Ryanair

 (Luettu 1225020 kertaa)

sailor

  • Aloittelija
  • Viestejä: 13
    • Profiili
Ryanair
« Vastaus #160 : 19.07.2007, 21:15:07 »
Turha murehtia Ryanin luotettavuudesta. Kyseessähän on hyvin kannattava lentoyhtiö ja homma toimii. Vaikka lennot ovat halpoja, se ei tarkoita epäluotettavuutta. Koko homman ydin on siinä, että Ryanin koneiden keskimääräinen käyttöaste on yli 85 %. Jos tämä ei toteudu, yhtiö lopettaa reitin, jolla kriteerit ei täyty. Sitäkään ei kannata murehtia, koska sekin ilmoitetaan muutamaa viikkoa ennen, kuten kävi Liverpoolin -reitin kanssa. Tällöin ehtii tekemään uudet matkasuunnitelmat  :) ilmeisesti uusi Bremenin reittikin vetää hyvin. Finnairin koneiden keskimääräinen täyttöaste on ollut 65 %. Tällöin ihmiset joutuvat maksamaan myös tyhjistä paikoista, lennoilla tarjottavista aterioista, suuremmista lentokenttämaksuista sekä Finnairin suurista markkinointikuluista.

Ryanair on hyvä ja luotettava firma, jos se sopii matkasuunnitelmiin tai matkanhan voi suunnitella sinne, minne Ryanilla pääsee. Finnairin tarjouksetkin ovat suht edullisia, joten vertailla kannattaa...

Juha

  • Reissaaja
  • Viestejä: 40
    • Profiili
Ryanair
« Vastaus #161 : 19.07.2007, 22:15:53 »
Lainaus käyttäjältä: "sailor"

Ryanair on hyvä ja luotettava firma, jos se sopii matkasuunnitelmiin


Tässähän se kaikki sanotaan. Eli kyseessä on luotettava firma, jos se luotettavuus sopii firman omiin matkasuunnitelmiin. Reitin lopettaminen kahden viikon varoitusajalla ja varausten muuttaminen toisesta kaupungista lähteviksi ei todellakaan ole luotettavuutta. Nykyään kaikilla lentoyhtiöillä saa tapella omien oikeuksiensa puolesta, Ryanairilla vielä paljon enemmän kuin perinteisillä yhtiöillä.

Jeda

  • Tosireissaaja
  • Viestejä: 73
    • Profiili
    • Sähköposti
Ryanair
« Vastaus #162 : 19.07.2007, 22:56:14 »
Täytyy huomioida lentojen hinnat ja suhteuttaa se palvelun tasoon. Viime tammikuussa lensin reitin Tampere-Lontoo-Rooma-Valencia-Lontoo-Tampere hintaan 92€. Pari kertaa on tullut käytyä Riikassa 20€ menopaluu-hinnalla. Ainut varsinainen källi ko. firmalla on omalla kohdallani ollut väärin ilmoitettu portti Stanstedilla. Aina kun matkustaa ottaa myös riskejä, ml. lentoyhtiöt. Kuka olisi arvannut Swissairin konkurssin? Mikäli "matkustajan oikeuksia" lainsäädännöllä parannetaan, nostaa se väistämättä lippujen hintoja. Itse ostan mielummin helvetin halvan lipun pienellä riskillä kuin kalliin ja "turvallisen" lipun. Ostakaa Finnairilta business-luokan lippuja jos jännitys käy sietämättömäksi. Saattavat tosin olla "hieman" kalliimpia...

