välivuosi syksystä 07 lähtien?

(Luettu 48616 kertaa)

ainoh

• Reissaaja
    • Profiili
« : 26.12.2006, 15:41:00 »
Kaikki, jotka ovat pitämässä välivuoden ensi vuonna tai harkitsette sitä! Olisi kiinnostavaa kuulla mitä olette suunnitelleet/ mihin olette menossa. Ulkomaille/töitä/molempia?

Itse en ole vieläkään osannut päättää mitä haluaisin tehdä kunhan lukiosta pääsen. Välivuosi houkuttelisi, mutta pelkään että jään sille tielle ja vaihtoehtojakin on niin paljon etten tiedä mistä aloittaa. Au pair-vuotta harkitsin jo pitkän aikaa, mutta veljeni sai uskoteltua ettei se kannata. Vaan kannattavampaa olisi hakea opiskelemaan ja lähteä sitten sitä kautta vaihtoon. Rakentavia neuvoja otetaan vastaan!

vehvis

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #1 : 26.12.2006, 16:00:47 »
Mulla on oikeastaan se välivuosi jo menossa, puoli vuotta töitä takana, seuraavaksi intti (siviiliaamuja.. 14 :( ). Intin jälkeen toivottavasti vielä toinen välivuosi töissä ulkomailla :) Sitten taas koulun penkille.. Ei se välivuosi paha ole, kyllä opiskelemaan kerkeää..
"Tee aina selvinpäin se, mitä lupaat humalassa. Opitpahan olemaan hiljaa." - Hemingway

Melankolia

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #2 : 26.12.2006, 16:14:32 »
Tämähän on tietysti täysin subjektiivinen mielipiteeni, mutta mielestäni kannattaa ajatella pääasiassa sitä, mitä oikeasti haluaa, ei vain sitä mitä "kannattaisi" tai ympäristön painostuksesta pitäisi tehdä. Opiskelemaan ja sitä kautta vaihtoon - vallan hyvä idea mutta jos sinusta itsestäsi tuntuu siltä että haluat ottaa time off opiskelusta ja nähdä vaikka maailmaa siinä sivussa niin tee hyvä ihminen niin!
Itse lähdin lukion jälkeen Lontooseen töitä etsimään (kamalaa miten kliseiseltä tämä kuulostaa, tuntuu että kaikki lähtee Lontooseen töitä etsimään!). No, pari vuotta on vierähtänyt ja tälle tielle jäin (syksyllä alkaa opiskelut Lontoossa) mutta en kadu pätkääkään, päinvastoin. Ilman näitä paria vuotta (joiden aikana olen muuten ehtinyt asua muuallakin kuin Englannissa) olisin niin montaa kokemusta köyhempi etten välitä edes ajatella :D

Thaly

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #3 : 26.12.2006, 18:51:00 »
Mullakin taitaa tulla välivuosi 2007-2008. Valmistun kandiksi ensi heinäkuussa, jos hyvin käy...Haluaisin tehdä maisterin, mutta todennäköisesti haluan opiskella muualla kuin Portugalissa enkä ehdi hakemaan samana vuonna ainakaan Euroopan ulkopuolelle, josta haaveilen, kiitos byrokratian... :roll:

Edessä lienee työnhakua ja jatko-opiskelun pohtimista, sillä alanvaihto saattaa tulla kyseeseen. Jos käy hyvin, niin työt voivat viedä mukanaan, mutta ainakaan Portugalissa kandinpapereilla ei välttämättä vielä mitään kovin ihmeellistä duunia irtoa, viimeisten lukujen mukaan tuhansia valmistuneita vailla työtä, mutta eiköhän joku niitä duuneja aina saa. Eli kaksi vaihtoehtoa: etsin töitä Portugalista tai lähden jonnekin muualle, mutta tuo jälkimmäinen vaatii suurempaa matkakassaa. Paikallaan pysyminen tulee tietenkin halvemmaksi.

