Dublin ja Irlanti tietoa kaivataan

(Luettu 101075 kertaa)

Niah

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #80 : 05.10.2006, 21:39:45 »
@pingu
mielestäni lonely planet-opaskirjat on ehdottomasti parhaimpia ja netistä kannattaa etsiä myös tietoa. kuten fosse sanoi irlannissa on hyvät bussiyhteydet, mutta...välimatka galway-cork-kilkenny-dublin on aikaavievä (vaikka irlanti onkin pieni maa), koska irlanti on täynnä pieniä kyliä joiden läpi bussit ajavat. tiet ei myöskään ole parhaat mahdolliset. ite istuin kerran 5 tuntia bussissa dublinin kentältä galwayhin.. :!: joten jos olet reissussa viikon saat liikkua paikasta toiseen suhkot nopeasti.
joulukuussa ilmat on yleensä ihan okay, ainakin galwayssa länsirannikolla. lunta tuskin tulet näkeen  :lol:

sulca

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #81 : 06.10.2006, 00:03:00 »
Täällä näyttää jos jonkinmoista tietoa Irkuista löytyvän  :D joten ajattelimpa kysyä viisaammilta, notta miltä näyttää uuden vuoden vietto Irlannissa? Saattaa tulla lähtö sinne päin uutta vuotta vastaan ottamaan joten missä olisi parhaat kaupungit/paikat juhlistaa tapahtumaa?

Nalle Nallukainen

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #82 : 06.10.2006, 00:22:13 »
Lainaus käyttäjältä: "sulca"
miltä näyttää uuden vuoden vietto Irlannissa?

Uusi vuosi Irlannissa on tylsä! Tai ainakin viime vuoden vaihde oli tylsin uusi vuosi mitä mulla on koskaan ollut. Uusi vuosi on ihan tavallinen viikonloppu, ilotulituksia tai mitään muuta speciaalia ei ole. Itse en todellakaan suosittele uutta vuotta Irlannissa, ellei sitten halua pommitonta vuoden vaihdetta.

Lonely rider

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Matkakuvia
« Vastaus #83 : 06.10.2006, 12:20:34 »
Lainaus käyttäjältä: "Nalle Nallukainen"

Uusi vuosi Irlannissa on tylsä! Tai ainakin viime vuoden vaihde oli tylsin uusi vuosi mitä mulla on koskaan ollut. Uusi vuosi on ihan tavallinen viikonloppu, ilotulituksia tai mitään muuta speciaalia ei ole.

Olen samaa mieltä. Kaikki paikat on ihan täynnä. Itse ainakin kaipasin jonkinlaista ilotulitusta, mutta eipä sellaista ollut. Enkä löytänyt mitään muutakaan erikoista tapahtumaa.

Tinja

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • Tintin oma hostelli
« Vastaus #84 : 06.10.2006, 12:37:18 »
Toissa vuoden uutena vuotena oli tulituksia vaikka oli se tsunami juttu. Mutta kuten sanottu, paikat täynnä (olin töissä) ja muuten kyllä aika hiljasta. Perähikiälläkin varmaan enemmän pommeja!

Lady Sharaid

• Tosireissaaja
    • MSN Messenger  - Sharaid_faern@hotmail.com
    • Profiili
« Vastaus #85 : 07.10.2006, 10:29:04 »
Vakavasti harkinnassa on, että lähtisin ensi syksynä vaihtoon Irlantiin. Paikkojahan löytyy useampia, yksi niistä on Limerick, jota harkitsin, mutta sitten kuulin siitä pahoja juttuja (rikollisuutta yms. liekö totta? Ei kuulema kannata sinne mennä). Muita olisi ainakin Dublin ja sen vieressä Maynooth. Kukaan koskaan visiteerannut tuossa viimeseksi mainitussa? Sitten oli myös Galway, mutta siitäkin kuulin ikäviä juttuja opiskelijakämppien suhteen. Niinpä oikeastaan Maynooth kiinnostaa kaikkein eniten, itse asiassa se kuulostaa ainakin yliopistonsa puolesta lähes taivaalta. Mutta millainen kyseinen osa Irlantia on alueena? Ja entäs Dublin sitten, onko se kovinkin levoton kaupunki?

