Reililipun uudistus

(Luettu 34312 kertaa)

pettter

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Reililipun uudistus
« Vastaus #40 : 21.01.2007, 21:05:39 »
Tuo uudistus vaikuttaa kyllä aika monimutkaiselta, ainakin nyt kun ensimmäistä kertaa tuota mietiskelen... Reililipun hintaa ei näe suoraan, vaan pitää laskea, mikäli siis jos ei ota tuota kaikki maat kattavaa Global Passia. Lisäksi joutuu "stressaamaan" miten monta matkustuspäivää on käytetty missäkin maassa.

Muun muassa Saksa ja Ranska kuuluvat tuohon hintaryhmä ykköseen. Hintana esimerkkinä tuollaiselle 6pv/kk per maa matkustamiselle on 175 euroa (12-25v). Onko tuo hinta siis per maa, eli siis jos valitsee esimerkiksi vain nuo kaksi edellä mainittua maata, niin joutuu maksamaan 2*175=350 euroa? Eli jo pelkästäänkin enemmän kuin 22 päivän Global Pass, vaikkakin maiden lisäksi myös matkustuspäiviä on selvästi vähemmän.

Jos olen tuon oikein ymmärtänyt, niin mikäli meinaa matkustella monessakin eri maassa, ja varsinkin noita isoja maita, niin kannattaa ottaa Global Pass, jonka hinta on noussut vain vähän.

Itse tykkään mielummin matkustella paljon ja nähdä useita eri kaupunkeja, reilaamalla kun siihen on kokoajan mahdollisuus. Ajattelin kierrellä loppukeväästä pääasiassa Saksaa ja Ranskaa, sekä myöskin niiden pienempiä ympärysmaita, eli siis vanhoja C ja E -vyöhykkeitä.

pettter

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Reililipun uudistus
« Vastaus #41 : 21.01.2007, 21:38:52 »
Toisaalta, tuo kaikki maat kattava Global Pass voi tulla halvemmaksi kuin ennen tuota hintojen ja vyöhykkeiden uudistusta.

Esimerkkinä tuo 10pv/22pv reililippu, jolla voi matkustaa 10 vapaavalintaista päivää 22 päivän sisällä, maksaa vain 239 euroa (12-25 vuotiaille). Vaikuttaa ihan kätevältä, halpa hinta, ehtii käymään useassa eri paikassa, ja varsinkin kaikkien "vyöhykkeiden" sisällä.

Tuolla lipulla kun voi kierrellä 22 päivää, eli kolmen viikon ja yhden päivän ajan (plus mahdolliset kiertämiset ennen ja jälkeen reililipun voimassaoloajan), sekä käydä kymmenessä eri kaupungissa (plus mahdolliset reililipun ulkopuolella tehdyt matkat esim halpojen junamatkojen maissa). Yhdessä kaupungissa voi olla keskimäärin noin kaksi päivää, ja parissa siis hieman kauempaakin. Tuollainen noin joka toinen päivä matkustelua varmaankin sopii ihan hyvin "mun" reilille.

Suunnilleen samalla lailla suunnittelin tehdä loppukeväästä reilin. Vanhojen (tai siis tällä hetkellä vielä nykyistenkin) sääntöjen mukaan olisin valinnut kahden vyöhykkeen lipun, jolla olisin reilannut yhtä kauan (22pv), vaihtanut kaupunkia noin yhtä monta kertaa (10), mutta se olisi maksanut enemmän (275 - 239 euroa), ja olisi rajoittanut maita vain noihin kahdeen vyöhykkeeseen. Nyt voi siis käydä halvemmalla useammassa eri maassa (mikäli siis ei matkusta useammin kuin tuo noin joka toinen päivä).

