parhaat matkalaukut?

(Luettu 87410 kertaa)

Majakka

• Reissaaja
    • Profiili
Vs: parhaat matkalaukut?
« Vastaus #60 : 07.05.2013, 20:03:18 »
En ole koskaan pitänyt Aeris Comfortia kömpelönä vaikka minulla onkin käytössä 71-senttinen malli. Laukun vetoaisan voi (ainakin tässä vuosimallissa) säätää kolmeen eri pituuteen. Kiinni, keskiasento ja täyspitkä. Täyspitkä asento on tarkoitettu laukun vetämiseen pyörien varassa. Keskiasennossa vetoaisa tulee laukun rungosta ulos vain 10 - 15 senttiä eli vetoaisa muuttuu kantokahvaksi, jonka varassa laukkua voi nostella ja kantaa pystyasennossa.

Laukussa on siis jo valmiina kaksi hyvin toimivaa kantokahvaa ja täyspitkä vetoaisa. En oikein ymmärrä, mihin sitä kolmatta kahvaa tarvittaisiin. Koristeeksi?

Vai onko sinulle sattunut käsiin sellainen Aeris Comfort, missä ei ole vetoaisan pituussäätöä ollenkaan? :o

Kyllä minulla on sellainen Aeris Comfort, jossa on säädettävä vetoaisa. Laukku on kaikkein suurinta kokoa ja painaa puolityhjänäkin helposti 20 kg, joten en ole viitisinyt nostaa sitä vetoaisasta siltä varalta, että aisa jääkin käteen.  ;D Voi tietysti olla, että olen ollut turhankin varovainen!

Joka tapauksessa minusta olisi kätevämpää, jos laukussa olisi valmiina päädyssä kiinteä kantokahva. Esim. B' Lite Fresh on juuri siksi niin vaivaton, koska (liuku)portaisiin mennessä ei tarvitse pysähtyä kääntämään laukkua tai säätämään kahvaa, vaan voi jättää aisan samaan vetoasentoon ja tarttua pelkästään kahvasta kiinni.

Koska täydellistä matkalaukkua ei ole (vielä) olemassa, on varmaan viisainta pitäytyä Aeris Comfortissa ja ostaa siitä vain pienempi koko. Kuten sanoinkin jo aikaisemmin, olen muuten ollut laukkuun oikein tyytyväinen.

kinkajou

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #61 : 09.05.2013, 05:17:14 »
Kyllä minulla on sellainen Aeris Comfort, jossa on säädettävä vetoaisa. Laukku on kaikkein suurinta kokoa ja painaa puolityhjänäkin helposti 20 kg, joten en ole viitisinyt nostaa sitä vetoaisasta siltä varalta, että aisa jääkin käteen.  ;D Voi tietysti olla, että olen ollut turhankin varovainen!

Nostelen omaa laukkuani usein vetoaisasta (yritän välttää sivuttaista vääntöä) eikä ainakaan vielä ole hajonnut käsiin. ;) Pakkaan melko kevyesti eli 15 - 20 kg kirjattua matkatavaraa. Vaikea sanoa, kestäisikö vetoaisan lukitusmekanismi jatkuvaa nostelua jos laukku olisi täyteen sullottu ja painoa 32 kiloa. Siltä kannalta katsoen ymmärrän kyllä, että suurimpaan Aeris Comfortiin voisi tarvita vielä yhden kahvan lisää.

Laukkuja ostaessa pidän yleensä silmällä lentoyhtiöiden rajoituksia. Finnairin kyydissä laukun ulkomittojen summa (pituus + leveys + korkeus) saisi olla enintään 158 senttiä. Tuon rajan rikkomiseen riittää yllättävän pienikin laukku. Mittasin kerran huvikseni oman Aeris Comfortin (71 cm korkea malli) ja siinä on ulkomittojen summa 156 cm. Vähänkään suurempi laukku olisi jo potentiaalinen sakkorysä. :D
Better to have a big goal and reach half of it than to have no goal and reach all of it.

Majakka

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #62 : 12.05.2013, 13:59:17 »
Laukkuja ostaessa pidän yleensä silmällä lentoyhtiöiden rajoituksia. Finnairin kyydissä laukun ulkomittojen summa (pituus + leveys + korkeus) saisi olla enintään 158 senttiä. Tuon rajan rikkomiseen riittää yllättävän pienikin laukku. Mittasin kerran huvikseni oman Aeris Comfortin (71 cm korkea malli) ja siinä on ulkomittojen summa 156 cm. Vähänkään suurempi laukku olisi jo potentiaalinen sakkorysä. :D

Lentoyhtiöiden matkalaukkujen ulkomitoille asettamat rajoitukset ovat kieltämättä yksi syy siihen, miksi olen ajatellut hankkia pienemmän laukun. Tosin en ole joutunut tähän mennessä maksamaan mitään sakkomaksuja lentäessäni Finnairilla, vaikka oman Aeris Comfortini mittojen summa on 171 cm. En ole myöskään kuullut tai lukenut, että kukaan muukaan olisi joutunut maksamaan pelkästä laukun ulkomittojen ylityksestä. Ylipainomaksut ovat tietysti asia erikseen - niitä minäkin olen maksanut.

