Madridin asuinalueet

(Luettu 12810 kertaa)

viatonsilli

• Reissaaja
    • Profiili
Madridin asuinalueet
« : 09.04.2007, 20:10:12 »
Hola todos,

Madridiin mielisin muuttaa jossain vaiheessa ja oon huvikseni kurkkinut netti-ilmoituksia asunnoista... Harmi vaan, että suurin osa asuinalueiden nimistä ei sano mulle mitään! Jospa siis viitsisitte heittää jotain yleisluontoisia kuvauksia siitä, millaista on missäkinpäin Madridia. Kiitosh!

yadah

• Reissaaja
    • Profiili
Madridin asuinalueet
« Vastaus #1 : 09.04.2007, 20:40:33 »
Yksi vaihtoehto on, että paikanpäälle menet ilman asuntoa, asustelet halvassa 20€/yö hostellissa ja sitten siellä netissä katselet mielenkiintoisia ilmoituksia ja pääset katsomaankin.

Netin kautta itse olen vuokrannut kämpän etukäteen kolmessa kaupungissa Espanjassa (incl.Madrid), mutta tulevaisuudessa vasta paikan päällä alkaisin valitsemaan. Markkinat on isot, tarjontaa riittää ja kämpän löytää parissa päivässä.

maps.google.com on kätevä. Osoite kehiin ja jo näkee kämpän sijainnin. Madridissa itse tykkäisin mahdollisimman keskustassa asustella.

Alueista sen verran, et just oli täällä Espanjan telkassa juttu rikollisuudesta Lavapies-kaupunginosassa.
..ésta buscaré: que esté yo en la casa de Dios todos los dias de mi vida, para contemplar su hermosura...

madrugada

• Reissaaja
    • Profiili
Madridin asuinalueet
« Vastaus #2 : 09.04.2007, 23:23:53 »
Asuntoilmoituksissa kaupunginosat usein vastaavat lähintä metroasemaa, mutta eivät aina. Keskustan tuntumassa metroasemat ovat tosi lähellä toisiaan, mutta etäisyyksien hahmottaminen on hankalaa ennen kuin on paikan päällä.

Keskustan kaupunginosia, kartta http://www.softdoc.es/madrid_guide/maps/citycenter_overview.html sekä http://www.softdoc.es/madrid_guide/maps/city_overview.html

Sol (kartalla keltainen)- ydinkeskusta, tästä pohjoiseen Gran Víalle (yksi pääkatu) asti levittäytyvät ostoskadut ja isot tavaratalot. Tilastojen mukaan yksi Madridin vaarallisimmista alueista. Calle Monteralla päivystää prostituoituja kellon ympäri, joskin olen kuullut sen olevan myös turvallinen siksi kun on niin valvottu :?

Lavapiés (ruskea ja violetti) - ehdottomasti mun suosikki, paljon halpoja baareja, pieniä kulttuurikeskuksia, taiteilijoita, pikkukauppoja, kahviloita, salakapakoita... Jotkut suomalaiset tuntuvat säikähtävän, kun kaduilla näkee voittopuolisesti erivärisiä ihmisiä ja myös asunnottomia, mutta itse en koskaan ole tuntenut oloani turvattomaksi. Öisin (kun suurin osa paikoista sulkee kahden jälkeen ja vain muutamat klubit jäävät auki) rauhallista.

Huertas (sininen) - Paljon iltaelämää ja turisteja, mukavia kapeita kujia, kahviloita ja ravintoloita

La Latina, Rastro, Ópera, Plaza Mayor (oranssi, vihreä, vaal.kelt) - Rauhallisia, siistejä kiemurtelevia pikkukatuja, kivoja kauppoja ja ravintoloita (eivät tosin halvimmasta päästä), kirkkoja ja aukioita

Gran Vía (anilliini) - paljon liikennettä, kauppa- ja vaateketjuja, leffateattereita yms

Moncloa (vaal.pun, jatkuu pohj.) - siistiä, liikennöityä aluetta, leveitä katuja, paljon kauppoja, mutta rauhallisempaa kuin ydinkeskusta, lähellä puistoa, mun mielestä ehkä vähän tylsää aluetta... Hyvät yhteydet Compluun, monet opiskelijat asuvat alueella.

