parhaat matkalaukut?

(Luettu 87411 kertaa)

hway

• Reissaaja
    • Profiili
Vs: parhaat matkalaukut?
« Vastaus #40 : 18.01.2012, 17:53:50 »
En missään tapauksessa suosittele noita kovakuorisia muovilaukkuja, paitsi jos on tasan yhden reissun tarvis laukulle.

Pari vuotta sitten (just silloisten pahimpien kenttäväen työtaistelujen aikaan) tuollainen kovakuorinen laukku tuli jotakuinkin palasina perille. Siis aivan palasina, näytti siltä että sillä on pelattu vähintään futista pitkin kiitotietä... Tavarat pysyivät kasassa suunnilleen sisäpuolen runkorautojen, kangasvuoren ja ulkopuolelle kietaistun "laukkuvyön" ansiosta.

Lentoyhtiöhän sen laukun toki korvasi täysimääräisesti, mutta vaivaa mokomasta oli tarpeettoman paljon, ja ei huvita miettiä mitä sitä olisi sitten tehnyt tämä olisi ollut menomatkalla paluumatkan sijasta. Joten maksakoot laukku vähän enemmän, jos sillä mokomilta murheilta jatkossa selviää. Tilalle tuli laukkukaupasta joku suunnilleen saman hintaluokan kangaslaukku joka on palvellut sittemmin erinomaisesti.

HelsinkiFlyer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #41 : 18.01.2012, 19:01:15 »
^^
Nyt kyllä menee ainakin minulta viestin aloittajan pointit täysin ohi. Mitä ne todelliset ja tavalliset travellerit oikein on ja miten heidän tekemä ohjelma eroaisi muista?
Todelliset travellerithan tekee erityisen paljon muista turisteista poikkeavia juttuja kuten he esim. ottavat aurinkoa rannalla, vierailevat turistinähtävyyksillä, juopottelevat rantabaareissa, tekevät ostoksia, seurustelevat muiden travellereiden kanssa, syövät eksoottisia ruokia, ostavat itse bussiliput jne.

Tuntuu vähän siltä, että kun puhut näistä todellisista travellereista niin olet juurikin katsonut vähän liikaa Madventuresia.. ;)

Normaali samsonite turistit kerääntyy johonkin hotelleille joka on ihan noloo... oikeat travellerit sentään kerääntyy travelleri mestoille ja hostelleihin joka on siistii ;-D

Ilmeisesti ei sitä määritelmää travellerin ja tositravellerin välillä on aika vaikea hahmotella.
En halua mitenkään mollata matkustustapaa, mutta mikä se nimitys voisi ollakaan heille, jotka tosiaan käyttävät samsoniten matkalaukkuja ja menevät 5 tähden hotelliin ja vielä kun järjestäjänä on valmismatkayhtiö ei tarvitse itse ajatellakaan mitään kunhan selviää lähimmälle bussipysäkille, josta matkanjärjestäjän bussi lähtee?

Ei ainakaaan Samsonite.  ;D

Antimoni

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #42 : 21.01.2012, 02:01:28 »
Noh, nyt tuli sitten ostettua kuitenkin kankainen Samsoniten laukku, tilavuus 130 l ja paino 5,6 kg. Paino-tilavuussuhde on kyllä suurempi kuin toivoin, mutta luotettakoon Samsoniten laatuun ja kuten hway mainitsi, muovilaukussa on huonona puolena särkymisherkkyys.

Nyt harkitsen lisäksi hankkivani käsimatkatavaraksi laukun, johon saisi mahdutettua läppärin, vaihtovaatteet ja muuta tarpeellista.   Kahden vedettävän laukun kanssa kikkailusta voi kyllä tulla mielenkiintoista, joten ehkä hankin ison tukevan olkalaukun tms.

hway

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #43 : 21.01.2012, 19:29:29 »
Käsimatkatavarana minulla olla ollut kohteesta riippuen joko reppu tai olkalaukku. Minä ainakin suosittelen reppua, kulkee erittäin näppärästi mukana kentillä ja koneessa ja (kohteesta riippuen) perillä päivälaukkuna. Olkalaukku taas on perusteltu mikäli on odotettavissa oleskelua alueella joka on tunnettu pitkäkyntisistä asukkaistaan...

