Äänestys

Mika viini maistuu parhaiten?

Valkoviini kuiva
24 (16.9%)
Valkoviini puolikuiva - makea
18 (12.7%)
Punaviini
69 (48.6%)
Punaviini makea
12 (8.5%)
Rose
2 (1.4%)
Jalkiruokaviinit
0 (0%)
Sama se kunhan tehoaa
6 (4.2%)
En pida viinista
11 (7.7%)

Äänestäjiä yhteensä: 136

Äänestys päättynyt: 21.02.2007, 23:53:10

Viini

(Luettu 38740 kertaa)

Nele

• Himoreissaaja
    • Profiili
Viini
« Vastaus #40 : 23.02.2007, 13:22:32 »
Lainaus käyttäjältä: "Mizzoni"

Sotkuista tulikin mieleen, onkohan Alkossa vielä tarjolla ensikännien ilo Marlin Helmeilevä Omenaviini? Toivottavasti ei ja kyseinen umpihirveä tökötti on siirtynyt viinien taivaaseen, nostalgiaketjun puolelle.

Minnekäs hölmöilevä omppuviini olisi mennyt? Siellä se odottaa hyllyssä yhä uusia teinisukupolvia. Myös mun teini-iän ihastusta markkua eli Markiisia on yhä saatavilla, olen miettinyt pitäisikö kymmenen vuoden tauon jälkeen ostaa pullo ja maistaa ihan kiinnostuksen vuoksi, nyt kun on tuota ikääkin. Ehkä joskus jos olen tehnyt jotain todella pahaa ja kaipaan katumusharjoitusta.

Tuo zupin suosittelema Montalto haukkuu kyllä hintansa, minäkin suosittelen. Siinä on sellainen täyteläinen mutta raikas maku, mikä mun mielestä punkussa pitää ollakin. Yleensä se löytyy juuri niistä italoista.

Mizzoni

• Vieras
Viini
« Vastaus #41 : 23.02.2007, 13:43:29 »
Lainaus käyttäjältä: "Nele"

Sotkuista tulikin mieleen, onkohan Alkossa vielä tarjolla ensikännien ilo Marlin Helmeilevä Omenaviini? Toivottavasti ei ja kyseinen umpihirveä tökötti on siirtynyt viinien taivaaseen, nostalgiaketjun puolelle.

Minnekäs hölmöilevä omppuviini olisi mennyt? Siellä se odottaa hyllyssä yhä uusia teinisukupolvia. Myös mun teini-iän ihastusta markkua eli Markiisia on yhä saatavilla, olen miettinyt pitäisikö kymmenen vuoden tauon jälkeen ostaa pullo ja maistaa ihan kiinnostuksen vuoksi, nyt kun on tuota ikääkin. Ehkä joskus jos olen tehnyt jotain todella pahaa ja kaipaan katumusharjoitusta.

Ei ehkä kannata. Ostin pullollisen omppupomppua nostalgisissa tunnelmissa vuonna 1996 ja se oli aivan törkeän makuista. Ei seurannut haaveissa kelluneita kivoja nostalgiahetkiä vaan viemäristä alas meni litku. Vaikka muuten pyrin välttämään ruoan ja juoman hukkaanheittämistä. Viemäriin on omenaviinin seuraksi päätynyt alkoholipuolelta mm. pulvereista valmistettua kotiviiniä, Jorma-nimistä eksän joksikin lahjaksi kavereiltaan saamaa aivan kauheaa nestettä, pari kaikkein karmeinta Alkosta löytämääni punkkua ja pullollinen munalikööriä. Olen aika kaikkijuomainen, mutta johonkin se raja on vedettävä. Viski ja pastis ovat myös puoleltani rauhoitettuja, en halua edes haistaa kyseisiä nesteitä. Mutta ymmärrän, että on pyhäinhäväistys solvata niitä samassa tekstissä kuin Omenaviiniä.

Meghara

• Himoreissaaja
    • Profiili
Viini
« Vastaus #42 : 23.02.2007, 16:30:01 »
PetraJiin tapaan valkkareista rieslingiä tulee imailtua. Niitä halvempia versioita tosin.. Sit ihastuin sellaiseen valkkariin kuin Le Chene, (tai jotain sinne suuntaan) edullista ja ihan mainion makuista.

