Kokemuksia Brysselistä

(Luettu 22755 kertaa)

jpmoja

• Aloittelija
    • Profiili
Kokemuksia Brysselistä
« : 08.11.2006, 19:17:24 »
Muutan kevääksi kyseiseen kaupunkiin, joten kertokaa kokemuksianne. Mitä kannattaa iltaisin ja viikonloppuisin tehdä? Helppoa ainakin matkustaa muihin kaupunkeihin. :D

Daria

• Tonnitallaaja
    • Profiili
Kokemuksia Brysselistä
« Vastaus #1 : 09.11.2006, 00:34:54 »
Ma kavin viime kevaana ystavien luona Brysselissa. Kaupunki on mielestani kaunis ja SIISTI, hyvalla tavalla tuli Suomi mieleen!  :D Sanoinkin avokille, etta "tanne voisi vaikka muuttaa noin asuinolosuhteiden puolesta...". Mutta pirun kallista, joten varaudu huolella! Suklaa-putiikkeja on joka kulmalla, koe ja ihastu. Yoelamasta en osaa sanoa, koska en testannut sita itse, valitettavasti?!? Toivottavasti edessasi on hieno reissu.
Pozwól sercu prowadzić Cię -
I serce namówię by zechciało znowu mocniej bić!

akk

• Reissaajaguru
    • Profiili
Re: Kokemuksia Brysselistä
« Vastaus #2 : 09.11.2006, 10:38:19 »
Lainaus käyttäjältä: "jpmoja"
Mitä kannattaa iltaisin ja viikonloppuisin tehdä?

Juoda olutta. Vo esimerkiksi käydä läpi täältä löytyvät olutravintolat.

restless

• Tosireissaaja
    • Profiili
Kokemuksia Brysselistä
« Vastaus #3 : 09.11.2006, 11:21:19 »
Lainaus käyttäjältä: "Daria"
Kaupunki on mielestani kaunis ja SIISTI, hyvalla tavalla tuli Suomi mieleen!  :D Sanoinkin avokille, etta "tanne voisi vaikka muuttaa noin asuinolosuhteiden puolesta...". Mutta pirun kallista, joten varaudu huolella!

Mun kokemus siisteydestä ei ole ihan sama, ehkä riippuu missäpäin kaupunkia (tai oikeastaan aluetta) hengailee. Mitä kalleuteen tulee, ruoka on ainakin halvempaa kuin Suomessa, vaatteet samanhintaisia, asuminen varmaan kallista.

Mutta ihan jees kaupunki, ja junamatkustelu edullista jos alkaa ahistaa. Ja on sieltä yöelämääkin löydettävissä  :wink: .

Thym

• Himoreissaaja
    • MSN Messenger  - poleporaca@hotmail.com
    • Profiili
Kokemuksia Brysselistä
« Vastaus #4 : 09.11.2006, 11:40:43 »
Brysselin metro on siisti ja selkeä, itse asiassa yhtä selkeä kuin Helsingin metro. Kaupunki on kaunis ja puhdas. Suklaa- ja vohvelipuoteja on tosiaa joka nurkalla, makeannälkäiselle liikkuminen keskustassa vaatii pientä itsehillintää.

Brysseliläiset ovat mielestäni leppoisampaa porukkaa kuin ranskalaiset, puhuvat yleensä sujuvasti englantia ja mahdollisesti saksaa ranskan ja flaamin lisäksi. Ulkomaisten ranskanmongerrusta siedetään hyvin, riittää kun menee sinne päin. Ovat ilmeisesti EU:n myötä tottuneet kaikenlaisiin pölisijöihin siellä.
Niin pitkälle kuin tietä riittää ja vieläkin kauemmaksi.

Daria

• Tonnitallaaja
    • Profiili
Kokemuksia Brysselistä
« Vastaus #5 : 09.11.2006, 12:36:02 »
Lainaus käyttäjältä: "restless"
Kaupunki on mielestani kaunis ja SIISTI, hyvalla tavalla tuli Suomi mieleen!  :D Sanoinkin avokille, etta "tanne voisi vaikka muuttaa noin asuinolosuhteiden puolesta...". Mutta pirun kallista, joten varaudu huolella!

Mun kokemus siisteydestä ei ole ihan sama, ehkä riippuu missäpäin kaupunkia (tai oikeastaan aluetta) hengailee. Mitä kalleuteen tulee, ruoka on ainakin halvempaa kuin Suomessa, vaatteet samanhintaisia, asuminen varmaan kallista.

