Ateena ja saaret: lähtisinkö?

(Luettu 3233 kertaa)

Manly

• Aloittelija
    • Profiili
« : 06.05.2007, 20:58:41 »
Edessä olisi vielä 3 viikkoa lomaa ennen kesätöitä. Mietin että raaskisiko lähteä omatoimisesti Ateenaan reissuamaan noin viikoksi. Blue1 -lennot ois mukavan edulliset. Toinen vaihtoehto olisi ollut Espanja, mutten löytänyt oikein edullisia lentoja etelä-Espanjan rannikolle (Barcelona ja Madrid on jo nähty). Äkkilähdötkin tuntuivat liian kalliilta -varsinkin kun olen yksin lähdössä.

Kysymyksiä Ateenasta ja sen lähisaaristoista

1) Löytyykö ho(s)telleja helposti, paljonko on sellainen normaali vuorokausihinta? (etsin siistejä ja edullisia, jaan mielelläni huoneen toisten matkaajien kanssa)
2) Mitkä saarista ovat ehdottomasti must?
3) Tiedättekö hyviä snorklauspaikkoja? En tiedä tarkeneeko siellä vielä uida edes märkäpuvun kanssa??? Muuta vesiaktiviteettia??
4) Jos sitten merivesi onkin liian kylmää, niin tiedättekö hyviä uima-allaspaikkoja (esim hotellien yhteydessä)?
5) Hyviä bailupaikkoja, jonne uskaltaa yksinkin mennä?
6) Muitakin näppäriä vinkkejä otetaan mielellään vastaan

Haen lomaltani kaikkea: kulttuuria, historiaa, aurinkoa, merimaisemaa (rakastan uimista), hauskanpitoa, shoppailua, jne. Eiköstä vain toukokuussa ole ihan hyvä aika matkata Kreikkaan!

jenninen

• Reissaaja
    • MSN Messenger  - yenni_@hotmail.com
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #1 : 07.05.2007, 00:01:08 »
Mä olin Ateenassa kesäkuussa 2004 siellä asuvan kaverin kanssa. Ite kaupungista ei oo mitään ihmeellistä sanottavaa, mutta otettiin lautta "johonkin saarelle vaan" Pireaus-nimisestä paikasta (jonne pääsee metrolla). Pireauksesta lähtee niitä käsittääkseni ihan hyvällä syötöllä eri saarille.
Päädyttiin Aegina-nimiselle saarelle (http://www.greektravel.com/greekislands/aegina/) joka oli todella kaunis. Tarkoitus oli mennä saaren isoimpaan kaupunkiin, mutta jäätiin vahingossa ensimmäisellä pysäkillä pois. Eli laiva jatkaa ekan pysähdyksen jälkeen vielä toiseen kaupunkiin. Se oli ihana kreikkalainen pieni kylä, jossa ei ollut lainkaan turisteja (paitsi mä, ystäväni on paikallinen).
Tarkoitus ei ollut jäädä sinne edes yöksi, mutta oltiin ymmärretty lautan aikataulu väärin, seuraava lautta lähti vasta seuraavana aamuna. Majoitusta oli ihan hyvin tarjolla, siellä oli sellasia mummoja, jotka tarjos huoneita ja joidenkin asuntojen ikkuinoissa oli lappu myös. Huone maksoi muistaakseni jotain 20euroa, oli tosi siisti (merinäköalalla) ja sisälsi kylppärin. Tarjontaa oli siis mukavasti, en tosin tiedä, kuinka huoneen hankkiminen onnistuu ilman kreikankieltä taitavaa ystävää ;)
Ainiin, ja huomioi myös se, että niissä kylissä ei välttämättä oo pankkiautomaattia. Jouduttiin ottamaan taksi saaren toiselle puolelle automaattia varten, että saatiin maksettua yösija.  :lol:  

Mutta suosittelen todellakin pois Ateenan pölyistä lähtemistä! Oon ollut parilla muullakin Kreikan ei-turisti-saarella ja mun sydän on jääny sinne.

