Lääkärintodistus sukelluskurssia varten

(Luettu 22304 kertaa)

Kirnauskis

• Himoreissaaja
    • Profiili
« : 05.09.2006, 10:50:40 »
Nyt se myrkyn lykkäs. On aikomus lähteä talvella Thaimaahan ja siellä vihdoin suorittaa sukelluskurssi. On joskus ollut ongelmaa paineentasauksen kanssa lennoilla, joten tarvitsen lääkärintodistuksen. Varasin terveysasemalta ajan sitä varten ja hetken ehdin olla tyytyväinen, mut justiinsa sain ilmoituksen, että "ei me tällaisia lääkärintodistuksia kirjoitella. Mene yksityiselle." Niin teen. Kertokaa nyt, hyvät ystävät, jos tiedätte kohtuuhintaista lääkäripalveluntarjoajaa, joka vois Helsingin alueella tehdä ko. paperin.
Kotiin on moni kuollut.

salomaaj

• Vieras
« Vastaus #1 : 05.09.2006, 10:59:10 »
Minnepäin Thaimaata olet menossa Dyykkaamaan? useimmat kaupungit jotka on täynnä sukellusyrittäjiä, ovat myös täynnä lääkäreitä, joilla on valtuudet allekirjoittaa kyseinen lääkärintodistus. saattaa olla että joudut maksamaan siitä jopa 200 bahtia. 4euroa siis.

Kirnauskis

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #2 : 05.09.2006, 11:23:51 »
Krabin suuntaan. Tiedän että kaikki (mukaanlukien lääkärintodistukset) on siellä ihan sikana halvempaa, mutta kaikeksi onnettomuudeksi olen siellä vuodenvaihteessa, jolloin siellä ovat kaikki muutkin talvilomaansa viettävät, ja haluan saada opetukseni suomeksi, sillä vaikka puhunkin englantia sujuvasti, niin tässä kohtaa suosin omaa kieltä. Tästä taas seuraa se, että paikka on syytä varata ajoissa. Siksi siis lekuriin Suomessa. Vai voiko tehdä niin härskisti että varaa paikan kurssilta, mutta sitten paikan päällä sanookin, että ei vaineskaan?
Kotiin on moni kuollut.

Matt

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #3 : 05.09.2006, 11:30:51 »
On se kallis ja monimutkainen homma suomessa mutta esim Phuketissa pääsee vastaavaan lääkärintarkastukseen ilman ajanvarausta,ainakin RayaDiversin paikoissa/ kautta.Itse tutkimus kesti siinä 2-3h ja maksoi n 15-20e.Siitä saa todistuksen jossa kerotaan onko sukeltaminen mahdollista vai ei. :D

salomaaj

• Vieras
« Vastaus #4 : 05.09.2006, 11:56:36 »
Lainaus käyttäjältä: "Kirnauskis"
Vai voiko tehdä niin härskisti että varaa paikan kurssilta, mutta sitten paikan päällä sanookin, että ei vaineskaan?

Hyvinkin voi ja tekeekin jos on vakavia ongelmia. Paineen tasausta on lääkärin vähän vaikea testata, joten se on ihan itsestäs kiinni haluatko lähteä kokeilemaan onneas valehtelemalla lääkärille. Mikäli lentokoneiden kanssa on jo ongelmaa niin sit ei hyvää enteile, mutta älä vielä lannistu.

Jos pystyt pidättämään henkeä "hyvin" niin sit vain testaamaan asiaa käytännössä freedive hengessä jonnekin missä on syvä allas. esim stadikan hyppyallas on hyvä paikka testille ja itiksessäkin saa myös syvyyttä vähän enemmän normaaliin allassyvyyteen verrattuna.  4-6m antaa jo vähän ideaa pystytkö tasaamaan vai et. harjoitus tekee mestarin.

Tosiaan kun menet thaimaahan sukeltamaan niin pidä huoli että ilmastointi ei ole liian viileällä. Lämpötila vaihtelut huoneen ja ulkoilman välillä muodostuu näin suuriksi, jotka voi aikaansaada flunssan. Tämä taas tekee sukeltamisen mahdottomaksi juuri paineentasauksen takia ja sit vituttaa kun et kerkeä hoitamaan maksettua kurssia loman aikamääreissä.