Mutta ihan jees kaupunki, ja junamatkustelu edullista jos alkaa ahistaa. Ja on sieltä yöelämääkin löydettävissä  :wink: .

Olen yllattynyt! Minun nakemykseni mukaan ruoka oli about saman hintaista kuin Suomessa, ei ainakaan halvempaa. Samoin junalla matkustaminen oli sikakallista! Mina kavin siella viime huhtikuussa.

VeraQ

• Reissaaja
    • Profiili
Kokemuksia Brysselistä
« Vastaus #6 : 09.11.2006, 12:55:49 »
Junamatkustaminen on siellä munkin muistikuvien mukaan kalliimpaa, mutta jos taas ajattelee, että minne sieltä voi päästä mielettömän nopeasti, esim. Pariisiin, Amsterdamiin yms. yms. , ja kun sitä vertaa Suomeen, niin esim. ööh.. Helsingistä Seinäjoelle, niin hinta tuntuu pieneltä.  Ja Thalysilla on silloin tällöin aika hyviä kampanjoita. 20-40 eurolla voi päästä vaikka minne. Opiskelijakortilla, jos sellainen on, "junailuun" saa muutenkin ihan hyvät alennukset.

restless

• Tosireissaaja
    • Profiili
Kokemuksia Brysselistä
« Vastaus #7 : 09.11.2006, 13:03:38 »

Olen yllattynyt! Minun nakemykseni mukaan ruoka oli about saman hintaista kuin Suomessa, ei ainakaan halvempaa. Samoin junalla matkustaminen oli sikakallista! Mina kavin siella viime huhtikuussa.

No ravintolaruoka ei ehkä ole kovin edullista, mutta kyllä ihan ruokakaupassa laadukkaat (ei muovipussi)leivät, ihanat juustot (hyvä sinihome reilulla eurolla), vihannekset, viini, olut... halvempia kuin täällä. Kivennäisvesipullo jotain 60 senttiä. Ja menopaluu esim. Bruggeen junalla jossain kympin hujakoilla.
Näin kesäkuussa viimeksi.
Samasta paikasta voi näköjään saada tosi erilaisen kuvan  
  :D .

Daria

• Tonnitallaaja
    • Profiili
Kokemuksia Brysselistä
« Vastaus #8 : 09.11.2006, 14:14:16 »
Lainaus käyttäjältä: "restless"

No ravintolaruoka ei ehkä ole kovin edullista, mutta kyllä ihan ruokakaupassa laadukkaat (ei muovipussi)leivät, ihanat juustot (hyvä sinihome reilulla eurolla), vihannekset, viini, olut... halvempia kuin täällä. Kivennäisvesipullo jotain 60 senttiä. Ja menopaluu esim. Bruggeen junalla jossain kympin hujakoilla.
Näin kesäkuussa viimeksi.
Samasta paikasta voi näköjään saada tosi erilaisen kuvan  
  :D .

Hmm. Bruggessa mekin kavimme, mutta kylla menopaluu muistaakseni oli lahemmas parikymppia per latty. Saatko ehka jotain opiskelija-alennusta, tms? Tai oletko kovin nuori? Ajateltiin myos lahtea junalla Pariisiin paivaksi, koska matka ei olisi ollut kovin pitka, mutta hinta oli niin paata huimaava, etta haudattiin koko ajatus. Ja ravintolassa ei kertaakaan syoty, joten ravintolahinnoista en tieda. Kylla leivat ja viinit liikkuivat Suomen hinnoissa silloin. Olisko tullut rajahdysmainen hintojen painuminen kesaa kohti?  :wink:  No vihannekset varmasti olivatkin halventuneet, kesalla yleensa ovat edullisempia. Ollaan taidettu tosiaan liikkua ihan eri suunnilla Brysselissa, mutta se ei selita noita junalipun hintoja. Mielenkiintoista.  :lol:

restless

• Tosireissaaja
    • Profiili
Kokemuksia Brysselistä
« Vastaus #9 : 09.11.2006, 14:25:17 »
^En ole alle 26 enkä saa opiskelija-alea mutta muistaakseni viikonloppuisin onkin halvemmat hinnat junissa. Ja joskus on kai jotain kampanjahintojakin (siis ihan jotain 5 e menopaluu). Saattaapi selittää asiaa.

