Riika

(Luettu 503307 kertaa)

Expat

• Tonnitallaaja
    • Profiili
Riika
« Vastaus #40 : 01.08.2005, 17:26:20 »
Lainaus käyttäjältä: "Maratoonari"
Off-topic: Vai tu Expat runaa jau latviski?

Senverran että paikalliset eivät ainakaan pysty minua tietämättäni myymään. :)  Ravintola-, taksi- ja kauppalatviani on suorastaan erinomainen ja ammattisanastokin on hyvin hallussa. Opiskeletko latvian kieltä parhaillaan?

Maratoonari

• Tosireissaaja
    • MSN Messenger  - madrunner84@hotmail.com
    • Profiili
Riika
« Vastaus #41 : 01.08.2005, 21:10:42 »
Lainaus käyttäjältä: "Expat"

Senverran että paikalliset eivät ainakaan pysty minua tietämättäni myymään. :)  Ravintola-, taksi- ja kauppalatviani on suorastaan erinomainen ja ammattisanastokin on hyvin hallussa. Opiskeletko latvian kieltä parhaillaan?

Joo, yritän tuota aina vähän opetella sen mitä ehtii. Jotain verbien taivutuksia tuossa juuri taas katselin.
Laipni Luudzam on ihan hyvä oppikirja :)
Jos pyörä ei vedä se jarruttaa

HennaN.

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
Riika
« Vastaus #42 : 05.08.2005, 16:21:47 »
Hei!
Olen lähdössä Riikaan maanantaina, ja yritän kuumeisesti etsiä tietoa mahdollisista kaupungissa olevista käsityötarvike- /askartelutarvikeliikkeistä. Paikan päällä suurkaupungissa etsiminen tuntuu hiukan toivottomalta. Täällä näyttäisi pyörivän Riikantuntijoita, joten mahtaisiko tällaiseenkin kysymykseen löytyä vastaus...? Toinen kysymys on sitten tietysti kaupungin hintataso, eli kannattaako alan liikkeitä edes etsiä, jos tavara on aivan Suomen hinnoissa.

Kiitos jo etukäteen, jos joku osaa/viitsii vastata!
Ravintolavinkkejä ynnä muuta hyödyllistä olenkin jo löytänyt...
Neljän päivän pikaiselle häämatkalle ollaan menossa :D

Anniina

• Tosireissaaja
    • Profiili
Riika
« Vastaus #43 : 15.08.2005, 11:50:44 »
Onko kellään tietoa, onko Tuolla Riikan Kansallisoopperalla nettisivuja, joista loppuvuoden ohjelmistoa voisi tiirailla tai vaikka tilata lippujakin jo etukäteen :) .

Anniina

• Tosireissaaja
    • Profiili
Riika
« Vastaus #44 : 15.08.2005, 11:55:18 »
Entä paljonko mahtaa maksaa bussi-/ junamatka Vilnaan ja paljonko vie aikaa? Kulkeeko busseja tai junia ahkerasti Vilnan suuntaan :?:

Neiti Q

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
Riika
« Vastaus #45 : 15.08.2005, 12:23:45 »
http://www.lmuza.lv/opera/

Eurolinesin sivuilta kannattaa tarkistaa Riian ja Vilnan väliset bussiyhteydet. Vanhastaan muistan vain sen, että niitä on useampia päivässä, ja että siitä huolimatta on viisasta varata paikka etukäteen. Matka kestänee neljä-viisi tuntia.
Makuni on hyvin yksinkertainen. Haluan vain parasta. (Oscar Wilde)

ananash

• Aloittelija
    • Profiili
Riika
« Vastaus #46 : 16.08.2005, 22:09:37 »
olen lähdössä riikaan sunnuntaina ja tarvitsisin teiltä, latvian taitajat vähän käännösapua :D
mulla on keliakia, ja olisi mukava syödä tuolla matkalla ihan turvallisin mielin... keliakialiiton sivuilta ei löytynyt käännöstä latviaksi, joten voisko joku vähän hjelpata.
jotain tän suuntaista:

Sairastan keliakiaa, joten en voi syödä pieniäkään määriä vehnää, ruista, ohraa tai kauraa.
(Voitteko valmistaa ruokani käyttämällä esimerkiksi maissia, riisiä, hirssiä, tattaria, soijaa, perunajauhoja tai kokonaan ilman viljatuotteita?)

tuo alku nyt olisi kaikkein tärkein, kiitoskiitos :)

Expat

• Tonnitallaaja
    • Profiili
Riika
« Vastaus #47 : 16.08.2005, 23:10:07 »
Nostan käteni pystyyn, latvian kielen taitoni ei riitä moiseen käännökseen.. Mutta hätä ei ole tämännäköinen, ko. Keliakialiiton sivuilta löytyy (tarkistin) kaipaamasi käännös venäjän kielelle, printtaa se mukaasi.

