Reilaamaan sylivauvan kanssa?

(Luettu 32176 kertaa)

ikuisuus

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« : 14.02.2007, 11:41:22 »
Tekisi mieli lähteä tulevana kesänä reilaamaan, kun vielä pääsisi nuorisohinnalla. Kokoonpano olisi minä, vaimo sekä kaksi lasta (matkan aikaan toinen noin 2v, toinen 6kk ikäinen). Ajatus olisi mennä ensin Göteborgiin, ja miettiä siellä sitten seuraavaa kohdetta :) Mitä ajattelette ideasta lähteä noin pienten lasten kanssa raiteille?

phanatic

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #1 : 14.02.2007, 11:54:21 »
Itse olen ainakin ollut 3-4-vuotiaana 1,5 vuotta nuoremman pikkusiskoni kanssa vanhempien mukana reilaamassa. Ainakin tuon ikäisten kanssa matkustaminen ilmeisesti onnistuu, miksei sylivauvankin. Toki ekstreemimmät jutut jäävät pois jos on pieniä lapsia matkassa.

Ccreature

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #2 : 14.02.2007, 15:24:01 »
Miksei. Sisarukseni olivat 6kk, 4v ja 6v (mina 8v.) kun menimme autolla Turkkiin. Junamatkustaminen on kylla eri asia, mutta jos ottaa hyvan asenteen, niin eikohan se hyvin mene. Hygieniasta/yleisesta siisteydesta voi joutua tinkimaan, kun pesulle ei valttamatta heti paase, jos lapsi sottaa itsensa. Kuvittelisin, etta jos kotimaassa sellainen 3-4 tunnin junassa matkustaminen sujuu, niin kai se reilaamassakin. Kannattaa ehka miettia varmuuden varalle hatapysakit, jos tarviikin paasta pesulle ja huilaamaan ennen ajateltua paatepysakkia. Mita jos tekisitte ensin viikonlopun mittaisen kotimaan junareissun, jotta saisitte tuntumaa?

Lapsen mahatauti voi pilata matkan, eli siihen kannattaa varautua. Rintamaidolla (ja purkkiruoalla) ruokkiessa tuota ongelmaa ei pitaisi tulla (?).
ietä käyden tien on vanki, vapaa on vain umpihanki. (Aaro Hellaakoski, 1946)

Mampu

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #3 : 14.02.2007, 17:02:35 »
Hyvältä kuulostaa, jos vaan itsellänne on aikaisempaa reilikokemusta! Jos vauva on vielä rintamaidolla, myös ruokapuoli hoituu helposti. En ole ollut reilillä neljän lapseni kanssa, mutta olemme paljon matkustelleet ympäriinsä busseilla ym ympäri Eurooppaa ja erityisesti Baltiaa. Ei mitään ongelmaa, jos vaan jaksaa kantaa tavarat. Mahdollisimman vähän tavaraa mukaan niin kaikilla on hauskempaa.

Kaikkea saa matkan varrelta, mutta esim äidinmaidon korvikkeen saanti voi aiheuttaa ongelmia. Esim Espanjassa sitä ei saanut viikonlopun aikana mistään, kun apteekit olivat kiinni ja siellä se on apteekkitavaraa. Sitten vaan tehtiin litkua Maizenasta ja hyvin maistui.

Etelä-Euroopassa suhtaudutaan lapsiin lämpimästi, joten suosittelen Espanjaa ja Italiaa ym. Englannissa esimerkiksi ei joka paikkaan pääse edes majoittumaan lasten kanssa.

Minusta juna tai bussi on parempi vaihtoehto lasten kanssa reissatessa kuin henkilöauto. Molemmilla vanhemmilla on aikaa olla lasten kanssa.

Sitäpaitsi on ilahduttavaa nähdä, ettei interrail-sukupolvi kuole sukupuuttoon. Itsekin lähden nyt hiihtolomalla lasten kanssa "minireilille"!
Se on vapaa, joka elää niin kuin on itse valinnut.
-Epiktetos-

ikuisuus

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #4 : 14.02.2007, 21:33:04 »
Pienempi syö pelkkää rintamaitoa, vanhempi jo muutakin. Purkkiruokakin menee paremman puutteessa. Aiempaa reilikokemusta ei ole kovin paljon, muutama junamatka keskieuroopassa on tehty, ja tietty Suomessa. Ehkä kokeillaan ensin alkukesästä scanraililla, ja jos se sujuu hyvin niin ennen lokakuuta (kun täytän 26) sitten vähän pitemmälle...

