Praha

(Luettu 258885 kertaa)

Siena

• Aloittelija
    • Profiili
Praha
« Vastaus #60 : 16.02.2007, 11:15:07 »
Lainaus käyttäjältä: "misu7"
Vähän tylyä kai sanoa, mutta joskus tuntuu, että eikö ihmiset viitsi itse nähdä yhtään vaivaa... Hae Prague airport- hakusanalla ja löydät varmasti bussien aikataulut jne.

No, tarkoitukseni oli enemmänkin kysellä muitten kokemuksia ja vinkkejä, kuin saada sellaista tietoa, minkä voi lukea suoraan netistä. Olisi ehkä pitänyt muotoilla kysymys paremmin...

Kiitos kuitenkin sleeper!  :)
quot;Paremp kulluu ku ruostuu."

Neiti Q

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
Praha
« Vastaus #61 : 16.02.2007, 12:05:37 »
Lainaus käyttäjältä: "sleeper"
Metrosta kannattaa jäädä Muzeum nimisellä pysäkillä, niin pääset suoraan pääkadulle, josta voit suunnata hotellille.

Taitaa olla Mustekilta lyhyempi Na Poricille. Nimim. asuin siellä.

Kimppataksit ovat hyvä vaihtoehto, jos haluatte suht nopeasti hotellille. Äijät kokoaa sopivia minibussillisia porukkaa siinä ovien edessä, matkan hinta muistaakseni 400 korunaa. Kova hinta, kyllä, mutta ei tarvitse pelätä huijaamisia tai eksymistä. Lentokenttätaksit velottaa todnäk nykyisin 650 korunaa, niillä on kartelli.
Makuni on hyvin yksinkertainen. Haluan vain parasta. (Oscar Wilde)

Put

• Tosireissaaja
    • Profiili
Praha
« Vastaus #62 : 16.02.2007, 23:21:57 »
Siena, kannattaa lainata Mondon matkaoppaisiin kuuluvan Antti Helinin Praha -opas. Löydät varmasti valtavasti mielenkiintoisia vinkkejä reissullesi. Painos on jo parin vuoden takaa joten esim. kaikkien ravintoloiden tiedot eivät enää täsmää mutta ehdottomasti tutustumisen arvoinen kirja.  :wink:
Vain kuolleet kalat uivat virran mukana.

Nepukki

• Reissaaja
    • Profiili
Praha
« Vastaus #63 : 17.02.2007, 11:50:55 »
Praha on parhaimmillaan kaunis ja ikimuistoinen  kaupunki, mutta kyllä joka kaupungista löytyy myös niitä varjopuolia. Itse lähtisin kyllä yksinkin reissuun kaupunkiin ja tsekkeihin ylipäänsä. Rento ja  turvallinen, kun vähän käyttää maalaisjärkeä. Vaihtorahoista ja laskuista kannattaa pitää tosiaan huoli. Prostituutio on Prahassa yhä näkyvämpää, valitettavasti, ja erilaiset strippiklubit tuntuvat valtaavan alaa. Ekan kerran olin Prahassa noin -96, jonka jälkeen olen vieraillut kaupungissa pari kertaa. Edellisellä kerralla -05 olin aika pettynyt kaupungin "maksulliseen ilmapiiriin". No, voi olla että tämä johtuu myös omasta kasvamisesta.

Marza

• Aloittelija
    • Profiili
Praha
« Vastaus #64 : 23.03.2007, 12:49:53 »
Meddle (toivottavasti muistan nimen oikein) kirjoitti Apple hostellista edellisellä sivulla.

Onko muilla kokemuksia kyseisestä hostellista? Varasitteko netin kautta vai kuinka?

Olen menossa kaverini kanssa elokuussa Prahaan ja kohde molemmille uusi. Jos jollain muita hyviä majoitusvinkkejä, niin kuulen mielelläni.

Tavoite olisi löytää opiskelijan budjetille sopiva hostelli/hotelli keskustasta.

