Ukraina

(Luettu 169493 kertaa)

tiki801

• Aloittelija
    • Profiili
Vs: Ukraina
« Vastaus #240 : 05.01.2013, 19:40:33 »
Kesällä olisi tarkoitus lähteä Kiovaan ja sieltä jatkaa matkaa junalla tai bussilla Valkovenäjän läpi Liettuaan. Onko jollain tietoa juna- tai bussiyhteyksistä tuolla reitillä?

Edmundo

• Moderaattori
  • Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #241 : 05.01.2013, 19:51:27 »
Onko tarkoitus pysähtyä myös Valko-Venäjällä? Tein viime vuonna tuon reitin toiseen suuntaan, joskin määränpäänä Harkova. Minskin ja Vilnan välillä menee ainakin erinomaisesti sekä junia että busseja, eikä matka-aika ole pitkä. Kiovasta pääsee Minskiin myös junalla oikein hyvin, 3-4 kertaa päivässä ainakin. Valko-Venäjälle mennessä pitää muistaa, että rajaviranomaisille tulee näyttää viisumin lisäksi myös erityisesti Valko-Venäjää varten hankittu vakuutus, joita Vilnan päässä ainakin myytiin bussiasemalla, varmaan Kiovassa sama juttu.

tiki801

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #242 : 05.01.2013, 20:38:48 »
Tarkoituksena ei ole pysähtyä Valkovenäjällä ellei junaa tarvitse vaihtaa siellä. Mikäli yhteydet kuitenkin vaatii junan vaihtoa niin voihan siellä jonkun tunnin paikkoihin tutustua.

Edmundo

• Moderaattori
  • Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #243 : 05.01.2013, 22:02:30 »
Suoria junia ei käsittääkseni kulje Ukrainan ja Liettuan väliä.

tiki801

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #244 : 09.01.2013, 23:32:12 »
Saako internetin kautta ostettua junalippuja välille Kiova-Minsk?

kims1500

• Himoreissaaja
  • Дзержинск, Город Шахтеров!! :*
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #245 : 11.01.2013, 19:54:08 »
Tsekkaa sivu http://www.uz.gov.ua/en/  

Sieltä löytyy juna-aikataulut sekä ainakin teoriassa pystyy ostamaan lippuja. Kerran aloin ostamaan mutta luovutin kun vaikutti niin hankalalta ja siellä oli ties mitä aikarajoituksia ja tod. näk. et voi maksaa suomalaisella kortilla.. Osta siis perillä joko asemalta tai lipputoimistosta. Osoite on Tarasa Shevtshenka (Тараса Шевченка) 38/40, avoinna 7-22. Junia menee yksi tai kaksi päivässä.

Kiovasta menee bussi (Ecolines.net) Minskiin launtaisin. Lähtee klo 23. Kesemmällä menee mahdollisesti useampiakin vuoroja.
Myös Eurolinesillä sekä paikallisilla firmoilla saattaa olla yhteyksiä.

Tässä linkki Kiovan pääbussiaseman aikatauluihin. Aikataulut kyrillisillä kirjaimilla tosin. Mutta nehän pitää kuitenkin osata jos tuonne lähtee.. ;) http://bus.ukr-biz.info/index.php?go=Pages&in=view&id=16

Minskistä Vilnaan menee myös junia. Tsekkaa vaikka toi: http://www.allbelarus.com/services/train/vilnius.shtml

Добрий путь!! :)
« Viimeksi muokattu: 11.01.2013, 19:57:47 kirjoittanut kims1500 »
Go Shahtar!!!!!!!!!!!!

tiki801

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #246 : 12.01.2013, 15:40:21 »
Olen jonkun verran koittanut noita kyrillisiä kirjaimia harjoitella. Sanaakaan venäjää tai ukrainaa en toistaiseksi osaa joka varmasti luo sopivan jännityksen matkaan. Pitänee muutama sana opetella.  :)

