Vaihtoajoista taas

(Luettu 590010 kertaa)

Lianna

• Reissaajaguru
  • 莲娜
    • Profiili
Vs: Vaihtoajoista taas
« Vastaus #180 : 07.12.2008, 20:53:45 »
Kävin tässä Malesiassa hiljattain ja matkatoimisto olisi kovasti halunnut buukata minulle lentoja, joissa paluumatkalla jäi minimivaihtoaika 45min Frankfurtissa. Vastustin tiukasti ja sain pitemmän vaihtoajan, mikä tulikin todella tarpeeseen, koska en oikein ymmärrä miten tuota vaihtoa olisi muuten voinut selvittää vaikka kaikki olisi mennyt nappiin eikä saapuva kone olisi ollut puoli tuontia myöhässä niin kuin itselleni kävi. Lennot olivat siis samalla lipulla (yhtiöt Malaysia Airlines ja Finnair), mutta lähtöselvityksen tekeminen toiselle yhtiölle _ei_ ollut mahdollista vaan vaihtaessa olisi pitänyt ehtiä mm. passintarkastuksen läpi ja mennä tekemään check-in. Varsinkin jälkimmäinen olisi ollut jo astetta haastavampaa kun lähtöselvityshän sulkeutuu jo joku 40min ennen lähtöä... Myöskin ei-Schengen-alueelta Schengen-alueelle siirtyminen tuntui Frankfurtin kentällä vaativan uutta turvatarkastusta (jossa kysyttiin boarding pass), joten mikäli lähtöselvitystä ei olisi ollut vielä jatkokoneelle tehnyt niin jonkunmoiseen selittelyyn tuossa olisi mennyt varmaan aikaa. No, kai tuon vaihdon täytyy teoreettisesti olla mahdollinen, koska tuskin lentoyhtiö muuten moista myisi, mutta hieman silti jäi meininki ihmetyttämään.

Kuulostaa tosi kiemuraiselta... Olin tulossa jostain Kaakkois-Aasiasta, mahdollisesti Kuala Lumpurista tai sitten Bangkokista ja vaihtamassa Finnairin koneeseen. Molemmat kakkosterminaalissa. Tein varsinaisen sight-seeing -reissun kävellen kakkosterminaaliin, menin KV-alueelta kokonaan ulos ja chekkasin sisään siellä Finnairille, ja taas tarkastusten kautta sisään. Kun sitten pääsin portille, niin olisin voinutkin chekata itseni siellä: olin mennyt ihan turhaan ulkokautta?!?  ??? ???

Tunsin itseni totaalisen hölmöksi ja ihmettelen vieläkin, miksi siinä kävi näin? Olisiko sitä pitänyt kysyä jostain? Tai osata katsoa jostain? Olisin päässyt sisäkautta suoraan portille ja säästänyt paljon vaivaa, höh. Osaako joku selittää, tämä kuvio saattaa nimittäin hyvinkin toistua vastaavanlaisella reissulla?

Matka ei ala siitä kun tullaan perille.
Matka alkaa siitä kun lähdetään!

streik

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #181 : 07.12.2008, 23:23:51 »
Mitkä terminaalit kyseessä? Finski muuttaa T-kolmoseen...

Joo, Heathrow'n terminaaliin 3 näyttäis saapuvan ja samasta lähtevän. Miamista ei oo tietoa.

Polikko

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #182 : 09.12.2008, 09:08:37 »
Todella tyhmä kysymys: Lentoni on siis helsingistä dusseldorffiin aamulla ja sieltä iltapäivällä jatkuu bangkokiin. Meneekö laukkuni suoraaan jatkolennolle vai kun saaavun dusseldorffiiin pitääkö minun hakee laukkuni pois ja chekata ne uudestaan sisäään bangkokin lennolle???

Toinen kysymys kun saavun bangkokkiin niin minulla on sieltä sitten airasialla (minkä varasin erikseen) lento phukettiin noin 4 tunnin päästä siitä kun kone tulee bangkokiin. Tuolloinhan hoidan itse laukkuni eteenpäin eikö???

Anteeeks tyhmyyteni.

Yhdistetty kaksi keskustelua. Jatkossa käytä hakua ennen uuden keskustelun avaamista. Tämäkin ketju olisi löytynyt kyseisellä toiminnolla. -Milma

T-musu

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #183 : 09.12.2008, 09:20:52 »
Näistä vaihdoista on jokunen keskustelu ennestään kyllä..

Mutta jos nuo kaksi ekaa lentoa ovat saman allianssin lentoja, sun ei tarvii ite laukkuasi hakea. (Olettaen, että ne lennot on sulla samalla lipulla)
Jos et oo varma, kerro nyt minkä yhtiöiden koneilla noi lennot on, niin voidaan sulle vastata.

