Ryöstely reissuilla

(Luettu 171847 kertaa)

Kapteeni Tunkki

• Himoreissaaja
    • Profiili
Vs: Ryöstely reissuilla
« Vastaus #280 : 02.11.2012, 14:33:09 »
Barcelona on taskuvarkaiden osalta muutenkin hauska kaupunki: itselläni oli harrastuksena La Ramblaa kävellessäni bongata klassisia taskuvaraskikkoja. Esimerkiksi tiettyjen katumyyjien/esiintyjien "yleisössä" viihtyivät jatkuvasti samat hämäränoloiset tyypit ja Metron sisäänkäynnillä päivysti oma kolmikkonsa. Oma ennätykseni oli runsas tusina - tiedä sitten kuinka paljon oli vääriä arvauksia ja kuinka paljon jäi havaitsematta.

Matkoilla minut on ryöstetty onnistuneesti kerran, Pietarissa, jolloin jätin takin ravintolan narikkaan, joka tosin oli kosketusetäisyydellä, mutta silti lähti puhelin taskusta. Oli kuitenkin hyvä, että lähti vain vanha kakkospuhelin Nokian 6600, eikä nippua ruplia tai passia toisista taskusita.

Pari kertaa on jäänyt ryöstöaie yritykseksi: Pietarin metrossa vieraita käsiä kävi repussa, joka tosin oli varata vasten tyhjennetty kauppareissua varten. Barcelonassa yritettiin olla ystävällisiä ja kapittaa, tn. aikeena "auttaa" ylös ja viedä lompakko samalla. Onneksi kamppailulajeista on sen verran kokemusta, että kamppailu jäi yrityksen asteelle. Toisella kertaa tuli buddhan kuvaama metrosäätö blokattua, kun sitä yritettiin isomalla porukalla tehdä silloin mukana olleille äidille ja isoäidille.

Vogel

• Aloittelija
    • Profiili
    • Planeettaaristiinrastiin
« Vastaus #281 : 02.11.2012, 19:31:10 »
Kyllä sitä aina vaan ignooraa kadulla/metrossa tms jokaikisen tyypin, joka koittaa sulle jotain höpistä. Lopulta katuhäslääjillä ei ole mitään muuta motiivia, kun koittaa saada rahasi keinolla tai toisella.
Itse olen käyttänyt jonkin verran sitä, kun joku tulee väkisin höpisemään englanniksi, niin lörpöttelen sitten ihan niitä näitä suomeksi (eli en ossoisi englantia) ja marssin etiäpäin. Aika monesti on sinnikkäinkin säätäjä luopunut ihmeissään, kun ei ukko osaa sanaakaan enklantia  ;)

Vogel

• Aloittelija
    • Profiili
    • Planeettaaristiinrastiin
« Vastaus #282 : 02.11.2012, 19:47:00 »
Kyllä sitä aina vaan ignooraa kadulla/metrossa tms jokaikisen tyypin, joka koittaa sulle jotain höpistä. Lopulta katuhäslääjillä ei ole mitään muuta motiivia, kun koittaa saada rahasi keinolla tai toisella.
Itse olen käyttänyt jonkin verran sitä, kun joku tulee väkisin höpisemään englanniksi, niin lörpöttelen sitten ihan niitä näitä suomeksi (eli en ossoisi englantia) ja marssin etiäpäin. Aika monesti on sinnikkäinkin säätäjä luopunut ihmeissään, kun ei ukko osaa sanaakaan enklantia  ;)

Lisäyksenä, että tietenkään jossain Teneriffa-osastoilla moinen väistöliike ei toimi. Koska paikallinen häslääjä osannee suomea vähintään syventävien omatoimiopintojen arvoisesti.