Repuissakin kannattaa välttää noita kaikkein halvimpia, kannattaa ottaa suosiolla sellainen 50-70eur reppu, oman maun mukaan (ainakin itse suosin hyviä olka- ja selkäpehmusteita). Hinnan ja käyttömukavuuden välillä *on* melkoinen yhteys.

Matkalaukkutyyppinen lentolaukku on (mielestäni) perusteltu vain ja ainostaan silloin jos se riittää reissun ainoaksi laukuksi (eli siis sen lisäksi ruumaan meneviä laukkuja ei ole).

Tepsake

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #44 : 23.01.2012, 15:03:25 »
En missään tapauksessa suosittele noita kovakuorisia muovilaukkuja, paitsi jos on tasan yhden reissun tarvis laukulle.

Ja mulla taas on kovamuovinen (oisko malliltaan president) kestänyt erittäinkin hyvin. Eikä edes ollut ihan kalleimmasta päästä, maksoi muistaakseni noin 500 markkaa. Eli kertonee jotain laukun iästäkin. Lentoja sillä on takana noin 40 ja ainut vamma on yhdessä kulmassa oleva painauma, joka siis pelkästään kosmeettinen haitta.

ennytkeksimitaan

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #45 : 23.01.2012, 16:18:18 »
Huhhuh mita paskaa, oikeasti naa ug traveller wannabeet jotka kiertaa sita Thaimaata edestakaisin on niin saalittavaa porukkaa, siis mita valia silla on miten ihminen haluaa matkustaa? Itse olen jo kohta kolmatta vuotta reissannut maailmaa ja ymmarran kylla hyvin, etta jotkut ihmiset haluavat kaiken valmiiksi sille 2vko lomalle niin itsekkin haluaisin, onko se niin helvetin vaikeeta tajuta, etta jos saat toista vapaata viikon tai kaksi niin et tosiaan halua alkaa siella perilla sitten saatamaan jotain bussilippuja asemalta kun ne saa jopa 10 senttia halvemmalla tai ruveta tinkimaan jostain paivaretkesta vuorilla. Mun mielesta paljon naurettavampia on just naa traveller posset jotka on ekaa kertaa reisussa ja rupevat heti aukomaan paata kuinka heidan tyyli on just se oikea, kantavat itseaan isompaa reppua selassa ja mukana on tietty se makuupussi ja trekkikengat vaikkei niille mitaan vitun kayttoa olekaan.. Illalla sitten istutaan rannalla juomassa marketista ostettua kaljaa ja tingitaan pannukakuista sentti hintaa alemmas, jotta saadaan se voittajafiilis.

maaly

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #46 : 23.01.2012, 16:19:41 »

Omat kokemukset on kyllä ihan erilaisia, mun kovat Samsonitet ovat kestäneet oikein hyvin useammankin reissun. Turhamaisuuttani olen laukun vaihtanut kerran, mutta se edellinenkin samsonite on edelleen hengissä kymmenien lentojen ja vähintään kymmenen vuoden jälkeenkin. Kerran on laukusta mennyt sisältä "vyö" rikki, mutta sekin meni takuun piiriin. Matkatavaraakin on joskus ollut lähes 30 kiloa, eikä silloinkaan ole kestävyyden kanssa ongelmia. Kaikenkaikkiaan Samsonitet pelittää ihan hyvin, vaikka siten samsoniteturistiksi leimaudunkin. On mulla rinkkakin ollut reissussa, mutta ei ehkä nykyään palvele tämän matkaseurueen tarkoitusta niin hyvin...

Käsimatkatavaroissa oon kyllä kans repun kannattaja, kaiken kaikkiaan kätevä. Helppo kantaa, imee yllättävän paljon sisäänsä ja mitä enemmän taskuja sen kätevämmin tavarat löytää sieltä  :)

Antimoni

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #47 : 24.01.2012, 09:24:35 »
Matkalaukkutyyppinen lentolaukku on (mielestäni) perusteltu vain ja ainostaan silloin jos se riittää reissun ainoaksi laukuksi (eli siis sen lisäksi ruumaan meneviä laukkuja ei ole).