PHen-X

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 369
    • Profiili
Ryanair
« Vastaus #163 : 19.07.2007, 23:03:21 »
Lainaus käyttäjältä: "sailor"
Turha murehtia Ryanin luotettavuudesta. Kyseessähän on hyvin kannattava lentoyhtiö ja homma toimii. Vaikka lennot ovat halpoja, se ei tarkoita epäluotettavuutta. Koko homman ydin on siinä, että Ryanin koneiden keskimääräinen käyttöaste on yli 85 %. Jos tämä ei toteudu, yhtiö lopettaa reitin, jolla kriteerit ei täyty. Sitäkään ei kannata murehtia, koska sekin ilmoitetaan muutamaa viikkoa ennen, kuten kävi Liverpoolin -reitin kanssa. Tällöin ehtii tekemään uudet matkasuunnitelmat  :) ilmeisesti uusi Bremenin reittikin vetää hyvin. Finnairin koneiden keskimääräinen täyttöaste on ollut 65 %. Tällöin ihmiset joutuvat maksamaan myös tyhjistä paikoista, lennoilla tarjottavista aterioista, suuremmista lentokenttämaksuista sekä Finnairin suurista markkinointikuluista.

Ryanair on hyvä ja luotettava firma, jos se sopii matkasuunnitelmiin tai matkanhan voi suunnitella sinne, minne Ryanilla pääsee. Finnairin tarjouksetkin ovat suht edullisia, joten vertailla kannattaa...


Suo anteeksi, mikäli en ymmärtänyt sarkasmiasi, mutta Ryanair ei todellakaan ole luotettava. Ottamatta kantaa muihin kyseistä yhtiötä koskeviin usein kiisteltyihin kysymyksiin, on jo sen tapa kohdella asiakkaitansa aivan jotain muuta kuin luottamusta herättävä.

Esimerkiksi tuon mainitsemasi Liverpoolin-reitin lakkauttamisen yhteydessä Ryanair tarjosi lentonsa jo varanneille matkustajille vaihtoehdoiksi rahojen palauttamista tai korvaavaa lentoa Lontooseen/Lontoosta. Koska oltiin jo reissussa, niin rahojen palauttaminen ei meidän kohdalla oikein tullut kyseeseen, se ruhtinaallinen kaksi viikkoa kun on melko lyhyt varoitusväli yrittää löytää tavallisen tallaajan kukkarolle sopivia korvaavia lentoja.

Muutettuamme matkasuunnitelmiamme paluulento lähti sitten varaamamme Liverpoolin sijaan Lontoosta, eikä siinä oikeastaan mitään valittamista muuten kuin, että Ryanair ei suostunut korvaamaan meille yhtään mitään, ei edes tuota matkaa Liverpoolin ja Stanstedin välillä, vaikka laki heidät siihen velvoittaa. (Euroopan Unionin lentomatkustajien oikeudet kannattaa jokaisen Ryanairilla kulkevan tietää, löytyy Googlesta numerosarjalla 261/2004).

Kaiken kukkuraksi, kun lähetin heidän refunds departmentiinsa postia, päättivät he vastauksessaan kertoa, että mitään korvausta ei tipu, sillä Liverpoolin-Tampere-reitin peruutus johtui heistä riippumattomista syistä:huonoista sääoloista, turvallisuusongelmista, lakosta tai vastaavasta. Aika huono vale siinä valossa, että Ryanair oli itse vuoron lakkauttamisesta tiedottaessaan ilmoittanut syyksi koneiden vähäisen täyttöasteen eli ts. kannattamattomuuden.

Ihan kiva varmaan Ryanairin kannalta, että sillä on sen verran hiljaisia matkustajia, että niitä voi kohdella miten sattuu. Ihmettelen kuitenkin, että Finnair tai muut vastaavat eivät ole ottaneet tällaista lakia rikkomalla tapahtuvaa kilpailutilanteen vääristämistä hampaisiinsa.

Joka tapauksessa, omalta osaltani olen nykyisin siinä määrin onnellisessa tilanteessa, etten tunne enää pienintäkään hinkua lennellä Ryanairin luotettavilla siivillä. Enkä missään nimessä tohtisi suositella sitä myöskään kenelläkään läheisistäni.
"vaan minä lähden, on mulle se vahva ja vaativa pakko"

raven

  • Reissaajaguru
  • Viestejä: 657
    • Profiili
Ryanair
« Vastaus #164 : 20.07.2007, 10:52:26 »
Lainaus käyttäjältä: PHen-X
Lainaus käyttäjältä: "sailor"

Ihan kiva varmaan Ryanairin kannalta, että sillä on sen verran hiljaisia matkustajia, että niitä voi kohdella miten sattuu. Ihmettelen kuitenkin, että Finnair tai muut vastaavat eivät ole ottaneet tällaista lakia rikkomalla tapahtuvaa kilpailutilanteen vääristämistä hampaisiinsa.