Jouni

• Triplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #247 : 14.01.2013, 23:45:13 »
Suoria junia ei käsittääkseni kulje Ukrainan ja Liettuan väliä.
Melkein jo kirjoitin, että joka toinen päivä kulkee Kaliningrad-Harkova-juna, mutta tarkistin ensin. Ei tosiaan kulje enää. :(
14 vuotta, 3 kuukautta ja 20 päivää matkaan Forssaan.

kims1500

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #248 : 15.01.2013, 21:13:49 »
Olen jonkun verran koittanut noita kyrillisiä kirjaimia harjoitella. Sanaakaan venäjää tai ukrainaa en toistaiseksi osaa joka varmasti luo sopivan jännityksen matkaan. Pitänee muutama sana opetella.  :)

Ok, tässä vielä linkki jossa on tietoa lipunostosta englanniksi sekä lipun kuva josta selviää mitä mikin tarkoittaa:
http://www.ukrainetraintickets.com/ticket_faqs.htm

Kuten sivulla mainitaan, on Kiovan asemalla -kuten monilla muillakin asemilla- "lounge", johon pääsee pientä (korkeintaan pari euroa) korvausta vastaan. Sieltä voi ostaa myös lippuja. Idea on siinä että selviät jonottamatta. Ex-neuvostomaiden jonotuskulttuuri saattaa olla tottumattomalle v-mäistä joten loungea kannattaa harkita. Muistaakseni Kiovan lounge (en ole koskaan käyttänyt) on keskustan puoleisessa päässä toisessa kerroksessa. Kun nouset liukuportaat ylös käänny vasemmalle.

Asemalla on muistaakseni myös kassat ulkomaalaisille joissa "palvelee" englannintaitoisia kassattaria. Niitäkään en ole käyttänyt joten en ole varma, mutta sijainnevat toisessa päädyssä kuin lounge, toisessa kerroksessa.

Paikallista puhuvia kassoja on molemmissa päissä, katutasossa. Ymmärtävät yleensä lappuja jos ei venäjä/ukraina suju.
Go Shahtar!!!!!!!!!!!!

AnniinaH

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #249 : 22.05.2013, 16:40:47 »
Hellou!

Tässä olisi kaksi tyttöä lähdössä reppureissaamaan kuukaudeksi Ukrainaan elo-syyskuussa. Venäjän kielestä osataan vain alkeet, eli reissusta taitaa tulla mielenkiintoinen. Aiemmin olen kuitenkin reppureissannut jo kahdesti Venäjällä ja ah-niin-ihana platzkaart on jo vanhastaan tuttu. Kaksi viikkoa tästä kuukaudesta ollaan "jumissa" eräällä vapaaehtoistyöleirillä lähellä Harkovaa, mutta muuten vapaat kädet kierrellä maata. Maa on niin suuri ja siellä tuntuu olevan niin paljon kaikenlaista, että aiompa kysyä teiltä rehellisiä mielipiteitä reitistä.

Olemme ennenkaikkea luontoihmisiä, ajattelimme ottaa vaelluskamppeet mukaan ja viettää suurimman osan ajasta pienemmillä paikkakunnilla ja luonnossa, tarkoituksena, ettemme vietä yhtäkään yötä hotellissa (joko Couchsurfing tai teltta). Ajatuksenamme oli tehdä jonkinlainen kierros Kiova - Lviv - Karpaatit - Krimi - Harkova (2 viikkoa leirillä)- Kiova. Aikaa Kiova - Harkova välillä on vain 10 päivää, eli mielestäni aika vähän nähdä sekä Karpaatit, Kiova että Krimi. Siksi ajattelinkin jättää jotain pois. Lisäksi budjettimme on hyvin pieni, tälle 10 päivän reissulle budjetoin 20€/pvä sisältäen junakyydit, jotka ei platzkaartissa liian paljoa maksa.

Tällä hetkellä suunnitelma on seuraavanlainen:
Lviv 1 yö
Karpaatit 2 yötä
Kiova 1 yö
Krimi 2 yötä

Näiden välissä olevat matkat matkustetaan yöjunilla. Minusta tämä on liian kunnianhimoinen, joten jostain karsisin, mutta mistä?