Miitti

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #5 : 16.02.2007, 23:25:04 »
Aihe koskettaa itseänikin niin piti rekisteröityä. Olen ajatellut reissua vajaa 2-vuotiaan kanssa kaksin ensi kesänä, mutta mutta... missä olet aiheen aloittaja meinannut yöpyä lasten kanssa? Hostelli lienee kerrossänkyineen poissuljettu vaihtoehto, vaiko? Jo tulee reilille makoisa hinta, jos on hotelleissa ylövyttävä kuukauden verran.

ikuisuus

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #6 : 17.02.2007, 18:52:10 »
Ajateltiin etsiä sellaiset hostellit, joissa saa huoneen parisängyllä tai kahdella sängyllä jotka yhdistetään. Mahtuu hyvin koko porukka, kotonakin nukutaan niin :)

Miitti

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #7 : 18.02.2007, 11:59:52 »
Onko havaintoja, pitääkö tällaisista taaperotenavista maksaa hostelleissa erikseen oma hinta? Siis se aikuisen hinta? Olen yrittänyt etsiä hostellien sivuilta, ja kaikilla on yksi hinta, eikä erikseen määrittelyä lapsista.

Melankolia

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #8 : 18.02.2007, 14:57:23 »
Lainaus
Hostelli lienee kerrossänkyineen poissuljettu vaihtoehto, vaiko?

Monissa hostelleissa on myös yhden ja kahden hengen huoneita. Onhan ne tietysti kalliimpia kuin dormit, mutta varmasti halvempia kuin hotellit.

ekse

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #9 : 19.02.2007, 19:57:20 »
Toivokaa, että junassa on sitten lapsirakkaita ihmisiä. Piltiltä kun pääsee itku niin ei se ole kiva varmaankaan katsella ympärille ja nähdä v*ttuuntuneita kasvoja..
quot;Nenän nyrpistely kannattaa jättää kotiin ja ottaa mukaan aimo annos avarakatseisuutta"

minnam.

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • http://www.minnam.org/
« Vastaus #10 : 19.02.2007, 19:59:33 »
Ja ottakaa korvatulppia mukaan, joita voitte jakaa junassa halukkaille tarvittaessa :) Ja ehkä siellä hostellissakin, jos yhteishuoneen valitsette

Miitti

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #11 : 23.02.2007, 22:30:17 »
Oho, tulipa vähän sävyttynyttä kommenttia  :roll:

Ei ainakaan meillä ollut meinaus yöpyä missään 12 hengen saleissa - joku roti nyt sentään. Toistaiseksi lapsiperheiden liikkumista julkisissa tiloissa ja julkisilla liikennevälineillä ei ole - tietääkseni - esimerkiksi missään euroalueen maassa rajoitettu. Hankkikoot heikompihermoiset itse tilkkeensä, kyllä maailmaan ääntä mahtuu. Helsingin ruuhkabussissa saa toisinaan niin pahansisuisia silmäyksiä, että otankin jatkossa sen hyvänä treeninä reiliä varten. Kahden laulajan lapsesta tuskin voi odottaa muuta, kuin kovaa ja korkeaa ääntä!  :P

nobel

• Tosireissaaja
    • MSN Messenger  - nazhalie@hotmail.com
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #12 : 23.02.2007, 22:52:22 »
hmmm,... kaikella kunnioituksella, mutta en voi itsekään kieltää etteikö se ottaisi päähän, kun junassa, keskikesällä, 40 asteen helteessä, kaiken muun v*tutuksen lisäksi vastapäätä istuu lapsiperhe, joista lähtee enemmän ääntä kuin rukouskutsuista istanbulissa...  Ei lapsiperheiden kulkemista ole rajoitettu, eikä pitäisikään rajoittaa, mutta suosittelen ihan oman järjen käyttöä.. Jos ite tietää et mukulat on kiukku/itkuherkkää tyyppiä, (ja suurin osa on) niin pysyisin kyllä ihan suomen rajojen sisällä, joissa etäisyydetkään ei niin päätä huimaavia ole... Itse kerran jouduin istumaan 6-7 tuntia lentokoneessa, jossa takanani istui sylivauva, joka suunnilleen itki koko matkan.. Siinä oli hermot kireellä, eikä pelkästään vain mulla----
aikki muu on turhaa paitsi matkailu :)

