Suomalaisia Tukholmassa

(Luettu 4564 kertaa)

Magneetti

• Aloittelija
    • MSN Messenger  - je-bu@hotmail.com
    • Profiili
Suomalaisia Tukholmassa
« : 19.03.2007, 13:55:14 »
Tukhomassa pitäisi olla paljon suomalaisia, mutta en ole itse kohdannut kuin vain keski-ikäsiä ja siitä ylöspäin. Missä kaikki alle 3-kymppiset?

itunana

• Aloittelija
    • Profiili
Suomalaisia Tukholmassa
« Vastaus #1 : 03.12.2007, 18:56:32 »
Hejsan, itse olen tulossa Ruotsiin Lidingöön tammikuussa ja olisi tosi kiva tutustua myös suomalaisiin. Olen siis keväällä 21v. täyttävä ja auppariksi ruotsiin.

Nia

• Reissaaja
    • Profiili
Vs: Suomalaisia Tukholmassa
« Vastaus #2 : 11.03.2009, 14:47:07 »
Hep, pari vuotta vanha ja varsin vaisu ketju... ::)

Kysellään silti taas, josko Tukholmassa tai lähiseuduilla asustelee pallontallaajia? Muitakin kuin aupaireja ja nordplussalaisia?

Itse olen pian kaksi vuotta asunut Tukholman kupeessa, Södertäljessä.  :)

Rep

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #3 : 17.03.2009, 08:38:13 »
Allekirjoittanut on viimevuodet ollut kiinnostunut Ruotsiin muuttamisesta, ehkäpä juuri Tukholman seudulle, mutta kielitaito on kuitenkin vain välttävä, eli pitäisi se varmaan ensin korjata kotopuolessa ennen kuin sinne lähtee.

Englanti tosin taipuu lähes täydellisesti, mutta ei sekään taida aina pelastaa?

Nia

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #4 : 17.03.2009, 10:44:14 »
Toki täällä täydellisen englannin ja välttävän ruotsin yhdistelmällä pärjää. Työpaikan löytäminen voikin olla jo vaikeampaa. Toisaalta jotkut yritykset taitavat palkata mielellään suomenkielentaitoista väkeä suomenkieliseen asiakaspalveluun.

Olen erityisen viehättynyt silloin tällöin lehdissä ilmestyvään Suomen lipuilla reunustettuun työpaikkailmoitukseen, jossa kysellään jotenkin näin: "Oletko seikkailias? Tahdotko paljon rahaa?"

Siinä on tuon seikkailiaan lisäksi muitakin hienoja sanoja, joita en nyt muista. Kyse on tietysti puhelinmyynnistä...  ::)

Ziita

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #5 : 21.03.2009, 22:18:01 »
 ;D Välttävällä ruotsinkielellä pärjää jo pitkälle! Tai siis riippuu ihan siitä millaisia töitä haluaa tehdä. Hoitoalalle ainakin pääsee (nähtävästi) jos osaa suunnilleen olla kohtelias ja mäkkäriin kanssa.  ::)  Tunnen monia maahanmuuttajia joiden ruotsinkieli on ihan onnetonta, mutta töissä käydään. Noh, ne työpaikat ei ole kovin kaksisia kyllä. Ruotsin valtiohan tarjoaa myös kaikille maahanmuuttajille SFI eli svenska för invandrare -kursseja ilmaiseksi. Tasokokeeseen vaan mars kun tänne saapuu. Pitäisköhän miun näin neljän vuoden jälkeen jo mennä? en ole ehtinyt vielä, töissäkin oppii.

pimpelipom

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #6 : 09.05.2009, 18:38:04 »
Joo täällä ois yks kanssa tulossa Tukholmaan kesäks, tosin nordjobbilaiseks vaan.. Sain Lappiksesta huoneen vuokralle, onko kellään mitään kokemuksia kyseisestä paikasta? Kavereita ja meininkiä pitäs ainaki riittää jos huhut pitää paikkansa.. :D