rnon

• Reissaaja
    • Profiili
Reililipun uudistus
« Vastaus #42 : 21.01.2007, 21:54:14 »
Global-reilaaminen tulee tosiaan helposti halvemmaksi nyt kuin aiemmin, mutta en ole osannut vielä päättää miten suhtaudun noihin maakohtaisiin lippuihin. Tuntuvat sopivan lähinnä pienemmän alueen tarkempaan kiertelyyn yhdessä paikassa aina kauemmin pysyen. Itselläni kun oli kesällä tarkoitus kiertää Iso-Britannia parissa viikossa kokonaan, niin kalliimmaksi uudella systeemillä tulee. Lisäksi nuo maakohtaiset liput vaativat enemmän suunnittelua etukäteen, kun tehtävien matkojen määrä pitäisi pystyä aika tarkkaan arvioimaan etukäteen. Itsellä vähän sellainen fiilis, että tästä lähtien tulee helposti ostettua suoraan esim. Global 10pv matkustusta/22pv ainakin kalliimman hintaluokan maihin mennessä, vaikka olisikin menossa lyhemmälle ja pienemmän alueen reissulle.

za_

• Aloittelija
    • Profiili
Reililipun uudistus
« Vastaus #43 : 02.02.2007, 13:11:08 »
Jos ostaa lipun, joka alkaa maaliskuun puolella, voi ostaa vielä vanhanmallisen lipun. Tarkistettu VR:ltä.

Juzt

• Triplatonnitallaaja
    • Profiili
Reililipun uudistus
« Vastaus #44 : 02.02.2007, 17:20:54 »
Onhan tässä positiivistäkin, Suomen 3vrk/1kk lipun hinta nuorille laskee 71€:oon reilusta 90€:stä, ikuinen ongelma kun ulkomaalaisten tuttavien matkoja sumplittaessa miten päästä edes siedettävään hintaan liikkumaan julkisilla Suomessa jos edullisia lentoja ei ole saatavilla, tai matkaajat eivät halua lyödä suunnitelmia lukkoon. VR ja Matkahuolto noudattavat kumpikin suht. v-mäistä politiikkaa ulkomaalaisia opiskelijoita kohtaan.

Tuo 71€ on jo lähes järkevä hinta jos vähän pidempää reissua tekee, joskaan ei edelleenkään ratkaise ongelmaa lyhyillä välillä kuten Turku-Hki 30€...
"I bet we could get videos of all the sites, get a VCR in our hotel room...
we'd never even have to go outside!"
- Joseph Francis Tribbiani

coolmint

• Aloittelija
    • Profiili
Reililipun uudistus
« Vastaus #45 : 04.02.2007, 13:13:47 »
VR:n painetussa esitteessä Venäjä on mukana hintaryhmässä kolme. Tekstissäkin mainitaan Venäjä.

streik

• Aloittelija
    • Profiili
Reililipun uudistus
« Vastaus #46 : 04.02.2007, 18:26:05 »
Osaisiko joku sanoa, kannattaako noita maakohtaisia lippuja ostaa tuonne Puola-Tsekki-Slovakia-Unkari -akselille? Sinne oon menossa kesällä kiertelemään kolmeksi viikoksi, ja joka maahan pitäis varmaan ostaa se 3 tai 4 matkaa/kk lippu. Global-kortti ei ainakaan kannata.
Onko mielestänne interrailkortti huomattavasti helpompi siinä mielessä, ettei tarvitse asemilla ostaa lippuja, jonottaa jne. vaan voi vaan mennä junaan?
Olen koettanut laskeskella joidenkin välien hintoja, mutten ole onnistunut saamaan kokonaiskuvaa, mikä olisi kannattavaa. Ja tuntuisi oudolta suunnitella reitti pilkulleen etukäteen. Ehdotuksia?

Sitten vielä sellainen kysymys, että miten nuo rajojen ylitykset toimivat? Jos menen vaikka Puolasta Tsekkiin, niin pitääkö mulla olla molempien maiden one country pass, vai riittääkö toisen vai miten mahtaa olla?

wilu

• Himoreissaaja
    • Profiili
Reililipun uudistus
« Vastaus #47 : 04.02.2007, 19:00:07 »
Itse olen lähdössä samoille nurkille pyörimään ensi kesänä ja samojen kysymysten kanssa on tässä tullut pähkäiltyä. Maitten sisäiset liputhan tuolla alueella on melko edullisia, mutta sitten maitten rajat ylittävät tuntuisivat olevan jo selvästi hintavampia. Kaveri kysäisi tuosta rajanylityksestä VR:ltä ja vastaus oli, että kummankin maan one country pass pitää tuolloin olla.