PetraJii

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • http://my.opera.com/PetraJii/albums/
« Vastaus #13 : 23.02.2007, 22:56:35 »
Vastauksena alkuperäiseen aiheeseen: minä en lähtisi. Mutta minä olenkin lapseton ja jos joskus minulle lapsi suodaan, varmaan kasvatan sen ihan tahtomattani pumpulissa, kun en uskaltaisi ottaa missään mitään riskejä ihan täällä kotioloissakaan, saati sitten että uskaltaisin reilata vauvan kanssa. Olisin varmaan muutenkin puolikuolleena väsymyksestä lapsenhoidon johdosta ja nimenomaan tähän edelliseen itkukeskusteluun viitaten, tuntisin oloni toodella huonoksi jos lapseni itkisivät ja möykkäisivät koko ajan niin että kanssamatkustajat tuskastuisivat. Minä stressaantuisin enemmän ja lapsi itkisi kahta kauheammin. Ehkäpä siksi onkin parempi että minulla ei jälkikasvua ole ennenkuin olisin siihen valmis. Lienenkö sitten koskaan.

ja kun aattelee sitä tavaramäärää tosiaan.. Tommosethan lapsethan tarvii kamalasti vaatteitakin kun ne tuhrii itsensä koko ajan.. Millä niitä saa kuljetettua? Millä kakkapyllyn pestyä ettei haudu siellä ja tule ihottumaa?

Minä ehkä lähtisin vain hotelleihin tai esim. vuokraisin jossain reissussa auton.

Nostan vilpittömästi hattua ihmisille jotka uskaltavat elää ja lomailla tällä tavoin!

Ja tämä ei siis todellakaan ole sävyttynyttä kommenttia, sellaista en ole tarkoittanut, vaan tunnistan tässä asiassa oman pelkoni ja myöskin sen ärsytykseni kun jossain bussissa, lentokoneessa tms. lapsi huutaa pitkään ja hartaasti...
t's enough for this wide-eyed wanderer
That we got this far

ikuisuus

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #14 : 24.02.2007, 22:31:15 »
Meidän lapset taitaa olla harvinaisen vähäitkuisia. Kotimaassa junaillessa ja kotikaupungin julkisissa ne herättää enemmän ihastusta kun vihastusta. Itkuisemmilla lapsilla täytyisi varmaan harkita lähtemistä, se voi vähän itseäkin harmittaa kun koko reissu menee lasta hyssyttäessä. Mutta kyllä tässä edelleen on tarkoitus lähteä, tosin taloudellisista syistä luultavasti vaan scanrailillä reitti Tukholma - Göteborg - Jyllanti - Köpis - Öölanti - Tukholma. Tuollaiselle reissulle voi ainakin lähteä ihan hyvin ilman mitään huolia.

Maahinen

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #15 : 26.02.2007, 13:14:41 »
Ei minullakaan ole lapsia, mutta kummastelen silti vähän noita "kannattaa pysyä Suomessa" yms. kommentteja. Jokainen ihminen ja jokainen matka on kuitenkin yksilöllinen. Eihän reilin tarvitse olla jatkuvaa yöjunissa notkumista, ja toisaalta aika monessa hostellissakin voi nykyisin olla jopa perhehuoneita (ja hotelleissa tietty voi myös yöpyä). Sekä minä että nuorempi sisarukseni olemme molemmat olleet vanhempieni mukana matkoilla jo aika pienenä - ei tosin ihan sylivauvana, mutta asettaahan uhmaikäinen parivuotiaskin omat haasteensa. Ja ihan hyvin varmaan meni, koska uskalsivat lähteä matkalle uudestaankin lastensa kanssa.

Itse optimistisena uskon, että matkustaminen kyllä onnistuu vauvankin kanssa - mutta tällöin toki matkan suunnittelussa on otettava vähän eri asioita huomioon kuin yksin tai aikuisporukassa matkustaessa. Tuskinpa kukaan univajeesta kärsivä vanhempi ensimmäisenä suunnitteleekaan reiliä koliikkivauvan kanssa, eli siinä vaiheessa kun matka alkaa tuntua ajankohtaiselta, on se varmasti myös mahdollinen. Jokainen vanhempi tuntee ja tietää itse parhaiten lapsensa luonteen ja tarpeet, joten ne huomioon ottaen reissaamisen luulisi onnistuvan.

