Vaihtoajoista taas

(Luettu 579399 kertaa)

culture

• Tonnitallaaja
    • Profiili
Vs: Vaihtoajoista taas
« Vastaus #900 : 01.02.2013, 08:22:19 »
Hei!  Lennän  Fidziltä Sydneyn kautta Bangkokkiin, en oo ihan varma onko tuo Qantasin vai Air Pacificin operoima lento mutta Qantasin lennonnumero on lipussa. Sydneyssä vaihdan toiseen Qantasin lentoon ja lennonvaihto aika on 1h 50 min... Tuleeko tuossa tiukkaa? Ja ekaa kertaa tilanteen edessä ni pystyykö Fidziltä checkaa matkatavarat suoraan Bangkokin lennolle vai pitääkö ne hakea hihnalta ja mennä uusiks lähtöselvitykseen ynms Sydneyssä?

Laita lennonnumero googleen, pitäisi selvitä sillä. Käsittääkseni Qantas ei lennä Nadille joten taitaa olla Air Pacificin lento. Nyrkkisääntönä sanoisin, että jos kyseessä ei ole kotimaan sisäinen lento niin codeshare siivun tunnistaa nelinumeroisesta lennonnumerosta (pidemmät yhtiön itse operoimat lennot, mm. mannertenväliset numeroidaan tyyliin QF002, QF006, QF10; lyhyemmissä kansainvälisissä luvut kasvavat ja kotimaan lennoissa voidaan käyttää jo nelinumeroisia tyyliin QF2452. Codesharet ovat sitten järjestään nelinumeroisia)

Vajaa pari tuntia vaihtoon riittää hyvin; itse ollaan vaihdettu reilussa tunnissa samaiselle BKK-lennolle Christchurchin koneelta eikä ollut mitään ongelmia. Itse laittaisin roponi sille että kamasi menevät suoraan Bangkokiin.

Ettalotta

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #901 : 16.02.2013, 21:49:30 »
Kukaan käyttänyt nopean vaihdon oranssia lippua päästäkseen nopeammin maahantulotarkastuksesta läpi? Lähinnä sitä mietin että mistä sellaisen saa?

talvi

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #902 : 23.02.2013, 17:25:31 »
Münchenissä olisi 30 minuutin vaihto. Samalla lipulla menen, mutta pitää vaihtaa terminaalia. Mitenkähän kaukana nuo 1 ja 2 terminaali ovat toisistaan? Ja ei kai terminaalien välissä ole uutta turvatarkastusta/muuta hidastetta?
Ja tosiaan molemmat Euroopan sisäisiä lentoja ja samalla lipulla.
Matkatavarat siis todennäköisesti menevät suoraan, jos tuossa ajassa kerkeävät...

wysig

• Vieras
« Vastaus #903 : 23.02.2013, 18:00:26 »
Muistaakseni nykyään MUC minimivaihtoaika on enemmän kuin tuo 30min (nyk.35min?), joten ikävä keikka sinulla on edessäsi. Transit hallissa on muistaakseni jossain kyltit "Transfer bus terminal 1-2" tai vast, jolla pystyi aikaisemmin vaihtamaan ilman turvatarkastuksia. Jos seuraat "exit"-kylttejä päädyt ulos ja turvatarkastukseen ennen terminaalin porttialueelle sisäänpääsyä. Ja siirtyminen + turvatarkastus yhteensä on 10-20min.
Minkä ihme yhdistelmän varausjärjestelmät ovat myyneet sinulle ettei ole järkevämpää yhteyttä?

Ohessa linkki terminaali 2 karttaan, LH:
http://www.lufthansa.com/fi/en/Lufthansa-Terminal-Munich

Kentän omat kartat:
http://www.munich-airport.de/en/consumer/plaene/index.jsp

smee

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #904 : 23.02.2013, 18:46:51 »
Münchenissä olisi 30 minuutin vaihto. Samalla lipulla menen, mutta pitää vaihtaa terminaalia. Mitenkähän kaukana nuo 1 ja 2 terminaali ovat toisistaan? Ja ei kai terminaalien välissä ole uutta turvatarkastusta/muuta hidastetta?
Ja tosiaan molemmat Euroopan sisäisiä lentoja ja samalla lipulla.
Matkatavarat siis todennäköisesti menevät suoraan, jos tuossa ajassa kerkeävät...