Punkkua ei pysty nielemään teiniajan yliannostuksen takia.. :oops:
Meidän tulee elää, ei pelkästään olla olemassa-
~Plutarkhos (46-120) Moralia: the education of children n.95 jKr~

Strange Little Girl

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
Viini
« Vastaus #43 : 27.02.2007, 01:31:23 »
Unohdin ihan etta tahan piti vastatakin.... Samppanja olisi siis saanut aaneni, mutta nyt se meni punaviinille. Samppanjaa tulee siemailtua usein varsinkin ulkona ollessa. Jotenkin tuntuu etta halpa kuohuviini on aina parempaa kuin halpa valkkari/punkku, joita tulee juotua liian usein matkalla.

Kuivat punaviinit ovat myos suosikkejani. Pinot Noir ja erilaiset Shiraz-sekoitukset. Alkoholiprosentti taytyy olla aina ainakin 13,5. Olen ollut kahdella viinitarha-alueella kiertelemassa erilaisia viinitiloja, Stellenboschissa Etela-Afrikassa ja taalla New South Walesissa, Hunter Valleyssa. Rakastan viinitiloja, sita tuoksua, tunnelmaa ja suuria viinitynnyreita. Hunter Valleyssa pidin ihmeekseni enemman alueen valkoviineista kuin punaviineista. Etenkin Mount Pleasentin Reisling oli todella hyvaa. Lisaksi loysin pullon hyvaa ja kohtuuhintaista Merlotia, sopivan taytelaista mutta ei paksua seurustelujuomaksi. Yleensa en pida niinkaan Merlotista, joten oli hyva rikkoa omia rajoja ja loytaa uusia suosikkeja.  :)  Ensi viikolla aion kayda Western Australian Margaret Valleyssa viineja maistelemassa.

Niin, onko joku ollut Napassa, Kaliforniassa? Se olisi joskus viela kaytava, ainakin Sideways- leffan jalkeen   :P
She rides rollercoasters but never screams

Strange Little Girl

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
Viini
« Vastaus #44 : 27.02.2007, 01:38:55 »
Lainaus käyttäjältä: "muuvaara"
Lainaus käyttäjältä: "Strange Little Girl"
Bella, voisiko tuohon lisata viela kuohuviinin/samppanjan? Se kun saisi ainakin minun aaneni.

Niin minunkin (alkaa tassa vahitellen epailyttaa etta SLG on synnytyslaitoksella kadonnut kaksoissisarukseni...)

Heh, huomasin taman vasta nyt.....katseltuani matkakuviasi voin vain todeta ettei me ainakaan nayteta samanlaisilta!  :D  

[/quote]Carrington Brut, loytyy Alkosta kympilla tai kotimaassaan Australiassa halvimmillaan 4-5 AUD:lla.[/quote]

:shock:  no nyt minuakin alkaa epailyttamaan......  :o
She rides rollercoasters but never screams

Larppa

• Reissaajaguru
    • Profiili
Viini
« Vastaus #45 : 27.02.2007, 10:48:39 »
Kunnon täyteläinen punaviini, ah, mitä herkkua! Siihen rinnalle kun vielä saa kyytipojaksi paria hyvää juustoa... Tai suklaakin kelpaa  :lol:  Ja sen satsin jälkeen taas lenkille... Oikeastaan kaikki täyteläiset (hätäpäissään se puolitäyteläinenkin menee...)punaviinit kelpaa, paitsi espanjalaisiin olen jotenkin kyllästynyt, niiden hyllyt tulee nykyään ohitettua. Valkoviinit uppoavat vain kesäaikaan, syksyyn ja talveen jotenkin kuuluu punaviinin lipittäminen. Alsacen valkoviineille menetin sydämeni heti, kun niitä ensimmäisen kerran työkaverin suosituksesta maistoin. Ja valkoviini tietysti mahdollisimman kuivana! Vielä viisi vuotta sitten punkku maistui suussa happamalta ja valkoviininkin piti olla mahdollisimman makeaa, jännästi tuo maku sitten muuttuu ja kehittyy vuosien myötä  :)
Niin, viime kesänä autoreissulla tuli käytyä kahdessa pienessä viinitalossa ottamassa sekä punaviini-, rosee- että valkoviini maistiaisia Moselin varrella. Valkoviiniä lähti mukaan jopa 5 pulloa, erinomaista tavaraa  :D
 All work and no play makes Jack a dull boy -

Nele

• Himoreissaaja
    • Profiili
Viini
« Vastaus #46 : 15.03.2007, 20:38:08 »
Onkos kukaan juonut mitään hyviä viinejä viime aikoina? Tai haluaako joku jakaa tuskalliset kokemuksensa? Join viikonloppuna El Tiempon punkkua lasillisen, se tuntui aika pahalta. Olin kuitenkin kiitollinen kuin juotavaa tarjottiin ja join lasini loppuun. Onneksi samoissa kemuissa tutustuin itselleni uuteen hyvinkin juotavaan edulliseen punkkuun, ranskalaiseen Porte du Soleil-nimiseen tuotteeseen. Se oli mukavan vaniljaista mutta raikasta.