Ja kyllä joidan laukkusi eteenpäin itse sitten kun vaihdat Bkk:ssa.

Polikko

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #184 : 09.12.2008, 09:28:14 »
Näistä vaihdoista on jokunen keskustelu ennestään kyllä..

Mutta jos nuo kaksi ekaa lentoa ovat saman allianssin lentoja, sun ei tarvii ite laukkuasi hakea. (Olettaen, että ne lennot on sulla samalla lipulla)
Jos et oo varma, kerro nyt minkä yhtiöiden koneilla noi lennot on, niin voidaan sulle vastata.

Ja kyllä joidan laukkusi eteenpäin itse sitten kun vaihdat Bkk:ssa.

Eli Helsingistä dusseldorffiin Air Berlin ja Dusseldorfista eteenpäin LTU.

phanatic

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #185 : 09.12.2008, 09:37:29 »
Eli Helsingistä dusseldorffiin Air Berlin ja Dusseldorfista eteenpäin LTU.

Onko ne lennot samalla lipulla?

Polikko

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #186 : 09.12.2008, 09:49:31 »
Kyllä on samalla lipulla joo..

T-musu

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #187 : 09.12.2008, 10:00:12 »
Samaa allianssia ovat, eli laukut menee kyllä itestään. :) Eli ton ekan vaihdon aikana ei sun tarvii tehä muuta, ku ittes järkätä jatkolennolle.
(Mee vaikka airberlinin sivuille, heti etusivulla on vasemmassa alakulmassa saman allianssin yhtiöiden logot, siellä se LTU myös näkyy..)

vekkuli

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #188 : 09.12.2008, 10:09:59 »
LTU on osa Air Berlin-konsernia eli ei pelkastaan samaa allianssia vaan kaytannossa samaa firmaa ovat molemmat. Dusseldorfin kentalla ei kannata jaada turvapuolelle odottamaan jos vaihtoaikaa on noinkin paljon. Hinnat ovat sen puolen kahviloissa ja baareissa aivan kasittamattoman korkeat.

velipekka

• Tosireissaaja
  • If u only do it once
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #189 : 09.12.2008, 12:29:19 »
elikkä olen menossa helsingistä bangkokiin(lontoon ja dohan kautta) ostin lipun helsingistä lontooseen erikseen. Helsingistä saavun hearthrown 3 terminaaliin. Myös Lento dohaan lontoosta lähtee 3 terminaalista n 20h myöhemmin:P. Elikkä pitääkö mun check in lontoossa jos en ota muuta kun käsimatkatavaroita mukaan???  Kiitos vastauksista jo etukäteen..

Yhdistetty kaksi keskustelua. Jatkossa käytä hakua ennen uuden keskustelun avaamista. Tämäkin ketju olisi löytynyt kyseisellä toiminnolla. -Milma

pompidou

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #190 : 09.12.2008, 12:35:29 »
elikkä olen menossa helsingistä bangkokiin(lontoon ja dohan kautta) ostin lipun helsingistä lontooseen erikseen. Helsingistä saavun hearthrown 3 terminaaliin. Myös Lento dohaan lontoosta lähtee 3 terminaalista n 20h myöhemmin:P. Elikkä pitääkö mun check in lontoossa jos en ota muuta kun käsimatkatavaroita mukaan???  Kiitos vastauksista jo etukäteen..

Mites ne muuten tietais, etta sa oot tulossa sille lennolle Lontoo-Doha-Bangkok? Eli siis tottakai sun kuuluu tehda check-in tolle lennolle. Ehkapa voit tehda sen netissa jo Suomessa? Riippuu lentoyhtiosta onko tama mahdollista ja jo yli 24h etukateen. Muussa tapauksessa lahtevien lentojen tiskilla.

Testailija

• Tonnitallaaja
  • 137 lentoa takana, mutta vain kaksi Ryanairilla.
    • Profiili
« Vastaus #191 : 09.12.2008, 12:37:02 »
Joudut menemään uudestaan. Eli eiköhän 20 tuntia kannata viettää jossain muualla kuin kentällä. Lontooseen saavuttuasi kävelet ulos ja menet katsomaan Lontoota. Palaat kentälle ajoissa ja menet jälkimmäisen lentosi check iniin.
Donde el viento me lleve... ja reppua en kanna, enkä rinkkaa omista, mutta kodissani on vieraillut 21 eri kansallisuutta.