Plaza de España, Malasaña, Tribunal (sin) - suosittu biletysalue, vieri vieressä klubeja ja baareja, erit. rock/indie/alternative tms, suuri osa aloittelee puolen yön jälkeen ja on auki läpi yön. Paljon ihmisiä kaduilla iltaisin ja öisin, joten meteli sen mukainen, mutta muuten kivaa aluetta, pieniä vähän rähjäisiä kujia, kauppoja yms.

Chueca (pun) - katso edellinen, lisäyksenä: Madridin homokaupunginosa sekä vähän hinnakkaampia ravintoloita ja kauppoja

Keskustan ulkopuolella

Salamanca (okra, rajoina M Colon, Goya, Diego de León, Avenida de America etc)  on ruutukaavakaupunginosa, aika lailla pelkästään kalliita designliikkeitä, (ylemmän) keskiluokan suosima asuinalue. Sen yläpuolella ulottuen aina Santiago Bernabeuun on kallis omakoti/huvila-alue, joka muistuttaa ehkä etäisesti Helsingin Eiraa. Paseo de Castellanaa, etenkin sen pohjoispäätä Nuevos ministeriosista Plaza de Castillaan ja Chamartíniin, reunustavat tornitalot ja pilvenpiirtäjät.

Suoraan keskustan pohjoispuolella (Chamberí, Tetuán jne) jatkuu isojen ja keskikokoisten katujen korttelikaupunginosa, sellaista peruskaupunkia, johon turistit eivät vaivaudu, koska siellä ei ole mitään erityistä nähtävää. Liikennettä on paljon, paikallisten suosimia ravintoloita, kampaamoita, vaatekauppoja yms. mutta yöelämältään (käsittääkseni) aika olematonta. No yöbussit kulkevat hyvin joka puolelle kaupunkia ja metrokin aina puoli kahteen saakka. Pohjoisessa, etenkin Cuatro Caminos, Tetuán ym. asuu paljon lattareita, mikä näkyy myös katukuvassa.

Samantyyppistä korttelikaupunkia on myös keskustasta etelään, ja itään myös (joskin vain kerran olen käynyt siellä päin, Puente de Vallecasissa). Erotuksena on, että kun mennään Río Manzanaresin yli (Madridin olematon joki, jota ympäröivät hirveät M-30-moottoritien rakennustyömaat, en suosittele), eli metroasemista Puerta del Angel (joka on vielä ihan ok), Marques de Vadillo etc. etelään, niin asuntojen hinnat halpenevat jonkin verran, mutta käsittääkseni etelä on myös köyhempää aluetta kuin pohjoinen. Olenpa törmännyt Oportossa tehdashalliin täynnä aasialaisia naisia ompelukoneiden ääressä :/ Mutta oikeastaan vasta Aluche, Colonia Jardín etc alkaa olla sellaista rapistunutta lähiötä, jossa on isoja rumia kerrostaloja (ei siis enää niinkään korttelikaupunginosaa). Jos haluaa säästää vuokrassa, niin sieltä saattaa löytää ihan ok huoneen jo 200-250 eurolla, kun muualla on vaikea päästä alle 300 euron.

Sitten kun aletaan mennä reilusti keskustan ulkopuolelle, niin kaupunginosia on vaikka minkälaista, on sellaista peruskorttelikaupunkia, kallista pientaloaluetta ja tornikerrostaloja, vaihtelee aika paljon. Pohjoiseen mentäessä hintataso ei välttämättä laske lainkaan keskustaan nähden, etelässä taas vastaan tulee pian aika kurjia alueita, idästä en osaa sanoa, lännessä taas kaupungin rajaa valtava Casa de Campon metsä. Keskustan ulkopuolella saattaa (tai sitten ei) kyllä saada rahalla enemmän mukavuuksia kuin keskustan vanhoissa taloissa, tilavampia huoneita, uima-altaan tms., mitä kukakin arvostaa.