VeraQ

• Reissaaja
    • Profiili
Kokemuksia Brysselistä
« Vastaus #10 : 09.11.2006, 14:40:22 »
Ja se luonnollisesti riippuu siitä, millaisella junalla matkailee. Tosiaan ne belgialaiset junat on huomattavasti halvempia kuin jokin Thalys. Aiemmassa viestissäni oli aika tainnut kullata muistot. Nimittäin Pariisi-Brysseli-Gent (n. 25 min matka Brysseli-Gent) (Thalys) maksoi kesällä suuntaansa noin 40 e, ja vieläpä alle 26v. alella, ja taisi mukana olla vielä jokin muukin tarjous. Eli aika kallista varsinkin jos ajattelee, ettei olis tuota 26v. alea mukana. Sitten taas Gent-Brugge -väli, noin 25 min. sekin, mutta jollain paikallisjunalla, oli noin 5 euroa per suunta.

jpmoja

• Aloittelija
    • Profiili
Kokemuksia Brysselistä
« Vastaus #11 : 09.11.2006, 14:55:14 »
Onko joku käynyt esim. museoissa, futispeleissä, sattumalta harrastanut liikuntaa (vaikka uinut, lenkkeillyt tai käynyt salilla)?

Thym

• Himoreissaaja
    • MSN Messenger  - poleporaca@hotmail.com
    • Profiili
Kokemuksia Brysselistä
« Vastaus #12 : 09.11.2006, 21:05:36 »
Sarjakuvamuseoon oli tietysti pakko päästä. Sinne sain kikkailla vähän, mutta lopulta löysin perille. Paikka on siis Brysselin keskustassa, mutta avuliaat opastekyltit ja kartta hämäsivät hieman. Ihan hauska paikka, Tinttiä tietysti paljon. Sisäänpääsyn hintaa en nyt muista, mutta ei se päätä huimannut, alle 5 euroa sanoisin.

Gentissä kävin myös, ihana pikkukaupunki. Linnassa oli näytillä paljon vanhoja aseita sekä salillinen kidutusvälineitä, mukana toki yksityiskohtaiset kuvaukset miten niitä on käytetty ja mihin teho perustuu. Mielenkiintoista, mutta en ehkä suosittele vasta syöneelle.

Waterloo oli historiafanina pakko nähdä, ja helpostihan se löytyy, kun näkyy tielle niin kauas. Ihan vaikuttava paikka.

Jos sinulla on auto käytössäsi, niin Brysselin lähellä sijaitsee ns. sininen metsä, joka on todella upea. Paikan nimi tulee helmihyasinteistä, jotka tiettyyn aikaan keväällä värjäävät koko metsän siniseksi. Itse satuin paikkaan hieman aikaisemmin, jolloin kyseessä oli valkovuokkojen ansiosta pikemminkin valkoinen metsä, mutta kaunis se oli niinkin. Ajomatka Brysselistä ei sinänsä ollut pitkä, mutta eksyin pikkuteille noin sadasti, joten hyvä kartta on oltava mukana.
Niin pitkälle kuin tietä riittää ja vieläkin kauemmaksi.

psycho

• Reissaajaguru
    • Profiili
Kokemuksia Brysselistä
« Vastaus #13 : 09.11.2006, 21:36:34 »
Minun taytyy tunnustaa etta olen jaanyt Brysselin ihanuuksista paitsi, vaikka olen kaynyt siella monta kertaa erinaisista syista. Siella ei ole koskaan syntynyt aitoa kontaktipintaa belgialaisiin, joita kylla olen tavannut ja joiden kanssa olen ystavystynyt muualla belgiassa ja muualla maailmassa. Joten tuntemani belgialaiset ovat kylla loistotyyppeja, niihin en vaan koskaan ole tormannyt brysselissa. Jotenkin koko kaupunki vaikuttaa valtavalta muukalaislegioonalta, ja vain harvat siella olevat tai asuvat ovat kotonaan. Jopa suurlahetyston tyypit, joiden erityisosaaminen tulisi olla ihmissuhteiden rakentaminen ja yllapito, hengaavat yleensa vain toisten samasta maasta kotoisin olevien suurlahettilaiden ja muun lahetyston henkilokunnan kanssa. Tosin tunnen vain Liettuan jengin.

Ihmissuhdeongelmista toiseen lahes vastaavansuuruiseen ongelmaan: Baarit ovat aivan liian valoisia!

Belgialainen olut on kylla parasta maailmassa -  joka muuta vaittaa ei elamasta mitaan ymmarra.

Mizzoni

• Vieras
Kokemuksia Brysselistä
« Vastaus #14 : 09.11.2006, 22:59:45 »
Lainaus käyttäjältä: "jpmoja"
Onko joku käynyt esim. museoissa, futispeleissä, sattumalta harrastanut liikuntaa (vaikka uinut, lenkkeillyt tai käynyt salilla)?