Perustelen seuraavasti: minun on otettava mukaan läppäri laukkuineen, jotta voin tarvittaessa kanniskella sitä koulussa mukana. Haluan käsimatkatavaroihini kaiken varalta vaihtovaatteet ja hygieniatuotteet, sekä viihdykettä lennolle, lisäksi minun on kannettava puolen vuoden lääkkeet. Trolley-tyyppiseen laukkuun saan paiskottua sekä läppärilaukun että muun tarvittavan ja mielummin kuljen lentokentällä vain yhden laukun kanssa kuin yhdistelmällä reppu + läppärilaukku + käsilaukku. (Varsinkin kun Turkish on kuulemma nihkeillyt käsimatkatavara-artikkelien määrässä Helsinki-Vantaalla, vaikka nettisivujensa mukaan saisi olla läppärilaukku ja käsilaukku erikseen.) Kokokiintiöön sopiva trolley-laukku minulta löytyy jo valmiiksi, kun taas tarvittavan iso reppu/olkalaukku pitäisi ostaa.

hway

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #48 : 27.01.2012, 22:48:20 »
Lainaus
Perustelen seuraavasti: minun on otettava mukaan läppäri laukkuineen, jotta voin tarvittaessa kanniskella sitä koulussa mukana. ..
lisäksi minun on kannettava puolen vuoden lääkkeet.

Oma reppuni (jota käytän jotakuinkin päivittäin, ei pelkästään reissussa) on varustettu erillisellä läppäritaskulla johon menee helposti 17" läppäri kaikkine tarvikkeineen. Reppu ainakin omasta mielestäni on tuolta osin vähemmän sitä ikävää huomiota keräävä kohde kuin läppärilaukku. Lääkkeisin en osaa ottaa kantaa, koska oma lääkepussimme ei sisällä mitään erikoisempia reseptilääkkeitä ja siten ei vaadi eri huomiota, eli lääkkeet siis toki voivat vaatia joitain myönnytyksiä reissatessa.
Erillistä läppärilaukkua pidän nykyään mukana vain mikäli se on imagon kannalta ehdottoman välttämätöntä (eli käytännössä työmatkoilla). Lyhyillä (eli yhden tai maksimissaan kahden päivän) työreissuilla pidän läppärilaukkua jopa ainoana laukkuna, joskin silloin se alkaa olla ikävän täynnä tavaraa (ja hammastahnat yms "vaaralliset" tavarat pitää hankkia liki turhaan toisessa päässä, mutta se on hinta siitä ettei tarvitse murehtia ruumaan menevästä tavarasta)

Vähemmän virallisessa reissussa repussani matkaa yleensä (läppärin sijasta ja/tai lisäksi, riippuen matkan luoteesta) kirja tai pari, alusvaatekerta sekä mahdollisesti muita vaatteita, järjestelmäkamera, musiikkisoitin, kirjoitustarpeita yms tavaraa jota ei uskalla ruumaan jättää. Tilan suhteen ei oikeastaan ikinä ole ollut ongelmia, paitsi jos lentokentän "tax-free" juomisia pitäisi mukaan mahduttaa enemmänkin.

Repun kanssa toki on riesana nuo käsimatkatavaran koon tarkastuspisteet joita jotkut yhtiöt ilmeisesti käyttävät, silloin tilan kanssa voi tulla ongelmia, varsinkin jos on tavaraa tullut lastattua mukaan enemmänkin.

Antimoni

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #49 : 30.01.2012, 10:59:13 »
Lainaus
Perustelen seuraavasti: minun on otettava mukaan läppäri laukkuineen, jotta voin tarvittaessa kanniskella sitä koulussa mukana. ..

Oma reppuni (jota käytän jotakuinkin päivittäin, ei pelkästään reissussa) on varustettu erillisellä läppäritaskulla johon menee helposti 17" läppäri kaikkine tarvikkeineen.

Minun ei, enkä halua tehdä lisäinvestointeja.

