Vaihtoajoista taas

(Luettu 573357 kertaa)

Synti

• Reissaaja
    • Profiili
Vs: Vaihtoajoista taas
« Vastaus #860 : 13.12.2012, 07:23:01 »
Mielestäni terminaalia ei tarvitse vaihtaa, mutta on se silti todellakin lyhyt aika.

Onko se jatkolento niin, että se on mikä tahansa seuraavista sinne päin menevistä lennoista missä sattuu olemaan tilaa? Tuo taitaa olla AA:n lento mikä olisi jatkolentona ja Finnair lentää Hki-Ny välin. Mitä immigrationissa käytännössä tehdään / mikä siellä voi kestää / voiko sitä itse jotenkin nopeuttaa?  Lento on NY:ssä 15:55 joten päivällä on varmaan sielläkin enemmän ruuhkaa..  :o

Mä ajattelin että matkalaukut menis jotenkin hienosti vaan koneesta toiseen, eikä niitä itse tarvisi jonotella ja odotella..  ;D

Voiko lentoyhtiö jotenkin päättää, että se olikin mun omaa syytä että myöhästyin jatkolennolta eikä siten hommaakaan jatkolentoa tai majoitusta? Jos lennolta myöhästyy, niin sittenkö vain etsitään Finnairin tiski (vai kenen tiski, jos liput ostaa Supersaverin kautta) ja itketään siellä?  ???

smee

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #861 : 13.12.2012, 08:46:47 »
Jenkkeihin mennessä matkalaukut pitää kiikuttaa tullin läpi itse ensimmäisellä kentällä kun saapuu maahan. Ne on yleensä kuitenkin selvitetty perille asti, joten ne voi vain jättää tarkoitusta varten olevalle hihnalle ja jatkaa turvatarkastuksen läpi jatkolennon portille. Jos myöhästyy, niin se mille lennolle sattuu sitten pääsemään riippuu monesta asiasta. Yleensä toisen yhtiön ja varsinkaan toisen allianssin lennoille ei laiteta jos omillakin jollain lailla hoituu. Suomalaiset paljon matkustavat ovat ehkä tottuneet poikkeuksiin enemmän, koska esimerkiksi Finnairilla pienehkönä yhtiönä ei usein ole vaihtoehtoja. Joku AA USA:n kotimaanreiteillä tuskin hirveästi katsoo kilpailijoidensa tarjontaa.

BooRadley

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #862 : 13.12.2012, 13:05:50 »
Mitä immigrationissa käytännössä tehdään / mikä siellä voi kestää / voiko sitä itse jotenkin nopeuttaa?  Lento on NY:ssä 15:55 joten päivällä on varmaan sielläkin enemmän ruuhkaa..  :o

Immigration on se paikka, jossa sulta tsekataan passi ja ESTA ja esitetään erinäisiä kysymyksiä. Joskus, todella harvoin, kysymykset on tyyliin "milloin poistut maasta?" ja ovat muodoltaa enemmän small talkia, joskus taas kysellään tarkemmin sitä, mitä meinaa tehdä, missä majoittua jne.. Joidenkin kohdalla immigration voi kestää huomattavankin pitkään, mutta keskiarvona sanoisin, että kyllä siihen useampi minuutti per matkaaja menee. Ja ei, sitä ei voi nopeuttaa mitenkään. Ei auta vaikka miten sanoisit että lento lähtee aivan kohta, niin se varmaan lähtee aika monella sadalla muullakin jotka jonossa seisovat. Jenkkejen päässä lentokenttäviranomaisten käytös voi vaikuttaa jopa töykeältä, mutta se on täysin ymmärrettävää kun huomioi millaisia ihmimassoja heidän pitää hallita. Itse en ottaisi lentoa noin lyhyellä vaihdolla jos vain suinkin on vaihtoehtoja tarjolla. Jos ei ole, ja nuo otat, niin kannattaa varautua siihen että myöhästyt. Tosin tässä tapauksessa sut reititetään uudelleen kohteeseen.

Ja, jos sattuisikin käymään niin uskomaton tuuri, että itse lennolle ehtisit, niin voisin melkein lyödä hatullisen sitä itseään vetoa että kamat ei. Tämä sen takia, koska kuten on tullut jo ilmi, ne laukut pitää itse hakea hihnalta ja viedä tullin läpi toiselle hihnalle. Mulle kävi Houstonissa keväällä juuri näin, lennolle ehdin nipin napin (koneeseen nousu oli jo hyvässä vauhdissa kun ehdin portille), mutta kamat tuli perästä. Laukkujen matka siitä hihnalta koneeseen kun poikkeaa matkustajien matkasta niin silläpä ne ei yleensä ehdi, lyhyillä vaihdoilla siis. Eli ota välttämättömiä kamoja mukaan käsimatkatavaroihin.
Jos jaksaa roikkua puussa ei tipahda!