Ihan uteliasuudesta, millä yhtiöillä lennät kun tulee terminaalin vaihto? Terminaalit ovat vastakkain ja välissä on pieni aukio, joten sinänsä matka ei ole mikään mahdoton, mutta siinä tulee pakostakin toisen terminaalin sisään tulevien turvatarkastus mahdollisine jonoineen eteen. Kyllä tuo tiukaksi menee ja jos saavut Müncheniin bussiportille, niin voi olla jopa toivoton. Jos tosiaan on terminaalin vaihto, eikä ennakkotiedoissa ole virhettä, niin yritä päästä koneen etuosaan ja toivo että saavut putken päähän. Minä olen ollut siinä käsityksessä että puoli tuntia on minimivaihtoaika Münchenissa vain saman terminaalin sisällä Schengenin sisällä.

Siciliano

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #905 : 25.02.2013, 10:15:38 »
Meillä on lento Cebusta(15:45) Hong Kongiin ja tätä ennen pitäisi lentää Boracaylta Caticlanin kentältä joko 11:15 tai 13:10 Cebuun saapuvalla Cebu pacificin koneella. Uskaltaako ottaa tota myöhempää lentoa, johon jäisi vaihtoaikaa vajaa kolme tuntia? Olen lukenut, että lennot myöhästelisi jonkin verran Filippiineillä.

tintin

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #906 : 25.02.2013, 10:21:29 »
^jos Hong Kongista ei ole saman tien jatkolentoa, niin minun mielestäni uskaltaa. Mutta matkavakuutus kannattaa olla, joka korvaa myöhästymisestä aiheutuvat lisäkulut...
terveystietoa matkailijoille: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/ktl.mat mm.malarian estolääkesuositukset maittain

kilroy1

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #907 : 29.03.2013, 00:21:40 »
Mikä on muuten Istanbulissa vaihtojen tilanne kun vaihto on kotimaan lennolle ? Eli lento Helsinki-Istanbul Turkish Airlinesilla ja vaihto Turkin sisäiselle lennolle joka lähtee eri terminaalista. Jossain on peloteltu että 1,5h ei välttämättä riitä koska joutuu käymään passintarkastukset ja turvat uudelleen läpi, kenelläkään kokemusta ? Lennot yhdellä lipulla joka tietysti lievittää stressiä.

Pacman

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #908 : 09.04.2013, 18:41:15 »
Mites Gatwick.

Riippuu toki passijonoista, mutta miten ripeään onnistuisi south terminal-north terminal käsimatkatavaran kanssa? Kyseessä siis ulkomaanlennolta maan sisäiselle.

Ja britttien sisämaanlennolta sama kääntäen ulkomaanlennolle eli north-south, kun Gatwickin sivut kertovat että ilman matkatavaraa voi mennä immigration pointin kautta? Mikä tämä on?

Itsellä siis 70 ja 55 min vaihtoajat ja halpisyhtiöt huutaa että 3o min ennen menee portti kiinni. Miten ehdottomia ne noissa ovat, enpä ole ikinä kokeillut? Kyseessä Easyjet ja Norskit.
« Viimeksi muokattu: 09.04.2013, 19:03:01 kirjoittanut Pacman »

Strange Little Girl

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #909 : 09.04.2013, 23:18:10 »

Itsellä siis 70 ja 55 min vaihtoajat ja halpisyhtiöt huutaa että 3o min ennen menee portti kiinni. Miten ehdottomia ne noissa ovat, enpä ole ikinä kokeillut? Kyseessä Easyjet ja Norskit.