Itsekin vietin 1,5 välivuotta lukion jälkeen. Puoli vuotta olin paikallani, sitten lähdin vuodeksi kansanopistoon lukemaan kieliä, vaikka aluksi se ei hirveästi kiinnostanutkaan. Sen vuoden aikana kuitenkin keksin, että mitä ja missä haluan opiskella, joten aika ei todellakaan mennyt hukkaan, vaikka välillä siltä tuntuikin. Toisaalta opiskelu suomalaisessa yliopistossa ei kiinnostanut, eikä myöskään työn etsiminen ulkomailta ilman koulutusta, joten tuo kansanopisto oli mulle sopiva ratkaisu. Mietin myös vuotta au-pairina, mutta tulin siihen tulokseen, että se duuni ei mun luonteelle sovi.

Kannattaa tosiaan tehdä jotain, mikä itseä kiinnostaa, sitä kautta voi sitten löytyä se mielenkiintoinen opiskeluala. Toisaalta taas jokin aluksi ei-niin-kiinnostavalta tuntuva juttu voikin osoittautua ratkaisevaksi tulevaisuuden kannalta. Luultavasti ihminen katuu enemmän tekemättä jättämisiä kuin tehtyjä juttuja, joten siinä mielessä kannattaa punnita jotain hieman radikaalimpaa kuin kotikylään jäämistä. Opiskelemaan ehtii myöhemminkin, eikä ainakaan oman kokemukseni perusteella korkeakouluvaihto ole mikään välivuosi, vaan oikeaa opiskelua. Tosin vaihto-opiskelun rankkuus riippuu ihan itsestä, mutta en pitäisi sitä minään välivuosiratkaisuna, sen voi sitten pitää vaikkapa tutkintojen välillä.
Sólo es deslumbramiento pasajero.

SirHenryJon

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #4 : 28.12.2006, 03:58:17 »
Nyt 2007-2008 pidän tietynlaista "välivuotta" kun olen vaihto-oppilaana Uudessa Seelannissa.  Täytyyhän sielläkin tietty koulussa käydä, mutta mitään suoritusvaatimuksia ei juuri ole. Kieliä ajattelin siellä opetella, niin jää sitten käteen jotain muutakin kuin "pelkkää" kokemusta.

Sitten suoritan lukion loppuun, jonka jälkeen - kauan kaivatut välivuodet alkavat.

Ankaraa rahankeruuta ja työntäytteistä elämää, sitten mahdollisimman paljon reissaamista. Vähintään New York, Tokio sekä Nepal, Intia, Thaimaa, Laos, Kiina.. Tulevaisuus on auki, ei sitä vielä tiedä mihin sitä tästä ajautuukaan. :)

Ei ole siis vielä mitään suurta intoa millekään jatko-opiskelulle ja kaikelle sille. Ja kun ulkomaillakin voi opiskella, niin todennäköisesti teen sitten aikoinani niin. Ehtiihän sitä myöhemminkin opiskella. Luulisin.

zeta

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #5 : 28.12.2006, 09:40:55 »
Mun mielestäni vuosi au pairina kuulostaa ihan varteenotettavalta vaihtoehdolta lukion jälkeen. Itse en lähtenyt (eikä oikeastaan ollut haluakaan), mutta jotkut kaverit teki niin ja tuntuivat tosi tyytyväisiltä valintaansa. Minusta EI kannata lähteä ainakaan opiskelemaan jos sinulle ei ole vielä selvää, että mitä oikeasti haluat opiskella. Opiskelijana et kuitenkaan pääsisi ekana vuonna vielä vaihtoon etkä välttämättä tokanakaan (riippuu oppilaitoksesta) ja jos vielä kaikenlisäksi on tullut valittua väärä opiskeluala niin turhaan joutuu lillumaan opinnoissa kiinni vuosikaudet.

Näin asiattomana sivukommenttina täytyy todeta, että tälläisen täti-ihmisen korvaan kuulostaa aika hilpeältä, että joku lukiolainen (?) puhuu kauan kaivatuista välivuosista. Lukio ja peruskoulu on nyt kumminkin niin kevyttä kauraa verrattuna myöhempiin koitoksiin. Enkä halua olla pahanilmanlintu, mutta lukiopohjalla ei ole kovin paljoa valinnanvaraa semmoisista töistä, joilla oikein saisi rahaa säästöön suuria matkoja varten. ;)

Ja takaisin aiheeseen. Välivuosi minullakin edessä ensi vuonna oltuani 10+ vuotta opinnoissa ja työssä täyspäiväisesti kiinni. Matkustelua on tarkoitus tehdä urakalla ja käydä kaikissa niissä kohteissa mistä on aina haaveillut.