Itse oon tosi tyytyväinen, kun asustelen täällä keskustassa Lavapiésin ja Huertasin välissä. Tykkään siitä, että heti ulko-ovella voi nauttia kaupungista, kiva tunnelma kaduilla, joka paikkaan voi kävellä, Retiro-puisto melkein vieressä... Jos olisin asunut pitkään kaupungissa ja olisi joku tietty kaveripiiri, niin varmaan sitä viihtyisi kauempanakin keskustasta. Olen kuitenkin kerran jo asunut suurkaupungissa aika kurjalla ja tylsällä alueella, jossa ei ollut mitään vaan aina piti lähteä julkisilla jonnekin, jos halusi tehdä jotain ja kyllä se alkoi pian kaivelemaan. Madridissa suosittelen ehdottomasti noita keskustan kaupunginosia. Mua ainakin häiritsee hurjasti liikenne heti kun joudun menemään näiden mutkittelevien pikkukujien ulkopuolelle, sitä ei Helsingissä pitkään asuneena osannut edes kuvitella. Ainakaan en näe syytä muuttaa kovin paljon metrolinja 6:sen ulkopuolelle (kehälinja), ellei ole miettinyt tarkkaan plussia ja miinuksia.

Eli lataa itsellesi metrokartta (www.metromadrid.es) ja osta joku pöydälle levitettävä kaupungin kartta ja siitä vain katsomaan! Paras kuva kaupungista muodostuu paikan päällä, ja asunnonkin löytää helpommin, mutta auttaa paljon, jos on etukäteen vähän käsitystä kaupungista. Niitä asuntoilmoituksia tulee kymmenittäin päivässä eri verkkopalveluihin, eikä kaikkiin mitenkään kannata soittaa saati sitten ravata paikan päällä.

Jos on jotain erityistä kysyttävää tai jos tästä ei saanut mitään selvää, niin voin yrittää vastata :) Jokaisen käsitys ja kokemus kaupungista on tietysti erilainen ja hyvä asuinalue tarkoittaa jokaiselle eri asiaa...

edit. Meni taas itä ja länsi ensin sekaisin...

viatonsilli

• Reissaaja
    • Profiili
Madridin asuinalueet
« Vastaus #3 : 10.04.2007, 20:01:13 »
Kiitos tuhannesti, todella valaisevaa!

Olinkin ajatellut, että tosi toimiin ryhdyn vasta paikan päällä, mutta jotenkin kiva orientoitua jo ennen sinne tulemista.

Sellainen ehkäpä tyhmä kysymys olisi, että mitä sopii odottaa, että kalustettuna vuokrattavan huoneen varusteisiin kuuluu. Tai siis, lähinnä mua kiinnostaa, onko siellä sitten vain basic huonekalut, vai myös verhot, matot ja kaikki muu kiva sälä? Oon niin tottunut tähän tyhjien vuokra-asuntojen Suomeen, että pikkuisen pistää hämmentymään... :wink:

Sitten toinen juttu. Keskustan alueelle asettuminen olisi tietty aivan huippujuttu, mutta siltä varalta, että se tuleva kotipesä löytyy sen ulkopuolelta ja käveleminen päivittäisrientoihin ei enää ole vaihtoehto, kiinnostaisi joukkoliikenne. Onko about minkä hintaista ja onko eri maksuvyöhykkeitä , kuten esim. seutuvyöhyke pk-seudulla? No joo, enpä kyllä usko, että tulem mihinkään ihan periferiaan muuttamaan, joten sikäli ehkä vähän turha kysymys, mutta on tällä hetkellä sellainen Madrid-intoilu päällä, että tiedonnälkä ei ihan vähällä tyydy.