Juulia Forsman

• Vieras
« Vastaus #283 : 13.12.2012, 16:36:29 »
Reissulla kannattaa AINA pukeutua niin wanhoihin ja kuluneisiin vaatteisiin kuin mahdollista ja näyttää mahdollisimman köyhältä. (Itse suosin omia 20 vuotta vanhoja rikkinäisiä vaateita, vaikka kotosuomessa suosinkin Gantia ja Guessia, niin ulkomailla ei ole syytä hienostella!) Kaikenlaista korujenkäyttöä kannattaa välttää, jos jotain "on Pakko" käyttää, niin ainakin reppureissulla kannattaa suosia muovikoruja. (Esim. kalliinnäköiset korvakorut saatetaan ryöstää niin, että korvalehti viilletään pois.)
Rahaa on syytä olla käsillä (esim taskussa) aina muutama seteli ryöstön varalle ja lompakko hyvin jemmassa joko tallelokerossa tai vaatetuksen uumenissa.

Vandit

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #284 : 13.12.2012, 18:21:09 »
Reissulla kannattaa AINA pukeutua niin wanhoihin ja kuluneisiin vaatteisiin kuin mahdollista ja näyttää mahdollisimman köyhältä. (Itse suosin omia 20 vuotta vanhoja rikkinäisiä vaateita, vaikka kotosuomessa suosinkin Gantia ja Guessia, niin ulkomailla ei ole syytä hienostella!)

Entä maat jotka on turvallisempia kuin Suomi? En nyt välttämättä kulkisi ryysyissä esim. Japanissa, Koreassa tai Uudessa-Seelannissa sen takia että pelkää ryöstämistä :D

Juulia Forsman

• Vieras
« Vastaus #285 : 16.12.2012, 13:50:13 »
Heh, kyllä mä ainakin ihan varmuuden vuoksi pukeudun aina ryysyihin. Eihän sitä koskaan tiedä  ;D

lyllyxxx

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #286 : 06.01.2013, 18:36:33 »
Mut yritettii ryöstää Vietnamissa kerra. Käveltii poikaystävän kanssa yöllä hostellille, mopo meni ohi ja vetäs laukusta. Eihän ne laukkua saanu ko oli sellane pien olan yli menevä laukku, mut lensin kunnolla selälleni ja kyynerpää auki. Onneks oli tuuriaki matkassa ette pää kolahtanu...

operatio

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #287 : 26.01.2013, 20:19:28 »
Mut yritettii ryöstää Vietnamissa kerra. Käveltii poikaystävän kanssa yöllä hostellille, mopo meni ohi ja vetäs laukusta. Eihän ne laukkua saanu ko oli sellane pien olan yli menevä laukku, mut lensin kunnolla selälleni ja kyynerpää auki. Onneks oli tuuriaki matkassa ette pää kolahtanu...

No eihän tuo nyt ole mikään ryöstöyritys vaan varkaus tai jotakin sellasta.

rahi

• Reissaaja
  • Koti on siellä missä pään laskee.
    • Profiili
« Vastaus #288 : 29.01.2013, 15:22:44 »
Cebussa, Philippiineillä pikkulasten (8-12v?) porukka yritti ryöstää alkuillasta. Onneksi oli sen verran massaa että käsivarsissa roikkuvat kakarat eivät pidätelleet liikkumista ja läheisen kaupan aseistettu vartija karkoitti lapset pistoolilla.