Tämä onkin nyt aiheuttanut melkoisesti harmaita hiuksia, kun omalla reitillä tulee runsaasti olemaan juuri noita rajan ylittäviä matkoja, jolloin saa kyllä hyvin tarkkaan miettiä korttien kannattavuutta. Tässä ollaan kaverin kanssa tultu pitkälti siihen tulokseen, että muualle kuin Tsekkeihin ei korttia oteta ja mahdollisuuksien mukaan yritetämme bussiliikennettäkin hyödyntää. Global tulisi minun mielestä turhan hintavaksi noille kulmille, joten pitäkööt systeeminsä.

Tuosta helppoudesta en osaa sanoa ja sitä on itsekin tullut mietittyä, koska ainakin viime kesänä reilikortin kanssa matkatessa ei tarvinnut juurikaan säätää ja sen takia systeemi olisi houkuttanut nytkin, mutta raha ratkaisee.

Urho_Kekkonen

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Kuvia
    • Sähköposti
Reililipun uudistus
« Vastaus #48 : 05.02.2007, 10:05:35 »
Tämä saattaa kiinnostaa myös tätä ketjua lukevia.
http://ihmeellisiaasioita.blogspot.fi/

Kekkonen, Kekkonen, Kekkonen, Kekkonen. Kekkonen, Kekkonen, Kekkonen, Kekkonen.
-Ääntenlaskija 1956

paupi

• Aloittelija
    • Profiili
Reililipun uudistus
« Vastaus #49 : 05.02.2007, 11:48:37 »
Jotenkin tuli aluksi sellainen olo, että railaamisesta tulee uudistuksen myöta rahastusta, nyt kun railaaminen on tullut tosi suosituksi vaihtoehdoksia matkailla (tosin ihan varmaan on kauan ollut innokkaita railaajia, mutta musta vaikuttaa, että tässä jokusen vuoden aikana suosio on kasvanut..).

Se on totta munkin mielestä, että tämä uusi systeeemi vaatii tarkempaa matkojen suunnittelua, jos ei siis sitä global-korttia halua. Ja tuntuu, että se tulisi  kalliimmaksikin. Itse miellän sen myös monimutkaisemmaksi, mutta tää ongelma on varmaan monilla, kun jotain uudistuksia tehdään. Hetken kestää totutella ja vanha oli aina parempi tai selkeämpi, mutta se menee varmaan ohi.

Jos joka tapauksessa haluaa globalin, niin muutokset tuskin missään muualla kun kukkarossa tuntuu (se 14 euroa..). Täytynee testata käytännössä ennen kuin liikaa sanon mitään. Vanhasta ei olekaan kokemuksia..
aailma on suuri, kutsuva, kirkas ja maalattu juuri pysyvillä väreillä.

sinimmanuel

• Aloittelija
    • MSN Messenger  - sinisimpukka@hotmail.com
    • Profiili
    • Sähköposti
Reililipun uudistus
« Vastaus #50 : 21.02.2007, 16:40:09 »
Oi voi. Minusta se entinen systeemi oli parempi. Jotenkin selkeämpikin minun pikku aivoille. Nyt tulee suunnitelmiin aikamoinen muutos. Nooh, vasta 2008 kesällä reiliin, joten aikaa suunnitella. Mutta global se varmaan tulee olemaan, sillä minä myös tahtoisin nähdä mahdollisimman paljon :--)