Taidan avata henkilökohtaisen virallisen valkkarikauden kun aurinkokin rupesi paistamaan. Hyviä ehdotuksia kuivista, lipittelyyn sopivista valkkareista otetaan vastaan.

unkkatkumiankka

• Vieras
Viini
« Vastaus #47 : 16.03.2007, 00:51:50 »
Italialaiset punaviinit, ah <3

Mulle maistuu parhaiten Chianti ja Montepulciano d'Abruzzo.. myös sisilialaiset viinit on tosi jees, mausteisuus hivelee makuhermoja!

illusia

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • http://www.illusiafinland.blogspot.fi/
Argentina rules
« Vastaus #48 : 16.03.2007, 12:00:11 »
Punaviiveistä suosikit löytyvät tällä hetkellä Argentiinasta, esim. Pascual Toso Cabernet Sauvignon ja Santa Ana Reserve Malbec Shiraz.
Maukasta viikonloppua!
http://www.illusiafinland.blogspot.fi/
Törkeän täynnä elämää
- Ismo Alanko -

marlee

• Himoreissaaja
    • Profiili
Viini
« Vastaus #49 : 16.03.2007, 12:15:37 »
Lainaus käyttäjältä: "miumau"

Alkosta pullo valitaan yleensä seuraavin perustein: viini on italialainen, mielellään eteläitalialainen, se on nergamaroa ja maksaa alle seittemän euroa. Olishan se toki joskus kiva ostaa muutakin kuin niitä alahyllyn viinejä, mutta eipä opiskelijalla oikein ole muuhun varaa

Nam, tosin kovin montaa negroamaro-viiniä ei ainakaan oulun stockmannin alkosta saa, vaikka muuten mielestäni tosi hyvä valikoima viinejä ja asiantuntevat myyjät. Pugliasta on mun suosikki alkon no 409797 Allora Negroamaro 0,75 l, 9,30e. Samoin useat primitivo-viinit on hyviä. Eräs loistava löytö oli mielestäni myös Veneton alueelta 443817 Capitel San Rocco Ripasso 0,75 l, 13,04e.

Safter

• Reissaajaguru
    • Profiili
Viini
« Vastaus #50 : 16.03.2007, 12:30:35 »
pullollinen munalikööriä. Olen aika kaikkijuomainen, mutta johonkin se raja on vedettävä.

Ehtisitkö kokeilla munalikööriä Spriten ja vodkan kanssa? Siitä muodostunut drinkki on muistaakseni nimeltään lumipallo, ja lienee tosiaan ainut tapa saada munalikööripullo tyhjäksi inhimillisesti.

Repesin täysin omppupomppu-nostalgisointiasi. Kerran kokeilin itse lasillisella samaa...

marlee

• Himoreissaaja
    • Profiili
Viini
« Vastaus #51 : 16.03.2007, 12:35:56 »
Aloin tarkemmin miettimään miksi valitsen viinejä juuri tietyistä maista, tietyiltä alueilta, ehkä tietyistä rypäleistä, tietyllä tavalla valmistettuja, tietynlaisissa tynnyreissä kypsytettyjä... Päädyin tulokseen, että kun suunnilleen tietää millaiset viinit itseä miellyttävät ja miettii sitten seuraa, jonka kanssa viinin nauttii ja sitten tekee valinnan. Joskus kokeilemalla ihan uusia, joskus luottamalla tiettyihin hyviin. Mutta itse henkilökohtaisesti olen kokenut ranskalaiset viinit jotenkin vaikeiksi lähestyttäviksi. Tuntuu, että pitäisi perehtyä jotenkin uskomattoman laajasti ensin koko siihen historiaan, joka Ranskalla viinimaana on, jotta osaisi edes jollakin kriteereillä valita viinin, eikä vain pullon tai kivan etiketin perusteella. Vaikka Italia on myös erittäin vanha ja rikas viinimaa niin silti jotenkin italialaiset viinit on paljon helpommin käsitettävissä ja perehtymistä voi harrastaa lasillinen kerrallaan. Samoin Espanja, Portugali ja uuden maailman viinimaat ovat helpompia. Onko kellään samanlaisia kokemuksia?