Nalle Nallukainen

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #86 : 07.10.2006, 15:25:28 »
Mun mielestä rikollisuus ja huumeongelmat ovat paljon näkyvimpiä Irlannissa kuin mitä ne ovat esim. Suomessa. Joka viikko joku saa puukosta jossain ja useamman kerran olen nähnyt hasista pyöritteleviä tyyppejä bussissa. Toisaalta, ei sua kukaan tule puukolla uhkailemaan keskustassa tai tunkemaan mömmöjä suoraan suoneen, ihan rauhassa saat täällä olla. Tietty on joitakin paikkoja ja alueita, joinne ei kannata yksin pimeällä lähteä hortoilemaan. Sinuna en jättäisi mitään Irlannin kaupunki pois laskuista sen takia, että olet kuullut sen olevan rauhaton. Rikollisuus ja levottomuuden pysyvät aika pitkälti sen tietyn porukan piirissä ja vaihtarina tuskin kuulut niihin.

Dublin on ihan kiva kaupunki, keskustan alueella voi öisinkin kävellä ihan itsekseen eikä tarvitse pelätä. Galway on mielestäni vielä kivempi ja jotenkin nuorekkaampi. Lisäksi sieltä on lyhyempi matka länsirannikon hienoille maisemille. Maynoothissa en ole koskaan käynyt (on ollut tarkoituksena, mutta en ole koskaan saanut aikaiseksi, kun se on niin lähellä), veikkaisin, että siellä ei ole paljon mitään. Maynoothista pääsee helposti lähijunalla Dublinin keskustaan.

ellina

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #87 : 07.10.2006, 16:16:09 »
Galway on todella kiva kaupunki. Se voisi sikali olla hyva vaihtoehto. Onko sinun pakko muuten asua opiskelija-asuntolassa?

Limerick oli mielestani vahan ikavahkon teollisuuskaupungin nakoinen, kun siella pikaisesti pysahdyimme, mutten tarkemmin tunne. Huono maine silla kylla on, olet oikeassa. Viime aikoina on uutisissa ollut murhia ja mm. pari lasta loukkaantui vakavasti, kun teinipojat sytyttivat auton palamaan. Nama taisivat sattua enimmakseen yhdella ja samalla asuinalueella. Limerickissa on hyvin paljon travellers -vaestoa (mitenhan tuon sanoisi suomeksi), vaestoa jotka asuvat enimmakseen asuntovaunuissa ja harrastelevat usein kaikenlaista rikollista toimintaa.

Maynoothista poikaystava sanoi, etta se on maineeltaan "holy", koska siella koulutetaan kaikki Irlannin katolisen kirkon papit.  Varmaan siis ainakin rauhallisempaa menoa kuin Limerickissa. Muuten en tieda paikasta oikeastaan mitaan.

Tinja

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • Tintin oma hostelli
« Vastaus #88 : 07.10.2006, 20:10:54 »
Maynoothin yliopisto on kyllä vaikuttava paikka. Pääsin käymään siellä opiskelevan kaverin kanssa vanhassa kirjastossa, jossa oli... enpäs muista mitä, mutta helkutin vanhoja kirjoja! Ja taisi olla joku Irlannin perustuslakikirja tai vastaava... Pitäisi vissiin kuunnella vähän tarkemmin :lol: Samoin kuin siellä oleva kappeli oli vaikuttava...
Vaikutti erittäin kivalle pikku kylälle koko paikka. Onhan sinne nyt tullut ihan sopivan kokoinen ostoskeskuskin ja parissa bileissä olen käynyt ettei ihan kuollut paikka ole. Sopivan kaukana Dublinista...

Keisari

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #89 : 09.10.2006, 11:11:43 »
Alkaa tuo Galway kiinnostaan rajusti kun kaikki sitä hehkuttaa...

Kertaus on opintojen äiti: paljonko se bussimatka sinne Dublinin keskustasta kustansi? Onko G:ssä halpoja hostelleja??

Kiitos ja anteeksi.

Tinja

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • Tintin oma hostelli
« Vastaus #90 : 09.10.2006, 15:24:30 »
Lainaus käyttäjältä: "Keisari"
Kertaus on opintojen äiti: paljonko se bussimatka sinne Dublinin keskustasta kustansi?

Tuolta löytyy hintoja:
https://www.buseireann.ie/asp/NationalList.asp

Fosse

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • http://www.world66.com/member/fosse
« Vastaus #91 : 09.10.2006, 15:53:06 »
Lainaus
Onko G:ssä halpoja hostelleja??