Toivottavasti ees vähän autto mun tarinat. Bailupaikat ja uima-altaat kannattaa ettiä sit Ateenasta, tossa kylässä oli vaan yks pieni tunnelmallinen kapakka. Suosittelen lämpimästi, jos kaipaat rauhaa ja hiljaisuutta päiväksi tai pariksi.
f your roots are forgotten, then your fruits will rotten. (Promoe)

illusia

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • http://www.illusiafinland.blogspot.fi/
« Vastaus #2 : 07.05.2007, 13:45:40 »
Tuolla oli jo aikaisemmin keskustelua saarivaihtoehdoista. Kykladit ovat helposti saavutettavissa mantereelta. Vietin huhtikuussa talviloman Peloponnesoksen niemimaalla, Tolon rantakylässä. Sieltä lähtee laiva ainakin Hydran, Spetseksen ja Poroksen saarille. Ja hyvin tarkeni meressä uida, vesi tuntui jopa lämpimämmältä kuin hotellin altaan vesi.
http://www.illusiafinland.blogspot.fi/
Törkeän täynnä elämää
- Ismo Alanko -

Honkedonk

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #3 : 07.05.2007, 22:50:41 »
Itsekin suosittelen isle hopping alueeksi kyklaadeja. Ne ovat kuitenkin maisemaltaan juuri sitä mitä kadunmies käsittää kun hänelle sanoo sanan "Kreikka". Valkoisia kalkittuja taloja saarilla, jotka nousevat jykevänä suoraan merestä.

Itse olen ollut hoppaamassa kykladeilla ja paikkani olivat Naxos, Paros, Mykonos ja Santorini. Jo tuolloin oli matkustajan markkinat eli huoneita sai pilkkahintaan vähän satamassa tinkaamalla. Tosin kerran meitä kusettettiin Santorinilla, kun meille onnistuttiin kauppaamaan muka Perissassa oleva huone, joka olikin Perivoloksessa (eli hevonkuusessa). Joten tuplavarmistakaa missä majoitus oikeasti onkaan.

Mykonoksella majoitus oli erityisen kallista, koska kyseinen saari on tunnettu gay-bilemesta. Meininki on kova ja trance paukkui kun suoraan Will & Gracesta revityn näköiset herculepoirot-viiksiset farkkushortsiset kaverit kulkivat kalkittujen talojen välissä rokittaen ghettoblasteristaan jotain uusinta club-hittiä.

Toinen bilemesta on Ios, jonne suuntautuu erityisesti kuulemma brittinuorten örvellyslomat. Minulla ei ole paikasta kokemuksia, koska tiesin tuon maineen.

Itse olin radalla Paroksessa Dubliner-pubiclubihässäkässä. Kesäkuussa tuli dokattua siellä kyseisen kompleksin vapaallaolleiden työntekijöiden kanssa, joten tuskin siellä toukokuussa on sen villimpää.

Eniten nähtävää on varmaan Santorinilla. Laavaperäinen saari on aika vaikuttavan näköinen kun sinne saapuu laivalla. Se on kuin jostain Taru Sormusten Herra-leffasta oleva pahan valtakunta jylhänä mustuutenaan. Santorinin budjettimajoitus sijoittuu Perissaan pakettimatkojen keskittyessä Kamariin.

Matkaan kannattaa ottaa muuten ehdottamasti Frewin Poffleyn Greek Island Hopping-sarjan mahd.uusin painos. On melkoinen raamattu ja koko kirja on kirjoitettu juuri saarihyppelyn näkökulmasta.

Ai niin, ota ajokortti mukaan. Sitä vaaditaan jos haluaa vuokrata mopon (!).

Manly

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #4 : 13.05.2007, 18:42:16 »
Hei,kiitos vastauksesta. Varasin matkan tuonne Ateenaan, ois jo lähtö huomenillalla :)

Tiedättekö onko Ateenan lentokentän lähistöllä jotain halpaa majapaikkaa? Saapumisaikani on keskiyö, joten olisi helppoa jäädä kentän läheisyyteen vai pitäisikö sittenkin varata hostelli itse kaupungista. Kauheeta, kun en yleensä jätä reissua näin viime tinkaan ja suunnittelematta...

En tiedä miten nopeasti voi hostellien varaukset näkyvät?