Oman kokemuksen mukaan se bordaus alkaa vasta 30 min kohdalla. Taulut huutaa etta "gate closing", ja porukka seisoo viela jonossa ja odottaa lentohenkilokuntaa. Viela vartti ennen lahtoa olen aina paassyt koneeseen sisaan, mutta ehka olen ollut vain onnekas...70 min riittaa hyvin, 55 voi olla vahan kuumottava, jos lento on yhtaankaan myohassa. Muutoin ehdit kylla, vaikka pari juoksuaskelta voi joutua ottamaan. Mihin aikaan paivasta olet saapumassa Gatwickille?
She rides rollercoasters but never screams

Pacman

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #910 : 10.04.2013, 06:16:49 »
Tuo 55 min on lauantaina aamukasilta.

Mossad

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #911 : 28.04.2013, 18:34:48 »
Riittääkö 2 tuntia 10 minuuttia new yorkissa? Finnairin lento ja siitä tarkoitus jatkaa AA:lla san fransiscoon. Lennot saapuvat ja lähteävät samasta terminaalista, mutta check in pitää käsittääkseni tehdä uudestaan, vaikka lennot ovat samalla lipulla. Kuka korvaa jos myöhästyn esim pitkien passitarkastusten takia?
« Viimeksi muokattu: 28.04.2013, 18:39:09 kirjoittanut Mossad »

kinkajou

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #912 : 28.04.2013, 23:45:36 »
Riittääkö 2 tuntia 10 minuuttia new yorkissa?

Hyvänä päivänä riittää, huonona päivänä ei. JFK on omien kokemusteni (4 vaihtoa) perusteella hidas kenttä. Passintarkastuksen jonot voivat olla suorastaan eeppiset mikäli sattuu useampi jumbojetti saapumaan yhtä aikaa samaan terminaaliin ja jokainen kone oksentaa sisältönsä (300 - 400 matkustajaa) sinne passintarkastuksen jonoon yhtä aikaa. Jonossa voi helposti mennä yli tunti. 

Lainaus
Kuka korvaa jos myöhästyn esim pitkien passitarkastusten takia?

Luultavasti ei kukaan tai joudun ainakin taistelemaan korvauksista. Jos ensimmäinen lento on saapunut ajoissa perille ja seuraava lento lähtee ajallaan, ei lentoyhtiöitä voi syyttää virheestä koska ne lensivät ajallaan. Lentokentällä työskentelevän henkilökunnan töppäilyistä tai jopa suoranaisesta kiusanteosta (joitakin matkustajia seisotetaan tahallaan turvatarkastuspisteessä niin pitkään että jatkoyhteys katkeaa) on hyvin vaikea saada riittäviä todisteita. Jenkkilän kentillä tarkastuksista vastaa TSA, jonka työntekijät ovat tunnettuja veemäisyydestään ja siitä, että nauttivat matkustajien kyykyttämisestä.

Olen joskus yrittänyt tiedustella JFK:n kentältä, kuka korvaa jatkoyhteydeltä myöhästymisen jos myöhästymisen syynä on jonot kentällä. Vastaukseksi sain, että matkustajalla itsellään on vastuu järjestellä lennot niin, että turvatarkastuksiin ja passintarkastuksiin jää "riittävästi" aikaa. Tyypillistä amerikkalaista sontaa siis. ;)
Better to have a big goal and reach half of it than to have no goal and reach all of it.

london86

• Reissaajaguru
  • Älä uneksi elämääsi, elä unelmasi.
    • Profiili
« Vastaus #913 : 29.04.2013, 00:02:36 »
Mossad- Jos lennot on samalla lipulla niin lentoyhtiö lennättää sinut seuraavalla mahdollisella lennolla perille ilmaiseksi.