Tai sitten Ryanairin asiakkaista suurin osa tajuaa että sitä saa mitä tilaa ja mistä maksaa. Jaksan muutaman muun tavoin korostaa, että jos haluaa parempaa palvelua, sitä saa. Pitää vain vaihtaa lentoyhtiötä. Ryanair ei ole millään Suomen reitillään ainakaan para mahdollinen vaihtoehto, ellei ole välttämättömyys päästä Tampereelta juuri Hahniin tai Stanstediin Frankfurtin tai Lontoon sijasta. Finnairilla pääsee paremmin Helsingin kautta. Näen että Ryan, ja muut halpalentoyhtiöt (easyJet taitaa näistä kuiten se aito ja alkuperäinen syntipukki olla, mutta ei pääse Suomessa puheenaiheeksi kun ei tänne lennä) ovat lähinnä mahdollisuus säästää, mikäli on valmis tinkimään aikatauluissa, palveluissa, liityntäyhteyksissä (syrjäiset kentät) sekä myös asiakaspalvelussa, joka on kallista vaatiessaan ihmistyötunteja. Tietysti lainmukaiset takuut pitää olla lentojen perumis- ym. tapauksissa, mutta mitään ylimääräistä on mieleetäni järjen köyhyyttä noilla hinnoilla edes olettaa. Tällöin on jo realiteetit hukassa. Finnair ja muut oikeat yhtiöt voivat luvata ilmaisen lioun peruuntuneen tilalle, maksaa hotellit ja jatkoyhteydet jne, mutta näistä joutuvat kaikki matkustajat yhdessä maksamaan.
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty,
hetken mielijohteesta saa jo valmista...

Juzt

  • Triplatonnitallaaja
  • Viestejä: 3 911
    • Profiili
Ryanair
« Vastaus #165 : 20.07.2007, 11:34:59 »
Lainaus käyttäjältä: "raven"
Finnair ja muut oikeat yhtiöt voivat luvata ilmaisen lioun peruuntuneen tilalle, maksaa hotellit ja jatkoyhteydet jne, mutta näistä joutuvat kaikki matkustajat yhdessä maksamaan.

Eiköhän Phen tarkoittanut tilanteita joissa lentoyhtiö on velvoitettu tälläistä palvelua tarjoamaan, kun lennon peruutuksessa tai myöhästymisessä. Ryanairilla on vain tapana yrittää kiertää lainmukaista vastuuta vetoamalla force majeureen silloinkin kun sillä ei ole mitään tekemistä todellisen tilanteen suhteen.

Ei Finnairinkaan liiketoimintastrategiaan kuulu tarjoilla noin vain ilmaisia lentoja (by the way, miten lennosta tulee ilmainen jos se vaihtuu toiseen) ja hotellihuoneita, he vaan eivät yritä luistaa yhtä helposti vastuustaan.

Ryanairia käytän itsekin silloin tällöin, mutta otan huomioon (ja suosittelen muitakin ottamaan) myös a) piilotetut kustannukset (Ryanairilla maksaa sekin mikä muilla ei ja b) odotusarvon sille että Ryanair luistaa vastuustaan poikkeustilanteessa. Ryanairilla on säästettävä huomattavia summia lentäessä, että voi "säästää" jotakin myös sitä kertaa varten kun Raiskia ei huvitakkaan lentää, tai lentokenttätyöntekijät ovat lakossa ja Raiski ilmoittaa että matkatavaroita ei kuljeteta ja se on asiakkaan ongelma.

