Vancouver Island

(Luettu 2965 kertaa)

alpakka

• Himoreissaaja
    • Profiili
Vancouver Island
« : 25.01.2007, 00:03:43 »
Kenelläkään sattuisi olemaan tietoa Vancouverin saaren ajo-olosuhteista talvella? Suunnitelmissa olisi pienimuotoinen roadtrippi siellä helmikuun lopussa, ja olen saanut hyvinkin ristiriitaista tietoa teitten kunnosta jne. Olisi kiva saada sellaisen mielipide, joka luultavasti on tottunut ajamaan suht samanlaisissa olosuhteissa kuin itse (Suomen talvi), jotta olisi helpompi päätyä ratkaisuun siitä että pärjääkö siellä. Esim. täällä kun ihmiset sanoo että talvikunnossapito on huono, niin ei tiedä tarkalleen tarkoittaako se sitä että teitä ei aurata jos sataa 3 senttiä lunta vai sitä että edessä on jotain sellaista mitä itse ajattelen "Suomen kriteerien" mukaan melkein ajokelvottomana talvisena tienä.

Tarkoituksena olisi ainakin ajaa Victoria-Tofino (olen kuullut että se on mutkikas vuoristotie, huonolla talvikunnossapidolla) ja sitten sompailla siellä sun täällä minne pyörät vie. Muutenkin jos jollain on vinkkejä mitä ko. saarella kannattaa tehdä/käydä katsomassa, niin vinkit ovat erittäin tervetulleita!
What a lovely day. The trees are singing, the birds are swaying." -Dylan Moran

Zara

• Himoreissaaja
    • Profiili
Vancouver Island
« Vastaus #1 : 28.01.2007, 22:21:42 »
Tästä ei nyt sikäli ole apua, etten ole Vancouver Islandilla käynyt, mutta oletko yleisesti kiinnittänyt huomiota tuon kulman ihmisten ajotaitoon? Riittää kun räntää sataa (vaikka sulaisi ennen tiehen osumistaan) niin ihmiset vetää lumiketjut renkaiden päälle... Toisaalta esim. vuokra-autoissa ei välttämättä ole kuin kitkarenkaat eikä niihin saa laittaa lumiketjuja, joten voihan se vaikeuttaa ajamista.

Äh, tästä tuli aika turha postaus, mutta en nyt jaksa poistaa   :roll:

Emk

• Aloittelija
    • Profiili
Vancouver Island
« Vastaus #2 : 02.02.2007, 00:54:04 »
Kannattaa myös huomioida, että saarella sataa lunta varsin harvoin (muutaman kerran vuodessa). On siis melko epätodennäkoistä, että lunta sattuisi satamaan juuri helmikuun lopussa. Teistä minulla ei ole sen kummempaa tietoa, kun en ole itse Tofinossa päin käynyt, mutta kannattanee kuitenkin hankkia nelivetoauto.

alpakka

• Himoreissaaja
    • Profiili
Vancouver Island
« Vastaus #3 : 20.03.2007, 02:57:26 »
Vastailen omaan kysymykseen, ehkä jollekin muulle myöhemmin hyötyä.

Eli siis 5 päivän mittainen reissu tuli tehtyä helmikuun lopulla. Otettiin lautta Tsawwassenista Schwarz Bayhin Victorian lähelle (yhteen suuntaan n. 11 cadia, opiskelijalta). Schwarz Baysta pääsee kätevästi bussilla Victoriaan, kestää reilun tunnin suunnilleen ja maksaa n. 2,50 cadia.

Yövyttiin Ocean Island hostellissa Pandora Streetillä. Ihan jees paikka.  Pieni oma baari, TV-huone jne. Patjat sängyissä oli vaan inhottavaa narisevaa tekonahkaa tai jotain, mutta sehän ei maailmaa kaada.

Seuraavana päivänä vuokrattiin auto ja suunnattiin pohjoista kohti. Matka Tofinoon kesti n. 5 tuntia, mutta pysähdeltiin aika paljon matkan varrella. Yhdellä pysähdyksellä varmasti menisi n. 3 tuntiin. Luntakin näkyi tien varsilla välillä, mutta tiet oli sulat joten mitään ongelmia ei ollut.

Tofinossa vietettiin kaksi yötä Whalers Inn hostellissa (en oo satavarma nimestä, mutta se on HI-hostelli). Tofino on mukava pieni kylä, kesällä varmasti vielä upeampi! Surffauskeskittymä voisin sanoa. Läheltä löytyy paljon erilaisia kävelynpätkiä. Rainforest Trail oli mukava, ja South Beachia voin ehdottomasti suositella! Pienehkö ranta vähän ehkä syrjässä ja "piilossa". Satuttiin sinne kun nousuvesi oli nousemassa. Voi hurja niitä aaltoja! Long Beach on nimensä mukaisesti piiitkä ranta Tofinoon menevän tien varrella. Yksi kavereista jopa uskaltautui käymään uimassa! brrrr.

Tofinosta tekevät myös retkiä lähisaarille. Yhdellä saarella on kuumialähteitä, kuuleman perusteella käymisen arvoinen paikka! Itse ei päästy sinne, koska sinä päivänä kun oltais menty, sää oli vähän mitä oli, ja paattiputiikistakin sanottiin että ei ehkä kannata.

Sitten ajeltiin takasin itärannikkoa kohti Courteneyhin. Matkalla tehtiin mutka joillekin luolille. Ajeltiin synkkää soratietä ties kuinka pitkään ennen löydettiin paikka. Alko jo jossain vaiheessa tulemaan kaikki teinikauhuleffat mieleen :D Murhamiehiä ei tosin näkynyt ja hengissä selvittiin. Taaskaan ei tosin ollut onni ihan myötä. Ei päästy luoliin sisälle asti koska taskulamppuja ei ollu ja sateitten takia luolat olis ollu suhtean vetisiä. Mutta eihän se aina ole se päämäärä se pääasia! :)

Courteney on suht lähellä Mt. Washingtonia, eli jos laskemaan haluaa niin matka ei ole pitkä. Yövyttiin pienessä Guesthousessa, 20 cadia yö ja omistaja erittäin mukava! Varoituksena että talossa asustelee kaksi kissaa, jos on allerginen kuten allerkirjoittanut niin saa varautua kutiseviin silmiin. Mutta olihan ne sulosia silti :D

Viimenen yö meni Victoriassa samassa hostellissa ja yllättäen vielä samassa huoneessakin! Käytiin katsastelemassa The Roayl Museum (luonnonhistoriallinen puoli, First Nations puoli sekä 1800-1900-lukujen puoli). Käymisen arvoinen!

Hmm..siinä kai se. Victoriassa on kiva kasvisravintola Re-Bar, hyvää ruokaa, nam! En kehota menemään Re-Barista nurkan takana olevaan irkkupubiin, tuoppi Strongbowta yli 8 dollaria, jaiks.

muoks: niin tuosta autosta. Ihan normi 7-hengen "vanilla" pärjättiin. Nelivedolle ei olisi ainakaan meidän reissulla ollut tarvetta.
What a lovely day. The trees are singing, the birds are swaying." -Dylan Moran