madrugada

• Reissaaja
    • Profiili
Madridin asuinalueet
« Vastaus #4 : 10.04.2007, 22:19:48 »
Joo, itekin kesällä yritin hurjasti etsiä tietoa, mutta mistään ei oikein löytynyt sellaista infoa, joka olisi oikeasti auttanut muodostamaan käsitystä kaupungista... Kämpän etsiminen elo-syyskuussa oli kyllä tuskaa, kun joka päivä yli +30, hostellit täynnä ja teki mieli ottaa suunnilleen eka vastaan tuleva. Niin ei kuitenkaan kannata tehdä!! Oon tavannut niin monia, jotka ovat myöhemmin tyytymättömiä liian hätäisesti tehtyihin valintoihin.

Lainaus käyttäjältä: "viatonsilli"
Sellainen ehkäpä tyhmä kysymys olisi, että mitä sopii odottaa, että kalustettuna vuokrattavan huoneen varusteisiin kuuluu. Tai siis, lähinnä mua kiinnostaa, onko siellä sitten vain basic huonekalut, vai myös verhot, matot ja kaikki muu kiva sälä?

Lähes kaikki huoneet vuokrataan kalustettuina, mutta kalustus saattaa olla tosi niukkaa (sänky, kaappi, kattolamppu) tai sitten saattaa olla kaikki vuodevaatteista lähtien. Verhoja harvemmin on, sen sijaan yleensä ikkunoissa on alaslaskettavat kaihtimet eli persianas, jotka pimentävät huoneen täysin. Jos ei ole keskuslämmitystä, niin usein sitten on jokin sähköllä toimiva patteri/lämmitin.

Mitäs muuta... Gastos eli sähkö, vesi, kaasu, lämmitys, mahd. netti/puhelin jne. eivät yleensä sisälly ilmoitettuun vuokraan, ne ovat kämpästä ja varustelusta riippuen n. 15-50 e/kk/hlö. Huoneet ovat yleisesti tosi pieniä, myös uusissa asunnoissa, joten paljon kalusteita sinne ei välttämättä edes mahdu. 10 m2 huone alkaa olla jo iso! Kulttuuriin kuuluu, ettei huoneessa juuri tehdä muuta kuin nukutaan, vapaa-aika vietetään ulkona ja kämpät on suunniteltu sen mukaisesti. On myös täysin normaalia, ettei huoneessa ole lainkaan ikkunaa tai se on pieni. Jos huone/asunto on interior, ikkunat antavat hyvin pienelle "sisäpihalle" (joka ei useinkaan ole mikään piha :?), jolloin alimmissa kerroksissa on sisällä aina aika hämärää, exterior taas on kadulle päin. On myös tavallista, että ilmoituksissa lukee habitación doble, mikä tarkoittaa huoneen jakamista toisen kanssa.

Lainaus käyttäjältä: "viatonsilli"
Keskustan alueelle asettuminen olisi tietty aivan huippujuttu, mutta siltä varalta, että se tuleva kotipesä löytyy sen ulkopuolelta ja käveleminen päivittäisrientoihin ei enää ole vaihtoehto, kiinnostaisi joukkoliikenne. Onko about minkä hintaista ja onko eri maksuvyöhykkeitä , kuten esim. seutuvyöhyke pk-seudulla?

Koko Madrid on A-vyöhykettä. Jotkut yliopistot tosin (Autonoma, Juan Carlos III ainakin) ovat kaupungin ulkopuolella B1-B3-vyöhykkeillä. Metro on lähes kokonaan A-vyöhykettä ja se onkin paras tapa liikkua, vielä kattavampi verkosto kuin lähijunilla. Bussit ovat käsittämättömän hitaita ja arvaamattomia. Kalenterikuukauden voimassa oleva abono maksaa 40,45 e, alle 21-vuotiailta 23,60 e. Kymmenen matkan metrobussilippu maksaa 6,40 e, joten niilläkin pärjää hyvin, ellei joudu vaihtamaan päivittäin muuten kuin metrolinjojen välillä.

viatonsilli

• Reissaaja
    • Profiili
Madridin asuinalueet
« Vastaus #5 : 13.04.2007, 17:59:00 »
Kiitos paljon, Madrugada! Tiedot tulevat varmasti vielä hyvään tarpeeseen!

lanordica

• Reissaaja
    • Profiili
Madridin asuinalueet
« Vastaus #6 : 18.04.2007, 20:25:26 »
Hola!

