Pankkitili Irlannissa?

(Luettu 4339 kertaa)

Joopi

• Aloittelija
    • Profiili
Pankkitili Irlannissa?
« : 28.07.2003, 15:23:45 »
Olen lähdössä vaihtoon Irlantiin, ja mietin kannattaako avata tili paikallisesta pankista?

Itselläni on Visa Electron, joten rahan nostaminen toki onnistuu. Mietin lähinnä tuleeko edullisemmaksi/helpommaksi avata tili paikallisesta pankista. Electronilla käsittääkseni on kohtalaisen arvokasta nostaa rahaa ulkomailla, olisikohan about pari euroa nosto + jokin prosentti nostosummasta...

fishbone

• Triplatonnitallaaja
  • Jäsen nro 200
    • Profiili
Re: Pankkitili Irlannissa?
« Vastaus #1 : 28.07.2003, 18:52:47 »
 ;D
« Viimeksi muokattu: 10.09.2008, 23:43:44 kirjoittanut fishbone »

Berlin

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #2 : 29.07.2003, 07:49:48 »
No, kyllä mä ainakin avaisin tilin maassa, jossa aion pidempään oleskella... siis jos kyseessä on pidempi kuin 3 kk:n vaihto, niin tuntuisi se aika järkevältä vaihtoehdolta.

KristiinaE

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #3 : 31.07.2003, 12:38:50 »
Kauanko aiot Irlannissa olla? Siitähän se riippuu pitkälti nimittäin jos et ole täällä vuotta pitempään, niin se tuskin kannattaa.

Itse olen nostellut visa electronilla, vaikka minulla on myös paikallinen tilikin. Electronilla olen nostellut vain suurempia summia, kuten vuokranmaksurahoja, koska Nordea rokottaa joka nostolta noin 1.5 egeä. Muuten sitten siirtänyt netissä rahaa irkkutilille ja nostellut paikallisella kortilla.

Jotta saisit avata irlantilaisen tilin tarvitset henkkarin ja todistuksen osoitteesta Irlannissa (esim. joku lasku tai vuokranantajalta kirje). Ja kantsii mennä kampuksen pankkikonttoriin.

Mihin olet suuntaamassa?

Joopi

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #4 : 31.07.2003, 15:30:05 »
Kysyin asiaa pankista, ja ainakin Paikallisosuuspankeista väitettiin, että euro-maissa rahan nostaminen automaateilta on ilmaista. Kuulemma jokin uusi pykälä. Tosin kun kaverini kysyi samaa asiaa, olisiko muistaakseni ollut Nordeasta, niin sieltä kerrottiin, että nostaminen maksaa. Kai sitä pitää uskoa, ettei rahan nostaminen maksa ylimääräistä, kun näin kerran pankista väitetään...

Vaihtoon olen menossa Corkiin, Cork institute of technologyyn. Vaihto kestää yhden lukukauden verran, elikkä noin syyskuusta joulukuuhun.

KristiinaE

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #5 : 01.08.2003, 00:43:13 »
Ei ehkä parin kuukauden takia kantsi tiliä avata. Sitten vaan nostaa suomitililtä aina vähän suurempia summia kerralla ja jemmaa sukan varteen... :-)

Zara

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #6 : 01.08.2003, 08:41:23 »
Näin Espanjassa suomalaisella kortilla nostettaessa: 0,50€ per nosto, ei muita maksuja. Kai tän pitäis olla kaikissa EU (Euro?)-maissa..?

hile

• Tonnitallaaja
    • MSN Messenger  - reija20_00@hotmail.com
    • Profiili
    • http://spaces.msn.com/members/brxtnrabbit/
    • Sähköposti
« Vastaus #7 : 01.08.2003, 17:21:45 »
Jos mä en nyt oo käsittäny ihan väärin, ni se riippuu minkä pankin electron sulla on. Nordealla n. 1,5€ ja Sammolla 1€ EU-maissa. Mutta korjatkaa jos olen väärässä.
 love to see my people living in love ,
I 'ate to see dem fighting an' swimming in blood.

I-Wayne -Living In Love

juspu

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #8 : 04.08.2003, 20:43:10 »
Mun mielestä, siis todellakin vain mutu-tietoa, että jos ostaa kaupasta jotain ja maksaa Electronilla niin ei mee mitään maksuja, mutta jos nostaa automaatista rahaa niin menee se maksu. Sinänsä vähän hölmöä.

hile

• Tonnitallaaja
    • MSN Messenger  - reija20_00@hotmail.com
    • Profiili
    • http://spaces.msn.com/members/brxtnrabbit/
    • Sähköposti
« Vastaus #9 : 05.08.2003, 14:48:39 »
Lainaus
Mun mielestä, siis todellakin vain mutu-tietoa, että jos ostaa kaupasta jotain ja maksaa Electronilla niin ei mee mitään maksuja, mutta jos nostaa automaatista rahaa niin menee se maksu. Sinänsä vähän hölmöä.

Näin ainakin Sammolla, tiedä sitten muista pankeista.
 love to see my people living in love ,
I 'ate to see dem fighting an' swimming in blood.

I-Wayne -Living In Love

Jouni

• Triplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #10 : 05.08.2003, 15:17:49 »
Lainaus
Jos mä en nyt oo käsittäny ihan väärin, ni se riippuu minkä pankin electron sulla on. Nordealla n. 1,5€ ja Sammolla 1€ EU-maissa. Mutta korjatkaa jos olen väärässä.
Eipä ole juuri euromaissa liikuttu viime aikoina. :) Ukrainassa pohdin välillä kuumeisesti, kannattaako vaihtaa euroja vaihtopisteessä vai nostaa Visalla automaatista. Siellä kun oli kurssit hieman omituiset, virallinen kurssi oli jotain 6,10, mutta 5,95 hryvnaa eurosta oli paras kurssi, jonka vaihtopisteessä näin. Visalla nostettaessa kurssi olisi 6,10, mutta lisäksi tililtä lähtee se 2€+2,5 % noston määrästä. Päädyin tulokseen, että kannattaa vaihtaa mieluummin 50 euron seteli vaihtopisteessä kuin nostaa automaatista.

Euroja olisi saanut tuohon 6,10:n kurssiin tai jopa alle (6,05), eli me rikkaat turistit tietenkin pyöritämme järjestelmää ja paikalliset voivat vaihtaa rahansa euroiksi varsin edullisesti.
14 vuotta, 3 kuukautta ja 20 päivää matkaan Forssaan.

nala

• Vieras
« Vastaus #11 : 05.08.2003, 15:20:25 »
Lainaus

Lainaus

Näin ainakin Sammolla, tiedä sitten muista pankeista.

Samoin Nordealla. Mulla laskuttavat kyllä Espanjassa 1,5e joka nostosta.