Lainaus käyttäjältä: "Matt"
Itse tutkimus kesti siinä 2-3h ja maksoi n 15-20e.

Itselläni se kesti 5min ja maksoi tosiaan ton 200bahtia.

Kirnauskis

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #5 : 05.09.2006, 12:15:03 »
Kiitos tuhannesti tiedoista. Taidan kallistua sille kannalle, että skippaan koko lekurin täällä ja meen sitten Thaimaassa. En usko että korvieni kanssa sen suurempia ongelmia tulee (kuuluisia viimeisiä lauseita...), mulla yhden korvalääkärin suullinen lausunto jo on, mut se peijakkaan paperi vaan puuttuu.
Kotiin on moni kuollut.

emiilo

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #6 : 13.10.2006, 13:27:17 »
Ite kävin täällä suomessa terveyskeskuksessa hakemassa lääkärintodistuksen. Tai siis lääkäri täytti sen lapun minkä olin saanu kun ilmoittauduin sukelluskurssille. Aikaa kului n. 10min ja makso tasan 0 euroa. Tosin asun Halikossa, että en tiedä miten esim. Helsingin terveyskeskuksissa homma etenee..
os et välitä pätkääkään siitä, missä olet - et voi eksyä!

kengurupallo

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #7 : 13.10.2006, 13:48:40 »
Kyllä kai voit esim. Raya Diversille ilmoittautua ensin sukelluskokeiluun, josta sitten, jos korvat toimivat, niin jatkat kurssille. Laita ilmoittautumislomakkeeseen näin. Tuskin se lääkäri pystyy kuitenkaan varmasti sanomaan, pystytkö tasaamaan painetta vai et, ellei sinulla ole tosi jumissa korvat, mutta silloin kai tietäisit sen itsekin. Olen ymmärtänyt, että jos sukelluskokeilusta jatkaa suoraan kurssille, se toimii yhtenä kurssin sukelluksista/allasharjoituksista.

Eliette

• Himoreissaaja
    • MSN Messenger  - Tua_totus@hotmail.com
    • Profiili
« Vastaus #8 : 13.10.2006, 14:27:50 »
Meillä myös tarkoitus käydä sukelluskurssi. Eli tarviiko tuollaisen todistuksen aina mukaan?
Kertokaapa sukellusta harrastaneet myös, onko sillä jotain vaikutusta jos on kerran korvatulehduksen aikana jouduttu tärykalvo puhkaisemaan?
Mitä pidempi matka sitä pidemmälle mennään!

Kirnauskis

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #9 : 13.10.2006, 15:26:08 »
Meilailin tässä taannoin Raya Diversin kanssa ja lähettivät mulle lomakkeen, jossa kysyttiin onko/onko ollut joskus kaikenlaisia terveysongelmia, joista yksi oli paineentasausongelmat lennolla. Jos yhteenkin kysymykseen tulee kyllä-vastaus, niin lääkärintodistus on oltava. Siis myös siinä tapauksessa, että ongelmia on ollut, mutta ei ole enää.

Helsingin terveysasemilla on tiukka linja tällaisille lääkärintodistuspyynnöille eli palvelua ei tipu. Itse ratkaisin tämän asian niin, että menen Thaimaassa lääkärintarkastukseen ja jos sieltä puoltava lausunto tulee, niin fine. Jos ei, niin sitten snorklailemaan vaan...
Kotiin on moni kuollut.