"Mutta oikeastaan vasta Aluche, Colonia Jardín etc alkaa olla sellaista rapistunutta lähiötä, jossa on isoja rumia kerrostaloja (ei siis enää niinkään korttelikaupunginosaa). "

Auuuuuuuts! Asun siis rapistuneessa lahiossa!!! Lahio Aluche tietenkin on, mutta ei mielestani rapistunut, vaan oikein mukava, rauhallinen, tavallisten ihmisten asuinalue. On puisto, ja Casa de Campo lahella (siella on kiva kayda lenkilla, pyorailemassa, ym), kaikki palvelut ym, ja metrolinjalla 10 paasee keskustaan nopeasti! On baareja (tapas, vinos) ja jopa pari diskoakin.
Tietenkin tama on paikallisten ihmisten ja maahanmuuttajien asuinalue, eika turisteja nay. Ehka mina kyllastyinkin tuohon keskustan halinaan kun asuin siella vuosia. Ja pankkiautomaateilla ryostot, laukkuvarkaat, kodittomat, juopot, huumekauppiaat, ym ovat jokapaivaista katuelamaa esim Lavapiesissa.
Tykkaan kylla keskustasta, mutta vain visiitin merkeissa!! Asun mielummin Aluchessa (tai missa tahansa hieman keskustan ulkopuolella).
Mun mielesta kivoja alueita "keskustassa" on esim Argüelles, Chamberí, Principe Pio... ja vahan kauempana Arturo Soria, Herrera Oria, ym.
Keskustassa asunnot ovat yleensa tosi vanhoja ja pienia. Ja kalliita!Mutta riippuu tietenkin minkalaista elamaa aiot viettaa!!
Vastaan mielellani jos on muita kysymyksia!

madrugada

• Reissaaja
    • Profiili
Madridin asuinalueet
« Vastaus #7 : 19.04.2007, 23:04:15 »
Anteeksi :D Meen Aluchesta Campamenton ja Colonia Jardínin kautta yliopistolle ja ainakin reitti on bussin ikkunasta katsottuna aika ankeaa maisemaa. Vieri vieressä korkeita kerrostaloja, pari hypermarkettia ja lähempänä Colonia Jardinia joutomaata, rakennustyömaita ja purkutaloja, eikä yhtään sen näköistä paikkaa, johon tekisi mieli jäädä istumaan. Ehkä Aluche toiseen suuntaan tai kauempana siitä bussireitistä on kivempaa aluetta.

Kirjoitin aika nopeasti eikä tietenkään tarkoitus ollut leimata mitään aluetta, kunhan ilmaista joitakin omia vaikutelmiani. Ja on tietty eri asia asua kaupungissa alle vuosi (ts. olla lomalla) kuin rakentaa sinne pitempiaikainen elämä, silloin asumiseltakin hakee eri asioita. En mä jaksaisi samaa tahtia kierrellä museoita, näyttelyitä, konsertteja, tapahtumia ja baareja, jos asuisin täällä pidempään, mutta nyt niiden paljous on tärkeää, kun tietää joutuvansa lähtemään pois. Ja mulle asuminen lähellä kaikkia aktiviteetteja on ollut tärkeintä varsinkin silloin, kun sosiaaliset kuviot olivat vielä auki ja opiskelukaan ei täyttänyt päiviä.

