Kanada?

(Luettu 77213 kertaa)

Suuri junaryöstö

• Reissaaja
    • Profiili
Vs: kanada?
« Vastaus #80 : 10.09.2009, 19:20:35 »
Nyt kaivattaisi jonkun kokemusta omaavan vinkkiä. Eli kuinka monta päivää varaisitte aikaa Monrealiin ja Quebeciin? Saskatooniin olen menossa vaihtoon ja nämä ajattelin matkalla tsekata, aikaa kyllä riittää.
Niin se on jos siltä näyttää.

tommii

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #81 : 16.09.2009, 13:24:56 »
Hehe, ihan riippuu siita mistä oot kiinnostunu, mutta Quebec Cityyn voi tehdä ihan vaan viikonloppureissun tai pidennetyn viikonlopun. Tosin kaupunki on ehdottomasti parhaimmillaan kesällä ja vielä kantsii katsoo ajankohta millon on joku isompi tapahtuma. Montrealiin nyt saa tuhlattua aikaa vaikka miten paljon ja siellä on aina isompaa tapahtumaa, mutta Montrealin myös näkee hyvin muutamassa päivässä jos haluu vaan mestoi fiilistellä.

OnAJetPlane

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #82 : 21.10.2009, 12:42:08 »
hmm mitäs mestoja jengi suosittelis tsekkaa Torontossa ? muutakun normi CNN tower tietty... Oon ajatellu lähtee heinäkuussa Käväsemään siellä, mites millasia kokemuksia on Toronton hostelleista, vai onko tätä hostel systeemii edes sillä puolella lätäkköä... alunperin mietin heinäkuussa lähteväni Vancouveriin mutta hintavertailua ja tsekkausta tehdessäni huomasin että Vancouveriin on puolet kalliimmat liput ja budjetti ei anna myöden...

Khodr

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #83 : 22.10.2009, 00:24:47 »
hmm mitäs mestoja jengi suosittelis tsekkaa Torontossa ? muutakun normi CNN tower tietty... Oon ajatellu lähtee heinäkuussa Käväsemään siellä, mites millasia kokemuksia on Toronton hostelleista, vai onko tätä hostel systeemii edes sillä puolella lätäkköä... alunperin mietin heinäkuussa lähteväni Vancouveriin mutta hintavertailua ja tsekkausta tehdessäni huomasin että Vancouveriin on puolet kalliimmat liput ja budjetti ei anna myöden...

Siellä ei ihan kauheesti oo CN Towerin lisäksi sellaisia paikkoja mitkä olis suunnattu turisteille, mutta Skydome tai mikä Rogers Center se tätä nykyä onkaan on nähtävyys sinänsä ja siellä pitäis pyöriä heinäkuussa Blue Jaysin baseball-pelit (Muiden lajien suhteen on kyllä aika hiljaista siihen aikaan). Ontariojärveen kannattaa tutustua vesibussin kanssa ja sieltä näkee kaupungin paremmassa valossa sekä kuulee samalla  sen historiasta selvemmin kuin turistibussista (liikenteen melu on aivan eri sfääreissä kuin Suomen kaupungeissa). Niagaran putouksille pääsee melkein millä konstilla tahansa, mutta Coach Canadalla varmaan edullisimmin muistaakseni n. 40 CAD (2008) (ei ihan mestoille, mutta Niagara Fallsin bussit kuljettaa perille parilla eurolla). Jenkkien puolelle mennessä sama homma, mutta Buffalosta kannattaa suunnata pidemmälle, jos ei halua fiilistellä ghettoilmapiirissä. Ottawassa tai Montrealissa en ehtinyt käymään, mutta molemmissa kuulemma riittää nähtävää, aikaa pitää kuitenkin varata ainakin pari päivää.
Itse yövyin City Guesthouse II:ssa, joka oli halvin vaihtoehto yksin matkustavalle ja samalla kävelymatkan päässä kaupoista ja keskustasta. Julkisetkin kyllä kulkee hyvin, mutta kaupunkialueella saat mennä monessa kohtaa bussilla tai raitiovaunulla aika pitkän pätkän yhtä katua suoraan, jossa kaupunkisuunnittelu noudattaa aika pitkälti samaa kaavaa, metroverkosto kuuluu samaan puljuun, mutta se on suunnattu enemmän laitakaupungille. Respaa ei CGII:sta löytynyt, mutta paikanpitäjän sai kyllä puhelimella kiinni ja lyhyellä varoitusajalla paikalle aamusta-iltaan (ei näytä ulospäin millään lailla matkustajakodilta). Huoneissa hyvät sängyt, langaton netti ja telkkari. Saniteettitilat ihan ok, kuten myös keittiö, vaikka ei ihan siisteimmästä päästä. Kaupungilta löytyy kuitenkin kaikenlaista pöperöä melkein Suomen hintatasolla (tipit mukaan lukien). Chinatown on nähtävyys sinänsä, vaikka ei verrattavissa New Yorkin vastaavaan. Jos lätkä kiinnostaa niin suosittelen myöhempää ajankohtaa, vaikka Hockey hall of fame on varmaan silloinkin auki, mutta loppupeleissä yhtä tyhjä arpa kuin Tampereen jääkiekkomuseo, ainakin mun mielestä.   
eaven can wait.

