Kannattaako poiketa Malesian matkalla Penangissa?

(Luettu 10352 kertaa)

Rommitynnyri

• Aloittelija
    • Profiili
No niin...alustava matkasuunnitelma on Singapore-Langkawi-Kuala Lumpur, johon aikaa on käytettävissä 3 viikkoa. Singaporessa ja KL:ssä olis tarkoitus olla kummassakin n. 4-5 vrk. Koko loppuaikaa en haluais olla Langkawissa, joten ajattelin matkata Penangin kautta KL:ään.

Joten millaisia kokemuksia Penangista/Georgetownista - vai olisko jokin muu vaihtoehto parempi vai meneekö loppuaika Langkawilla?

LateX

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #1 : 30.09.2006, 17:12:48 »
Koskas tuo matka tapahtuu?

Georgetown on melko vilkas kauppakaupunki ja
muu saari taas hienoa rantakohdetta.
Langkawi taas todella rauhallinen paikka jopa
lomasesonkina.

Nuo saaret kannattaa kyllä molemmat käydä mutta jos
vain toiselle olisin menossa niin menisin Penangille jossa
kaupunkiloma ja rantaloma samassa paikassa.
Langkawi on oikeastaan päivässä-parissa nähty ja sen
jälkeen vain nautiskellaan maisemista.

petska

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #2 : 30.09.2006, 17:54:48 »
Mielestäni Georgetown ei ollut mitenkään ihmeellinen kaupunki. Samanlaisia löytyy Malesiasta liikaa. Ja vesi Georgetownin lähellä on niin saastunutta, että uiminen ei onnistu. Saaren toisella puolella on ilmeisesti parempia rantoja mutta niissä en käynyt.

Perhentian Keciliä suosittelisin, mutta se on toisella puolella Malesiaa ja sulla on aika vähän aikaa...

AndyBrown

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #3 : 30.09.2006, 20:00:49 »
Itse viihdyin Penangissa oikein hyvin. Tietenkin riippuu mitä paikalta odottaa. Penangin saarella asuu todella paljon ihmisiä sen pieneen kokoon nähden ja vilkkaan Georgetownin lisäksi on mahdollista viettää myös rantalomaa. Kaupunki itsessään on "hieman" nuhruisen oloinen Kuala Lumpurin jälkeen, mutta se tuskin ketään haittaa. Länsimaalaisia  ihmisä oli myös melko vähän liikenteessä satunnaisia brittejä lukuunottamatta. Tämä tosin voi johtua siitä että olen ollut kyseisellä saaralla ainoastaan low seasonin aikaan.

Langkawi saattaa pidemmän päälle käydä tylsäksi paikaksi ellei sitten ole pelkällä rantalöhöily asenteella liikkeellä. AirAsialla on helppo & halpa matkustaa KL:sta Penangiin. Ja jos en aivan väärin muista Penangista on myös laiva/katamaraani yhteys Langkawille.

Rommitynnyri

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #4 : 30.09.2006, 21:22:04 »
Vastaus kysymykseen: "koskas tuo matka tapahtuu?"

Tosiaan...lähden reissuun 10.12 -> 3 vko. Toivottavasti pahimmat monsuunit ovat ohitse, tuo ajankohta on nääs ainoa vaihtoehto.

LateX

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #5 : 01.10.2006, 08:06:32 »
Siis et ole mitään vielä varannut?
Tuo aika on kovinta turistisesonkia ja menolentoja
saattaa vielä löytyä mutta paluut vuodenvaihteessa
vähissä.
Samoin majoituskapasiteetti aikalailla käytössä silloin.

Niin tosiaan Penang-Langkawi välillä menee lautta
ilmeisesti kerran/pari päivässä.

Rommitynnyri

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #6 : 01.10.2006, 13:29:50 »
Lennot on jo varattu Hel -> Singapore -> Langkawi  ja KL -> Hel.
Majoitus on vielä auki. Kannattaako varata majoitus etukäteen netistä, vai tehdä ratkaisut paikan päällä?

AndyBrown

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #7 : 01.10.2006, 13:54:06 »
Itse varaisin majoitukset joka kohteeseen etukäteen. Kyseessä on tosiaan "high" ja paikoin jopa "peak" seasoni, joten on mielestäni hyvä pelata varman päälle. Monesti hinnat ovat Internetistä hyvissä ajoin varatessa jopa halvempia kuin paikanpäältä tiskiltä ostettaessa.

moh

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #8 : 02.10.2006, 17:31:01 »
Lainaus käyttäjältä: "AndyBrown"
Itse varaisin majoitukset joka kohteeseen etukäteen. Kyseessä on tosiaan "high" ja paikoin jopa "peak" seasoni, joten on mielestäni hyvä pelata varman päälle. Monesti hinnat ovat Internetistä hyvissä ajoin varatessa jopa halvempia kuin paikanpäältä tiskiltä ostettaessa.

