Tviiuu, tviiuu, Makasiinit tulessa!

(Luettu 14041 kertaa)

disko

• Reissaajaguru
    • Profiili
« : 05.05.2006, 23:51:54 »
Sinne meni että humahti! :shock: Enpä oo ennen tollasta liekkimerta nähny, aika vaikuttava näky.. Ite satuin olee Lintsin lähellä (kotona) ja kipasin maailmanpyörän huipulle otaamaan muutaman kuvan.

Topicin aiheena yleiset muistot nyt siis päivänsä päättäneistä rakennuksissa, siellä vietetyistä hetkistä, mietteitä tuhopoltoista, musiikkitalosta! Antaa tulla!
Laukussa leipää ja...

Heini

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #1 : 06.05.2006, 01:29:40 »
Pisti tämäkin tapahtuma taas miettimään, että mikä mahtoi olla tekijän motiivi ja millainen ihminen tekee moista ja mitä tekijä yrittää teollaan saavuttaa vai onko tekijä vain yksinkertaisesti tyhmä/hullu/tms. ?

juspu

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #2 : 06.05.2006, 02:42:33 »
Tulin juuri dösällä paikan päälle kun liekit lähti kunnolla roihuamaan. Pisti kyllä ärsyttämään. Jos olisin ilkeä voisin ajatella, että musiikkitalon haluavat tekivät tuon ettei tarttisi jättää edes pientä osaa makasiineistä, ehkä jopa musiikitaloa voisi laajentaa... ;)

disko

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #3 : 06.05.2006, 08:42:27 »
Joo mäki vitsailin mun arkkitehtiopiskelijakaverille et siel on joku suunnittelukilpailun voittajista käyny tuikkaamassa vähän bensiiniä..

Mut onhan toi kurjaa, sitäpaitsi nyt nousee taas hirvee haloo koskien kaikkia puurakennuksia ja päivitellään nuorisoa ja haastatellaan jotain random puutalon omistajaa:

"Pelkäättekö nyt talonne puolesta?"
-"No kyllä sitä nyt pelkää, en ois ikinä kuvitellu et täällä vois sattuu jotain tollasta, pitää vartioida tarkemmin, on tää kauheeta!"

Tällä tavalla siitä ei ainakaan säästy mitään muisto-osaa...
Laukussa leipää ja...

hani

• Tonnitallaaja
  • Have a nice day :D
    • Profiili
« Vastaus #4 : 06.05.2006, 09:56:56 »
Paikalla on alustavien silminnäkijähavaintojen mukaan pyörinyt jotakin nuorilta vaikuttaneita ihmisiä kasailemassa kalusteita ja ilmeisesti valmistellut tätä tuhotyötään.

Kieltämättä ihmetyttää, että yhteiskunta vain pyrkii ymmärtämään näitä ilmeisen sairaita tuhovietin omaavia ihmisiä. Helsingin Sanomien perjantain jututkin tuntuivat henkivän ajatusta, että onkohan taas poliisit syyllistyneet ylilyöntiin vapun mellakoita/terrorismia rauhoitellessaan ja yhteiskuntaa suojellessaan.

Vandaalit hoitoon vaan ja pois vaarantamasta ihmisten elämää. Nytkin keskustan liikenne meni sekaisin, ihmisten terveys vaarantui myrkyllisestä savusta ja yritykset kärsivät tappioita (mm. Tennispalatsin leffateatterit laitettiin kiinni savun vuoksi). Itse kutsuisin tätä lähinnä todellakin terrorismiksi.
Rauha Bakersin muistolle. Sniif.

pathi

• Reissaaja
    • MSN Messenger  - pathipops@hotmail.com
    • Profiili
« Vastaus #5 : 06.05.2006, 10:20:57 »
Lainaus käyttäjältä: "hani"

Kieltämättä ihmetyttää, että yhteiskunta vain pyrkii ymmärtämään näitä ilmeisen sairaita tuhovietin omaavia ihmisiä. Helsingin Sanomien perjantain jututkin tuntuivat henkivän ajatusta, että onkohan taas poliisit syyllistyneet ylilyöntiin vapun mellakoita/terrorismia rauhoitellessaan ja yhteiskuntaa suojellessaan.

