Reilaajan ruoka

(Luettu 75114 kertaa)

Razban

• Reissaaja
    • Profiili
Reilaajan ruoka
« : 11.08.2003, 23:00:07 »
Reissuun olisi kohta lähtö ja ajattelin ottaa mukaan trangian tapaisen keittolaitoksen, jossa kuitenkin vain yksi "kattila".

Tulin vain ajatelleeksi, että kuinka hyvin muualta Euroopasta löytyy näitä pussiruokia, kuten kaiken maailman padat ja keitot.

Entä mitkä muut ruoat ovat halpoja ja helppoja kokkailla reissussa? Mikä on sinun lempimatkaruokasi?

Kerrothan omat vinkkisi ja mieltymyksesi ruoasta tänne. Ja tietysti myös kaikenlainen muu keskustelu aiheesta on sallittua.

Kirsi1234

• Vieras
*
« Vastaus #1 : 12.08.2003, 09:43:25 »
Nyt en millään muista, onko meillä ollut yksi vai kaksi kattilaa mukana. Melko varmasti kaksi. Yhdellä voi olla vähän hankalakin kokkailla.

Tulee ihan ikävä niitä reissuruokia  :cry:   Siinä on jotenkin niin tunnellmaa kun istuu mahtavien maisemien edessä (Alpeilla, Kreikassa taatelipuiden alla leirintäalueella jne) ja keittää sapuskaa. Meillä reissuruokaa oli perunamuusi (sitä taidettiin ottaa Suomesta mukaan kun ei paina juurikaan), kaikenlaiset pussiruoat (niitä sai kyllä paikallisista kaupoista) ja yyyyyy.... muisti pätkii....
No noiden kanssa syötiin kuitenkin aina paikallisista kaupoista ostettua vaaleaa leipää (päällä yleensä hilloa kun makkara tms ei säily) vihanneksia tai hedelmiä. Juomana taisi olla ihan vain vettä tai jos oltiin pari yötä samassa paikassa, ostettiin usein mehua tai limpparia.

Apua, nyt tuli ihan järetön reissukuume!!!

Pablo

• Reissaajaguru
    • ICQ Messenger - 64924128
    • MSN Messenger  - samjeric@hotmail.com
    • Profiili
Reilaajan ruoka
« Vastaus #2 : 12.08.2003, 10:29:33 »
Minun reissuruoka oli pihvi ja pihvi ja pihvi. Välillä syötiin ehkä kanaa tai lammasta kerran tilasin jopa salaatin. Suurin osa huuhdeltiin alas oluella :D Ravintolassa siis söin joka päivä.

Itä-Euroopassa siis näin, Länsi-Euroopan turneen ruokavalio olisi tod.näk aika erilainen.
ämä on minun totuuteni.

juspu

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Reilaajan ruoka
« Vastaus #3 : 12.08.2003, 14:59:02 »
Samoilla linjoilla Pablon kanssa, raflassa tuli syötyä Itä-Euroopassa. Tosin kasvisruokaa. Löytyi ihan vaivattomasti. Itse en oo kokkaillut reissuissa. Tähän ehkä vaikuttaa sekin että oon yksin ollut liikkeellä eikä sitä sitten jaksa yksin alkaa väsäämään mitään. Vähän epäilen että idässä ei näitä pussiretkiruokia ehkä löydy niin helposti kauppojen valikoimasta kuin lännessä.
En tiedä onko Trangia paras mahdollinen keitin reilille, mutta jos semmoisen omistaa jo ennestään niin kai se on helppo ottaa mukaan ;) Mutta joku kaasukeitin olis ainakin omasta mielestäni kätevämpi ja kevyempi kantaa. Myös kaasupulloja löytyy varmaan helpommin muualta Euroopasta kuin polttonesteitä (Huom! täysin mutu-tietoa ja toisen käden tietoa).

pikku myy

• Aloittelija
    • Profiili
Reilaajan ruoka
« Vastaus #4 : 12.08.2003, 15:57:23 »
Ite olin just heinäkuun reilaamas ja enemmän länsi-euroopas. Ei otettu trangiaa mukaan ja oikeestaan ei paljo harmittanu. Hostelleis ei ollu keittiötä ku Köpikses, joten ravintolan puoleen piti kääntyä. Rahatilanteen takia tuli useammin kuin kerran käännyttyä McDonaldsin puoleen... Halpoja rafloja ei jaksa ettiä ja jos sellaisen on luullu löytävänsä voi laskun loppusumma yllättää kun siihen on lisätty joku helvetin palvelumaksu niinku Venetsias.

Pablo

• Reissaajaguru
    • ICQ Messenger - 64924128
    • MSN Messenger  - samjeric@hotmail.com
    • Profiili
Reilaajan ruoka
« Vastaus #5 : 12.08.2003, 18:37:32 »
Lainaus käyttäjältä: "pikku myy"
Halpoja rafloja ei jaksa ettiä ja jos sellaisen on luullu löytävänsä voi laskun loppusumma yllättää kun siihen on lisätty joku helvetin palvelumaksu niinku Venetsias.