Ja vielä yks yllättäen Australialainen, joka kannattaa nauttia poikkeuksellisesti suhteellisen lämpöisenä  006152 Lindemans Bin 50 Shiraz 0,75 l, 8,99e.
Valkkareista hyvä kuiva eikä omenasta tietoakaan:  007295 J. P. Chenet Blanc de Blancs 0,75 l, 6,89e.

vilviis

• Himoreissaaja
    • Profiili
Viini
« Vastaus #52 : 16.03.2007, 20:06:52 »
Lainaus käyttäjältä: "marlee"
Mutta itse henkilökohtaisesti olen kokenut ranskalaiset viinit jotenkin vaikeiksi lähestyttäviksi. Tuntuu, että pitäisi perehtyä jotenkin uskomattoman laajasti ensin koko siihen historiaan, joka Ranskalla viinimaana on, jotta osaisi edes jollakin kriteereillä valita viinin, eikä vain pullon tai kivan etiketin perusteella. Vaikka Italia on myös erittäin vanha ja rikas viinimaa niin silti jotenkin italialaiset viinit on paljon helpommin käsitettävissä ja perehtymistä voi harrastaa lasillinen kerrallaan. Samoin Espanja, Portugali ja uuden maailman viinimaat ovat helpompia. Onko kellään samanlaisia kokemuksia?

Näkisin että johtunee toi ranskalaisten viinien ongelma siitä, että niiden hintalaatusuhde on Alkon huonoin. Ja se taas johtuu pelkästään siitä, että Ranskassa työvoimakustannukset yms nostavat jo tuotannon kulut niin korkealle, että kohtuullisten viinien hinnat ovat pykälän kalliimmat kuin vastaavien chileläisten esimerkiksi.

Itse Alkosta ostankin, siis silloin harvoin kun etsin vaihtelua oluelle, lähinnä näitä uuden maailman viinejä. Chile, Argentiina, Etelä-Afrikka etc. Ihan tämän keskustelun myötä päädyin juuri Alkoon ja matkaan tarttui Cono Surin pinot noir. Hinta alle 8e ja kuuluu omiin suosikkeihini.

Edit: Niin ja muistin että kaverin äiti tarjosi mulle Kroatiassa älyttömän hyvää paikallista punkkua. Löi vielä yhden pullon mulle käteen lähtiessäni, huomasi että maistui niin kovin mulle. Eli näköjään sielläkin osataan. Sijaitseehan Kroatiakin juuri siinä ihanne korkeudella viinituotantoon.

Daria

• Tonnitallaaja
    • Profiili
Viini
« Vastaus #53 : 16.03.2007, 21:36:11 »
Kaikki Chilelaiset viinit mita olen koskaan maistanut, ovat olleet varsinaista myrkkya! Eniten tulee nykyaan juotua bulgarialaisia ja italialaisia viineja, myos espanjalaisia.

Ja kalifornialaisviini "Sutter Home" on ihan kasittamattoman hyvaa (punainen)!  :D
Pozwól sercu prowadzić Cię -
I serce namówię by zechciało znowu mocniej bić!

Bella

• Tonnitallaaja
    • Profiili
Viini
« Vastaus #54 : 16.03.2007, 21:49:20 »
Meni tuossa juuri Suomesta tuotu etalaafrikkalainen vuoden 2003 Pinotage huiveliin, ja siis voi juman....ka etta oli hyvaa  :D Siis aivan uskomaton hinta-laatusuhde. Upeaa mahtavaa. Toisin sanoen: Life can be sweet  :wink:
i]Sapere aude![/i]

grim

• Aloittelija
    • MSN Messenger  - vetelapaa@gmail.com
    • Profiili
Viini
« Vastaus #55 : 16.03.2007, 21:50:31 »
Tuodaanpas vähän tuoreemmankin pallontallaajan näkemystä viineistä esille, kun sopivasti sattuu tuo viinilasi tuossa vieressä keikkuvan. Itseasiassa ihan tämän ketjun innoittamana tuli tänään ostettua pullollinen Montepulciano D'abruzzoa, kun jotkut sattuivat sen tässä ketjussa mainitsemaan. Eikä tässäkään mitään valittamista - halpaa ja ihan hyvää.