Strange Little Girl

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #50 : 30.01.2012, 13:57:49 »
Olkoonkin mukana joko reppu, kassi, rinkka, Samsonite tai mika muu vain, mielestani kolmen kassin raahaaminen on hulluutta. Kaksi maksimissaan. Reppu on hyva, koska se kulkee napparammin mukana, ja sen voi sulloa pienempaan tilaan kuin lentolaukku. Arsyttavinta on lentokoneissa sellaiset puolityhjat lentolaukut, jotka kuitenkin syo saman tilan taytena tai puolityhjana. Sitten mun pienelle repulle ei ole enaa tilaa...

Ymmarran, etta naiset haluaa olka/kasilaukun, mutta sulloisin sen reppuun ja kayttaisin vasta maaranpaassa. Menisi hermot tasapainotella repun, laukun ja kasiveskan kanssa! Mielestani tama yksi tavara per henkilo matkustamoon on taysin kohtuullista.

Lainaus

Oma reppuni (jota käytän jotakuinkin päivittäin, ei pelkästään reissussa) on varustettu erillisellä läppäritaskulla johon menee helposti 17" läppäri kaikkine tarvikkeineen.

Nyt harkitsen lisäksi hankkivani käsimatkatavaraksi laukun, johon saisi mahdutettua läppärin, vaihtovaatteet ja muuta tarpeellista.   Kahden vedettävän laukun kanssa kikkailusta voi kyllä tulla mielenkiintoista, joten ehkä hankin ison tukevan olkalaukun tms.

Jos nyt kuitenkin teet sen lisainvestoinnin, suosittelen tukevaa reppua, johon lapparikin menee, ja johon voit sulloa myos kasilaukun matkustuksen ajaksi.
She rides rollercoasters but never screams

Antimoni

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #51 : 31.01.2012, 11:43:09 »
Olkoonkin mukana joko reppu, kassi, rinkka, Samsonite tai mika muu vain, mielestani kolmen kassin raahaaminen on hulluutta. Kaksi maksimissaan. Reppu on hyva, koska se kulkee napparammin mukana, ja sen voi sulloa pienempaan tilaan kuin lentolaukku. Arsyttavinta on lentokoneissa sellaiset puolityhjat lentolaukut, jotka kuitenkin syo saman tilan taytena tai puolityhjana. Sitten mun pienelle repulle ei ole enaa tilaa...

Ymmarran, etta naiset haluaa olka/kasilaukun, mutta sulloisin sen reppuun ja kayttaisin vasta maaranpaassa. Menisi hermot tasapainotella repun, laukun ja kasiveskan kanssa! Mielestani tama yksi tavara per henkilo matkustamoon on taysin kohtuullista.

Lainaus

Jos nyt kuitenkin teet sen lisainvestoinnin, suosittelen tukevaa reppua, johon lapparikin menee, ja johon voit sulloa myos kasilaukun matkustuksen ajaksi.

Lentolaukkuni ei vie juurikaan suurempaa tilaa kuin äärimmilleen sullottu reppu, johon olisi tungettu sama sisältö ja sopiessaan käsimatkatavaran dimensiorajoituksiin katson sen olevan kaikin puolin ok. Tähän tilan viemiseen vielä - lentoyhtiön sivujen mukaan sen kanta olisi, että naiselle olisi ok roudata nämä kaikki kolme erikseen. Tähän verrattuna oma suunnitelmani on hyvinkin kompakti.

Kolme laukkua olisi todellakin hulluutta, siksi läppärilaukku ja käsilaukku menevätkin lentolaukun sisälle. Lentolaukun saa kuljetettua vedettävän matkalaukkuni päällä drop-off -tiskille asti, tämän jälkeenhän mitään ongelmaa ei ole. Lisäinvestointia kaiken tarpeelllisen sisäänsä imaisevaan reppuun en tässä kohtaa elämääni halua tehdä, koska tarvetta tuollaiselle repulle olisi muutaman tunnin ajan nyt ja puolen vuoden kuluttua. En matkusta niin usein, että pystyisin perustelemaan ostosta itselleni tarpeellisena.