Tottahan toki on!Toukokuussa(tänä vuonna) yövyttiin Gladdagh hostellissa jota voin ainakin sijainnin puolesta suositella ja jos et etsi mitään luksusyöpymispaikkaa niin tuolta saa aamiaisen huoneen hinnalla ja siinä taas muutaman pennosen säästää.Huoneet itsessään ovat aika pieniä mutta hyvin siellä yönsä nukkui!Ja vielä linkki kyseiseen paikkaan:
Linkki

Bella

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #92 : 09.10.2006, 15:57:09 »
Juuri tassa varasin joulukuulle tuohon Gladdagh-hostelliin. Huonehinnat vaihtelivat kuinka ruukasivat ja aika kallistakin oli. Loysin sitten hostelbookers.comista kyseiseen hostelliin viikon majotuksen 80 euroa halvemmalla kuin muista paikoista!
i]Sapere aude![/i]

pingu1

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #93 : 09.10.2006, 18:10:28 »
Kiitos tosta bussilinkistä, sitä pitääkin tutkailla. Voi tosiaan olla, että viikko on liian vähän Galway-Cork-Kilkenny-Dublin -kierrokselle, joten ajattelin, että tyydyn vaan tohon Galwayhyn ja osallistun siellä vaikka jollekin retkelle. Ja Dublinissa varmaan joka tapauksessa oon muutaman päivän meno- ja paluumatkoilla.

Vielä tuosta ilmastosta kysyisin. Joulukuun puolivälissä oisi siis tarkoitus matkustaa, joten onko lämpötila suunnilleen tyyliin 15 astetta vai nollassa vai miten kannattaisi varustautua...?

Mitä luulette, onko tuo ajankohta kovinkin ruuhkainen, eli kannattaako hostellit varata etukäteen vai etsiä vasta perillä?

Lady Sharaid

• Tosireissaaja
    • MSN Messenger  - Sharaid_faern@hotmail.com
    • Profiili
« Vastaus #94 : 09.10.2006, 20:44:43 »
Eihän se nyt mikään ehdoton pakko ole siellä opiskelija-asuntolassa asua, mutta se kuulostaa ehkä helpoimmalta ja halvimmalta vaihtoehdolta. Minulla ei ensinnäkään ole mitään hajua siitä kuinka hankkia yksityiseltä kämppä Irlannista mieluiten etukäteen ennen kuin menen sinne. Toisaalta monen olen kuullut tekevän niin, että he menevät paikan päälle pariksi yöksi hotelliin ja hankkivat siinä parin päivän aikana kämpän jostain. Ja mitenköhän semmoinenkin tehdään? Kaikinpuolin karmivan kuuloista hommaa. Minulla ei tosiaankaan loju rahaa säkkikaupalla pitkin nurkkia ja eiköhän tuossa ole iso riski, että jää ilman kämppää. Voin vaikka paastota pari viikkoa, olla ilman suihkua ja nukkua vaikka lattialla ilman patjaa, kunhan on kämppä, jossa on OMA tila missä saa olla omassa rauhassa. Niinpä en mieluiten haluaisi olla yhtään ainoaa sekuntia ilman kämppää.

Tinja

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • Tintin oma hostelli
« Vastaus #95 : 10.10.2006, 10:47:41 »
Lainaus käyttäjältä: "Lady Sharaid"
Minulla ei ensinnäkään ole mitään hajua siitä kuinka hankkia yksityiseltä kämppä Irlannista mieluiten etukäteen ennen kuin menen sinne. Toisaalta monen olen kuullut tekevän niin, että he menevät paikan päälle pariksi yöksi hotelliin ja hankkivat siinä parin päivän aikana kämpän jostain. Ja mitenköhän semmoinenkin tehdään?

www.daft.ie
Sen lisäksi Trinityn ilmoitustaulua kannattaa käydä tutkimassa (löysin sieltä kolmannen asuntoni), kuin myös USIT matkatoimiston (josta löysin ekan asuntoni kahdessa päivässä). Kyllä sieltä hyvin esim. viikossa löytää itselleen kämpän.

Ei ole sen vaikeampaa!

teeärrä

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #96 : 10.10.2006, 13:46:58 »
juurikin parin viikon reissulta ko. suunnasta palanneena:

Dublin oli hieno mesta. saavuttiin paikalle kelttiläisen fudiksen finaalipäivänä. ryysistä ja härdelliä joka puolella. ei kannattanu väärässä värissä väärään pubiin eksyä. :) pari yötä oltiin Isaac's Hostellissa. perushostelli mun mielestä.

seuraavaksi kävästiin Kildaressa. katseltiin nopeasti hepat kansallisilla hevostalleilla. samalla vähän japanialaista puutarhaa. samana päivänä kuitenkin jo Corkiin. bussimatka tuntui kestävän ikuisuuden.

