Åland!

(Luettu 6893 kertaa)

mackan

• Reissaaja
    • Profiili
Åland!
« : 14.03.2006, 15:02:16 »
Onko kukaan tutustunu paremmin Ahvenanmaahan? Mulla ja kaverillani ois ehkä tarkotus mennä töihin sinne kesä- ja heinäkuuks, paikkakin ois puolivarma jo eckerössä!
Asunto puuttuu ja yleensäkin tietoa ahvenanmaasta!
Jos joku on käyny, ni kertokaahan mihin siellä kannattaa suunnata, ja mistä kenties sais kahdeks kuukaudeks asunnon!Pieniki kämppä riittää, vaikka yksiö!
 8)
Make-

Roosa

• Reissaajaguru
    • Profiili
Åland!
« Vastaus #1 : 16.03.2006, 16:51:25 »
Tässä jo jotain pulinaa aiheesta Ahvenanmaa;

Lähetetty: 24 Tou 2005 10:50    Viestin aihe: Ahvenanmaa
http://www.pallontallaajat.net/pt2/keskustelu/viewtopic.php?t=6347

wertty

• Himoreissaaja
    • MSN Messenger  - tiia-eskelinen@luukku.com
    • Profiili
Åland!
« Vastaus #2 : 16.03.2006, 18:00:21 »
en tiedä oletteko nordjobbin kautta menossakin, mutta sivuilta löytyy tietoa: http://www.nordjobb.net

mackan

• Reissaaja
    • Profiili
joo..
« Vastaus #3 : 17.03.2006, 14:39:52 »
no itse asiassa ei olla menossa nordjobbin kautta, mun kaveri (ruotsalainen) sai kyllä suomesta paikan sitä kautta mutta ei luultavasti mene sinne..itekki hain kyllä nordjobbin kautta töitä mutta ainakaan vielä ei oo mitään kuulunu! Eli ihan ahvenanmaan työvoimatoimiston sivuilta löyty se paikka. Päätettii kaverin kaa laittaa paikallislehtiin (ålandstidningen ja nya åland) ilmotukset, että jos sitä kautta tulis es joku ilmotus. Eckerökin tosin on niin hirveän pieni paikka, että siellä tuskin mitään kerrostaloasuntoja on tarjolla, ku eipä taida olla kerrostalojakaan! :)
No, jos jollaki on vielä vinkkejä/kokemuksia/tietoa ahvenanmaasta, ni olisin kiinnostunu kuulemaan!! :D
Make-

luzniq

• Tosireissaaja
    • Profiili
Åland!
« Vastaus #4 : 23.03.2006, 22:47:38 »
Mä kans matkaan kesäksi ahvenanmaalle töihin, eckeröön myös. Mulla siitä kiva työpaikka, et työnantaja kustantaa mulle jonkun pienoisen stugan, jossa sitä sitten majaillaan! Mihinkäs hommiin te ootte menossa? Mulla ois suurimpana pointtina saada takaisin tuo ruotsinkielen taito, eli toivon tosiaan että siellä ei tulisi puhuneeksi suomea... Mut juu, toivottavasti teillekin jokin möksä löytyy, moikataan kesällä jos törmätään!  :D
destination unknown-

mackan

• Reissaaja
    • Profiili
joo..
« Vastaus #5 : 24.03.2006, 07:10:34 »
Me ollaan menos yhteen kauppaan töihin sinne Eckerön Storbyhyn..mua toisaalta vähä hirvittää esim. olla kassalla, ku ite oon suomenkielinen, mutta ruotsi jotennii on hanskassa, tai silleen että pärjään ruotsinkielisten kans!Mut joo, eipä oo vielä tärpänny, saas nähä mittee sitä tässä joutuu tekemään...ne stugbyt on varmaa aika kalliita vuokrata 2 kk..
Make-

luzniq

• Tosireissaaja
    • Profiili
Åland!
« Vastaus #6 : 26.03.2006, 21:01:05 »
Tapahtuuko Ahvenanmaalla kesän aikana mitään erityisempää? Olen kyllä ihan tietoisesti varautunut rauhalliseen kesään/menoon, mietin tässä vain josko joku olisi sinne joskus sattunut esim. jonkin kesätapahtuman aikaan...?
destination unknown-