Poliisin toimintaa tunnutaan aina spekuloivan lehdistön taholta, ja yleisö voi saada helposti toimista väärän kuvan - poliisilla kun ei käsittääkseni ole aina lupa kommentoida tapahtunutta niin laajasti, että tavallinenkin tallaaja tajuaa mitä toiminnan takana on ollut. Älkää nyt käsittäkö tätä väärin, en tarkoita etteikö poliisi sortuisi ylilyönteihin joskus tms. Tiedätte varmaan mitä tarkoitan?

Itse Makasiinien palosta olen sitä mieltä, että typerää touhua. Kai sillä(kin) pyrittiin saavuttamaan jotain yhteiskunnallisesti merkittävää  :roll:

Aglaja

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #6 : 06.05.2006, 11:38:03 »
Lainaus käyttäjältä: "pathi"

Itse Makasiinien palosta olen sitä mieltä, että typerää touhua. Kai sillä(kin) pyrittiin saavuttamaan jotain yhteiskunnallisesti merkittävää  :roll:

Tätä olen ihmetellyt sekä Makasiinien palon että vapun tapahtumien yhteydessä.. Että jos halutaan tehdä näyttäviä tekoja ja sillä on jokin syy kuten se, että halutaan saada aikaan jotain yhteiskunnallista vaikutusta, niin ei näitä päämääriä kyllä ole mitenkään tuotu esille. Onkohan niitä sitten edes? Mediassa ainakin kovasti halutaan antaa kuvaa, että tämä on nyt merkki tyytymättämyydestä, yhteiskunnan epäoikeudenmukaisuudesta tai jotain sinne päin.

Voisiko joku muuten valaista minua, että mikä tämä Makasiineja koskenut kiista on ollut. Ne on haluttu purkaa musiikkitalon tieltä? Miksi purkua on niin kovasti vastustettu?

hani

• Tonnitallaaja
  • Have a nice day :D
    • Profiili
« Vastaus #7 : 06.05.2006, 11:44:13 »
Lainaus käyttäjältä: "Aglaja"
Voisiko joku muuten valaista minua, että mikä tämä Makasiineja koskenut kiista on ollut. Ne on haluttu purkaa musiikkitalon tieltä? Miksi purkua on niin kovasti vastustettu?

On kiistelty siitä pitäisikö ne säästää vai ei. Toisen osapuolen mielestä kyseessä oleva ehkä valtakunnan keskeisin paikka ansaitsisi jotakin muutakin kuin muutaman ruman ja törkyisessä kunnossa olevan vanhan tavaravaraston. Paikalle on kaavailtu kaikenlaista ja lopulta on päädytty rakentamaan paikalle musiikkitalo.

Toisen osapuolen mielestä makasiinit olisi pitänyt säilyttää ja antaa niiden kehittyä edelleen erilaisena kulttuurikeskuksena. Paikallahan on ehtinyt olla ties mitä kulttuuritapahtumaa ja pidempiaikaistakin toimintaa.

Itse olen aina ollut sitä mieltä, että nurin vaan ja tilalle jotakin uutta. Mutta musiikkitalo (joka siis nimestään huolimatta pitänee käsittää "klassisen musiikin talo") on kyllä mielestäni turha. Ennemminkin jotakin, joka koskettaa laajemmin ihmisiä.
Rauha Bakersin muistolle. Sniif.