Olen lukenut hieman negatiivista palautetta Lvivistä, onko se näkemisen arvoinen jos ei muutenkaan ole kaupunki-ihminen? Onko jollain kokemusta Karpaateilla patikoinnista? Eihän ne vedä vertoja Slovakian vuorille, mutta kuulemma on kuitenkin hienoja paikkoja eikä turhan paljon tallaajia. Vuoristossa on kuulemma joitakin autenttisia ukrainalaiskyliä, jonne olisi kiva päästä, mutta informaation löytyminen englanniksi on rajallista, ja mitenköhän paljon siitä saa irtikään kun tuo venäjä vähän tökkii (ukrainasta puhumattakaan). Miten kauan suosittelette käyttämään Kiovassa, että siitä saa jonkinlaista tatsia?

Krimi nyt on ainakin must-go listalla, mutta emme todellakaan ole mitään auringonpalvojia. Sen sijaan ajattelimme koluta joitain pienempiä Tatar- kyliä, aloittaa Bakhchisaraysta ja sieltä Bashtanovkan kautta jatkaa tutkimista useamman päivän. Ehkä jos joku vinkkaa hyvän paikan, missä on villiä rantaa ilman turisteja, voimme käydä myös meressä uimassa. Ehkä sitä voisi jossain kaupungissakin siellä piipahtaa. Yalta, Balaklava?

Kiitos vastauksista,
elämyksellistä reissua odottaen  8)

Ah niin ja viimeinen kysymys, en löytänyt tietoa, että pääseekö Karpaateilta (vaikka Kolomyya) Krimille suoraan menemättä Kiovaan?
« Viimeksi muokattu: 22.05.2013, 16:43:28 kirjoittanut AnniinaH »
http://maailmanlopunpaivakirja.blogspot.fi
Tarinoita ja seikkailuja kotoa ja kaukaa.

reissuruuna

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #250 : 22.05.2013, 18:24:29 »
Lisäksi budjettimme on hyvin pieni, tälle 10 päivän reissulle budjetoin 20€/pvä sisältäen junakyydit, jotka ei platzkaartissa liian paljoa maksa.

Varmaan ihan mahdollinen budjetti, jos tosiaan majoituksesta ette joudu missään maksamaan, mutta toisaalta tuo alkaa olemaan aika minimi ja ei sisällä hirveästi huvituksia. Ottakaa pahan päivän varalle vähän ekstraa.

Lainaus
Näiden välissä olevat matkat matkustetaan yöjunilla. Minusta tämä on liian kunnianhimoinen, joten jostain karsisin, mutta mistä?

Olen lukenut hieman negatiivista palautetta Lvivistä, onko se näkemisen arvoinen jos ei muutenkaan ole kaupunki-ihminen?

Lviv ei tosiaan nyt kovin kummoinen ole. Ihan symppis kaupunki, mutta samantyyppisiä on Euroopassa paljon. Ukrainalaiset taitavat olla juuri siitä ylpeitä, että kaupunki on "eurooppalainen". Sen sijaan Kiova on mielestäni loistava ja itse olisin siellä ehdottomasti enemmän kuin yhden yön. Kaupungin koon takia jo siitä ei saa yhdessä päivässä paljoa irti.

Muista suunnittelemistanne paikoista en osaa sanoa. Tekisi mieli suositella käyntiä Moldovan puolella, mutta mahtuuko aikatauluunne? Chisinau on leppoisa pikkupääkaupunki, yksi suosikeistani.

Jos ette tosiaan ole kaupunki ja venäläisten rantalomakohteiden ystäviä, tai viihdy klubeilla yöelämässä, niin Odessan skippaaminen on ihan hyvä veto.

