Opiskelu vai reissaus

(Luettu 15884 kertaa)

Kohti Ääretöntä

• Reissaaja
    • Profiili
Opiskelu vai reissaus
« : 25.02.2007, 13:14:59 »
Kertookkeehan immeet omia näkemyksiänne allekirjoittanutta askaruttaneeseen filosofiseen pohdiskeluun. Kirjoitin viime vuonna ylioppilaaksi,pääsykokeet lähestyvät, minua kiinnostavat ihmiset ympäri maailmaa ja siksi rakastan matkustamista.Yliopisto ja 9kk Aasian reissu on things-to-do-listalla kärkipäädyssä. Silti tuntuu etten tiedä petynkö enemmän jos en pääse Y-Opistoon, vai jos pääsen. Esim Yliopistoihmisreissaajat: onko jotenki mahdollista olla 6-9kk ekana vuonna reissussa, nostamatta tukia,opiskelematta niin että keväällä hommattu koulupaikka säilyy?..Veri vetää maailmalle,siellä olen puolet elämästäni asustellut,mutta koulutus on itselle silti tärkeää. Saanko reissusta mitään irti jo 19-vuotiaana "vanhaksi syntyneenä", vai saanko opiskelusta mitään irti katkerana Suomessa? Ääneen pohdiskelu Roxx :)  kiitos armaat jo etukäteen.

Thym

• Himoreissaaja
    • MSN Messenger  - poleporaca@hotmail.com
    • Profiili
Opiskelu vai reissaus
« Vastaus #1 : 25.02.2007, 13:33:41 »
Poissaolojärjestelyt riippuvat paljon siitä mihin haet. Aika monessa yliopistossa voi ilmoittautua puoleksi vuodeksi tai vuodeksi poissaolevaksi. Käytännössä voi siis ilmoittaa, että ottaa opiskelupaikan vastaan, mutta tulee kouluun vasta vuoden päästä.

Itse olen hakemassa lääkikseen, ja siellä ei voi ilmoittautua poissaolevaksi muuten kuin armeijan, äitiysloman tai vastaavan takia. Tällä hetkellä opiskelen Teknillisessä korkeakoulussa, ja sieltä saa kyllä olla pois muistaakseni yhteensä kaksi vuotta. On siis paikasta kiinni pystytkö sekä ottamaan vastaan himoitsemasi opiskelupaikan että toteuttamaan vapauden kaipuutasi.

Ihanneratkuisu varmaan olisi, että pyrit nyt, pääset sisään, otat opiskelupaikan vastaan, reissaat ja aloitat opinnot vuoden päästä syksyllä. Onnea pääsykokeisiin ja hyvää matkaa.

Itse uskon, että reissusta saa hyvinkin paljon irti 19-vuotiaana, se on enemmän henkilöstä kuin iästä kiinni.
Niin pitkälle kuin tietä riittää ja vieläkin kauemmaksi.

Ipi

• Tosireissaaja
    • Profiili
Opiskelu vai reissaus
« Vastaus #2 : 25.02.2007, 14:00:11 »
Kyllä minusta tekstisi kuulostaa siltä, että sinun täytyy päästä reissuun!  :wink:

Kuten Thymkin jo kirjoitti, voithan hakea nyt opiskelemaan ja siirtää opiskelujesi aloittamista sitten vuodella - käsittääkseni se onnistuu suht monissa tiedekunnissa.
Humanistisessa tiedekunnassa voi ainakin helposti ilmoittautua poissaolijaksi vaikkapa vuodeksi, ja opintotuen maksunhan voit keskeyttää ilmoittamalla Kelalle, ettet nosta sitä tietyllä aikavälillä. Siis kaikin puolin helppoa ja yksinkertaista  :wink:

Jos veresi vetää nyt maailmalle, on mielestäni suositeltavinta yksinkertaisesti lähteä. Ehkä opiskelutkin sujuvat paremmin sitten maailmaa nähneenä eikä miettiessä sitä, olisiko sittenkin pitänyt lähteä.

BlueZ

• Reissaajaguru
    • Profiili
Opiskelu vai reissaus
« Vastaus #3 : 25.02.2007, 15:32:00 »
Minä tein juuri noin! Pääsin yliopistoon valtsikkaan 2005 suoraan valmistuttuani aikuislukiosta ja hain oikeutta poissaoloon vuodeksi 2005-2006. Lähdin reissuun 9 kuukaudeksi ja palasin syksyksi 2006 opiskelemaan. :) Tietenkään tukia en nostanut kun en ollut virallisesti koulussakaan vaikka kirjoilla olin. Paikka siis tietty varattiin minulle. Tuet alkoivat kun kirjoittauduin läsnöolevaksi yliopistoon.