pkm

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #289 : 06.02.2013, 08:58:59 »
Itse jouduin varkauden kohteeksi ensimmaisen kerran eilen. HCMC:ssa Dong Khoi streetilla keskella kirkasta paivaa mopo ajoi ohi ja vetaisi laukusta. Mullakin oli pieni olan yli meneva laukku, mutta iloisesti napsahti laukun hihna poikki niin, etta varas sai haluamansa. Kaikki passit ja visa electronit kylla onneksi guesthousessa turvassa, eika laukussa ollut muuta kuin viitisentoista euroa rahaa ja toki tietysti myos puhelin, jonka menetys ottaa paahan, mutta matkavakuutus onneksi korvaa. Just pari paivaa sitten olin Lonely Planetin oppaasta lukenut, etta juurikin naita mopon kanssa tehtavia varkauksia tapahtuu yhtenaan nimenomaan tuon Dong Khoi streetin alueella, mutta jotenkin sita oli kai vaan tuudittautunut siihen, etta pidan kylla laukustani niin hyvin kiinni, ettei sita kukaan saa... No, pidinkin kylla, mutta eipa nakojaan riittanyt. Mutta onneksi tassa nyt ei oikeasti kovin suurta vahinkoa tapahtunut, vaikka kaiken puhelimen muistissa olevan sisallon menetys tietenkin harmittaa. Ja poliisin kanssa oli kylla kunnon saataminen, etta sain rikosilmoituksen tehtya, mutta sekin lopulta kuitenkin onnistui.

Hypatia

• Reissaajaguru
  • Hypatia has (almost) left the building.
    • Profiili
« Vastaus #290 : 22.02.2013, 07:26:47 »

Mun olisi vissiin pitänyt herätä ja joutua uhkailluksi henkilökohtaisesti (puukko kaulalla "tämä on ryöstö!"?)saadakseni jakaa kokemukseni. Kyllä mut mielestäni ryöstettiin kun vierestä kamat pöllittiin. Kyseessä on ihan oikeasti kuumottava tilanne, sikäli mikäli olisin herännyt ja kyseinen huumevankilahemmo olisi kantanut asetta.

No, joka tapauksessa tyyppi oli saatu kuulemma kiinni! Massit oli tietysti tuhlattu, mutta corn islandille matkaavat voivat ainakin hetkellisesti olla paremmassa turvassa kyseiseltä tyypiltä. Viimeksi tämä hemmo oli vankilassa neljä vuotta.

Älä Jinnai välitä muutamasta palstalla päsmäröivästä urposta: näiden kahden sankarin kitinää ja pilkunnussintaa saa lukea aina välillä tietyistä ketjusta. Varmasti kuumottava tilanne ja ONNEKSI nukuitte tuon tapahtuessa.

Niin no, tähän ketjuun ovat kirjoittaneet myös ne, jotka ovat joutuneet oikeasti ryöstetyksi (mm. minä).

Minä minä minä minä...

Eipä ole mitenkään yllättävää, että nimim. Hypatia on tässäkin ketjussa suuna päänä tietämässä kuka on ryöstetty oikein ja kuka väärin. Eiköhän kaikille ole tullut jo selväksi kuinka erinomainen tyyppi ja tietäjä sinä Hypatia olet, Varsinainen guru, joka suvaitsee aina välillä laskeutua norsunluutornistaan opastamaan meitä onnettomia tavistallaajia.

Jokohan alkaisi olla ignore -toiminnon paikka tälläkin palstalla?
Minä en ole muutamaan kuukauteen käynyt tällä palstalla, mikä on johtunut pitkälti näistä "culturen" kaltaisista nimittelijöistä, joiden hengentuotteisiin moderaattorit eivät puutu. (Tämä ei ole aiheen vierestä kirjoittamista vaan selitys myöhäiselle vastaukselle.)

Tämä ketju alkoi kysymyksellä: "Onko sinua koskaan ryöstetty?" Minun on hyvin vaikea uskoa, etteivätkö palstalle  kirjoittavat keskimäärin tietäisi, mikä ero on ryöstöllä ja varkaudella, joten pyyntö pysyä asiassa ei liene kohtuuton.

Ryöstetyksi tuleminen on yleensä traumaattisempi kokemus kuin varkauden kohteeksi joutuminen ja niin se oli myös minun tapauksessani. Toivoisin siis kaikin puolin, että pysyttäisiin asiassa.