Mossad

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #914 : 29.04.2013, 00:14:56 »
Mielenkiintoista että kaksi erillaista tulkintaa korvauksesta. Olen aina itse ymmärtänyt että lentoyhtiö lennettä toisella yhteydellä sinut perille jos vika on lentoyhtiön, mutta pitkät passijonot eivät varsinaisesti ole heidän syynsä. Joutuuko tuosta yleensä tappelemaan?

kinkajou

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #915 : 29.04.2013, 00:57:17 »
Tässä ei kysytty lennon perillemenoa vaan korvauksia. Lentoyhtiö voi kyllä lennättää (ja useimmiten myös lennättää) matkustajan perille seuraavalla yhteydellä, mutta niitä varsinaisia korvauksia vaihtoyhteyden katkeamisesta ei yleensä makseta. Jos maksetaan, niin todella pitkin hampain. Jenkkilässä eivät päde EU:n säännöt lentomatkustajien oikeuksista.

Ylipitkät passijonot eivät ole lentoyhtiön syy eivätkä lentoyhtiöt ole niistä korvausvelvollisia. Lentoyhtiö ottaa (jos ottaa) vastuun siitä, että jatkolennolta myöhästynyt matkustaja lennätetään perille lopulliseen määränpäähän. Ei ole mitään takeita siitä, että matkustaja pääsisi perille samana päivänä tai edes suoralla lennolla. Jatkolennolta myöhästynyt matkustaja voidaan reitittää uudestaan vaikkapa seuraavan päivän lennolle ja erilaiselle yhteydelle (lento New Yorkista vaikkapa Dallasiin ja sieltä jatkolento San Franciscoon).
Better to have a big goal and reach half of it than to have no goal and reach all of it.

Mossad

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #916 : 29.04.2013, 01:17:35 »
Ilmaisin itseäni vähän huonosti. Lähinnä halusin tietää sitä, että jos myöhästyy passijonon takia jatkolennolta, niin pitääkö minun itse ostaa uusi lentolippu vai siirtääkö lentoyhtiö minut vain toiselle lennolle veloituksette.

smee

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #917 : 29.04.2013, 02:07:47 »
Mielenkiintoista että kaksi erillaista tulkintaa korvauksesta. Olen aina itse ymmärtänyt että lentoyhtiö lennettä toisella yhteydellä sinut perille jos vika on lentoyhtiön, mutta pitkät passijonot eivät varsinaisesti ole heidän syynsä. Joutuuko tuosta yleensä tappelemaan?

Suosittelen normaalia tiukempaa lähdekritiikkiä kun lukee kinkajoun juttuja. USA:ssakin lentoyhtiö kyllä lennättää seuraavalla lennolla perille, jos samalla lipulla olevalla vaihdolla ei ehdi. Ja johtuen esimerkiksi noista maahantulojonoista se on vielä aika rutiinitoimenpide. Muita korvauksia ei tosin siellä helposti saa, ja jos joutuu sen takia yöpymään, niin senkin saa suurella todennäköisyydellä maksaa itse toisin kuin Euroopassa.

kinkajou

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #918 : 29.04.2013, 05:20:30 »
Muita korvauksia ei tosin siellä helposti saa, ja jos joutuu sen takia yöpymään, niin senkin saa suurella todennäköisyydellä maksaa itse toisin kuin Euroopassa.

Onko täällä kaiku? Kenties, tai sitten smee ei vaan ymmärrä lukemaansa.

By the way, se että uudelleenreititys on "aika ruutinia", ei takaa sitä että uutta lentoa tarjotaan joka kerta jokaiselle matkustajalle joka myöhästyy jatkolennolta. Ylibuukattu kone on täynnä eikä sinne voi taikoa uusia istumapaikkoja tyhjästä. Tämän tajuaa jokainen, jolla on vähänkään oikeaa kokemusta lentomatkustamisesta.

london86

• Reissaajaguru
  • Älä uneksi elämääsi, elä unelmasi.
    • Profiili
« Vastaus #919 : 29.04.2013, 09:25:34 »
^^Kuten jo aikaisemmin mainittu lentoyhtiö lennättää perille seuraavalla MAHDOLLISELLA yhteydellä ilmaiseksi, jos lennot on samalla lipulla