Merimieskirkko ja Suomi-klubi ovat ainakin joskus aikoinaan järjestäneet jonkunlaisia liikuntajuttuja, esim. sählyä.

http://www.suomi-klubi.com/
http://www.merimieskirkko.be/

Kävin kidutusmuseossa ja jalokivimuseossa Antwerpenissä. En tykännyt. Mutten yleensäkään oikein tykkää museoista :? . Antwerpenissä kannattaa tosin muutenkin käydä, vaikkei menisikään museoihin. Katsomassa katedraalia ja juomassa pari olutta siinä lähellä sijaitsevassa vanhoja uskonnollisia patsaita täynnä olevassa pubissa (jos se vielä on pystyssä). Antwerpeniin pääsee junalla nopeasti Brysselistä.

Brüggessa kannattaa käyda myös. Vaikka nimitys "Keskieuroopan Venetsia" onkin aikamoista liioittelua :D . Ja sitten pienen toisen maailmansodan aikaisen vanki- / keskitysleirin tapaisella Brysselin lähistöllä, ei tosin nyt tule mieleen mikä paikan nimi oli.

Bryssel ei mielestäni ole mikään nähtävyyksien ja museoiden mekka, vaikka kiva paikka onkin. Siellä voi sitten keskittyä pubeissa istuskeluun hyvällä omallatunnolla kun ei ole niitä nähtävyyksiä niin paljon juostavaksi läpi (Atominium ei ole turistiarvoltaan ihan Eiffelin torni ja Mannekin Pis on pikkuriikkinen vaikkakin sisarensa sivukujan Jannekin Pisin lailla kovin herttainen patsaaksi.).

Honkedonk

• Himoreissaaja
    • Profiili
Kokemuksia Brysselistä
« Vastaus #15 : 11.11.2006, 21:56:04 »
Lainaus käyttäjältä: "psycho"
Ihmissuhdeongelmista toiseen lahes vastaavansuuruiseen ongelmaan: Baarit ovat aivan liian valoisia!
Tuo on muuten harvinaisen totta. Belgiassa ei oikein ole pubeja siinä merkityksessä kun me ne tunnemme. Niitä kutsutaankin cafeiksi ja muistuttavat miljööltään enemmän kahviloita. Jos haluaa pimeätä pubia jossa soi rock, niin joutuu menemään yöelämän mcdonaldseihin eli irkkupubeihin.

Itse en saanut sarjakuvamuseosta niin paljon irti. Suurin osa esillä olevista stripeistä oli ranskankielisiä. Onneksi sentään Tintti-osiossa oli osa teksteistä englanniksi.

Siisteydestä sen verran, että riippuu missä liikku Brysselissä. Joku marokkolaisten kaupunginosa Schaerbeek on melko likaista aluetta kun taas businessalueet ovat täynnä peililasikerrostaloja, kaikki vastaantulijat ovat pukumiehiä ja kadut ovat putipuhtaat.

wippe

• Aloittelija
    • Profiili
Kokemuksia Brysselistä
« Vastaus #16 : 19.11.2006, 19:27:27 »

Olen tällä hetkellä Belgiassa ja kyllä minun mielestäni ruoka on vähän halvempaa kuin Suomessa. Ravintoloissa ollaan lähellä Suomen hintatasoa, mutta sekin riippuu missä syö ja mitä. Junalla matkustaminen on halpaa, jos hyödyntää tarjouksia. Normaalihinnat on kalliita. Viikonloppuisin on weekend ticket ja esim. nyt marraskuussa on ollut culture ticket, millä saa menopaluu-lipun 7 eurolla esim. Brysselistä Bryggeen (tai minne nyt on menossakin, kunhan se on tarjouksessa mukana). Sitten täällä on niitä 10 kerran lippuja missä matka maksaa 6.80/matka mistä tahansa minne tahansa. Ja näihin tarjouksiin ei tarvita opiskelijakorttia ja ikää minulla on enemmän kuin 26 vuotta.

Dimangi

• Reissaaja
    • Profiili
Kokemuksia Brysselistä
« Vastaus #17 : 03.04.2007, 23:22:30 »
Huhuu, mitähän Brysselin kevääseen kuuluu? Tuossa muutaman viikon päästä olisi tarkoitus muuttaa sinne ja viettää loppu vuosi siellä. Vähän hirvittää, koska ratkaisu syntyi eilen...