Mielestäni riippuu vähän minkälaista paikkaa etsii, itse olin Penangilla viime vuonna joskus ~20.12., eikä ainakaan china townin hostelleissa minkäänlaisia ruuhkia ollut, pikemminkin päinvastoin. Halpoja paikkojahan on lisäksi aika vaikea netistä etsiä.
Mutta jos jotakin hieman parempaa haet, saattaa varaaminen olla fiksua. Ja helpommallahan siinä pääsee, kun ei tarvitse paikan päällä kiertää.

AndyBrown

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #9 : 02.10.2006, 19:39:35 »
Hyvä tarkennus moh:lta. Eli tarkoitin tuolla ajoissa varaamisella juuri noita hieman parempia hotelleja. Hyvän hinta/laatu-suhteen omaavat hotellit ovat varmasti melko täynnä. Jos aikoo asustaa budget tyylillä parhaat paikat löytyvät varmasti paikan päältä kiertelemällä.

Rommitynnyri

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #10 : 03.10.2006, 18:54:42 »
Lainaus käyttäjältä: moh
Lainaus käyttäjältä: AndyBrown
Mielestäni riippuu vähän minkälaista paikkaa etsii, itse olin Penangilla viime vuonna joskus ~20.12., eikä ainakaan china townin hostelleissa minkäänlaisia ruuhkia ollut, pikemminkin päinvastoin. Halpoja paikkojahan on lisäksi aika vaikea netistä etsiä.

Kiitokset majoitusvinkeistä...minkäslaiset kelit on todennäköisesti odotettavissa joulukuun puolenvälin jälkeen Langkawissa/Penangissa - pelkkää monsuunia, vai onko jo ohi?

Olavi_virta

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #11 : 05.10.2006, 13:03:05 »
Itselläni on aikaa siirtyä singaporesta kuala lumpurista lähtevälle jatkolennolle 5yötä ja 2 miltein kokonaista päivää. Kannattaako poiketa jollekkin saarelle, se on sitten pois singaporeen tai kuala lumpuriin käytettävästä ajasta. "Rantakohde" kyllä kiinnostaisi kovasti tuohon väliin:)

Nana

• Himoreissaaja
    • MSN Messenger  - nanaotus@hotmail.com
    • Profiili
    • Facebook profiili
« Vastaus #12 : 13.10.2006, 09:03:08 »
Minulla tuskin on kovin objektiivista näkökantaa Penangiin, koska asuin ja opiskelin siellä puolisen vuotta aikoinaan. Se tulee aina olemaan toinen koti sydämessä, jonne on ilo mennä takaisin.

Penangin pääkaupunki Georgetown on kuin yhtä isoa chinatownia koko paikka. Todellakin hieman nuhjuinen ja piakoin likainen, mutta se luo vaan lisää sitä tunnelmaa :) GT:ssa on mahdollisuus ylettömään shoppailuun (trust me... :D), bilettämiseen ja kulttuuriin. Kaupungista löytyy isoja ostareita kummasti, joissa piratismi kukoistaa. Yleisesti luullaan että chinatown-kaupunginosat ovat niitä piraattitavarapaikkoja, mutta tuolla on ostareilla on ihan omia kauppojaan ko. tavaroille :P Kaupungista löytyy kaikki yleisimmät länsimaiset pikaruokaketjut, kahvilat ja kaupat. Mutta myös perinteisiä kiinalaisia, intialaisia ja muslimiruokapaikkoja on lähes joka kulmalla.  Ja Little India, ah mikä paratiisi tuoksuineen, väreineen ja sareineen... ja se musiikki!

Kaupungista löytyy niin hienoja hotelleja, kuin halvempia hostelleja. Hotellit ovat ainakin high season aikaan ihan täyteen buukattuja, joten suosittelen varaamista etukäteen. Hienoimmat, ne kaikki viidentähden lomaparatiisihotellit, sijoittuvat saaren pohjoispuolen Batu Ferringhi rannalle. Bussit kulkevat BF:n ja GT:n väliä monesti päivässä ja kertalippu maksaa RM 0.80 (eli noin 18 sent) ja taksilla tietty pääsee kulkemaan sitten kalliimmin, mutta ei juuri nopeammin. Länsipuoli saaresta on pitkälti paikallisten ränsistyneitä asuinalueita.

Langkawille menee lauttoja muutaman kerran päivässä ja meno-paluu muutama vuosi sitten maksoi RM 60 (noin 14 eur). Eiköhän toi samoissa hinnoissa edelleen pyöri. Lippuja saa näppärästi ostettua Komtarin (iso ostarikompleksi ja bussiasema keskellä kaupunkia, tunnistaa korkeesta tornista) pienistä matkatoimistoista, tai chinatownista. Langkawi on semmonen akkujenlatauspaikka, jossa kolme päivää riittää. Lapsille siellä lienee paljon puuhaa, mutta itse en kyllä enempää aikaa koskaan siellä viihtynyt.