skugga

• Vieras
« Vastaus #16 : 26.02.2007, 19:24:40 »
Maahisen kanssa ihan samaa mieltä. Ja useimmat vanhemmat ovat vieläpä kokeilleet jonkinasteista reissaamista. ja "reppureissuissa" on aia se hyvä puoli, että jos ei matkanteko maistu, niin voi jäädä vaikka paikoilleen johonkin mukavaan hostelliin. Ja jotkut lapset ovat selaisia että kun ne saa stutettua penkkiin, niin nukahtavat heti. Ja kaipa sen matkankin tajuaa jokainen suunnitella päiväunien ajaksi jne, ettei mitään 8h bussissa- matkaa edes suunnittele?!  :roll:

Itse ollaan kokeilemassa reissaamista 9kk vauvan kanssa syksyllä. Ekaksi pakettimatkalla vaan, mutta jos menee hyvin, niin ensi keväänä varmaan uskaltaudutaan jo parin maan kiertoonkin. Kohteena lähinnä Tsekki ja Slovakia. Lento Prahaan ja siitä bussilla ja junalla liikkeelle.

Sellainen kysymys, ehkä asian vierestä, että miten muuten paikallisliikenne itä-Euroopassa suhtautuu rattaisiin? Siis ratikat, metrot, bussit? Maksetaanko lisämaksuja? Onko esim. ruuhka-aikaan kokonaan kielletty? En muista esim. Prahassa ikinä nähneeni lastenvaunuja tai rattaita esim. metrossa?!  :shock:

pikkubabu

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #17 : 27.03.2007, 22:46:16 »
Moi!
Piti minunkin kirjautua ihan tätä aihetta varten :D

Me ollaan lähdössä ensi kesänä reilaamaan tuolloin 1,5-vuotta vanhan lapsen kanssa eikä ole tullut mieleenkään että onnistuisiko, tottakai onnistuu! Sylivauvan suhteen en olisi niinkään varma, siis epäilen omia kykyjäni (meidän lapsi oli lievästi sanottuna vaativa ekat 9kk) :wink:

Matkat suunnitellaan niin että pisin aika junassa taitaa olla 4-5 tuntia (tukholma-(vaihto-)helsingborg) ja asennoidutaan niihinkin tietysti niin että joustoon pitää olla varaa.
Yöpaikat etsitään/on etsitty HospitalityClubista ja myös merimieskirkkoa mietitään. Noin puolet öistä yövyttäneen leirintäalueilla kun aika erähenkisiä ollaan, teltta siis kulkee mukana.
Meillä ei ole tarkoituksena taittaa mahdollisimman paljon kilometrejä, vaan nauttia kesästä myös junan ulkopuolella, ja nauttia erilaisesta yhdessäolosta koko ihanan perheen kesken.

PetraJiin mietiskelyihin, meillä ei ainakaan lapsella sotkeudu vaatteita sen enempää kuin aikuisellakaan (aikuinen hikoaa) ja kakka on tullut vaippaan ehkä 5 kertaa sen jälkeen kun tuo täytti 4kk. Vaippahommatkin on hallinnassa. Tietysti vaatetta varataan enemmän lapselle mutta kun on kaksi kantajaa niin kyllä näin pienen perheen roinat kulkee helposti mukana, luulisin.
Automatkailu ei tulisi meillä mieleenkään, meidän jälkikasvu ei voi sietää sidottuna autossa istumista (max 15min) eikä vanhempansa taas sitä mikä auton pakoputkesta tupruaisi meidän takia ja vielä vieraisiin maihin :roll:

Olis kiva kuulla lisää mietteitä muilta lasten kanssa raiteille lähteviltä :) Ja muiltakin, vaikka kaikenlaisia epäilyjä niin saadaan itsekin miettiä mahdollisia ongelmia.

skugga

• Vieras
« Vastaus #18 : 29.03.2007, 13:16:21 »
^Ihanaa kuulla että joku muukin uskaltautuu lapsen kanssa reissaamaan. Millaista reittiä olitte suunnitelleet? ja oletteko aikaisemmin olleet reissussa?

pikkubabu

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #19 : 29.03.2007, 21:35:50 »
Näin karkeasti, Ruotsi-Tanska-Saksa ja luultavasti vielä Hollantikin olisi suunnitelmissa.
Reilaamassa ei olla ennen oltu, eikä Ruotsia pidemmällä lapsen kanssa mutta kyllä se tästä kun tarpeeksi hyvin suunnitellaan :D