Kiitos  :)
--Heti kun voitan lotossa matkustan maailman ympäri---

sixtus

• Reissaajaguru
    • Profiili
Praha
« Vastaus #65 : 23.03.2007, 13:11:47 »
Lainaus käyttäjältä: "Marza"

Olen menossa kaverini kanssa elokuussa Prahaan ja kohde molemmille uusi. Jos jollain muita hyviä majoitusvinkkejä, niin kuulen mielelläni.

Tavoite olisi löytää opiskelijan budjetille sopiva hostelli/hotelli keskustasta.

Kiitos  :)

Jos vieressä kulkevan rautatien aiheuttama meteli ei haittaa ja biletys reissulla kiinnostaa, en voi kuin suositella Hostel Elfiä. Oikein mukavatunnelmainen hostelli Zizkovin alueella eli n.10min kävellen ydinkeskustaan.

Jos puolestaan etsit/etsitte rauhaa, kannattaa vältellä.
Better to burn out than fade away

Neiti Q

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
Praha
« Vastaus #66 : 23.03.2007, 13:20:19 »
Lainaus käyttäjältä: "sixtus"

Jos vieressä kulkevan rautatien aiheuttama meteli ei haittaa ja biletys reissulla kiinnostaa, en voi kuin suositella Hostel Elfiä. Oikein mukavatunnelmainen hostelli Zizkovin alueella eli n.10min kävellen ydinkeskustaan.

Jos puolestaan etsit/etsitte rauhaa, kannattaa vältellä.

Zizkovin kaupunginosassa on käsittääkseni Prahan suurin baaritihentymä, eli bailaaja voi keskittyä vaan olemaan siellä :)
Makuni on hyvin yksinkertainen. Haluan vain parasta. (Oscar Wilde)

cene

• Himoreissaaja
    • Profiili
Praha
« Vastaus #67 : 23.03.2007, 20:31:45 »
Oltiin Hostel Elf:ssa kaks viikkoa sitten ja tykkasin kovasti! Jos/kun Prahaan viela ennen keski-ikaa (tai no miksei sen jalkeenkin..) menen, majoitun takuuvarmasti sinne. Junien aanet hairitsi valilla mutta toisaalta loi myös jonkinlaista jannaa tunnelmaa.. Henkilökunta ja muut asukkaat oli rentoja ja oleskeluhuoneessa riitti porukkaa pitkalle yöhön ja seuraa sai myös baarikierrokselle :D

Ai niin, sain tietaa ko. hostellista Pallontallaajista, kiitoksia vaan! :)

^alina^

• Himoreissaaja
    • Profiili
Praha
« Vastaus #68 : 25.03.2007, 12:25:14 »
Heii, sellainen kysymys.. Olin kolme vuotta sitten Prahassa ensimmäistä kertaa. Käytiin syömässä ravintolassa, jonka nimi on (päiväkirjamerkintöjeni mukaan) Pushkin. Se oli joku kellari ravintola- tyylinen. Ruokaan olimme tosi tyytyväisiä. Seuraavalla kerralla Prahassa koitin etsiä samaa raflaa, mutta eip löytynyt. Myös kaverini oli sitä katsellut tässä kevättalvella siellä ollessaan, mut ei sekään löytänyt. Onko kyseinen paikka kenellekään tuttu? (Jep, tiedän, voi olla aika mahdoton kysymys, mutta ihan mielenkiinnosta:))
Itse matkoja sekä hyviä hetkiä Suomessa matkojen välissä:
http://pieniahyviahetkia.blogspot.com/

vilviis

• Himoreissaaja
    • Profiili
Praha
« Vastaus #69 : 25.03.2007, 14:38:24 »
Lainaus käyttäjältä: "^alina^"
Heii, sellainen kysymys.. Olin kolme vuotta sitten Prahassa ensimmäistä kertaa. Käytiin syömässä ravintolassa, jonka nimi on (päiväkirjamerkintöjeni mukaan) Pushkin. Se oli joku kellari ravintola- tyylinen. Ruokaan olimme tosi tyytyväisiä. Seuraavalla kerralla Prahassa koitin etsiä samaa raflaa, mutta eip löytynyt. Myös kaverini oli sitä katsellut tässä kevättalvella siellä ollessaan, mut ei sekään löytänyt. Onko kyseinen paikka kenellekään tuttu? (Jep, tiedän, voi olla aika mahdoton kysymys, mutta ihan mielenkiinnosta:))

