Reilaamaan sylivauvan kanssa?

(Luettu 31935 kertaa)

Mampu

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Reilaamaan sylivauvan kanssa?
« Vastaus #40 : 03.09.2011, 00:04:41 »
Yhdistelmävaunut junissa tuntuu kyllä melkoiselta mahdottomuudelta. Euroopan 6-8 hengen looseihin niillä on mahdotonta päästä eikä junissa yleensä ole mitään paikkaa, mihin ne voi parkkeerata. Matkalaukkutelineeseen niitä on vaikea saada, jos edes sellaista on junassa. Paljon lasten ja rattaiden kanssa junilla ja busseilla eri maissa reissanneena suosittelen kunnolliseen makuuasentoon meneviä matkarattaita. Menevät paljosta nostelusta ehkä rikki puolessa välissä matkaa, mutta sitten vaan ostamaan uudet ja Euroopasta niitä saa Suomea halvemmalla. Pyörät ovat kovalla koetuksella, joten ottaisin vähän vanhemmat ja vankemmin rakennnetut rattaat vaikka kirpparilta, sellaiset, joissa tärkeimmät osat metallia. Myös se, millaiset ovat nostaa junan portaissa eli mistä saa otteen ilman, että vauva litistyy, on tärkeää testata.

Onnea reissuun!
Se on vapaa, joka elää niin kuin on itse valinnut.
-Epiktetos-

Jouni

• Triplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #41 : 04.09.2011, 00:50:57 »
Meillä on ajatuksena lähteä syyskuun lopussa reilille, mukana 2 v 9 kk vipeltäjä ja 9 kk vauva. Ajateltiin ostaa toiset matkarattaat. Isompi olikin toisissa rattaissa viikon Norjassa seitsenkuisena. Tässä vaiheessa ei ole vielä tämän enempää kirjoitettavaa, mutta reissun jälkeen voisin analysoida tähän ketjuun matkan plussia ja miinuksia.
14 vuotta, 3 kuukautta ja 20 päivää matkaan Forssaan.

PHen-X

• Himoreissaaja
    • Profiili
Vs: lastenvaunut junassa reilillä?
« Vastaus #42 : 04.09.2011, 01:48:35 »
Hei!

Ollaan lähdössä 7kk vanhan kanssa reilireissulle (Ruotsi, Saksa, Sveitsi, Italia, Ranska).

Mitenhän lastenvaunujen kuljetus onnistuu (esim yöjunissa ja muissa nopeissa junissa)? Pitääkö varautua suojapussilla tai rengassuojilla? Näin pientä en sateenvarjorattaisiin haluaisi laittaa, vaan ihan yhdistelmät lähdössä mukaan.

Viesti siirretty ketjuun. Heloriina/mode

Ranskan junissa kokoon taittuvat rattaatkin tuntuivat liian isoilta, joten yhdistelmävaunuilla en yrittäisi. Sama pätee Italian kalliimpiin juniin (Frecciat ja Intercityt), mutta halvemmissa (regionale, interregionale ja diretto) tilaa pitäisi olla kokoon taittumattomiakin rattaita varten ihan mukavasti. Erillisistä matkatavarankuljetusvaunuista (kuten VR:llä) en osaa sanoa mitään (omnia mea mecum porto :)).
« Viimeksi muokattu: 04.09.2011, 01:51:37 kirjoittanut PHen-X »
"vaan minä lähden, on mulle se vahva ja vaativa pakko"

Latukka

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #43 : 04.09.2011, 11:17:33 »
Rääkyvä lapsi pitkän matkan kulkuneuvossa on vesikidutuksen jälkeen ehkä paras keino härnätä ihmisiä. Itse en pystyisi vastaavaa häiriötä aiheuttamaan, koska viimeistään viiden minuutin huutamisen jälkeen minut heitettäisiin junasta tai lentokone käännytettäisiin takaisin. Jos se Janne-Petteri on pakko raahata matkaan mukaan niin varatkaa nyt edes privaatit kabiinit tai matkatkaa omalla autolla.  :-*

