Vaihtoon Kiinaan - halvat lennot ja muuta

(Luettu 10823 kertaa)

gimble

• Aloittelija
    • Profiili
« : 10.07.2007, 01:48:38 »
Olen lähdössä Kiinaan vaihtoon syksyllä ja olen muunmuassa puhelinta vailla. Kysyisinkin tietäviltä, että kannattaako puhelin tms. elektroniikkavempele ostaa Suomesta vai Kiinan päästä?  :oops:

Samaan hengenvetoon kyselisin, mistä kannattaa katsoa halpoja lentolippuja kyseiseen maahan. Shanghaihin olisi tarkoitus lentää. Toinen vaihtoehto olisi tuo trans-siperian reitti, mutta se taitaa olla liian aikaavievä tapa matkustaa. Ei taida viikossa selvitä Tampereelta Shanghaihin?

jempo

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #1 : 11.07.2007, 12:02:46 »
Jos lähdet vaihtoon ni eikö sinulle muka järjestetä lentoja vaan joudut ite ne hommaamaan ? : OO
Ite ostaisin kännykän täältä, paitsi jos osaisin kiinaa niin hyvin että uskaltaisin heti ekana viikkona mennä noin suurille ostoksille :D
Show me what it's like
To be the last one standing
And teach me wrong from right
And I'll show you what I can be
Say it to me
And I'll leave this life behind me
Say it if it's worth saving me.

rommitommi

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #2 : 11.07.2007, 12:11:16 »
Lainaus käyttäjältä: "jempo"
Jos lähdet vaihtoon ni eikö sinulle muka järjestetä lentoja vaan joudut ite ne hommaamaan ? : OO
Ite ostaisin kännykän täältä, paitsi jos osaisin kiinaa niin hyvin että uskaltaisin heti ekana viikkona mennä noin suurille ostoksille :D

Itse olen myös lähdössä vaihtoon Shanghaihin Pohjanmaan AMK:n kautta, ja ainakin meille tarjottiin mahdollisuutta ostaa liput "kimppatilauksena".

Itse en kuitenkaan noita lippuja ottanut, koska en tiedä milloin tulen takas, kun olis Aasiaa tarkotus kierrellä hetki varsinaisen vaihto-opiskelun päätyttyä, joten en osta näin alkuun kuin menolipun :shock:
Ja toisekseen lennetään frendiporukalla Pekingiin viikko ennen vaihdon alkua, ja sieltä sitten mennään junalla Shanghaihin 8)

Itse olen kuullut, että kannattas ottaa joku kiinalainen prepaid-liittymä, mutta mielelläni itsekkin kuulisin tästä lisää infoa.

Miten muuten jos haluaa käydä Hong Kongissa ja sieltä tulla takasin manner Kiinan puolelle, niin tuleeko viisumin olla "double entry"-viisumi tms?

Olavi_virta

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #3 : 11.07.2007, 12:39:37 »
Lainaus käyttäjältä: "rommitommi"

Miten muuten jos haluaa käydä Hong Kongissa ja sieltä tulla takasin manner Kiinan puolelle, niin tuleeko viisumin olla "double entry"-viisumi tms?

Täytyy olla, suosittelen multiplea muutenkin noin pitkäksi ajaksi, eihän sitä koskaan tiedä vaikka saisi halvat lennot/laivat esim. koreaan. Ei tarvitte sitä visaa sitten murehtia. double entryllä saa kerran käydä ulkomailla, eli esim hong kongissa

TallaajaTommi

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #4 : 11.07.2007, 13:24:36 »
Ainakin puhelin kannattaa ostaa sieltä jos ei ole niin merkistä nuuka. Siellä on paljon myynnissä mm. "Mokia N95" puhelimia, jotka maksaa paljon vähemmän kuin täällä. Tietysti noitten tuki voi olla aika lailla 0 jos sattuu hajoamaan. Saa sieltä kyllä varmasti ihan aitojakin luureja.

jennnnnn

• Tosireissaaja
    • Profiili
    • http://j-mkl.blogspot.com
« Vastaus #5 : 12.07.2007, 10:17:43 »
Juu me oltiin Kiinassa nyt justiinsa nelisen kuukautta, ja heti mennessamme ostettiin China Mobilen liittymat Beijingista. Liittymat toimi hyvin, mutta huomioi ostaessa etta niita on kahdenlaisia.

On sellaisia, jotka toimivat vain yhdella alueella ja ovat siella sitten erittain halpoja soittaa. Tai sitten sellaisia, jotka toimivat joka puolella maata, mutta hinnat ovat moninkertaiset (toki melko edulliset Suomen hintoihin). Kortit ovat prepaidit.