Punaviineistä siis tykkään. Valkoviini taas ei oikein maistu, paitsi ehkä ruoan kanssa irvistellen. En mikään viiniasiantuntija ole ja tuntuu, että kaikki punaviinit kyllä maistuvat  enemmän tai vähemmän hyvälle. Jostain syystä kuitenkin suosikeiksi ovat nousseet monet Chileläiset punaviinit, kuten mm. Casillero del Diablo Cabernet Sauvignon, Viña Maipo Cabernet Sauvignon ja Sunrise Cabernet Sauvignon. Kaikki samoista rypäleistä, ehkä siinä se selitys, miksi ne maistuvat  :wink:

Matkoilta sinänsä ei ole ihmeempiä viinikokemuksia. Tai no, 18-vuotiaana reilatessa euron purkkiviinit tulivat kyllä aika tutuiksi  :D

vilviis

• Himoreissaaja
    • Profiili
Viini
« Vastaus #56 : 16.03.2007, 22:25:02 »
Lainaus käyttäjältä: "Daria"
Kaikki Chilelaiset viinit mita olen koskaan maistanut, ovat olleet varsinaista myrkkya!

Suosittelen maistelemaan lisää. Viinin maku ei sinäänsä valmistusmaasta ole kiinni. Ihmettelenkin miksei Alkossa viinit ole aseteltu rypälelaadun mukaan.

Nele

• Himoreissaaja
    • Profiili
Viini
« Vastaus #57 : 16.03.2007, 22:33:29 »
Avasin valkoviinikauden vinho verdellä, Gazela-merkkisellä. Oikein maukasta puolikuivaa lipitettävää. Tosi hyvää talousviiniä! Casal Garcia on toinen kiva "vihreä viini", muita Alkosta saatavia en ole juonutkaan. Nyt täytyy kyllä sanoa, että Portugalissa onnistuin juomaan vain tosi surkeita vinho verdejä, sellaisia että täytyy olla aika viinivasikka että niitä pystyy edes juomaan.

Mullekin on Ranska ollut vähän vieraampi viinimaa, tosin se on johtunut yleisestä Ranskaa kohtaan tuntemastani vastenmielisyydestä. Ei jotenkin ole tullut ostettua sitten ranskalaisia viinejäkään. Mutta onhan se ihan totta, että uuden maailman viinit ovat monella tapaa kuluttajaystävällisempiä kuin eurooppalaiset. Niissä mainitaan usein rypälelajike heti etiketissä, siinä missä eurooppalaisissa viineissä mainitaan viinityyppi. Mutta eihän se tosiaan pelkkää Ranskaa koske, onhan muillakin Euroopan mailla omat viinityyppinsä. Toisaalta Ranskassa viinin markkinointi ja kaikenlainen viinihypetys on perinteisesti ollut kehittyneempää kuin vaikka siellä Italiassa, missä viiniä on rentoutuneesti vain kulauteltu kurkkuun siitä nauttien. Ehkä se asenne on sitten välittynyt tänne asti, ja siksi italialaiset tuntuvat helpommin lähestyttäviltä?

Bella

• Tonnitallaaja
    • Profiili
Viini
« Vastaus #58 : 16.03.2007, 23:18:23 »
Lainaus käyttäjältä: "Nele"
Avasin valkoviinikauden vinho verdellä

Vinho Verde on niin mukavaa juotavaa! Se on kevytta ja sopivan lainehtivaa esim. illan alulle. Valitettavasti Italiasta  saa todella huonosti ulkomaisia viineja, joten se rajoittaa nautintoja. Etta sen puoleen Suomen Alko ei ole hullumpi mesta! Olen vielakin ihan humussa siita Pinotagesta.... Kuinka maistukin niin hyvalle?!
i]Sapere aude![/i]

diokenes

• Tonnitallaaja
    • Profiili
Viini
« Vastaus #59 : 17.03.2007, 11:28:36 »
Lainaus käyttäjältä: "marlee"
Vaikka Italia on myös erittäin vanha ja rikas viinimaa niin silti jotenkin italialaiset viinit on paljon helpommin käsitettävissä .

Itse juon lahes ainoastaan Italialaisia (puna)viineja.
Jonkinlaisena takuuna laadusta on Italian laki, joka kieltaa
viininvalmistajia lisaamaan sokeria tuotteisiinsa, itseasiassa
viininvalmistajalla ei saa lain mukaan olla edes suurempaa maaraa
sokeria hallussaan kuin on tarpeen normaalielamaan.

Esim. Ranskassa tallaista lakia ei ole. Vahvuuttahan nostaa helposti
lisaamalla sokeria valmistusprosessiin.
I dont care going nowhere, as long as it´s an interesting path.