Mut sitä en kyllä yhä ymmärrä, että Lavapiesiä aina pidetään erityisen vaarallisena/rikollisena alueena :? Vaikken tietysti oo asunut täällä kuin ööö 7 kk niin ongelmat, mitä oon nähnyt tai kuullut, ovat tapahtuneet ydinkeskustassa tai siitä vähän pohjoiseen, Alonso Martínez tuntuu olevan paha... Täällä on sitä paitsi törkypaljon poliiseja, jatkuvasti kiertää joku partio. Mua ei niin haittaa ne juopot, kun oon tottunut asumaan Kalliossa :D Ja mulla on ihania naapureita, täällä vielä on löydettävissä paikoitellen jonkinlaista naapurustohenkeä ja -ylpeyttä.

No mun käsitykset ehkä on siinä mielessä myös erilaisia, että oon tumma ja köyhä :roll: Oon kuullut aika erilaisia kommentteja ja kokemuksia vaaleilta tytöiltä ja hyvin eripuolilta Madridia, jotkut väittävät, että Moncloan seutu on kuulemma pahin, kun kaiken maailman ahdistelijat tietävät, että siellä asuu paljon (ulkomaalaisia) opiskelijoita... Vaaleana nuorena naispuolisena kaupungissa voi olla aika erilaista, vaikka mulla ei olekaan ollut huonoja kokemuksia, en tiedä.

viatonsilli

• Reissaaja
    • Profiili
Madridin asuinalueet
« Vastaus #8 : 20.04.2007, 11:39:15 »
No onneks mä oon tumma myös  8)

anuleena

• Tosireissaaja
    • Profiili
Madridin asuinalueet
« Vastaus #9 : 23.04.2007, 16:00:47 »
Lisää näkökulmia mukaan keskusteluun ;) Madrugadan selostukset alueista oli omasta mielestäni aika osuvia.

Asuin pari vuotta sitten vuoden Madridissa ihan keskustassa, calle de la Cruzilla solin/huertasin alueella. Omasta mielestäni tuollaiseen vuoden turisti/biletys ja osittain opiskeluasumiseen sijainti oli aivan ideaalinen. Välillä tosin ketutti kadulla puksuttavista autoista lähtevä melu (etenkin tööttäykset ruuhka-aikoina) ja viikonloppuiltoina sama häly taas lähti juhlakansasta. Ehkä asiaan vaikutti myös se, että kämppä oli talon ekassa kerroksessa (siis toka pohjakerroksen jälkeen, niinkuin tuolla isossa maailmassa muuallakin).

Solilta oli aina helppo ja nopea päästä kävellenkin kaikkialle ja kauemmas sitten helposti julkisilla. Aikaa säästyi ehdottomasti menoihin mennessä ja ovesta kun lähti kävelylle niin aina löytyi jotain kiinnostavaa. Kavereita asui aika lailla joka puolella kaupunkia, tosi positiivista kommenttia sain ainakin Bilbaon metroaseman vieressä asuvilta. Harvalta kuulin valitusta, riippuu tosiaan omista vaatimuksista ja tarpeista, mikä kullekin sopii.

Nuorena naisena oli ihan kiva kun pääsi iltamenoista yleensä seurassa käveltyä esim. Gran Víalle tai Solille asti jonkun seurassa ja siellä liikkuikin sitten aina (24/7, joka päivä viikosta) ihmisiä, eli tunsi olonsa suht. turvalliseksi. Kerran vain mies kävi kiinni, tapahtui melkein kotiovella, mutta pääsin irti ja yleisesti koin yökuljelkelun ihan tarpeeksi turvalliseksi. Ja ihan hyvä tosiaan että ulkonäöltäni näytän aika espanjalaiselta.

Metrolla tosiaan pääsee ja jos ei ihan ydinkeskustassa asu, niin kannattaa lähinnä katsoa, että lähellä on metroasema, josta pääsee mahdollisimman vähillä vaihdoilla paikkoihin, joihin tarvitsee päästä usein.