Vaikka työn puolesta saankin jotain infoa asioista ja elämästä Brysselissä, niin olisi mukava kuulla muidenkin ajatuksia.

Ensinnäkin raha, asuminen ja ruoka. Tämän ketjun viesteistä sain vähän ristiriitaista tietoa, mutta Helsingissä ja Britanniassa asuttujen vuosien (sekä lukuisten Irlanti-kokemusten) jälkeen ei voi ainakaan pahemmaksi mennä. Vai voiko? Ainakin asumisesta olen kuullut, että voisin selvitä vähemmin kustannuksin kuin Helsingin keskustassa. Olisiko mahdollista? Ja olisihan se ihanaa jos suussasulavia belgialaisia juustoja saisi edulliseen hintaan  :D

Miten muut arkipäiväisyydet, kuten pankkitili, puhelinliittymä? Onnistuuko hankkiminen helposti vai ei ollenkaan?

Lisäksi tärkeäksi asiaksi nousee  myös liikuntamahdollisuudet. Tarjoaakohan tuo kansainvälinen kaupunki hyvin englanninkielisiä saleja? Pumppitunnille olisi kiva päästä, mutta ranskankielisten ohjeiden ymmärtäminen voi viedä aikansa.

Niin ja kielestä vielä. Lukioranskan tiedot on jossain takataskussa, mutta mieli tekisi ehkä vähän kerrata ja kehittyä. Tietäisiköhän kukaan mielekästä kielikoulua/keskusta? Luulisi sellaisilla olevan kysyntää...

Tällaista mielessä, toivottavasti jollain olisi myös vastauksia :D

Saskia

• Aloittelija
    • Profiili
Kokemuksia Brysselistä
« Vastaus #18 : 05.04.2007, 12:19:08 »
Moi!

Brysselin kevät on jo varsin pitkällä, tulppaanit kukkivat puistoissa. Yöllä on vielä kylmää mutta päivisin aurinko lämmittää mukavasti. Tervetuloa vaan tänne Euroopan pääkaupunkiin.

Eläminen täällä on edullisempaa kuin Helsingissä. Vuokrat ovat kohtuulliset ja ruokalaskustakin selviää Suomea halvemmalla, kunhan vähän tarkkailee hintoja ja valitsee ostospaikkansa. Pankkitilin ja puhelinliittymän kanssa tuskin tulee ongelmia; kaupunki on täynnä väliaikaisesti maassa oleskelevia ulkomaalaisia, joten jokaisesta isommasta pankista löytyy taatusti asiantuntevaa palvelua. Kännykkäliittymiä on tietysti monia erilaisia, löydät varmasti apua myös siinä. Suosittelen marssimista suoraan esim. Mobistarin myymälään, helpoimmalla pääsee kun kyselee suoraan myyjältä eri vaihtoehtoja. Liikunnan ja salejen suhteen en peruslaiskana ihmisenä osaa auttaa, mutta kuvittelisin englanninkielisiäkin tunteja löytyvän.

Hyvä että sinulla on jonkunlainen ranskankielen taito. Vaikkakin täällä pärjää hyvin englannilla, silloin tällöin joutuu toki tilanteisiin jossa vastapuoli ei osaa sanaakaan englantia. Esim. vuokra-asuntoa etsiessä törmäät varmasti englanninkielentaidottomiin ihmisiin. Hyvä että aiot hyödyntää täällä oleskelusi ja kehittää ranskaasi. Kielikouluja löytyy kyllä keskustastakin, nimiä en osaa antaa mutta google löytää. Hinnat saattavat kyllä olla aika suolaiset.

Tässä vielä paikallisen Suomi-klubin ja expat-klubin osoitteet, sivuilta löydät paljon hyödyllistä tietoa Brysselissä asumisesta.

http://www.suomi-klubi.com/

http://www.xpats.com/

Dimangi

• Reissaaja
    • Profiili
Kokemuksia Brysselistä
« Vastaus #19 : 15.04.2007, 11:20:55 »
Kiitos kaikesta informaatiosta! On Suomessa vielä niin paljon kaikkia asioita kesken, etten ole oikein ehtinyt keskittyä Brysseliin siirtymiseen, mutta hiljalleen alkaa innostus iskeä :)

Jos jollakin on hyviä neuvoja, mistä tarkemmin etsiä asuntoa, eli siis esim. nettisivuja, niin kuuntelen mielelläni. Oikeastaan asuminen on ainoa asia, johon haluiaisin vähän selvyyttä etukäteen, muuten asiat saavat mennä omalla painollaan  8)