T-R

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #44 : 04.09.2011, 12:42:11 »
Rääkyvä lapsi pitkän matkan kulkuneuvossa on vesikidutuksen jälkeen ehkä paras keino härnätä ihmisiä. Itse en pystyisi vastaavaa häiriötä aiheuttamaan, koska viimeistään viiden minuutin huutamisen jälkeen minut heitettäisiin junasta tai lentokone käännytettäisiin takaisin. Jos se Janne-Petteri on pakko raahata matkaan mukaan niin varatkaa nyt edes privaatit kabiinit tai matkatkaa omalla autolla.  :-*

Hyvin tiivistetty! En ymmärrä ollenkaan tuota vauvojen rahtaamista mukana. Eihän niistä ole muuta kuin "riesaa" koska eivät hekään muista tapahtumia jälkeenpäin... Itse kymmenet Aasian lennot lentäneenä voin vannoa että aina se huutava mukula löytyy joko edessä olevalta riviltä tai jos ei siitä niin ainakin takaa!

Orkesteri

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #45 : 04.09.2011, 12:51:07 »
En ole itsekään mikään lapsihuudon ystävä (kuka on?), mutta tosiasioiden tunnustaminen auttaa ahdistukseen. Ei kannata murehtia liikaa asioita, joihin ei voi kuitenkaan vaikuttaa. Et voi päättää, onko kyydissä huutavia lapsia vai ei. Sitä ei voi muuttaa, mutta omaa käyttäytymistä voi. Pari hyviä korvatulppia ei paina mitään mutta antaa tunteen siitä, että voi itse vastata omasta hiljaisuudestaan. Tuulimyllyjä vastaan taisteleminen voi tuottaa oikeutetun suuttumuksen tunteita, jotka ovat hauskoja vähän aikaa, mutta niitä seuraa myös tarpeetonta kärsimystä. Jokaisen täytyy itse punnita, onko mielenrauha moraalista voittoa tärkeämpi asia.

Tämä siis puhtaan käytännöllisestä näkökulmasta ja sillä oletuksella, että haluaa vähentää omaa matkustusstressiään mahdollisimman paljon mahdollisimman vähällä panostuksella. Itse pyrin liikkumaan autokoulusta tutulla asenteella, jonka mukaan on kannattavaa toimia oikein mutta samalla varautua siihen, että muut eivät niin tee. Bonuksena: kun huutaminen ei ole enää akuutti ärsytystekijä, on helpompaa kokea myötätuntoa lasta, lapsen vanhempia ja kanssamatkustajia kohtaan.

Mampu

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #46 : 04.09.2011, 13:46:29 »
Harvoinpa lapset junassa huutavat. Lentokoneessa itkeminen lähinnä nousun ja laskun aikana johtuu yleensä korvakivusta - lapsen korvan ahtaudesta ja puutteellisesta kyvystä tasata painetta. Harva itkee huvikseen.

Meillä ainakin lapset ovat olleet innoissaan kaikista matkoista ja niistä on jäänyt hyviä yhteisiä muistoja. Pienen lapsen muistot ovat vielä vaikutelmatasolla, mutta ei tarkoita sitä, etteikö tunnemuistoja kertyisi ja hyviä kokemuksia kiireettömästä yhdessäolosta vanhempien kanssa.

Kaikista "mukana raahatuista" on tullut innokkaita matkaajia ja olen varmasti pystynyt tarjoamaan heille avaramman, toivottavasti myös suvaitsevaisemman, maailmankuvan kuin pelkillä tenavapakettimatkoilla matkailleet. Sen verran laiskoja ovat useimmat vanhemmat lapsiaan ympäri Eurooppaa reiluuttamaan, etteivät kirkuvat lapset todellakaan ole mikään laajamittainen ongelma. Sellaisen, joka kärsii ympäröivän maailman normaaleista äänistä junissa, kannattaa harkita yksityisautoilua.
-Epiktetos-

PHen-X

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #47 : 04.09.2011, 16:15:00 »

Hyvin tiivistetty! En ymmärrä ollenkaan tuota vauvojen rahtaamista mukana. Eihän niistä ole muuta kuin "riesaa" koska eivät hekään muista tapahtumia jälkeenpäin... Itse kymmenet Aasian lennot lentäneenä voin vannoa että aina se huutava mukula löytyy joko edessä olevalta riviltä tai jos ei siitä niin ainakin takaa!