Lisäksi en laske plussaksi sitä että Ryanair muutenkin esim. markkinoinnissaan jatkuvasti rikkoo lakia tai vähintäänkin liikkuu hämärällä alueella. Hyvin tyypillistä Raiskille on esim. osan faresta naamioiminen veroksi ja vale-alennus kamppanijat, joissa hintoja korotetaan lainvastaisesti samalla summalla aikaisemmista kuin alennusta luvataan.
"I bet we could get videos of all the sites, get a VCR in our hotel room...
we'd never even have to go outside!"
- Joseph Francis Tribbiani

sailor

  • Aloittelija
  • Viestejä: 13
    • Profiili
Ryanair
« Vastaus #166 : 21.07.2007, 14:26:21 »
Lainaus käyttäjältä: "raven"


Tai sitten Ryanairin asiakkaista suurin osa tajuaa että sitä saa mitä tilaa ja mistä maksaa. Jaksan muutaman muun tavoin korostaa, että jos haluaa parempaa palvelua, sitä saa. Pitää vain vaihtaa lentoyhtiötä.


Näin on. Ei se ole vaikeata varata netistä lentoa: tarkistaa hinta ennen hyväksymistä ja lukea mitä on varaamassa. Kaikki lisäpalvelut täytyy kuitenkin itse hyväksyä siirtymällä seuraavaan vaiheeseen. Tämän jälkeen vain tulostaa varausvahvistuksen/numeron.

Mitään asiakaspalveluja ei tarvita. Ryanair on ilmeisesti niille ihmisille, jotka tietävät mitä haluavat. Hätätilanteessa Ryaniin saa varmasti yhtä helposti puhelinyhteyden, kuin moniin muihin yrityksiin - asiakaspalveluihin joutuu usein jonottamaan.

Jos lennolla maksaa yksi olut 4 euroa niin ostan sen ja nautin siitä. Ei sitä maissakaan ilmaiseksi saa. Juuri eilen maksoi kahdesta isosta  kaljasta yhteensä 10 euroa.

Tietysti Liverpool -reitin kaltaiset esimerkit ovat valitettavia, mutta jokaisen pitäisi ymmärtää se, että Ryanilla ei ole varaa ajella kannattamattomia reittiä. Sillonkaan ei jätetty aivan tyhjän päälle, kun tarjottiin sentään toista reittiä tai rahoja takaisin.

Seuraavan lentoni teen ihan tavallisella lentoyhtiöllä, koska Ryan ei todellakaan sovi suunnitelmiini. Kesäkuussa lensin Ryanilla ja olin tyytyväinen. En koe mitään lisäarvoa sille, että saan lähteä hienolta Helsinki-Vantaan lentoasemalta ja että koneessa tarjoillaan laatikkoruokaa. Saan ostaa äitien tekemää laatikkoruokaa kaupasta milloin haluan. Asiakaspalveluakaan en tarvitse, pääasia, että pääsen paikasta a paikkaan b. Juttuseuraa saan soittamalla, vaikkapa  äidille.

Ryanilla tulee varmasti lennettyä seuraavaksi niillä reiteillä, joilla en ole vielä lentänyt. Niin tyytyväinen olen heidän tarjontaan.

Tietysti ymmärrän niitä, jotka asuvat Helsingissä. Saadakseen Ryanista parhaimmat edut, on asuttava lähempänä Tamperetta kuin Helsinkiä.

Juha

  • Reissaaja
  • Viestejä: 40
    • Profiili
Ryanair
« Vastaus #167 : 21.07.2007, 17:02:58 »
Täällä osa kirjoittajista puolustelee Ryania aivan kuin omistaisivat lafkan  :D
Tottakai yhtiö on toisinaan hyvä valinta ja hinnat kuluttajaystävällisiä. Silloin mennään kuitenkin metsään, kun väitetään että yhtiön ei tarvitse noudattaa lakeja ja määräyksiä, koska osa lipuista on halpoja.

EDIT: Itse suhtaudun kriittisesti kaikkiin yhtiöihin. Suosittelen muillekin ottamaan selvää oikeuksistaan. Vaikka lentoyhtiö väittäisi mitä, niin kuluttajan oikeuksia ei voi rajoittaa millään rasti-ruutuun-hyväksyn-ehdot-kikkailulla.

Neon

  • Reissaaja
  • Viestejä: 29
    • Profiili
Ryanair
« Vastaus #168 : 22.07.2007, 22:46:06 »
Kun tässä nyt on puhettta ryanairista, ja en muualla saanut vastausta niin utelempa täällä.