Bahiya

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #8 : 06.05.2006, 12:55:22 »
Saisko aloittaja niitä kuviaan nettiin? Että vois ihastella niitä, vaikka ei tuossa tapahtumassa varsinaisesti mitään hauskaa ollutkaan.

niba

• Aloittelija
    • MSN Messenger  - löytyy, kysymällä saa
    • Profiili
« Vastaus #9 : 06.05.2006, 13:01:40 »
Positiivisena yllätyksenä tuli (tässäkin ketjussa) se, että ihmiset ei oo niin hanakasti yhdistämässä tätä ja vapun tapahtumia, kun olisin luullut.

Ite en kauheesti oo jaksanu ottaa kantaa tähän tapahtumaan, mutta saapahan ainakin ihmiset (ja media) puheenaihetta muutamaksi päiväksi (tai viikoksi..).

disko

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #10 : 06.05.2006, 16:30:45 »
Lainaus käyttäjältä: "Cammie"
Saisko aloittaja niitä kuviaan nettiin? Että vois ihastella niitä, vaikka ei tuossa tapahtumassa varsinaisesti mitään hauskaa ollutkaan.

Joo no, mul ei oo mitään kotisivuja, mihinkä voisin niitä oikein.. Ku tossa saa valita vaan URL:in josta kuvia vois ladata..

[Mä oon tosi käsi koneiden kanssa, auttakaa  :roll: ]
Laukussa leipää ja...

silva

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #11 : 06.05.2006, 17:36:08 »
Lainaus käyttäjältä: "pathi"

Ei siinä välttämättä mihinkään pyritty. Ehkä huliganismiin. En sanoisi että vapunkaan polttamiset olivat mitään "kansalaisaktivismia"..

Viper S

• Himoreissaaja
    • MSN Messenger  - paloasema@hotmail.com
    • AOL Instant Messenger - randomsuperstarr
    • Profiili
« Vastaus #12 : 06.05.2006, 19:03:45 »
Purkuhommat helpottu..
Lainaus käyttäjältä: "disko"
Lainaus käyttäjältä: "Cammie"

Joo no, mul ei oo mitään kotisivuja, mihinkä voisin niitä oikein.. Ku tossa saa valita vaan URL:in josta kuvia vois ladata..

[Mä oon tosi käsi koneiden kanssa, auttakaa  :roll: ]

Netissä on monia palveluita jotka hostaavat kuvia. Ilman rekisteröitymistä esim. http://imageshack.us/ Voit lataa ne sinne ja laittaa sit tänne linkit. Saat sivulta suoraan forumille sopivat linkit. En kyllä tiedä kauan ne siellä säilyvät, mutta aktuelli tapahtuma niin ei kai niitä ikuisuuksien päästä enää etsitäkään.
What is the feeling when you're driving away from people, and they recede on the plain till you see their specks dispersing?"
~Jack Kerouac

Mora

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #13 : 06.05.2006, 19:18:32 »
Lainaus käyttäjältä: "niba"
Positiivisena yllätyksenä tuli (tässäkin ketjussa) se, että ihmiset ei oo niin hanakasti yhdistämässä tätä ja vapun tapahtumia, kun olisin luullut.

Miksi ei saisi yhdistää? E tuon nyt niin kauhean kaukaa haettua ole. Motiivitkin lienevät samat ainakin osittain, joten ei se nyt mikään yllätys olisi jos kyseessä olisi samat henkilötkin.

mikke.

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #14 : 06.05.2006, 20:26:35 »
Lainaus
Miksi ei saisi yhdistää? E tuon nyt niin kauhean kaukaa haettua ole. Motiivitkin lienevät samat ainakin osittain, joten ei se nyt mikään yllätys olisi jos kyseessä olisi samat henkilötkin.

Siis yhdistäähän tapahtumia aika paljonkin, mutta aistin samalla etta Mora syyttää epäilyksen pohjalta. Samalla lailla voisin syyttää sinua nimen perusteella ruotsalaiseksi tai tietynmallisen veitsen omistajaksi.

niba

• Aloittelija
    • MSN Messenger  - löytyy, kysymällä saa
    • Profiili
« Vastaus #15 : 06.05.2006, 20:41:52 »
Lainaus käyttäjältä: "Mora"

Spekulointia vaan. Yhtä hyvin se on voinut olla joku hullu pyromaani, joka näki hyvän tilaisuuden sytyttää iso kokko keskelle helsingin keskustaa..

