Tyhmiä kysymyksiä Intiasta

(Luettu 75258 kertaa)

mangostan

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #40 : 23.05.2007, 22:43:19 »
Lainaus käyttäjältä: "MMarja"
Entä osaako joku sanoa, millainen Intassa kuulemma oleva Prepaid Taxi -systeemi on eli miten se toimii? Mistä "taksiliput" ostetaan ja oikeuttaako lippu siis matkaan jostain tietystä paikasta toiseen vai miten?

Ainakin lentoasemilla ja suurimmilla juna-asemilla (bussiasemista ei muistikuvia) on joko terminaalin sisällä tai ulkona suht lähellä sisäänkäyntiä koppi, jossa voi maksaa taksi-/riksamatkan etukäteen. Siinä tiskillä sitten kertoo minne on menossa ja he katsovat listoiltaan hinnan ko. paikkaan. Matkatavaroista saatetaan periä pieni lisämaksu. Matka maksetaan siihen tiskille ja siitä saa mukaansa lappusen, johon on merkattu määränpää. Lappusta näytetään kuskille, jolle ei kuitenkaan tarvi maksaa reissun lopuksi, koska matkahan on nimensä mukaisesti jo maksettu etukäteen. Ihan kätevä systeemi, jos ei jaksa alkaa neuvotella taksien hintoja suoraan kuskien kanssa.

spedu

• Reissaaja
    • MSN Messenger  - spedu_lee@hotmail.com
    • Profiili
« Vastaus #41 : 04.06.2007, 18:09:28 »
Moi,

Onko kukaan ollut Goalla tai Diulla kesä- tai heinäkuussa? Onko kummassakaan mahdollisuuksia uimiseen ja rannalla köllöttelyyn, vai tuleeko suurella toden näköisyydellä vettä niskaan? Olisiko jollain vinkkejä, mistäpäin Intiaa löytyisi hyviä rantoja kyseisenä aikana?

ciruz

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #42 : 08.06.2007, 21:39:17 »
Ite oon tonne Diulle menossa ensviikolla ja toivottavasti nyt ei ainakaan kokoaikaa sada...
I still believe in paradise. Its not some place you can look for, cause its not where you go. Its how you feel for a moment in your life. And if you find that moment...it lasts forever!

merjah

• Himoreissaaja
    • Profiili
Goalla ei voi uida
« Vastaus #43 : 10.06.2007, 18:20:00 »
Goalla ei voi uida meressä monsuunikauden aikana. Se on hengenvaarallista. Merenkäynti on rajua, aallot suuria ja voimakkaat merivirrat vaarallisia. Ei siellä myöskään juuri mitään rantaelämää silloin ole. Toki siellä on silloinkin jonkinverran turisteja, lähinnä intialaisia. Vettä sataa lähes päivittäin. Joskus myrskyää monta päivää yhteenmenoon, joskus sade on vain pieni kuuro iltapäivällä. Eiköhän tuo liene lähes samanlaista Diullakin.

peppermint

• Reissaaja
    • MSN Messenger  - sartsukka@hotmail.com
    • Profiili
« Vastaus #44 : 12.06.2007, 17:54:53 »
Tulipa luettua muiden kommentteja Intiasta ja täytyihän sitä omatkin ajatukset tänne ylös kirjoittaa :)

Olin viime elokuussa Intiassa kaksi viikkoa, tarkemmin Chennaissa.
Aika siellä oli todella lyhyt mutta sain kokea paljon ja pääsin lähelle paikallisten elämää. Asuin tuttujeni luona ja sitä kautta sain kokea enemmän kuin ehkä joku pakettimatkalainen. Tosin reissuni aikana ei juuri valkoihoisia siellä näkynyt.