Mitenkä tuo ryanin ikäraja juttu menee? En yksinkertaisesti tajunnut sitä tuolla sivuilla. Lupa varmaan siis tarvitaan alaikäisille, mutta minkä ikäiset voi matkustaa ilman vanhempia, ja pitääkö sen lupalapun olla joku virallinen, jos pitää, niin mistä niitä saa?

Juzt

  • Triplatonnitallaaja
  • Viestejä: 3 911
    • Profiili
Ryanair
« Vastaus #169 : 22.07.2007, 23:12:29 »
Alle 14v ei saa matkustaa yksin, lupalapulla tai ilman.

14 tai 15, vanhemmat tai huoltaja kentälle ja täyttävät siellä tarvittavat laput. Vanhemmat tarvitaan sitten molemmissa päissä paikalle, eli menopaluu onnistuu vain jos vanhemmat lentävät perässä.
16+ menee sitten ihan normaalisiti kuten aikuisetkin.
"I bet we could get videos of all the sites, get a VCR in our hotel room...
we'd never even have to go outside!"
- Joseph Francis Tribbiani

Neon

  • Reissaaja
  • Viestejä: 29
    • Profiili
Ryanair
« Vastaus #170 : 24.07.2007, 12:06:21 »
No sepä sitten hirveen kiva... ei tule reissusta mitään.
Tiiättekö onko tuossa mitään poikkeuksia? Ja joustaako ryanair miten paljon? Ja niillä ei varmaan oo mitään suomelkielistä puhelinkysely juttuakaan... dämn...

J

  • Aloittelija
  • Viestejä: 17
    • Profiili
Varaus ilman matkatavaraa?
« Vastaus #171 : 01.08.2007, 17:14:21 »
Missä vaiheessa Ryanairin varaussysteemi on muuttunut niin, että on pakko valita joko ruumaan menevää matkatavaraa tai priority boarding? Maaliskuussa onnistui varata matka ilman matkatavaraa ja priority boardingia, mutta nyt jos valitsee "0 bags", on pakko maksaa 6e/hlö että pääsee koneeseen siitä "priority" :roll: jonosta.

Juzt

  • Triplatonnitallaaja
  • Viestejä: 3 911
    • Profiili
Re: Varaus ilman matkatavaraa?
« Vastaus #172 : 01.08.2007, 17:37:24 »
Lainaus käyttäjältä: "J"
Missä vaiheessa Ryanairin varaussysteemi on muuttunut niin, että on pakko valita joko ruumaan menevää matkatavaraa tai priority boarding? Maaliskuussa onnistui varata matka ilman matkatavaraa ja priority boardingia, mutta nyt jos valitsee "0 bags", on pakko maksaa 6e/hlö että pääsee koneeseen siitä "priority" :roll: jonosta.

Ei missään vaiheessa.

Valitset 0 bags ja painat hieman alempana olevaa remove linkkiä, jolla voi poistaa priority/online check-in palvelun.
"I bet we could get videos of all the sites, get a VCR in our hotel room...
we'd never even have to go outside!"
- Joseph Francis Tribbiani

PetraJii

  • Tonnitallaaja
  • Viestejä: 1 714
    • Profiili
    • http://my.opera.com/PetraJii/albums/
Re: Varaus ilman matkatavaraa?
« Vastaus #173 : 01.08.2007, 18:39:17 »
Lainaus käyttäjältä: "Juzt"
Lainaus käyttäjältä: "J"
Missä vaiheessa Ryanairin varaussysteemi on muuttunut niin, että on pakko valita joko ruumaan menevää matkatavaraa tai priority boarding? Maaliskuussa onnistui varata matka ilman matkatavaraa ja priority boardingia, mutta nyt jos valitsee "0 bags", on pakko maksaa 6e/hlö että pääsee koneeseen siitä "priority" :roll: jonosta.

Ei missään vaiheessa.

Valitset 0 bags ja painat hieman alempana olevaa remove linkkiä, jolla voi poistaa priority/online check-in palvelun.