matkustaja

• Reissaaja
    • Profiili
Åland!
« Vastaus #7 : 11.04.2006, 19:46:05 »
Olin pari vuotta sitten Eckerössä kesätöissä ja kokemuksia tuli kyllä, hyviä ja huonoja. Varmasti kuitenkin törmäätte siellä, kyllä minä ainakin aika lailla kaikkiin kylän kesätyöntekijöihin tutustuin. ;) Todennäköisesti mackan oot siinä K-kaupassa töissä? Eckeröhän on oikeastaan yhtä kuin Storby, tai ei siellä muualla oikein mitään ole. Majoitus ei ole mikään helppo juttu, useimmilla kuitenkin työnantaja järkkäsi jotain mökkejä tms. Toivottavasti tärppää!

Ahvenanmaallahan on parit festarit kesällä, ainakin Rockoff-festarit missä näköjään tänä vuonna esiintyy mm. Thåström, Ulf Lundell ja Lordi. ;) http://www.rockoff.nu/rockoff/ Ja sit on jotkut jazz-festarit. Noi on tosin Maarianhaminassa.

Ruotsin kieltä mäkin sinne menin petraan ja ihan hyvin onnistui! Työkaverit oli suurimmaks osaks suomalaisia mutta turistit tuli enimmäkseen Ruotsista joten kyllä niitten kanssa sai sitä treenata. Ja suomalaiset turistit puolestaan kehui että "puhutpa sinä hyvää suomea". ;)

Lykkyä tykä vaan sinne Eckeröhön, Ahvenanmaa on samalla niin ihana ja niin kamala paikka. Saa kysellä lisää jos on jotain mihin voisin vastata!

luzniq

• Tosireissaaja
    • Profiili
Åland!
« Vastaus #8 : 16.04.2006, 11:31:24 »
Kiitos, matkustaja, kommenteista!

Missä sinä olit aikoinasi töissä jos saan udella?

Juu, mulla kanssa suurin syy lähteä sinne vahvistamaan ruotsinkieltäni, 3kk siihen riittänee. Pitkiä päiviä odotan, ja olen valmis paiskimaan kunnolla töitä, siksihän sinne mennään. Taloudellisesti muutenkin aika jees, olen nimittäin myös varautunut siihen, ettei siellä paljoa rahojaan saa käytettyä mihinkään!

Mitä sinä teit yleensä vapaa-ajalla? Ruotsi 2h lauttamatkan päässä, sinne siis aina kun vapaata. Muuten kai aika hiljaista?

Luulen että tuo sinun heitto "ihana&kamala paikka" viittaa juurikin tuohon hiljaisuuteen. Sitä itsekin ehkä eniten mietin, erakoidunko aivan täysin, jos vapaa-aikani vain pyöräilen yksin ympäri pitäjää tai mietiskelen hiljaisilla kallioilla...?! Hui, pelottava ajatus! No, ehkä sieltä sitten syksyllä palaa seesteinen, rikas (?!) ja raikasta meri-ilmaa täynnä oleva tyttönen! :D

Kyselen varmasti sinulta vielä, kiitti jo etukäteen jos ehdit vastailla!
destination unknown-

matkustaja

• Reissaaja
    • Profiili
Åland!
« Vastaus #9 : 16.04.2006, 12:42:14 »
Mä olin Käringsundsbyn mökkikylän kahvilassa. Nykyisin siellä on varmaan omistajat vaihtuneet ja kaikenlaista.