Onpa tylsä sunnuntai itselläni kun menin tuonkin piruuttaani googlettamaan. Tuossa ainakin osoite:

Husova, 14
Prague 110 00 Czech Republic
+420 2 2421 6467
Open HoursMidday-11p M-Su

^alina^

• Himoreissaaja
    • Profiili
Praha
« Vastaus #70 : 25.03.2007, 15:19:18 »
Kiitos! En edes tajunnut googlettaa, kun kaverini sanoi, ettei sitä löydy mistään oppaista tms. Ja kyllä tuo aivan pakosti on sama ravintola: tuo tien nimi on niin tuttu!:) Jeejee, katsotaan, jos vaikka kesällä eksyisin Prahaan, niin tarttee laittaa osoite ylös:)

teekkarityttö

• Aloittelija
    • Profiili
Praha
« Vastaus #71 : 26.03.2007, 23:58:21 »
Minäpäs kerron tässä kans omista Prahan kokemuksistani. Oltiin nimittäin viime elokuussa neljän hengen porukalla viikon ajan siellä.

Lennot otettiin Blue1:lta. Majoitukseksi taas alun perin etsittiin hostellia, mutta pisti sitten silmään sellainen paikka kuin Hotel Orion. Sattuupa vielä olemaan suomalaisten omistama :D Kyseinen hotelli löytyy vanhan kaupungin laitamilta ja siellä on tosi hienoja ja isoja huoneistoja sekä aamupalatkin saa sieltä. Pubeja ja ruokapaikkoja löytyy ihan samasta korttelistakin. Erittäin viihtyisä majoitus oli, ihan mielellään siitä maksoi sen muutaman euron enemmän :) ja kun hotellin omistaa suomalaiset, ylläriylläri, löytyy sieltä saunakin. Ei ollut kallis, joten tulipa yhtenä iltana käytyä löylyissäkin.

Nettisivuilla lisää infoa hotellista:
http://www.okhotels.cz/?url=hotely/orion/description&lang=en

Prahaan lähtijälle suosittelen ehdottomasti Mondon matkaopasta. Itse saatiin siitä tosi paljon irti. Luettiin se läpi jo ennen reissua ja reissun aikana katottiin sieltä vinkkejä ruokapaikoista, yökerhoista, pubeista ja nähtävyyksistä. Ja suositellut paikat todella olivat hyviä. Hienoa, kun matkaoppaasta löytyy muutakin kuin ne kalleimmat paikat!

Mondo suositteli tosi paljon ranskalaista ravintolaa nimeltä La Lavande, kannattaa ehdottomasti käydä siellä. Syötiin siellä oikein hienot ateriat viineineen ja alkupaloineen eikä maksanut euroissa kuin noin 20 euroa / hlö. Ja ateria oli hienoin koskaan syömäni. La Lavandea vastapäätä löytyy kuitenkin ruokapaikoista mahtavin, Draka :) Halpaa, tosihyvää tsekkiruokaa ja erinomainen palvelu! Siellä tuli käytyä moneen otteeseen viikon aikana.

Mitä nyt nähtävyyksistä voisin sanoa, niin itse en yleensä mitenkään innolla kierrä museoita, mutta Prahassa oli käytävä kolmessa sellaisessa ihan mielenkiinnosta. Ensinnäkin kidutusmuseo oli tosi mielenkiintoinen paikka, vaikka kyllähän se kuvotti ajatella niitä vehkeitä, mitä siellä oli esillä. Sitten käytiin myös kommunismin museossa, aika pieni paikka, mutta mielenkiintoinen myös ja sieltä pystyi ostamaan hienoja kommunismijulisteita yms. kotiinviemisiksi. Nuo molemmat museot löytyy vanhasta kaupungista. Lisäksi käytiin tekniikan museossa, josta löytyi mielenkiintoisia vempeleitä. Itseä ainakin teekkarina kiinnosti semmoiset :)

Praha on vanhoine rakennuksineen tosi kaunis kaupunki. Tuli tosi paljon kierreltyä siellä etenkin vanhassa kaupungissa katsellen nähtävyyksiä.