En suosittele hankkimaan muun operaattorin liittymia, silla joidenkin liikkeita saattaapi olla vahemman joissain kaupungeissa. China Mobilen konttorin (tai pikkukojun ainakin) loytaa satavarmasti pienimmastakin kylasta, missa Kiinassa vaan kayt. Sielta ostetaan kortti, jossa on puhnro ja eng.kielinen automaatti pyytaa syottamaan kortin takana olevan numerosarjan.

Ainiin, jotkun ovat vaittaneet, etta muka vain joillain liittymilla voi soittaa Suomeen ja joillan laittaa tekstareita. Meidan liittymilla kylla pystyi seka soittelemaan etta viestittelemaan kotomaahan.

Puhelun vastaanottaminen Suomesta ei maksanut mitaan, mutta Kiina-puheluthan maassa maksetaan soittajan kanssa puoliksi.

Kannykoita saa tosiaan halvalla, mutta eipa kannata odottaa saavansa suomenkielista valikkoa. Toki englanti loytyy halvimmistakin malleista. Laturin paa on erilainen kuin Suomessa, joten jos ostat halpismerkin, jota ei Suomessa myyda, muista ostaa myos adapteri.

Lentoliput me vertailun jalkeen paadyttiin ostamaan Kilroylta Beijingiin ja paluut Singaporesta (mika muuten on edessa kolmen paivan paasta  :( )
Jolla ei ole päämäärää ei kylläkään eksy, mutta ei tule myöskään perille, sillä hänellä ei ole mitään minne tulla.

Puoli vuotta Aasiassa -matkapaivakirja  http://j-mkl.blogspot.com

Shandy

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #6 : 13.07.2007, 06:13:39 »
Heipsis!

rommitommi on tulossa nakojaan meidan koulun jarkkaamalle reissulle tanne, sen kautta minakin tanne tulin mutta nyt jamahdin viela kesatoihin tanne :) Missa kuussa te syksyn vaihtarit muuten tanne tuutte?

Itse ostin taalta puhelimen ekalla viikolla syysta etta vanha puhelin paatti pimahtaa ekana yona :? Lainailin kylla kaverin kakkoskannykkaa eka etta sai rauhassa katsella.. Ostin ihan aidon nokia, tollasen aika uuden mut aika peruspuhelimen, ja se maksaa Suomessa n. 200e ja taalla maksoin siita about 120e. En valitettavasti muista mallia mutta on kuitenkin aika uus. Noista feikkikannykoista ja kiinalaisista kannykkamerkeista en osaa sanoa miten ne toimii ja kannattaako niita ostaa. Ovat kylla halvempia kun aidot.

Ja tosiaan China mobilen prepaid-liittyma kannattaa hankkia heti ensimmaisena. rommitommi loytaa ainakin sielta kampuksen opiskelijakylasta (west gatelta) liikkeen mista saa noita kortteja ostettua. Se on kylla halpa, itse olen joutunut kaksi kertaa uudestaan sita lataamaan ja niihin lataamisiin on mennyt rahaa 260 juania eli joku 26 euroa, ja olen silla siis kohta nelja ja puoli kuukautta soitellut Kiinan sisalla kavereille mutta myos laittanut tekstareita Suomeen aika paljon.

Ja se double-entry kannattaa kylla ottaa jos haluaa reissata muuallakin! Itse en ole Kiinan ulkopuolella reissannut, mutta tuossa syksylla olis tarkoitus kayda Honkkarissa joten pitaa kayda vahan tuolla viisumitoimistossa keskustelemassa asiasta (tarvii muutenkin pidentaa tuota viisumia). Koulun kylla auttaa noitten entryjen hankkimisessa jos on vaan yks entry kun tulee ja keksiikin etta haluaa matkustaa enemmankin.

Se Keski-Pohjanmaan AMK:n lentolippupaketti oli muuten aika kallis, vissiin muistaakseni lahempana 900e..? Me otettiin Killroyn kautta lentoliput, maksettiin alle 700e, menopaluu siis.

Jos on jotain kysyttavaa esim siita koulusta tai jostain muusta niin vastailen kyl mielellani. :)

gimble

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #7 : 20.07.2007, 18:29:46 »
En olekaan näköjään viikkoon katsellut, onko tullut vastauksia. Kiitos vastanneille!! :D

Joudun kyllä hommaamaan itseni ihan omin päin sinne vaihtopaikkaan Nanjingiin. Saan kyllä koululta 800e matka-apurahaa, mut miten käytän sen on oma asiani. Tämä ilmeisesti johtuu ainakin osittain siitä, että lähden yksin ja olen kaiketikin ensimmäinen suomalainen kyseisessä koulussa.