Aluksi kyllä koki pienoisen kulttuurishokin kaikesta väenpaljoudesta ja muusta mutta ekan päivän aikana se oli kyllä ohi. Sitä vain nautti joka hetkestä ja aromeista, joista kaikki eivät kyllä olleet mitään ihania. Jokin Intia-kärpänen minua taisi siellä puraista koska nyt syksyllä olen lähdössä ja kappas vain, Intiaan.
Tosin nyt reissulle olen varannut aikaa puoli vuotta ja Chennaissa tulen asustelemaan mutta sieltä tukikohdastani sitten tulee varmasti tehtyä reissuja myös muualle Intiaan, varsinkin etelämpään.
Totta on että Intia jakaa mielipiteitä todella vahvasti, minuun vaikuttivat eniten kaikki paikalliset ihmiset ja tietysti koko kulttuuri siellä.  Taitaa intia kärpänen pörrätä ympärillä vielä pitkään :)

trinity85

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #45 : 08.07.2007, 11:06:29 »
Oli pakko laittaa myös omaa kommenttia.

Itse lukeudun sellaiseksi ihmistyypiksi, joka ei kestä yhtään epävarmuutta tai sitä, että asioita ei voi kontrolloida. Yllättävää kyllä en kokenu sen pahempaa kulttuurishokkia, kun matkustin Intiaan viime talvena. Olimme yhden viikon Goalla ja toisen Keralassa. Goalla oli heti sellainen fiilis, että "mä rakastan tätä maata" ja sopeuduin todella hyvin intialaiseen menoon. Onhan se totta, että Goalla ei ole sellaista alkuperäistä meininkiä jäljellä, mutta kyllä mun mielestä kaiken sen turismin läpi puskee intialaisuus. Pahempi shokki tapahtui Keralassa, johon reissasimme junalla kohti Kochinia. Olin kuvitellut saapuvani pieneen rannikkokaupunkiin, mutta löysin itseni keskeltä ihmisvilinää ja suurkaupunkia. Silloin ehkä tuli ikävä kotiin, mutta parin päivän päästä olin ihan OK. Mä onnistuin välttämään kaikki vatsataudit ja lisäjännitystä matkaan toi se, että mä olen mangolle todella pahasti allerginen. Mangoa siis käytetään aika runsaasti, mutta minun onnekseni mangon satokausi on ilmeisesti vasta kesällä.

Pahempi shokki tuli Suomeen palatessa, koska oli tammikuu ja täällä alkoi juuri kunnon talvi. Kesti vähän aikaa tottua henkiseen ja fyysiseen kylmyyteen.

Nyt mä olen lähdössä taas takaisin heti joulukuussa. Lennetään ensiksi Mumbaihin ja sieltä lähdetään pitkin länsirannikkoa menemään junalla. Siitä tulikin lähinnä mieleen, että kuinka helposti noita sleepers class-lippuja saa ja paljonko ne maksaa(varmaan riippuu matkan pituudesta, mutta jos saisin edes jonkin käsityksen)? Meille oli viimeksi varattu valmiiksi junaliput, joten en tiedä miten se käytännössä hoidetaan.

ReiseReise

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #46 : 08.07.2007, 11:47:32 »
Lainaus

Nyt mä olen lähdössä taas takaisin heti joulukuussa. Lennetään ensiksi Mumbaihin ja sieltä lähdetään pitkin länsirannikkoa menemään junalla. Siitä tulikin lähinnä mieleen, että kuinka helposti noita sleepers class-lippuja saa ja paljonko ne maksaa(varmaan riippuu matkan pituudesta, mutta jos saisin edes jonkin käsityksen)? Meille oli viimeksi varattu valmiiksi junaliput, joten en tiedä miten se käytännössä hoidetaan.

Eilen selailin noita intia travelsin sivuja, ja jos yhtään niitä osasin tulkita niin yöjuna paikasta x paikkaan y oli usein noin 6 euroa. Ajattelin varata paikat ihan juna-asemalta paikanpäältä, vaikka tuo nettivarausvaihtoehtokin olisi.