Kyllä minäkin kannatan tuota reissua, tee se nyt ja palaa sitten motivoituneena ja elämänkokemuksia riikkaampana kotiin. Ei sinulla ole sinne yliopistoon kiire. Ota aikasi ja toteuta unelmasi, ehdit ihan hyvin vielä opiskella :D.
i]"I feel at home here / in the middle of nowhere." - Kings of Convenience: Summer on the Westhill [/i]

sups

• Aloittelija
    • Profiili
Opiskelu vai reissaus
« Vastaus #4 : 25.02.2007, 22:59:57 »
Mistäköhä noita voisi kysellä, että voiko olla esim vuoden poissa ennen kuin alottaa opiskelut? Noiden yliopistojenkin sivuilla on varmaan miljoona eri puhelinnumeroa ja e-mail osoitetta.  :D Olisi nimittäin varmaankin mahdollisuus syksyllä lähteä 6-12kk rauhanturvaajaksi ja jos opinnot alkaa myös syksyllä, niin täytyisi saada opintoja lykättyä sen verran.

Tai jos joku tietää millainen on käytäntö eri kauppakorkeakouluilla tuon
"lykkäyksen" kanssa, niin voi kertoa tänne.  :)

Tuli nimittäin tänä keväänä jo kerran puhelu ja olisi ollut mahdollisuus lähteä, mutta jätin väliin kun pääsykokeet kesällä. Eikä haluaisi lykätä pääsykokeisiin valmistautumista johonkin yli vuoden päähän, kun on jo muutenkin tässä armeijan yms takia tullut näitä "välivuosia.".

edit: tämähän tietenkin VAIN jos pääsen kauppakorkeaan sisään ja hakemus rauhanturvaajaksi hyväksytään myös ensi haussa. Tässä hyvissä ajoin jo järjestelen noita tulevaisuuden hommeleita.  :P

Ipi

• Tosireissaaja
    • Profiili
Opiskelu vai reissaus
« Vastaus #5 : 26.02.2007, 15:18:13 »
Sinuna, Sups, ottaisin puhelimen käteen ja soittaisin rohkeasti koululle, minne olet hakemassa. Jos et heti oikealla osu oikeaan numeroon, niin kyllä ne sulle oikean numeron sitten kertovat tai yhdistävät eteenpäin  :wink:

Tosiaan kauppakorkeasta en osaa sen kummemmin sanoa, mutta jotenkin mulla on ollut se käsitys, että monilla aloilla tuo poissaolo kyllä onnistuisi ilman suurempia hankaluuksia. Paremmin tietävät kertokoot...

Juzt

• Triplatonnitallaaja
    • Profiili
Opiskelu vai reissaus
« Vastaus #6 : 26.02.2007, 15:48:44 »
Lainaus käyttäjältä: "sups"
Mistäköhä noita voisi kysellä, että voiko olla esim vuoden poissa ennen kuin alottaa opiskelut?

Yleensä jos ei tiedä mihin soittaa niin kannattaa aloittaa vaihteesta, ne on sitä varten.

Opintotoimistoa voi myöskin kokeilla.
"I bet we could get videos of all the sites, get a VCR in our hotel room...
we'd never even have to go outside!"
- Joseph Francis Tribbiani

Juzt

• Triplatonnitallaaja
    • Profiili
Re: Opiskelu vai reissaus
« Vastaus #7 : 26.02.2007, 15:53:30 »
Lainaus käyttäjältä: "Kohti Ääretöntä"
Kertookkeehan immeet omia näkemyksiänne allekirjoittanutta askaruttaneeseen filosofiseen pohdiskeluun. Kirjoitin viime vuonna ylioppilaaksi,pääsykokeet lähestyvät, minua kiinnostavat ihmiset ympäri maailmaa ja siksi rakastan matkustamista.Yliopisto ja 9kk Aasian reissu on things-to-do-listalla kärkipäädyssä. Silti tuntuu etten tiedä petynkö enemmän jos en pääse Y-Opistoon, vai jos pääsen. Esim Yliopistoihmisreissaajat: onko jotenki mahdollista olla 6-9kk ekana vuonna reissussa, nostamatta tukia,opiskelematta niin että keväällä hommattu koulupaikka säilyy?..Veri vetää maailmalle,siellä olen puolet elämästäni asustellut,mutta koulutus on itselle silti tärkeää. Saanko reissusta mitään irti jo 19-vuotiaana "vanhaksi syntyneenä", vai saanko opiskelusta mitään irti katkerana Suomessa? Ääneen pohdiskelu Roxx :)  kiitos armaat jo etukäteen.