Olen ilmeisesti niin myöhässä lentolippujen varaamisessa (Syyskuun alussa alkaa koulu), että hinnat ovat korkealla. Halvin löytämäni menopaluu on ollut n 800e. Tästä johtuen olen alkanut enemmän katselemaan tuota junavaihtoehtoa. Liput saisi halvimmillaan n. 300e ja siihen viisumit päälle. Reilun viikon tuohon matkaan saisi uppoamaan.. :roll:  Täytyy vielä harkita asiaa.

Puhelimen voisi kyllä ostaa sitten vasta Kiinasta, jos kerran ovat ainakin jonkin verran halvempia, kuin täällä. Niin, tarvitaanko muuten jokin kolmitaajuus-puhelin soittamiseen Kiinasta tänne koto-Suomeen? Olisi kiva tietää. Jos ostaakin täältä puhelimen, joka ei toimi Kiinassa, niin voi alkaa kiristämään  :)

gimble

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #8 : 20.07.2007, 21:30:15 »
Lainaus käyttäjältä: "Olavi_virta"
Lainaus käyttäjältä: "rommitommi"

Täytyy olla, suosittelen multiplea muutenkin noin pitkäksi ajaksi, eihän sitä koskaan tiedä vaikka saisi halvat lennot/laivat esim. koreaan. Ei tarvitte sitä visaa sitten murehtia. double entryllä saa kerran käydä ulkomailla, eli esim hong kongissa

Itse ajattelin hankkia tuon multiple entry -viisumin, sillä se on vain 20e kalliimpi (eli 80e), kuin double entry. Lisäksi se on puoli vuotta voimassa, eli juuri sopivasti minulle. En itse asiassa edes tiedä, kauanko tuo double entry on voimassa. Tietääkö joku :?:

jennnnnn

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #9 : 21.07.2007, 11:45:54 »
En tiedä onko tästä vastauksesta mitään hyötyä, mutta luulisin että se double on ainakin puoli vuotta voimassa. Meillä singelit oli 180 päivää, joten voisi kuvitella doublen olevan ainakin sen saman ajan, jollei jopa pitempään. Huomasithan muuten että olivat vastikään nostaneet viisumeiden hintoja?

Ja me ostettiin Kiinasta halvin kamera-värinäyttöpuhelin, maksoi reilut 20 euroa ja hyvin on toiminut. Niin Suomessa kuin Kiinassakin.
Jolla ei ole päämäärää ei kylläkään eksy, mutta ei tule myöskään perille, sillä hänellä ei ole mitään minne tulla.

gimble

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #10 : 22.07.2007, 11:22:32 »
Kiitos tiedosta Jennnnnn  :D .

Harkitsen itsekin tuota single viisumia, jos se on voimassa noin pitkään. Se on kuitenkin puolet halvempi (40e). Toisaalta, jos löytäisikin jotkut halvat lennot muualle, niin voisi harmittaa, kun ei voi poistua maasta. Ovat varmaan jo jonkin aikaa sitten korottaneet visa-hintoja. Aina samat hinnat olleet, kun olen katsonut. Mielenkiintoinen matkapäiväkirja muuten :) .

Shandy

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #11 : 23.07.2007, 05:06:01 »
Siihen viisumiin saa taallakin lisaaikaa ja entryja hankittua, ainakin taalla Shanghaissa se kavi melkosen helposti. Otin itse Suomessa vain 3kk:n viisumin koska oli tarkoitus olla taalla vaan se 3kk, maksoi jonkun 28e (single-entry), ja sitten kun kavin taalla ottamassa uudestaan se 3kk:n viisumin niin se maksoi 160juania eli sen kuutisentoista euroa.

vekkuli

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #12 : 23.07.2007, 10:05:00 »
Itse ottaisin kylla suoraan mahdollisimman pitkan viisumin niin etta voi viettaa Kiinassa normaalia elamaa ilman viisumista johtuvia rajoituksia. Mulla on nyt 12kk:n multiple entry ja jos jenkeille tarjottava 24kk multiple entry tulee saataville niiin haen varmaan heti.

Shandy

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #13 : 23.07.2007, 10:12:32 »
Nojoo, vahemmalla jonotuksella ja selvityksella sen viisumin kylla suomesta saa hankittua, myonnetaan :)

miledra

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #14 : 23.07.2007, 11:02:32 »
Kappas Shandy, ahkerana toissa  :D

Itsekin suosittelen multiple-visaa. Se yksi entry kun menee jo siina, jos paatat poiketa valilla hongkongissa/macaossa.