Synti

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #863 : 13.12.2012, 16:21:28 »
Iso kiitos vastauksista!

Ehkäpä mä ihan suosiolla koitan löytää toisen lennon ja maksaa vaikka vähän enempi, jos vaikka saisi semmosen, missä USA:ssa olisi suoraan se "päätepysäkki" ettei sieltä tarvisi enää kiirehtiä jatkolennolle.

smee

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #864 : 13.12.2012, 16:49:49 »
Iso kiitos vastauksista!

Ehkäpä mä ihan suosiolla koitan löytää toisen lennon ja maksaa vaikka vähän enempi, jos vaikka saisi semmosen, missä USA:ssa olisi suoraan se "päätepysäkki" ettei sieltä tarvisi enää kiirehtiä jatkolennolle.

Euroopasta suoraan kohdekaupunkiin USA:ssa on sellainen ylellisyys, josta ainakin itse olisin valmis maksamaan hieman ylimääräistä. Eivät kaikki Euroopan isot kentätkään mitään maailman miellyttävimpiä paikkoja ole, ja jonoja voi tulla tai terminaaleja voi joutua vaihtamaan niissäkin, mutta kun vaihdon yhteyteen ei tule tullitarkastusta matkalaukkujen noutamisineen ja passintarkastuskin on luokkaa vilaisu, se tekee asioista helpommin ennustettavia ja ylipäänsä yleensä nopeampia. Paluumatkalla tilanne on toinen, ja USA:ssa vaihtaminen on jopa sujuvampaa, tosin ero ei ole yhtä iso. Lisäksi sellainen nyrkkisääntö on, että mitä pidempi lento on alla, sitä enemmän sen tuloaika heittelee aikataulusta molempiin suuntiin.

Synti

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #865 : 13.12.2012, 17:11:20 »
Iso kiitos vastauksista!

Euroopasta suoraan kohdekaupunkiin USA:ssa on sellainen ylellisyys, josta ainakin itse olisin valmis maksamaan hieman ylimääräistä. Eivät kaikki Euroopan isot kentätkään mitään maailman miellyttävimpiä paikkoja ole, ja jonoja voi tulla tai terminaaleja voi joutua vaihtamaan niissäkin, mutta kun vaihdon yhteyteen ei tule tullitarkastusta matkalaukkujen noutamisineen ja passintarkastuskin on luokkaa vilaisu, se tekee asioista helpommin ennustettavia ja ylipäänsä yleensä nopeampia. Paluumatkalla tilanne on toinen, ja USA:ssa vaihtaminen on jopa sujuvampaa, tosin ero ei ole yhtä iso. Lisäksi sellainen nyrkkisääntö on, että mitä pidempi lento on alla, sitä enemmän sen tuloaika heittelee aikataulusta molempiin suuntiin.

Jos USA:n päässä "suositeltu" vaihtoaika on se 2,5-3h, niin mikä se olisi Euroopassa noin yleisesti? Toki vaihtelee kentän mukaan ja terminaalin mukaan, mutta jos ajatellaan, että olisi vaikka sama terminaali.

tintin

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #866 : 13.12.2012, 17:52:58 »
^virallisilla suositusvaihtoajoilla ehtii vaihtaa kokemukseni mukaan kaikilla muilla EU-kentillä (en tietysti ole ollut ihan jokaisella) paitsi Heathrowilla, missä vaihtaminen on ihan yhtä kypsää kuin Jenkeissä. CDG on toki hieman tuskainen (siis kentän sisällä, Orlyyn tietysti menee vielä enemmän aikaa) ja Shit...Schiphol samoin. Mutta esim Frankfurt ja ennen kaikkea Munchen todella hyviä vaihtokenttiä
terveystietoa matkailijoille: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/ktl.mat mm.malarian estolääkesuositukset maittain

smee

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #867 : 13.12.2012, 18:06:59 »
Jos USA:n päässä "suositeltu" vaihtoaika on se 2,5-3h, niin mikä se olisi Euroopassa noin yleisesti? Toki vaihtelee kentän mukaan ja terminaalin mukaan, mutta jos ajatellaan, että olisi vaikka sama terminaali.