jhu

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #84 : 23.10.2009, 17:23:03 »
vihdoinkin näyttäisi siltä että pääsisi kanadaan, varmaan tuossa elokuussa. koko loman ajattelin käyttää kanadassa. Islannin kautta varmaan halvinta lentää torontoon, seikkailla ensin siellä ja montreal/quebec akselilla ja sitten mantereen läpi vancouveriin.

Onko kukaan tehnyt tuota että mantereen läpi,onko siinä mitään järkeä, onko pelkkää erämaata toronton ja calgaryn välinen pätkä?

OnAJetPlane

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #85 : 01.12.2009, 13:19:41 »
vihdoinkin näyttäisi siltä että pääsisi kanadaan, varmaan tuossa elokuussa. koko loman ajattelin käyttää kanadassa. Islannin kautta varmaan halvinta lentää torontoon, seikkailla ensin siellä ja montreal/quebec akselilla ja sitten mantereen läpi vancouveriin.

Onko kukaan tehnyt tuota että mantereen läpi,onko siinä mitään järkeä, onko pelkkää erämaata toronton ja calgaryn välinen pätkä?

paljon Islannin kautta lentäessä tulisi matka maksamaan torontoon ?

aika pitkältihän se on erämaata mutta kyllä itse diggaisin nähdä nekin alueet sieltä, oon kuullu että Kanadassa o joku junafirma joka tekee just tollasia rannikolta toiselle välisiä junamatkoja tuol Kanadassa, en kyllä nyt muista firman nimee mut eiköhä se jostai löytyne, itse kyllä tekisin tuon junareissun ehdottomasti ja joskus vielä teenkin :)

jhu

• Aloittelija
    • Profiili
Vs: Kanada?
« Vastaus #86 : 08.12.2009, 16:35:54 »
reilu 300e meno

tommii

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #87 : 08.12.2009, 18:36:10 »
Eipä täällä kovin montaa junafirmaa ole. Kyllähän junalla pääsee mantereen halki http://www.viarail.ca/en/main . Paras vaihtoehto on ostaa junapassi low season aikaan ja silloin matkustaa. Hintaa sillä low season aikaan oli noin 400 CAD.

Suuri junaryöstö

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #88 : 08.01.2010, 01:30:45 »
Kukaan kaynyt Saskatoonissa tai ylipaataan Saskatchewanissa? Taalla menee nyt vaihtarina huhtikuun loppupuolelle joten parin sadan kilsan sateelta olisi kiva kuulla ideoita. Myos Vancouver ja todnak Calgary tulevat ohjelmaan ennen kotiinpaluuta, niiden kin suhteen voi fiksummat opastaa.

Toronto osoittautui inakin talvisaikaan hiton tylsaksi paikaksi. CN tower on aika tekemalla tehty nahtavyys, Hockey hall of fame oli suunnilleen ainoa mita saattaa suositella. Ravintoloita toki on joka makuun ja viela sopuhintaisia. Sen sijaan tuo Montreal-Quebec-akseli osoittautui mielenkiintoiseksi, kunhan joku kerta on aikaa ja rahaa niin pitaa uusiksi yrittaa sinne kesaaikaan.

Suuri junaryöstö

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #89 : 18.02.2010, 23:20:40 »
Calgaryssa tuli pari päivää vietettyä. Ihan kivaa oli, eläintarhassa ja Glenbow-museossa viihtyi. 17th avenuen ja Idlewoodin ostos/ravintolakadut on myos kivoja, varsinkin jälkimmäisen Recordland-levykaupasta loytyy väkisin jokaiselle jotain.