Majakka

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #52 : 26.04.2013, 23:18:08 »
Olen hankkimassa keskikokoista, kovaa matkalaukkua. Hyviä vaihtoehtoja voisivat olla Samsoniten Cubelite tai Rimowan Salsa/Salsa Air. Mitä noista suosittelisitte ja miksi?   

kinkajou

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #53 : 27.04.2013, 05:40:00 »
Itse en ostaisi kumpaakaan. Rimowa on todella löysä eikä suojaa laukun sisältöä riittävästi. Sulkumekanismi (vetoketju) on vaurioherkkä kohta eikä se pidä vettä. Rimowalla on myös tapana jäädä kovan terävän iskun jälkeen pysyvästi lommolle kannestaan ja se näyttää rumalta. Samsoniten Cubelite on tukevampi mutta sulkumekanismi on taas vetoketju, josta seuraa samat heikkoudet kuin edellä.   

Itse ottaisin kovan matkalaukun, joka on ulkokuoreltaan oikeasti jämäkkä, kunnon tiivisteet kannessa ja tukeva sulkumekanismi. Siis vähintään kolme solkea niin että kansi pysyy kunnolla kiinni. Keskimmäiseen solkeen valitsen numerolukon ja kahteen reunimmaiseen solkeen sellaiset lukot missä ei ole avainta eikä koodia ollenkaan. Siis pelkkä liukukytkin tai pyöräytettävä kytkin.

Itse olen käyttänyt yli 10 vuoden ajan Samsoniten laukkua, joka on rakenteeltaan ja lukkojen osalta hyvin lähellä tätä mallia: http://www.samsonite.fi/aeris-comfort-upright-64cm-silver/product-en.htm?or=8676324450&shs={77cf7209-7386-4c65-b80a-e7add6c43c0e}

Minun laukussani ole TSA-lukkoa mutta en sellaista myöskään kaipaa. Se on mielestäni turha ominaisuus. TSA toimii vain Jenkkilässä kun taas ruumaan menevien laukkujen turvatarkastuksia tehdään kaikilla mantereilla.

Olen ollut tyytyväinen Samsoniteen. Se on kestänyt kaikki kolhut, paiskomiset, talvipakkaset, maantiepölyn ja vulkaanisen tuhkan (yleinen riesa Uudessa-Seelannissa kun pistät laukkusi linja-auton ruumaan vuoristotiellä). Laukku myös pitää vettä yllättävän hyvin. Tajusin sen vasta kun laukkujamme oli seisotettu kaatosateessa lentokenttähallin ulkopuolella lastausta odottamassa. Minun laukkuni sisältö oli rutikuivaa mutta kaverin laukku läpimärkä, koska hänellä oli vetoketjulla suljettava laukku josta puuttuivat tiivisteet. Myöskään lumi ei ole päässyt Samsoniten sisään vaikka talvella kiskon laukkua umpihangessa.

Laukussani on kaksi isoa pyörää eli se rullaa pystyasennossa samalla tavalla kuin normaali "perässävedettävä" käsimatkatavara. Isojen pyörien ansiosta laukku kulkee hyvin myös kuoppaisella asvaltilla, karkealla hiekkatiellä, kynnysten yli, jalkakäytävän reunojen yli, jopa portaita ylös. Talvella hangessa tuo laukku muuttuu ahkioksi. Pyörien välillä oleva laukunsyrjä (akseliväli) on nimittäin muotoiltu pyöreämmäksi ja vahvistettu kestämään kontaktia maanpinnan kanssa, joten laukkua voi vetää perässä kuin ahkiota. 

Nelipyöräinen matkalaukku (kuten Rimowa Salsa Air) on omien kokemusteni perusteella täysin hyödytön talvikelissä. Kuivan maan aikana se on kömpelö ja hankala vedettävä jopa kaupungissa. Pyörät ovat liian pienet ja ne haukkaavat kiinni jokaiseen epätasaisuuteen (katukivet, kynnykset, ulko-ovien edessä olevat metalliritilät, hotellin paksut matot, metron liukuportaat, yms).