Lonkalta heitettynä viralliset minimit Euroopassa Suomesta saapuvalta lennolta USA:han lähtevälle vaihtelevat kolmen vartin ja puolentoista tunnin välillä. Iso ero tulee siitä, että Euroopassa jos ensimmäinen lento on suunnilleen ajoissa, niin minimivaihtoajallakin ehtii käytännössä aina, kunhan ei jää minnekään ihmettelemään. Matkatavaroilla on joillain kentillä hankalampaa ehtiä jos ollaan lähellä minimejä. Stressiä tietenkin vähentää kun varaa reilusti aikaa, mutta yleensä siinä huomaa, että joutuu tappamaan jollain lailla aikaa kentällä. Jos kokemusta isoista lentokentistä ei ole, niin mielummin sinne kahden tunnin nurkille kuitenkin jos vain mahdollista. Pariisi Charles de Gaulle ja Lontoon Heathrow taitavat olla hitaimpia ja vaikeimpia todennäköisistä vaihtoehdoista. Frankfurt on myös aikamoinen sokkelo jossa voi tulla pitkät kävelyt, mutta Lufthansan lennoilla (ja ymmärtääkseni myös Lufthansa-United yhdistelmällä) Suomesta Jenkkeihin vaihto on A-porteilta Z-porteille ja se on helppo ja nopea.

Synti

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #868 : 13.12.2012, 19:05:49 »
Okei, kiitos taas :)
Mä ajattelin nyt kytätä ehkä ensi viikkoon saakka noita lentoja, sillon on tasan pari kk matkaan.. Tekisi kyllä mieli vahdata lentoja pidempäänkin, mutta en halua riskiä, että maksankin sitten hulluna enempi :o Vaivaan teitä sitten varmaan taas vaihtoaikakysymyksilläni.  ::)

Synti

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #869 : 14.12.2012, 09:51:55 »
Tyhmä kysymys, mutta haluan varmistaa kokeneemmilta taas vaihteeksi - ja tämä nyt ei ihan suoraan tähänkään ketjuun kuulu, mutta toki tässä on kysymys vaihtoajoista + aikavyöhykesekoilusta.  ::)

Tarkoituksenani olisi matkustaa Houstoniin (tai Austin tai Dallas) helmikuussa ja ensin katselin valmiita lentoja, mutta nyt satuin vilkaisemaan erillisiä lentoja ja näyttäisi tulevan yli 100e säästö + järkevämmät vaihdot. :o Toki näin kokemattomalle kokovalmis paketti voisi olla parempi, mutta vaikuttaisiko tämä "järkevältä" ja meneekö noi ihan oikein / järkevästi aikavyöhykkeidenkin kannalta.

20.2.
Helsinki - Amsterdam Schiphol (ter. 2)
7:00 - 8:40*

Amsterdam Schiphol (ter. E) - Houston
*10:00 - 14:00

5.3.
Houston - Amsterdam Schiphol (ter. E)
15:45 - 08:15**

6.3.
Amsterdam Schiphol (ter. 2) - Helsinki
09:40 - 13:05

* Riittääkö 1h 20 min vaihtoaika terminaalinvaihtoon ym. Schipholissa? Eri lipuilla siis matkustaisin.
** Eikö tämä tarkoita sitä, että tarvitsen paluulennon 6.3. Helsinkiin?

Onko ihan järjetön suunnitelma? Onko tommoset vaihtoajat mahdollisia nimenomaan Schipholin kentällä?

Muoks. Schipholin karttaa tarkemmin katseltuani siellä on departures 1-3 ja gates merkitty aakkosilla. Eli onkohan tuo siis saapuminen Departures 2 ja lähtö Gate E?  ???

Muoks2. Madridin kautta pääsisi vielä kai 100e halvemmalla, joka toisi yhden välilaskun lisää Philadelphiassa.. Mutta se menee kyllä jo turhaksi säätämiseksi + näyttäisi vaihdot olevan tyyliin 40 minuutissa Münchenissa. Varmaan jo liikaa stressiä vasta-alkajalle. :P
« Viimeksi muokattu: 14.12.2012, 10:07:13 kirjoittanut Synti »

london86

• Reissaajaguru
  • Älä uneksi elämääsi, elä unelmasi.
    • Profiili
« Vastaus #870 : 14.12.2012, 10:07:09 »
Kyllä tuo 1h 20min riittää Schipholissa yleensä, mutta missään nimessä en sitä erillisillä lipuilla lähtisi koittaan, koska jos eka kone on myöhässä tai et muusta syystä kerkeä jatkolennolle, niin joudut itse ostamaan uuden lennon jenkkeihin.
« Viimeksi muokattu: 14.12.2012, 10:09:17 kirjoittanut london86 »