Jouni

• Triplatonnitallaaja
    • Profiili
Riika
« Vastaus #48 : 17.08.2005, 00:38:43 »
Lainaus käyttäjältä: "Anniina"
Entä paljonko mahtaa maksaa bussi-/ junamatka Vilnaan ja paljonko vie aikaa? Kulkeeko busseja tai junia ahkerasti Vilnan suuntaan :?:

Junia menee tällä hetkellä yksi päivässä. Parittomina päivinä lähtee juna 357 kello 7.35 ja parillisina päivinä juna 459 kello 17.25. Matka kestää viisi tuntia. Kesäjuna 459 kulkee viimeisen kerran syyskuun 8. päivänä.

http://www.ldz.lv/en/timetable/timetable_new.htm
14 vuotta, 3 kuukautta ja 20 päivää matkaan Forssaan.

Anniina

• Tosireissaaja
    • Profiili
Riika
« Vastaus #49 : 18.08.2005, 19:57:41 »
Kiitos NeitiQ ja Jouni  :).

Balettiin mennään varmasti. Sen sijaan tuo 5tunnin junamatka Vilnaan taitaa viedä liikaa aikaa, kun kaikkinensa olemme reissussa vain 5pv. Eli Riikaan taidetaan keskittyä :) . Onko muita käymisen arvoisia museoita näiden jo mainittujen lisäksi?

Entä millaiset on kulkuyhteydet noihin isompiin ostoskeskuksiin, jotka taitavat kaikki sijaita keskustan ulkopuolella :roll: ?

Neiti Q

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
Riika
« Vastaus #50 : 18.08.2005, 20:54:31 »
Lainaus käyttäjältä: "Anniina"
Onko muita käymisen arvoisia museoita näiden jo mainittujen lisäksi?

Voisit aloittaa vaikka tästä listasta
http://www.muzeji.lv/guide/region_e.html#riga

Omia suosikkejani on Janis Rozentalsin museo, joka on ateljee/kotimuseo kuuluisassa art nouveau-korttelissa - Alberta ielan suunnalle kannattaa kävellä vaikkei tähän pikkumuseoon menisikään. Suomen lähetystöäkin voi ihailla niillä kulmilla.

Mustkohde on tietysti Occupation Museum, jossa esitellään raskaahkossa mutta tyhjentävässä muodossa Riian valloittajia. Keskittyy toisen maailmansodan tapahtumiin.

Mukava (tai huomattavasti edellistä mukavampi) kohde on pieni kotimuseotyyppinen Mentzendorff House (Grecinieku iela 18, lähellä valloitusmuseota). Siellä pääsee tutustumaan 1600-170-luvun porvarisperheen elämään.

Eläinpuisto sijaitsee hauskasti järven rannalla Mezaparksissa, sinne pääsee ratikalla. Kyseinen kaupunginosa on täynnään komeita huviloita lähinnä 1900-luvun alkupuolelta. Ja kuulu laululavakin on tässä metsässä.

Joku muu voi kertoa ostoskeskuksiin menosta. Ei niitä oikein ollut silloin viisi vuotta sitten (tai jos olikin, ei kiinnostanut).
Makuni on hyvin yksinkertainen. Haluan vain parasta. (Oscar Wilde)