Matt

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #10 : 13.10.2006, 18:42:03 »
Sukelluskurssilla,ainakin RayaDiversilla on eka sukellus myos testintapainen,jos ylivoimaisia ongelmia tulee niin voi lopettaa siihen.Sukeltaessa paineentasaus ajat on yksilollisia,jos on ongelmia niin korjataan silla kun menee alas ja nousee ylos sen mukaan miten paineet tasautuu.Joskus saattaa jonkun minuutinkin joutua valilla vartoomaan etta korvat aukee.Maksiminopeus PADI:lla on 18m/min.Erityisesti kannattaa valttaa nena yms suihkeiden kayttoa paineentasaus ongelmiin,voi tulla tilanne etta alas paasee ihan hyvin mutta tunnin kuluttua kun pitais paasta ylos ja laakkeen vaikutus on heikentynyt voi olla tuskallinen nousu.Sellainen vinkki etta kun kurssilla joutuu veden alla sukeltamaan tietyn ajan  ilman maskia niin akkiseltaan voi merivesi menna nenaan ja se kirvalee hitosti,tuossa vaiheessa kannattaa puristaa nena sormilla kiinni ja rauhassa totutella hengittamaan ilman maskia,alkaa kylla sujumaan hetken harjoittelun jalkeen :wink:

Tommy72

• Reissaaja
    • Profiili
Todistus sukelluskelpoisuudesta
« Vastaus #11 : 13.10.2006, 20:27:01 »
Suomessa kaikille kursseille vaaditaan voimassaoleva todistus sukelluskelpoisuudesta, mutta ulkomailla ne eivät ole siitä kauhea nökönuukia. Itse olen suorittanut Kroatiassa PADIn owd ja Aowd-kurssit, joiden aluksi täytettiin PADIn terveyskyselylomake. Jos siis vastaat yhteenkin kysymykseen kyllä, niin sukelluskeskus tulee vaatimaan sukelluslääkärin todistuksen kelpoisuudesta. Välttämättä kyllä vastaus ei siis vielä riitä epäämään sukellusta, vaan lääkäri varmistaa "vian" ja sen esteen sukellukselle.

Nyt kun suoritin noin pari viikkoa sitten NAUI Advanced SCUBA Diver-kurssin, oli sen aloittamisen ehdottomana edellytyksenä voimassaoleva todistus.

Itse hankin todistuksen Operon nimiseltä lääkärikeskuskelta hintaa n. 40€. Hesassa ainakin Helsingin Lääkärikeskuksesta saa näitä todistuksia (kts. linkki
http://www.helsinginlaakarikeskus.fi/palvelut/?file=content_exec&id=511&submenu=112

Tuskinpa on kauhean järkevää yrittää mennä Thaimaanhan sillä asenteella "jos ehkä pääsis sukeltamaan". Muutenkaan sukellus ei ole ihan niitä vaarattomimpia harrastuksia, vaikka ei ihan heti uskosi, tosin jos sen tekee järki päässä ja turvaohjeet mielessä, niin riskit ovat pienet ja tällöin pystyy keskittymään sukelluksen mukavaan puoleen.

usvaus

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #12 : 16.10.2006, 15:55:44 »
Otsikko vain sattui silmään ja ajattelin kommentoida, vaikkei omakohtaisia kokemuksia sukellusasioista olekaan.

Veljeni on juuri parhaillaan reissussa Australiassa ja siellä oli tarkotuksena hällä & paremmalla puoliskollaan mennä sukeltamaan.
Veljelläni on kuitenkin astma, joka osoittautui rajoittavaksi tekijäksi. Saatte suoran otteen mailista (tunnustan, olen nyt laiskalla päällä  kirjoittamaan):
"Minun taytyi jattaa astman takia sukeltelut valiin, silla jarjestaja olisi halunnut saada paikalliselta laakarilta lausunnon siita, etta voin turvallisesti sukeltaa.  Kavimme kylla laakarin vastaanttotiskilla, mutta luettuamme heidan antamansa jutun astman ja sukelluksen vaaroista arvioimme mahdollisuudeksi 5% saada laakarilta lausunto, joten 50$ palkkio tuntui hieman
kalliilta mahdollisuuteen nahden."

Velipoika oli sitten snorkalaillut rantavesissä tyttöystävänsä sukeltaessa oikeasti :D (Älkää kertoko veljelleni, jotta nauran!)
parasta toimia aina nopeasti viimetingassa!