maisa112

• Reissaaja
    • MSN Messenger  - maisa112@hotmail.com
    • Profiili
« Vastaus #6 : 28.12.2006, 12:24:49 »
Terve.
Edelliseen viestiin viitaten lukiokin voi olla joillekin aikamoinen koitos, ja välivuoden pitäminen on minun mielestäaina kannattavaa  :)  Itse en sitä lukion jälkeen pitänyt, vaikka tarkoitus oli, ja 2,5 AMK-vuoden jälkeen paloi käämit ja tuli lähtö muille maille. Se mitä ulkomailla sitten tekisi, on tietenkin kiinni omasta kiinnostuksesta. Au pairina olo on varmaan turvallisimmasta päästä, itse en kuitenkaan harkinnut sitä. Muiden nurkissa asuminen, ja lastenvahtina toimiminen surkealla palkalla ei ollut listassa ensimmäisenä..

Vaihtoehtoja on monia, niin maiden kuin työpaikkojenkin suhteen. Itse tykästyin Irlantiin, ja muutin tänne. Töitä oli jo ennen tuloa ja kivaa on ollut. Kaksi vuotta saa ammattikorkeakoulusta olla poissa, katsoo nyt palaanko aiemmin, jäänkö tänne siihen asti, vaihdanko maata vai mitä, sen näkee sitten.

Ja niille, jotka huolivat sitä että eivät opiskele vaan lähtevät heti ulkomaille, voin kertoa salaisuuden: ulkomaillakin on kouluja.. Täällä Dublinissakin on useampi suomalainen jotka opiskelee yliopistossa. Vaatii ehkä enempi rohkeutta lähteä kouluttautumaan muille maille vierahille kuin Kajaanin multilingual AMKiin, mutta niin minä nyt tekisin jos olisin sen päätöksen edessä.

Tsemppiä vaan kaikille ja hyvää uutta vuotta, toivottavasti siitä tulee loistava!
Just because you're paranoid, don't mean they're not after you.

Melankolia

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #7 : 28.12.2006, 15:48:31 »
Lainaus käyttäjältä: "zeta"
Enkä halua olla pahanilmanlintu, mutta lukiopohjalla ei ole kovin paljoa valinnanvaraa semmoisista töistä, joilla oikein saisi rahaa säästöön suuria matkoja varten. ;)

Höpö höpö. Ei ne suuret tulot vaan ne pienet menot ;) Ja reissata voi todella halvalla, siitä täällä on monissa ketjuissa puhuttukin. Lisäksi duunia voi tehdä reissussakin! Tiedän moniakin ihmisiä jotka paiskivat hanttihommia ja reissaavat ympäri palloa. Kaikki riippuu toki siitä kuinka tärkeää se matkustelu on ja millaiseen elämäntyyliin on tottunut/valmis sopeutumaan.

SirHenryJon

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #8 : 28.12.2006, 16:04:01 »
Lainaus käyttäjältä: "zeta"

Enkä halua olla pahanilmanlintu, mutta lukiopohjalla ei ole kovin paljoa valinnanvaraa semmoisista töistä, joilla oikein saisi rahaa säästöön suuria matkoja varten. ;)
.

Kyllähän jotain hommia nyt aina jostain löytyy (vaikka sitten matkoilta!). On totta, ettei ylioppilastutkinnolla mitään hirveän suuripalkkaisia ja hienoja työsopimuksia välttämättä saa solmittua, eikä mitään kovin suurta valinnanvaraakaan välttämättä ole, mutta kyllä pienipalkkaisestakin työstä esim. joltain kaupan kassalta voi saada kokonaiset ~1500e/kk kokopäivätyönä kertyy esim. vuoden aikana kohtuullisen mukavasti, jos osaa pitää vain pitää ne menot täysin minimaalisina.

Mitä olen kuullut ja lukenut, Suomessa on lukuisia valmistuneita tradenomeja ja vastaavia, jotka eivät joko saa töitä, tai ovat töissä, jotka eivät vastaa heidän koulutustasoaan. Töissä, joihin pääsisi pelkällä ylioppilastutkinnollakin. Väitän siis, että lukio- tai jopa peruskoulupohjaisellakin on siis näin länsimaissa mahdollisuuksia ansaita ja säästää rahaa jopa matkustelemiseen jos on vain tarpeeksi sisua ja tahtoa! ;) Ja Melankolian postaus tuossa kiteyttää minunkin ajatukseni melkoisen täysin.