Ja kämppiä tosiaan löytyy esim. Segunda Mano -lehdestä
Pisos compartidos - Alquiler habitaciones (huoneita kimppakämpästä) (http://inmobiliaria.segundamano.es/subseccion.cfm?categoria_id=69&subcategoria_id=6300)
tai Pisos y apartamentos - Alquiler (asuntoja)
http://inmobiliaria.segundamano.es/subseccion.cfm?categoria_id=69&subcategoria_id=5000

Voi kun pääsiskin taas Madridiin...

Wabba

• Aloittelija
    • Profiili
Madridin asuinalueet
« Vastaus #10 : 02.05.2007, 23:50:43 »
Törmäsin tähän sivuun ihan vahingossa... Eli Neebie!

Tohon Madrid juttuun 4 vuotta siellä asuneena kommentoisin että kannattaa katella asuntoa Gran Vian pohjoispuolelta. Se jakaa (minun mielestäni) kaupungin aika hyvin. Itse asuin 2v Arquellesissa (eli itse keskustan länsilaitaa) ja 2v Bilbaossa (aikalailla keskustaa).

Madridin metro toimii oikeesti, kannattaa ottaa ilo siitä irti, eli asustella kävelymatkan päässä metropysäkistä. Siitä syystä itse en koskaan edes tutkinut vaihtoehtoja Madridin keskustan ulkopuolelta.

Jos joku tarjoaa rahaa vastaan listan vapaanaolevista asunnoista, älä ihmeessä ota. Yleinen rahanryöväyskeksintö.

Nyt alkaa olla kohtapuolin hyvä aika etsiä asuntoa kun opiskelijat katoavat kesäksi, syksyllä hankalaa ja kallista.

Iltaviihteen parhaimmisto löytyy mielestäni Plaza Santa Anasta, lähellä Puerta del Sollia.

Kävin Madridissa kuukausi sitten ja taskuvarkaus, mitä aina on ollut kuten missä tahansa suurkaupungissa, on muuttunut paljon ammattimaisemmaksi. Jos on farkut/housut jalassa niin kaikki kama vaan etutaskuihin ja metromatkanajan kädet taskussa. Siinähän yrittävät ryövätä.

Siinä mun 2 cents...  ¡Que lo pases DPM!

marial1983

• Aloittelija
    • Profiili
Callao
« Vastaus #11 : 25.05.2007, 10:12:18 »
Heippa!
Onko kellään tietoa tai kommenteja Callaon alueesta ja lähiympäristöstä Madridissa..?Muutan sinne elokuussa kolmeksi kuukaudeksi..

anuleena

• Tosireissaaja
    • Profiili
Re: Callao
« Vastaus #12 : 25.05.2007, 13:21:14 »
Lainaus käyttäjältä: "marial1983"
Onko kellään tietoa tai kommenteja Callaon alueesta ja lähiympäristöstä Madridissa..?

Tällaista tuolta ylempää ketjusta, Noiden paikkeilla kun tuo callaon asema on. Ja löytyy täältä minun kommenttini myös tuosta solin ympäristöstä.
Lainaus käyttäjältä: "madrugada"

Keskustan kaupunginosia, kartta http://www.softdoc.es/madrid_guide/maps/citycenter_overview.html sekä http://www.softdoc.es/madrid_guide/maps/city_overview.html

Sol (kartalla keltainen)- ydinkeskusta, tästä pohjoiseen Gran Víalle (yksi pääkatu) asti levittäytyvät ostoskadut ja isot tavaratalot. Tilastojen mukaan yksi Madridin vaarallisimmista alueista. Calle Monteralla päivystää prostituoituja kellon ympäri, joskin olen kuullut sen olevan myös turvallinen siksi kun on niin valvottu :?