Yksi parhaita puolia Prahassa on mielestäni tietysti se olut! Se on hyvää ja halpaa. Ainakin viime kesänä euroiksi käännettynä 0,5 litran tuopin sai yleisesti 70 sentillä, pienen tuopin 50 sentillä. Ihan keskellä vanhaa kaupunkia tosin löytyi jopa yli euron tuoppeja. Eli vähän sivumpaan menemällä säästää vähän ja löytää tosi mukavia pikkupubeja(ja niitähän Prahassa on joka kulmassa). Testaamisen arvoinen paikka on myös Al Capone's -hiljaiselta sivukujalta löytyvä gangsterimainen paikka, josta löytyy kyllä kantakaupungin halvimmat drinkit! Niin, ja pääkadullahan sijaitsee Jagr:n baari, olis kyllä ihan mahtava paikka katsella jotain peliä sieltä löytyviltä screeneiltä!

Bilepaikoista parhaina voisin kehua Lucerna Music Bar:ia. Lauantaisin siellä soi 80-luvun musiikki ja musiikkivideot näkyy ison tanssilattian vieressä olevalta screeniltä. Semmoista klubia tuli myös testattua kuin Karlovy Lázné. Sitä mainostettiin Keski-Euroopan suurimpana klubina - ja kyllähän siitä löytyikin 5 kerrosta. Kivan kokoinen paikka, mutta aika perusteinipaikka kyllä oli.

... Näin lopuksi voin todeta, että Praha on sellainen paikka, johon haluan pian uudestaan!  :)

kaukomatkailija

• Reissaajaguru
    • Profiili
Re: Praha
« Vastaus #72 : 27.03.2007, 09:57:11 »
Lainaus käyttäjältä: "teekkarityttö"

Yksi parhaita puolia Prahassa on mielestäni tietysti se olut! Se on hyvää ja halpaa. Ainakin viime kesänä euroiksi käännettynä 0,5 litran tuopin sai yleisesti 70 sentillä, pienen tuopin 50 sentillä. Ihan keskellä vanhaa kaupunkia tosin löytyi jopa yli euron tuoppeja.

Tuo oluen hintaero on kyllä mieletön. Syrjäisistä pubeista saa yleisesti 15 korunalla (50 snt) mutta löytyy niitä 90 korunan oluttuoppeja (yli 3 €), mm. Savarin Cafe, Vacklavske nametski.

Ja mitä tulee Tsekkiolueeseen... Se on hyvää tuoreena, Suomeen tuotuna pastöroitua ja menettänyt paljon makuaan. Mutta kun Tsekeissä saa lähinnä Pilsiä - entäpä kun mielesi tekisi mitä tahansa pintahiivaolutta? Et saa.
Jengi ryysää suuhun ja sieraimiin, leijuu ruumissavut yllä Gangesin, döfis tuo mieleen vanhan Folk-Fredin laulun, skene kuin Riipisen kadonnut taulu
-Pelle Miljoona

sixtus

• Reissaajaguru
    • Profiili
Re: Praha
« Vastaus #73 : 27.03.2007, 15:46:41 »
Lainaus käyttäjältä: "kaukomatkailija"

Tuo oluen hintaero on kyllä mieletön. Syrjäisistä pubeista saa yleisesti 15 korunalla (50 snt) mutta löytyy niitä 90 korunan oluttuoppeja (yli 3 €), mm. Savarin Cafe, Vacklavske nametski.

Kallein mitä ite spottasin oli joku niistä terassiravintoloista keskustassa ja tuopin hinta käsittämättömät 110 korunaa. Sanomattakin selvää, et vaihettiin heti mestaa.
Better to burn out than fade away

^alina^

• Himoreissaaja
    • Profiili
Praha
« Vastaus #74 : 27.03.2007, 22:03:15 »
Bilepaikkana annan ehdottomasti ääneni Lucernalle myös. Kerran sielä kävin ja yhet hauskoimmista juhlista ehkä koskaan, vaikka seurani ei edes ollut kummoisempaa.

