Wien

(Luettu 43140 kertaa)

Leeni

• Reissaaja
    • Profiili
Wien
« : 07.04.2003, 08:23:11 »
Terve!

Lähden keskiviikko aamulla Wieniin viikoksi. En tiedä paikasta juuri mitään, joten jos viitsitte antaa TOP10-nähtävyydet, joita kannattaa käydä katsomassa. En taida itse ehtiä ottaa selvää enää, ku olen nää pari päivää aamu kahdeksasta ilta yhdeksään töissä... viimehetken tienestejä ansaitsemassa  :) Kaikki yleiset turistinähtävyydet, sekä teidän omat pienemmät löydöt matkan varrelta käyvät.

Kiitos!

Jouni

• Triplatonnitallaaja
    • Profiili
Re:  Wien
« Vastaus #1 : 07.04.2003, 13:23:00 »
Jos sinulla nyt on kuitenkin viikko aikaa, niin eivätköhän ne nähtävyydet väkisinkin osu jo siinä ajassa silmiin? :)
14 vuotta, 3 kuukautta ja 20 päivää matkaan Forssaan.

Roosa

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #2 : 07.04.2003, 16:55:30 »

Leeni

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #3 : 08.04.2003, 09:26:48 »
Lainaus
Tuossa on jo Wien-topic!

Katsos vaan, niinpä onkin! Yritin katella, josko täällä ois ollu jo jotain juttua Wienistä, mutta tuli taas tässä kaikessa kiireessä katottua pelkästään yleisistä.  ::)
Kiitos!

Leeni

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #4 : 08.04.2003, 09:29:06 »
Joo tarkennetaan... Noista omatoimimatkailun yleisistä.

tuukka

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • http://niinku.tky.hut.fi/~tjantika/vietnam/
« Vastaus #5 : 08.04.2003, 16:41:07 »
Tuo haku-toiminto on muuten ihan käyttökelpoinen ratkaisu. Monesti olen kaivanut sillä sellaisia viestejä mitkä muistan joskus nähneeni mutta juuri sillä hetkellä ne ei osu silmään.

Minusta se voisi olla vielä himpun verran käytettävämpi jos siinä olisi oletusarvoisesti asetettuna "Käyttäjän mukaan: kuka tahansa". Myös tuon "enintän aikaa viimeisestä viestistä"-kentän oletusarvo voisi olla reilusti enemmän kuin 7 päivää. Itse ainakin laitan siihen aina 999 päivää että haku ulottuu kaikkiin palstan viesteihin.

Tässäpä pari viilausehdotusta Peralle. Mitä mieltä muut on?
quot;Come over here in the shade, have a couple of cold beers and tell me about your travels"

californiagirl

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #6 : 08.04.2003, 18:51:34 »
Mä ainaki olen ihan samaa mieltä, se haku-juttu on kätevä, mutta se 7 päivää ei riitä mihinkää...
I'll always love my home, it's California ;-)

*Maria*

• Himoreissaaja
    • Profiili
Wien
« Vastaus #7 : 23.08.2006, 01:08:03 »
Selailin vanhoja keskusteluja Wienistä ja sain paljon mielenkiintoisia vinkkejä, mutta muutama juttu jäi askarruttamaan:

Ehtiikö kaupungista saamaan mitään irti 2-3 päivässä? Itselläni olisi mahdollisuus nimen omaan viikonloppumatkalle ja Wien kiinnostaisi kyllä.

Entä mitkä ovat ne "must" jutut, jotka kannattaa käydä katsomassa, kun aikaa on noin vähän ja ensi kertaa kaupungissa käy..

lillis

• Reissaaja
    • Profiili
Wien
« Vastaus #8 : 23.08.2006, 12:19:09 »
Mä sanoisin että ehdottomasti juuri Wienistä saa jotain irti noinkin lyhyessä ajassa! :D

Pelkästään keskustassa on näkemistä vaikka millä mitalla, upeita rakennuksia, muutama palatsikin tms aika siinä liki, ja metro vie hetkessä kohteesta toiseen!

Me oltiin ma-pe joista yksi päivä autolla etelässäkin, ja tuntui että nähtiin ihan hirveästi, päivässä ehti vaikka mitä!

Ehdottomasti näkemisen arvoinen kaupunki. :D
jubljana je lepo mesto!

Zadie

• Tosireissaaja
    • Profiili
Wien
« Vastaus #9 : 23.08.2006, 12:25:45 »
Oon samaa mieltä lilliksen kanssa. Reilin aikana olin siellä kolme päivää ja sain Wienistä enemmän irti kolmessa päivässä kuin Roomasta neljässä päivässä  :roll: . Kannattaa ehdottomasti käydä.