Perk.. eli sitä lisämaksua ei tule siihen ollenkaan? Heitin sitten kämmilläni kaivoon 12 euroa (mielestäni tää maksu oli 3 euroa/lento, minulla 4 lentoa) ?

Tätä samaa päiväilin muutama päivä sitten täällä
t's enough for this wide-eyed wanderer
That we got this far

J

  • Aloittelija
  • Viestejä: 17
    • Profiili
Re: Varaus ilman matkatavaraa?
« Vastaus #174 : 01.08.2007, 19:12:44 »
Lainaus käyttäjältä: "Juzt"
Ei missään vaiheessa.

Valitset 0 bags ja painat hieman alempana olevaa remove linkkiä, jolla voi poistaa priority/online check-in palvelun.


Pitää näköjään lukea ne tekstit tarkemmin.. Sen tosiaan saa pois tuosta linkistä. Tuo mahdollisuus on aiemmin ollut myös pudotusvalikossa, tai sitten on alkanut muisti pätkimään.

Ryanair kerää varmaan hyvät rahat noista priority boarding-, matkavakuutus- ym jutuista, joita ihmiset ei huomaa/osaa poistaa varauksesta.

alan_mies

  • Triplatonnitallaaja
  • Viestejä: 4 700
  • Kulkija
    • Profiili
Re: Varaus ilman matkatavaraa?
« Vastaus #175 : 01.08.2007, 19:15:35 »
Lainaus käyttäjältä: "Juzt"
Valitset 0 bags ja painat hieman alempana olevaa remove linkkiä, jolla voi poistaa priority/online check-in palvelun.


Kiitti. En ollutkaan hetkeen varannut Ryanin lentoja. Nyt taas olen :D .

Ryanair on tehnyt bisneksentekoyrityksistä taidetta, kaikkea mahdollista yritetään myydä, ja uskoisin ainakin, suomalaisille siinä harvoin onnistutaan.

LateX

  • Tonnitallaaja
  • Viestejä: 1 465
    • Profiili
Ryanair
« Vastaus #176 : 05.08.2007, 06:29:03 »
Oletteko muuten huomanneet että lokakuun lopulla
Tampere-Hahn supistuu vain 4x viikossa lennettäväksi?

tojoe

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 161
    • Profiili
Ryanair
« Vastaus #177 : 05.08.2007, 19:52:47 »
En, kiitos tiedosta. Omat lentoni Hahniin osuivat juuri niille päiville, milloin lennot peruttu. Meno oli to, paluu la. Nyt huomasin, että lennot oli muutettu meno pe, paluu su. No, kyllä nuokin päivät käyvät, ei vaan minkäänlaista viestiä ole tullut Ryanairilta.

tojoe

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 161
    • Profiili
Ryanair
« Vastaus #178 : 05.08.2007, 23:27:00 »
20 minuuttia on varmaan liian vähän, jos haluaa ehtiä lennolta Luxemburgin bussiin? Kannattaako ottaa varman päälle, jolloin kentällä odotusta 1h20min?

LateX

  • Tonnitallaaja
  • Viestejä: 1 465
    • Profiili
Ryanair
« Vastaus #179 : 06.08.2007, 11:41:42 »
Lainaus käyttäjältä: "tojoe"
20 minuuttia on varmaan liian vähän, jos haluaa ehtiä lennolta Luxemburgin bussiin? Kannattaako ottaa varman päälle, jolloin kentällä odotusta 1h20min?


Voihan homman katsoa tilanteen mukaan eli ryntää
katsomaan onko se bussi vielä paikalla ja ellei ole niin
menee seuraavalla.

Pienenä riskinä se että ellei ole etukäteen ostanut lippua
ja sattuu olemaan pikkubussi niin ei mahdukaan siihen.
Toisinaan siellä nimittäin on pikkubussi ja toisinaan iso
linja-auto.

Jos on ostanut etukäteen lipun sille ekalle bussille niin
ainakin oman kokemuksen mukaan on hetken aikaa
odoteltu kun on tiedetty että joku on vielä tulossa kyytiin.
Elis kyseessä siis Easybycoach-firma