Kalevi

• Aloittelija
    • Profiili
Yömatkustus
« Vastaus #51 : 24.02.2007, 16:20:37 »
Onko kellään varmuutta tuosta, että meneekö klo 19 jälkeen aloitetusta junamatkasta vain yksi päivä uudenmallisella lipulla? Vai onko yöjunailu tulevaisuudessa vallan typerää...
quot;Be the change you want to see in the world" -Gandhi-

wilu

• Himoreissaaja
    • Profiili
Re: Yömatkustus
« Vastaus #52 : 24.02.2007, 20:23:14 »
Lainaus käyttäjältä: "Kalevi"
Onko kellään varmuutta tuosta, että meneekö klo 19 jälkeen aloitetusta junamatkasta vain yksi päivä uudenmallisella lipulla? Vai onko yöjunailu tulevaisuudessa vallan typerää...

Kaveri oli sähköpostilla muun muassa juuri tätä asiaa tiedustellut ja vastauksessa oli kerrottu, että uusi matkustusvuorokausi alkaa kello 00:00, eli tämä tarkoittanee sitä, että 19:00 jälkeen aloitetusta matkasta rokotetaan kaksi matkustuspäivää, mikäli saapuminen on puolenyön jälkeen. Yömatkustuksen kannaltahan tämä uusi systeemi on hieman kelju, mutta uskoisin, että saan itse kaverini kanssa sen verran hyvin suunnitelluksi omat reittimme, ettei tämäkään tule välttämättä kaatamaan suunnitelmiamme reilikortin suhteen.

.Ginny

• Himoreissaaja
    • Profiili
Reililipun uudistus
« Vastaus #53 : 25.02.2007, 13:25:26 »
Pidän koko ajan vähemmän ja vähemmän tästä uudesta systeemistä.

Jos haluan matkata halvalla, ostaisin noita yhden maan kortteja MUTTA se tarkoittaisi jonkinlaista aikataulu/paikkasuunnittelua, eikä itselläni ole tapana suunnitella reissua etukäteen. Sinne mennään minne mieli tekee.
Tosin pienen laskutoimituksen jälkeen saattaisi kuukauden global tulla halvemmaksi, kuin sählääminen noilla maakohtaisilla lipuilla.

Suhteellisen solmussa olen näiden lippujen ja uudistusten kanssa.  :lol:

derevo

• Tosireissaaja
    • Profiili
Reililipun uudistus
« Vastaus #54 : 10.03.2007, 17:03:39 »
minusta uudistus on tosi huono sen takia, että minimiä on nostettu 22 päivään.
se on aivan liikaa reilaamiseen.
ja sen lisäksi päivää maksaa 21 euroa, kun ennen maksoi 18 euroa.
se minimi joka oli ennen vuotta 2004 eli 12 päivää oli paras.
se on juuri sopiva aika reilaamiseen.
uudistuksen jälkeen interrail lippua kannatta ostaa vain silloin kun ajon reilata vain isoissa maissa, missä eurodomino on liian kallis.
pienemmissä maissa, joissa eurodomino on halvempi kannattaa ostaa eurodomino, koska 22 päivän interraillippusta osa päivistä jää käyttämättä, koska lähden kotiin esim. 15:sta päivänä.
15 päivään jälkeen nautinto reilaamisesta alkaa pienentyä niin voimakaasti, ettei kannata maksaa kalliitta hotellejä.
en reilanut vielä koskaan, mutta olen ihan varma että 22 päivää on aivan liikaa minulle.
on paljon parempi tehdä 8 päivän matkoja kerran 4 kuukaudessa, kuin 16 päivän matkoja kerran 8 kuukaudessa.

