Kanada?

(Luettu 77218 kertaa)

Ieva

• Reissaaja
    • Profiili
kanada?
« Vastaus #20 : 05.04.2004, 22:05:28 »
Lainaus käyttäjältä: "Anonymous"
Hei!

Suunnittelen kovasti vaihto-opiskeluvuotta (tarkemmin kahdeksaa kuukautta) Thunder bayssa. Lähtö on elokuun lopussa. Mielelläni kuulisin kokemuksia vaihtovuosista kanadassa ja käytännön järjestelyistä matkaa varten. (Pitäisi hommata viisumi, neuvoja?)
Muutoinkin olisi mukava tietää ihan tavallisia asioita kanadasta (tyyliin: saako kaupasta rasvatonta maitoa ja onko se juotavaa, minkälaisia pankkiketjuja siellä on...)

Onko kellään kokemuksia suurten järvien seuduista? Missä kannataa käydä, miten kannattaa liikkua?

Thunder Bay on kiva pikkukaupunki! Erittäin suomalainen, kadun kyltit kahdella kielellä ja siellä ilmestyy suomenkielinen sanomalehti. Mun tätini opettaa Lakehead Universityssä  :) Sillä on suomenkielinen kampaaja ja käy suomenkielisellä hammaslääkärillä.

Yks tuttu vietti siellä yhden yliopistovuoden ja kertoi että oli oikeen mukavaa, mutta pikkukaupunki on aina pikkukaupunki plussineen ja miinuksineen. Kuulemma kävi välillä vähän ahdistamaan, mutta sehän riippuu siitä mistä tykkää, eikö vaan  :wink:

Suosittelen Kanadaa, erittäin kivaa, olen suuri Kanadafäni! Ja jos haluat nähdä vähän erilaista Kanadaa ja samalla oppia ranskaa, lähde Québeciin. Suosittelen erittäin lämpimästi, vietin siellä itse loistavan vaihtarivuoden. Lykkyä tykö!

NO50

• Himoreissaaja
    • MSN Messenger  - NO50
    • Profiili
kanada?
« Vastaus #21 : 05.05.2004, 21:14:59 »
Autoilusta Pohjois-Amerikassa kannattaa muistaa, että oikealle
kääntyvä saa liikennevaloissa mennä päin punaista (ellei toisin
ole mainittu), mutta valoissa pitää pysähtyä kuin STOP-merkillä.

Quebec on siinä mielessä pelottava paikka, että vaihto-oppilaana
oppii varmaan paremmin ranskaa kuin englantia. Joku voi tietysti
sitä halutakin. Olin pari joulua sitten Quebec Cityssä ja siellä
oli MC:ssä hankaluuksia saada hampurilaisateriaa englannin
kielellä. Hyviä bileitä siellä kyllä oli. Dacobert tai sellanen oli yks
ihan OK mesta missä kyllä viihdyin.

Oon ite ollu vaihtarina Woodstockissa, Ontariossa ja se oli ihan
OK vaikka suht kuollutta olikin. London oli puolen tunnin ajon
päässä ja Torontoonkin oli vajaa 2 tuntia. Bileet oli kyllä tuollakin
kohdallaan.

Bussilla on ihan OK liikkua Kanadassa ja Jenkeissä, mutta ainakaan
niillä linjoilla (Quebec City - Montreal - Toronto, Detroit - Columbus,
Columbus - Cleveland - NYC) joilla itse menin ei ollut ainuttakaan
opiskelijaa. Kaikki matkustajat olivat vähävaraisimpaan luokkaan
kuuluvia.

Matkat menivät kyllä hyvin ja ilman ongelmia, mitä nyt hieman
pelotti Columbuksen ja Clevelandin välillä kun bussikuski (Blue-
nimeltään) etsi käytävän toisella puolella olevalta penkiltä
kasettejaan kesken ajon. Loskaakin tuli taivaalta, mutta Blue ajoi
urhoollisesti vasenta kaistaa koko matkan.

Busseissa on hyvä se, että jos bussi tulee täyteen, haetaan heti
toinen bussi ajamaan perään, että kaikki mahtuvat kyytiin. Näin
meillä ainakin kävi.