Hm mitähän sitä tuli vapaa-ajalla tehtyä... Helposti tosiaan pääsee ainakin sinne Tukholmaan ja tulihan siellä käytyä. Siellä niitä palkkoja sai sitten kulutettua kerralla enemmänkin, ja samalla sai punnita mökkihöperyytensä kun Eckerön maisemat vaihtuivat suurkaupungin menoon. Jos ei Tukholmaan päässyt niin Maarianhamina ajoi melkein saman asian, siellä tuli käytyä mm. kirjastossa lehtiä lukemassa ja nettiä käyttämässä aika usein. Eckerössä oli pari vuotta sitten myös kirjasto mutta se ei ollut joka päivä auki ja netti oli kohtuuttoman hidas. Mutta tuli siellä paljon myös "pyöräiltyä yksin ympäri pitäjää ja mietiskeltyä hiljaisilla kallioilla"! ;) Ja otettua siellä kallioilla aurinkoa. Ja pelattua minigolfia.

Ja tuo ihanuus ja kamaluus liittyy juuri tuohon eristäytyneisyyteen ja hiljaisuuteen ja pienuuten, mutta myös Eckerön paikallisiin asukkaisiin (pikkupaikkakuntalaiset tuntevat kaikki toisensa), ruotsalaisiin turisteihin, työpaikan omiin ongelmiin jne. Mulla oli töitä aika vaihtelevasti, välillä sai painaa ihan älyttömästi hommaa ja välillä sai taistella että sai mitään työtunteja. Se näkyi sitten palkassa mutta muilla ei ehkä tuollaisia ongelmia ole.

tuhatkauno

• Aloittelija
    • Profiili
Åland!
« Vastaus #10 : 16.04.2006, 12:45:11 »
Mä lähden mun kaverin kanssa kesällä pyörällä Ahvenanmaalle. Mennään tod.näk. yhteys aluksilla Kustavista, kun niin moni on sitä suositellut :)

luzniq

• Tosireissaaja
    • Profiili
Åland!
« Vastaus #11 : 24.05.2006, 12:47:37 »
Tämä kysymys sopisi myös Tyhmät kysymykset- osioon, mutta. Varmistan tässä vain, että onhan toki Ahvenanmaalle aivan samat puheluiden hinnat, se kun on aivan Suomea...?  :oops:
destination unknown-

LittleStar

• Reissaajaguru
    • MSN Messenger  - monsieurtahtinen@hotmail.com
    • Profiili
    • Sähköposti
Åland!
« Vastaus #12 : 24.05.2006, 18:00:23 »
Lainaus käyttäjältä: "luzniq"
Tämä kysymys sopisi myös Tyhmät kysymykset- osioon, mutta. Varmistan tässä vain, että onhan toki Ahvenanmaalle aivan samat puheluiden hinnat, se kun on aivan Suomea...?  :oops:

Tähän mulla ei oo heittää linkkiä mistään, mutta kyllähän siellä ihan samat puheluhinnat on, Suomea kun on. Onhan alueella jopa aivan supisuomalainen 018-suuntanumerokin.
Ei ole sellaista vikaa, jota ei tietämättömyydellä ja raa'alla voimalla voisi korjata."
"I use alcohol before asking stupid questions."

luzniq

• Tosireissaaja
    • Profiili
Åland!
« Vastaus #13 : 24.05.2006, 18:29:47 »
Kiitos paljon, sitä myös itse veikkailinkin...!

Vielä olisi yksi kysymys:

Kun Vikingin lautta lähtee Turun satamasta 08.45, onko tarkoitus, että bussi/junayhteyksillä ehtii tähän lauttaan vaikka ne ovatkin perillä satamassa aikataulun mukaan 08.20? Viking linen sivuilla lukee, että lähtöselvityksessä tulisi olla viimeistään puolta tuntia ennen laivan lähtöä. Mutta eikös nuo yhteydet ole juuri tarkoitettu laivoja varten? Eihän sinne millään muulla pääse aiemmin, jos tulee Tampereen tai Helsingin suunnalta... Ehtisiköhän joku vielä tähän vastailla, olisin hyvin iloinen!

:)
destination unknown-

mikke.

• Himoreissaaja
    • Profiili
Åland!
« Vastaus #14 : 30.05.2006, 13:48:03 »
Junalla oon ehtinyt joka kerta, jopa kun juna oli myöhässä niin laiva odotteli kiltisti  :)