vilviis

• Himoreissaaja
    • Profiili
Reililipun uudistus
« Vastaus #55 : 10.03.2007, 17:15:18 »
Lainaus käyttäjältä: "derevo"
minusta uudistus on tosi huono sen takia, että minimiä on nostettu 22 päivään.
se on aivan liikaa reilaamiseen.
ja sen lisäksi päivää maksaa 21 euroa, kun ennen maksoi 18 euroa.
se minimi joka oli ennen vuotta 2004 eli 12 päivää oli paras.
se on juuri sopiva aika reilaamiseen.
uudistuksen jälkeen interrail lippua kannatta ostaa vain silloin kun ajon reilata vain isoissa maissa, missä eurodomino on liian kallis.
pienemmissä maissa, joissa eurodomino on halvempi kannattaa ostaa eurodomino, koska 22 päivän interraillippusta osa päivistä jää käyttämättä, koska lähden kotiin esim. 15:sta päivänä.
15 päivään jälkeen nautinto reilaamisesta alkaa pienentyä niin voimakaasti, ettei kannata maksaa kalliitta hotellejä.
en reilanut vielä koskaan, mutta olen ihan varma että 22 päivää on aivan liikaa minulle.
on paljon parempi tehdä 8 päivän matkoja kerran 4 kuukaudessa, kuin 16 päivän matkoja kerran 8 kuukaudessa.

Tämä uusi Interrail-järjestelmä nimenomaan korvaa Eurodominon, eli Eurodomino-lippujen myynti päättyy kun uudet interrail-liput tulevat myyntiin.

klapti

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Reililipun uudistus
« Vastaus #56 : 10.03.2007, 17:27:25 »
Mun mielest just kuuluu ol kuukausi maailmal eikä mitää 8 päivä nysväilyi ! :)
“Not all those who wander are lost.” – J. R. R. Tolkien

derevo

• Tosireissaaja
    • Profiili
Reililipun uudistus
« Vastaus #57 : 10.03.2007, 17:48:53 »
Lainaus
Mun mielest just kuuluu ol kuukausi maailmal

minulle kuukausi on erittäin liikaa.
se on minulle ihan samaa kuin ensin katsoa 5 päivää putkeen telkkaria, sitten 1.5 päivää vain kuunnella musikkia, sitten 3 päivää lukea lehtejä.
minulle on parempi yhden päivän aikana katsoa telkkaria 2 tuntia, sitten 0.5 tuntia musiikkia, sitten tunnin lehtejä.
ihan samalla tavalla minulle on parempi tehdä 4 8 päivän matkaa esim. 4 kuukauden välein, kuin yksi erittäin pitkä matka kerran 1.5 vuodessa.

Lainaus
Tämä uusi Interrail-järjestelmä nimenomaan korvaa Eurodominon, eli Eurodomino-lippujen myynti päättyy kun uudet interrail-liput tulevat myyntiin.

eurodomino säilyy, mutta uudella nimellä.
myös se kallistuu ja hollanti ja belgia ja lüxemburg yhdistetään yhteen alueeseen.

riiku

• Reissaaja
    • Profiili
Reililipun uudistus
« Vastaus #58 : 11.03.2007, 23:16:34 »
Heiih. Onko kenelläkään selvyyttä siitä, pitääkö hankkia jokaisen ryhmän lippu jonka maan rajojen sisäpuolella juna käy? Tarkoitus on matkustaa Itävallasta Puolaan, ja juna menee Tsekin kautta, tarttisko olla Tsekissäkin käyvä lippu...? (En ny muista mikä oli mitäki ryhmää kun en jaksa katsella..:)

Kannattais varmaan kirjotella suoraan VR:lle mutku tänne on helpompaa! :)

wilu

• Himoreissaaja
    • Profiili
Reililipun uudistus
« Vastaus #59 : 15.03.2007, 22:36:45 »
VR on näköjään hieman päivitellyt kotisivujaan tämän Inter Rail -uudistuksen suhteen ja hieman lisäinformaatiota on sivuille ilmestynyt http://www.vr.fi/heo/lansi/finterail.htm Näkyy löytyvän muun muassa uutta karttaa ja joku toinenkin flyeri .pdf-muodossa, mutta ei nyt mitään suurempia ainakaan vielä tällä kertaa. Kartta kannattaa ladata, jos on kiinnostunut lisämaksuista, sillä niistä näkyi olevan jonkin sortin taulukko koottu kartalle sekä lisäksi myös eri kaupunkien junamatkojen kestoja oli samaan tiedostoon kasattu.