Heloriina

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #251 : 23.05.2013, 00:43:56 »
Minä taas tykkäsin Lvivistä tosi paljon. Onhan Euroopassa paljon vanhoja kaupunkeja, mutta jos pitää tietynlaisesta rappioromantiikasta niin kuin minä, niin silloin kaupungista tykkää. Kiovasta tykkään myös, mutta kyllä sille suunnittelisin ainakin kolme päivää, jos haluaa saada jotain kaupungista irti. Mutta ehdoton suosikkini Ukrainassa on Krimi ja siellä kaupungeista Sevastopol. Jaltalle tein vain päiväretken ja se ei paljon sytyttänyt, mutta Bakhchisaray on tosi mielenkiintoinen paikka. Balaklavassakin kävin, mutta en oikein tiedä, enkä usko, että siellä on välttämättä uimiselle soveltuvaa rantaa, mutta en sieltä sellaista kyllä etsinytkään. Luonnoltaan Krimi on todella hieno, joten uhraisin sinne enemmänkin aikaa. Kielitaidosta en ottaisi suurempaa stressiä, koska itse selvisin todella vajaavaisella kielitaidoilla hyvin ja kaikki vähänkin englantia osaavat ukrainalaiset olivat aina avuksi ja olivat muutenkin innokkaita harjoittamaan englantiaan.

kims1500

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #252 : 23.05.2013, 11:14:47 »
Juna-aikataulut loytyvat sivuilta www.uz.gov.ua , kuten on jo tullut mainittua monta kertaa (lukekaa siis pliis ketjua hieman ennen kuin kysytte naista yhteyksista).

Balaklavassa on uimaranta, sinne vaan pitaa ottaa vene satamasta. Pieni se tosin on.

Venajaa taalla on hyva osata, muttei toki pakko. Kannattaa opetella edes kyrilliset aakkoset niin se helpottaa. Junalippua ostaessa voi kirjoittaa lapun josta ilmenee kohde, paivamaara ja vaunuluokka (platskart, kupe tai sv). Kannattaa myos pyytaa alasankya (нижный кравать).

Ja lopuksi terveisia Odessasta. Mustameri oli viela eilen kylma mutta virkistava.  :)
Go Shahtar!!!!!!!!!!!!

AnniinaH

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #253 : 30.05.2013, 14:31:44 »
Lopulta päätimme, että vietämme enemmän aikaa Karpaateilla, ja skippaamme Krimin tällä kertaa. Näillä näkymin siis yksi yö Lvivissä, 4 yötä Karpaateilla (löysimme kivan pienen farmin keskeltä ei mitään läheltä Romanian rajaa), sieltä Kiovaan, 3 yötä ja matka jatkuu itä-Ukrainaan. Ja tosiaanhan siis tuon nettisivun mukaan junia ei mene Karpaateilta Krimille, siksi kysyin, sivun kyllä lyösin jo aiemmin, kiitos vain huomautuksesta. :P Mutta nou hätä, Krimi jää käymättä kun pelkään, että on turhan kuuma ja paikat venäläisten turistimassojen peitossa. Sen sijaan Karpaatit vaikuttaa paratiisilta!

kulmalukko

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #254 : 15.06.2013, 17:04:38 »
Kiovassa olevan Suomen suurlähetystön nettisivuilla sanotaan, että "Ukrainaan ei saa tuoda muun muassa ... ruokaa tai ruokatarvikkeita".

Onko tämmöinen sääntö oikeasti olemassa? Ukrainaan saapuva turisti ei siis saa kantaa repussaan esim. pikapuuroa?

Heloriina

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #255 : 16.06.2013, 12:13:01 »
Onko tämmöinen sääntö oikeasti olemassa? Ukrainaan saapuva turisti ei siis saa kantaa repussaan esim. pikapuuroa?

Ei minulta ainakaan pikapuuroja takavarikoitu (tai mitään muitakaan eväitä), kun saavuin Ukrainaan junalla.

kims1500

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #256 : 16.06.2013, 15:05:37 »
No eipä ole koskaan ollut ongelmia. Ukrainassa saattaa olla ties mitä sääntöjä joita ei käytännössä noudateta. Itse asiassa Suomeenkaan ei saisi tuoda liha- ja maitotuotteita EU:n ulkopuolelta. Huomasin tämän säännön vasta joskus vuosi sitten ja monasti olen tuonut esim. saloa Ukrainasta.
Go Shahtar!!!!!!!!!!!!