Omassa suunnitelmassa junamatkat Mumbai-Jabalpur-Varanasi-Delhi, joten jos noista matkoista on jollain kokemuksia niin ois kiva kuulla :)
 know you believe you understand what you think I said but, I am not sure you realize that what you heard is not what I meant.

Hepe

• Aloittelija
    • Profiili
Liput
« Vastaus #47 : 11.07.2007, 10:40:40 »
Junaliput kannattaa varata etukäteen jos mahdollista. Oltiin reissussa Intiassa kesäkuussa (on tosin intialaisten lomakausi, joten heitä on paljon liikenteessä) ja kaikki junat oli varattuja about 1 vko eteenpäin. Et jos on tiukka aikataulu kannattaa ainakin alkumatkan yhteydet varata etukäteen.
Oltiin Goalla myös viisi päivää ja siellä oli monsuuni. Ilma oli todella kostea ja kahtena päivänä satoi kaatamalla. Muuten oli ihan jees ja istuskeltiin rantabaarissa. Meressä ei tosiaan voi uida, koska merenkäynti on todella voimakasta. Oltiin vaan siinä lähellä rantaa, niin että vettä oli max. vyötärön korkeudelle.

lisbeth

• Reissaaja
    • MSN Messenger  - hook88@hotmail.com
    • Profiili
« Vastaus #48 : 11.07.2007, 10:43:27 »
Jos on lyhyt reissu kyseessä kannattaa liput hommata hyvissä ajoin, viim.pari päivää ennen lähtöä (siis luukulta tai netistä) koska junat ovat melko usein täynnä. Tosin siinäkin tilanteessa voi kirjoittaa kauniin Intiaa ylistävän kirjeen aseman "johtajalle" ja kertoa kuinka haluaisi nähdä vielä lisää tätä ihastuttavaa maata. Hän sitten voi hommata tarvitsemasi liput  :lol: Testasimme pari kertaa kun olimme jumissa paikassa missä emme halunneet olla pidempään ja toimi! Paremmin ainakin kuin lipputarkastajan lahjominen, joka ei toiminut niin hyvin...

mil8zi

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #49 : 12.07.2007, 08:31:56 »
lisäänpä yhden lisätyhmän kysymyksen:

kaiken kuulemani perusteella täällä ja takavuosina intiassa käyneiltä tutuilta, oletan, että intiassa ei pelaa saniteettijärjestelyt yms. jätehuolto/viemäröinnit ilmeisesti juuri mitenkään (ainakaan länsimaisella asteikolla). tästä johtuen (?) monet sairastuvat reissussa vatsavaivoihin..

kysymys kuuluukin, että läträättekö te intian matkaajat käsiä esim. desinfioivilla aineilla ja sairastutte silti? vai onko pöpöt niin tiukassa, että niitä vastaan on turha edes yrittää taistella? vai onko kyse edes siitä, että bakut kulkeutuvat käsien kautta elimistöön?
Älä meinaa vaan mene ja tee.

pihla-ilona

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #50 : 12.07.2007, 08:55:09 »
Samaa mietin, lokakuussa Intiaan menossa, eikä huvittais tulla kipeeks  :roll: Tuttava, joka on siellä nyt pariin otteeseen vieraillut, oli syönyt maitohappobakteereja ja käyttänyt käsidesiä, mutta niin se vaan mahatauti on iskenyt joka kerta. Kuinkahan sen välttäis...

peppermint

• Reissaaja
    • MSN Messenger  - sartsukka@hotmail.com
    • Profiili
« Vastaus #51 : 12.07.2007, 14:59:39 »
Itse olin viimeksi intiassa viime elokuussa ja säästyin mahataudilta.
Ensiksi kannattaa varmaan poistaa se asenne että mahatauti on aina intian tuliainen itselle.
Itse olin siellä melko alkeellisissakin oloissa mutta varmasti apua niillä maitohappobakteereilla oli ja käytin myös sitä desinfioivaa käsihuuhdetta mikä kyllä tosi kätevä kun ei niitä lavuaareja noissa paikallisissa kylissä oikein näe :)

Tietysti kannattaa käyttää omaa maalaisjärkeä siinä mitä suuhunsa pistää, kaikista maitotuotteista ei aina oikein tiedä kuinka hyvää laatua laittaa suuhunsa. Esim. jäätelöt yms. koituivat ystäväni kohtaloksi siellä ja sai ripulin.