Ja mullakin todella välttävä ruotsintaito ja vanhainkotiin oisin töihin menossa.. Kattoo mitä siitäki tulee.. :)

tammineN

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #7 : 10.05.2009, 09:07:24 »
Lappskärsberget on sijainniltaan loistava; parin metropysäkin päässä ydinkeskustasta ja silti aivan luonnon keskellä. Kannattaa käydä tutustumassa maisemiin, todella kaunista. Yhteiskeittiökämpät voi olla tosi viihtyisiä, jos on mukavat naapurit, tai sitten yhtä helvettiä, jos sattuu huono tuuri. ;) Asujamisto on kv-opiskelijoiden ansiosta aika kansainvälistä, esim. Lappiksen lähi-Icassa ei välttämättä juuri kuule ruotsia.
"Ceux qui savent où ils vont ne vont jamais bien loin." - Napoléon

Leeni

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #8 : 10.05.2009, 10:33:01 »
Onhan meitä jonkinlaisia pallontallaajia täällä Tukholmassakin. :) Ite saavuin tänne kolme viikkoa sitten ja kesä olis tarkoitus täällä viettää harjoittelussa. Sen jälkeen täytyisikin pysyvämpi työpaikka löytää joko täältä tai jostain muualtapäin maailmaa. Ulkomailla haluaisin kuitenkin työskennellä jonkin aikaa.

Tosiaan, englannillakin täällä pärjää aivan mukavasti. Ite oon yrittänyt pitäytyä huonossa ruotsissa, vaikka muutamat ovat vaihtaneetkin englantiin huomattuaan, että olen ulkomaalainen. Tästä seuraa se, että ruotsalainen asiakaspalveluja puhuu mulle englantia ja minä sille ruotsia... -> ei mitään järkeä, mutta asiat ovat kyllä tulleet hoidettua.

LoriGlory

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #9 : 11.05.2009, 09:10:14 »
Heip!
Tuolla Pohjoismaat-osiossa yritin jo kysellä, mutta koska vastausten tulva oli niin valtava niin kysäisenpä tässäkin ketjussa..Onko teillä kellään tietoa Stockholms Universitetin englanninkielisistä maisteriohjelmista? Olen hakemassa syksyllä 2010 alkavaan sosiaalityön maisteriohjelmaan, mutta nettisivuilta en löytänyt vielä mitään tietoa hakuprosessista tms.
Kuinka helppoa on löytää (suht huokea) asunto Tukholmasta, hyvien kulkuyhteyksien varrelta? Entä kuinka pitkä jono SSSB:n yksiöihin on? Olisin kissan kanssa muuttamassa, joten solukämppään en voi muuttaa. Millaiset takuuvuokrat yksityisellä puolella on?

tammineN

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #10 : 11.05.2009, 20:26:01 »
Tuosta maisteriohjelmasta en tiedä, mutta SSSB:n yksiöihin on yleensä aika pitkät jonot, lisätietoja löydät SSSB:n nettisivuilta kunkin kohteen kohdalta. Esim. tuolta http://www.sssb.se/index.php?page=areainfo_515_eng löydät sivun alareunasta arvioidun jonotusajan erityyppisiin asuinvaihtoehtoihin Lappiksessa. Tuon mukaan yksiöön pitäisi jonottaa keskimäärin pari vuotta. Että jonoon vaan. :)

Tukholmasta ei ole helppoa löytää asuntoa, mutta tuuri voi tietysti käydä. Kaikenlaista yrittäjää on liikenteessä ja myös monenlaisia järjestelyjä. Yleensä vuokrasopimukset on ns. andra hand sopimuksia, eli alivuokralaismallia. Omaa vuokrasopimusta "ensikäden" vuokrasopimusta ei tavallinen kuolevainen ihan heti saa. ;) Jonkin verran tapahtuu sitä, että ihmiset maksavat vuokrasopparista, siis ihan vaan että saavat vuokrata kämppää. Kyseessä ei siis ole siinä tapauksessa takuuvuokra, sillä noita rahoja ei välttämättä ole tarkoitus edes palauttaa. Tiedä sitten, kuinka laillista tuo on.
"Ceux qui savent où ils vont ne vont jamais bien loin." - Napoléon