Minulle ei ainakaan ole korvaan osunut muita rajoituksia koululta, kuin lakisääteinen 7 vuoden opinto-oikeus, jota sitäkin saa kuulemma jatkettua lähestulkoon millä tahansa tekosyyllä (ei sillä että vuoden poissaolon pitäisi vielä tuota kolkutella).

Jos tuo 9kk ei ole ihan ehdottoman tarkka tai lähtöaika ei jostain muusta syystä ole tarkkaan säädetty, niin itse tekisin niin että jos koulupaikka tulee niin menisin syyslukukaudeksi kouluun, ja lähtisin sitten joulukuussa mualimalle. Takaisin sitten elokuussa niin kouluaikaa ei missaisi kuin yhden lukukauden, ja tuossakin on kuitenkin n. 8kk aikaa.
"I bet we could get videos of all the sites, get a VCR in our hotel room...
we'd never even have to go outside!"
- Joseph Francis Tribbiani

moh

• Reissaaja
    • Profiili
Opiskelu vai reissaus
« Vastaus #8 : 26.02.2007, 20:20:05 »
Jos lupaa ilmoittautua poissaolevaksi ei matkustelun vuoksi saa, niin väittäisin, ettei isompia ongelmia tule vaikka ilmoittautuisit läsnäolevaksi etkä vain suorittaisi mitään. Toki tällöin täytyy kuitenkin ylioppilaskunnan jäsenmaksu maksaa.
Yliopisto ei ole koulu josta pusketaan porukkaa liukuhihnalla läpi vaan akateeminen instituutio, jossa ainakin toistaiseksi saa melko vapaasti notkua ja suoritella opintoja sitä tahtia kuin itselle parhaiten sopii.

Esim. lääkiksessä saattaisi joutua jotakin selvittelemään jos suorituksia ei lainkaan synny mutta vaikea uskoa että juuri muualla.

suomineito

• Reissaajaguru
    • Profiili
Opiskelu vai reissaus
« Vastaus #9 : 26.02.2007, 20:35:32 »
Lainaus käyttäjältä: "moh"
Esim. lääkiksessä saattaisi joutua jotakin selvittelemään jos suorituksia ei lainkaan synny mutta vaikea uskoa että juuri muualla.

okl on myös aika mielenkiintoinen paikka, kaikki suositusten mukaan ja lukujärjestyksestä "poikkeava" on vain haitaksi ja opiskelu voi mennä todella vaikeaksi... jo se, että on etukäteen suorittanut opintoja esim. avoimessa yliopistossa näyttää olevan ongelma. suuri osa opinnoista myös ripotellaan tätien toimesta lukujärjestykseen kiitettävästi niin, että kurssi alkaa syksyllä ja päättyy keväällä -> opintopisteet rekisteriin vuoden päätteeksi. jos siis joulun aikaa haluaa lopettaa kesken jostain syystä, niin ongelmat on taattuja. maisteriopinnoissa joustoa löytyy enemmän, mutta kandivaiheessa kaikki yritetään sulloa keinolla millä hyvänsä kulkemaan putkea pitkin... jos siis haluaa vaikka reissata, ja se noin 4kk "kesäloma" ei riitä, niin parasta olla poissa koko lukukausi.

Jahkailija

• Himoreissaaja
    • Profiili
Opiskelu vai reissaus
« Vastaus #10 : 26.02.2007, 21:40:34 »
Itse en kommentoi noihin yliopistojen läsnäolosääntöihin, mutta mun käsittääkseni rauhaturvausoperaatioon osallistuminen pitäisi olla pätevä syy poissaoloon.Jos kerran työpaikka säilyy pestin ajan niin luulisi,että se hyväksytään kouluissakin.
quot;Olis kyllä niiiin siisti lähteä,mutku..."

BlueZ

• Reissaajaguru
    • Profiili
Opiskelu vai reissaus
« Vastaus #11 : 27.02.2007, 13:51:23 »
Lainaus käyttäjältä: "sups"
Mistäköhä noita voisi kysellä, että voiko olla esim vuoden poissa ennen kuin alottaa opiskelut? :P

Soita koulusi vaihteeseen ei se niin vaikeaa ole.