Master

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #192 : 10.12.2008, 13:39:24 »
Lainaus käyttäjältä: Testailija
kävelet ulos ja menet katsomaan Lontoota. Palaat kentälle ajoissa ja menet jälkimmäisen lentosi check iniin.
Jos eka kertaa ko.paikassa niin helpommin sanottu kuin tehty.(tosin puhun nyt itsestäni)
Hölmöiltyäni/eksyttyäni Amsterdamin shipholin kentällä kokemuksesta "viisastuneena" miettisin/kysyisin: mihin paras jättää tavarat kentällä. Ellei sitten kanna mukana.
Vaikka aikaa tuntuu olevan niin loppupäässä se kuluu yllättävän nopeasti kun etsii miten/millä/mistä/mihin pitäisi mennä ja tulla ja missä ne matkatavarat ovat. Itse jouduin esim. kaksi kertaa turvatarkastukseen kun tavarat oli tuloportin läheisyydessä josta ei sitten päässytkään lähtöportille... juu olisi pitänyt tarkistaa lähtöportti jo tullessa. Mutta kun se ei ollut vielä näkyvissä kun lähtevään lentoon oli niin paljon aikaa. Hearthrowsta en itse sen kummemmin tiedä kun kerran ( tänä keväänä) tulin finskillä ja cathaylla jatkoin honkkariin.Isompi matkalaukku jatkoi itekseen toiseen koneeseen ja helpolta tuntui mennä (suoraan kävellen samaa kerrosta) lähtöportille. Tosin pakko poiketa kaljalla siinä matkan varrella. n.kolme tuntia oli mulla vaihtoaika joten kentältä pitemmälle ei silloin kannattanut mennä.

Loordi

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #193 : 10.12.2008, 13:54:36 »
Varmasti tyhmä kysymys, mutta Heathrow ja 90 minuuttia. T3:sta pitäisi ehtiä ykköseen bmi:n kotimaan lennolle.

Kannattanee unohtaa suosiolla ja mennä junalla?

Testailija

• Tonnitallaaja
  • 137 lentoa takana, mutta vain kaksi Ryanairilla.
    • Profiili
« Vastaus #194 : 10.12.2008, 14:10:38 »
Eikös nää mene niin, että jos lennot on kaikki samalla lipulla ja jos kaikki boarding passit on saanut käteensä jo ekalla kentällä, niin voi aina vaihtaa portilta suoraan toiselle ilman check-iniä. Porttien sijainneista riippuen joskus voi joutua uuteen turvatarkastukseen, mutta ei chek-inniin.

USA:ssa tosin se, että se matkalaukku täytyy kantaa itse tullin läpi ekalla kentällä.
« Viimeksi muokattu: 10.12.2008, 14:13:10 kirjoittanut Testailija »
Donde el viento me lleve... ja reppua en kanna, enkä rinkkaa omista, mutta kodissani on vieraillut 21 eri kansallisuutta.

Lianna

• Reissaajaguru
  • 莲娜
    • Profiili
« Vastaus #195 : 10.12.2008, 14:40:37 »
Eikös nää mene niin, että jos lennot on kaikki samalla lipulla ja jos kaikki boarding passit on saanut käteensä jo ekalla kentällä, niin voi aina vaihtaa portilta suoraan toiselle ilman check-iniä.

Vrt. ylempi ihmettelyni: en ollut saanut kaikkia boarding passeja lähtiessäni idästä ja lentoyhtiökin vaihtui välillä. Mutta suuri ällistys oli se, että olisinkin voinut chekata itseni portilla, tarvitsematta käydä "ulkopuolella" ollenkaan. En ymmärrä sitä ja ihmettelen, mistä sen olisi voinut saada tietää? Osaako joku selittää?

Porttien sijainneista riippuen joskus voi joutua uuteen turvatarkastukseen, mutta ei chek-inniin.

Ja Frankfurtissa saattaa ihan vaan konetta vaihtaessa joutua useampaankin turvatarkastukseen! Minut on koneenvaihdossa tutkittu ja hiplattu perusteellisesti läpi siellä, ja matkakumppanin kamera tai tarkemmin objektiivit vietiin erikoistutkimuksiin, se oli muuten aika ihme juttu. Ai niin, vinkki: älkää ottako sähköhammasharjaa käsimatkatavaroihin, se herättää suurta ihmetystä jokaikisessä turvatarkastuksessa...  ;)

Juzt

• Triplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #196 : 10.12.2008, 17:13:29 »
Varmasti tyhmä kysymys, mutta Heathrow ja 90 minuuttia. T3:sta pitäisi ehtiä ykköseen bmi:n kotimaan lennolle.