AnniinaH

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #257 : 24.06.2013, 15:50:15 »
Ikävän sattumuksen johdosta ystäväni ei pääsekkään mukaani, joten pyörittelen päässäni ajatusta, uskallanko lähteä matkaan yksin vai en. Lopulta olen tullut siihen tulokseen että kyllä - uskallan. Aiemmin olen matkustanut yksin mm. Sloveniassa, Serbiassa, Unkarissa ja Venäjällä (Pietarissa), joten sinänsä ajatus ei ole erikoinen eikä koskaan mitään ongelmia ole ollut, mutta aiemmin olen ollut lähinnä suurkaupungeissa, joissa turisteja näkee muutenkin. Kaverin kanssa olin viime kesänä Kuolan niemimaalla ja silloin kyllä oli sen verran epävarma olo, että olin onnellinen etten ollut yksin. Toisaalta, se oli ensimmäinen kerta "villissä idässä". En usko, että Kiovassa tai Lvivissä tulee mitään ongelmia, mutta minkälaisia kommentteja on antaa esimerkiksi yöjunista tai yksin Karpaateille lähtemisestä? Olen pienikokoinen 22v tyttö. Kovasti jo matkakuumetta pukkaa, pöydällä lojuu kasa venäjän kielikurssikirjoja ja Ukraina- oppaita. Matkassa on tarkoitus olla kuukausi.

kims1500

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #258 : 24.06.2013, 19:28:58 »
Ei huolta! Ukraina on erittäin turvallinen maa jos ei nyt itse ihan päättömästi sekoile (ja yleensä vaikka sekoileekin). Sellaisen vinkin noista yöjunista voisin antaa että valitse halvin luokka eli platskart jos vaan saat lipun sellaiseen. Ne ovat avoimia joten ilma kiertää paremmin (kesällä voi olla tosi kuuma). Paremmassa luokassa on ovella varustettuja neljän hengen hyttejä ja monesti muut matkustajat haluvat sulkea oven, sammuttaa valot aikaisin ja ikkuna ei aukea joten olo on kuin elävältä haudattuna uunissa.
Lisäksi jos koet olosi epävarmaksi yksin matkustavana naisena niin avoin vaunu on silloin parempi vaihtoehto kuin jakaa hytti esim. kolmen vodkaa kittaavan nuorukaisen kanssa.
Kanssamatkustajat pitävät yleensä huolen toisistaan ja toistensa tavaroista joten sinun ei tarvitse olla ollenkaan paranoidi kamojesi suhteen jos vaikka menet vessaan tai ravintolavaunuun (mikäli sellainen junassa on). Toki arvotavarat kannattaa kantaa mukana. Laukulle/rinkalle on tilaa alasängyn alla. Eli istuinosa nostetaan ylös ja lykätaan bagaasit alas. Jos saat yläsängyn tai käytäväpaikan voit laittaa tavarat ylähyllyille tai pyytää alasängyn matkustajaa avaamaan hänen sänkynsä alla olevan lokeron. Tosin jos jäät junasta keskellä yötä niin voi olla ikävää herättää matkatoveria antamaan kamat.
Karpaateista en osaa antaa mitään erillistä neuvoa, olen vain ylittänyt ne bussilla. Muuten samat jutut pätee Karpaatteihinkin mutta jos jotain neuvoa kaipaat vaeltamiseen niin siitä en osaa sanoa. :)
Go Shahtar!!!!!!!!!!!!

Heloriina

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #259 : 25.06.2013, 20:24:31 »
Ei tosiaan huolta niin kuin jo yllä mainittiin. Olin viime vuonna kolme viikkoa yksin naisena Ukrainassa, enkä kokenut missään vaiheessa olo millään laillaan uhatuksi. Minulla on ainoastaan positiivisia kokemuksia ukrainalaisista, tosi ystävällistä kansaa. Junalla matkustin 2.luokassa eli neljän hengen hyteissä ja ei minulla ollut siellä mitään ongelmia, vaikka matkustin yhdenkin välin kolmen miehen kanssa. Matkustin tosin talvella, joten vaunu ei ollut niin kuuma kuin ehkä kesällä.