Shandy

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #15 : 23.07.2007, 12:05:00 »
Yhta ahkerana siella taidetaan itsekin olla ;)

janusrobberts

• Aloittelija
    • MSN Messenger  - janus_peltoniemi@hotmail.com
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #16 : 23.07.2007, 14:06:47 »
Viisumeissa Single-entry on sen 40 € ja voimassa 3 kuukautta niin kuin joku sen jo taisi ilmoittaakin. Haimme tyttöystäväni kanssa juuri viisumit Single-entryllä Kiinaan, mutta kokonaiskestomme reissulle/työharjoittelulle on reilu 4 kk. Tarkistimme asian lähetystöltä ja sieltä sanottiin yksinkertaisen viisumin riittävän kyseiselle ajanjaksolle. Emme ole saaneet vielä passejamme takaisin, mutta tämä oli tieto, mikä meille annettiin. Toivottavasti jollekkin oli apua?

Poikkean hiukan alkuperäisestä aiheesta kysymällä niiltä henkilöiltä, jotka ovat käyneet Hong Kongissa. Aiheen sisällä näytti olevan monta sinne haluavaa, mutta onko ketään siellä käynneitä. Itse suuntaankin Hong Kongiin ennen työharjoitteluni alkamista Xianissa. Ollaan menossa sinne tyttökaverin kanssa jo reilun kahden viikon päästä, joten kysynkin onko kenellekään hyviä vinkkejä hostelleista, paikoista, joissa vierailla etc???

Erityisesti pikku reissu jonnekin laguunille kiinnostaisi valtavasti. Lueskelin aikaisemmissa aiheissa, että tämäkin voisi onnistua. Kaikki neuvot käy ihan perus turistipaikoista lähtienkin. Arvoa annetaan kuitenkin myös erityisesti paikoille, jotka eivät ole ns. turistipaikkoja ja joissa pääsisi aistimaan ja fiilistelemään Hong Kongin tunnelmaa. Kiitos avusta!

jennnnnn

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #17 : 23.07.2007, 17:14:09 »
Lainaus käyttäjältä: "janusrobberts"
Viisumeissa Single-entry on sen 40 € ja voimassa 3 kuukautta niin kuin joku sen jo taisi ilmoittaakin.

Kaipa se voimassaoloaika riippuu myös siitä, mitä siihen viisumihakemukseen kirjoittaa. Meillä siis singelit oli voimassa 6kk.

Nabiki

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #18 : 04.08.2007, 08:33:39 »
Lainaus käyttäjältä: "jennnnnn"
Juu me oltiin Kiinassa nyt justiinsa nelisen kuukautta, ja heti mennessamme ostettiin China Mobilen liittymat Beijingista. Liittymat toimi hyvin, mutta huomioi ostaessa etta niita on kahdenlaisia.
.............................................
........................................
)

Juu, eli kummat te sitten ostitte noista liittymistä ja totesitte paremmaksi? :)

Juu, ja toinen kysymys ihan yleisesti, toivotaan että ihmiset "löytävät" tämän keskustelun ja myöskin vastaavat! :)

Eli löysin nyt yhdensuuntaisen lennon Kiinaan 300e, tai meno-paluu n.600e, kumpi kannattaisi ottaa kun en oikein vielä tiedä milloin Kiinasta haluaisin pois?
Tulenko löytämään tuon edullisempia lentoja, vai kyttäänkö vielä ja odotan parempaa tarjousta?
Sekä, otanko ennemmin meno-paluun ja yritän tarvittaessa muuttaa lähtöpäivämäärää vai otanko vain menon ja tulen pois sitten kun huvittaa?
Tulenko löytämään sitten parin viikon/kuukauden varoitusajalla halpoja lentoja suomeen kun haluan lähteä pois? Eli aika on helmikuu - heinäkuu 2008.

Olisi hienoa jos mahdollisimman monet vastaisivat, minulla ei tosiaan ole hirveästi käsitystä siitä mikä on edullisin hinta jolla lentoja Kiinaan/pois on saanut ja missä vaiheessa vuotta ne ovat olleet.
Ja kumpi vaihtoehto noista on kannattavampi, lähtöpäivämäärää en oikein tiedä, ja haaveissa olisi matkustella sekä ennen että jälkeen koulun alkua/loppua, pitäisikö paluukin varata jo nyt vai kallistuvatko lennot mitä lähemmäksi lähtöpäivämäärä tulee? Entä saako Kiinasta helposti edullisia lentoja takaisin Suomeen, vai joudunko matkan päättyessä kerjuulle jos en ole havahtunut varaamaan lentoa tarpeeksi ajoissa?

Kiitos! ^^

Shandy

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #19 : 09.08.2007, 11:10:43 »
No vastasinkin tuonne sulle jo tonne toiseen alotukseen, mutta tosiaan parin viikon varoitusajalla et tule halpoja lentoja Suomeen todennakoisesti saamaan. Tai no riippuu tietty vahan ajankohdasta, heina-elokuussa tuntuu ainakin olevan kiven alla kaikki paikat, ja jos jotain hajapaikkoja loytyy niin aika kalliita yleensa ovat.