Tommy72

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #13 : 16.10.2006, 18:23:07 »
Kun en ole lääkäri, niin laitan linkin Sukeltajaliiton nettisivuilla olevaan lääkärintarkastusohjeeseen. Tuosta nyt voisi hieman katsella minkälaista "vikaa" löytyy ja onko se este sukellukselle.

http://www.sukeltaja.fi/tiedostot/Laakarintarkastus/Laakarintarkastusohje.pdf

Jos nyt tuosta jotakin ymmärsin, niin astma ei välttämättä ole este sukellukselle. MUTTA, kuten sanoin aikaisemmin, en ole lääkäri....  :)

Tuohon ylläolevaan viestiin kommentoisin, että ottaisin kyllä sen riskin ja maksaisin 50 taalan palkkion, jos vaikka kelpuutaisivatkin, sillä sukeltaminen on MAHTAVAA.

tipi

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #14 : 16.10.2006, 22:32:15 »
Mulla on astma ja sain lääkäriltä luvan sukeltamiseen. Lääkkeet on tosi hyvät eikä mitään kohtauksia oo ollu sen jälkeen, kun sain oikeat lääkkeet. Ainoastaan juuri tuota flunssaa lääkäri varoitteli, että silloin sukeltaminen kiellettyä. Myös se saattaa vaikuttaa, jos on allerginen esim. siitepölylle ja saa siitä oireita.

jimwest

• Vieras
« Vastaus #15 : 02.04.2007, 13:50:20 »
Mites muuten silmälasit vaikuttanee tohon sukelluslupaan? Itse olen sokea kuin lepakko ilman laseja, piilareiden kanssa tietysti pystyy polskimaan mutta sallitaanko moinen? tyhmä kysymys mutta kysytään nyt kuitenkin :)

Kirnauskis

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #16 : 02.04.2007, 14:20:36 »
Tää vastaus menee vähän vierestä eli en tiedä mitä lääkärintodistukseen todetaan näköongelmista kun en sit kuitenkaan sinne sukelluskurssille mennyt. Mutta ostin Thaimaasta maskin ja siihen linssit omilla vahvuuksilla (veden taittokerroin huomioituna). Maksoi 80 euroa ja olipa juhlaa kun kerrankin vedessä näki jotain. Niin että ainakin tällainen ratkaisu on olemassa lepakkouteen (jollainen olen itsekin).
Kotiin on moni kuollut.

nassekova

• Aloittelija
    • Profiili
Vs: Lääkärintodistus sukelluskurssia varten
« Vastaus #17 : 06.09.2016, 15:28:05 »
Onko kellään kokemusta siitä, että olisi lapsena korvatulehdusten takia puhkottu korvat ja se estäisi sukeltamisen? Muistelen, että äitini olisi joskus sanonut, että hänelle oli lääkäri joskus 90-luvun alussa sanonut, että voi estää laitesukelluksen. Olen kyllä hyvin saanut paineen tasattua lentokoneessa/vapaasukelluksessa, eli mitään ongelmia ei sen puolesta ole ollut.

Olisi tarkoitus lähteä Filippiineille talvella pariksi viikoksi sukelteleen. Parempi varmaan varata Suomessa ensin lekurille aika, että osaa sitten jotain muuta aktiviteettiä kehittää siellä ollessa, jos käy niin ikävästi, että ei saa sukeltaa.

Ayla

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #18 : 06.09.2016, 16:04:15 »
Sukelluskurssia varten täytettävässä terveydentila-lappusessa muistaakseni kysytään ainoastaan korvaleikkauksista yms korvasairauksista, ei korvatulehduksista. Joten sen puolesta ei tartte liitteeksi lääkärintodistusta laittaa. Ymmärtääkseni puhkomisen jälkeen tärykalvo paranee ennalleen. Toki en ole lääkäri, joten suosittelisin käymään lääkärin pakeilla, mikäli asiaan varmuuden haluat.

pahakyy

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #19 : 06.09.2016, 16:16:15 »
Kalvohan paranee. Jos puhkominen olisi este kortin saamiselle, Suomessa olisi paljon 70- ja 80-luvuilla syntyneitä jotka jäisivät rannalle ruikuttamaan.