Synti

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #871 : 14.12.2012, 10:10:07 »
Niin.. :/
Onkohan mitään palvelua missä saa itse "kasata" lennot ja vielä ostaakin ne sieltä - Supersaverissa esimerkiksi se ehdottaa ihan hölmöjä vaihtoehtoja eikä pääse vaihtokenttää muokkaamaan.. :/

london86

• Reissaajaguru
  • Älä uneksi elämääsi, elä unelmasi.
    • Profiili
« Vastaus #872 : 14.12.2012, 10:18:11 »
Ainakin eri lentoyhtiöiden sivuita, eri yhtiöt käyttävät eri kenttiä "koti"kenttinään, Lufthansa saksan kenttiä, Klm Schipholia.. jne.  

smee

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #873 : 14.12.2012, 10:18:43 »
Jos eri lipuilla tarkoitat sitä, että Helsinki-Amsterdam väli on omalla lipullaan ja Amsterdam-Houston välit toisilla, niin älä tee sitä. Noilla ajoilla ehtii kyllä jos matkatavarat saa selvitettyä perille asti. Erillisillä lipuilla se riippuu täysin lentoyhtiöstä ja joskus lähtöselvitysvirkailijan mielialasta. Mutta se isompi ongelma on, että noissa tapauksissa lentoyhtiön ei tarvitse välittää mitään, jos myöhästyt ja vaikka myöhästyminen olisi lentoyhtiön syytä. Eli myöhästymistapauksessa voit jäädä Amsterdamiin ihmettelemään, niin että ainoa käyttökelpoinen matkalippu virtuaalisessa kourassasi on kahden viikon päästä paluu Helsinkiin. Matkavakuutus saattaa auttaa hieman, mutta todennäköisesti Amsterdamista ostettu viime hetken lippu Houstoniin tai minne tahansa USA:han maksaa enemmän kuin korvausrajat tuollaisissa tapauksissa ovat.

Varsinkin kun vaikutat aika kokemattomalta matkustajalta ja haluat katsoa vaihdot varman päälle, niin vihoviimeinen asia luulisi olevan alkaa kikkailemaan erillisillä lipuilla. Jos kuitenkin välttämättä haluat tehdä sen, niin sitten varaa ihan reilusti tuntikaupalla aikaa vaikka niin, että kaiken mennessä putkeen ehdit käydä kaupungillakin välillä.

Niin ja aikavyöhyke on yleensä aina aikatauluissa kunkin lentokentän paikallinen aika. Yleensä se, että saapuminen on seuraavan päivän puolella mainitaan myös, mutta on se helppo päätellä ilmankin. Ainoastaan länteen päin lennettäessä voi saapua perille "ennen lähtöä" samana päivänä (ja sekin on harvinaista).

Synti

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #874 : 14.12.2012, 10:20:41 »
Niin mä vähän mietinkin, että edullisen lennon perässä meneminen voi koitua hankalammaksi aloittelijalle.
Mutta kiitos neuvoista taas :)

smee

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #875 : 14.12.2012, 10:37:17 »
Laitoin tuonne lentometsästyksen ABC ketjuun ehdotuksen järkevillä vaihtoajoilla.

Siciliano

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #876 : 23.12.2012, 14:10:43 »
Lufhansa tarjoaa Helsinki-Munchen-Hong Kong lentoa 45 minuutin vaihtoajalla Muchenissä. Mitä mieltä olette, kannattaako?

tintin

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #877 : 23.12.2012, 14:41:55 »
^jos ei ole jatkolentoa Hong Kongista toisella lipulla, niin kannattaa. Munchen on hyvä vaihtokenttä, mielestäni
terveystietoa matkailijoille: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/ktl.mat mm.malarian estolääkesuositukset maittain

Siciliano

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #878 : 23.12.2012, 14:49:09 »
^jos ei ole jatkolentoa Hong Kongista toisella lipulla, niin kannattaa. Munchen on hyvä vaihtokenttä, mielestäni

Oon kerran käyttänyt vaihtokenttänä myös ja silloin homma toimi hyvin. Honkkarista olis tarkotus jatkaa matkaa 3½ tunnin kuluttua Cebuun eli ehkä ei kannata ottaa tuota?

NuclearBitch

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #879 : 04.01.2013, 13:44:06 »
Hei, olisi hieman kysyttävää vaihtoajoista, yllättäen. Olen lentämässä Dublinista Suomeen Kööpenhaminan kautta. Lentoyhtiönä toimii Norwegian ja vaihtoaikaa tasan tunti. Mahtaako tuo riittää? Olen lentämässä vain käsimatkatavaran kanssa. Norwegianin sivuilla puhutaan jatkolennoista, mutta en oikein ymmärrä sitä. Nuo lennot on kaikki samalla varauksella, eli tarkoittaako se että jos eka kone myöhästyy, on Norwegianin vastuulla saada minut toiselle lennolle? Terveisin, ei paljoa lentänyt  ::)