Myös Karlovy Laznessa on tullut käytyä. Kun olin sinne ensimmäistä kertaa menossa, jono oli aivan järkyttävä. Varmaankin jtn 150m. (olen huono arvoimaan matkaa :D) Huh, sellasta koskaan missään nähnyt! Ja kun sinne sitten seuraavat pari kertaa tallustin, niin se oli jotenkin turhan koruton. olisin ehdottomasti osottanut enemmän. Ei poikennut mielestäni mitenkään perusdiscopaikasta, jopa pikemminkin alitti odotukset!

reetu.

• Reissaaja
    • Profiili
chilli hostel
« Vastaus #75 : 02.04.2007, 10:44:52 »
kun noista hostelleista nyt oli puhetta niin kyselisin onko kukaan yöpynyt sellaisessa hostellissa kuin Chilli / chili / tai joku vastaava. pitäisi sijaita aika keskustan tuntumassa...
en ainakaan yhtään kommenttia löytänyt tuolta majoitustietokannasta.. mutta osaisiko joku muu sanoa jotain  :?

Sale

• Himoreissaaja
    • Profiili
Re: chilli hostel
« Vastaus #76 : 02.04.2007, 11:44:57 »
Lainaus käyttäjältä: "reetu."
kun noista hostelleista nyt oli puhetta niin kyselisin onko kukaan yöpynyt sellaisessa hostellissa kuin Chilli / chili / tai joku vastaava. pitäisi sijaita aika keskustan tuntumassa...
en ainakaan yhtään kommenttia löytänyt tuolta majoitustietokannasta.. mutta osaisiko joku muu sanoa jotain  :?

Chillissä en ole itse ikinä yöpynyt, mutta kaverit ovat kovasti kehuneet, sanoivat sen olleen oikein mukava ja halpa. Sijaitsee muistaakseni Pstrossova kadulla. Alue on vanhoja kulmiani, ja voin sanoa, että joka kulmassa löytyy oikein mainioita baareja. Lisäksi alue on aivan ydinkeskustan tuntumassa.

Prahan yöelämästä haluaisin sanoa, että todellakaan suuret klubit eivät hätkähdytä ketään erinomaisuudellaan, vaikkakin Lucernan joka lauantaiset kasaribileet voivatkin olla riemukkaita. Parhaat meinigit pubien lisäksi saa suuntaamalla pieniin kellareissa sijaitseviin intiimeihin klubeihin, joissa paikalliset DJ:t pyörittelevät joka viikonloppu. Nässä paikoissa harvemmin törmää vastenmielisiin brittituristeihin (Prahassa asuessa viha heitä kohtaan vain kasvaa ja kasvaa), vaan jengi koostuu yleensä paikallisista. Oiken mainiota meininkiä. Yksi tällainen paikka löytyy korttelin päästä Hostelli Chillistä, nimeltä Nebe.

Kannattaa myös kysellä paikallisilta kaupungin laitamilla sijaitsevista bileistä, esimerkiksi monesti kuulee hauskoista bileistä vanhoissa teollisuushalleissa. Ottakaa ihan rohkeasti metro hieman kauemmas, ja löydätte varmasti mielenkiintoisia paikkoja lähiöistä. Asiakaskuntakin keskustan ulkopuolella on aivoimempaa ja varmasti kiinnostusta ulkomalaaisia kohtaan löytyy enemmän. Ja halvempaa myös.

Hinnoista sen verran että bissen hinta ei ole noussut lähivuosina käytännössä ollenkaan. Se on sen 24 koronaa vieläkin per tuoppi... tietenkin hajontaakin löytyy. Yleensä Gambrinus on halvinta, ja mielestäni parasta.