Vitsi, nyt tuli kauhee hinku takasi Wienii  :? . Oishan tuossa hiihtolomalla tietysti aikaa... :)

marlee

• Himoreissaaja
    • Profiili
Wien
« Vastaus #10 : 23.08.2006, 12:56:39 »
Wien on aivan ihastuttava kaupunki, ehkäpä Euroopan pääkaupungeista viehättävin! Ydinkeskusta on suhteellisen suppealla alueella Ringstrassen sisällä (kuitenkin isompi kuin esim. Prahan vanha kaupunki yms), kävelymatkan sisällä on suurin osa keskustan kulttuurinähtävyyksistä (keisarin linna, taidemuseot, katedraali, teatteri, ooppera, Belvederen palatsi & taidemuseo jne). Ratikalla pääsee kans liikkumaan, esim. Schloss Schönbrunniin nopsaan. Baareista parhaat löytyy Bermudan kolmioksikin kutsutusta kolmiokorttelista, jossa on kaikki kolme katua täynnä vain baareja ja rafloja :D . Kaupunki on pullollaan kaunista arkkitehtuuria ja omiaan esim romantiselle viikonloppulomalle (toki tekemistä löytyy ilman romantiikkaakin :wink: ). Jos oot kesäaikaan liikenteessä, niin kannattaa poiketa illalla katedraalin aukiolle. Siellä on musiikkitapahtuma, joka ilta konsertteja joko livenä tai screeniltä (klassista, mutta muutakin). Aukio on kuin kansainvälinen keittiö, joka puolelta maapalloa on ravintolakojuja, jotka tarjoavat toinen toistaan ihanampia makuelämyksiä! Tekemistä ja tapahtumia Wienistä löytyy aina. Mikäli haluat jotain erityistä, kannattaa tsekata netistä jo etukäteen esim. oopperalippuja tms. Ehdottomasti kokemisen ja käymisen arvoinen kaupunki!

Heloriina

• Reissaajaguru
    • Profiili
Wien
« Vastaus #11 : 23.08.2006, 13:09:09 »
Lainaus käyttäjältä: "marlee"
Jos oot kesäaikaan liikenteessä, niin kannattaa poiketa illalla katedraalin aukiolle. Siellä on musiikkitapahtuma, joka ilta konsertteja joko livenä tai screeniltä (klassista, mutta muutakin). Aukio on kuin kansainvälinen keittiö, joka puolelta maapalloa on ravintolakojuja, jotka tarjoavat toinen toistaan ihanampia makuelämyksiä!

Kyseinen aukio, jossa nämä happeningit järjestetään, ei ole katedraalin aukio, vaan Wienin kaupungintalon (Rathaus) edusta. Mutta tapahtumaa tosiaan silloin riittää.

Vaikea lähteä ohjeistamaan, mitä Wienissä kannattaa noin lyhyessä ajassa käydä katsomassa, kun ei tiedä mielenkiinnon kohteitasi. Paljon tosiaan ehtii nähdä, jos pitää kiirettää. Suosittelen kuitenkin myös istuutumaan johonkin vanhaan wieniläiseen kahvilaan, koska Wien on erittäin tunnettu kahvilakulttuuristaan. Ja jos muukin kulttuuri kiinnostaa, niin oopperaan tai balettiin pystyi muistini mukaan ostamaan lippuja pari tuntia ennen esitystä, jos siis lippuja on vielä jäljellä.

*Maria*

• Himoreissaaja
    • Profiili
Wien
« Vastaus #12 : 27.08.2006, 23:48:42 »
Nyt on enää työvuoroista kiinni, pääseekö matkaan. Ensi viikonloppu olisi siis Wienissä, ihanaa ihanaa. Millaisia matkakortteja ( ratikkaan jne ) suosittelette, kun aikaa on to-su? Ja jos vielä tulee mieleen kivoja, näkemisen arvoisia paikkoja ( museoita, ravintoloita, baareja, mitä vaan ) niin kiinnostaisi kovasti kuulla..

laurra

• Reissaaja
    • Profiili
Wien
« Vastaus #13 : 28.08.2006, 00:21:30 »
onhan noita vaikka mitä, mutta museoista suosittelen:

- Kunsthistorisches Museum, jonka kokoelmissa on mm. kuvataidetta aina Egyptistä alkaen. Vinkkinä sen verran, että varaa kiertelyyn monta tuntia tai päätä etukäteen, mitkä osastot nimenomaan haluat katsoa.
- Leopold museum: kokoelmissa itävaltalaisten modernistien töitä.
- Mumok eli Museum Moderner Kunst. Mielestäni Wienin paras museo.