Hitto sentään, onhan tässä sitä turhauduttu koulun penkeillä jo ihan lapsesta asti, on tuo välivuosi tai pari lukion jälkeen enemmän kuin ansaittu! Jokainen tietenkin tyylillään, kuka mitäkin tärkeänä pitää.

ainoh

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #9 : 28.12.2006, 19:37:28 »
Merci vaan kaikille!

Taidan pitää välivuoden ja lähteä ulkomaille  :wink:

Roopatra

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #10 : 28.12.2006, 19:51:46 »
Välivuosi tiedossa täälläkin. Suunnitelmia on mutta aika vapaalta näyttää yhä kun ei oikeastaan mitään ole lyöty lukkoon. Jos joku teistä välivuoden pitäjistä haluu matkaseuraa tai on jotain suunnitelmia niin jakakaa ne ihmeessä. Itsellä ei ole tarkoitus tehdä töitä kuin hädin tuskin elääkseen, muuten sitten matkustellen! :D

zeta

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #11 : 28.12.2006, 21:50:41 »
Jepjep. Ajattelinkin, että varmaan tulee kipakoita vastauksia. :D Asenteesta se on paljon kiinni sen kyllä tiedän ja tunnen minäkin jopa pelkältä peruskoulupohjalta itsensä työllistäneitä ja onnellisesti elämänsä matkusteluun käyttäviä.

Pointtini taisi mennä kuitenkin ohi, joten väännetään vähän rautalankaa... Tällä pallolla taapertaa runsain mitoin sellaisiakin, jotka tekevät lapsuudesta kuolemaansa asti työtä tauotta ilman minkäänlaisia välivuosia tai mahdollisuutta matkusteluun kotipaikkaa pidemmälle. Monin joukoin on myös niitä, joille se erinomainen suomalainen kouluopetus, jolle tässä vähän nyrpisteltiin, on tavoittamattomissa oleva haave. Joten vaikka kuinka suuri hinku tahansa olisi pois koulun penkiltä maailmalle ihmettelemään vähemmän etuoikeutettujen maita ja mantuja niin hieman voisi pistää asioita suhteeseen. :wink:

Belle

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #12 : 29.12.2006, 16:17:20 »
Minäkin aion pitää lukion jälkeen välivuoden ja suuntaan Uuteen Seelantiin (toivottavasti) ensi syksynä.

"Tämähän on tietysti täysin subjektiivinen mielipiteeni, mutta mielestäni kannattaa ajatella pääasiassa sitä, mitä oikeasti haluaa, ei vain sitä mitä "kannattaisi" tai ympäristön painostuksesta pitäisi tehdä."

Pätee myös opiskeluun, sen olen huomannut tässä lukiota käydessä. Olen valinnut aineita perusteella "koska pärjään siinä" ja siinä sitten luettiin jonkin aikaa fysiikkaa mielenkiintoisempien aineiden jäädessä pois. Nyt ymmärrän lähteä maailmalle, koska haluan, vaikka äippä yrittääkin sanoa että se sitten tarkoittaa valmistumista vuotta myöhemmin. Hmph, entä jos tykkäänkin opiskeluelämästä?!?

Voihan sitä mennä au-pairiksi ja silti lähteä vaihtoon opiskellessa, eikö?
Ja kyllä hyvässä työpaikassa (tässä tapauksessa lue: hyväpalkkaisessa) ansaitsee jo lukiolainenkin kirjoitusten jälkeen syksyyn mennessä ihan tarpeeksi rahaa. (Puhuu kotona asuva :P )
quot;Ja ne lähtee koska ne on sitä varten. Niiden täytyy mennä tai ne kuolee pois!"