Jos ravintolassa syö, niin pitäähän sitä joka tapauksessa laskea ruokien ja juomien lisäksi tippi. Tarjoilijoitten liksat kun ovat suht huonot kaikkialla muualla kuin Suomessa.
ämä on minun totuuteni.

Roosa

• Reissaajaguru
    • Profiili
Reilaajan ruoka
« Vastaus #6 : 12.08.2003, 19:05:47 »
Ma taidan vaan lihota tan reilin takia, buahahaaa. Ollaan taalla idassa, joten syodaan koko ajan rafloissa niin etta napa paukkuu. Perkele, kun onkin halpaa ruokaa!

Chica

• Himoreissaaja
    • Profiili
Reilaajan ruoka
« Vastaus #7 : 12.08.2003, 22:44:12 »
Lainaus käyttäjältä: "Roosa"
Ma taidan vaan lihota tan reilin takia, buahahaaa.

Mä ainaki lihoin ku ruokavalio oli niitä itäpuolen raflaherkkuja kuten paistettua camembert-juustoa! :P Niin unohtamatta olutta...
ife is not measured by how many breaths we take, but by the amount of moments that take our breath away.

Anonymous

• Vieras
Reilaajan ruoka
« Vastaus #8 : 13.08.2003, 22:49:43 »
mulla oli trangia mukana itäeuroopassa käydessäni.
 ostin siihen semmoisen hianon kaasusysteemin johon olin
 kyllä tosi tyytis. Pussiruokia löytyi ihan hyvin joka paikasta,
 vaikkei ne mitään kovin erikoisia ollut. Nuudeleita, pastaa jne.
 Yks juttu mitä kaipasin oli puuro. Sitä ei meinannut kaupoista
 löytyä, ei sitten millään. Ens kerralla otan puoli kiloa elovenaa
 mukaan, prkl!

Muuta muonaa olivat hedelmät ja leipä. Rafloissa en juurikaan
 syönyt. Kojuista tuli ostettua sillöin tällöin falafeli, juustopurilainen
 tms.
 Oluella tulikin sitten istuttua sitäkin enemmän :-)

Mielestäni itä-euroopassa ei jokapaikassa ole välttämättä
 mitenkään erityisen halpaa. Ainakaan balkanilla ja unkarissa
 ei ollut.

inflames

• Tosireissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Reilaajan ruoka
« Vastaus #9 : 13.08.2003, 22:50:51 »
ups, unohdin kirjautua. edellinen viesti oli siis multa.

Usva Auer

• Vieras
herkuista
« Vastaus #10 : 14.08.2003, 00:54:11 »
Että pussikeittoja, huh! Sellaisen herkun takia kannattakin kantaa keittimiä ja kattiloita ympäri Eurooppaa.

Itse olen aina tiukasti leipälinjalla. Leivän kanssa kaupasta ostetaan lähinnä säilykkeitä, kuten tonnikalasalaatteja (Suomesta ei vastaavia herkkuja saa tai maksavat älyttömästi) tai aamiaiseksi maissia tms. Välillä leivän kanssa voi vetää tölkkikeittoja, joissa on varaa valita. Namia. Sitten voi myös ostaa juustoa, jonka säilytys kyllä on ongelma ja muutenkin hankalasti syötävää.

Useissa maissa myydään myös erilaisia salaatteja, joko lihatiskillä tai eineksissä. Tyyliin italiansalaattia tai coleslaw (majoneesipohjainen kaalisaalaatti). Venäläinen salaatti on takuuvarma herkku kasvissyöjille tai sitten ihana arabialainen couscous-salaatti, jonka nimi ei tule mieleen.

Itse asiassa yksi matkan kohokohtia on ruokaostoksilla käynti.  :)

Anonymous

• Vieras
Re: herkuista
« Vastaus #11 : 14.08.2003, 08:50:15 »
Lainaus käyttäjältä: "Usva Auer"
Että pussikeittoja, huh! Sellaisen herkun takia kannattakin kantaa keittimiä ja kattiloita ympäri Euroopaa

No kyllä kannattaa jos haluaa ettei reissu mene pilalle kurisevan mahan takia! Tuollainen ruokavalio sopii varmaan ihan ok cityreissaajille, jotka majoittuvat niin, että kauppa on aina 20 metrin säteellä. Miten kuvittelet, että jollain kaukaisella leirintäalueella keskellä Kreikan vuoristoa voisi säilöä majoneesipohjaista salaattia?!  :lol:   Tai edes salaattia ilman majoneesia...?!

Markus

• Himoreissaaja
    • Profiili
Re: herkuista
« Vastaus #12 : 14.08.2003, 09:31:08 »
Lainaus käyttäjältä: "Usva Auer"
Itse asiassa yksi matkan kohokohtia on ruokaostoksilla käynti.  :)
Tästä olen kyllä samaa mieltä. Minustakin on mukavaa käydä silloin tällöin ruokakaupoissa ja ihmetellä valikoimia ja ostaa jotain hassua.