Gran Vía (anilliini) - paljon liikennettä, kauppa- ja vaateketjuja, leffateattereita yms

Eli paljon sen enempää sanottavaa nyt tule mieleen, kysellä saa jos tulee yksityiskohtaisempia kysymyksiä. Ihan vanhaa ydinkeskustaa tuo on, vilskettä ja vilinää. Kannattaa ainakin etsiskellä lähistöltä muu kauppa, ettei tarvitse ostaa kalliissa Corte Inglesissä aina käydä. Siitä Gran Víasta pohjoiseen päin alkaa tosiaan sitten chuecan ja malasañan bilealueet, jossa voi iltaisin pikkukaduilla olla hieman epäilyttävääkin porukkaa, mutta mahtavia bilepaikkoja ja päivisinki söpöjä kahviloita. Ja Calle Hortaleza on ehdoton vaateshoppailukatu ;) Voih... Taas tulee niin kova ikävä!

chueca

• Aloittelija
    • Profiili
Madridin asuinalueet
« Vastaus #13 : 23.07.2007, 01:41:15 »
Yleisesti ottaen Madridin turvallisuudesta voi sanoa vuoden kokemuksella että, taskuvarkaitten jne kanssa voi joutua tekemisiin missä vaan. Meille sattui laukunryöstö Tirso de Molinan lähistöllä joka on myös Lavapieksen lähellä. Olisi voinut sattua kai missä vaan, mutta Poliisi sanoi että tilastollisesti eniten sattuu varkauksia jne Lavapieksessä ja sen lähistöllä. Sellaisen neuvon voisin antaa että yksittäisten naisten ei kannata yöllä Lavapieksessä kulkea, aina kun on muutama kaveri kimpassa niin ei tartte stressata.

Monet jotka ovat asuneet esim Lavapieksessa pitkään ovat pitäneet alueesta eikä mitään ongelmia ole ollut. Joten yhteenvetona voi sanoa että asuu missä tahansa niin illalla baariin lähtiessä rahaa taskuun ja passit ja luottokortit kotiin. Henkkareita suositellaan pidettävän aina mukana, mutta itse en näe siihen suurta syytä, ainakaan nyt enää kun se juuri varastettiin.

Paikkoja joita viihtyvyyden vuoksi välttäisin on Calle Monteran lähistö, ja Callaon metron lähistö joilla on pari prostituoitujen katua. Toisaalta nuokin on sellasia että kun kävelee 50 metriä niin voi muuttua jo ihan siistiks. Paras tutkia itse paikan päällä ennenkun mitään vuokraa.

Hyvä kaupunki tämä on, ainahan sitä tekevälle sattuu ja tapahtuu, paitsi Suomessa :D  Maalaisjärkeä mukaan.

Storm

• Himoreissaaja
    • Profiili
Madridin asuinalueet
« Vastaus #14 : 30.07.2007, 00:15:38 »
Itsekin suunnittelen jo vaihtovuotta Madridiin vaikka vastahan minut hyväksyttiin tuonne AMK:hon.  :D Koulussani näyttää olevan vaihtoehtona Madridissa Universidad San Pablo, onko kukaan kuullut tuosta?
Tää nyt meni hieman off-topiciksi, kun tarkoitus oli puhua asuinalueista...

lanordica

• Reissaaja
    • Profiili
Madridin asuinalueet
« Vastaus #15 : 02.08.2007, 21:39:11 »
San Pablo on yksityinen yliopisto (www.ceu.es).
Se Espanjassa tarkoittaa sita etta opinnot ei valttamatta ole virallisia, valtion hyvaksymia. yksityiset yleensa on hienoja, uusia, ja kauniimpia kuin valtion rahjaiset rakennukset, mutta opintojen laatu ei ole niin hyva. Sinne kun paasee rahalla sisaan, eika paasykoevaatimukset ole niin korkeat. Ja valmistuu kuulemma yllatysnopeasti !!   :wink:
Vaihto-ohjelmat voi olla ihan jees, mutta itse en hankkisi koko tutkintoa tuolta.
Tama tietenkin on todella yleistysta, riippuu varmaan tosi paljon yliopistosta ja opinnoista, mutta yleisesti yksityinen tutkinto ei ole niin arvostettu kun valtion yliopistosta saatu.