Mut sinne vaan....
quot;Kuolema kuittaa univelan ja asuntolainat"

Momo

• Reissaaja
    • Profiili
kanada?
« Vastaus #22 : 23.12.2004, 10:53:48 »
voisko joku viel kertoo vähän lisää Quebecistä,siis sekä kaupungista, että yleisesti alueesta ja montrealista...
minkälaist siellä on, mitään erityistä mitä kannattais nähä/tietää ym.
oon lähössä reissuun sinnepäin maanantaina  :D  ja mun kanada tietous on aivan säälittävä, joten ois kiva kuulla lisää...

tirmo

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • http://my.opera.com/tirmo/albums/
kanada?
« Vastaus #23 : 28.03.2005, 22:36:21 »
onko joku lähtenyt ihan töiden perässä kanadaan? miten on, jos menee turistina ja etsii duunipaikkaa paikan päällä ja sitten vasta hankkii work permitin..?

tahtoo work&travel canadan!  :idea:  
minne teen aloitteen  :?:  

W&T Australia - New Zealand - Africa - Canada?
Krooninen euforia ¤ Ladurée

LateX

• Tonnitallaaja
    • Profiili
Miltä alueelta hotelli Torontossa?
« Vastaus #24 : 08.06.2005, 01:19:17 »
Tarkoitus olla reilu viikko Torontossa mutta
mikä olisi hyvä hotellialue kun haluaa asua
keskellä vilinää jossa olisi paljon kaikkea
kävelymatkan sisällä.
Isoja ostareita, mahdollisesti rautatieasema.

Miten isoja on etäisyydet Torontossa eli
jos joku on kahden korttelin päässä niin
onko sinne 15 kilsaa?  :)

Pärjääkö jalkaisin vai pitääko koko ajan
ottaa taksia?

Niagaralla ja Montrealissa ainakin pitää
käydä mutta onko jotain must juttuja
lähistöllä? CN torni jne ?

socalled7

• Himoreissaaja
    • Profiili
Re: Miltä alueelta hotelli Torontossa?
« Vastaus #25 : 08.06.2005, 22:17:12 »
Lainaus käyttäjältä: "LateX"

Pärjääkö jalkaisin vai pitääko koko ajan
ottaa taksia?

Niagaralla ja Montrealissa ainakin pitää
käydä mutta onko jotain must juttuja
lähistöllä? CN torni jne ?

Olin itse Torontossa 3 päivää ja kertaakaan en ottanut taksia... CN-torniin maksoi omaisuuden (?) ja näkymät oli mitä oli, eli eipä juuri mitään. Kuulemma "hyvällä säällä" pystyy näkemään vesihöyryn Niagaran putouksilta, mutta jos nyt on muutenkin menossa katsomaan ihan niitä oikeita putouksia, niin ketä kiinnostaa... Jos olisin sinä, viettäisin sen viikon Montrealissa ja kävisin ehkä 1-2 päivän reissulla Torontossa/Niagaralla. Montreal oli mahtava, Toronto aika pitkälti BLAAH. Makuasia tämäkin tietysti.

jane

• Reissaajaguru
    • Profiili
Re: Miltä alueelta hotelli Torontossa?
« Vastaus #26 : 08.06.2005, 23:44:27 »
Lainaus käyttäjältä: "socalled7"
Jos olisin sinä, viettäisin sen viikon Montrealissa ja kävisin ehkä 1-2 päivän reissulla Torontossa/Niagaralla. Montreal oli mahtava, Toronto aika pitkälti BLAAH. Makuasia tämäkin tietysti.

Yhdyn edelliseen puhujaan! Olen ollut molemmissa kaupungeissa pariin otteeseen ja kannatan ehdottomasti Montrealia - mutta onhan tuo Toronto tietenkin näkemisen arvoinen. Mutta torni on kyllä superkallis. Mulle se silti oli varsinainen kokemus koska kammoan korkeita paikkoja! Uskalsin jopa seistä lasilattian päällä - iik!
"Kattele ny se maailma kunnolla ettei tartte toista kertaa lähteä!"

LateX

• Tonnitallaaja
    • Profiili
kanada?
« Vastaus #27 : 19.06.2005, 04:23:18 »
Niin mitä ihmeellistä siellä Montrealissa sitten on ?

dai_cheng

• Aloittelija
    • Profiili
    • http://www.kolumbus.fi/dai_cheng
kanada?
« Vastaus #28 : 02.07.2005, 13:21:23 »
Lainaus käyttäjältä: "LateX"
Niin mitä ihmeellistä siellä Montrealissa sitten on ?