Edmundo

• Moderaattori
  • Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #291 : 01.03.2013, 16:45:40 »
Kyllä mielestäni ryöstely ja varkaudet mahtuvat hyvin saman otsikon alle, sukulaistapauksia kun kuitenkin ovat, ja näistä olisi vähän turhaa keskustella kahdessa eri otsikossa. Ylläpito voisi halutessaan sisällyttää myös varkaudet otsikkoon, niin ei tarvitse halkoa hiuksia.

Vaisjani

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #292 : 02.03.2013, 00:40:41 »
Kyllä mielestäni ryöstely ja varkaudet mahtuvat hyvin saman otsikon alle, sukulaistapauksia kun kuitenkin ovat, ja näistä olisi vähän turhaa keskustella kahdessa eri otsikossa. Ylläpito voisi halutessaan sisällyttää myös varkaudet otsikkoon, niin ei tarvitse halkoa hiuksia.

eikohan se nyt ole ketjun aloittajan paatettavissa mita topiikki pitaa sisallaan. Aihe on aika selkea. ryostelylla ja varkaudella on iso ero. ihan hyvin mahtuu talle foorumille 2 eri topikkia... tosi sekavaa on lueskella tatakin ketjua jos haluaa vain ryostelyyn liittyvia asioita lukea mutta joka toinen viesti kertookin miten Anna-Maijan hammasharja varastettiin kylpparista kun oli museokierroksella kaupungissa...

Jinnai

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Hunt The Sun
    • Sähköposti
« Vastaus #293 : 02.03.2013, 09:01:53 »
Työnnänpäs vielä nokkani tähän asiaan. Tämän foorumin tarkoituksena on kuitenkin saada ja jakaa tietoa/kokemuksia matkailusta, eikä nusasta joka kerta pilkkua kun ajatuksissaan ja vähän blondi (kuten minä) ei osaa kirjoittaa täysin oikean otsikon alle. Olen siis pahoillani mielipahasta jonka olen tyhmyyksissä aiheuttanut, syytän kuitenkin varkauden aiheuttamaa stressiä jonka takia läväytin kokemukseni vähän väärään paikkaan. Uskon, että moderaattorit osaavat siirtää väärään paikkaan eksyneet kirjoitukset mikäli ne eivät yhtään sovi aiheeseen. Ihmettelen kuitenkin pikkusieluisten ihmisten tapaa tulla arvostelemaan muita ihmisiä foorumille, jonka tarkoitus on kuitenkin jakaa tietoa eikä kiistellä siitä, että varkaus ja ryöstö on eri asia. Jos joku jaksaa stressata foorumin kirjoittelusta noin paljon, niin omahan on stressinne, itse en jaksa välittää arvostelusta  ;D Mä stressaan mieluummin ihan oikean elämän ongelmista.

Mä ainakaan en jaksa osallistua täällä kädenvääntöihin, koska pääasiassa haluan auttaa muita pallontallaajia kertomalla omista kokemusta ja toki myös itsekin saada tietoa! Että elämä on ja sulkekaa tietokone hetkeksi jos kirjoittelu ja kirjoitusten lukeminen saa teidät ärtymään  ;)

Ja siis koska tää ketju on ryöstelyitä varten, niin mua ei ole kertaakaan ryöstetty! Mä oon sen verran pelokasta sorttia, että se olisi varmasti karmiva kokemus. Kertaakaan ei ole tosin pelottanut ryöstön mahdollisuus, mitä nyt Downtown LA:ssa oli kuumottavaa kulkea satoja dollareita repussa illan pimetessä ja kaduilla kulki kodittomia kerjäämässä rahaa. Musta ei olisi ollut paljoa vastusta mikäli olisivat päättäneet käydä rähisemään.