Cybu

• Himoreissaaja
    • Profiili
Riika
« Vastaus #51 : 27.09.2005, 16:04:14 »
Missä tuo ketjussa mainittu Turiba sijaitsee, onko sinne kätevä ponkaista aina iltaisin, 6 yötä olis tarkotus riiassa viettää tuossa tammikuun alkupuolella.. minkälaista on siihen aikaan? Entäs tuo homestay, en äkkiseltään löytänyt ko. sivuilta hintamainintoja.. mutta tuo turiba vaikuttaa todella edukkaalta, jos kerta 2hh maksaa yhdeltä 10 e.. Jos on vielä muita tämän hintaluokan suositeltavia kohteita, niin sa kertoa.. tai sitten jos noi on "liian kaukana", niin mielellään maksaa vähän lisääksin, että sais olla keskustassa. meno ois ryanilla, takas mahdollisesti viron kautta. entä riga oldtown hostel, paljonko maksais 2hh? tai muuallakin, ei siis haluttais dormia vaan 2hh.
yrittänyttä ei laisteta

jka

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Riika
« Vastaus #52 : 28.09.2005, 16:33:40 »
En enää lue tätä ketjua kun himo matkusta Riikaan alkaa taas kasvaa vähän liian hallitsemattomaksi. Laitetaan kuitenkin yksi hyvä linkki - pirun hyvä artikkeli Riiasta
'Mutta kaikki on laajempi käsite kuin onni, ensimmäinen sisältää myös jälkimmäisen. Vapaus on kuitenkin vain tiedostettu väistämättömyys.'' - Lennart Meri

Expat

• Tonnitallaaja
    • Profiili
Riika
« Vastaus #53 : 28.09.2005, 17:43:26 »
Lainaus käyttäjältä: "jka"
En enää lue tätä ketjua kun himo matkusta Riikaan alkaa taas kasvaa vähän liian hallitsemattomaksi. Laitetaan kuitenkin yksi hyvä linkki - pirun hyvä artikkeli Riiasta

Lue myös Riian asukin (en minä) kirjoittama vastine ko. artikkelille, joka on kirjoitettu puhtaasti viikonloppubailuvodkaturistin näkövinkkelistä. http://www.nojesguiden.fi/fi/48h/article.asp?action=listreplies&boardID=-1&messageID=31877&newsID=31277

jka

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Riika
« Vastaus #54 : 29.09.2005, 13:19:40 »

Lue myös Riian asukin (en minä) kirjoittama vastine ko. artikkelille, joka on kirjoitettu puhtaasti viikonloppubailuvodkaturistin näkövinkkelistä. http://www.nojesguiden.fi/fi/48h/article.asp?action=listreplies&boardID=-1&messageID=31877&newsID=31277

Että kuka sitten mihinkin kiinnittää huomiota. Ei minun silmääni ainakaan pistänyt siinä artikkelissa mikään latvialaisten naisten halventaminen.

Ja medianlukuhan on ihan oma taitonsa. Pientä liioittelua, mustavalkoistamista ja kärjistelyä tietenkin harrastetaan mieluusti, jotta tekstistä saadaan hiukka hauskempaa. Tai en minä ainakaan jokaista sanaa ottanut kirjaimellisesti täytenä totuutena.

Toki Riika on vähän erilainen Vanhan kaupungin klubeilla pari iltaa viettävän ja Imantan betonikerrostalossa asuvan näkökulmasta. Mutta väitätkö, etteivät nuo artikkelissa mainitut asiat - räikeät tuloerot, sekä kuluttajahintojen ja palkkatason välinen korkea kuilu - ole osa tämän päivän Latviaa?

Mua ainakin Baltian pääkaupungeissa kiehtoo ne räikeät kontrastit, joita on suuren ja mahtavan romahtamisen jälkeen syntynyt - modernin 20-kerroksisen lasitornin vieressä saattaa jököttää sata vuotta vanha rapistunut hiililämmitteinen puutalo. Toki kuitenkin toivon, että normaalilla betonilähiökansalla olisi mahdollisuudet menestyä - ja onhan tässäkin kehitystä tapahtunut, tai ainakin ymmärtääkseni sen rapistuneen betoniseinän takana oleva asunto saattaakin olla perin viihtyisä ja modernisoitu.
'Mutta kaikki on laajempi käsite kuin onni, ensimmäinen sisältää myös jälkimmäisen. Vapaus on kuitenkin vain tiedostettu väistämättömyys.'' - Lennart Meri

nipsu

• Aloittelija
    • Profiili
Riika
« Vastaus #55 : 30.09.2005, 18:08:35 »
Olen lähdössä myöhemmin syksyllä Riikaan (ja itse asiassa hotelli on jo varattu, mutta tarkoitukena ehkä vaihtaa, jos mahdollista, koska kys. hotelli on suht kaukana), mutta voisiko joku ystävällinen ihminen briiffata seuraavien hotellien sijainteja:

- Valdemars
- Forums
- Saulite
- Viktorija?