Ja hakiessani oikeutta välivuoteen, kerroin kyllä rehellisesti minne olin menossa; reppureissaamaan vuodeksi. Eipä se heille ongelma ollut, sillä selvitin heille opintosuunnitelmiani ja kuinka motivoitunut olen.

Yliopiston nettisivuilta voi tulostaa kaavakkeen välivuoden hakemista varten. Vastaus tulee heinä-elokuun tienoilla, mutta todennäköisimmin se on myöntävä. En ainakaan koskaan ole kuullut kieltävästä päätöksestä, vaikka virallisesti tuota välivuotta on juuri 'haettava'...
i]"I feel at home here / in the middle of nowhere." - Kings of Convenience: Summer on the Westhill [/i]

Pörriäinen

• Reissaaja
    • Profiili
Opiskelu vai reissaus
« Vastaus #12 : 27.02.2007, 16:27:55 »
Nykyään joutuu myös yliopistolla selittelemään miksi ei tuloksia synny kun on tuo etappi-systeemi tullut mukaan. Eka tarkastuspiste on ekan vuoden keväällä. Tosin pistemäärät jota tuohon rimanylitykseen tarvitaan ovat kovin pieniä. Jos ne ei kuitenkaan täyty niin yliopistolta otetaan yhteyttä ja sitten pitää jotain selvitellä...

Lääkiksessä toimii tosiaan erilailla. Tai ainaskin eläinlääkiksessä. Mutta kyllähän niistäkin voi ottaa jossain vaiheessa "välivuoden", mutta ei varmaan onnistu ihan ekana vuonna...

yemanja

• Reissaaja
    • Profiili
Opiskelu vai reissaus
« Vastaus #13 : 27.02.2007, 23:28:57 »
Muistelisin itse että aika monessa tiedekunnassa pitää ensimmäinen vuosi olla läsnäolevana, ja tosiaan näiden kaikkien tutkinnon uudistusten myötä ne kai yrittää olla tarkempia noiden kanssa. Mutta tietysti se jonkun verran vaihtelee. Itse olin toisen opiskeluvuoteni syksyn reissaamassa, mutta nimellisesti läsnäolevana. Siitä ei ainakaan mitään ongelmia koitunut, kun en tukiakaan nostanut siltä ajalta. Mutta kannatta varmaan ottaa aika tarkasti selville, kun tosiaan noiden uusien systeemien myötä voi olla vähän tarkempaa..

Paitsi se ekan vuoden poissaolo yleensä sallitaan ainakin armeijan ja raskauden takia..

Lulu

• Tosireissaaja
    • Profiili
Opiskelu vai reissaus
« Vastaus #14 : 01.03.2007, 09:00:31 »
mäkin olen luullut, ettei missään tiedekunnissa voi lykätä opiskelujen aloittamista muista syistä kuin armeijan, raskauden tms. takia. tosin vaikka voisikin, niin itselleni ei sillä ole mitään väliä, kun olen lääkikseen hakemassa.

Heloriina

• Reissaajaguru
    • Profiili
Opiskelu vai reissaus
« Vastaus #15 : 01.03.2007, 10:44:00 »
Lainaus käyttäjältä: "BlueZ"
Ja hakiessani oikeutta välivuoteen, kerroin kyllä rehellisesti minne olin menossa; reppureissaamaan vuodeksi. Eipä se heille ongelma ollut, sillä selvitin heille opintosuunnitelmiani ja kuinka motivoitunut olen.

Tässä käytännöt varmaan vaihtelevat eri yliopistojen ja oppilaitosten välillä. Jos kerran päteviksi syiksi poissaololle on määritelty äitiys tai asevelvollisuus, niin uskon useimmissa yliopistoissa vain näiden syiden oikeuttavan välivuoden pidon, varsinkin kun opintoaikoja on nyt rajoitettu. Tiedän useampia, jotka ovat maksaneet ylioppilaskunnan jäsenmaksun eli ovat siis olleet yliopiston kirjoilla, mutta eivät ole suorittaneet opintoja eikä kukaan ole tällöin kysellyt perään. En tiedä sitten, puututaanko tällaiseen nyt, kun opiskelijoiden opintoja halutaan ohjailla kaikenlaisilla rajoituksilla.

akk

• Reissaajaguru
    • Profiili
Opiskelu vai reissaus
« Vastaus #16 : 01.03.2007, 10:59:28 »
Lainaus käyttäjältä: "Heloriina"

Tässä käytännöt varmaan vaihtelevat eri yliopistojen ja oppilaitosten välillä. Jos kerran päteviksi syiksi poissaololle on määritelty äitiys tai asevelvollisuus, niin uskon useimmissa yliopistoissa vain näiden syiden oikeuttavan välivuoden pidon, varsinkin kun opintoaikoja on nyt rajoitettu.