^alina^

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #13 : 29.12.2006, 20:10:08 »
hauskaa lueskella muidenkin ideoita välivuoden viettoon. Lukion jälkeen toimiminen au pairina kuulostaa hyvältä. Samoin kuvittelisin, että esim. jotkut hotelli- tai raflatyöt oisi kovasti itseä kiinnostanut silloin.

itelläkin tavallaan ens vuonna "välivuosi" eessä: gradu plus pari irtokurssii jää yo:lta puuttumaan. elikkäs aluksi ainakin haluaisin jonnekin ulkomaille kesätöihin. sitten suuntaan (toivottavasti) pietariin venäjää oppimaan ja sielt sit viel ehkä jonnekin. vieläkin voisi kiinnostaa ihan rafla tyyppinen työkin, mutta sit vaan on älyttömästi tullut Suomessa tehtyä. Hmm. Mutta kyl sitä kenties viel toisessa ympäristössä voisi hieman tehä. Ehkä. Mutta kaikkea muuta tässä ensin kattelen:D

ja joo. vaikka onkin välillä vaikee tietää "mitä ite haluu" ja "mihin ympäristö painostaa", niin kai sitä kokeiltuaan kaikenlaista jossain vaihees tajuu:D
Itse matkoja sekä hyviä hetkiä Suomessa matkojen välissä:
http://pieniahyviahetkia.blogspot.com/

mjassi

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #14 : 31.12.2006, 16:57:36 »
Ite opiskelen parhaillaan Amk:ssa. lukion jälkeen kävin intin pois ja tein vuoden töitä. nyt vuoden opiskelun jälkeen ois taas tarkotus pitää vuosi väliä ja lähtä reissuun. kerkeäähän sitä opiskella myöhemminki, mut nuoruuden voi elää vain kerran. vietin jo viime maaaliskuun thaikuissa ja nyt ois tarkotus ehtii duunia jostain ja olla reissussa koko vuosi.

tää nyt on vähä off-topic kyssäri.. eli voisko joku antaa hyvii neuvoi et miten saan hommattuu duunia ulkomailta?? mielellään aasian, austraalian tai brassien suunnalta..

kiitos ja hyvät uudet vuodet kaikille..
Kuvia ja matkapäiväkirjaa Kaakkois-Aasian rundista osoitteessa http://markusjatoni.wordpress.com/

sukulaku

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #15 : 04.01.2007, 15:47:49 »
Olen myös miettiny että pitäisin välivuoden ens syksystä alkaen. Lähin heti lukion jälkeen opiskelemaan vaikka kiinnostusta ei oikeastaan ollukaan. Näin jälkikäteen ku miettii niin se oli ehkä typerää. Olen nyt melkein 2 vuotta kärvistelly paikassa joka ei kiinnosta oikeastaan ollenkaan ja on hirveän vaikea päästää irti koska opiskelupaikka on tietynlainen turva.

Mulla on myös vaan mietinnässä se, että mitä sillä välivuodella tekis. Ulkomaille tekis mieli mutta ongelmana on se ettei matkaseuraa taho löytyä. No, ehkä ensin töihin ja kattelen sitte että mille rupean.

Sni

• Reissaaja
    • MSN Messenger  - sinoyatnhhh@hotmail.com
    • Profiili
« Vastaus #16 : 04.01.2007, 15:58:46 »
Itellä nyt 1,5 vuotta täynnä amk-opintoja ja mieli tekis ulkomaille. Mielessä on jo useampaan otteeseen ollut välivuosi ja ulkomaat, varsinkin kesän jälkeen, kun silloin tuli melkein 2 kk vietettyä Ranskassa.

Tällä hetkellä Saksa ja Usa kiinnostaa, mutta luulen, että ainakin ensi jouluun koulussa pitäisi jaksaa ja sitten katsella mikä on mieli. Tällä hetkellä etsiskelen kesätyötä jenkeistä, jos vaikka jotain tärppäisi :)

henna85

• Tosireissaaja
    • MSN Messenger  - hennihenna@hotmail.com
    • Profiili
« Vastaus #17 : 04.01.2007, 16:22:58 »
Sni: Millaisia töitä meinaat hakea Usasta? :)
0)

Melankolia

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #18 : 04.01.2007, 16:59:48 »
Sukulaku, ei tuo ole ongelma eikä mikään :) Töihin kun lähdet ulkomaille niin varmasti tutustut ihmisiin!

sukulaku

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #19 : 05.01.2007, 01:43:14 »
Lainaus käyttäjältä: "Melankolia"
Sukulaku, ei tuo ole ongelma eikä mikään :) Töihin kun lähdet ulkomaille niin varmasti tutustut ihmisiin!

totta, totta. en vain tiä onko minusta yksin siihen. ehkä karaistun ja ylitän itteni, hehee.