Tällaisia kokemuksia siis minulla. Mutta en oleta, että jokainen haluaisi tai edes tarvitsisi yhtä pomminkestävän ja ympärivuotiseen käyttöön sopivan laukun. City-turistille voi hyvinkin sopia se hauskasti piruetteja tekevä nelipyöräinen veltto Rimowa, joka hirttää kiinni heti kun poistutaan sileältä asvaltilta.  ;)
Better to have a big goal and reach half of it than to have no goal and reach all of it.

Majakka

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #54 : 01.05.2013, 16:39:15 »
Kiitos hyvästä ja perusteellisesta vastauksesta!  :)

Itseäni on myös mietityttänyt tuo materiaalin löysyys: jos laukku kerran puristuu jonkin verran kasaan, eivätkö kaikki vaatteet mene silloin ihan ryttyyn? Samoin vetoketju joutuu kyllä tosi koville laukun painon takia. Lisäksi tuo sateenkestävyys oli hyvä huomio. Toisaalta noissa malleissa houkuttelisi juuri keveys perinteisiin koviin laukkuihin verrattuna sekä laukkujen päädyssä oleva kantokahva.

Itselläni on tällä hetkellä Samsoniten lentolaukku B' Lite Fresh ja iso Aeris Comfort, jota suosittelitkin. Molemmat ovat kaksipyöräisiä.

B' Lite Fresh on tosi kätevä käytössä: sitä voi vetää huoletta mukulakivikaduilla, lumessa, raitiovaunukiskojen yli jne. Lisäksi siinä on kantokahva päädyssä. B' Lite Freshiä saa kuitenkin vain pehmeänä eikä sitä viitsi laittaa lentokoneen ruumaan.   

Aeris Comfortiin olen muuten ollut oikein tyytyväinen, mutta kantokahvan puuttuminen laukun päädystä tekee siitä vähän kömpelön. Esim. ennen liukuportaita joutuu monesti pysähtymään ja kääntämään laukun toiseen asentoon, koska kantokahva on vain laukun sivulla. Toisaalta keskikokoinen malli olisi ehkä vähän helpommin käännettävissä. Nelipyöräistä Aeris Comfortia en halua ostaa, koska siinä on aika huonot pyörät. 

maanma

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #55 : 01.05.2013, 22:18:15 »
Perässä vedettävä 40" jääkiekkokassi (+rinkka) perhematkailussa. Jääkiekkokassi vetää kaiken sisäänsä ja jätää käsipareja vapaaksi. Varottava ylipainoa, joten matkalaukkuvaaka aina mukana. Tuollainen kassi syö muita muovikassipakkaus ym. kasseja sisäänsä, joten jos tenava kyllästyy omansa vetämiseen niin laitetaan jääkiekkokassiin sisään. Se on myös hätäpakkaus, jonka voi lähettää helposti kotiin vaikka postissa. Siksi se on myös automatkoillakin mukana.

kinkajou

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #56 : 03.05.2013, 23:25:16 »
Aeris Comfortiin olen muuten ollut oikein tyytyväinen, mutta kantokahvan puuttuminen laukun päädystä tekee siitä vähän kömpelön. Esim. ennen liukuportaita joutuu monesti pysähtymään ja kääntämään laukun toiseen asentoon, koska kantokahva on vain laukun sivulla. Toisaalta keskikokoinen malli olisi ehkä vähän helpommin käännettävissä.

En ole koskaan pitänyt Aeris Comfortia kömpelönä vaikka minulla onkin käytössä 71-senttinen malli. Laukun vetoaisan voi (ainakin tässä vuosimallissa) säätää kolmeen eri pituuteen. Kiinni, keskiasento ja täyspitkä. Täyspitkä asento on tarkoitettu laukun vetämiseen pyörien varassa. Keskiasennossa vetoaisa tulee laukun rungosta ulos vain 10 - 15 senttiä eli vetoaisa muuttuu kantokahvaksi, jonka varassa laukkua voi nostella ja kantaa pystyasennossa.

Laukussa on siis jo valmiina kaksi hyvin toimivaa kantokahvaa ja täyspitkä vetoaisa. En oikein ymmärrä, mihin sitä kolmatta kahvaa tarvittaisiin. Koristeeksi?

