veroilmoitus Australiasta poistuessa

(Luettu 7538 kertaa)

Sanne

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« : 17.12.2006, 07:11:16 »
Olen ollut W&H-viisumilla Australiassa pian nelja kuukautta ja pian on kotiinlahdon aika ja veroilmoitus taytyisi tehda. Toita olen tehnyt yhteensa kuukauden verran eri hedelmafarmeilla.
Kuinka tama veroilmoitus kaytannossa tapahtuu? Joillakin farmeilla maksettiin palkka pimeana suoraan kateen ja joillakin tilille. Minkaanlaisia palkkakuitteja en ole saanut kuin yhdesta paikasta, missa olin viikon verran toissa. Mita siis jos ei ole palkkakuitteja? Kuinka moni teista on tehnyt\jattanyt tekematta veroilmoituksen?

Nakke

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #1 : 17.12.2006, 08:22:50 »
Unohda koko juttu!
WH viisumilla saa veroja takaisin ainoastaan tietyilla ehdoilla, joiden mukaan taytyy olla muistaakseni 6kk samaan tyonantajan leivissa..
Itse sain kaikki maksamani 29% takaisin kun tuo ehto tuli tayteen ja viralliset dokumentit oli tallessa :D

Taman lisaksi sita maksaa viela jotain elakemaksuja tai vastaavia 9% edesta, jotka saa myos takasin kun on todistanut etta on poistunut maasta..

Dunderin sivuilta tai googlettamalla loytynee infoa!
ไม่เป็นไร

Pallo

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #2 : 17.12.2006, 11:07:17 »
Tah? Mina kylla sain kaikki veroni takaisin vaikka olin tehnyt patkatoita siella sun taalla. Taytin sen lomakkeen netissa ja viikon paasta rahat oli tililla. Joka ikinen sentti. Taa oli kyllakin sillon verovuoden vaihtumisen aikaan joskus heinakuussa ja mulla oli tyonantajalta saatu group certificatet tallessa. En tiija miten homma toimii jos lahet maasta johonkin muuhun aikaan. Soita verotoimistoon ja kysy, hallituksen sivuilta pitas loytya numero. Ja tyonantajien pitas lahettaa niita lappuja jalkikateen. Valttamatta ei kannata mainita niista pimeista toista mitaan... Hos joku tietaa miten noi elakemaksut (superannuation) saapi takasin niin jakakaahan tietoo taalla.

Sanne

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #3 : 18.12.2006, 08:50:25 »
Mietin vaan sita etta tuleeko siita jotain ongelmia myohemmin jos jattaa veroilmoituksen tayttamatta? (Sakkoja, matkustuskieltoja Australiaan tms.) En silla lailla ole rahan peraan, koska ei sita edes paljoa saisi nailla toilla takaisin veronpalautuksena.

Pallo

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #4 : 19.12.2006, 04:52:41 »
Ei siita pitaisi mitaan ongelmia tulla. Ne paikat joissa oot veroja maksanu on todennakosesti verottajan tiedossa, muista ei niin valia. En minakaan ole koskan mitaan veroilmoitusta tehnyt, kunhan vaan hakenut dollareitani takaisin. Ainoa ongelma pitaisi sulla olla se etta et saa rahojasi takaisin. Mutta en ole koskaan kuullut kenenkaan saaneen sakkoja tai matkustuskieltoja tai minkaanalaisia ongelmia. En ole edes kuullut etta moinen veroilmoitus pitaisi lahtiessa tayttaa. Mina sanoisin etta ela murehdi, mutta korjatkoon ken paremmin tietaa.

Strange Little Girl

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #5 : 24.12.2006, 15:22:28 »
Superin saa myös takaisin, mutta sitä voi hakea takaisin vasta viisumin   ummettua (=kun olet lähtenyt maasta)

Lisätietoa superannuationista ja takaisinmaksusta löytyy osoitteesta www.ato.gov.au

ja minäkin sain rahat takaisin vaikka olin "vain" 4kk samalla työnantajalla. Se olisikin,kun pimeästä työstä saisi verot takaisin.... :lol:
She rides rollercoasters but never screams

Ari

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #6 : 30.12.2006, 15:31:22 »
Semmonen välikysymys, että pitäskö group certificate saaha työnantajalta työsopimuksen loputtua vai vasta kun verovuosi on ohi? (heinäkuu) Pomo sano että pitäs oottaa heinäkuuhun.. onko näin?

otso

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #7 : 02.01.2007, 13:26:40 »
^ Group certificaten eli payment summaryn kannattaa pyytää/vaatia työnantajalta heti kun lopettaa työt kyseisessä paikassa.

ja sitten vielä tähän verokysymykseen et jos ei haittaa ylimääräiselle rahalle ole niin ehdottomasti on sen arvoista et vähän käy jossain näissä toimistossa (taxback, travellersxpress yms) kyseleen. Itselle ainakin ylimääräinen 1300$ oli aika hieno juttu. Travellersxpressistä on juuri superit-hakemuskin vetämässä.

Vaatimus on että Ausseissa pitäs sen 6kk olla vähintään jotta veroja vois vaatia takaisin mutta ainakaan Travellersxpressissä ei asiaa pidetty ongelmana. Tuntu olevan hyvin asiantuntevia ihmisiä. suosittelen!

Pallo

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #8 : 05.01.2007, 03:55:13 »
Ja mina suositteleln tekemaan kaikki hakemukset itse netissa niin ei kukaan veda valista. On helppoa kuin heinan teko.
Tyon antajan taytyy antaa group certificate jos sita vaadit tyosuhteen loputtua. Soitin eilen atolle ja kysyin ja nain on marjat. Tyonantaja todennakoisesti vaittaa jotain muuta mutta ole tiukkana.

Sunny

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #9 : 12.01.2007, 06:12:49 »
Itse en ole ikina ennen kuullut mistaan 6kk ehdosta. Kylla kuulemani mukaan ihmiset on mukavasti saaneet rahoja takaisin. Ilmoituksen kun tekee ennen lahtoaan, niin hyva. SIlla ei ole valia mihin vuodenaikaan sen teet, sen voit tehda koska vain jos aiot poistua australiasta "lopullisesti".
Never Give Up.

Elody

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #10 : 18.02.2007, 11:35:27 »
Oisko kellään tietoa, että jos on jättänyt veroilmoituksen tekemättä, niin onko se kovin iso rikos? Toisin sanoen jos haluan mennä Australiaan joskus takaisin ihan turistiviisumilla niin päästävätkö maahan? :?

Pallo

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #11 : 24.03.2007, 09:39:39 »
Sanosin etta ihan varmaan paastaa maahan takasi.