Muista vielä että niin Penangissa, kuin Langkawillakin on kaikissa taksi-, matkatoimisto-, yms maksuissa turistilisä. Esimerkkinä tästä: Taksimatka Komtarilta asunnollemme maksaa paikallisilta RM 10, mutta jos olet turisti, hinta on RM 30. Opettelee muutaman sanan malayta ja osaa tinkiä, saa hinnan helposti kohtuulliseksi (RM 12-15).
It's not what you look at, but what you see.

Dela

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Re: Kannattaako poiketa Malesian matkalla Penangissa?
« Vastaus #13 : 13.10.2006, 14:22:44 »
Lainaus käyttäjältä: "Rommitynnyri"

Joten millaisia kokemuksia Penangista/Georgetownista - vai olisko jokin muu vaihtoehto parempi vai meneekö loppuaika Langkawilla?

Sanoisin että ehdottomasti kannattaa käydä. Mielestäni Georgetown edustaa juuri nuhjuisuudellaan sitä kiinnostavaa kaupunkilais-Malesiaa. Siinä missä KL on kliininen, osittain länsi-saksalaismainen, ja jopa tylsä, GT onnistuu viehättämään britti-arkkitehtuurillaan, roskalavoillaan ja harvinaisen hyvinsyöneillä rotillaan. Nyt täytyy hehkuttaa, mutta juuri GT:ssä on sellaista rosoa ja otepintaa mikä monesta hienosta kaupungista on hiottu kokonaan pois.

Ja sitten se ruokapuoli.. Georgetownista saattaa saada jopa koko Aasian parasta ruokaa. Ainakin kirjo on valtava ja Little Indian safkapaikat vievät pojot kotiin.
Ilmaisia matkoja ja majoitusta käyttäjien välillä: www.freetrippers.com

yocohoto

• Vieras
« Vastaus #14 : 11.01.2007, 22:50:12 »
Kuinka kauan suosittelisitte viettämään aikaa Penangissa? Missä ajassa ehtii paikasta nähdä "tarpeeksi" omien kokemuksienne mukaan? Jos vaihtoehtona on mitä tahansa välilä yksi yö- kaksi viikkoa...

paho

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #15 : 12.01.2007, 14:28:20 »
Itse en ollut Penangissa / Georgetownissa kuin yhden kokonaisen päivän ja yhden yön, ja senkin vain siksi, että lautat Sumatralle eivät kulje maanantaisin.

Oli ihan käymisen arvoinen paikka ja varsinkin skootterin vuokraamalla oli kätevä kierrellä ja katsella - saaren ajaa ympäri muutamassa tunnissa, vaikkakin Georgetownin lähellä oli paljon enemmän nähtävää.

Itse en kuitenkaan olisi kovin montaa päivää siellä viihtynyt, vuorokauden pikavisiitillä ehti nähdä aika paljon, muttei tietenkään kaikkea.

Execution

• Tosireissaaja
    • MSN Messenger  - ville.hietanen@uta.fi
    • Profiili
« Vastaus #16 : 09.04.2007, 14:45:50 »
Olen itse menossa ensi joulukuussa Georgetowniin opiskelemaan ja kaipaisin neuvoa asunnon vuokraukseen ko. paikasta. Osaisiko kukaan auttaa. Mistä aloittaa etsiminen? entä millainen on hintataso?

Electra

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #17 : 09.04.2007, 15:44:40 »
Olen myöskin sitä mieltä, että Penangia ei sovi ohittaa noin vaan. KL oli tylsä, mutta Georgetownissa oli just sitä rosoisuutta, mikä tekee paikan kiinnostavaksi.

warhis

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #18 : 09.04.2007, 17:07:22 »
Lainaus käyttäjältä: "Execution"
Olen itse menossa ensi joulukuussa Georgetowniin opiskelemaan ja kaipaisin neuvoa asunnon vuokraukseen ko. paikasta. Osaisiko kukaan auttaa. Mistä aloittaa etsiminen? entä millainen on hintataso?

Penang Properties

Tuolta klikkaat sitten alueeksi Gelugor, kohteet ovat Sunny Ville, E-Park ja N-Park. Olettaen että olet USM:lle menossa.

. W .
iina kehittyy paljon nopeammin kuin kiinalaiset. Ongelmia luvassa.

warhis

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #19 : 09.04.2007, 17:09:10 »
Lainaus käyttäjältä: "Execution"

Penang Properties

Tuolta klikkaat ensin alhaalta Apartment Rental sitten alueeksi Gelugor, kohteet ovat Sunny Ville, E-Park ja N-Park. Olettaen että olet USM:lle menossa opiskelemaan.

. W .
iina kehittyy paljon nopeammin kuin kiinalaiset. Ongelmia luvassa.