Jos ei jaksa itse museot kiinnostaa, niin pelkästään Museumsquartierin (=aukio) värikkäillä penkeillä on kiva hengailla.

Cafe Hawelka on vaatimaton, mutta aika legendaarinen kahvila kaupungin keskustassa. Se on muistaakseni perustettu ennen ekaa maailmansotaa, ja siellä on moni taiteilija/kirjailija saanut päivänsä kulumaan.
 The world is mine when i wake up ~

Kajsa

• Tosireissaaja
    • Profiili
Wien
« Vastaus #14 : 28.08.2006, 11:10:14 »
Lainaus käyttäjältä: "Heloriina"
Lainaus käyttäjältä: "marlee"
Jos oot kesäaikaan liikenteessä, niin kannattaa poiketa illalla katedraalin aukiolle. Siellä on musiikkitapahtuma, joka ilta konsertteja joko livenä tai screeniltä (klassista, mutta muutakin). Aukio on kuin kansainvälinen keittiö, joka puolelta maapalloa on ravintolakojuja, jotka tarjoavat toinen toistaan ihanampia makuelämyksiä!

Kyseinen aukio, jossa nämä happeningit järjestetään, ei ole katedraalin aukio, vaan Wienin kaupungintalon (Rathaus) edusta. Mutta tapahtumaa tosiaan silloin riittää.

Vaikea lähteä ohjeistamaan, mitä Wienissä kannattaa noin lyhyessä ajassa käydä katsomassa, kun ei tiedä mielenkiinnon kohteitasi. Paljon tosiaan ehtii nähdä, jos pitää kiirettää. Suosittelen kuitenkin myös istuutumaan johonkin vanhaan wieniläiseen kahvilaan, koska Wien on erittäin tunnettu kahvilakulttuuristaan. Ja jos muukin kulttuuri kiinnostaa, niin oopperaan tai balettiin pystyi muistini mukaan ostamaan lippuja pari tuntia ennen esitystä, jos siis lippuja on vielä jäljellä.

Tosiaan Rauthausin edustalla on aina kesäiltaisin kaikkea mukavaa. Siellä on monesti muulloinkin kojuja ja tapahtumia, kuten esim. jouluna ja uutena vuotena ja muulloinkin juhlapäivinä.
Toisaalta myös katedraalin edustalla on kaikkea kivaa, kuten breakdance-ryhmiä ja muita katutaiteilijoita esiintymässä tai pieniä mielenosoituksia tms.

Kansallisoopperaan, jos haluaa oopperaa tai balettia mennä katsomaan, niin liput ovat aika kalliita, mutta tuntia ennen kannattaa mennä lipunmyynnin ovelle (ooperatalon sivulla) jonottamaan noutamattomia lippuja ja/tai seisomalippuja, joita myydään 6€/2€:lla. Näitä aletaan myymään puoli tuntia ennen näytöstä, mutta jonottaa kannattaa jo tuntia ennen.

reetu.

• Reissaaja
    • Profiili
hintataso
« Vastaus #15 : 30.08.2006, 22:43:48 »
kuinka kallis/halpa maa itävalta on? ...noin niinkun suomeen verrattuna

greenapple

• Himoreissaaja
    • Profiili
Wien
« Vastaus #16 : 30.08.2006, 23:34:06 »
Mun käsittääkseni hintataso on hieman Suomea korkeampi. Mutta korjatkaa jos oon väärässä. (Riippuu tietysti myös siitä missä roikkuu.  :) )
walk on

ali keith

• Aloittelija
    • MSN Messenger  - heikkikas1@icqmail.com
    • Profiili
Wien
« Vastaus #17 : 31.08.2006, 07:53:36 »
vissiin aika samaa hintatasoa kuin suomi, ehkä joku elektroniikka voisi olla halvempaa.  :?:

ja tietysti yleisen liikenteen liput halvempia.

Wienin keskustassa haisee vähän hevosen kakka
ou turd

greenapple

• Himoreissaaja
    • Profiili
Wien
« Vastaus #18 : 31.08.2006, 09:25:49 »
Ja Helsingin keskustassa ihmisen pissa.  :)
walk on

Kajsa

• Tosireissaaja
    • Profiili
Wien
« Vastaus #19 : 31.08.2006, 09:35:06 »
Lainaus käyttäjältä: "greenapple"
Mun käsittääkseni hintataso on hieman Suomea korkeampi. Mutta korjatkaa jos oon väärässä. (Riippuu tietysti myös siitä missä roikkuu.  :) )

En kyllä sanoisi, että hintataso olisi Suomea korkeampi.
Joko siinä suunnilleen Suomen tasossa tai sitten Suomea jonkin verran halvempaa.