Eli sijaitsevatko nämä kaikki keskustassa vai "vähän sinnepäin" (tarkoittaen sitä, että joutuu  joka tapauksessa kulkemaan julkisilla)? Netistä löytyy hieman ristiriitaista tietoa. Mikä/mitkä noista ovat ihan oikeasti keskustassa eli lyhyt matka vanhaan kaupunkiin jne.? Ja joo, kartta selvittää osin asioita, mutta olisi kiva, jos joku asioista oikeasti tietävä voisi vähän selventää.

Tuosta Saulitesta olen lukenut sen verran negatiivisiakin kommentteja mm. täältä, että se saattaa olla pois suljettu vaihtoehto, vaikka hotellin ei tosiaan mitään hienoa tarvitsekaan olla.

Entä Viktorija, millainen se on? Kyseisellä kadulla kuulemma vilisee ainakin huoria, joten uskaltaako yöelämästä hiippailla kävellen edes hotellille vai hengaileeko kadulla kaikkinensa hyvin hämärää jengiä?

Jouni

• Triplatonnitallaaja
    • Profiili
Riika
« Vastaus #56 : 30.09.2005, 18:21:43 »
Lainaus käyttäjältä: "nipsu"
Tuosta Saulitesta olen lukenut sen verran negatiivisiakin kommentteja mm. täältä, että se saattaa olla pois suljettu vaihtoehto, vaikka hotellin ei tosiaan mitään hienoa tarvitsekaan olla.

No Saulite on noista lähinnä rautatie- ja linja-autoasemia, itse asiassa rautatieasemaa vastapäätä. Olen siellä neljä kertaa yöpynyt, eikä ollut mitään ongelmia. Eihän se nyt tietenkään mikään viiden tähden hotelli todella ole, mutta sijainti on minusta erinomainen.
14 vuotta, 3 kuukautta ja 20 päivää matkaan Forssaan.

Maratoonari

• Tosireissaaja
    • MSN Messenger  - madrunner84@hotmail.com
    • Profiili
Riika
« Vastaus #57 : 30.09.2005, 19:11:22 »

Joo olikin tosiaan ehkä huonoin lukemani teksti pitkiin aikoihin tuo alkuperäinen. 7 kk Riiassa asumisen jälkeen tuo teksti ei kuulosta yhtään siltä miltä oikea elämä.
Jos pyörä ei vedä se jarruttaa

Cereja

• Aloittelija
    • Profiili
Majoituksesta
« Vastaus #58 : 24.10.2005, 00:42:12 »
Piti tämä nostaa ylös, kun edellisen kysymykseni menivät poistamaan. :/

Olemme lähdössä poikaystävän kanssa reissuun marraskuun puolessa välissä Riikaan muutamaksi päiväksi.
Varauksen teimme tuonne Hotel Sauliteen. Ihmiset kuitenkin valittivat rähjäisyydestä ja siitä, että siellä on järettömän kylmä huoneissa öisin, ettei tarkene nukkua.

Katsastelin muita paikkoja, ja löysin tuollaisen Riga Oldtown Hostelin, jota on kehuttu. Jos täällä on joku, joka olisi jommassa kummassa paikassa yöpynyt, Saulitessa tai Riga Oldtownissa, niin jakaisitteko kokemuksianne?

Mehän siis ottaisimme privaatin huoneen kahdelle hengelle: ainoat kommentit, jotka olen nähnyt, ovat olleet dormeista. Onko kukaan yöpynyt privaattihuoneessa? Mikä on näiden paikkojen siisteystaso? Onko ollut ylibuukkaus-ongelmaa? Onko Saulitessa oikeasti pakkasta huoneissa? :)

Paikan ei todella tarvitse olla luxus, mutta olisi mukava viihtyä välillä huoneessakin, ilman että tarvitsisi aamulla kävellä huoneesta ulos silmiä avaamatta.

Kiitosta paljon, jos joku jotakin vastaa. :)

chao

• Himoreissaaja
    • Profiili
Re: Majoituksesta
« Vastaus #59 : 24.10.2005, 00:50:42 »
Lainaus käyttäjältä: "Cereja"
Piti tämä nostaa ylös, kun edellisen kysymykseni menivät poistamaan. :/

eivat he poistanneet. muutama vastauskin tuli. loytyvat taalta:

http://www.pallontallaajat.net/interrail/keskustelu/viewtopic.php?t=7776