Ja Vaisjanille. Mun mielestä on paljon sekavampaa lukea ketjua jossa on sivutolkulla kädenvääntöä mitä ketjuun saa ja ei saa kirjoittaa. Se, että siellä on yksi-kaksi tarinaa varkauksista ei tosiaan sekoita yhtään mitään. Ne voi skipata. Sivutolkulla inisemisen ja vänisemisen skippaaminen taas sekoittaa ja on täysin turhaa. Sopii käyttää ihan päänsisäistä ignoretoimintaa mikäli joku kirjoitus ei nappaa  :)
« Viimeksi muokattu: 02.03.2013, 09:05:06 kirjoittanut Jinnai »
"Not all those who wander are lost."
- J. R. R. Tolkien
http://www.huntthesun.blogspot.com

UsvaAuer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #294 : 02.03.2013, 17:05:32 »
Mun mielestä on paljon sekavampaa lukea ketjua jossa on sivutolkulla kädenvääntöä mitä ketjuun saa ja ei saa kirjoittaa. Se, että siellä on yksi-kaksi tarinaa varkauksista ei tosiaan sekoita yhtään mitään.

Täysin samaa mieltä!

Hypatia

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #295 : 05.03.2013, 00:37:08 »
Ihmettelen kuitenkin pikkusieluisten ihmisten tapaa tulla arvostelemaan muita ihmisiä foorumille, jonka tarkoitus on kuitenkin jakaa tietoa eikä kiistellä siitä, että varkaus ja ryöstö on eri asia. Jos joku jaksaa stressata foorumin kirjoittelusta noin paljon, niin omahan on stressinne, itse en jaksa välittää arvostelusta  ;D Mä stressaan mieluummin ihan oikean elämän ongelmista.
Palstan tarkoitus ei kuitenkaan liene nimitellä kanssakeskustelijoita (vaikka se välillä siltä tuntuukin...).

otl

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #296 : 05.03.2013, 08:08:28 »
(Esim. kalliinnäköiset korvakorut saatetaan ryöstää niin, että korvalehti viilletään pois.)

tietääkö kukaan onko näin todella käynyt jollekulle, vai onko kyseessä kenties urbaanilegenda?

Hypatia

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #297 : 07.03.2013, 10:02:05 »
Reissulla kannattaa AINA pukeutua niin wanhoihin ja kuluneisiin vaatteisiin kuin mahdollista ja näyttää mahdollisimman köyhältä. (Itse suosin omia 20 vuotta vanhoja rikkinäisiä vaateita, vaikka kotosuomessa suosinkin Gantia ja Guessia, niin ulkomailla ei ole syytä hienostella!)
Samalla tulee myös varmistettua se, että saa huonoa palvelua. Ja kehitysmaissa se, että näyttää yksinkertaisesti kummalliselta (ja joissain tapauksissa jopa epäkunniottavalta.)

tertsi

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #298 : 08.03.2013, 20:24:22 »
Tässä on pakko jakaa hyvän palvelun kokemus Phnom Penhistä. Olimme ystäväni kanssa tuk tukilla menossa Phnom penhin keskustasta vajaan tunnin matkan päässä olevalle Killing fieldille istuen käsilaukut olalla heiluen tuktukin takapenkillä. Kuljettaja ajoi moponsa tien sivuun, asetteli laukkumme meidän väliimme sanoen "ladies, this is Phnom Penh. Voisimme olla ilman tätä huomaavaisuutta muutamaa kameraa ja pikkusummaa rahaa köyhempiä.

Rio de Janeirossa olen kulkenut kaupungilla itse värjäämäni euron batiikkiostoskassi olalla, siinä kamerat, rahat ja kännykät. En taatusti näyttänyt varakkaalta, korut on muutenkin yleensä matkamuistorihkamaa.

Hypatia

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #299 : 10.03.2013, 08:00:58 »
Rio de Janeirossa olen kulkenut kaupungilla itse värjäämäni euron batiikkiostoskassi olalla, siinä kamerat, rahat ja kännykät. En taatusti näyttänyt varakkaalta, korut on muutenkin yleensä matkamuistorihkamaa.
Sori, mutta tuollainen on yksinkertaisesti typerää.