Näin ehkä Suomessa, mutta kysymys kuuluukin, haittaako se muita kansallisuuksia yhtä mittavissa määrin. Täällähän kuuluu heti "sshhh" vanhempien suusta, jos lapsi uskaltaa kotinsa ulkopuolella suunsa avata. Ettei vain kukaan ääniherkkä kanssasuomalainen vain saisi jotain traumoja lapsen äänestä. Syynä tähän on tietenkin se, että kaikki aiemmatkin sukupolvet on kuoliaaksi vaietettu. Ei siinä sitten ole ihme, kun aikuisella suomalaisella menee pala kurkkuun, kun pitäisi suunsa avata tai ylipäänsä tehdä jotakin, joka erottaa hänet massasta.

Itse lapsen kanssa reissanneena en voi kuin ihmetellä sitä maassamme vallitsevaa lapsivihamielisyyttä, joka yllä olevissa kommenteissa tiivistyy. Lapsi mukana esim. Etelä-Euroopassa avaa kaikki ovet ja jopa italialaiset onnistuvat olemaan siinä määrin ystävällisiä kuin kaikissa romantillisissa turistiopasmaalailuissa kerrotaan. Ei muuta kuin lapset mukaan vaan reissulle, alkaapahan kokemusmaailman avartuminen jo heti pienenä!
"vaan minä lähden, on mulle se vahva ja vaativa pakko"

skugga

• Vieras
« Vastaus #48 : 04.09.2011, 21:12:01 »

Mun mielestä juopuneet on pahempia, eikä niitäkään omiin kabiineihin pakoteta.

Orkesteri

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #49 : 04.09.2011, 21:45:48 »
Oma, erityisvarusteltu junavaunu lasten kanssa matkustaville olisi kyllä hyvä idea. Siellä lapset voisivat liikkua, olisi tilaa leikkinurkkaukselle ja videoille, vessa olisi riittävän iso hoitopöytää varten, vaunut saisi järkevästi säilöön. Matkustajat, jotka kokevat lapset häiritseviksi, saisivat olla rauhassa. Kaikki voittavat.

liitii

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #50 : 15.10.2011, 20:18:44 »
Reissu tehty onnellisesti. Vaunujen kanssa ei tullut mitään ylitsepääsemättömiä ongelmia, aina löytyi junista paikka joskaan ei aina omasta vaunusta. Edes renkaita ei tarvinnut irroittaa kertaakaan. Matkalaukkujen säilytyspaikkoihin tavallisesti mahtuivat, yöjunissa ja muutamassa muussa penkkien alle, joskus ihan polkupyörien kuljetustilaan.

Meidän vaunut eivät ole mitkään superleveät, ja pehmeän kantokopan sai hattuhyllylle. Kätevämpi olisi varmasti ollut liikkua matkarattaiden kanssa, mutta onnistui näinkin. Lapsikin viihtyi, ja Etelä-Euroopassa häntä myös kanssamatkustajat viihdyttivät.

Mampu

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #51 : 15.10.2011, 22:45:03 »
Hieno asia ja hyvä asenne! Niissä vaunuissa kasvaa nyt varmasti uusi reilari <3
-Epiktetos-

Pivo

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #52 : 18.10.2011, 11:20:19 »
Ei nyt varsinaisesti reilausta mutta käytiin Kööpenhaminassa kesällä edes takaisin ns. maita pitkin puolen vuoden ikäisen pojan kanssa. Oltiin junailua toki jo harjoiteltu Suomessa mutta todella hyvin meni reissu. Rattaat sai aina tungettua johonkin koloon ja nukkumatila rakennettiin penkille. Kanssamatkustajat eivät näyttäneet tuskastuneilta vaan pikemminkin päinvastoin, toisaalta eipä mitään isompaa meteliä ollut missään vaiheessa. Pidempi reissu tullaan myös tekemään jossain vaiheessa ja ensi kesänä taas jotain pienempää junailua.

Suomessahan noita lapsiperheille tarkoitettuja vaunuja ainakin on, tuppaavat vaan olemaan suht täynnä kun sielläkin on myös ei-perheen kanssa matkustavia mukana. Mutta niin kuin kerrostaloasumisessa niin tässäkin asiassa elämiseen kuuluvia ääniä kannattaa oman mukavuuden takia oppia sietämään, ainakin tiettyyn rajaan asti. Ei tarvitse sitten kiristellä jatkuvasti ja ehkä joskus saa jonkun hymynkin aikaiseksi.