Marza

• Aloittelija
    • Profiili
Praha
« Vastaus #77 : 02.04.2007, 12:18:29 »
Varasin tuon Apple hostellin, sillä paikasta tuli ystävällinen vastaus sähköpostiin tiedustelujen jälkeen, saa nyt nähdä kuinka käy :)

Itse sain lahjaksi tuossa juuri lonely planetin Prague-oppaan ja sitä tässä olen ahkerasti lueskellut. Ruokapaikoista olisi kysyttävää tuommoisesta oman mielenkiintoni herättäneestä Picante nimisestä mexican/take away paikasta, onko kokemuksia? Osoite on Revolucni 4, Namesti Republiky metron läheisyydessä.

Ja muutenkin mielelläni kuulen hyviä ravintoloita, mielellään kasvisvaihtoehdot hyviä näissä paikoissa ;)

Kaverini kaveri oli ollut työmatkalla muutama viikko sitten Prahassa ja sanoi, että oli ollut "järkyttävä" kokemus. Keskustassa (noin 22 aikaan) oli tullut joku porukka hyörimään ympärille, osa oli keskittynyt tönimään tätä suomalais-amerikkalaista porukkaa ja osa oli varastanut puhelimia, lompakkoja ym. (huom. työmatkalla, eivät olleet suomi-kännissä).

Myös kaikissa paikoissa, joissa he olivat syöneet oli tämä leipää ym. pöytään "kikka" toteutettu ja lasku oli ollut huiman iso. No mikäs siinä, kun firma maksoi ruokailut, mutta hänen mukaansa Prahassa on semmoinen huijauksen maku koko ajan havaittavissa johtuen tuosta.

Onko teillä kokemuksia tuommoisista "joukkohyökkäyksistä"?
--Heti kun voitan lotossa matkustan maailman ympäri---

Sale

• Himoreissaaja
    • Profiili
Praha
« Vastaus #78 : 02.04.2007, 19:31:00 »
Lainaus käyttäjältä: "Marza"

Kaverini kaveri oli ollut työmatkalla muutama viikko sitten Prahassa ja sanoi, että oli ollut "järkyttävä" kokemus. Keskustassa (noin 22 aikaan) oli tullut joku porukka hyörimään ympärille, osa oli keskittynyt tönimään tätä suomalais-amerikkalaista porukkaa ja osa oli varastanut puhelimia, lompakkoja ym. (huom. työmatkalla, eivät olleet suomi-kännissä).

Myös kaikissa paikoissa, joissa he olivat syöneet oli tämä leipää ym. pöytään "kikka" toteutettu ja lasku oli ollut huiman iso. No mikäs siinä, kun firma maksoi ruokailut, mutta hänen mukaansa Prahassa on semmoinen huijauksen maku koko ajan havaittavissa johtuen tuosta.

Onko teillä kokemuksia tuommoisista "joukkohyökkäyksistä"?

Hmm... olen varmaan ennenkin täällä palstalla vastaillut tämän laisiin kysymyksiin ja taasen ihmettelen sitä että tällaista on tapahtunut. Minun mielestäni Praha on ehkä turvallisin iso kaupunki jossa olen ollut. Ikinä ei ole ollut mitään rähinöitä, ainakaan minua kohden. Kun tsekit vetävät kännit, harvoin mitään rähinöitä ilmenee. Onpas outoa. Tyttöystäväni kävelee yöllä yksin jopa pimeiden puistojen läpi, vaikka kovasti olen varoitellut.

Myös ravintolahuijausten raporttien määrä tällä sivustolla hieman ihmetyttää. Ihan oikeasti, minua ei ole ikinä yritetty huijata... ehkä olen sitten vaan sokea ja helposti huijattava, että en ole vain huomannut:). Pelko pois Prahassa.

Pomppu

• Aloittelija
    • Profiili
Praha
« Vastaus #79 : 02.04.2007, 20:35:43 »

Me olimme käymässä Prahassa viime elokuussa ja  ei ollut kyllä mitään ongelmia paikallisten ihmisten kanssa, vaikka liikuimme paljon metroilla illallakin ja kävimme lähiöissäkin. Loppujen lopuksi Praha vaikutti varsin turvalliselta paikalta ja yhtälailla turpiin saattaa saada Helsingissäkin, joten älä siitä panikoi.

Prahasta jäi muutenki hyvä mieli. Kaunis, romanttinen. Aamulla oikein satujen kaupunki. Suosittelen!