Cork vaikutti hieman tyylikkäämmältä kaupungilta, ns. posh, ei ihan mun makuun. hostellimme Sheila's oli siisti.

corkin jälkeen Killarney. KALLIS! pizzan käntty 14 euroo. käytiin katsomassa yhtä linnaa, that's it.

Galway! Ah! hieno mesta. hieno fiilis. kävelykatu aivan loistava, kuhinaa kumpanakin yönä. katutaiteilijoita yms. King's Head pub tais olla sen mestan nimi, jossa käytiin ottamassa muutama pilsneri. ;) suosittelen.

Galwaysta Belfastiin. tää oli aika hämy mesta. ensivaikutelma, suljettu. yövyttiin Linen House hostellissa. en varsinaisesti suosittele. aika 'homeinen' mesta, myös sanan varsinaisessa merkityksessä. tämän huomaa, jos aikoo tupakoida sisällä, eli käy kellarissa.

Belfastista suunnattiinkin sitten jo Edinburghiin ja Lontooseen, jotka ei tähän kuulu.

reissattiin Irlannissa bussilla. omasta mielestä aikataulut toimii lähtöpäässä. jos vaihtoja, niin kannattaa varata aikaa. ja varsinkin etelä-Irlannissa seilatessa istu dösässä menosuuntaan oikealle, näkyy kuinka vastaantulevat henkilöautot suhahtelee senttien päästä satasen vauhtia.

hieman jäi fiilis, että vähemmälläkin suunnittelulla ois löytyny yösija, b&b:tä löyty lähes joka nurkasta.  hinta onkin sitten eri juttu.

poimintoina: Galway - Aran Islands päiväretki. fillaroi Inish Moorilla.
Belfast - Giant's Causeway päiväretki. jos ei välitä nipponilaisista turisteista,  niin hieno reissu. Bushmillsin viinatislaamo jäi väliin, ehkä ensi kerralla. ;)
Dublin - Guinnessia panimon omassa "näköalaravintolassa", näköala säävarauksella.

vielä semmonen, että kasvisruokailijoina pärjättiin vallan mainiosti. kunhan ei nipota. ja aina pysty ite kokkailemaan hostellin keittiössä.

seuraavaa reissua suunnitellen...

Nalle Nallukainen

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #97 : 12.10.2006, 23:22:30 »
Lainaus käyttäjältä: "pingu1"
.

Vielä tuosta ilmastosta kysyisin. Joulukuun puolivälissä oisi siis tarkoitus matkustaa, joten onko lämpötila suunnilleen tyyliin 15 astetta vai nollassa vai miten kannattaisi varustautua...?

Ei nyt ihan 15 astetta, mutta varmaan joku 5-10 astetta. Tuulista on aina, suurella todennäköisyydellä sateista melkein jokapäivä. Tai voi se aurinkokin paistaa. Saattaapa olla pari senttiä luntakin joku aamu. Suosittelisin jotain tuulen- ja sateenpitäävää takkia ja sinne alle jotain kerrosratkaisua, että voi lisätä ja vähentää tarpeen tullen.  Ei haittaa yhtään jos käy niin, että et pidä säästä. Tunnin päästä se voi olla täysin erilainen.... :D

Anniina

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #98 : 20.10.2006, 23:19:29 »
Ollaan menossa Dubliniin uutena vuotena ja itse asiassa mulle sopii mitä mainioimmin, että meno on vaisua kun en pippaloinnista välitä muutenkaan  :lol:

Miten mahtaa uuden vuoden viikonloppuna olla nähtävyydet/kaupat auki tuolla? Tarkoituksena olisi käydä ainakin vahakabinetissa, luonnontieteellisessä museossa (siis siinä, jossa on paljon täytettyjä eläimiö) ja Guinnes Storehousessa  :).

Keisari

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #99 : 21.10.2006, 15:44:50 »
Mites St.Patricks Day Dublinissa? Taitaa olla koko v-loppu yhtä Guinnesin juontia?? Viiimeksi oli joku rugby-turnaus meneillään samoihin aikoihin, onko tietoa onko siellä joku cup menossa. Maaliskuussa lähdetään 14.3-21.3.07.