Kannattanee unohtaa suosiolla ja mennä junalla?
Ei tuon nyt pitäisi olla edes kovin paha, jos lento ei kovasti ole myöhässä.

Terminaalit 1, 2 ja 3 ovat yhdessä, BAA arvio 11 minuuttia siirtymäajaksi T3->T1. Toki aikaa menee tarkastuksiin yms. muttei silti pitäisi olla lähelläkään  mahdotonta.

En kyseistä vaihtoa ole itse tehnyt, mutta LHR:llä oli viimeksi alle 2h aikaa vaihtaa T1->T5 ja hyvin ehdittiin ja jäi aikaa ylikin. Ja viitonen on kuitenkin kolmosta kauempana.
"I bet we could get videos of all the sites, get a VCR in our hotel room...
we'd never even have to go outside!"
- Joseph Francis Tribbiani

Lianna

• Reissaajaguru
  • 莲娜
    • Profiili
« Vastaus #197 : 11.12.2008, 15:56:10 »
Hyvä nyrkkisääntö on, että lähtöportilla saa varman tiedon siitä, mihin asti laukut menee vaikka ei mistään lentoyhtiöiden alliansseista tietäisikään tuon taivaallista. Helsingistä lähettäessa yhdistelmät Finnair +Etihad / +Swissair / +MAS ovat toimineet täydellisesti.

Mutta: mistä voi tarkistaa etukäteen, miten pitkälle laukut menee? Varsinkin kun nykyisin liput ostetaan useimmiten netin kautta. Joskus on tosi pitkä vaihtoaika ja kun sen viettämistä suunnittelee, niin olisi hyvä tietää jo etukäteen miten laukuille käy (vrt. 20 tuntia Lontoossa). Esim. ollaan lentämässä Lufthasalla Frankfurtiin ja sieltä jatketaan Sri Lankan lentoyhtiöllä. Minä uskoisin, että joudumme ottamaan laukut ulos ja chekkaamaan ne uudelleen ja ollaan suunniteltu vaihto sen mukaan. Mistähän sen voisi saada tietää etukäteen varmasti, miten käy?

Juzt

• Triplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #198 : 11.12.2008, 16:17:45 »
Hyvä nyrkkisääntö on, että lähtöportilla saa varman tiedon siitä, mihin asti laukut menee vaikka ei mistään lentoyhtiöiden alliansseista tietäisikään tuon taivaallista. Helsingistä lähettäessa yhdistelmät Finnair +Etihad / +Swissair / +MAS ovat toimineet täydellisesti.

Mutta: mistä voi tarkistaa etukäteen, miten pitkälle laukut menee? Varsinkin kun nykyisin liput ostetaan useimmiten netin kautta. Joskus on tosi pitkä vaihtoaika ja kun sen viettämistä suunnittelee, niin olisi hyvä tietää jo etukäteen miten laukuille käy (vrt. 20 tuntia Lontoossa). Esim. ollaan lentämässä Lufthasalla Frankfurtiin ja sieltä jatketaan Sri Lankan lentoyhtiöllä. Minä uskoisin, että joudumme ottamaan laukut ulos ja chekkaamaan ne uudelleen ja ollaan suunniteltu vaihto sen mukaan. Mistähän sen voisi saada tietää etukäteen varmasti, miten käy?
Lähtöselvityksestä/Baggage dropista kai sen tiedon saa, en portilla en moisesta enää kyselisi.

Mutta anyway, itse olen kyllä luottanut tähän asti siihen, että jos samalle lipulle on lennot kirjoitettu niin laukkurumbasta on sovittu yhtiöiden välillä, ja toistaiseksi on toiminut.

Erillisillä lipuilla matkustaessa tietoa tuntuu aika nihkeästi saavan. Esim. KLM ei edes ASPA:an mailaamalla suostunut etukäteistietona kertomaan saako heidän Singporen lennoltaa JAL:in jatkolennoille tavaroita. Vastaus oli suurinpiirtein "matkatavaran läpiselvitys riippuu kentästä ja yhtiöistä", vaikka tarkat lentotiedot kysymyksessä oli.
« Viimeksi muokattu: 11.12.2008, 16:19:39 kirjoittanut Juzt »
"I bet we could get videos of all the sites, get a VCR in our hotel room...
we'd never even have to go outside!"
- Joseph Francis Tribbiani

Lianna

• Reissaajaguru
  • 莲娜
    • Profiili
« Vastaus #199 : 11.12.2008, 20:28:31 »
Lähtöselvityksestä/Baggage dropista kai sen tiedon saa, en portilla en moisesta enää kyselisi.

Ups. Olet tietysti oikeassa. Anteeksi, korjaan: lähtöselvityksestä:-[