piruuu

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #90 : 10.06.2010, 21:43:28 »
Morjesta. Ite oon nyt kohta viikon paivat ollut taalla torontossa, niagara fall:ssissa. Kuukauden paivat taalla pitaisi hillua. Ihmiset ovat ystavallisia mutta aluksi kaupassa kaydessa ihmetytti tuo veron lisays vasta kassalla, Sitten miinus puolena kalja ja tupakki, ne on hinnoissaan, muuten ihan jees. Buffaloon pitaisi menna viikonloppuna keikkaa kattomaan, saas nahda tuleeko tuollakin rajalla hankaluuksia. Torontoon paastessa kattokaas nappasivat mut 2 kertaa tulliin, halusivat kavereiden numerot joille tulin tanne, sitten noita perkeleen samoja kysymyksia useampaan kertaan, soittivat viela kaverillekkin. onneks oli numerot luurissa. Sitten hauskinta oli kun virkailija otti mun laukun,purki sen ja loysi salmarikossun jonka toin tuliaisiksi, niin pyorittelee sita pulloa siina ja sitten se avaa sen ja kaataa korkillisen paperille ja sitten kysyy etta onko tama moottori-oljya. Sitten rupesin naureskelemaan kun pienessa sievassa olin (oli ilmainen viinatarjoilu koneessa.) Sitten se virkailija kai suuttui ja loi leiman passiin ja kaski ylos. hehehehe.

jhu

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #91 : 12.06.2010, 23:02:04 »
parin viikon päästä sitte torontoon,ainakin montrealiin pitäisi kanssa mennä. katselin tuollaista greyhoundin discoverypassia,sillähän saisi suhata 30pv suht vapaasti ja kun suunnitelmiin kuuluu myös new yorkiin meno ja ehkä ottawaankin niin eikös tuolla olisi järkevä matkustaa``?  kuukausi pitäisi olla tuolla päin  :)

Emilianu

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #92 : 08.07.2010, 13:49:26 »
Tietääkö joku miten tarkkoja kanadan rajalla ollaan siitä puolesta vuodesta?? Koska siis ymmärtääkseni suomen kansalainen voi oleskella maassa ilman viisumia 6kk, mutta rajalla passiin voidaan lyödä lyhyempikin aika.(???)
Itsellä on tarkotus "muuttaa" sinne nyt sitten toivottavasti koko puoleksi vuodeksi, kun mun poikaystävä asuu siellä. Miten siis voin varmistaa voiko sen puoli vuotta varmasti olla ja miten kannattaa varautua rajalle "tentattavaksi" mennessä? Ymmärsin, että pitää todistaa että on rahallisesti varaa olla siellä, mutta tietääkö joku että vaaditaanko siellä varsinaisesti mustaa valkoisella vai riittääkö pelkkä "jutustelu" todisteeksi. Ja sitten vielä siitä, että jos tuon puolen vuoden jälkeen haluaa uudestaan sinne, niin riittääkö pelkkä ulkomailla käynti uusimaan sen puolen vuoden oleskeluajan vai kuinka kauan pitää olla poistuneena maasta??

Pätkis

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Tarinoita Maailmalta
« Vastaus #93 : 08.07.2010, 18:11:59 »
^ Tuo oli tosiaan vähän kummallinen sääntö, et saa olla 6kk, mutta voivat lyhentääkin. Kannattaa varmaan kehitellä joku tarina koko Kanadan ympäri reissusta, joka vie kuukausia, tuo 6kk on kuitenkin turistille pitkä aika. Tai et teet jotain graduun liittyvää tutkimusta joka vie aikaa tms.. ;D

Tuosta poikaystävästä ei välttämättä kannata mainita, koska sitten ne voi alkaa epäileen, ettet olekaan lähdössä 6kk:n jälkeen vaan meinaat jäädä maahan. (siis jos poikaystäväs on Kanadalainen?) Sen sijaan kannattaa jotenkin todistaa, että koulu, työt tai jotain vastaavaa odottaa Suomessa sen 6kk:n jälkeen.

Ainakin immigration sivujen mukaan voi hakea lisäaikaa (extension) olipa sittten vierailija, opiskelija tms. Hakemus pitää tehdä ennen kuin entinen lupa loppuu, mutta en sitten tiedä miten paljon siihen pitää perustella, että minkä takia haluaa jäädä.

Jos tiedät, että aiot olla yli 6kk, niin mikset hakisi work & travel viisumia Kanadaan? Saat olla vuoden sillä ja eihän sitä pakko niitä töitä ole tehdä vaikka sellainen oiskin :) Jostain täällä toisessa Kanada ketjussa luin, että sen saa haettua halvemmalla Ruotsin Kanadan suurlähetystön kautta, kuin mitä Allianssin kautta (jotain 500e, hirveetä kiskontaa! :o)

Minne päin Kanadaa oot tulossa?

tonppa

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #94 : 08.07.2010, 18:29:45 »
Montreal oli aivan upea, "p-amerikan berlin". Aivan huikea yöelämä, varsin vapaamielistä meininkiä  ;D ja eurooppalaistyylinen vanha kaupunki.