Mietin ihan samaa :D

jane

• Reissaajaguru
    • Profiili
kanada?
« Vastaus #29 : 03.07.2005, 12:29:36 »
Fiilis!!! Mä pysähdyin siellä joulun alla, reissattuani puolisen vuotta Jenkkejä ja Ontarioo. Näiden jälkeen Quebec Montrealineen oli huippu kokemus!!!
"Kattele ny se maailma kunnolla ettei tartte toista kertaa lähteä!"

dafkaj

• Aloittelija
    • Profiili
kanada?
« Vastaus #30 : 29.10.2005, 01:51:00 »
Nostetaans hieman :)

Viime kesänä tuli käytyä morjenstamassa vaihtarikavereita Kandassa, Prince Edward Islandilla. Oli kyllä niin uskomaton kokemus että pakkohan sinne on mennä uudestaankin käymään ens vuonna, tällä kertaa tosin koulun maksamana ;)

Asuin kaverin luona sen 2.5 viikkoa minkä maassa vietin. Päivät meni saarta ympäri pyöräillessä ja rannalla loikoillessa. Vois kuvitella että pikku saari koillis Kanadassa ei oo mikään beach paradise, mutta pitää sanoa että yhtä komeita rantoja en oo nähnyt edes Etelä-Euroopassa . Sattu vielä mukavasti parin vuosikymmenen lämpöennätyskin päälle, 43C ja muutenkin kiva helleaalto siinä heinäkuussa.

Se mikä teki suurimman vaikutuksen oli kyllä ihmisten vilpittömyys ja ystävällisyys. Olit sitten kuinka homeessa tahansa ja ostamassa viinakaupassa uutta satsia, niin aina jakso kassa hymyillä ja kysellä kuulumisia. Kuvaava on esim se kun mentiin kauppaan ruokaostoksille niin ihan random nainen tuli siihen luokse ja sano "What a lovely shirt you have! Where did you get it, it goes so nicely with your beautiful smile!" Paidassa luki "you're the apple of my eye". Jätti hyvän mielen :)

Ainahan sitä pääsee isoihin kaupunkeihin käymään ja se meno on aikalailla samallaista maasta riippumatta, mutta tuolla Kanadan Maritimeseissa kyllä tuli semmonen olo että tää on jotain uniikkia mitä ihan kaikki ei pääse kokemaan.

Niin ja ens vuonna tosiaan toistamiseen PEIhin ja sen jälkeen puoleks vuodeks Ohioon vaihtoon  8)

marion

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
kanada?
« Vastaus #31 : 13.11.2006, 02:16:37 »
Voisiko joku antaa tarkempia vinkkeja mita siella ottawassa ja montrealissa kannattaa tehda naihin aikoihin (marraskuun loppu). Olen sinne parin viikon paasta menossa, eika kovin tarkkaa kuvaa, mita naissa kaupungeissa kannattaa tehda!! :)

Aida

• Aloittelija
    • Profiili
kanada?
« Vastaus #32 : 30.03.2007, 10:53:40 »
Onko kenellakaan kokemuksia Edmontonista? Tuolla aikaisemmin joku mainitsi etta aika tylsa kaupunki on ... Olisi kiva kuulla hieman lisaa koska sinne pain luultavasti suunnataan syksylla pariksi viikoksi.

s

• Aloittelija
    • Profiili
kanada?
« Vastaus #33 : 20.09.2007, 14:14:37 »
Vähän jos nostettais tätä. :)

Oon lähdössä kevääksi 2008 vaihtoon Montréaliin. Jos joku on oleillut ko. kaupungissa mahdollisesti pidempiä aikoja, kaikkia vinkkejä otetaan vastaan... esim. mitkä on mielenkiintoisimpia nähtävyyksiä, missä kaupunginosassa/paikassa on kivoimmat baarit (lähinnä siis kuppilat/keikkamestat, ei niinkään yökerhot), mikä on hintataso... ja kiinnostaisi tietää, millä pelillä kannattaa kulkea pidemmät matkat, esim. New Yorkiin (bussi?, greyhound? paljon maksaa? lentäminen?) ja tarviiko suomalainen jotain asiakirjaa tms. mennessään rajan yli Kanadasta käymään Jenkeissä.
Noi nyt näin äkkiseltään tuli mieleen kysyä, mut kysyn lisää jos joku on innokas vastaamaan, which would be great :)