Berlin

• Reissaajaguru
    • Profiili
Reilaajan ruoka
« Vastaus #13 : 14.08.2003, 13:42:48 »
Lainaus käyttäjältä: "pikku myy"
Rahatilanteen takia tuli useammin kuin kerran käännyttyä McDonaldsin puoleen...

Ja vielä halvemmalla pääsisi, jos ostaisi ne (ilmeisesti pakolliset) burgerit vaikka jostain paikallisen pikaruokaketjun raflasta tai grilliltä. Vihjeeksi vaan. Ne saattaa kyllä maistua hieman erilaisilta, mutta jos se ei kamalasti pelota niin...

En itsekään viitsisi tuntikausia juosta pitkin kaupunkia minkäänlaisen ruuan perässä, mutta aikamoisen nälkäkuoleman partaalla pitäisi olla, että Donaldsiin vaivautuisi. Siis muuten kuin vessan takia... Enkä semmoseen paikkaan ole kyllä edes törmännyt, missä Mäkkejä olisi muka helpompi löytää kuin mitä tahansa paikallisia pöperökioskeja. Tai onhan tuttu logo tietysti helpompi huomata/tunnistaa, että siinä mielessä.

Olen muuten kans samaa mieltä ruokakaupoista, niissä on hauska pyöriä. Siitäkin huolimatta, että ainakin Euroopassa ne alkaa enemmän ja enemmän muistuttaa kotipuolesta tuttuja Citymarketteja sekä valikoimaltaan että ulkonäöltään  :(

Anonymous

• Vieras
Reilaajan ruoka
« Vastaus #14 : 14.08.2003, 14:27:35 »
Lainaus
Että pussikeittoja, huh! Sellaisen herkun takia kannattakin kantaa keittimiä ja kattiloita ympäri Eurooppaa.
Itse olen aina tiukasti leipälinjalla.

Ruoasta kun puhutaan, niin kai tämäkin on makuasia.
 Kukin taplaa tyylillään.
 Pitkän junamatkan jälkeen, kun oli päri päivää syönyt leipää,
 hedelmiä ja mitä sattu, oli kiva kun pääs teltalle 'kokkaamaan'
 ja ruoan jälkeen oli kiva ottaa päikkärit puun alla ja poltella
 tupakkaa ottamatta sen suurempia paineita, ehkä keitellä
 kahveetkin kaikessa rauhassa. Iso kuppi on trangian pienempi
 kattila :)

En kyllä mikään suuri kulinaristi tai globalisaation vastustajakaan
 ole edes kotopuolessa. Ei mulla mitään mäkkäriäkään vastaan ole.
 Ainakin tietää mitä saa ja musta näytti kyllä siltä että se on
 kyllä uudessa paikassa useimmiten eka asia mikä pistää silmään
 'aa, kato mäkkäri' ;)

Kroatiassa kannattaa kyllä maistaa hevospurilaista siinä isossa
 puistossa.  Sen jälkeen napa naukuu :)

inflames

• Tosireissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Reilaajan ruoka
« Vastaus #15 : 14.08.2003, 14:29:01 »
ups, unohdin TAAS kirjautua. edellinen viesti oli siis multa.

juspu

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Reilaajan ruoka
« Vastaus #16 : 14.08.2003, 14:44:30 »
Lainaus käyttäjältä: "Anonymous"
Kroatiassa kannattaa kyllä maistaa hevospurilaista siinä isossa puistossa.  Sen jälkeen napa naukuu :)

Eh... :) Voisitko hieman tarkentaa? Vai onko Kroatiassa joku yksi tietty Iso Puisto? ;) Vaikka ei mua kiinnostakaan kasvissyöjänä, mutta kunhan pääsin nipottamaan :)

inflames

• Tosireissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Reilaajan ruoka
« Vastaus #17 : 14.08.2003, 16:05:29 »
öh, eikun Ljubljanassahan sitä hevospurilaista saikin. Oliko se nyt
 joku Tivoli-puisto.
 Taidan olla hajamielinen tänään...

inflames

• Tosireissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Reilaajan ruoka
« Vastaus #18 : 14.08.2003, 16:08:04 »
heh, nyt vasta valkeni ilmaisuni epämääräisyys.
 Vähän niinkuin sanoisi, että 'siinä järvessä Suomessa'.
 Ja maakin oli väärin  :lol:
 No sattuuhan sitä...ja tänään on vielä hyvä päivä!  :)

fishbone

• Triplatonnitallaaja
  • Jäsen nro 200
    • Profiili
Reilaajan ruoka
« Vastaus #19 : 14.08.2003, 19:46:18 »
 ;D
« Viimeksi muokattu: 11.09.2008, 00:16:22 kirjoittanut fishbone »