Emilianu

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #95 : 08.07.2010, 23:05:28 »
^
^
Joo, hän asuu Fort McMurrayssa Albertassa, eli siis sinne olis tarkotus suunnistaa. Tosiasiahan siis on ettei mulla nyt mikään suomessa odota, oon irtisanoutunu duunista ja koulua en käy. Mut siis luuletko et siellä tarvitaan jonkilaisia papereita todisteeksi, esim. tiliotteesta??? vai riittääkö pelkkä suullinen todiste ja voisin vähän kaunistella "matkasuunnitelmaa"..:) 
Hassua sinänsä, kun olin nyt vasta pari viikkoa sitten siellä käymässä, tosin vain reilun viikon. Ei mun passiin leimattu mitään päivämäärää millon mun olis pitäny poistuu maasta, kyllähän ne sitä kysyi että kuinka kauan aion olla, mutta varsinaisesti mitään paluulentolippua ei tarvinnut esittää. Ja kun lähdin takasin suomeen, niin kanadan puolella ei edes ollu maasta poistuessa mitään erillistä passintarkastusta. Passiin jäi nyt vaan muisto et millon oon menny maahan eikä leimaa maasta poistumisesta. Toisaalta siis luulis että voisin sanoa olevani maassa esim. sen pari viikkoa ja sitten vaan jäädä pidemmäksi aika..???

Emilianu

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #96 : 08.07.2010, 23:10:50 »
Niin ja lisäys äsköseen.. Siis mun tietääkseni suomalaisilla ei ole ees mahdollisuutta hakee sitä work & holiday viisumia kanadaan mennessä, joskus ollut mutta ei löytynyt suomea enää listasta. Typerää, kun listalta löytyi melkein muut pohjoismaat..:(
(Luin joiltain kanadalaisilta nettisivuilta millä mailla on mahdollista sitä hakea!)

Pätkis

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Tarinoita Maailmalta
« Vastaus #97 : 09.07.2010, 20:10:40 »
Ainakin tämän ketjun (http://www.pallontallaajat.net/pt2/keskustelu/index.php?topic=16812.20) perusteella joku pallislainen hommas work & holiday viisumin ja vieläpä "äskettäin", viime vuonna! Kannattaa tsekata  :)

Sen kummemmin en kyllä uskalla sanoa mitä kaikkea ne voi vaatia, todisteita siis. Mutta jos sulla on mahdollisuus hommata bank statement joka todistaa, että sulla on suht reilusti (no, jonkin verran ainakin!) rahaa tilillä, niin ei se ainakaan haittaa varmasti.

Hmm, ne ei varmaan lyhyillä reissuilla niin ressaa tuosta paluupäivästä..? Tai jotain.
No onpa hyvä tietää, ettei maasta poistuttaessa ole mitään kummempaa passintarkastusta, nimittäin mulla menee kuukauden yli mun oleskelu, siis mun pitäis olla pois maasta 31.7 mutta lennot on vasta 2.9.. Mutta mitäpä ne tekis, heittäis ulos maasta, kun olen jo lentokentällä lähtemässä?  ;D

Millon sulla on lähtö? Kerro sitten miten kävi tän homman kanssa, tiiä vaikka on itelläkin edessä jos oma poikaystävä joskus haluaa palata Kanadaan :D

wysig

• Vieras
« Vastaus #98 : 10.07.2010, 01:08:37 »
Niin ja lisäys äsköseen.. Siis mun tietääkseni suomalaisilla ei ole ees mahdollisuutta hakee sitä work & holiday viisumia kanadaan mennessä, joskus ollut mutta ei löytynyt suomea enää listasta. Typerää, kun listalta löytyi melkein muut pohjoismaat..:(
(Luin joiltain kanadalaisilta nettisivuilta millä mailla on mahdollista sitä hakea!)
Ainakin tämän sivun mukaan voit hakea:
http://www.visabureau.com/canada/working-holiday-requirements.aspx

Kanadan Suomen lähetystö on enemmän tai vähemmän ulkoistettu Lontooseen ja Tukholmaan.

jhu

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #99 : 15.07.2010, 03:11:18 »
torontos ja montrealis tuli viikko pyorittyy ja ilman g20 olis montreali vieny pelin ja nyt viela reilummin. mahtava kaupunki. :)