaus #74 : 14.04.2008, 14:39:56 »
Hyvä vinkki, ei ole koskaan tullut mieleenikään edes kysyä. Mitäköhän muutakin kivaa niiltä emoilta saattais löytyä kun tajuais vaan kysyä?
En ole vielä käynyt kaikkialla, mutta se on suunnitelmissani. -Susan Sontag-
http://kuvablogi.com/blog/5238/

T-musu

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #75 : 15.04.2008, 12:49:44 »
Onneks ei oo virtsistä pahempaa sattunut. :) Mutta melko viheliäinen vaiva se oli, varsinkin kun iski päälle noin puolivälissä 7h bussimatkaa.
Vahingosta viisastuneena en lähe enää reissuun ilman hätävaralääkitystä moiseen. ;D

Ruuhkis

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #76 : 08.06.2008, 22:11:29 »
Kysäsenpä täältä  ::) Itselläni tuntuu olevan taipumus noihin vatsavaivoihin, Egyptissä pari päivää total ripulia, 39 ja rapiat kuumetta. Paikalliset tabut kehiin ja niillä lähti. Goalta tulikin sitten vähän ihmeempi tapaus. Viikon jälkeen alkoi olla heikohko olo ja vatsa ihmeellinen, mutta ei mitään ripulia eikä kuumetta. Palasin suomeen ja heikko olo vain jatkui. Pistin sen vaan reissuväsymyksen piikkiin. Olisikohan ollut pari viikkoa paluun jälkeen kun heräsin keskellä yötä horkassa, 39,7 kuumetta ja melkosen epämääräiset jätökset pyttyyn. Hikoilin yön ja kelailin että onko tämä nyt helkkari malariaa. Aamulla terveyskeskukseen, missä ilmoittautumistiskiltä passitettiin terveydenhoitajalle  ??? Hoitsu asiaa ihmetteli että mitä sinä täällä teet, kiikutti lepohuoneeseen ja soitti johtavan lääkärin paikalle. Eihän siinä, pihalla oltiin ku lumiukko  :P Testit tehtiin ja sen verta osasivat kertoa että ilmeisesti joku salmonella tyyppinen tapaus oli kyseessä. Itämisaika oli kyllä melkosen pitkä. Pesen joka välissä käsiä ja käsidesiä kuluu putelli kaupalla reissussa. Jätän kanssa keikki epäilyttävät safkat suosiolla syömättä, mikä on mulle yhtä helvettiä  >:( Kaikki ne ihanat katukeittiö safkat, snif  :'( Mutta kun ei halua sairastua  :-\ Tästä seuraakin nyt kysymys. Olen tuossa suunnitellut pidempää reissua ensi talvena kun nyt siihen ensimmäisen kerran elämässä olisi mahdollisuus. Mutta toi sairastumis asia mietityttää. Tuleeko esim. Tuolla aasia osastolla jonkinlainen vastustuskyky, siis jos viipyy pidempään, noille pöpöille? Vai onko vatsa koko ajan enemmän tai vähemmän sekaisin? Ja onko esim. Thaikut mimmonen paikka näiden sairastumisten kanssa?

Testailija

• Tonnitallaaja
  • 137 lentoa takana, mutta vain kaksi Ryanairilla.
    • Profiili
« Vastaus #77 : 09.06.2008, 05:36:01 »
Pesen joka välissä käsiä ja käsidesiä kuluu putelli kaupalla reissussa. Jätän kanssa keikki epäilyttävät safkat suosiolla syömättä, mikä on mulle yhtä helvettiä  >:( Kaikki ne ihanat katukeittiö safkat, snif  :'( Mutta kun ei halua sairastua  :-\
Noilla konsteilla jää semmoinen luontainen vastustuskyky syntymättä.
Donde el viento me lleve... ja reppua en kanna, enkä rinkkaa omista, mutta kodissani on vieraillut 21 eri kansallisuutta.

T-musu

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #78 : 09.06.2008, 08:19:11 »
Pesen joka välissä käsiä ja käsidesiä kuluu putelli kaupalla reissussa. Jätän kanssa keikki epäilyttävät safkat suosiolla syömättä, mikä on mulle yhtä helvettiä  >:( Kaikki ne ihanat katukeittiö safkat, snif  :'( Mutta kun ei halua sairastua  :-\
Noilla konsteilla jää semmoinen luontainen vastustuskyky syntymättä.
Todellakin.  :P

Liiallinen käsidesin käyttö yms todella edesauttaa sitä, ettei minkäänlaista vastustuskykyä pääse syntymään. Sama ruokajutuissa.
Käsidesin käyttö varmaan ok veskin jälkeen, mutta siihen voi ehkä jättääkin? Pikkuhiljaa. Kannattaa totuttaa elimistöä, että vastustuskyky paranee. Katukeittiösafkojakin vaikka pikkuhiljaa.

Ihan omasta kokemuksesta Suomessa, voin kertoa, että äitini ylivarjeleminen aiheutti sen, että muhun tarttui KAIKKI. Ihan kaikki. Ja tajuttoman helposti. Hyvä etten jo sairastunut siitä, kun soitin jollekin sairaana olevalle. ???
Mä en saanut leikkiä kavereiden kanssa, jotka olivat kipeitä, en saanut mennä kenenkään luo, missä oli joku ollut kipeänä ~viikon sisään. (Ja mä olin kyllä lapsena melko usein kipeänä itekin)
Sittenpä riemu repes ku lähin inttiin. Ekat 3kk jatkuvasti kipeänä, pieni lämpö päällä. Mä sain KAIKEN, mitä kellään vaan oli pyyttataudista jokaiseen flunssaan. Vaan sen jälkeen en ole juurikaan enää sairastellut.

manbiz

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #79 : 09.06.2008, 10:08:47 »
Mä oon pienenä syöny kaikkia käpyjä ja oravia ja muita mitä maasta löytäny, ja muutenki ollu kunnon resupekka. Enkä oo lähes koskaan kipee, en ollu intissäkään ku kerran kipee (pari kertaa olin tosi kipee jos joku skappari lukee tätä) :D

Matkallakaan en oo saanu muutaku kerran Meksikossa ihan sairaan kuumeripulihässäkän, ja kerran Aasiassa korvatulehduksen. Tietysti muutaman kerran myöhään menneen illan jälkeen tullu jotain jetlaghuimausta ja pientä ruokamyrkytystä.  ;)