Odotin kuulevani paljon sellasta, että ihmiset on tietävinään tekijän motiivit ym. vaikka mitään aavistusta ei oikeesti ole. Ja ilostuin kun huomasin ettei näin oo käynyt, vaikka tietenkin myös monet välttämättä haluaa sen vapun juttuihin yhdistää.

miumau

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #16 : 06.05.2006, 20:44:34 »
oli muuten juuri kuvia italian tv-uutisissa. ensin taisi tulla (jälleen kerran) juttua afganistanissa muutama päivä sitten kuolleista italialaisista sotilaista ja sitten siirryttiin helsinkiin mukavalla aasinsillalla, "nämä sotatantereelta näyttävät kuvat puolestaan tulevat helsingistä, suomesta"... uutiskynnyksen makasiinien palo ylitti ymmärtääkseni eduskuntatalon läheisyyden vuoksi.

Nallis03

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #17 : 06.05.2006, 21:19:56 »
Lainaus käyttäjältä: "miumau"
uutiskynnyksen makasiinien palo ylitti ymmärtääkseni eduskuntatalon läheisyyden vuoksi.

Tästä tuli mieleeni se, kun katselin aamulla hesarin sivuilta kuvia palosta ja totesin kämppiksille että "kerrankin eduskuntatalon rapuilla on joku". Yleensähän koko eduskuntatalon edusta on jotenkin kuollutta, mutta nyt ihmisiä oli kerääntynyt sankoin joukoin rappusille seuraamaan paloa.

Juzt

• Triplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #18 : 06.05.2006, 21:25:08 »
Lainaus käyttäjältä: "miumau"
oli muuten juuri kuvia italian tv-uutisissa. ensin taisi tulla (jälleen kerran) juttua afganistanissa muutama päivä sitten kuolleista italialaisista sotilaista ja sitten siirryttiin helsinkiin mukavalla aasinsillalla, "nämä sotatantereelta näyttävät kuvat puolestaan tulevat helsingistä, suomesta"... uutiskynnyksen makasiinien palo ylitti ymmärtääkseni eduskuntatalon läheisyyden vuoksi.

Eiköhän tuon kokoluokan tulipalo pääkaupungin (tai minkä tahansa vähänkin suuremman paikkakunnan) ydinkeskustassa ylitä uutiskynnyksen eduskuntatalolla tai ilman. Voisiko joku muka oikeasti kuvitella, että tuollaista ei uutisoitaisi?

Yksittäisen sytyttäjän lisäksi tässä ihmetyttää taas se, että rähinänpoikasta saatiin tästäkin aikaiseksi. Ihmiset eivät suostuneet siirtymään "aitiopaikoiltaan", heittelivät poliiseja pulloilla ja jääräpäisimmät saatiin häädettyä vasta rajavartiolaitoksen kopterin avulla...
"I bet we could get videos of all the sites, get a VCR in our hotel room...
we'd never even have to go outside!"
- Joseph Francis Tribbiani

PetraJii

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • http://my.opera.com/PetraJii/albums/
« Vastaus #19 : 06.05.2006, 21:30:19 »
Juuh, sinne oli viritelty joku plakaatti jossa julistettiin tänään olevan Hamppumarssi :) eli kovasti minua ihmetyttää miksi ei saisi yhdistää viime viikonlopun tapahtumia tämän viikonlopun tulipaloon.. Kovasti tietyt ryhmät taitavat itsekin sitä (siis näiden asioiden yhdistämistä) haluta kun ovat sinne plakaatinkin virittäneet... Olishan noita paikkoja ollut varmaan muitakin.

Aika ankea näky oli se rauniokasa kun siitä ohi kävelin.
t's enough for this wide-eyed wanderer
That we got this far