Itse lähden kohta uudestaan intiaan, nyt vähän pidemmäksi aikaa ja tietysti toivon että voisin välttyä taasen mahataudeilta mutta jos se tulee niin tulkoon, liikaa en jaksa asiasta murehtia, täytyyhän sitä reissustakin nauttia.

merjah

• Himoreissaaja
    • Profiili
vatsataudeista
« Vastaus #52 : 15.07.2007, 13:49:43 »
Eihän siellä Intiassa saniteettijärjestelyt pelaa kovinkaan hyvin. Se on varmaan yksi huonoimpia puolia Intiassa. Kenenkään hygieniahysteerisen ei tosiaankaan kannata matkustaa Intiaan. Mutta kyllähän siellä pärjää.

Itse syön maitohappobakteereja, käytän käsiendesinfiointiainetta, juon aina vain pullotettua vettä ja katson vähän mitä syön. Siitä huolimatta olen välillä saanut vatsataudin. Mutta ei sekään mikään iso ongelma ole ollut. Heti vain apteekkiin (tai lääkärille), jos saa parilla eurolla sellaisia rohtoja, että tunnin päästä ei ole vatsavaivoista tietoakaan. Yhtään kertaa ei ole tarvinnut jättää mitään väliin vatsaongelmien vuoksi, mutta en minä niitä jääkään potemaan, vaan otan heti lääkettä.

trinity85

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #53 : 15.07.2007, 19:24:52 »
Kuten edellisessä viestissä sanoin, niin vältyin kokonaan mahataudilta. Söin ennen matkaa ja matkan aikana maitohappobakteereja, yleensä silloin kun tuntui vatsassa hassulta. Lisäksi suihkuttelin aika useasti desinfektioivaa ainetta käsiin. Kai se on tuurista kiinni, koska heti ekana iltanan onnistuin tilaamaan kanacurrya, jossa kanan valmistus oli jäänyt aika puolitiehen  :lol: Ehdin syödä sitä kuitenkin jonkun verran eikä siitä mitään myöhemmin tullut muuta kuin turhaa stressiä. Varokeinona söin vain kasvisruokaa lopun matkan ajan. Eli mahataudin saaminen on aika tuuri peliä.

psycho

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #54 : 15.07.2007, 20:02:00 »
Lainaus käyttäjältä: "mil8zi"
lisäänpä yhden lisätyhmän kysymyksen:

kaiken kuulemani perusteella täällä ja takavuosina intiassa käyneiltä tutuilta, oletan, että intiassa ei pelaa saniteettijärjestelyt yms. jätehuolto/viemäröinnit ilmeisesti juuri mitenkään (ainakaan länsimaisella asteikolla). tästä johtuen (?) monet sairastuvat reissussa vatsavaivoihin..

kysymys kuuluukin, että läträättekö te intian matkaajat käsiä esim. desinfioivilla aineilla ja sairastutte silti? vai onko pöpöt niin tiukassa, että niitä vastaan on turha edes yrittää taistella? vai onko kyse edes siitä, että bakut kulkeutuvat käsien kautta elimistöön?

Omien kokemuksieni mukaan bakteerit tulevat nimenomaa huonosti valmistetusta/sailotysta liharuoasta ja tahan kasien desinfionti auttaa huonosti.

Huomasin nimittain, etta ensimmaisen 10 paivan aikana, jolloin nautin paikallisen ystavaperheen vieraanvaraisuudesta ja jolloin soimme pelkastaan hyvin tehtya ja sailottya kotiruokaa, ei mitaan ongelmia ollut.

