Verojen maksu Suomeen ja kohdemaahan?

(Luettu 4267 kertaa)

nti

• Himoreissaaja
    • MSN Messenger  - karoliinavirta@hotmail.com
    • Profiili
« : 13.03.2007, 00:29:27 »
Tässä on nyt mahdollisesti kesätöihin lähtö ulkomaille lähellä ja mietin noita veromaksuja.

Eli maksan tietenkin verot Irlantiin, mutta pitääkö minun todellakin maksaa verot Suomeenkin? Ainakin jos olen lainkuuliainen, mutta mutta... :roll:

mao

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #1 : 13.03.2007, 00:51:17 »
Pitää. 6 Kuukauden sääntö ei täyty.

Juzt

• Triplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #2 : 13.03.2007, 01:15:22 »
Jos sattuu Turussa asumaan niin kauppasurkean aulassa on huomenna veroviraston infostandi tuosta ulkomaanverotuksesta.

Toki paikallisen verovirastonkin pitäisi auttaa, ah niin ihana palveluorganisaatio kun verottaja onkin.
"I bet we could get videos of all the sites, get a VCR in our hotel room...
we'd never even have to go outside!"
- Joseph Francis Tribbiani

jk

• Moderaattori
  • Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #3 : 13.03.2007, 01:43:26 »
Jos kuuden kuukauden sääntö ei täyty, verot pitää maksaa Suomeen, mutta Irlantiin maksetut verot saa vähentää Suomen veroista. Jos ny olen ymmärtänyt oikein, siitä on vähän aikaa kun tuota tarkemmin tavailin.

http://www.vero.fi/nc/doc/download.asp?id=646;245224

Mizzoni

• Vieras
« Vastaus #4 : 13.03.2007, 12:27:10 »
Irlannissa maksetut verot voi luullakseni kyseisen vuoden kohdalta anoa takaisin ennen maasta poistumista, jos ei kuuden kuukauden sääntö täyty ja myös monissa muissa tapauksissa maasta lähtiessä, vaikka olisi oleskellut pitempäänkin.

Todennäköisesti Irlannissa ei juurikaan joudu maksamaan veroja kesätyötuloista? Ainakaan minulta ei ensimmäisenä Irlannin vuonna mennyt juuri lainkaan veroa, koska olin vuodesta töissä täällä vain viimeiset neljä kuukautta (verovuosi noudattaa kalenterivuotta). Muutenkin irkkuverotus on ylettömän keveää Suomalaiseen verrattuna. Ja sitämyöten terveydenhuolto on mitä on eivätkä erilaiset tuet ja etuudetkaan juokse Suomen malliin, esimerkiksi kunnallista päivähoitoa ei ole ja yhdestä lapsesta päivähoitomaksut näin ollen keskimäärin 600 - 800 euroa kuussa. Tulotasosta riippumatta. Eipä siis ihme että kotiäitejä riittää.

Kahteen maahan ei siis pitäisi missään tapauksessa joutua veroja maksamaan samoista tuloista, jos itse hoitaa veroasiansa kuntoon kummassakin maassa. Tai ainakin ylimääräisesti maksetut verot voi anoa takaisin.

Muuten, jos esimerkiksi puolessa välissä verovuotta muuttaa pois Suomesta ja työskentelemään pysyvästi toiseen EU-maahan, saa aika todennäköisesti kaikki Suomeen tuona verovuonna maksetut verot takaisin seuraavassa veronpalautuksessa. Tai ainakin suuren osan niistä. Kun eivät tulorajat täyty.

www.revenue.ie

diokenes

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #5 : 14.03.2007, 17:13:21 »
Vuosi takaperin Suomen verottaja lahetteli kirjeita, joissa kyseli
ulkomailla ansaittuja tulojani, seka pyysi ilmoittamaan paluupostissa
ulkomailla tyoskennellyt ajanjaksot.
No, koska en Suomessa ole juuri edes poikennut moniin aikoihin,
niin soitin sitten talle veroviranomaiselle ja puhelimessa annettu
ilmoitus yli 6:n kuukauden ulkomailla olosta riitti.
Ettei ole naemma niin viimeisen paalle virallista tai tarkkaa.

Kohdemaan veroja voi yrittaa takaisin:  www.taxback.com
I dont care going nowhere, as long as it´s an interesting path.

nti

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #6 : 15.03.2007, 14:01:42 »
Kiitos näistä tiedoista, autto kovasti. Irlanti on siis edelleen vaihtoehtona, ja voi olla että tulee pidempäänkin oltua siellä, jos kovasti viihdyn.

pummi

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #7 : 21.03.2007, 05:53:24 »
Älä maksa veroja. :lol:
Juo,n..,ja pidä hauskaa omilla rahoilla.Miksi antaa vaivalla tienatut fyrkat jollekin työtäpelkäävälle sosiaalirotalle.

Ei se tyhmä ole joka pyytää liikaa,vaan se joka maksaa liikaa. :lol:
lämä on yhtä tasapainoilua dokailun ja speedailun välillä.

jimwest

• Vieras
« Vastaus #8 : 29.03.2007, 14:57:04 »
En maksanu kun ei valtio tiennyt että olen ulkomailla töissä :)
Ainakaan en minnekkään ilmoitellut. Postit tuli mammalle joka laitto sitten mulle tarpeelliset. Ja tosiaan irlannissa asuin. Vuoden olin töissä, lähtiessä hain veronpalautuksia sieltä ja kertyneestä parista tonnista sain takaisin satasen ja hilut päälle. Älä lähde, Irlanti on kauhea paikka. Tuu Saksaan, täällä on lepposampaa (;

nti

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #9 : 29.03.2007, 15:02:39 »
Hahaa, no hyvä tietää että et maksanut veroja..niin uskaltaa itekkin koittaa sitä..ehkä...Mutta siis kiitos!

Njääh...kyllä mä irlantiin meen (jos ne ottaa vaan munt),meen ite toteamaan onko se kamala paikka vai ei...enkä osaa saksaa, joten sinne en voi tulla ;)

jimwest

• Vieras
« Vastaus #10 : 29.03.2007, 19:25:11 »
nooh en minäkään osaa, viittomakielellä ja palikkaenglannilla pärjää (;