Tarmo

• Himoreissaaja
    • Profiili
kanada?
« Vastaus #34 : 24.09.2007, 18:46:21 »
Lainaus käyttäjältä: "s"
Vähän jos nostettais tätä. :)

Oon lähdössä kevääksi 2008 vaihtoon Montréaliin. Jos joku on oleillut ko. kaupungissa mahdollisesti pidempiä aikoja, kaikkia vinkkejä otetaan vastaan... esim. mitkä on mielenkiintoisimpia nähtävyyksiä, missä kaupunginosassa/paikassa on kivoimmat baarit (lähinnä siis kuppilat/keikkamestat, ei niinkään yökerhot), mikä on hintataso... ja kiinnostaisi tietää, millä pelillä kannattaa kulkea pidemmät matkat, esim. New Yorkiin (bussi?, greyhound? paljon maksaa? lentäminen?) ja tarviiko suomalainen jotain asiakirjaa tms. mennessään rajan yli Kanadasta käymään Jenkeissä.
Noi nyt näin äkkiseltään tuli mieleen kysyä, mut kysyn lisää jos joku on innokas vastaamaan, which would be great :)
Kun  menet Kanadasta USAan, niin taytat saman visa weiver lapun kuin lentokoneella USAan saapuessa. Maksaa 6 USD (lentokoneessa ilmainen) ja on voimassa kolme kuukautta. Kun menet takaisin Kanadaan, niin ne kysyy sinulta oletko menossa takaisin USAan. Jos olet, niin saat pitaa tuon visa weiverin, mutta jos et ole niin ne reipaisee sen pois ja joudut maksamaan sen uudestaan, kun seuraavan kerran olet menossa USAan.

Itse olen kulkenut tonne USAan  ja New Yorkiin aina autolla tai lentamalla (asustan taalla Quebec Cityssa). En tieda, etta mika on paras keino sinne menna, kun on monta hyvaa.

Montrealin kuppiloista en tieda, mutta isot bandit soittaa Bell Centerissa.

Mielenkiintoisena nahtavyytena voisin pitaa St. Lawrence-joen vartta Quebecista ylospain, seka Quebecin vanhaa kaupunkia. Vanhimmat talot 1600-luvulta, eli todella vanhaa tanne p-amerikkaan. Montrealista en tieda, kun olen kaynyt ainoastaan lentokentalla ja Ikeassa =)

Tervetuloa tanne Frogien (Frog on englanninkielisten kayttama hakkumasana kanadanranskalaisille)  joukkoon. Itsekkin olen kovasti sammakoksi taalla muuttumassa =)

s

• Aloittelija
    • Profiili
kanada?
« Vastaus #35 : 13.01.2008, 22:23:01 »
Kiitti (vähän näin myöhässä) Tarmolle vinkeistä. Täällä ollaan nyt ja ihmetellään... Québec cityynkin olis tarkoitus tulla vierailemaan mahd. pian.

Tarmo

• Himoreissaaja
    • Profiili
kanada?
« Vastaus #36 : 28.01.2008, 07:36:13 »
Lainaus käyttäjältä: "s"
Kiitti (vähän näin myöhässä) Tarmolle vinkeistä. Täällä ollaan nyt ja ihmetellään... Québec cityynkin olis tarkoitus tulla vierailemaan mahd. pian.

Muista syödä paljon poutine'a. Joka ikinen gramma jää kehoon... kylkiin ja takapuoleen =) Pärjäät paremmin tämän kylmän talven yli.
Kanadanraskalaisten kansallisruoka ja maistuu ainakin omaan suuhun liiankin hyvälle.
http://en.wikipedia.org/wiki/Poutine

pamplemousse

• Aloittelija
    • Profiili
Kanada.. Québec
« Vastaus #37 : 09.02.2008, 17:48:21 »
Hejssan,

lähinnä olisin Tarmolta halunnut kuulla lisää  Québecissä /Québecin kaupungissa asumisesta. Jos jaksat kertoa vähän mitä siellä teet ; opiskeletko, oletko töissä ja mikä sinut sinne vei..

Itse olen ranskankielisestä Kanadasta unelmoinut jo jonkin aikaa ja katsellut opiskelumahdollisuuksia sieltä.. rahoituspuoli on vähän niin ja näin, mutta toivo kuitenkin vielä elää, ja hakemuksen ainakin aioin tehdä ja lähettää. Ensi kesänä , jos kaikki nyt sujuu hyvin, ajattelin lähteä Québeciin kesätöihin.
Montréaliin aluksi, ja sitten mahd. Québecin kaupunkiin.