Valittomasti kun painuin omille teilleni ja aloin syoda ulkona, tuli elamani tuskallisin 3pva kestanyt mahakipu. Siita selvittyani pystyin taas syomaan ruokaa normaalisti.

mil8zi

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #55 : 16.07.2007, 12:13:41 »
Lainaus käyttäjältä: "psycho"

Omien kokemuksieni mukaan bakteerit tulevat nimenomaa huonosti valmistetusta/sailotysta liharuoasta ja tahan kasien desinfionti auttaa huonosti.

Kiitos hyvästä vastauksesta  :wink:

Itse olin tosin Malesiassa mutta intialaisessa ravintolassa kuitenkin, niin jäi kyllä kana syömättä kun sisältö oli turhan tuoreen näköistä..
Älä meinaa vaan mene ja tee.

saisu

• Vieras
« Vastaus #56 : 17.07.2007, 00:50:25 »
Ite noudatan maidotonta kasvisruokavaliota ja vielä kertaakaan ei ole vatsavaivat iskeneet. Käsihygienian kannalta suosittelen kyllä kans tota käsidesiä. Mutta noiden maitohappobakteerivalmisteiden välttämättömyyttä en allekirjoita. Ja jos niitä syö niin pitäs reissun jälkeen syödä niitä muutama päivä kotiin palatessakin.

UsvaAuer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #57 : 18.07.2007, 01:46:29 »
Itse kasvissyöjänä selvisin kanssa ilman mahatauteja 3-kk reissulta Intian eteläissä osissa. Ilman desinfiointiaineita, ilman maitohappobakteereja ja söin myös katukeittiöstä. Kathmandussa, toisella reissulla, sain mahapöpön.

Olisiko niin, että Etelä-Intiassa ruoanvalmistus on tasokkaampaa kuin pohjoisessa?

Absoluto

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #58 : 18.07.2007, 13:26:54 »
Itse olin pohjois Intiassa noin pari kuukautta ilman ainuttakaan märkää pierua. En käyttänyt mitään desinfiointiaineita tai maitohappo bakteereja, uskoisin että vaivojen saaminen on lähinnä kiinni huonosta tuurista. Jos ruuassa on pöpöjä niin ne kyllä pistävät pakin sekaisin oli kädet desinfioitu tai ei. Söin pääasiassa kasvisruokaa koska liha sapuska oli mielestäni huonolaatuista niin maultaan kuin valmistukseltaan (esim. liha raakaa).
HOOCEE(TM)

Rattus

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #59 : 20.07.2007, 16:59:03 »
Joku kyseli Ranta mahdollisuuksista Diulla kesa-heinakuussa.
Talla hetkella taalla on ollut viiko verran tosi hyvat ilmat.Viime yona satoi ehka tunnin verran ja tanaan paivalla pari minuuttia mutta muuten on ollut seka pilvista etta aurinkoista.Rusketus tarttu hyvin pilvista huolimatta.
Nagoa beachia en suosittele koska siella on niin paljon intialaisia eika siella saa olla juurikaan rauhassa,ainakaan naispuoliset turistit.Jatkuvasti piti poseerata jonkun kanssa kuvassa ja vastailla kysymyksiin.
Paras ranta mika loydettiin on talla hetkella lahella sunset point nimista paikkaa.Siella saatiin olla rauhassa eika aallot olleet alyttoman korkeita.Joulu-tammikuussa contimata beach on kuulemma taynna turisteja mutta nyt siella oli tyhjaa ja aallot liian korkeita uimiseen.

Oma tyhma kysymykseni liittyy myos Intiassa uimiseen,tietaako joku etta mita mahtavat olla sellaiset pienet elukat jotka tarraavat ihoon kiinni ja purevat niin maan perskuleesti?Niita siis on siella pohjassa hiekan seassa ja ne on muutaman millin pituisia ja melkein lapinakyvia.Puremista ei jaa nakyvia jalkia kuitenkaan.