Eikös opintoaikojen rajauksen myötä tullut kuitenkin mahdolliseksi olla kaksi lukuvuotta poissa ilman mitään erityistä syytä, jottei rajoitus olisi liian tiukka. Esim. Turun yliopiston sivuilla sanotaan näin: "Tutkinnon suorittamisaikaan ei lasketa poissaoloa, joka johtuu vapaaehtoisen asepalveluksen tai asevelvollisuuden suorittamisesta taikka äitiys-, isyys- tai vanhempainvapaan pitämisestä. Jos opiskelija kuitenkin opiskelee ja ilmoittautuu läsnäolevaksi tällaisena aikana, opintojen enimmäisaika kuluu. Opintojen enimmäisaikaan ei lasketa myöskään muuta enintään neljän lukukauden poissaoloa, jonka ajaksi opiskelija on ilmoittautunut poissaolevaksi."

Kannattaa siis tarkistaa asia omasta yliopistostaan. Käytännöt voivat varmasti vaihdella sen suhteen, että voiko esim. ensimmäisenä vuonna ilmoittautua poissaolevaksi ilman pätevää syytä. Muuten sen pitäisi onnistua.

marlee

• Himoreissaaja
    • Profiili
Opiskelu vai reissaus
« Vastaus #17 : 01.03.2007, 12:18:11 »
Ainakin Helsingin yliopistossa on mielestäni säädös että ekaa vuotta ei saa ilmoittautua poissaolevaksi vaan jos opiskelupaikan saa ja sen ottaa vastaa niin pakko on aloittaa. Muissa yliopistoissa kai mahdollista (ainakin oli kun minä olin pyrkimässä). Itse opiskelen lääkiksessä Oulussa ja tosiaan, välivuosien pitäminen on aika hankalaa. Ensinnäkin pakko olla käytännössä vuosi pois, koska kladitaukoja ei enää ole, opinnot on ripoteltu niin että osa syksyllä alkaneista kursseista jatkuu keväälle, isommat kurssit pitkiä ja välissä kaikenmaailman pikkusäläkursseja, jotka pakko suorittaa kuitenkin, tosi paljon pakollista läsnäoloa, joiden 100% suorittamisesta laitokset pitää kiinni kynsin hampain jne. Kurssit lisäksi suoritettava pääsääntöisesti järjestyksessä eli ei voi yrittää luovia lukemalla jotain seuraavan vuoden kursseja jo etukäteen. Lääkis myös kestää 6v eli opintojen viivästyttäminen ei siksikään ole kovin kivaa ja samalla putoaa myös kurssilta (kurssiyhteisöt suht tiiviitä koska monta vuotta kuljetaan kaikki samaa rataa). Onneksi vaihtomahdollisuudet on kuitenki hyvät ja fimsicillä on paljon vaihtoprojekteja ympäri maailmaa alkaen 2vkon mittaisista pidemmiksi. Eli ulkomaille pääsee opintoja viivästyttämättä jos veri vetää.

Anteeksi vähän OT, mutta kun lääkikseen oli porukkaa pyrkimässä... :oops:

BlueZ

• Reissaajaguru
    • Profiili
Opiskelu vai reissaus
« Vastaus #18 : 01.03.2007, 16:36:20 »
Lainaus käyttäjältä: "marlee"
Ainakin Helsingin yliopistossa on mielestäni säädös että ekaa vuotta ei saa ilmoittautua poissaolevaksi vaan jos opiskelupaikan saa ja sen ottaa vastaa niin pakko on aloittaa. M :oops:

Nope... ainakin valtsikassa voi ilmoittautua poissaolevaksi... ks. yllä. :)

Suvih

• Reissaajaguru
    • Profiili
Opiskelu vai reissaus
« Vastaus #19 : 01.03.2007, 16:53:26 »
Musta alkaa tuntua että vaikka valitsin opiskelun niin oikeastaan valitsin opiskelun JA reissauksen  :D. Lähdin siis Britteihin tekemään kanditutkintoa ja täällä olen käynyt oikeastaan vähintään kerran kuussa vaeltamassa viikonloppuisin ja ensi vuodeksi olen varmasti lähdössä vaihtoon, aika varmasti Uuteen-Seelantiin. Ja opintotuki juoksee...