En kyllä tiedä, nähdäänkö joskus sekin päivä, jolloin ulkomittojen rajoitusten noudattamista aletaan seurata yhtä järjestelmällisesti kuin painorajoitusten noudattamista. Lentoyhtiöitä voisi tietysti kiinnostaa lisätulojen hankkiminen. Toisaalta kun ajattelee, millaisia jonoja on joskus lähtöselvityksessä ja baggage drop -pisteissä, laukkujen mittaaminen ei vaikuta kauhean todennäköiseltä.

kinkajou

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #63 : 12.05.2013, 15:57:33 »
En kyllä tiedä, nähdäänkö joskus sekin päivä, jolloin ulkomittojen rajoitusten noudattamista aletaan seurata yhtä järjestelmällisesti kuin painorajoitusten noudattamista. Lentoyhtiöitä voisi tietysti kiinnostaa lisätulojen hankkiminen.

Air New Zealand on edelläkävijä pilkunviilaamisesssa. Jo 10 vuotta sitten aloittivat käsimatkatavaroiden ulkomittojen kyttäämisen. Itse olen käyttänyt samaa käsimatkatavaraa vuodesta 2003 lähtien ja vain yksi lentoyhtiö on pitänyt laukkua niin suurena, että vaativat minua laittamaan sen ruumaan. Se yhtiö oli - yllätys, yllätys - Air New Zealand.

Sama yhtiö on kunnostautunut myös kirjattavan matkatavaran valvonnassa. Laukun ulkomittojen summa saa olla maksimissaan 158 cm ja siitä rajasta jaksetaan kyllä ruikuttaa vaikka laukussa ei ylipainoa olisikaan. Jopa 14 kg painoinen matkalaukku on mitattu, koska se näytti virkailijan mielestä "ylisuurelta".

Brittiläistyyppinen byrokratia on noussut uuteen kukoistukseen tuolla entisissä siirtomaissa. :D
Better to have a big goal and reach half of it than to have no goal and reach all of it.

Pöliä

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #64 : 05.08.2013, 03:06:54 »
Mitenköhän tarkkaa Finnairilla on käsimatkatavaroiden mittojen kanssa, jos paino ei ylity?

Finnairin sivuilla sanotaan ulkomitoiksi korkeintaan 56 cm x 45 cm x 25 cm. Laukkuni koko on n. 57,5cm x 36 cm x  21cm, kun renkaat ja kahva mitataan mukaan. Tämän lisäksi on ehkä pieni käsilaukku, tosin tarvittaessa senkin voin laittaa isomman laukun sisään.

En millään haluaisi ostaa uutta laukkua tuon 1,5cm takia, kun muut mitat jäävät selkeästi alle. Saati irrotella pyöriä tai vetokahvaa  :D Mutta kannattaako lähteä edes yrittämään, vai onko suuri riski että laukku pomppaakin ruumaan? En ole juuri matkustellut, joten en tiedä minkä kokoisia pakaaseja sinne matkustamoon yleensä saadaan ujutettua.

Katariina72000

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #65 : 05.08.2013, 06:56:38 »
Mitenköhän tarkkaa Finnairilla on käsimatkatavaroiden mittojen kanssa, jos paino ei ylity?

Finnairin sivuilla sanotaan ulkomitoiksi korkeintaan 56 cm x 45 cm x 25 cm. Laukkuni koko on n. 57,5cm x 36 cm x  21cm, kun renkaat ja kahva mitataan mukaan. Tämän lisäksi on ehkä pieni käsilaukku, tosin tarvittaessa senkin voin laittaa isomman laukun sisään.

En millään haluaisi ostaa uutta laukkua tuon 1,5cm takia, kun muut mitat jäävät selkeästi alle. Saati irrotella pyöriä tai vetokahvaa  :D Mutta kannattaako lähteä edes yrittämään, vai onko suuri riski että laukku pomppaakin ruumaan? En ole juuri matkustellut, joten en tiedä minkä kokoisia pakaaseja sinne matkustamoon yleensä saadaan ujutettua.

Eiköhän tuo mene käsimatkatavarana  :) Niitä laukkuja ei kukaan varsinaisesti mittaile mittanauhalla ( ainakaan Sumessa ), vaan kentällä on sellainen metallikehikko, johon laukun on mahduttava.

Pöliä

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #66 : 06.08.2013, 00:39:54 »
Kiitos paljon neuvosta! Enköhän uskalla tämän laukun ottaa.

PHen-X

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #67 : 02.02.2015, 15:15:22 »
Kellään kokemusta/näkemystä tällaisesta laukusta - onko hukkaostos 72 euron hintaan?

http://www.koffer-direkt.de/delsey-vision-4-rollen-trolley-74-cm.html
"vaan minä lähden, on mulle se vahva ja vaativa pakko"