Vai onko sinulle sattunut käsiin sellainen Aeris Comfort, missä ei ole vetoaisan pituussäätöä ollenkaan? :o Jopa tuossa minun 10 vuotta vanhassa laukussani on säädettävä vetoaisan pituus. Ja niin on myös uudessa (viime vuonna ostetussa) Samsonitessa, joka on muuten lähes identtinen vanhan kanssa paitsi että uuden laukun suurin ulkomitta on 64 cm.

Edit. Tarkistin myös oman käsimatkatavaran, joka on 55-senttinen perässävedettävä Samsonite. Siinäkin on 3-asentoinen pituussäädettävä vetoaisa, jota voi käyttää kantokahvana.
« Viimeksi muokattu: 03.05.2013, 23:27:42 kirjoittanut kinkajou »
Better to have a big goal and reach half of it than to have no goal and reach all of it.

Neiti Q

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #57 : 04.05.2013, 07:01:16 »
Perässä vedettävä 40" jääkiekkokassi (+rinkka) perhematkailussa. Jääkiekkokassi vetää kaiken sisäänsä ja jätää käsipareja vapaaksi. Varottava ylipainoa--

Tämäntyyppinen pakaasi pelasti muutaman vuoden aikana tosi monta työkeikkaa Italiaan. Inhosin sitä joka hetki, mutta se imi niin uskomattomalla tavalla kaiken sisuksiinsa, että pakkausvaiheessa päädyin aina siihen. Olisin osannut heittää pyöräretken setin sinne unissanikin.

Mutta koska inhosin sitä, piti kehittää matkalaukkuosastoa tyyli edellä. Sain synttärilahjaksi keskikokoisen Rimowan, joka on muuten hyvä, mutta heti täynnä. Alumiinimalli on kestävä, mutta liian usein joutuu asioimaan lentoyhtiön tiskillä ja korjauttamaan lommoja, tiedän Miehen vanhemmasta laukusta. Tosin viime kerralla Miestä vähän lohdutti se, että Samsonite-tyyppinen laukku tuli saman käsittelyn jäljiltä ihan riekaleina, kun taas Rimowa oli fiksattavissa.

Vanha pehmeä perässävedettävä pääsi muuten arvoiselleen jäähyväismatkalle. Paikallisen roskalaatikon sijaan se päätyi pelastamaan vielä yhden muuttomatkan ja meni Etiopiaan.
Makuni on hyvin yksinkertainen. Haluan vain parasta. (Oscar Wilde)

mpala

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #58 : 04.05.2013, 11:38:04 »
Itse ostin ihan herateostoksena Titan merkkisen matkalaukun. Taytyy sanoa, etta on ollut loistava. Kohtuupainoinen, ja erittain kestava, kovassa kaytossa ja ihan timangissa kunnossa. Ainoastaan omassa laukussani on nelja pyoraa, ja olen sita mielta etta kaksipyorainen olisi kylla katevampi (pysyisi paikoillaan). Sen lisaksi saisi olla sisalla vahan muutakin kuin yksi tasku.

http://www.titan-bags.com/

Alkoi tuo latkakassi kiinnostaa...., siis niissa on pyoratkin? Onko niita eri kokojakin?

Neiti Q

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #59 : 04.05.2013, 19:08:41 »
Alkoi tuo latkakassi kiinnostaa...., siis niissa on pyoratkin? Onko niita eri kokojakin?

Meillä ei ole ollut kirjaimellisesti lätkäkasseja, mutta vielä on jäljellä pehmeä, vedettävä ja vetoisa malli  Mustolta. Hankittu outletista Heinolan Heilan naapurista nelostien varresta. Tämän tyyppinen:
http://www.musto.com/fcp/product/Outdoor-Clothing/Bags-and-Luggage/CLAM-CASE-100L/10638?colour=black
Näyttää olevan saman henkinen myös 75-litraisena.

Jäähyväismatkansa jo tehnyt oli muistaakseni perus-Samsonite, nykyään niillä on mm. tällaisia malleja:
https://www.samsonite.ca/detail/368
Makuni on hyvin yksinkertainen. Haluan vain parasta. (Oscar Wilde)