Olisiko jotain vinkkiä antaa?
Kiitoksia etukäteen :)

Tarmo

• Himoreissaaja
    • Profiili
kanada?
« Vastaus #38 : 20.02.2008, 23:47:37 »
No, aivan aluksi tarvitsee sano, että itse pidän huomattavasti enemmän Quebec Citystä kuin Montrealista. Quebecissä on noin 500 000 asukasta, mutta tämä ei tunnu (eikä tietysti olekkaan) suurkaupungilta. Montreal on sitten enemmän pohjois-amerikkalainen miljoonakaupunki (asukkaita n. 3 milj. metropolin alueella). Montreal on monilta osin erittäin ruma kaupunki, verrattuna Quebec Cityyn. Montrealissa toisaalta puhutaan huomattavasti enemmän englantia, kuin Quebecissä, mutta Quebecissäkin pärjää erinomaisesti englannilla, mutta töiden saati saattaa olla vaikeampaa, jos ranska ei taivu.

Koko ranskalainen kanada on erittäin turvallista aluetta verrattaessa muuhun pohjois-amerikkaan. Quebec Cityssä ei tapahtunut yhtään henkirikosta vuonna 2007. Tästä voisi Suomikin ottaa mallia. Ei taida montaa yhtä suurta kaupunkia löytyä maailsta, joka pystyy samaan. Muutenkin kaupunki on erittäin turvallinen ja kaupungilla voi liikkua keskelläyötä yksin ilman mitään pelkoa. Montrealissa on enemmän suurkaupunkien ongelmia, mutta ei kuitenkaan mikään Chicago.

USA on aivan vieressä ja sinne kannattaakin mennä shoppailemaan ainakin vaatteet, jotka on USAn puolella huomattavasti halvempia.

Viisumin saanti on se ongelma. Varsinkin jos et puhu ranskaa, niin todella vaikea saada pysyvää asumislupaa. Tästä syystä itsekkin taidan jättää Kanadan taakse tuossa kesällä, vaikka menenkin naimisiin kanadalaisen kanssa.

Niin, itse en tee tällä hetkellä yhtään mitään (elän aikaisemmin säästetyillä rahoilla). Lomailen ja matkustelen ympäri p-amerikkaa ja olen täällä turistiviisumilla. Hain juuri puolen vuoden jatkoa, mutta siihenkin kestää kaksi kuukautta saada vastaus. Saa nähdä miten käy. Minä tulin tänne naisen perässä, eli minulla on kanadanranskalainen tyttöystävä.

Monster.ca on varmaan paras paikka etsiä työpaikkaa.

Kysele lisää, jos haluat jotain muuta.

pamplemousse

• Aloittelija
    • Profiili
Québeciin..
« Vastaus #39 : 21.02.2008, 20:03:32 »
Heippa!

Ja-a, mistä aloittaisin?
Olen siis lähdössä toukukuussa Kanadaan, n. 3kk, work and travel periaatteella. Mainitsit viisumista - omalta osaltani sen ei pitäisi tuottaa ongelmia, matkaan lähden opiskelijoille suunnatun ohjelman kautta, ja työviisumin saa max. 6 kuukaudeksi vaikka ei vielä edes tiedossa työpaikkaa. Tänään vein hakemuksen, joten nyt vain odottelemaan.
Ranskassa vietetyn vaihtarivuoden jälkeen ranskan kieli sujuu ihan hyvin, ja tämän takia juuri Québeciin haluankin.
Nyt kun päätös lähtemisestä tehty ja maksut maksettu, alan kyllä tarkemmin suunnitella kesää, mutta Montréaliin suuntaan varmasti aluksi sllä siellä järjestetään info-tilaisuuksia ja sen semmoista.
Mitä mainitsemaani opiskeluun tulee se mahdollisuus elää kyllä vielä ja tässä tapauksessa paikkana olisi Québec city. Ehkä sekin selviäisi kesä aikana

Onko muita paikkoja joita suosittelet nähtäväksi?
Hintataso? Asumiskustannukset? Olen itse miettinyt yliopistojen asuntoloita..

Eipä nyt juolahtanut hirveästi kysymyksiä mieleen mutta eiköhän niitä tule, kiva jos jaksat vastailla...  :)